1 Symfonie-orkesten kosten vele miljoenen per jaar kunst kaleiöoscoQp Verstarring loopt uit op absurde lasten Cleo de Merode -91- te Parijs gestorven Nu kans voor Vestdijk op de Nobelprijs? Piet Tigge s 75 jaar TWEE PRIJZEN KINDERBOEK VAN VOOR HET HET JA Alt IS SANERING MOGELIJK ZONDER AANTASTING CULTURELE ACTIVITEIT? Hoogste lof voor Ed v. d. Elsken en Martien Coppens Idool van de belle époque 16 orkesten HAZEWIND OGENSTEKER AANGEHOUDEN O.a. propagandist voor huismuziek en volkszang Roeiboot Puffin ÊM. Kind en fantasie Voor de schrijfsters Mies Bouhuys en Toos Blom Deel Rijksweg li opengesteld LEIDSCH DAGBLAD DINSDAG 18 OKTOBER 196{ ADVERTENTIE fSnoep verstandig (eet 'n appel Speciale berichtgeving Autorijden mag duur zijn, concertbezoek is onbetaalbaar. Dat hiertegen nog geen massaal verzet is gerezen, komt wellicht doordat de ene overheidsinstantie nauwelijks weet wat de ander in de onkosten bijdraagt en de gewone burger er geen flauw besef van heeft, hoeveel hij moet betalen voor het in stand houden van grote be roepsorkesten. waarvan wij er meer hebben dan enig ander land in Europa. Dit is de lijst van grote symfonie-orkesten in Nederland, die ieder jaar aankloppen voor be langrijke financiële steun: Het Concertgebouw Orkest. Noordhollands Philharmonisch Orkest. Utrechts Symfonie Or kest. Residentie Orkest. Rotterdams Philhormo- nisch Orkest. Brabants Orkest. Gelders Orkest, Overijsels Philharmonisch Orkest. Noordelijk Filharmonisch Orkest. Limburgs Symfonie Or kest. Radio Filharmonisch Orkest. Omroep Or kest,^ Radio Kamer Orkest. Nederlands Begelei- dings Orkest, Kunstmaand Orkest, Frysk Or kest. Zestien in totaal dus, meer orkes ten dan wij provincies hebben en die weelde moet worden betaald, omdat de exploitatie-opbrengst bij lange na de onkosten niet meer dekt. In eerste instantie moet het Rijk in de schatkist duiken: het Rijk ver leende over 1966 aan 13 van de op gesomde orkesten een totale subsi die van f 8.206.000. Louter door on- kostenstijgingen wordt het dit jaar reeds f 9.761.500. Zijnde in een jaar een kostenstijging van ruim ander half miljoen gulden. Maar daannee zijn we er nog lang niet, 'want de provinciale en gemeentelijke overhe den moeten ook betalen, eveneens belastinggeld dus, al komt het uit een ander laadje. Dure surprise Als willekeurig voarbeekl kieren we de positie van het Gelders Or kest, dat naast het aandeel uit de Rijkspot voor 1967 bij het Provin ciaal bestuur van Gelderland op de subsidl'eiyst is vermeld voor f 390..000 en bovendien nog aanklopt bij de af zonderlijke gemeentebesturen. Zo krijgt het Gelders Orkest In 1967 van de gemeente Nijmegen ruim f 188.000. Als tegenprestatie geeft het in de^e stad in totaal 19 concerten, die worden bezocht door gemiddeld 600 bezoekers, in totaal dus 11.500 b€Hrt betekent, dat alleen al de ge meente Nijmegen i 16.. toelegt op ieder verkocht toegangskaartje. Een surprise die in feite wordt verleend aan steeds dezelfde 600 mensen. Arnhem weet trouwens ook van aanpakken. Daar staat het Gelders Orkest voor f 477.000 op de gemeen tebegroting, waarvoor 29 concerten worden gegeven. Als het gemiddelde bezoekersaantal in Arnhem royaal wordt geschat op 900, legt de ge meente dus f 18.- toe op ieder ver kocht entréebiljet. Andere gemeen ten geven lagere bedragen. Wie in ons land is thans nog In staat om precies uit te rekenen hoe veel de overhe'd, meebetaalt aan elk toegangskaartje? Niemand. Maar het is duidelijk, dat het vele tientallen guldens zijn en dat de exploitatie uitkomsten steeds ongunstiger wor den. Een probleem, is de keuze van het repertoire. De orkestdirecties achten ADVERTENTIE mode bewuste mannen dragen REGENKLEDING HAZEWIND: modeaangevend in Regen- en Sportkleding van kreukherstellend TZivJu» ^^voo^Jeren^ongen^^<indRre^ het een artisteke plicht om moder ne, eigentijdse werken in- het pro gramma op te nemen. In de praktijk blijkt echter steeds duidelijker, dat hierdoor het publiek wordt afgesto len en steeds meer stoelen leeg blij ven. Het is een probleem waarvoor nog geen oplossing gevonden is. Waar van elke Nederlander wordt gevraagd, zyn uitgaven aan te pas sen aan de minder rooskleurige om standigheden van het ogenblik, ligt het voor de hand, dat de positie van het concertleven in Nederland dub bel en dwars toe is aan een kri tische beschouwing. Zonder beper king van de culturele activiteit moet het mogelyk zijn, een gezonde sane ring door te voeren. Waar ligt de grens? Niemand zal de eis kunnnen stel len, dat de orkesten financieel op eigen benen moeten staan. Een sym fonie-orkest moet grotere uitgaven doen dan bijv. een groot toneelge zelschap en in het algemeen is wel de gedachte aanvaard, dat cultuur een levenszaak is die niet meer on der de noemer „luxe" thuis behoort. Het is een vorm van serviceverlening van de overheid aan de gemeenschap, die hiervoor overigens zelf het geld op tafel moet leggen. Wel mag de vraag worden gesteld, waar de grens ligt van het onbeperkt financieren. Er mag voorts antwoord worden verwacht op de vraag, waarom Ne derland zo veel grote beroepsorkes ten moet hebben, dat reder ander land daarmee wordt overtroefd. Het lijkt zeer goed mogelijk, om 4 of 5 orkesten op te heffen. Dat iedere provincie een e:gen orkest heeft., was Indertijd gemakkelijk in verband met de subsidieverlening. Maar het is dwaas dat. zoiets gebeurt als er niet eens voldoende concertzalen zijn om al die orkesten tot hun recht te la ten komen. Dat de radio er een eigen Omroep Orkest en een Radio Filharmonisch Orkest, op na houdt, is even merk waardig. Als de radio behoefte heeft aan symfonische muz'ek, kan gebruik worden gemaakt van de bestaande symfonie-orkesten, waarvan er en- Enorme verschillen Men mag zich voorts afvragen, of sommige orkestd'reoties niet te ver gaan in hun verlangen om concert bezoekers tegen wil en dank „op te voeden" tot, liefhebbers van moderne muziek. Het beroepstoneel, dat voor soort gelijke problemen is gesteld, slaat z'ch (ook organisatorisch) veel beter door de moeilijkheden heen en heeft vat gekregen op een talrijk publiek. Een opmerkelijk verschijnsel is, dat bij alle provinciale zelfstandigheid een groot verschil van inzicht is ge- ADVERTENTIE Snoep verstandig eet 'n appel Gert Jan Peelen (61) overleden In Den Haag ls zaterdag de be kende christelijke auteur Gert Jan Peelen in de leeftijd van 61 jaar plotseling overleden. De heer Peelen maakte naam als schrijver ovi bezettingstijd. Van zijn hand scheen o.a. „Het begon onder mei kenstjjd". Gedurende de wereldtentoonstel ling, die van 28 april tot 27 okto- groeid over de vraag, hoe de verhou- j,er 1907 jn Montreal wordt gehou- ding moet zijn tussen het subs die- den ond€r het motto „Man and his- bedrag van de overheid en de prijs 1 worid", za| |n een afzonderlijk pavil- va>n het, toegangskaartje. j joen internationale fotoexposi- Zo kost in Rotterdam een enkel tle The camera as w1tness» worden toegangskaartje voor een uitvoering ingericht". Voor deze fotografieten- aoor het Rotterdams Filharmonisch toonstelling werden uit de gehele we- Orkest en de serie „A f 12.- en in reld meer dan 40.000 foto's ingezon- ae serie „B f 9- voor de duurste den- De eindselectie is thans gereed ran&- I gekomen. Van 250 fotografen uit een In Eindhoven is de prijs f 6.-. Een 40-tal landen zal werk worden ge- ser e van concer |n kost daar f 26.-. lëxposeerd. De internationale jury In Nijmegen kost. een stadsconcert zwaaide de hoogste lof toe f 3.- en een concert in de „meester - serie" f 4.50. Voor een reeks van 8 concerten in de „meesterserie" be taalt men hier even veel als in Eind hoven voor vijf concerten. Ter ver gelijking moge ook dienen, dat de toneelliefhebber in Nijmegen f 9.- moet betalen voor 'n toegangskaart je. In Arnhem kost f'?n concertbiljet voor de groene serie f 3.- en voor de blauwe en gele serie f5.-. In Leiden kost een abonnement van acht concerten van het Residen tie-Orkest. f 32.50. Voor een abonne ment op de ..Meesterserie" van K. en O. zes concerten te geven door het Res'dentie-Orkest en het Rott. Philh. Orkest is men f 23.- verschul digd. De entrée voor de z.g. popu laire concerten van K. en O. vergt, een bedrag van f 3.70 per avond Hierbij d ent in aanmerking worden genomen, dat eeru aantal Leidse be drijven deze concerten mede subsi dieert. Enorme onderlinge verschillen dus, die via subsidies moeten worden weggestreken. Het moet een reden te meer zjjn om te erkennen, dat op concertge- bled het inzicht in effiency te kort schiet en een goed contact met het publiek te wensen overlaat. Er is een \erstarrlng ontstaan, die uitloopt op een steeds absurder wordende finan ciële last voor alle belastingbetalers. der Elsken uit Amsterdam en Martien Coppens uit Eindhoven, die Nederland zullen vertegenwoordigen. Voor het Canadese paviljoen op Expo '67 werd een fotowedstrijd uit geschreven, die is gewonnen door de in Islington (Ontario) woonachtige Nederlander Jan de Visser. Hij moet een serie foto's vervaardigen op het gebied van „community life" in Ca nada. De eerste prijs die hij ver wierf, bestaat uit een geldbedrag van 10.000 dollar. De Haagse politie heeft een 15- jarige leerling-straatmaker aan houden, die heeft bekend op 18 sep tember een 28-Jarige Spanjaard met de vingers in de ogen te hebben ge stoken. Het, slachtoffer is veer tien dagen in een ziekenhuis ver pleegd en blijkt aan één oog ge deeltelijk blind te zijn geworden. Hij zal verder een bril moeten dragen. Het is nog niet bekend welk mo tief de aangehouden jongen had om de Spanjaard in de ogen te steken. Ook is nog niet gebleken of hij de zelfde is die een meisje in de ogen stak. In filatelistische kringen genoot de overledene grote bekendheid. Als hoofdredacteur van „Mijn stok paardje", bekend tijdschrift voor postzegelverzamelaars, heeft hij dit blad tot grote bloei gebracht. Voorts was hij lid van de commissie tot sa menstelling van de nieuwe Winkler Prins, waarbij hij de filatelie voor zijn rekening had. Hij publiceerde een werkje „Postzegels schrijven ge schiedenis", hield voor de N.C.R.V. radiopraatjes over postzegels en ver vulde tal van spreekbeurten voor verenigingen van postzegelverzame laars. Zijn verdiensten voor de fi latelie kwamen tot uiting in zijn ere lidmaatschap van de internationale vereniging „Philatelica". De mogelijkheid bestaat dat Ne derland voor het eerst een Nobel prijswinnaar voor literatuur krijgt, wanneer donderdag de Zweedse akademle der letteren haar jaarlijk se keuze doet. Simon Vestdijk wordt de getipt als een zeer sterke kansheb- ;r_ ber. Het boek Rumeiland is onder de titel „Reis naar Jamaica" nog net op tijd in het Zweeds uitgekomen. De bekende Zweedse criticus Al lan Fagerstrom van het Stockholm- se blad aftonbladet merkt op dat Vestdijk, die al jarenlang voor de prijs wordt gepousseerd, een verte genwoordiger is van een literaire ge meenschap die lang over het hoofd is gezien. Vestdijk heeft bovendien de juiste leeftijd; hij is 69. Fagerstrom schrijft o.a. dat het bóek briljante en visionaire bladzij den bevat. Hij acht het zeker van het gehalte van een Nobelprijswinnaar, en zegt by het lezen herinnerd te Alweer een jubilerende figuur uit de Nederlandse muziekwereld. Dit keer geldt het de Amsterdammer Piet Tigges. die vandaag 75 is geworden. Het feit dat deze musicus zich in velerlei richtingen van het culturele leven bewogen heeft, vooral echter op dat van de volksontwikkeling, maakt dat zijn naam een haast populaire klank heeft- Niet het minst droegen daartoe de activiteiten by die Tigges ontplooid heeft op het gebied van de huismu ziek en de volkszang, waarvan zyn liederenbundels „Lyster", „De me rel" en, De Wielewaal" (later sa mengevat in Bonte Vlucht I en II) een markante getuigenis afleggen van zijn sociale dienstbaarheid. Men kon hem, vanaf 1925 tot aan het oorlogsjaar zien als een Nederlan der, die zich grondig muzikaal voor de jeugdbeweging inzette. Met dat al is betoogd dat de spreekwoorde- ïyke „ivoren toren" voor de toon kunstenaar Tigges van nature een opmerkeiyk begrip was. Beschouwd als uitvoerend kunstenaar, als com ponist. als musicoloog, als directeur van de Nederlandse Opera, als or ganisator van kunstmanifestaties, als cultuur-propagandist, draagt hy het. kenmerk van de gemeenschaps- Piet Tigges kreeg de eerste oplei ding van zyn vader, die te Amster dam organist was van de Remon strantse Gemeente. Verder was Wil lem Andriessen zyn leraar voor pia no, Jan Dekker voor zang, en Wil lem Pyper voor compositie- en mu- zlek-esthetiek. Hy kwam in de parktyk als piano-leraar aan de Toonkunst-muziekschool te Amers foort, waar hy directeur werd. Hy werkte ook in Groningen en in Utrecht. In 1929 stichtte Tigges met Paul F. Sanders het Nederlands Kamermuzleksgezelschap. In 1931 werd hy medewerker by de Vara. Tevens was hy tot 1941 muziekcri ticus aan het Utrechts Dagblad. Van 1945 tot 1955 vervulde hy die func tie Het Canadese lucht-zee-reddings- centrum in Halifax heeft meegedeeld dat de roeiboet „Puffin", waarmee twee Britten de Atlantische Oceaan uit Noord-Amerika wilden overste ken, midden op de Oceaan door een Canadees oorlogsschip leeg is aan getroffen. De twee Britse journalisten Johnstone en Hoare, resp. 34 ei jaar oud, waren op 26 mei uit de Amerikaanse staat Virginia vertrok ken. Uit de laatste aantekeningen in het logboek van de twee mannen biykt dat zy geen voedsel meer hadden en vermoeid en teleurgesteld waren over het feit dat zy niet opschoten. Een aantekening van 2 september luidt: „Waar zyn de schepen?". Op 3 sep tember meldden zy een groot schip te hebben waargenomen op het ogen blik dat. het stortregende. Op die dag vlogen drie vliegtuigen over. Door het water konden zy de nat geworden lichtkogels niet meer gebruiken. De mannen beschikten over een rubberbootje en reddingsgordels, zo dat er een mogelykheid bestaat dat zy nog in leven zyn. Deze kans is echter zeer klein, aangezien de laat ste aantekening van 42 dagen gele den dateert. zyn aan Marcel Proust en Joseph Conrad, „als men zich deze combi natie kan voorstellen". Een andere schrijver die in de Zweedse pers wordt genoemd als een kandidaat met kansen is de Guate- malesche diplomaat en schrijver (een combinatie die de Academie al eer der heeft bekroond) Miguel Angel Asturias. Hy is bekend als schrijver van sociale romans en dit jaar be noemd tot ambassadeur van zyn land in Parys. Cleo de Merode, die wel de schoonste actrice van Parijs van die: „Belle Epoque" rond de eeuwwisseling werd genoemd, is gisterü51 overleden. Zij is 91 jaar geworden. Terwijl in haar tijd vele schor 1 Parisiennes zich met aristocratisch klinkende namen tooiden bt hield Cleopatrine Diane de Merode haar echte naam. Zij was nam 0 lijk een telg van Belgische adel. Als beroemde prima ballerina oogst u te zij succesen in Europa. Zij trad o.a. in Nederland op en in de V!® Velen raakten onder de indruk van haar schoonheid en in hoge kriiT gen werd menig duel om haar uitgevochten. In haar memoires ,fl( ballet van mijn leven" verhaalt Cleo de Merode van de liefde dl 101 koning Leopold II van België voor haar opvatte, nadat hij haar I de Parijse opera had gezien. Toen de 60-jarige vorst haar de andei dag benaderde liet zij hem echter weten, dat zij niets anders <k ti grote vriendschap voor hem kon voelen. De danseres verliet de oper nJ in 1900, doch keerde voor korte perioden in 1924 en 1934 op het tonei terug. In de laatste jaren van haar leven woonde Cleo de Merode i Parijs waar men haar vaak wandelingen zag maken, gekleed «oL gens de mode van haar succesvolle jaren. De verhalen over haar bi wogen liejdesleven hebben haast een halve eeuw lang de boulevard 1' pers van Parijs en elders vele kolommen opgeleverd. Hierbij Cleo de Merode uit de tijd, dat zij grote triomfen vierde. ADVERTENTIE Snoep verstandig eet 'n appel De mosselexport is minder dan het vorige jaar, hoewel de meeste mosselkwekers thans aan de levering deelnemen. Dóit komt in hoofdzaak door een tekort aan de A-kwaliteit. Men tracht dit op te vangen door aankoop van mosselen van het Duit se en Deense wad. Tegen een aankoop van A-mosse len van 160.000 ton in de periode tot het Algemeen Handelsblad 1 oktober 1965 staat slechts 35.0(X ton Amsterdam. Daar volgde zijn di- 1 dit jaar. Met de B-mosselen is he'. bevestigen opnieuw het kunstenaar- recteurschap van de Nederlandse iets beter, vorig jaar 160.000 ton. schap van een schrijfster die veel- Opera. die hy ze® jaar lang met thans 180.000 ton. Aan C-kwaliteit j zijdÊg. opvoedkundig De 12de kinderboekenweek (26 okt5 nov.) waarvan het thema is „Kind en fantasie - sprookjes, sagen en legenden'', zal woensdagavond 26 oktober worden geopend door mevrouw Annie M. G. Schmidt in de kleine zaal van het Concertgebouw in Amsterdam. De commissie voor de collectieve propaganda van het Nederlandse boek (CPNB) heeft dit jaar de prijs voor het kinderboek van het jaar verdeeld in tweeën: de prijs van het kin derboek van het jaar „tot 10 jaar" is toegekend aan mevrouw Mies Bouhuys (Amsterdam) voor haar boek „Kinderverhalen", de prijs voor het kinderboek van het jaar ..10 jaar en ouder" aan mevrouw Toos Blom (Bergen N-H) voor haar boek „Loeloedju, kleine rode bloem". De prijzen bedragen elk f 1500 Het kinderboekenweckschenk (ont vangt men by aanikoop van 5 gulden aan boeken) bestaat dit jaar uit „Het kleinste sprookjesboek", een mini boekje van 4,5 by 3,2 centimeter met 128 pagina's. Tezamen met een loepje zit het in een lucifersdoosje. Het kabouterboekje bevat sprook jes van o.m. Andersen. Grimm. Mies Bouhuys en Annie M. G. Schmidt. De 31 kleurenillustraties zijn gete kend of geknipt door Mance Post (Amsterdam». Een folder met 180 ti tels van kinderboeken (oplaag 1 mil joen exemplaren) wordt aan alle openbare en bijzondere lagere scho len uitgereikt, In 9 plaatsen, Amsterdam, Rotter dam, Den Haag, Leeuwarden, Arn hem, Nymegen, Maastricht, Goes en Schiedam, zyn voorleeswedstryden gehouden voor leerlingen van de 5de en 6de klas van de lagere school. De landeiyke finale wordt op zaterdag middag 6 november door de AVRO-tv uitgezonden via Nederland L De jury zegt in haar rapport dat in de toekenning van d'e prijs aan Mies Bouhuys tevens besloten ligt de waardering voor haar gehele oeuvre. „De verhalen in de bekroonde bundel originele invallen van de schrijf? byzonder goed aanvoelt, zorgde w uitstekende Illustraties", aldus 1 jury-rapport. „Mies Bouhuys' b« «I dend vermogen, haar meeslepen verteltrant en de gave tot identific ede tie met het kind, zM<n niet alleen f I bleken uit een groot aantal kind* lei verhalen en gedichten en de schot boekjes, maar ook uit de kimderp: in gramma's voor de televisie alsmtpe de toneelstukken, die zy schreef vertaalde voor de jeugd", aldus jury. Over het bekroonde boek van Blom zegt de jury o.m. „Het. levet ;e verhaal van Loeloedju. zoals dat voc h bijtrekt aan de geest van de oudei geunerin, die zij geworden Is. von d' een sterk beeldende, van grote wat 1 s te doortrokken documentaire oJhri; het leven van de rondtrekkende) geuners. Het boek kweekt begrip' waardering voor de eigen manier) zijn van diit volk. De illustraties' Elly van Beek zijn voortreffelijk" - Toi Gistermiddag is op het gedeif1 van Ryksweg 13 (Den HaagRol'aal- dam) ter hoogte van Delft de J® hoogde westeiyke rij ba n ook ff het verkeer in de richting Den 1 opengesteld. Men kan nu een vang maken met de reconstructieve: het oosteiyk deel van de weg. Mevrouw Toos Blom, die een prijs kreeg voor haar boek „Loe loedju". tact leidde, op. werd 58.000 ton aangevoerd. I dig veel fantasie, het kind benadertliefde Zoals bekend is men al geruime'gek, bezig met het vernieuwen er den van de zogenaamde flessehaü «tm deze weg onder Delft. Enige nif den geleden werd de westeiyke f'- baan voor het verkeer in de rich: Rotterdam geopend. In verband het feit dat nu tydeiyk het vert in beide richtingen van één rijf gebruik moet maken, is een votf e pige middenberm-beveiliging aari bracht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 4