Paul Citroen (zeventig): mijn werk is stilintiem" „WAT IK AL DIE JAREN HEB MISDAAN" Groots overzicht van 140 schilderijen OOK IN VIERPOLDERS STAAT EEN VAN DE MEER DAN 1300 VESTIGINGEN VANl DE RAIFEEISENBANK Spirituals-gospels in Hazerswoude Veel nog te puur Hollands - ONDERDAG 24 NOVEMBER 1966 LEFDSCH DAGBLAD O ja, even naar Prononce voor een B.H. of step-in Zwolle vraagt: Hoe denkt u over de kerk? ml Citroen wordt in december zeventig jaar. Pulchri Studio te Den Haag opende zijn collega vriend Willem Sclirofer gistermiddag een ten- onstelling: „Paul Citroen, schilderijen, 1913— •66". Het is een expositie, die op Citroens eigen itiatief is ingericht. „Ik wil ter gelegenheid van e verjaardag graag een expositie om eens te zien it ik in al die jaren heb misdaan", zegt hij. Nu, flie gelegenheid heeft hij dan gekregen. 140 schilderijen, waarvan hij bet eerste maakte en hij een knaap van zeventien was. Van het laat- zal de verf amper droog zijn. Weemoed werk, houdt geen enkel advies voor een ander in. Als je je zelf niet wilt bedonderen en dat wil ik liever niet moet je maken wat voor je zelf waarde heeft". Citroen ziet het als iets onvermij delijks dat een kunstenaar wordt beinvloed door eigentijdse stromin gen. „Als je daar dan niets van jezelf hebt tegenover te zetten wordt je onherroepelijk meegesleurd. Na de oorlog is de abstracte kunst van Amerika uit een zegetocht begonnen over de hele wereld. Er zijn er veel, die daar een mogelijkheid in zagen. En ze hebben gelijk: die mogelijk heden zijn er, maar ik ben er inmid dels te oud voor". IS iemand is oud Paul Citroen wordt zeventig. Vijf jaar ouder dan iedere in eer en deugd gepensioneerde. Maar hij denkt niet aan rusten. Zijn werk is zjjn rust. „Het is mijn plezier van het leven. Hoe ouder ik word hoe beter ik me kan concentreren. Ik heb niet zo veel dingen meer die me afleiden. Ik ken zo langzamerhand alle kan ten van het leven wel. Er komt voor mü niets anders meer in aanmer king dan schilderen". Met milde spot op de betrekkelijk heid van de ouderdom besluit hij: „Bij Kokoschka vergeleken ben ik een broekje. Hij is tachtig. En wat denk je van Adenauer? Die is negen tig maar heeft onlangs nog drie we ken voor Kokoschka staan poseren. Die oudjes konden het best met le- kaar vinden. Kokoschka heeft Ade nauer nog geschreven dat ze beiden misschien nog wel vijftig jaar voor de boeg hadden. Ken jij écht oude mensen? Niemand heeft in deze tijd toch nog de kans om „oud" te wor- Op 16.000 adressen in de stad Zwolle wordt in de komende dagen een brief bezorgd, waarin de inwo ners van Zwolle wordt gevraagd hoe zij over de kerk denken. Duizend vrijwilligers hebben zich bereid ver klaard deze brief af te geven en over enkele dagen het antwoord op te ha len. Zes protestantse kerken en het Leger des Heils hopen op deze wijze een vrij volledige indruk te kunnen krijgen van de instelling van Zwolle ten opzicht van de kerk. De deelnemende kerken zijnde I Ned. herv. gemeente, de geref. kerk, de chr. geref. kerk. de evang. luth. gemeente, de bapt. unie en de vrije 'evang. gemeente. Voorts werkt het Leger des Heils aan de aktie mee. i De aktie is simpel opgezet. In de brief namelijk worden drie vragen gesteld de belangrijkste ervan is „Hoe denkt u over de kerk?" en de geadresseerden wordt verzocht hierop een antwoord te geven. De kerken hopen, dat velen aan dit ver zoek gevolg zullen geven en tevens, dat zij, die kritiek hebben, deze kri tiek niet onder zich zullen houden. De reacties zullen na binnenkomst zorgvuldig worden bestudeerd en voor zover gewenst ter beschikking worden gesteld van de wijkpredi- kanten. selijk niveau is nog niet eerder ge houden. In kerkelijke kring buiten Zwolle wordt h^t verloop van de ak tie dan ook met belangstelling ge- „AUTO HOME' 'at me vooral interesseert is mijn werk in die lange periode samenhang heeft behouden, ziet er voor mij uit dat die lenhang ondergronds sterk \wezig is. Ondanks verandering \tijl en vorm heeft het van be- tot eind een verrassend gelijke itiming. Mijn werk is(hij :t lang en vergeefs naar een d en komt danniet hele- 1 tevreden op: „mijn werk is intiem". >n heeft het veel duidelijker zijn boekje „Notities van schilder", een bundeltje met mamelijk aforismen over kunst, pas is verschenen. Daarin schrijft Weemoed die voel ik door héél werk als de bepalende sfeer, zij zo te zeggen over alles ik doe, doordringt mijn leven, gesproken, "dat je haast mis- wordt. Het misselijk» wor- behoedt mij voor sentimentali- Citroen heeft vooral ver- .eid gekregen door zijn subtie- portrettekeningen. Maar hij ging 1920 al de kunstgeschiedenis in de man van de fotomontages. „Ik d het alleen een aardige grap, ir ze hebben serieuze ingang ge- den in de historie'. It overzichtstentoonstelling in Ichri omvat alleen zijn schilderij- Schilderijen, die hij voor zichzelf tft gemaakt. „Ik heb 25 jaar les [even aan de Academié, ik heb 2 tallen pdraChten aangenomen. ten om de schilder Citroen te J nen onderhouden, de man, die oefte heeft te schilderen". iet klinkt cynischer tegenover zijn tgere leerlingen aan de Academie t Beeldende Kunsten dan hij in [lelijkheid meent. heb me wel degelijk sterk voor kunstonderwijs geïnteresseerd, ik graag de grondslagen van wat i kan leren van het tekenen en ilderen willen overbrengen. Ik iemand leren tekenen. Maar ik hem géén kunst leren. Kunst ai innerlijke belevenis, daarvoor gt ieder zijn eigen verantwoor- kheid". figuratie trouw legd. voornamelijk door de Zwitser Johannes Itten. Hij kreeg er ook les van Paul Klee en Kandinsky. In 1927 kwam Citroen voorgoed naar Nederland, nadat hij in de mobilisa tiejaren 1914-1918 hier al als soldaat was geweest. Citroen is in zijn gehele oeuvre de figuratie trouw gebleven. „Heel lang geleden heb ik wel eens abstrac te proefjes genomen maar dat was niets voor mij'. Hiermee wijst hij de abstracte kunst beslist niet van de hand. „Ik sta positief tegenover alles wat iemand maakt als het maar bij hem past. „Ja, iedere kunstenaar moet doen wat bij hem past ,een kunst werk moet authentiek zijn". „Een kunstenaar moet zichzelf le ren kennen, steeds proberen. Hij mag eerst gerust rotzooi maken als hij maar langzaam tot zich zelf doortast. Er zijn er maar enkelen, die meteen weten wat ze willen. Ik ben altijd nog een twijfelaar tegenover mezelf". En: „Als je jong bent probeer je alle kanten. Op mijn leeftijd weet je wat je je kan permitteren en wat niet. Maar het feit, dat ik figuratief Gamelancursus in Wassenaar Voor het eerst in ons land is gis teravond 'n Indonesische cursus voor Nederlanders in het bespelen van de Javaanse gamelan begonnen. De les sen zijn georganiseerd door de Ba- suki-stichting, olie zich bevordering van Indonesisch onderwijs en Indo nesische culturele uitingen ten doel stelt, en worden gegeven in de Indo nesische school in Wassenaar. Leraar is de directeur van de school, drs. I Soedjaja. Tot dusver hebben zich vijf Neder- j landers voor de cursus opgegeven. Het onderricht ,zal echter pas volle- j dig kunnen zijn als er tien deelne- mers zijn, d.w.z. de minimale bezet- j ting van een gamelanorkest. De Indonesische ambassaderaad voor de voorlichting, de heer Wijarto, heeft gezegd dat zo mogelijk een In donesische dansgroep naar ons land zal komen Hij zei te hopen dat een Nederlands gezelschap naar Indone- zal kunnen gaan. Het doel van deze uitwisseling is elkaar beter te leren kennen, aldus de heer Wijarto. Beter gezegd: juist In Vierpolders. Het Is een kleine gemeente op Voorne en Putten met slechts 1000 In woners. Maar ook in deze kleine gemeente wordt gespaard en worden andere bankzaken gedaan. Daarom is er een Raiffeisenbank. Vierpolders heeft grote plannen. Er komt een tuinbouwgebied, men denkt aan een rekreatie-centrum aan de Brielse Maas en het wordt een knooppunt van grote ver keerswegen. Er zullen steeds meer mensen in Vierpolders komen wonen. En reizigers of toeristen zullen het bezoeken. Dan staat de Raiffeisenbank klaar om in een prettige sfeer aan alle wensen op bankgebied te voldoen. Zoals de Raiffeisenbank dat overal elders doet 2.000.000 spaarders, ruim 5 miljard gulden spaargeld, 1300 vestigingen. lfi)lUJ[£UM[Ê.lWLLl£[£lKJiD)i spaarbank en alle bankzaken De Parijzenaars stromen thans i verbazing trekt. Binnenkort ko- in eindeloze rijen naar de enorme men wij nader op deze expositie Picaso-tentoonstelling, die in terug, het Grand Palais bewondering en I De aangebeden vrouw, die met U door alle oer- wouden naar het eind van de wereld zou willen gaan, heeft U graag als „heer" bij zich: Met de BAMBOE Shave-Lotion in de origi nele flacons van 5,95 en 9,95 Bij BAMBOE Shave-lotion hoort, ir dezelfde pittige, frisse geur; BAM Er zijn fraaie geschenkcombi naties van ƒ2,75 tot ƒ14,75 aangenaam-frisse geur van BAMBOE, die sportief S?Ê^vJme BAMBOE Eau de Cologne. »s een produkt van MOUSON. Bamboe won in 1966 de Coupe d'or du bon gout Francais aangelegde mensen een streepje voor geeft. De Hazerswoudse Culturele Commissie heeft (fn het raadhuft aan de Rijndijk) een concert georganiseerd, geheel gewijd aan het zingen van negro-spirituals en aan gospelsong. De spiritual is een lied-uiting van de onderdrukte, de gospel van de vrijgemaakte Amerikaanse neger. Zowat een 30-tal van deze geestelijke zangen zijn aan bod gekomen en ze hadden goeddeels gemeen de eigen positie van de plantage-slaaf onder de blanke heerser. De bijbel is de grote bron, de inspiratie komt overwegend van die bijbelfragmenten waar neger en Israëliet in een vergelijk bare dwangpositie verkeren: slavernij in Egypte, uittocht naar het beloofde land, enz. Het koor, dat zich „The Spiritual Singers te Hazerswoude" noemt, lijkt zich tot deze negerliederen te beper ken Dat suggereert de naam althans, i Dit jeugdkoor met een overmaat aan lichte jongemeisjesstemmen zingt I fijntjes, rank. egaal en soepel. Wat j dit betreft heeft de dirigent Hans Peil eer van zijn werk. Maar, als de jeugdige koristen een madrigaal hadden ingestudeerd in- plaats van een negro, had het wat de klankvorming aangaat soortgelijk geklonken. Een negro-melodie blijft meest binnen de grenzen van een oktaaf, de kleur heeft er een des te belangrijker rol door en die kleur had van een mannenkant moeten kunnen u-orden gevoed. Een compli ment staat hier tegenover: het En gels was keurig, alleen dus door de stand van zaken niet volbloed kleu rig. Het scheen ons toe alsof de diri gent met het doordenken van wat een overtuigende opvatting zijn kan nog niet met zichzelf tot klaarheid Is gekomen. „Were you there when they crucified my Lord?" bijv. miste door do slepende gang de ontzetting, die erdoor moet worden uitgespro ken. De neger onderging al die teksten emotioneeL Dit nummer werd iets puur Hollands en ging lijken op een com posit ie trant van Nederlandss koordirigenten, die |n accenten en harmoniek veel te lang ln de roman tiek waren blijven steken van bim- bam en druipende aandoenlijkheden. Maar het ls ook échter toegegaan. Want er was een medewerker met neger bloedMariua Monkau uit Am sterdam, die (met gitaar) solo's zong of als voorzanger optrad. Als Monkau meezong, boog het koor de stemmen om naar zijn klankkleur toe en ver soepelde het tevens de ritmischs gang. Dat kon dan een prachtig re sultaat teweegbrengen. Monkau heeft de gave het geeon- gene als „bijbel-vertéllii*" aan te bieden. Wat het koor (nog) ntet kon, doordat het aan de westerse maat- starheid was vastg Klonken, kon Monkau wel: de synooop functioneel maken als een ladende motorische stoot voor de gevoelsaandrijvlng. Daaruit volgt haast vanzelf de Im proviserend lijkende voordracht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 17