De vijand werd e(
goede vrien
Vleermuisman
neemt onze
angsten weg
Ann Burton
heeft niks te doen
Kom er ACHT-er
Verzuimd
Kom er
ACHT-er
BATERDAO 8 OKTOBER 1868
l.tiutvCli IIA1.KI.AH
1 Twe most original,
MOST TALKED-ABOUT,
NEW SERIES IN
years, rises to
STILL GREATER heights
OP GLORY in this
MAGNIFICENTLY*!
MARVEL ERIC/0$P&r<
Aided by the rower op
THE DREAD DORMAAAMU, EVIL
BARON M.ORDO HAS PURSUED.
DR. STRANGE HALFWAY
AROUND THE WORLD
ANO NOW, IN THIS NEVER-
TO-BE FORGOTTEN EPIC--
HE CA7CMMS HIM//
DON'T WASTE ANOTHER 4
SECOND/
START READING x
TWOUC-HTH6RÊ eg MANY WSNTERS, NONE BUT
STAN LEE COULD UAVÊ PENNED THIS YALE
THOUGH Twg(?g 8E MANY AffTl«T$, NONE BUT
STEVE DITKO COULD WAVE DRAWN TNIS TALK;
Twou6w THERE ee MANY lêttêrêrs, NONS BUT
ART! St MEK WAS avail ablejvhbn we Neecmo
De nieuwe rage in Amerika heet Batman: op 22 oktober laat
de KRO ons op het eerste net van vijf over zeven tot vijf voor
acht kennismaken met de Vleermuisman, die met behulp van
wonderjongen Robin de misdaad bestrijdt. Begeleid door strip-
wolkes met „Wow", ..Grashhhhh" en „Whammmmm" brengen
Adam West en Burt Ward de wonderman en diens jonge hel
per tot leven. De industrie» die op de rage inhaakt, rekent op een
opbrengst van 600 miljoen dollars voor Batman-capes, bouw
dozen, speelgoed, transfers, grammofoonplaten en dergelijke.
Daarmee zal de opbrengst van de James Bondlawine nog verre
worden overtroffen!
Vele psychologen hebben al gepro
beerd het succes van Batman te
verklaren. Uitvoerig hebben zij de
uiterlijkheden van de strip bestu
deerd: de jeugd van Bruce Wayne,
wiens ouders werden vermoord
waardoor hy een onverbiddelijke
vervolger van de misdaad werd;
de verborgenheden van Batfort,
waar de snelste voertuigen ter we
reld worden gereedgehouden; de
verhouding ook tussen de wonder
jongen en de superspeurder.
Hun conclusie lag voor de hand:
vlucht uit de werkelijkheid en ver
langen naar een superfiguur, die
11e problemen oplost in de kortst
mogelijke tijd.
Maar dat alléén kan het succes
van Batman niet verklaren. Want
er zijn honderden superfiguren «,ls
hij, en zelfs als vliegende wreker
was hij lang niet de eerste. Om ons
tot de strips te beperken: Super
man ging Batman voor, vloog óók
door de lucht, wist óók op vele
plaatsen tegelijk te zijn'en óók el
ke misdadiger binnen het vereiste
aantal plaatjes aan de Justitie over
te leveren.
Superman ontstond uit een ge
zamenlijke inspanning van Jerry
r (Van een medewerkster)
„Echt hoordat geloof je natuurlijk niet, mgar ik heb niks te
doen! Mijn eerste schnabbel heb ik pas weer over drie weken. Het
predikaat jazz-zangeres maakt de mensen gewoon schuw
t lijkt wel of ze er uitslag van krijgen!"
Ann Burton, half moedeloos, half vinnig reagerend, vertelt iets
over haar artistieke wel en wee: een wat armetierige toestand,
waarin haar optreden in Polen geen enkele verandering bracht.
„Ik word er soms helemaal ziek
van. Ik wou dat ik maar een ei
gen zaakje had, waar ik lekker kon
zingen. By Phonogram lig ik er
ook al weer uit, omdat ik daar
maar zeventig platen had verkocht.
Nu ga ik over naar Relax van
Willem Duys 's kijken wat dat
nou weer wordt".
Een klein, donker, superslank
katachtig vrouwtje is ze, zoals zy
daar op haar Haagse etagetje aan
de Oranjebuitensingel, tussen haar
vier poesen doorscharrelt, koffie zet
een een glas sherry inschenkt- Zy
zingt het liefst ballades en fijne
sarcastische liedjes met een jazz-
achtergrond. Maar zij wil graag
meer, wil ook cabaret gaan doen,
geïnspireerd als ze nu eenmaal is
door haar optreden van enkele
maanden geleden by Ramses Shaf-
Kimt u de acht afwijkingen ln de beide bovenstaande tekeningen
vinden? De Juiste oplossing vindt U elders op deze pagina.
fy. „Een zalige verknipte jongen is
dat toch. Elke keer dat ik hem
hoorde, kreeg hij me dan toch
maar weer zo ver, dat ik dacht:
hè, wat geweldig".
Polen Als ze de naam maar
hoort, wordt ze alweer furieus. Ann
was er eind augustus, tegelijk met
Ronnie Tober. „Ze hadden mij ge
zegd dat de televisie er zou zijn
en dat er ook een opname zou wor
den gemaakt, die naar Holland
gestuurd zou worden. Nou, vergeet
het maar.
Er was geen tv, er zyn geen op
names gemaakt, er waren geen
producers of andere belangrijke
mensen voor het leggen van con
tacten. Het was natuurlijk wel een
leuke ervaring en een knus onder
onsje, maar het stelde allemaal
niets voor. En bovendien is er geen
draad publioiteit voor mij uitge
komen".
Te oud
„Ik ben benieuwd, hoe het nu
verder allemaal voor mij in Neder
land zal gaan. Waar ik nu de kost
mee verdien, is met het spelen van
fotomodel. Ik weet niet wat het is,
ik denk dat ik veel te aardig ben,
ik kan nu eenmaal niet met myn
ellebogen werken. En bovendien:
mijn genre is te moeilijk voor het
grote publiek mijn publiek is
te beperkt, te selectief. Maar ik
heb geen zin om commercieel te
worden: ik heb nu eenmaal geen
reldeldel-gezicht, in houd ook he
lemaal niet van dat gedoe. Als ik
commercieel zou gaan zingen, zou
ik verdorie nog kans lopen dat
beetje naam dat ik heb, ook nog
te verknallen. Kijk, er zijn natuur
lijk wel een paar goede Nederland
se teksten die van Goemans bij
voorbeeld maar de grote meer
derheid schrijft liedjes in het stra
mien van hou-blauw-gauw-trouw.
En dat hoeft voor mij niet".
Beroenul
„O ja", zegt ze in een niet te
stuiten woordenvloed, „ik zou na
tuurlijk best beroemd willen wor
den, maar dan niet op zo'n ge
makkelijke manier. Iedereen wil
wel beroemd worden. Geloof me
nou maar. De mensen die zeggen
„ik doe het vak voor m'n lol", die
liegen. Je wilt allemaal erkend
worden en erkenning houdt nu een
maal grote bekendheid of broemd-
heid in. Het vak is veel te moei
lijk om geen erkenning te willen
hebben, je steunt er op. Ik denl
dat ik op een goede dag mijn ge
zicht maar eens zwart maak, een
negerpruik op mijn hoofd zet en
swingend de een of andere studio
in ga. Moet je opletten: dan stro
men de aanbiedingen binnen. Voor
een buitenlander kan nu eenmaal
alles, voor iemand van eigen bo
dem niks. Of misschien ga ik een
giller van een stunt je uithalen i
Siegel en Joe Shuster, die reeds
op school met de gedachten aan
een superheld speelden. Jong nog
probeerden zij hun werk aan de
man te brengen, maar de redac
teuren vonden Superman al te
fantastisch. De heer Leibowitz
waagde het tenslotte in juni 1938
een verhaal van Superman in Ac
tion Comics Magazine te plaatsen.
De oplage was reeds enorm toege
nomen, toen een andere jongeman,
de 19-jarige Bob Kane, in 1939 Bat
man schiep. Met deze figuur wist
hij zelfs de ongelooflijke populari
teit van Superman nog te overtref
fen.
van een toren afspringen of zoiets
nou ja, da's natuurlijk maar
onzin".
„Weet Je wat ik nodig heb? Een
manager. Maar dat is weer een
probleem apart. Als je goed bent,
wil iedereen je wel managen, maar
ben je nog zo weinig bekend als
ik, dan krijg je geen hond zo ver".
Heeft ze er wel eens over ge
dacht haar geluk in het buiten
land te beproeven? „Natuurlijk,
dat heb ik trouwens ook wel ge
daan, ik heb onder andere in Ame
rika gezongen. Maar ik wil niet
meer naar het buitenland. Ze moe
ten me hier, in mijn eigen land ac
cepteren. Dat is voor mij het be
langrijkst".
1. tube verf rechts op de grond
2. blaadje aan muur
3. knop" van laadje
4. vlaggetje scheepje op bloes man
5. spin heeft staartje
6. blaadje links op grond
7. bed
8. raam meer in flat
Ten onrechte hebben die psycho
logen verzuimd bij hun zóeken
naar de achtergronden van al dat
succes hun aandacht te richten op
dat ene aspect, wat Batman on
derscheidt van al die andere vlie
gende wondermannen als Super
man, The Green Lantern. The
Green Hornet, Dr. Strange, The
Man of Fire, Hawkman of de he
laas verdwenen Captain Marvel.
Hij wordt ons namelijk nadruk
kelijk voorgesteld als een Mense
lijke Vleermuis en daarmee
wordt de rechtstreekse lijn getrok
ken naar de oudste angsten der
mensheid.
Als wezen van de nacht heeft de
vleermuis altijd een grote rol ge
speeld in volksverhalen en mythen
De machten der duisternis kregen
gestalte in de fabelvergroting van
vleermuis tot Vampier. Kunstenaars
brachten hun nachtmerries op
doek door menselijke monsters met
vleermuismantels uit te beelden. In
de eerste Draculafilms met Bela
Lugosi werden deze vleugels gesti
leerd tot mantels, die tussen de
uitgespreide armen omhoog werden
getild. En mantels of capes waren
het ook, die mannen als Superman
en Spiderman een mysterieus
uiterlijk moesten geven.
In één der avonturen van Bat
man wordt verteld, hoe Bruce
Wayne aan zijn vermomming
kwam. „Misdadigers", zegt hij,
„zijn bijgelovig en laf. Mijn ver
momming moet er dus op berekend
zijn angst in hun harten te bren
gen. Het moet een wezen van de
nacht zyn, zwart, verschrikkelijk
een een
Volgende plaatje: een vleermuis
vliegt binnen!
„Een vleermuis, dat is het! Dat
is een teken ik zal een vleer
muis worden!"
Wellicht onbewust had tekenaar
Bob Kane daarmee de cirkel weer
gesloten. Maar nu was de vleermuis
geen vijand meer. Nog steeds kre
gen de vleermuizen in andere strips
hun slechte rol te vervullen (tofc
Zwarte VIeer in een Tom Poes
verhaal Joe), maar déze Vleermuis
man had zich aan ónze zijde ge
schaard. De vijand was een vriend
geworden; griezelig nog steeds,
maar wy hadden niets meer van
hem te vrezen. Dankbaar mochten
we zijn, dat we in zijn vertrouwen
werden genomen; dankbaar ook
voelden we ons gesld, dt
macht zich aan onzeijde 1
schaard. Voor die tank»"8
zijn we bereid onze t te
600 miljoen dollar, siat
strie.
OR R