^ianist Van Clibnrn in er bluf f ende T sjaikowsky Kruiswoordraadsel kunst kaleiöoscoqp Expositie litho's van prijswinnaar Hadeier Edo ZEVENTIG JARIG JUBILEUM EXCELSIOR LEIDERDORP" s Verrassend knap werk „GRAND GALA een kaas uit het vuistje Medewerking van koren uit Woubruggp en Bodegra ven PSP over Vietnam In Galerie Walenkamp: 'ERDAG 29 OKTOBER 1966 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 1 15 (Van onz£ kunstredactie) de met bloemen feestelijk opgetooide Concertgebouwzaal :1de zich gisteravond het Grand Gala du Disque Classique af. is een van de wonderlijkste typen concerten, want als regel t het meer tegen de commercie dan dat het wordt gedragen de muziek. Voor dit laatste moet een culturele minister Edi- irijzen uitreiken, maar de insiders op de achtergrond kennen trijd tussen de grammofoonplatenprodukties. Daarbij raakt de Siek wel eens in de knel. peeteerde, maar daarbij toch een waarschuwing: liet horen voor een al te grote dosering van jonge talenten in de lichte sector der muziek. Kaleidoscopisch was gisteravond niet in die het geval, behalve dan dat het aden kaleidoscopisch samenge- programma nog iets teveel weg van een „spectacle coupé", zij dan op hoog niveau, zoals met Cliburn, die het eerste piano- rt van Tsjaikowsky speelde. Er >ok onze uiterst begaafde land- te Elly Ameling, tot nu toe voor- elijk als oratorium- en liederen- eres bekend, maar die zich in- ontpopte in een opera-program- met aria's uit Gounods „Faust" iizets „Carmen". itendien waren er enige parade- djes zoals de welbekende drie ge- van Berlioz' „La Damnation kust" door het Concertgebouw- it en Bernard Haitink met élan erpreteerd, waarbij de eerste i „Menuet de Follies" en „Danse iylphides" 'n licht subtiele klank :n en de slotmars een te wat ezette climax. Het Nationale ■t danste weer eens de beroemde de deux uit de tweede acte van lkowsky's Zwanenmeer. Dit ge- de door Olga de Haas en Syl- Campbell op allercharmantste zij het visueel geschikt op concertpodium. Voor het Grand waren ook twee opdrachten aan irlandse componisten gegeven, een spectaculaire Intrade van aan Andriessen en een Polo- met een verfrissend thema van r van Hemel. lo de Waart dirigeerde deze novi- met veel smaak. Prijsuitreiking sumerend waren er drie pieken <ze avond: de Edison-prysultrei- door de demissionaire minister, ister mr. M. Vrolijk, die verklaar- r hij het culturele werk van rammofoonplaat vooral ten aan- van het klassieke repertoire res- ADVERTENTIE as— IHH Het was een politiek afscheid van mr. Vrolijk, die hoopte dat een van zijn opvolgers nog eens het Operage bouw te Amsterdam zou mogen openen. Hij reikte met voor ieder een per soonlijk woord de prijzen uit aan de het podium betredende kunstenaars. Dit waren o.a. August Wenzinger, Maurice Gendron, Charles de Wolff, de Chinese zanger Yi-Kwei-Se, de dirigent Istvan Kertesz, Ilona Andor, terwijl voor de dirigent David Zin man diens echtgenote de prijs in ont vangst nam en voor dirigent Antal Dorrati diens dochter de honneurs waarnam. De dirigenten Charles Münch en Karl Böhm en anderen hadden bericht van verhindering ge zonden. Muzikale prestaties De overige twee hoogtepunten wer den door de voortreffelijke zangeres Elly Ameling en van Cliburn geboden. Elly Ameling wist met haar glashel dere, zuivere stem de muzikale es sentie te raken van de Michaela-aria uit „Carmen" van Bizet en maakte indruk met het lied van de Koning van Thule en de juwelen-aria uit de Faust van Gounod. Toch komt het ons voor dat zij haar plaats beter als lied- en oratoriumzangeres kan be houden dan dat zij de weg kiest van het operatoneel. Van Cliburn speelde het pianocon cert van Tsjaikowsky minder over rompelend dan tijdens zijn vorig be zoek aan ons land. HU moest als het ware worstelend door de thema-ex- positie van 't eerste deel heen, wierp zich daarna emotioneel op de door werking waarbU hy zijn meesterlik spel tot een hoogtepunt opvoerde. Ro- mantisch was het langzame gedeelte vooral In het samenspel met het Concertgebouworkest onder leiding 1 van Bernard Haitink. Maar voor de daarop volgende finale nam hij zo'n vervaariyk tempo dat een déraille ment het ensemblecontact met het orkest dreigde te verstoren. Maar dit terzüde gelaten, was zUn vertolking vooral verbluffend van virtuositeit. Zeventig jaar bestaat de Chr. Gem. Zangver. ..Excelsior" te Lei derdorp! Dit feit werd gisteravond in de Geref. Kerk aldaar her dacht met een uitvoering, waaraan behalve het jubilerende koor onder leiding van Hans Boelee nog twee andere koren meewerk ten, die onder zijn leiding staan: ,,De Lofstem" te Woubrugge en het Hervormd Evangelisatiekoor" te Bodegraven. Voorts was op ruime wijze ook het publiek ingeschakeld door wisselzang met de koren. Het ls door Boelee juist gezien geen enkele maal te hoog te grijpen. Zijn werkwijze is zeer juist afgestemd op de mogelijkheden van zijn zangers materiaal. Een tweede pluspunt is geweest de bescheiden omvang van het programma, dat hierdoor steeds bleef boeien. Bepalen we ons tot de prestaties van het jubilerende koor, dan ls hier toe aangewezen het deel, dat het alleen voor zijn rekening nam. In een drietal werkjes van Joh. Seb. Bach en diens zonen Karl Philipp Emanuel en Johann Christian kon den we opmerken, dat het koor be schaafd zingt, zU het, dat een zeker non legato bij de vrouwenstemmen opviel. Ondanks het feit, dat uitslui tend met orgelbegeleiding werd ge zongen (de organist Herman van Vliet was hierin zeer kundig en tevens bescheiden), viel een waar- Familieberichten (Overgenomen uit andere bladen) Geboren: Arie, z. v. In 't Veld-Koe- man, Vollenhoven: Sandra, d. v. Wil- lemse-Asselbergs, Zevenbergen; Maart je, d.v. Van Doom- Metzei aar; Theodorus Marcus, z. v. Fietelaars- Wellington (N.Z.) Gehuwd: J. A. W. Berghauser Pont en M.S. Arnold, Groningen. Overleden: A. J. van de Graaf f- Suermondt, 96 jaar, Den Haag; A. Vailkenburgh, ma, 78 jr., Den Haag; A. J. B. Rosel, ma., 66 jr., Den Haag; B. A. van Gulik, ma., 67 jr., Den Haag J. J. van Amstelma, Amsterdam. kalfkoe Horlzontaaal 1. naschrift 3. eerste melk 7. heilige afk, 9. blij'k (in samenstellingen) 11. kd ndertrom p et j e 14. zeef 16. wandelhoofd 18. zoetwatervis 20. meisjesnaam 22. al 24. lidwoord 25. uitgifte 28. voordeel 29. Gode zij lof afk. 31. eenjarig dier 33. elem. Selenium, afk. 34. ellendige woning 36. ratjetoe! 39. sterkte verloren gaan 42. J jndióht 46. In 't Jaar der wereld 48. Italiaans dichter 51. bet. antwoord, afk. heldendicht in 't Italiai bet. a 54. hoogst vereeTd 56. 57. aantal, hoeveelheid 59. maand 60. onbelemmerde, uitgebreide 62. zuidvrucht 64. binnenste deel 65. eroot glas thrift 67. eeuwige heil 'deelachtig ïo. aeel v. d. Bijbel, afk. Verticaal 1. hard rijden 2. afgelegen 5. zie 7 horizontaal 6. aangenomen! 7. plaats 8. met teer bestrijken 10. of 12. Ierland 13. stommelingen! 15. werkruimte In circus 17. bloem 19. gelofte 20. voedster 21. god (Noorse mythol.) 23. voegwoord 26. leerwijze 27. onwerkelijk 30. schijntje 32. vochtmaat van 2/2 liter 34. Ned. omroepvereniging, afk. 35. octaaf, afk hoge berg noodsein, afk zeer langzaam (Ifcal. muz.) wapen van bijen deel v. h. lichaam vermoeid behoeftig cheepsbouw toestel om snelh. te minderen deel v. h. priesterlijk parament uilnis, slijk verschil inkoop-verkoop ongensnaam 61. delen v e. etmaal 63. hoofddeksel 64. wig 66. deel v. e. mast 67. regiment Infanterie Oplossingen onder het motto „kruis woordraadsel" dienen voor woensdag a.s. te 9 uur vin. In het bezit te zi|n van de redactie, Witte singel l, rel den. Onder de goede oplossingen stel len wij een eerste prijs \;m gulden en twee prezen van 2.50 gulden be schikbaar waarnaar alleen abonnees kunnen meedingen. deer bare koorklank te beluisteren. Qua nuancering won het werkje „Groot is de Heer" van Karl Philipp het van het Bach-drietal al was een zekere matheid in de voordracht niet te miskennen. Boelee werkt graag met meerdere koren tezamen onder het kennelijke motto: „gedeelde vreugd is dubbele vreugd". De vreugde tot het zingen weet Boelee zijn mensen bij te bren gen. Toen „De Lofstem" meewerkte was de zang ineens geestdriftiger. De bewerking van een Hebreeuwse melodie door S. de Lange was karak teristiek in de uitbeelding. Met veel élan werd het werk van Boelee: „Totila" gezongen: het Triomfkoor en het sfeervolle tweede deel de Elegie, die ontroerde door de gevoe lige melodieuze bouw. De drie koren zongen tenslotte een „Hymne" van Boelee naar Psalm 24, traditioneel van structuur, doch fris van uitdruk king. Zoals gezegd was de begelei ding bij Herman van Vliet in opval lend muzikale handen. Hij liet zich overigens nog horen in een deel van een orgelconcert. NHI Hans Boelee met zijn jubilerend „Excelsior De avond werd geopend door de voorzitter, de heer M. A. de Koning en gesloten door ds. J. van Drie, ter- wUl na afloop van het concert een receptie de feestelyke gebeurtenis besloot. Ad. Int. Vergadering van afdeling Leiden „Ondanks hoopvolle berichten over lastrijd van het Vietnamese Bevry- dingsfront. Na een korte schets van het land besloot hij zijn inleiding met de opmerking: „Als de Ameri kanen vrede willen wordt het hoog tijd om te gaan onderhandelen met het Bevrijdingsfront.; dat meer op bevolking heeft gedaan dan ;de conservatieve, feodale, door Amerika gesteunde schert-sregeringen in Saigon. De heer van der Spek ba seerde zijn betoog over de gebeurte nissen in Vietnam gedurende de af gelopen vier maanden op een uitvoe rige buitenlandse persdocumentatie.; Hij gaf voorbeelden van Ameri kaanse politieke beloften die nooit werden nagekomen (b.v. de bombar dementen op de buitenwijken van Noord Vietnamese steden) demonstraties. New Left en derge- lijke en ondanks een vrU kritische pers hoeven we vanuit Amerika zelf geen verzet te verwachten tegen het huidige beleid inzake Vietnam. Wellicht kan Amerika door ex terne invloeden tot rede worden ge bracht". Deze opmerking maakte het PSP-Eerste Kamerlid A. G. van der Spek gisteravond tUdens een bijeen komst over Vietnam, die werd geor ganiseerd door de afdeling Leiden van de .Pacifistisch Socialistische Party. Voorzitter Pim van der Meijden gaf tydens deze bijeenkomst in res taurant Zomerzorg het eerst het woord aan de heer Korver, mede werker aan een boek over Vietnam dat binnenkort bij Polak en Gen nep verschijnt. HU analiseerde de huidige toe sta nd in Vietnam, waarin hy drie ïynen opmerkte: een vrijheidsstryd tegen de Amerikaanse overheersing, een strijd tengevolge van Noordvlet- namese inmenging en een sociale stryd. Vooral deze laatste factor kreeg naar zUn mening te weinig aandacht. De heer Korver noemde de boeren een essentieel- element in de guerll- Tot slot van zyn betoog probeerde de heer Van der Spek te komen tot een analy.se van de beweegredrenen van Amerika om de oorlog voort te zetten. Hy gaf een achttal suggesties waarvan een van de opmerkeUJkste luidde: Amerika ls bevreesd voor een geleidelyke vermindering van de greep van het kapitalisme op de wereld, waarmee de Amerikaanse structuur (bv. wapenindustrie) wordt bedreigd. Sterke en directe aandacht trokken gisteravond in de Galerie Walenkamp aan de Nieuiosteeg de litho's en ballpointtekeningen van de vi 1939 in Treuenfeld <D.) geboren Georg Hadeier, winnaar van de Jacob Maris jeugdprijs 1966. Deze is thans leraar lithografie en zeef druk aan de Vrije Akademie te Den Haag. De kunstcriticus Dolf Welling leid- die er wel zyn conclusies uit kan de diens expositie met een kort woord in en merkte op, dat het werk van Hadeier voor hem direct een „ontdekking" was. wy kunnen ons dat indenken. Hadeier is een zeer aparte persoonlykheld, wiens minu tieus uitgewerkte fascinerende „droombeelden", waarop bij aan dachtige beschouwing ontzaghjk veel te ontdekken valt, van een ongebrei delde fantasie getuigen. Een tydlang is Hadeier werkzaam geweest aan het pathologisch insti tuut in Kiel en de daar ondergane indrukken moeten op hem een in- kervende invloed gehéd hebben. Aan de meeste van zyn litho's ls een lugubere sfeer, zo men wil aan die van een Jeroen Bosch inherent, niet te ontzeggen. Het embryo ïykt in menig opzicht aan zyn fantastische scheppingen ten grondslag te liggen. Het scherp contrasterende zwartwit vertoont tevens zulk een ryke ver scheidenheid aan allersubtielste nuanceringen, dat de knappe be kwaamheid er duidelyk uit spreekt. Hadeier heeft de Jacob Maris jeugdpry» verkregen met het hierbij afgebeelde „Gesprek", doch daar naast ls er nog een twintigtal andere, dikwyis obsederende impressies te zien o.a. de serie van vjjf tekenin gen onder de titel „Midzomernachts- droom", die allen spreken van Hadelers in een bepaald genre veel- zydige en verrassende vindingryk- heid.. In hoeverre Hadelers surrealistische verbeeldingen bewust zyn neergezet dan wel zyn voortgesproten uit het onderbewustzijn, valt moeilük te be oordelen. Wel is zeker, dat zyn scheppingen een ryke voeringsbodem vormen voor de psycho-analiticus, Het zal zeker niet een Ieder geluk ken hiermee In geestelyk opzicht contact te verkregen, doch dat Hade lers opleiding aan de Mutheuslus Werkkunstschule In Kiel (van 1957 *61), een opmerkeiyke basis voor zyn technisch kunnen heeft gelegd, daarvan zal een ieder onmiddellijk overtuigd zyn. Deze Interessante expositie duurt tot 18 november. GEORG HADELER: „Het gesprek"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 15