SHV i
Hoeveel energie heeft een reus
moet
„Cultureel" cafe
sluiten
in
Eindhoven
energiegroep
JONG ORANJE
Rotterdam geenszins
„cultuurloze" stad
Zonder vergunning in
„onbewoonbaar" pand
LEIDSCH DAGBLAD WOENSDAG 2 NOVEMBER II
Steeds meer energie heeft hij. Uw behoefte
aan energie groeit immers met de dag. Voor
meer auto's, voor behaaglijker wonen,
voor industrie in expansie. Daarvoor heeft
de energiereus SHV olie, gas, uranium,
kolen, transport. Hij zorgt ook voor de energie
van morgen. Hij onderzoekt nieuwe
mogelijkheden. Een energieke reus voor een
dynamische wereld.
A SHV energiegroep
U staat oog In oog met de energiereus SHV als u
Pam benzine tankt, Pam smeerolie en huisbrandolie
gebruikt, kolen op uw kachel doet, Calpam flessengas
benut. SHV levert energie aan centrales, scheepvaart
en industrie, staat klaar met gas voor de Euromarkt,
met uranium voor kernenergie.
Nederlands meest ervaren energie-leverancier
Blunders in de Lichtstad?
Het elftal van Jong Oranje, da
zaterdag op het Haagse ADO-ter
rein tegen de Tsjechische jeugd uit
komt, is als volgt samengesteld:
Doel: Thie (ADO); achter: Bui
ter: Buitendijk (Sparta), Warna
(Go-Ahead), HulshOff (Ajax) e;
Van Duivenbode (Ajax); midden
Jansen (Feijenoord) en Hanegec
(Xerxes); voor: Geurten (MW)
Pahlplatz (FC Twente), Houwaai
(ADO) en Rensenbrink (DWS).
Reserves zijn Hoogeveen (DOS
Vos (ADO), Reijnders (NAC) e:
Ver donk (PSV).
opdracht gekregen de zaak met het
veel spoed opnieuw te befóken. To
zolang hy met dat onderzoek no,
nietgereed is, zou een vergunnin
om „een onbewoonbaar pand voo
zakelijke doeleinden te bezigen" vooi
lopig voldoende soelaas bieden.
Eindhoven wacht af
Sint Lambertusstraa.t 42, in de
wijk Gestel van Eindhoven, maakt
eigenlijk niet die bouwvallige indruk
die een kwalificatie „onbewoonbaar"
wettigt. Dat zal iedere Eindhovenaar
kunnen beamen. Toch zal het huis
dat etiket krijgen opgeprikt, als B.
en W. niet van gedachten verande
ren. Zij hebben de jonge ambitieuze
kastelein 14 dagen geleden gesom
meerd het pand te ontruimen vóór
5 november. Er is al een ambtenaar
aangesteld die als de kastelein
niet vry willig vertrekt met be
hulp van eeen deurwaarder en de
politie het café zal sluiten.
Het bestuur van B. en W. heeft
de Eindhovense gemoederen danig
verhit en doet zelfs in de verre om
geving stof opwaaien.
Waarom al dut rumoer?
Oud iverd nieuw
In 1963 Is het pand aan de Sint
Lambertusstraat bij raadsbesluit
onbewoonbaar verklaard. Er was
toen een logement met een bar
slechte reputatie in gehuisvest. De
eigenaar van dit onderkomen van
twijfelachtig aard heeft het pand een
half Jaar nadien ontruimd. Het huis
ging een poosje van hand tot hand,
todat de antiquair Wim van Vught
het in februari 1965 kocht voor de
voor een onbewoonbaar pand toch
lieve som van f20.000,—. Van Vught
verklaarde zijn besluit door mee te
delen dat hij zijn handel gewoon Is
te dryven in onbewoonbaar ver
klaarde woningen hy had daar
toe al een ry huizen in eigendom.
De nieuwbakken eigenaar restau
reerde een vol jaar dat het een lust
was. Oude balken moesten wijken
voor nieuw, de elektrische installa
tie werd „op te date" gemaakt, er
kwamen sanitaire voorzieningen,
nieuwe plafonds en een antiek in
terieur. Een bar met tapvergunning
voor f 170,- deden de rest: kunste
naars hun vroegere onderkomen
was juist aan het gemeentelijke sa
neringsplan opgeofferd die voor
zichtig een kijkje kwamen nemen
nemen waren opgetogen. En zoals
het meestal gaat, zo ook hier: de te
vreden cliëntèle deed de rest. Cul
turele figuren van hoog tot laag, af
gekomen op de opgetogen geluiden,
kon men al spoedig aan de (antie
ke) tapkast ontwaren naast al
thans volgens de trotse kastelein
wethouders in hemdsmouwen die
verheugd bleken over de aanwinst
voor Eindhovens cultuur.
Succes
Maao* dit alles was tegen de zin
van de vroegere logementhouder,
Met lede ogen zag hy het succes van
de toekomstige „Krabbedans" aan.
Waarom moest hy eruit, zogenaamd
om bouwkundige redenen? Leek het
er niet op dat sociale achtergron
den hierin een handje hebben ge
holpen? Waarom had hy nooit be
richt ontvangen op een bezwaar
schrift tegen de onbewoonbaarver-
klaring en waarom mocht dit nu
wel? De boze brieven overstroom
den de bureaus van gemeente en de
dienst Volkshuisvesting. Iemand
vroeg zich af: „hoe kan dit ei-
genlyk?" En de argwaan naar de
gang van zaken was geboren. Een
onderzoek werd Ingesteld.
Tot ieders verbazing en ontsteltenis opgezet zonder vergunning. Rob van
bleek dat het culturele centrum, Geloven geeft toe: hij had zich ge
waar zelfs een permanente exposi- vestigid zonder geldige papieren. „Ik
tieruimte zou worden ingericht, was heb inderdaad geen vergunning ge-
HOUTSNEDE van MUNCH ONTDEKT
Een man, die een oud huis aan de zuidkust van Noorwegen had
kocht, besloot de zolder op te ruimen en was plotseling de eigenaar 1
een tot nu toe onbekende houtsnede vct/n de beroemde Noorse schilder
Edvard Munch.
De man, die onbekend loenst te blijven, vond de bestofte houtsnede
met prachtig plaatsnijwerk tussen kranten, kleren, hengéls en brieven
van verwanten van de vorige eigenaar in Amerika.
De houtplaat werd onderzocht door
deskundigen van het Edvard-
Munch-museum in Oslo, die ver
klaarden, dat het een echte Edvard
Munch was.
De plaat is aan beide zyden ge
graveerd. De ene kant toont een va
riatie op de beroemde schildery „De
voddenraper" van Munch.
De andere zyde toont een totnutoe
onbekend motief van Munch. Vol
gens de deskundigen is het een ta
fereel uit een café in Parijs, dat
Munch omstreeks 1909 heeft bezocht.
Het museum is thans onderhande
lingen met de eigenaar begonnen
de houtsnede voor de Munch-verza-
meling te krijgen.
heeft vier afdrukken
van de plaat laten maken en zal het
daarby laten. Een heeft hy geschon
ken aan de Noorse schilder Kaare O.
Lein, die hem heeft geholpen de
houtsnede geïdentificeerd te kry'gen.
Lein heeft meegedeeld, dat de eige
naar voornemens is, de drie overige
afdrukken te verkopen.
Doelen overtuigend succes
(Van onze speciale verslaggever)
Op 6 november zal, wanneer de vroede vaderen van de Lichtstad
geen genade voor recht laten gelden, een deurwaarder een wreed
einde maken aan wat Eindhovens cultuurcentrum no. 1 had kun
nen worden. Dan zal de Stichting Cultureel Contact" een ander
onderkomen moeten zoeken voor de Eindhovense kunstenaars en
zullen de wethouders in hemdsmouwen naar een andere tapkast
moeten uitkijken om de dagelijkse zorgen even te vergeten. Kaste
lein Rob van Geloven (28) met vrouw en twee nog kleine kinderen,
de Eindhovense kunstenaars, de eigenaar zelf, de wethouders: alle
partijen wachten op de fatale datum.
Overzicht van interieur van
huize „Krabbedans"
vraagd om dit pand voor „zakelijke
doeleinden" in gebruik te mogen ne
men. Ik ben maar onderhuurder. Ik
dacht, dat de eigenaar of de eerste
huurder (een grote Amsterdamse
bierbrouwerij) dat voor elkaar had
den gemaakt.
„Met die verklaring was de chaos
compleet Wie was hiervoor verant
woordelijk?
Wat moest er nu gebeuren? „Voor
schrift is voorschrift" luidde tenslot
te het parol van hogerhand, „het
pand moet worden ontruimd".
Genade voor recht
Rob van Geloven zelf twyfelt of
het gemeentebestuur de bedreiging
Zal waarmaken. „Ik wil zo'n ver
gunning best alsnog aanvragen",
zegt hy. (Ze worden in de Licht
stad èh f 2,50 doorgaans vlot afgege
ven). Een woordvoerder van het ge
meentebestuur: „Er is niets by zon-
ders aan de hand. Alleen een nieuw
raadsbesluit zou aan de toestand
iets kunnen veranderen. De tapver
gunning was al verstrekt voor Bouw
en Woningtoezicht erachter kwam
dat het café clandestien in een on
bewoonbaar pand was onderge
bracht. ^Daardoor begon de ambte-
lyke molen opnieuw te draaden".
Hoè het ook zy, er zyn fouten en
blunders gemaaikt, aan beide kanten,
en het zwaard van Damocles hangt
nu dreigend boven huize „Krabbe
dans". Als het doek 6 november zal
vallen, zal dit naast het op straat
staan van de kunstenaars betekenen
dat de eigenaar een strop heeft
van tienduizenden guldens en dat
Eindhoven iets van haar „image"
in kunstenaarsogen kwyt is.
I Als Het lijkt er nameljjk op dat
hetg emeentebestuur genade voor
recht zal laten gelden. Een staffunc
tionaris van Openbare Werken heeft
De mening dat Rotterdam een .cultuurloze" stad zou zijn mot
naar het rijk der fabelen worden verwezen. Als er al van ee
culturele achterstand van de Rotterdamse bevolking kan woi
den gesproken, dan vloeit deze niet voort uit een aangebore
eigenschap, maar veeleer uit opvoeding, onderwijs, geringer
contactmogelijkheden, slechtere accomodate of minder keüze
mogelijkheden.;
Dit staat in het (concept) rapport ,,De culturele participate
der Rotterdamse bevolking", zoals dit door de dr. E. Boekma
Stichting in opdracht van de gemeente Rotterdam werd samen
gesteld.
De Rotterdamse wethouder voor
Kunstzaken!, mej. mr. J. Zeelenberg
gebruikte deze passage uit het rap
port in haar zojuist verschenen be
leidsnota. De wethouder merkt zelf
op, dat het jaar 1966 de geschie
denis zal ingaan als een keerpunt in
de culturele ontwikkeling van het
naoorlogse Rotterdam, door de vol
tooiing van het concert- en congres
gebouw De Doelen. Volgens mej.
Zeelenberg is voor De Doelen het
openingsseizoen een groot en over
tuigend succes geweest.
De concerten In de grote zaal wa
ren bijna zonder uitzondering uit
verkocht, die in de kleine zaal wa
ren merendeels goed bezet. De wet
houder stelde ook in haar beleidsno
ta dat De Doelen als Congresgebout
niet minder geslaagd is geweest da^
als Concertgebouw.
Mej. Zeelenberg schryft over d
akoestiek van de twee concertzald
in De Doelen„Het verdient aan
dacht dat naar het nagenoeg gehjk
luidende oordeel van deskundigen uit
Nederland en daarbuiten de akoestl
sche kwaliteiten van de beide zalei
aan hoge normen voldoen, en da
deze een vérgeiyking met de best<
muziekzalen ter wereld kunnen dooï
staan".