RAIFFEISEN- SPAARWEEK Jrandioze Oistrach in Brahms vioolconcert VOOR KLEINE OF GROTE ZEKERHEID: LUSTRUM FEDERATIE VAN BEROEPSKUNSTENAARS eer twee concoursen van „Gaudeamus" nog t/m 31 oktober! Kostbare relieken lagen op mesthoop Tweemaal Oranje MAANDAG 24 OKTOBER 1966 LEIDSrH DAGBLAD PAGINA 15 (Van onze kunstredactie) Voor een tot de laatste plaats uitverkocht zondag middagconcert ft het Concertgebouworkest speelde de dezer dagen in ons land arriveerde beroemde Russische violist David Oistrach het viool- rijlocert van Joh. Brahms. Deze overbekende compositie kreeg bij istrach een nieuw aspect. Hij heeft zijn grootste roem met Tsjai- n ivsky verworven: diens muziek is van zijn eigen volk! Onze tuwsgierigheid ging nu uit naar zijn Brahms-visie. id Oistrach heeft Brahms be- i ln diens compositie-techniek. 1 hij dit ambachtelijk met alle erdheid manifesteerde, bloeide it op een pure muzikale en feil- toonvorming, een klemvaste ering en een innig doorleefde aliteit. wel eens in andere uitvoeringen langduriger in de oren heeft geklon ken. Maar niet bij Oistrach! Dit grandioze slot van de matinee werd voorafgegaan door Haitinks vertolking van „La damnation de Faust" van Berlioz, uiterst licht ge dirigeerd in het Menuet des Folies en in het Ballet des Sylphides, maar zwaar in de Marche Hongroise. Ver rassend was daarop zijn fijnzinnige visie op „Ma mère l'oye" van Ravel. De Prélude en de daarop aanslui tende Danse du rouet, waren mees- terwerkjes van de Fransman, die in j de jaren 19081911 in muzikale zin reeds het kind ontdekte in zijn sprookjes-toondichtsels van „Moeder Inmiddels hebben we de „eeuw van het kind" gekregen en héél het Con- j certgebouwpubliek genoot ervan, ook i al waren de meesten boven de kin- derjaren! Wandprenten van Haagse Kunstkring De Haagse Kunstkring geeft ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan vijf series wandprenten uit, die zijn gemaakt door 25 kunste naars uit Den Haag en omgeving. De series zijn samengesteld door dr. W. Jos de Gruyter, drs. H. J. A. AL van Haaren, George Lampe, Leo elke serie zullen 75 exemplaren wor den uitgegeven. Van 19 november tot en met 2 januari zullen de prenten worden geexposeerd in het museum Bredius te Den Haag. kunst kaleiöos'cgqp De prenten, een representatieve serie Haagse grafiek genoemd, zijn etsen, litho's, linosneden, zeef drukken en aquatinten. In de rode serie zijn opgenomen werken van: Lucie van Duyn, Hens de Jong, Ap Sok, Arie Vermeer en Sees Vlag., in de gele serie van: Georg Hadeler, Jan H. Kuiper, Ber Mengels, Jan Snoeck, en Aat Verhoog.; in de ce rise serie van: Wim Beuning, Pau- lien Braat, Belleke Dolhain, Ad van Dijk en J. W. Rozenzaal.; in de zwarte serie van: Herman Berserik, Gerard Lutz. Auke de Vries, Co Wes tenk en Marijke de Wit., en in de groene serie van: Livinus van de Bundt, Michel Cardena, Alfred Eike lenboom, Theo Mooyman en Peter Struycken. Borduurwerk van Cecile Dreesmann: Historie Oranjehuis De Amsterdamse naaldkunstenares mevrouw Cecile Dreesmann heeft in opdracht van de Stichting Wereld tentoonstelling Montreal 1967 de stamboom van het Huis van Oranje geborduurd. De historie van het Oranjehuis heeft de vorm gekregen van 28 panelen, elk circa 30 x-25 cm groot, waarop in silhouet de 41 per sonages zijn uitgebeeld. Zowel de mannelijke als de vrouwelijke lijn is gevolgd. De panelen werden geborduurd in monochrome kleurspelingen met zijde en met verwerking van borduur- vreemde materialen als glas, papier - maché voor de Oranjeboomfigura ties, welke op verscheidene der pane len voorkomen en hier en daar wat goud. Elk van de uitgebeelde Oranjes, die werkelijk heeft gere geerd draagt een Oranje appeltje. De panelen krijgen een plaats in de officiële ontvangsthal van de Expo 1967. Daar worden zij gehangen in een ruimtelijke boomstructuur, die mevrouw Dreesmann heeft ontwor pen en in de ateliers van Geesink Produktie wordt vervaardigd. Volgende maand worden deze kunstwerken naar Montreal verzon den. Ze zijn thans, tot 6 november, in het Amsterdamse atelier van me vrouw Dreesmann (Anna Vondel- straat 1) tentoongesteld. ich greep in het eerste zijn in de doorvoering van de tie, die daartoe zoveel vir- expressie biedt. Hij liet in het 16 vanuit de hechte conceptie iet inleidende deel, de melo- In ons land is de befaamde Soiojetrussische violist David Oistrach gearriveerddie hier een vijftal concerten komt geven. dleën opbloeien in de strakke ge- gemoedsbeheersing, die deze Rus eigen is. Tenslotte volgde de Finale met een door hem opmerkelijk dui delijk getekende thema-weergave, waarbij Oistrach zoals in al zijn vertolkingen streeft naar een climax in zijn opbouw. Hoezeer ten rechte dit geschiedt trof vooral in dit Hongaars gestemde slotdeel, dat ons Kunst: ferment der samenleving onbevangen 47 Q r6snwt*rpn" ,.Het blijft een der belangrijkste taken van de overheid gunstiger voorwaarden te scheppen voor de wetenschap en bepaald niet min der voor de kunst. Daarbij is het zaak de Nederlandse economen een beter begrip van cultuur bij te brengen en daardoor de nog levende idee te doden als zou kunst een luxe zijn. Op de culturele organisaties rust de plicht zich ernstig te bezinnen op een duide lijke motivering van de noodzaak van de kunst als integrerend deel. als ferment van de samenleving", zo zei de, nu demissonaire, minis ter van C.. R- en M.. mr. M. Vrolijk, zaterdagmiddag op de verga dering in het RAI-congrescentrum te Amsterdam, waarmee de ,,Ned. Federatie van beroepsverenigingen van kunstenaars" de vie ring van haar 20-jarig bestaan begon. De voorzitter van de Jubilerende federatie, de heer J. van Mul, had vooraf een woord van begroeting ge richt. Sinds 1945 is de actieve cultuur politiek langzaam gegroeid. In de enals voorgaande jaren zal de Stichting Gaudeamus volgend weer twee concoursen organiseren, n.l. een concours voor f ri?j alkers van muziek van onze tijd en een concours voor compo- internationaal concours voor J/"1, Ikers van muziek van onze tijd orden gehouden van 16 tm 23 in Utrecht. Aan dit concours vocalisten, instrumentalis- instrumentalisten en ensembles maximaal 9 medewerkenden fmen. De leeftijdsgrens is ge- op 35 jaar. Bij ensembles geldt emiddelde leeftijd van 35 jaar. deelnemers moeten een pro- inzenden, dat een totale lur heeft van een uur. Alle moeten na 1900 zijn inge- twee werken moeten van idse componisten afkomstig zullen vijf pry zen worden l, een eerste van f 3.000,-. iternationale jury bestaat uit van den Boogert (Nederland), Berberian (V.S.), Andrzej Do- ;i (Polen), prof. Siegfried (Duitsland) en André Rabot december van dit jaar. j. dr. Houtzager wint geschil jemeentelijke (Utrechtse) raad troep heeft mej. dr. M. E. Hout directrice van het Centraal n in de Domstad, in het gelijk in haar geschil met het ge- lebestuur. Het ging daarbij over w'jwteurschap van de catalogus de tentoonstelling „Italianise- landschapsschilders", die in wrjaar van 1965 in het Utrecht- Museum werd gehouden, luteurs van de catalogus wer- srmeld mej. Houtzager, drs. H. edt en de student A. Blan- laatste meende er evenwel op te hebben alleen als auteur den vermeld. Op verzoek van W. van Utrecht stelden drie iraren een onderzoek in. *ezen de heer Blankert in der- als enige auteur aan, waarbij W. van Utrecht mej. Houtzager Sit gaven de catalogus van een tl te voorzien met een rectifi- PJl Mej Houtzager tekende bij de I* ntelijke raad van beroep pro- *n tegen het onderzoek door de en de handelwijze van W. gemeentelijke raad van beroep bepaald dat het inlegvel weer 1 catalogus moet worden verwij- De museumdirectrice weigerde ®kelijk het inlegvel op te ne- vaarna de catalogus enige tijd verkoop werd genomen. Het componisten-concours zal weer worden georganiseerd in het kader van de jaarlijkse internationale mu- ziekweek. Dit concours omvat een internationale prijsvraag voor koor-, kamermuziek-, orkest en elek tronische werken en een interna tionale prijsvraag voor een werk voor televisie. Hieraan kunnen com ponisten meedoen, die na 1 januari '31 zijn geboren. Ook hier worden 5 prijzen toegekend met een eerste prijs van f3.000,-. De internationa le muziekweek zal van 8 t/m 15 sep tember worden gehouden. Roman Haubenstock Ramati zal de leider van de analyse-cursus zijn, die ge durende die week wordt georgan i- De beroemde Italiaanse zanger -.Mario del Monaco repeteerde (in trui) in de KRO-studio met het Omroeporkesto.l.v. Leo Dris- huys. Naar gemeld, zal hij mor genavond voor het eerst in ons land optreden. In de Sowjet-Unie: Moderne kunst wordt erkend De Sowjetrussische ambtenaren voor de kunst hebben een van de grote Russische pioniers van de mo derne schilderkunst .Robert Falk, na zyn dood erkend door een tentoon stelling van diens werk. Falks wer ken hebben destijds de woede van Chroestjow opgewekt. Nu werd zater dag in het gebouw van de afdeling Moskou van de Vereniging van kun stenaars, die nog door conservatieve schilders wordt gedomineerd, een tentoonstelling van 100 doeken van Falk geopend. Falk schilderde al voor de revolu tie van 1917; in 1958 overleed hij in Moskou. Een paar van zijn werken stonden in december 1962 in Moskou ten toon gesteld. De toenmalige pre mier Chroestsjow zou toen gezegd hebben dat veel van de ten toongestelde werken, en speciaal die van Falk, er uit zagen alsof zij ge schilderd waren „door een ezel met een zwaaiende staart". Daarop kre gen de niet-conformistische kunste naars het hard te verduren. Al eerder dit jaar is een voorheen versmade schilder, de 67-jarige sur realist Alexander Tyshler, erkend. In het Poesjkin-museum in Moskou werd een geheel aan diens wer ken gewijde tentoonstelling gehou den. Rijksbegroting voor 1946 beliep de post „kunst" f 2,6 miljoen, dat is 0,11% van de totaal geraamde uit gaven ad f 2,4 miljoen. Voor 1966 werd daarvoor begroot 38,5 miljoen gulden, dat is 0,27% van het uitga- ventotaal ad f 14 miljard. Voor 1967 was voor de kunst op de begroting gebracht 46,7 miljoen gulden of 0,29% van de 16,1 miljard gulden totaal geraamde uitgaven. Met betrekking tot de toekomstige culturele overheidszorg acht de be windsman nodig: .mensen die per- door kunst zRn gegrepen en de vrije meningsuiting respecteren". De secretaris van de Federatie, de heer J. Kassies, constateerde, dat in onze huidige welvaartstaat meer tijd I en meer geldmiddelen worden geïn vesteerd in veelsoortige culturele ac- J tiviteiten. Echter nog te weinig re- i creatief. Daar liggen nog ongebruikte mogelijkheden. Nieuwe sociale groe- j peringen doen een artistieker klimaat j ontstaan. De heer Kassies noemde het een legende, dat kunst in de mo derne economie geen plaats heeft, al erkende hij dat bepaalde economi sche pressiegroepen het kunstbeleid nog wel ongewenst beïnvloeden: De heer Kassies acht meer rech ts- streekse subsidies aan groepen van en individuele kunstenaars gewenst. De toenemende veelvormigheid van de kunst vraagt een veelvormigheid van het subsidiestelsel", zo besloot de heer Kassies. De lustrumviering werd 's avonds voortgezet met een uitvoering, dooi de experimentele groep ..Theater ter zijde" van .Ken zaak Lorca is ons niet bekend". Een feestelijk samenzijn in de ruimten van het Concertgebouw met muziek en dans besloot de lustrum viering. De Raiffeisenbank wil de spaarzin bevorderen. Ook üw spaarzin. In uw eigen belang. Voor uw eigen zekerheid. Nü sparen betekent zekerheid straks. U weet zelf waarvoor u spaart. Voor u zelf of voor anderen. Voor de vervulling van een lang gekoesterde wens of voor een onverwachte grote uitgave. In leder geval spaart u voor een kleine of grote zekerheid (Van onze correspondent) Pastoor J. Nijsten van de H. Familie-parochie in Maastricht heeft een aantal relieken, o-a. van het H. Kruis en van de evange list Mattheus, uit de profane handel in tweede-handsgoederen ge red. Voor een luttel bedrag heeft hij ze van de opkoper A. Wolters aan de Cannerweg in Maastricht gekocht. Hij hoefde er slechts de prijs voor oude metalen voor neer te leggen, die de opkoper voor de beide schrijnen, waarin de relieken waren geborgen, had ge taxeerd. spaarbank en alle bankzaken De opkoper had het religieuze be zit verworven door de koop van de boedel van de Jezuitenkerk in Maas tricht. De paters hebben die kerk onlangs voor de Maastriohtse bin nenstad overbodig geacht en voor goed gesloten. Het gebouw is als op slagplaats verhuurd aan een groot handelaar in elektrotechnische arti kelen. Een groot gedeelte van de reli gieuze antiqulteitenschat die bfjna op de mesthoop van de heer Wou ters terecht was gekomen, is afkom stig uit adellijk bezit uit Florence. Het Is al ln de 4de of 5de eeuw ln bezit gekomen van monniken, die ln de streek rond het huidig* Maastricht hebben gewoond. De kerkrechtelijke documenten van de relieken heeft pastoor Nysten nu van de paters Jezuiten cadeau gekregen. Bij de boedel van de geliquideerde kerk bevond zich ook een aantal ge wijde vaten voor de rJc.-ere-dienst, zoals een miskelk en een ciborie. Deze heeft de heer Wolters aan een naar een missiegebied vertrekkende pries ter cadeau gedaan. r HAAGSE 1 CARAVAN-CENTRALE RIJKSSTRAATWEG 179 TEL 01751-2561 WASSENAAR STRENG GESELECTEERDE WERELDMERKEN SPRITE Bloemisterij wil afschaffing van het teeltrecht De vereniging „De Nederlandse Bloemisterij" zal het produktschap voor Siergewassen adviseren om het teeltrecht voor bloemkwekerijpro- dukten af te schaffen met Ingang van 1 januari van het volgend Jaar. Dit besluit werd in Utrecht geno men op de algemene vergadering van deze vereniging, zonder één stem tegen. Toch was niet ledereen in een hoerastemming. Een aantal leden stemde met een bezwaard hart in met het voorstel. Men is bezorgd over een mogelijke toeneming van de concurrentie. De teeltregeling stamt uit 1939. Men was het er unaniem over eens dat de regeling van grote betekenis is geweest voor de bloemisterij in Ne derland. De vergadering gaf tevens blijk de mening van het bestuur te delen, dat op verantwoorde wijze do registratie van het bloemkwekerij-areaal moet worden voortgezet. De voorzitter van de vereniging, dr. A. J. Verhage. waarschuwde er voor niet te sterk naar uitbreiding van het eigen bedrijf of oprichting van nieuwe bloemisterijbedrijven te streven, wanneer de regeling wordt afgeschaft. Zelfbeheersing van de ondernemers in het bloemisterijbe- drijf zal nu in de plaats moeten ko men van teeltbeheersing, aldus dr. Verhage. In 1965 bedroeg de produktie van I diepvriesvis in Frankrijk totaal 9325 ton. De voornaamste soorten hiervan zyn: sardine 3415 ton, kabeljauw 1600 ton. wijting 930 ton, tong 615 ton en tonijn 517 ton. De uitvoer in Frank rijk bedroeg 49.000 ton, het voor naamste artikel was tonijn (12.700 ton). Vorig jaar werden 6850 ton vis- j produkten uitgevoerd, waarvan 6700 ton vis en 90 ton schaal- en week dieren. Nieuwe uitgaven Het is langzamerhand een goede traditie geworden, dat in de laatste maanden van het jaar enkele uitga ven verschijnen, die het Oranjehui* tot middelpunt hebben en die steeds met belangstelling worden tegemoet gezien en met waardering genoten door allen, wie ons Vorstenhuis ter harte gaat. Het zyn de jaarlijkse af leveringen van „Juliana Regina" en de kalender van Pro Juventute. „Juliana Regina", een uitgave van Hollandia te Baarn, brengt ieder Jaar een schat van foto's over de handel en wandel van de leden van het Koninklijk Huis tussen twee Troonredes. Die tijdstippen zijn ge kozen omdat de serie begon met een deeltje over het eerste Jaar van het Koningschap van Juliana, dat begin september met haar Inhuldiging een i aanvang nam. Bijna vijftig pagina j foto's worden met het thans uitgeko men deeltje aan deze reeks toege voegd. Vanzelfsprekend nemen foto's j van het huwelijk van Kroonprinses I Beatrix ln deze uitgave een belang- j rijke plaats in. De technische verxor- I ging van dit achttiende deeltje in de reeks beantwoordt aan de verwach tingen. Wie de reeks in zijn geheel bezit heeft langzamerhand een bij zonder waardevolle fotokroniek over een belangrijke periode in de sym biose van Oranje en Nederland ln bezit gekregen. De jaarlijkse Oranje-kalender van Pro Juventute is al evenzeer een woord van grote lof waard. Voor iedere maand is er weer een uitste kende kleurenfoto, veelal nog niet eerder gepubliceerd. De aantrekke lijkheid van deze kalender ligt overi gens niet alleen ln het beeld dat elke maand getoond wordt, doch tevens in het charitatieve doel, dat door de verspreiding van de kalender ge diend wordt. In dubbel opzicht een gelukkige uitgave, die telkenjare met genoegen tegemoet gezien kan w:.- de?„

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 15