werken op een
iariio England
Britain Radio
H "Apb***
fj tfHt lO lUrtSL'fry""
Radio City
-
.itWJJAU UK'iUÜÜK latjfe
24 november zal Radio 390 als eerste Engelse piratenzender voor de rechter komen, gedagvaard wegens
orerien zonder vergunning. Hiermee bindt de Britse P.T.T. de strijd aan tegen de zenders op forten, zoals ook
io-City er een is. Deze rechtszaak staat los van de aangekondigde wetten tegen piratenzenders, welke nog in
parlement moeten worden behandeld. Na onze reportage over piratenzenders op 6 augustus j.l. stellen wij
uwere zenders aan u voor, terwijl we ook een indruk pogen te geven van het leven aan boord van de varende
Ier Radio 270.
CR het algemeen heerst er een totaal verkeerde indruk
-er wat er zoal aan boord van een radioschip gebeurt,
li denkt men, dat zowel de bemanning als de disc-jockeys
»le dag in de zon liggen, de disc-jockeys doen af en toe
;ens even gen show van een paar uur, maar die paar
jes aan elkaar praten is toch óók maar kinderwerk. Om
l juiste indruk te geven wat er omgaat aan boord van
.radiopiraat" en wat iedereen de hele dag doet heb ik
dagen doorgebracht op de oude Scheveningse logger
aan 7", waar Radio 270 gevestigd is.
0|jige vaste tijden aan boord
,et schip zijn de uren waar-
Niftbeten, geluncht en getead
n maar voor de rest hoeft
"jan geregelde werktijden niet
ken. De eersten, die 's mor-
hun taak beginnen zijn de
itechnici, die om zes uur op-
mde generatoren aanzetten en
«•der tot 's nachts 1 uur pa-
hoeten zijn. Dus met z'n
£jj 19 uur per dag in dienst!
ferkoppige bemanning van
hip is zelfs 24 uur per dag
I, want op de Oceaan wordt
le dag en de hele nacht
Sorgekomen, waar men pas
dat het schip op drift was,
len al haast op de kust zat,
»n bij 270 in ieder geval
jmen. De disc jockeys zijn
et algemeen ook 19 uur per
[schikbaar, ook als zij niet
ucht zijn, zijn ze actief be-
Jmmail wordt beantwoord,
tion spots worden voorbe-
's nachts na 1 uur, worden
ots opgenomen en eventueel
mercials op de'band ge-
ïrig heb ik de dagtaak ge-
1 Dennis the Menace, een
fiiër, die zich tot de populair-
Jcjockeys van het schip
■kenen.
"Piennis' eerste show, die voor
de huisvrouwen, gaat 's mor
gens .om negen uur de lucht in en
er wordt dan natuurlijk van hem
verwacht dat hij op frisse vlotte
wijze zijn programma presenteert.
Om ongeveer tien voor negen
wordt Dennis door de kok. de
drukste man aan boord, gewekt en
om vijf voor negen zit hij aan zijn
ham and eggs. Om precies 2 mi
nuten over negen zit hii dan aan
de knoppen en zijn stem klinkt fris
hoewel hij hoogstens vijf uur slaap
heeft gehad, De eerste show, the
Ladies Modern Music Show, duurt
tot twaalf uur en tot die tijd heeft
Dennis geen minuut rust. Want de
discjockeys aan boord hebben
niet de beschikking over een tech
nicus, die de plaatjes netjes op tijd
opzet en de commercials en de
jingles invoegt. Zij zijn tijdens de
shows geheel op zichzelf aange
wezen. Hiervoor hebben ze de be
schikking over twee zeevaste
draaitafels, die hoe de zee ook te
keer gaat altijd zorgen dat het ge
luid perfect de huiskamer inrolt.
Dan zijn er nog twee bandrecor
ders, een rek met bandjes vol
commercialst jingles en promo
tion-spots voor de verschillende
disc jockeys, een rek met onge
veer honderd 45 toeren-platen en
langspelers en tenslotte de grote
schakelkast, waarop alle knoppen
zitten voor het regelen van het ge
luid, plus klok en microfoon.
T~\ENNIS bespeelt al deze instru
menten gelijk een pianist de
toetsen van zijn piano, want als
er maar één storende fout ge
maakt wordt, dan rollen de vol
gende dag de boze brieven binnen
in de trant van „Moet dat nu
echt?" Om 12 uur heeft Dennis
twee uur rust en in die tijd luncht
hij en doet hij even een tukje,
want om twee uur gaat zijn vol
gende show de lucht in.
Na vier uur heeft hij dan voor
lopig de tijd aan zichzelf, behal
ve 's avonds een paar keer op het
hele uur wanneer hij als nieuws
lezer op het rooster staat. In de
tussentijd w.ordt er t.v. gekeken,
geschaakt of darts gespeeld. Als
's nachts om één uur de uitzen
dingen besloten zijn,komt ieder
een weer in aktie voor het opne
men van een serie nieuwe spots
om het publiek aan te moedigen
naar een parlementslid te schrij
ven, wanneer zij het niet eens zijn
met de aangekondigde regerings
maatregelen tegen de piratenzen
ders. Vaak heeft dat opnemen een
langdurig karakter omdat een be
paalde tekst, als hij eenmaal op de
band staat, toch niet zo goed door
komt als wel verwacht werd, of
omdat iemand zich verspreekt. Ik
kan hier uit eigen ervaring over
mee praten, omdat ik zelf tijdens
mijn verblijf aan boord enkele
commercials heb opgenomen voor
de Radio 270 T-shirts, één verkeerd
woord en het hele opnemen begint
van voren af aan. Gemiddeld
wordt het wel drie uur voor de op
name reeks afgelopen is, dan
dan wordt de inwendige mens
nog even versterkt en daarna
gaat iedereen pas naar bed.
Geen wonder dat de discjockeys
volgens een schema werken van
één week aan boord, één week aan
de wal. Maar ook al gaan de disc-
jockeys naar de wal, dan wordt er
toch nog een beroep op hen ge
daan zich beschikbaar te houden
voor verschillende avonden, die
door 270 in enkele dancings gege
ven worden en waar zij persoon
lijk aanwezig dienen te zijn om de
optredende orkesten te introduce
ren en spelletjes te leiden. Het le
ven van een d.j. is beslist geen
zonnebaden en niets doen. maar
meestal harder werken dan ieder
van ons doet-
T~\E bemanning heeft in verge-
lijking met de disc jockeys
op de kok na een rustiger leven.
De kok kookt niet alleen de ver
schillende maaltijden, maar zorgt
ook op tijd voor koffie en thee en
bovendien bedient hij iedereen aan
tafel als een volleerd kelner. Na
iedere maaltijd moet hij zijn voor
bereidingen treffen v.oor de volgen
de maaltijd en zodoende is de de
hele dag druk bezig.
Niemand aan boord gelooft
eigenlijk dat de Engelse rege
ring de plannen tot verbieden van
uitzendingen van commerciële ra
diozenders en/of medewerking
daaraan in welke vorm dan ook,
zal doorzetten. Maar mocht dat
eventueel toch gebeuren dan zul
len de meeste discjockeys naar
Amerika, Canada of Australië emi
greren om daar hun geluk te gaan
beproeven. Radio 270 is de enige
piraat, die werkelijk bewust actie
voert tegen de regeringsplannen
door meer dan tien keer per dag
commercials uit te zendent waar
in het standpunt van de piraten
wordt uiteengezet.
De directie verzond een open uit
nodiging aan alle parlementsleden
om eerst eens een bezoek aan een
piratenschip te gaan brengen voor
dat men er .over gaat praten. De
eerste, die van deze gelegenheid
gebruik maakte, was de schaduw-
minister van posterijen. Dit was
een zo opzienbarend gebeuren, dat
zelfs de B.B.C. meekwam met een
televisieteam om hier opnamen
van te maken.
Eerste piratentiveeling
N juni 1966 ogende een
lek station voor de Engelse
jijn uitzendingen. Voor het
ïi de geschiedenis van de
k jzenders had een schip met
Veerschillende tations aan
-"ligplaats gekozen voor de
an Essex: de stations Radio
ld en Britain Radio. Over
stations vertellen directeur
A E. Vick en Radio Eng-
li
lands chef d.j. Ron O'Quinn ons
meer.
Radio England is een station met
een duidelijk Amerikaanse inslag.
Met het schip kwamen uit Ameri
ka negen disc jockeys mee wier
Amerikaans-Engels 24 uur per
dag uit de luidsprekers schalt. Ra
dio England is het enige piraten-
station, dat regelmatig met de
laatste Amerikaanse hits in de
'MTHEOFFICEOFTHE MANAGING DIRECTOR
ui TfctM/ks
al MjÜ/f***
BRITAIN RADIO 355m The Hsllmerfc of Quality Listening
Radio england 227m Your Much Mor» Muaic Station
110 kilowattLocated off Harwich Continental Tranemittere
lucht is. En tenslotte natuurlijk
die afschuwelijke Batmanjingles,
die het station al de bijnaam heb
ben bezorgd van .The Bad Station"
(bad slecht). Al dit Amerikaan
se gedoe heeft tot gevolg gehc.d,
dat het aanvankelijk zeer populaire
station nu duidelijk weer bergaf
waarts gaat. Algemeen heerst de
mening bij de andere stations, dat
Radio England de eigen glazen
heeft ingegooid.
Met deze stelling is programmadi
recteur en oud-Caroline d.j. Ron
O'Quinn het niet eens. Volgens
hem is de populariteit van Eng
land nog steeds groeiende en is het
Amerikaanse karakter van het
station, dat eens iets anders wilde
brengen, beslist geslaagd te noe
men. Tijdens een verblijf in Enge
land hoorde ik evenwel maar heel
weinig mensen, die graag naar
England luisterden. De reden:
het station probeert veel te veel
Amerikaans te zijn en er wordt
veel te veel gepraat tussen de pla-
De oorspronkelijke bedoeling vqji
twee zenders op één schip is ge
weest een zo groot mogelijk pu
bliek te bereiken, zo vertelt ons de
programmadirecteur van Britain
Radio, Phil Martin. Zendt Radio
England 24 uur per dag top 40 pla
ten uit, daartegenover stelt Bri
tain Radio 24 uur per dag lichte-
en showmuziek. De Britain Radio
formule kan een succes genoemd
worden, wat blijkt uit de vele fan
mail.
RADIO England/Britain Radio
is gesticht door Britse, Cana-
deze en Amerikaanse zakenlieden,
die wel toekomst zagen in commer
ciële radio in Engeland. In Flori
da werd een voormalig Ameri
kaans marineschip, de Olga Pa
tricia, aangekocht en omgebouwd
tot radioschip.
Het schip is uitgerust met de
sterkste zender van alle piraten nl.
Een piraat beroofd
55.000 watt (Radio 270 10.000i Ra
dio London en Radio Caroline
50.000, Radio City 20.000), en is
daardoor in heel Engeland en een
groot gedeelte van West-Europa
uitstekend te ontvangen.
Er zijn vanzelfsprekend twee stu
dio's aan boord, die uitgerust zijn
met twee draaitafels.
Een bijzonder apparaat is de „Ca-
roussel", welke werkt volgens het
juke box principe, maar inplaats
van platen tapes produceert. Een
druk op de knop is dus voldoende
om een jingle of commerciële spot
af te spelen.
De inrichting van beide studio's
kostte ongeveer 600.000,-.
ZOWEL William Vick als Ron
O'Quinn als Phil Martin gelo
ven nog niet erg in de plannen
van de Engelse regering om de pi
ratenzenders te verbieden. William
Vick vindt dat zijn maatschappij
dat wel heel duidelijk heeft laten
merken door ondanks de eerste ge
ruchten over een wet toch met het
station te starten. En volgens hem
zal er ook wel een weg gevonden
worden om. als deze wet er even
tueel wel komt, toch met de uit
zendingen door te gaan.
Met nadruk herinneren de direc
teur en de programma-directeuren
aan de vreemde situatie, die er in
Engeland bestaat: legale t.v. in
heel het land en commerciële lega
le radio op het eiland Man. Op 24
juli j.l. was er nog een groot feest
in London H'lton, waar vele pro
minente zakenlieden en topsterren
aanwezig waren om het feit van
„24 uur radio per dag" te vieren.
„Daar is wel heel duidelijk geble
ken, dat niet alleen wij. maar alle
piraten in een bestaande behoefte
aan commerciële radio voorzien"
Reportage
JACQUES DE RHOTER
TAE Britse piratenzender, die de laatste maanden het meest in
de publieke belangstelling heeft gestaan, is zonder enige twijfel
Radio City. Die onverwachte belangstelling was te wijten aan twee
minder prettige gebeurtenissen: de overval op het station waarbij
de apparatuur grondig vernield werd en één dag later, op 21 juni,
de moord op directeur Reg Calvert. Al deze gebeurtenissen worden
door de tegenwoordige directrice Mrs. Dorthy Calvert en chef d.j.
Tom Edwards liever niet opgehaald. Wel geven zij graag informaties
van plezieriger aard over hun station.
Zoals Veronica „Het station waar
muziek in zit" heet, is Radio Ci
ty „The Tower of Power", de to
ren van kracht. Het station, dat
in mei 1964 werd opgericht door
een van de kleurrijkste figuren in
het Engelse muziek- en politieke
leven, „Swinging" Lord Sutch, is
nu al meer dan twee jaar beter
bekend als radio City. Het is
gevestigd op een oud Brits mari
ne fort in de Theemsmonding. Het
Shivering Sands Fort werd na de
tweede wereldoorlog verlaten en
evenals twee andere forten enige
jaren geleden bezet door de ra
diopiraten. Tom Edwards verze
kert mij, dat het geweldig is om
aan boord van een fort te wer
ken en ook zijn zeven collega-
discjockeys zijn die mening toe
gedaan. Het werken aan boord
van een fort lijkt in ieder geval
veel rustiger en gemakkelijker dan
het werken aan boord van een
achip# dat voortdurend door de
r\at Radio City sinds lange tijd
al zeer populair is in Neder
land wordt wel bewezen door het
feit, dat er 75 tot 100 verzoeken
uit de Nederlandse kustplaatsen
binnen komen voor het enige ver-
zoekplatenpro gramma in Enge
land, waarin uitsluitend de platen
van de Beatles en Rolling Stones
gedraaid worden. „Five by Four".
Verder is Radio City ook het eni
ge station, waaraan geregeld door
een Nederlandse d j. wordt mee
gewerkt: de Schiedammer Martin
Groen, your Dutch d.j. Radio Ve
ronica is voor Tom Edwards geen
onbekend station, want hij slaakt
de verzuchting: „Hadden wij ook
maar vrouwelijke d.j.'s, net als
zij!" Hij luistert regelmatig naar
de Nederlandse zender om te ho
ren hoe de Engelse platen daar
genoteerd staan.
Vele piratenzenders besteden te
genwoordig grote sommen om
discjockeys naar Amerika te
sturen. Zij zenden iedere avond
een verslag uit over de gebeurte
nissen. Radio City kan gezien wor
den als het station, dat deze he
le beweging gestart is. Toen de
Beatleplaat ,.Daytripper" nauwe
lijks enkele uren van de persen
was werd deze plaat al op City
geïntroduceerd: een wereldpremi
ère. Uit de platenstudio werd de
plaat met een supersnelle sport
wagen naar een gereedstaande he
likopter vervoerd, en de wentel
wiek deed de reet van het werk.
Radio City is een van de weinige
piraten stat ions, die voor de eigen
radio-programma's adverteert. In
de New Musical Expres, één van
de grootste Engelse muziekbladen
verschijnt iedere week een ad
vertentie met de opwekking vooral
een plaatje aan te vragen bij ,,The
request station of the Nation".
TToewel het hij Radio City be-
kend is, dat men vel« fans
heeft op het continent werd er niet
overwogen een programma voor
het continent te gaan uitzenden.
Continentale groepen worden even
eens hoogst zelden gedraaid. Wel
werd kortgeleden de plaat „The
life I live" van de Haagse Q '05
gedraaid, maar dat was alleen
maar ter ere van hun bezoek aan
het station enige maanden gele
den. Nee, dan komen de Britse
groepen en met name de Fortu
nes beter aan hun trekken. De
ook in Nederland zeer populaire
Fortunes werden nl. gemanaged
door Reg Calvert. Oud City d.j.
Dennis Straney, tegenwoordig Ra
dio 270. vertelde mij het volgende
verbaal over Reg en de Fortunes.
Zodra er een nieuwe plaat van
de Fortunes van de persen kwam
moest die ieder heel uur gedraaid
worden voor het nieuws, verder
steeg de plaat de eerste week na
uitkomst gelijk naar de 15e plaats
in de hitparade, de tweede week
viel hij terug naar 28, de derde
week weer terug naar 15 om ten
slotte de vierde week op de eer
ste plaats te belanden!
ïyTrs. Dorothy Calvert ziet nog
-L'-'-niet, dat de piraten uit de
lucht moeten verdwijnen. Maar
de luisteraars die eerst ac
tief waren in de Radio City Club
zijn niet zulke actieve verdedigers
van het station meer als toen de
club nog in leven was. Toch, zegt
Dorothy Calvert. zullen wij door
gaan tot het bittere einde. En ik
herinner hierbij aan het feit, dat
Reg Calvert ruim een jaar gele
den en onderzeeër heeft gekocht
om een eventuele wet te ontdui
ken.