4 Openbaar Kunstbezit wint onstant aankijkdichtheid kunst kaleiöoscoQp Parker Verkoudheid handicap voor Bernard Kruysen r Grote waardering Geanimeerd concert ten bate van Unicef „SOIREE MUSICMET ONEVENWICHTIG PROGRAM Noël Lee eminent accompagnateur KEI IENSDAG 23 NOVEMBER 1966 LEIDSCH DAGBLAD (Van onze kunstredactie Met een kijkdichtheid die schommelt tussen de 18 en 23% (alleen enibrandt haalde de 25) en een naar de 6,8 zwemend waarderings- :jfer, gaatOpenbaar Kunstbezit" in januari aan zijn 11de jaargang tginnen. Dit jaar begonnen met televisieuitzendingen, toont het •atenland voor deze programma's grote belangstellingEr wordt Verhandeld met Italië, Frankrijk, Engeland, Hongarije en Ierland. IeB.B.C. kochtVermeer" aan en is nog in bespreking met de N.T.S. rer GoyaDe Zwitsers willen zelfs de hele serie compleet over men. king van A. de Lelies „Het kunstka binet van de heer Gildemeester", een schilderij dat het Rijksmuseum na moeizame onderhandelingen met de Franse eigenaar verwierf, vestigde de directie van de in het vroegere pand van de heer Gildemeester on dergebrachte onderneming aan de Amsterdamse Herengracht de aan dacht van het personeel op deze uit zending. Het hoofdkantoor is name lijk in de oorspronkelijke staat van het afgebeelde kunstkabinet geres taureerd. Enkele dagen later meldde een employee in Eindhoven zijn di- ;en deel van de half miljoen rei- [«rs die per dag „liever de trein" men wordt van half december af tussen de rails- geconfronteerd „Openbaar Kunstbezit', want dfoeeldingen van belangrijke hulderijen zullen de coupé-wanden ra sieren. Als -de proef uitwijst dat reprodukties niet al te snel ver- trwe rijnen (de foto's in de treinen vin- gretig aftrek bij de „verzame- enjirs' en worden met lijst en al uit coupé's gesdhroefd) zullen per 1000 afbeeldingen In de treinen irden geplaatst. .Openbaar Kunstbezit", dat in 10 ruim f300.000 aan werken cht van levende kunstenaars om der de abonnees te verloten, voeg- ditmaal als nieuw aspect aan de ofdprijs de mogelijkheid toe van 14-daagse kunstreis voor 2 per- n naar Italië. De Stichting stel- voorts 2.5 mille beschikbaar als Irage in de herstelkosten van de teisterde kunstschatten in Floren- Venetië. Heeft „Openbaar Kunstbezt" voor microfoon zijn vorm wel gevon- en afgerekend met iemand die hoorspel in zijn eentje op- ert en daardoor gaat vervelen, zoekt nog wel naar de juiste ïldvorm voor de televisie. Een stap de goede richting is, dat regisseu- Emily Werner ook de vormgeving :uwe cursusjaar zal presen- iat de niet meer verkrijgbare eer- jaargang van de cursus inmid- i antiquarisch is geworden, moge uit aanbiedingen bij de pchting voor dergelijke exempla- die inmiddels tot f 50 zijn opge- Er zijn ook reacties na de «ndingen, zoals van de 10 men- i het programma over „Het an Vermeer" lieten weten, zij ook zo'n schilderij aan de |nd hadden. „Openbaar Kunstbe- moest deze kijkers laten weten, it het hier helaas reprodukties be- Openbaar Kunstbezit" leverde ii bijdrage tot het opspo van een verloren gewaand schil- ij. Ter gelegenheid van de bespre- Tien wensen van het jonge paar" an onze H'sumse correspondent) Ier Lugtenburg, (AVRO-televisie) ift in opdracht van de NTS een prek gehad met Prinses Margriet naar haar wensen te informe- voor een feestprogramma op haar welijksdag (10 januari). Onder de 'ktitel „De tien wensen van het ige paar" is de NTS nu begonnen mogelijkheden af te tasten om programma naar- de wens van jonge paar te maken. Het zal een minuten durend programma moe- worden, waarin ervaringen uit leven van beiden worden ver- ct, waarin muziek naar keuze zal orkomen en waarin herinneringen illen worden opgehaald. rectie, dat hij op de zolder van zijn woning een schilderij had staan dat veel overeenkomst met het getoonde paneel vertoonde. Bij onderzoek bleek het „De kunstgalerij van de heer Brentano' te zijn, eveneens van de hand van A. de Lelie. Het Rijksmuseum slaagde erin ook dit werk aan te kopen. „Openbaar Kunstbezit' voert o.a. een cultureel bombardement uit van 160.000 reprodukties op de hoogste klassen van het middelbaar onder wijs. De kunstzinnige vorming op de middelbare scholen met als gun stige uitzonderingen MMS en kweek scholen loopt steeds vast tegen het onwrikbaar gebeitelde lespro gramma, waarin geen bres blijkt te slaan. Zich bewust, dat men het tenslotte van de jeugd moet hebben, ervaart de Stichting de talrijke aanvragen van kinderen om reprodukties ter il lustratie bij de te maken scripties als „een aangename plaag". Binnen kort hoopt men met overheidssteun deze aanvragen te centraliseren in één gebouw, waarin alle afbeeldin- schiedenis zullen zich met verzen ding van het plaatwerk en beant woording van de vragen belasten. Slecht vertegenwoordigd in het abonnee-bestand van „Openbaar Kunstbezit" zijn de jonge gezinnen en de arbeidende klasse. Wij ontvingen het eerste deel van de Sesam Mozaïek der Muziekge schiedenis van de hand van de be kende dirigent-musicoloog Otto Glastra van Loon. Uitgave Bosch en Keuning N.V., Baarn. De moderne behandeling van de stof is geschied met grote kennis van zaken en getuigt van een uitgebreide belezenheid. De auteur heeft zich niet uitsluitend bepaald tot een boei ende geschiedschrijving, maar produ ceert tevens een eigen geluid. Deze Sesam Mazaïek geeft een eigentijdse balans van vele eeuwen muziekge schiedenis, een beeld van verleden, heden en toekomst, dat op zichzelf historische waarde heeft. Met belang stelling kunnen de volgende deeltjes van deze tevens fraan geïllustreerde uitgave tegemoet gezien worden. ADVERTENTIE In Rotterdamse Doelen: Het concert, dat gisteravond in de Grote Doelenzaal te Rotter dam is gegeven ten bate van het kinderfonds van de Verenigde Naties „Unicef", had veel publiek getrokken en daar het pro gramma een grote verscheidenheid liet horen, zal iedereen na af loop wel tevreden zijn geweest. Het was prettig, dat de Mariniers kapel van de Kon. Marine nu eens de kans kreeg om te laten ho ren dat deze voortreffelijke blazers ook wat anders kunnen dan aDeen maar schetterende marsen laten klinken. Uiteraard openden kapiteim- diirecteur J. P. Laro en zijn man nen de avond met een mars van Saint-Saëns. Deze klonik zeer be schaafd, hetgeen ook van de „Petite Symphonie Folklorique' van Albert Thiry gezegd moet worden, waarin speciaal de klarinetten en fluiten prachtig klonken. Bijzonder genuan ceerd werd het beroemde Capricio tallen van Tsjaakowsky uitgevoerd, waar stralend koper in uitblonk. Heb tweede gedeelte voor de pauze werd gevuld door het Rijnmonds In kader Franse week: VEEL ELEGANTE VERVELINC Wij vragen ons af of de organisatoren van de „Soirée Musicale" in de Lakenhal, in het kader van de ..Franse week", wel een reéele visie hebben gehad op het verloop van het geprojecteerde programma. De gedachtengang is geweest om in chronologische volgorde iets te geven uit alle grote tijdvakken van Renaissance tot het modernste heden. Om half 12 speelde Marbin Vissers, die niet anders dan een gehard be- beroepspianist zjjn kan, nog zijn „Trope" (2de deel) van de 3de pia nosonate van Pierre Boulez. Dit na dat hij voorafgaand, in duo met de goed geschoolde tenor Henk Sand- berg, reeds het uur durende „Ha- rawi" van Boulez' leermeester Olivier Maissiaen ten gehore had gebracht. Vóór de pauze waren daarentegen al leen dilettanten, leden van het stu- denitenorkest .Collegium Musicum' en verbonden zangkoor, met meer of minder geluk doende geweest. Dit is wel een zeer onevenwichtige pro grammering geworden. Een utt viool, zesen-arige gamba, blokfluit en tamboerijn samengesteld ensemble begon, na inleidend woord van prof. Kukenheim. Hun het verst in de tijd terugliggende stuk heette „Tant que vivrai" van Claudin de Sermisy, een vroeg 16de eeuws ma- drigaaltje met chanson-karakter en even lustig instrumentaal uitvoer baar. Het laatst gespeelde was een uit Vlaanderen afkomstige, veel aan het hof van Lodewijk XIV beoefende dans. Voor het oproepen van de an- tikiserende sfeer leek het aantal stuk ken te gering en zouden voor het „aroma" kromhoorns, gemshoorn, zink en dyl nodig zijn geweest. Een Sonate van Senaillé, een violist van Lodewijk XV, voor viool en pia no, vonden we niet representatief ge noeg voor de „grandeur" van een tijdperk met genieën als Couperin en Rameau. Met. een Elégie (cello plano) van Fauré, de Sonatine van Ravel (piano-solo) en de „Sonate pour flüte et piano" van Poulenc, allemaal met tevredenstellende voor - drachtskawliteiten vertolkt stoot te men door naar onze eeuw. dat de meesten zich héél elegant ver veeld hebben. Men kon weliswaar een beslagen ten ijs gekomen pianist vol gen en een gezond tenoraal geluid beluisteren, maar die deels nog im pressionistische muziek kon ook bizar klinken. In dat monotone zingen met soms obsederende gerepeteerde aan roepen steekt een stuk Oosten en Messiaen gebruikt zoveel eigendom- melijke intervallen en ritmische reeksen, die op een diepgaande be studering van de zang van Oosters gevogelte berust. Deze „Chant tTAmour et de Mort" houdt een confessie in en veronder stelt een déoor, dat we niet zien en dat. naar we aannemen, alleen oriën talisten vermogen op te roepen. Bou lez tenslotte, vriend van Stockhau- sen, met z'n aleatorische seriële I doorstructurering, is nog altijd slechts i voor ingewjjden toegankelijk. Van de Toen Messiaen! We denken, dat j buitenzijde heeft men er iets van „de Lakenhal" niet uitsluitend gere- >»aan®®houwd" gelde concertbezoekers herbergde en I y. Mannenkoor, lands Mannenkoor met zijn, ruim 100 leden bijna de helft uitmaakt. Het Oostvoornes Mannenkoor, de po litiemannen- zangvereniging Her mandad en het R.E.T.-mannenkoor, de laatste twee uit Rotterdam, vor men er de andere helft van. Dirigent Piet Struyk had terecht populaire nummers uit zijn repertoire geno men. Zo oogstte de fraaie, zeer so nore zang van deze bijna 250 man nen met a cappella gezongen Rus sische liederen en het geestige Ka- tjinka van onze landgenoot H. P. Keunig, uitbundig succes. Na de parze begeleidde de Mari nekapel het mannenkoor in het ste vig gezongen koor uit Verdi's opera „Ernani", in twee koren uit Mozarts' onsterfelijke soldatenkoor uit Faust van Gounod en in Pipes and Cir cumstances nr. 1 van Elgar, van welk laatste werk kapitein-directeur Laro de leiding had. Hjj liet het or kest, dat hierin een groot aandeel had, voortreffelijk spelen. Een bijzondere fleur aan dit con cert gaf daarna het eveneens on der Piet Struyks' leiding staande hij begeleidde nu echter op de vleu gel Westlands Meisjeskoor, dat zuiver, helder en levendig een selec tie uojt „Sound of music" van Rodgers zong, uitstekend begeleid door het or kest. Als uitsmijter deed „Rotterdam Ahoy' van Jack Willard en Lou de Groot dienst, welk aan de Mari- kapitein-directeur La- opgedragen werkje zo'n succes had, dat het herhaald moest worden. Gert Langeler liet zijn bijzonder fraaie bas horen in het bekende „Lied van de twaalf rovers" en in de aria „Orsis uinid Osiri" uit „Die Zaïuiberflöte" en cte tenoren Willy van Stekelenburg en Chris van Bergen Henegouwen lieten op een moment van forceren na veel goeds horen boven het bimbanumen- de koor in het Russische „Avond klokken". Na de openingsmars heeft de com mandant van het Korps Mariniers generaal-majoor J. G. M Nass, als voorzitter van het Unicef-comité de aanwezigen welkom geheten en allen bedankt, die tot het welslagen van de avond hebben bijgedragen. Is de Parker 75 uitsluitend een passend geschenk voor minister-presidenten? Neen. Wat zouden zij moeten doen met een tweede Parker 75? De Parker 75 is een exquis geschenk voor iedereen die goede smaak waardeert. De sierlijke houder is „en reliëf" gegraveerd in sterling zilver. De verstelbare penpunt maakt het mogelijk de pen precies naar de hand te zetten. De Parker 75 is een geschenk van on derscheiden klasse. ƒ165.-. De Parker 65. Een geheel nieuw Parker model; de spe ciale, uiterst flexibele penpunt verzekert soepel, moeite loos schrijven, 72.50 De Parker 51. De klassieke Parker; alom bewonderd om zijn élégance en volmaakte betrouwbaarheid. Van af ƒ65.- Bijpassende Parker Ballpoints. Desgewenst tezamen met de vulpenhouder verkrijgbaar In een luxueuze set Vanaf ƒ90.- Produkten van de Parker Pen Company, fabrikant van '8 werelds meest gevraagde vulpennen. Liederena vond Kunstkring Expositie Bürgi en Bruna te Utrecht Liederenavonden zijn tegenwoordig culturele terugval! helaas zeldzaam, terwijl zij vroeger bij wijze van spreken tot het dagelijks brood der Muze behoorden. Gelukkig echter wijdt het bestuur van de Leidsche Kunstkring „Voor Allen" ook aandacht aan de vocale kunst en had daartoe de reeds op betrekkelijk jeugdige leeftijd vermaard geworden bariton Bernard Kruysen uitgenodigd. Van zijn vorig liederen- recital bewaarden wij hooggestemde herinneringen. Helaas moes ten wij ons ditmaal, ondanks een gevarieerd, smaakvol samenge steld en in menig opzicht interessant programma, met minder te vreden stellen. Henk Sandberg (tenor) en Martin Vissers (pia De oorzaak? Verkoudheid van de concertgever, zoals tevoren aangekondigd. Het gure herfstweer is dan ook voor een zanger allerminst gunstig. Nu wordt het echter voor een cri ticus een hachelijke zaak onder der gelijke omstandigheden zijn oordeel te geven. Kruysen confronteerde ons weliswaar opnieuw met zijn veel zijdige capaciteiten, zijn eruditie, zijn intelligentie, zijn uitnemende dictie, maar de stem klonk omfloerst, in hogere liggingen leek zij moeilijk te kunnen „aanspreken", onzuiverheden moesten af en toe geconstateerd wor den en ook in zijn expressie- en schakeringsvermogen schoot Kruy sen herhaaldelijk tekort, o.a. in de „Zeven Spaanse volksliederen" van De Falla, die vanzelfsprekend als een triomfantelijke climax bedoeld wa ren, doch ditmaal daaraan niet kon den beantwoorden. Kruysens verkoudheid In aanmer king genomen, mogen wij evenwel toch met waardering getuigen van de wijze, waarop hij zich door zijn veel eisende opgaven merendeels on bekende liederen van Schumann, be kende liederen van Wolf, en twee prachtige, sensitieve series liederen van Poulenc en Fauré met grote volhardendheid heeft heengeslagen. Zó zelfs, dat het auditorium hem allerhartelijkst dank betuigde, met twee toegiften als wederdank. Ondanks de grote handicap, waar mee Kruysen ontegenzeggelijk te kampen had. heeft zijn recital toch wel voldoening gegeven, al weten wij, dat hij tot véél meer In staat is. In de, ook van grammofoonplaten gerenommeerde Franse accompag nateur Noël Lee, vond Kruysen een eminent comparant, technisch vol komen tegen zijn taak opgewassen en met een fijnzinnig aanpassings vermogen. Van zijn briljant-genuan ceerde pianistiek konden wij in het bijzonder genieten tijdens zijn ver tolking van Ravels onvergelijkelijke „Sonatine", die tot eer ware verras sing werd. W\j hopen intussen, dat Bernard Kruysen nog eens de gelegenheid gegeven zal worden geheel gedispo- neerd revanche te geven. Zijn groot zangtalent en aristocratische voor dracht staan daarvoor borg. Van donderdag 15 december t/m 29 januari wordt in het Centraal Museum in Utrecht een tentoonstel- ling gehouden van werken van de beeldhouwer Jeanot Bürgi en de ont- werper-graficus Dick Bruna. i De beeldhouwer Bürgi vervaardigde j in opdracht van de gemeente Utrecht j een aantal stenen lantaarnconsoles voor de werf muren aan de grachten. Enkele van deze voorbeelden van mo derne monumentenzorg worden ge- ex poseer d. naast andere werkstukken in verschillende materialen die de veelzijdigheid van deze kunstenaar illustreren. De ontwerper-graficus Dick Bruna neemt in de Utrechtse kunstwereld een aparte plaats in door zijn zeer persoonlijke ontwerpen, waarvan de „Zwarte Beertjes" de meest bekende zijn. Hij heeft zich ook beziggehou den met het ontwerpen van affiches, illustraties voor kinderboeken en prenten en gordijnstoffen voor kin derkamers. Pers-satellieten Een comité, waarin vertegenwoor digers van kranten en persbureaus uit vrijwel alle landen zitting heb ben, heeft in Londen besloten een plan op te stellen voor het gebruik van satellieten om de stroom van in ternationaal nieuws te versnellen. tScmard Kruysen Foto LD/Holvast) ADVERTENTIE Belangrijke vooruitgang bij bestrijding van pijn en griep! Vier middelen in één tablet helpen snel en doen wonderen! De kennis van pijnbestrijding is in de loop der jaren groter geworden. Er is vastgesteld waar en hoe pijn ontstaat en men heeft geleerd pijn te meten. Men heeft kans gezien de werking van een der oudste pijnbe- strijders door toevoeging van daar na ontdekte middelen belangrijk te versterken. Eén der bestanddelen is het betrouwbare maagmiddel Che- Carox, dat een teveel aan maagzuur neutraliseert. De combinatie is ide aal om pijn of griep snel en doel treffend te bestrijden. Chefarine 4

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 7