pRom kruiswoordraadsel Wand versieren met r gedroogde bloemen „ImmortelliV' niet „nieuw" er ACHT-er opgave fg C KRIEST: ELK WERKSTUK DAT WIJ MAKEN IS EEN EXPERIMENT LEIDSCH DAGBLAD LX>.-£XTRA 3 iiiiiiiiiiiiiimiiiN Iplossingen onder het motto CMhiiswoordraadsel" dienen voor nsdag a-s. te 9 uur voorm. in bezit te zijn van de redactie, le Singel 1 te Leiden. Onder de "ie op ossingen stellen wy een 1 ite prijs van f 5,— en twee prij- i3 van f 2,50 beschikbaar waar- nbV alleen abonnees kunnen me- ogen. pel Oplossing van vorige aan de heer J. F. Keule- mans, Zaanstraat 128 te Leiden en aan de heer L. J. W. Kok, Mauritssingel 112 te Leiden. De prijzen worden aan i toegezonden. ■HSHGÜDHBQHSÜ laaiiHaaMHEiaoHia i f 5- De eerste prijs werd toegekend aan me vrouw v d. Heiden, Bea- trixlaan 29 te Warmond, de twee prijzen van f 2.50 SMHQHHMaMQaïJSMH HiatnEiraranHUBBHHHH BMQJiïOUMEjMHHiaElMÊJ □QMaMannoBMaMiaH f.imHHnBUBmHaMaBn BBuuiaMaauMUDjuaa ■aaMauaiiaMCia Kunt a de acht afwijkingen Id de belde bovenstaande tekeningen vinden? De Juiste oplossing vindt O elders op deze pagina. Horizontaal 1. grote lichaamsslagadeo- 6. schijntje 11. stemming 12. schatting 14. deel van een mast 21. scharnier van een heng sel 22. „oprolbaar" zoogdlertje 23. nu nog niet! 25. blijvende vijandschap 26. met versleten schroef draad 28. Soc. Econ. Raad 30. meisjesnaam 31. gemunt geld 33. couvert 34. windrichting 35. niet snugger 36. broodkast 40. tijdruimte 44. indien 45. zie 35 47. Engels bier 48. restje 49. tapijtweefsel 50. bevlieging 51. Noorse god 54. opperwezen 55. maanstand 56. groente 58. bloedvat 61. riviertje in Friesland 62. vrouwelijke agent 64. naar beneden gaand 66. harde duurzame bouwstof 67. schande Verticaal: 1. uiitroep van pijn 2. bloedverwante 3. heel groot iemand 4. tweemaal stil! 5. fijne lichte geuren 6. gat in een vuurspuwende berg 7. knaagdier 8. profeet 9. duivenhuis 10. scheikundig element 11. m eikgerecht 13. ontheffing van straf 14. al - gfc i 15 vervoermiddel 16. koraaleiland 17. geloofsovertuiging 19. griezelig 18. smal stilstaand water 20. geel gekleurde 21. tweehoevig zoogdier 24. Trans Europa Express 27. boom lappen 32. zekei 33. platvis 36. duivel 37. bloedwel 38. achtervoegsel dat richting aanduidt 39. geheel gevuld 41. inwendig orgaan 42. goed per sneltrein te ver- 43. gemeente in Gelderland dichtmaken door vullen keizer van Japan fijn kunstig maaksel van linnen voorvoegsel dat „op af stand" betekent hert Alg. Transp. Ondern. in dat geval zie 56 verticaal Engelse indentiteiteletter» op auto's iiwiiniiiiHiffliwiuwwiiiiiiNiiinniiimii Een Indianenkopvan hout. Het bovenste stuk stronk stelt de verentooi voor. „In feite is elk werkstuk dat wij maken een experiment. Nooit zal men dan ook twee precies gelijke stukken bij ons in de zaak aantreffen", zegpt de heer C. Kriest over zijn („een ander woord heb ik er niet voor") collages wandver sieringen gemaakt van ge droogde bloemen, vruchten en schelpen die hij fabriceert met zijn assistente, mej. M. J. Schieffelers. „Je voelt je een ware artiest, want je moet het van plotselinge invallen hebben. Ook staat nooit van te voren vast hoe de collage er uit zal zien". Soms ben je in een kwartier klaar, een andere keer duurt het een uur en het komt ook wel voor, dat ik het werk gewoon een dag opzij moet leggen, omdat de Inspiratie verdwijnt wanneer ik er mee bezig ben". De heer Kriest maakt behalve wandversieringen ook schellekoor den, terwijl zijn assistente zich te. vens bezighoudt met het produce ren van corsages, broches en oor bellen, alles van het zelfde materi aal. Tenslotte stelt hij ook nog ge droogde - bloemens tuk j es samen, op bestelling. Toch ls het niet zo, dat de klant bij hem koning is, want vindt hij dat de verlangde kleuren combinaties niet passen, dan wei gert hij de opdracht aan te nemen; wel zal hjj dan adviezen geven. Foto's LD/Holvast lages bestaat een enorme belang stelling. Zelfs uit het buitenland wordt in teresse getoond voor het werk van de heer KrieSt; hij exporteert veel naar West-Duitsland. Denemarken, het land, waar hij voor de eerste maal met gedroogde bloemen versierde schellekoorden heeft gezien („ik dacht toen, wij kunnen het beter") is van dit pro- dukt een groot afnemer. Ha. ha, ik heb dus toch gelijk gekregen"). Verder exposeert de heer Kriest geregeld in het buitenland. Zo zijn er in Oostenrijk. Duitsland, België, Frankrijk en Denemarken tentoon stellingen van zijn werk geweest. Ook in Nederland is zjjn werk niet onbekend. Op de bloemenvakten- toons tellingen in Rijnsburg en Aalsmeer en in de Keukenhof heeft men van hem collages en andere werkstukken met gedroogde bloe men kunnen zien. Vele hier onbekende bloemen en planten gaan door mijn handen. Uit Afrika en Austral'heb ik wer kelijk de meest fantastische stuk jes natuur in mijn zaak. De heer Kriest vindt, dat het met deze exo tische planten fijn werken is, maar naar zijn smaak zijn zij te fel van kleur voor collages. Zijn voorkeur gaat uit naar natureltinten. „Col lages in allerlei kleuren zijn wel erg mood, maar het nadeel ervan is dat de oorspronkelijke kleur na enige tijd verdwijnt". ggfe BUITENLAND Het verhaal over Pleter Kap- teyn uit Nijverdal (gepubliceerd in het Leidsch Dagblad van 13 okto ber) die een nieuwe vorm van kunst zou hebben ontdekt met „immortelli's van bloemen", beeft in kringen waar de Japanse bloemsierkunst Ikebana wordt be oefend, nogal verwondering ge wekt. (Ikebana is een in Japan bij zonder in zwang zijnde vorm van kunstbeoefening en vrijetijdsbe steding. Sommige beoefenaars van Ikebana zijn er zo bedreven in, dat zij tot verfijnde kunststukjes komen. In de wijze waarop bloe men, takken, pluimen enzovoort zijn geschikt, schuilt altijd een symboliek. In de meeste gevallen is die symboliek terug te voeren tot het Zenboeddhisme. In een Japans Ikebana-kunstwerk kun nen vaak drie hoofdlijnen worden onderscheiden, die dan hemel, mens en aarde symboliseren. De ze symboliek wordt in het westerse Ikebanawerk niet toegepast.) De heer Kapteyn nu heeft be weerd dat zijn „schilderen" en beeldhouwen met bloemen" abso luut uniek is. De Ikebana-beoefenaars heb ben er geen enkel bezwaar tegen, dat de heer Kapteyn als vakman - bloemist bloemschilder- rijen maakt. Maar. zo menen zij, hij moet ons niet komen vertellen, dat wat hij heeft laten zien, he lemaal nieuw is. Heel merkwaardig vinden zij, dat volgens de heer Kapteyn de enige overeenkomst tussen zijn werk en Ikebana zou zijn het gebruik van gedroogde plantaardige produkten. En dan slaan zij een Ikebana- boek op: pagina 152 uit „Simple Ikebana of Sogetsu School", en tonen een afbeelding met als hoofdmotief drie gedroogde zaad dozen van de oosterse plant Lotus. Is het toeval, dat in Kapteyns pro- dukt, waarmee hij zijn mededelin gen over zijn „nieuwste kunstvorm" ondersteunt (en waarvan wij even eens op 13 oktober een foto publi ceerden), óók drie gedroogde zaad dozen van de Lotus voorkomen? Is het toeval, dat in het Japanse boek geschreven wordt over „beeldhou wen met bloemen" en „schilderij en?'' Overigens woont in Leiden een bloemist, die al drie jaar met ge droogde bloemen e.d. werkt en prachtige composities maakt zonder ze „immortelli's" te noe men of te beweren een nieuwe kunstvorm te hebben ontdekt. Over deze man, de heer C. Kriest, gaat het verhaal hiernaast. „In de drie Jaar, dat ik nu met gedroogde bloemen werk. zowel voor mijn hobby als om de kost te verdienen, zijn er maandelijks wel zo'n tienduizend bloemen door mijn vingers gegaan. Het klinkt mis schien vreemd, maar voor mijn coL KWEKERSZOON Zestig Jaar geleden werd de heer C. Kriest in Leiden als zoon van een bloemenkweker geboren. Hij ging bij z"n vader op drens kwekerij „De Koepel" in de Witte Rozen straat werken, waarna hij een bloe menwinkel opende. In 1958 stapte hij over op planten en drie vier Jaar geleden kregen de droogbloe men zajn grote interesse. Nu hangt zijn hele pand (van de winkel tot in het nokje van zijn atelier) er vol mee. De collages maakt hij in de uren dat er geen klanten m de zaak zijn. Voor de Leidse huisvrou wen die lid zijn van K. O., geeft de heer Kriest cursussen in het ge bruik van bloemen. KUNSTNIJVERHEID Verder 1b de heer Kriest tóch sinds een jaar gaan toeleggen op kunstnijverheid. Hij bezit allerlei Griekse, Afrikaanse, Turkse en Perzische voorwerpen, welke door gastarbeiders, wanneer zij van va kantie uit hun vaderland terugko men, worden meegebracht. De Spaanse artikelen, die hij bezit, worden rechtstreeks „en gros" van uit het Iberische schiereiland ge ïmporteerd. „Hoewel deze voorwer pen ln massaproductie worden ver vaardigd, Streef ik er naar geen kitsch in mijn zaak te hebben". De koperen vazen, houten beeldjes, houtsnijwerk, kannetjes en potjes worden gebruikt om een artistieke, met bloemen als hoofdmotief ge maakte compositie te vervaardigen. „Als iets niet naar mijn zin ls, ver nietig ik het; mijn werk moet kt zijn! Liever uren werken voor niets, dan prullaria op de markt te bren gen". meent de heer Kriest. wiens werk niet alleen in Nederland, maar ook buten onze grenzen wordt na gevolgd. Een collage van gedroogde bloemenvruchtepitten en zaad- dozen. Een stilleven, waarin kunst nijverheid en droogJbloemsier» kunst samengaan Kom er ACHT-er 1. gordijn huis recht» 2. schoorsteen 3. naam huis links 4. hand vrouw achter stuur 5. hoed wandelende dame 6. wandelstok man op trottoir 7. deurknop garage 8. vogel in de lucht Het a tetter van de heer C. Kriest. Links mej. M. J. Schiet eters.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 13