Potje - tubetje mooi! Kaarten krijgen Twee pannen anders dan anders ZATERDAG 8 OKTOBER 1968 LEIDSCH DAGBLAD L.D.-EXTRA 3 ten graag die crème volgens Pools recept. Helena Rubinstein opende in 1902 haai- eerste schoonheidssalon en liet enkele jaren later een zuster overkomen om de leiding van de zaak in Melbourne over te nemen achtereenvolgens opende Helena nu salons in Londen, Parijs en New York en aangezien zty veel zusters had, kon overal een zuster Rubin stein de zaak waarnemen. Tenslot te waren in veertien landen vesti gingen van Helena Rubinsteins cosmetische industrie, met in to taal 30.000 werknemers. The first lady zelf studeerde vele Jaren che mie, verzamelde veel moderne kunst en zag er tot aan haar dood vitaal en jeugdig uit. Een andere Poolse emigrant, die het ver zou schoppen in de wereld (W)ETENSWAARD De stapelpan en de hogedrukpan zijn allebei anders dan gewone pannen. Ofschoon de sys temen niet nieuw zijn (in de industrie vonden ze al lang toepassing) is het de moeite waard beide pannen en de kookmethodes eens nader te be kijken. STAPELPAN Laat niemand denlen dat het leven vroeger zoveel goedkoper Vs, omdat de vrouwtn toen minder schoonheidsmiddelen koch- Toegegeven, er varen toen in verhouding minder vrouwen 'e zich opmaakten, naar het kostte zo'n deftige juffer toch zeker |ffig gu^en per mand. De parfumeurs hadden er tweehonderd ar geleden een rijl bestaan aan, terwijl het toch slechte tijden iren- ■e 18de-eeuwse schne had de i toiletapotheek va parfumeur »ur of van monsur Rogag- U, „reukwerker ophet Rokin", -,haar beschikking. Zij bestelde Ie „lait virginal", ie een lelie- »ke huid garandcde en het e Oostindische int met bijbe- ~nde penseeltjes. "Srder had zü de welriekende >oeder die de Jmeur zelf bereide, een pakje fches, een potje ommade, een jje overheerlijke tandpoeder, •geurige savonitbal en een ■tje „om de ogi te verhelde- nisbare attriUten voor haar mignonne" w*en ook een je goudpoeder,en stukje mus een pond „bte rappé", een pond „tonki"een paar vlek- tjes, een fles, eau de Laven- ien „expert atertje voor alle e plekken i het gezicht", bij kwamennog wat bloem en een bepefd zalfje om de en zacht tönaken, een flesje de Carme.een paar pakjes iou" en dge koekjes voor lieflyken dem". .j omdat d/Juffers het toilet ten voor d«kaptafel vergeleken l'een dal #r zuchten, moesten I ïle glaasj' gevuld met de „pe- te liquei van Montpellier en i nee" leeirinken om die uren te komX Dat werd tenmin- iweeid n de roddelrubrieken tijl. HUISMIDDELTJE rtder kapitaalkrachtige ts Üden hun huismiddeltjes vamoeder op dochter over- i. Het waren middeltjes %T.m sleten, tegen ruwe handen espigen lippen. Zij gebruik- krienthee of aftreksels van yó ïemden om hun haar kleur te geven, at n huismiddeltje ook het In k zijr» van een groot ka al, -wees de befaamde Hele- Rulstein. Toen zy in 1965 op |ari| leeftjjd stierf, liet zjj een tainin ruim 35 miljoen dollar als jong meisje vanuit ;boorteland Polen naar u«raJ geëmigreerd. Zij werd ©jroffn in het gezin van een erond een baan in een apo- et potje eigengemaakte -.de, it haar moeder haar had gegen, vormde het begin van Hetf crière als schoonheidsspe- molste/Vant ook de Australische ter(j»wewilden hun huid bescher- ttn de winterkou en koch- Patty Boyd (links bo ven) pas getrouwd met Beatle George Harrison en haar zusje Jenny showen mini-tint lipsticks van Curex. Onder: een maquillage voor overdag van Guer- larn. Het resultaat van de proefne mingen was ook, dat het publiek kon kennismaken met een nieuwe zogenaamde hi-fi make-up, die aan de huid een zacht, bijna be dauwd effect gaf. Misschien was dajt wel het begin Van de trend om zo natuurlijk mogelijk opgemaakt te zijn, die de afgelopen jaren re sulteerde in „coverfluids" met een zilverachtige weerschijn. Overigens heeft de tweede we reldoorlog Max Factor om andere dan schoonheidsredenen ingescha keld. Voor de Amerikaanse marine moest het huls speciale make-up ontwerpen, die de gezichten van mariniers zo onzichtbaar mogelijk maakte tegen de achtergrond van strijdterreinen als zand, dorre vlaktes, Jungle, nachtelijke duister nis etc. VONDSTEN Chan>rt komt deze winter met "bedrukt bont, waarvan u hier *n voteeld ziet. van schoonheid uit flesjes en pot jes, was Max Factor. Hij werd in 1877 in Lodz geboren en emigreer de in 1904 met zijn gezin naar Amerika. Los Angelos werd een paar jaar later de goed gekozen standplaats voor Max Factor, die zich specialiseerde in theater make-up en kapsels. Zijn filmma- ke-up betekende in 1914 een revo lutionaire omwenteling: voor het eerst werd schmink in de vorm van crème in tubes verpakt. Max Fac tor was de eerste die ogenschaduw i en wenkbrauwen-potlood ook voor andere wouwen dan actrices ging propageren. Hetzelfde gebeurde met make-up voor de schouders, hals en armen die niet op kleren afgaf. Het woord make-up had in de twintiger jaren geen goede klank. Men associeerde het met theater, variété, show en dat was volgens de wat Victoriaanse gedachtengang „niet helemaal fatsoenlijk". Max Factor redeneerde echter, dat door zijn methoden van opmaken de filmsterren de aantrekkelijkste en best verzorgde vrouwen ter wereld waren. De aanduiding make-up was dus eerder een voordeel dan een nadeel. Langzamerhand stap ten de concurrenten ook over van het woord cosmetica op make-up. De film „Ben Hur" die in 1925 werd gemaakt, bezorgde Max Fac tor een monster-opdracht. HU le verde ruim 2200 liter, body-make- up" voor de mensenmenigten in deze beroemde film. De meeste ma ke-up vondsten ontstonden eigen lijk in verband met de filmindu strie. Toen iedereen het platina blonde haar van filmvamp Jean Harlow wilde navolgen, moest Max Factor een hele serie nieuwe make up kleuren ontwerpen. De in voering van technicolor films be tekende dat er glanzende lipstick nodig was. ONBARMHARTIG De gevoelige camera's van de kleurentelevisie registreerden tij dens de eerste proefnemingen in de vijftiger jaren de kleuren van de gebruikelijke opmaak op on barmhartige wijze. De charmant ste make-up zag er op de moni tors hard, onflatteus en onna tuurlijk uit. In de Max Factor laboratoria is op verzoek van de NBC en CBS televisie-maat schappijen een serie nieuw kleur schakeringen ontworpen, afge stemd op klementelevisie. En deze make-up werd daarop als een standaard make-up voor kleurentelevisie aanvaard en ge adviseerd. De vlekballetjee uit de 18de eeuw werden in 1954 in de vorm van een geperfectioneerde camouflage stift in de handel gebracht. Het werd mogelijk om snel schaduwen, lijnen of onvolkomenheden weg te werken. Andere vondsten waren crème-puff, bubble bath, haarlak en deodorant. Bovendien werd een speciale serie verzorgingsartikelen voor mannen gepousseerd. Helena Rubinstein was Max Factor daar in overigens voorgegaan. Tegenwoordig houdt elk zich zelf respecterend „huis", zoals de cos metische industrieën zich by voor keur noemen, er diverse bijproduk- ten op na. Dat kunnen ook par fums zyn, al is het niet altyd on der eigen naam. Zo heeft Max Factor bijvoorbeeld het Franse parfumhuis Corday overgenomen, dat 38 jaar geleden in Parijs werd opgericht. De drie Corday-parfums worden nu onder him eigen naam voor het eerst in ons land ge bracht. Ze liggen in dezelfde prijs- klasse als by voorbeeld de Dior- parfums. Ook de zeer oude huizen als Eli zabeth Arden, dr. Payot, Guerlain. Monteil, Charles of The Rits wor den door oa. het vooruitstrevende huis Revlon aangezet tot een steeds groter modebewustzijn. De Nou veauté's op 't gebied van oogscha duw, eyeliners, make- upkleuren etc. zijn zo spectaculair en verlok kend, dat de cosmetische industrie mag hopen via deze weg de vrou wen ook te binden voor wat de artikelen voor de algemene schoon heidsverzorging betreft. De stapelpan bestaat uit een aan tal in elkaar sluitende pannen die, met uitzondering vain de onderste pan, een voorziening hebben waar door ze in open verbinding met el kaar staan (b.v. een geperforeerde bodem). In de onderste pan kan soep of water gekookt worden. De daarby ontwikkelde stoom ver warmt. via de openingen, de boven liggen/de paimnen. In de onderste pan omtstaat de normale koototem- paraituur van 100° C., die in de daarop gestapelde pannen niet meer voorkomt. Daar de pannen niet luchtdicht afgesloten zyn en er geen stoom en lucht worden weg getogen is de naam Jagedrukpan" niet juist. Vaak wordt van deze stapelpan gezegd dat hy de koofctyd bekort. Heit tegendeel is waar. De aasv- warantyd oftewel de tyd, die ver loopt tussen het ogenblik dat de pan wordt opgezet en het moment waarop het kookpunt wordt bereikt, is zelfs langer. Dit heeft bepaalde gevolgen voor de voedingswaarde van de produkben, die in de stapel pan bereid worden. Tijdens de aan- warmtljd treedt nameiyk Juist het grootst» vitamine C-verlies op. Het ls daarom van belang de pan, nadat de groente en aardappelen gaar zijn. niet langer op het vuur te laten staan om in ieder geval het vitamine C-verlies niet onnodig ta vergroten. Ia deae geperforeerde pannen kunnen geen groenten gekookt worden, dl» vocht loslaten (blad groenten) of kleur afgeven (We ten, rodekool e.d.). Dikwyis wordt er een inzetbakje zonder perfora tie by geleverd waarin bükgroente, bleben e.d. opgewarmd knuniwei worden. Sommige van de «tapelpamnai zyn moeiiyk schoon te makerv. HOGEDRUKPAN Rudi Qemreich, de uitvinder van het topless badpak, brengt een nieuwe zwemkostuum, be staande uit zorgvuldig geplaat ste stukjes zelfklevend zwart plastic. Tijdens bet koken sluit het deksefl hermetisch en er ontsnapt slechts wasem via de drukregelaar. Wan neer de pan afgesteld is op een druk van 2 atm. (de hoogste druk) dan kan pas de bijbehorende tempera tuur van 120° C. bereikt worden. By deae temperatuur wordt de bookityd teruggebracht op 1/3 k 1/4 van de normale kooktyd. By niet temperen van de ver warmingsbron worden de tempera- In het voorjaar beginnen te al te komen en de laatste ont vang je in oktober: van vrien den, kennissen, familieleden, soms van bijna onbekenden. Ik bedoel de ansichtkaarten. Ze komen uit alle delen van Euro pa, meestal in kleur en er staat niets op. Wel op de gekleurde kant natuurlijk o ja, die staat vol met bregen en blauwe meren en chalets en parasols en wouden en zonneschijn. Maar de achterkant is leeg; een paar namen, meer niet- Nuchtere m ensen vragen zich ai: „Wat is het nut van die kaar ten? Waarvoor worden er elke zo mer miljoenen en nog eens miljoe nen ven die dingen verzonden, als of wy daar op zitten te wachten? We kunnen er uit opmaken dat Piet en Annie vakantie hebben en aan het zeilen zyn op het Zuid- laardermeer, so what? Vakantie hebben we tegenwoordig allemaal en je hoeft heus niet ver te gaan om het prettig te hebben. In Salz burg kan het ongenadig regenen (dat doet 't dan ook meestal) en de gloeiende hitte van de Provence is ook niet alles. Als mensen daar hun vrije weken willen doorbren gen, mogen ze hun gang gaan, maar laat ons er bulten". Ik begrijp dat niet goed, want ik vind het heeriyk om zoveel kaarten te krygen. Als iemand my vergeet, ofschoon ik weet dat-ie is wegge weest, heb ik door oprecht ver driet van. Vooral wanneer hy rondreisde in een streek die ik niet ken, maar waarvan ik al zo lang heb gedroomd. En dan krijg ik geen kaart. Ik mag niet één korte blik wei m in het toverland daarginds dat spijt me dan. Ik was er zo nieuwsgierig naar. Het is niet mijn eigenliefde die werd ge- Moederlijke kwetst, want die zit toch al vol eelt en kan er wel tegen. Maar De wereld is groot en overweldi gend mooi. Zo hier en daar ten minste. Tussen het schoons heb ben mensen fabrieken en steden en stuwdammen en elektriciteits centrales gebouwd, want ze moe ten ook wat te werken hebben, maar deze ontsieringen komen ge lukkig niet op de fotokaarten te recht. De foto's worden genomen op de mooiste punten, by stralend zonlicht en laten je zien hoe prachtig moeder Aarde is achter de fabriek. De fotografen hebben de ongerepte hoekjes opgespoord, oude geveltjes ontdekt, de klederdrach ten uit de mottenzak laten halen, de gunstigste gezichtshoek bere kend en doen dan hun werk. Het resultaat ls een kunstwerkje in zeskleurendruk, overal te koop voor een paar dubbeltjes. Voor dertig centen kunnen de reizigers thuis laten zien hoe mooi onze wereld is in dat land. in die streek, op dat pleintje. En je gelooft in het sprookje. Staande op het deur matje met de glanzende kaart m Je handen voel je je hart open gaan. Dit is de wereld waarvan ja zelf ook deel uitmaakt. Dit ls de schoonheid geschonken aan wie het maar zien wiL En de onbeschreven kaart brengt zwygend de bood schap over: Mensen, het is toch waard behouden te biyven? Fotokaarten zyn vred es-bood schappers. zy manen ons aan voorzichtig te zyn, niet in het wil de weg te slopen en te bouwen, niet alleen maar te denken aan geld verdienen, politiek bedryven en eigenbelangetjes verdedigen. Ze wyzen ons op de stilte. De kleuren. De verte. Ze fluisteren ons toe: „In die witte huisjes leven mensen, en zy willen biyven le ven. In die blauwe zee zwemmen miljoenen vissen: vergiftig ze niet! Dit panorama kun je al leen genieten wanneer het niet door explosies en rookkolommen uiteen wordt gereten. Mensen, wees toch eindeiyk voorzichtig. Het is zo mooi, zo kwetsbaar, zo onvervangbaar. In nUJn laatje liggen fotokaar ten van dertig, veertig Jaar gele den. Mooie kaarten van mooie ste den en landschappen. Maar wat er op te zien is bestaat niet meer. Huizen, straten en prachtige ge bouwen werden tot ruïnes gehakt velen van de mensen die op de kaarten de straten bevolken, zyn gedood, in bomkraters omgekomen, verbrand, verdronken, verdwenen. Op die kaarten kim Je nog zien hoe mooi de wereld was, in dat land, in die streek, op dat pleintje. En nu is t weg. Daarom krijg ik graag kaar ten. Ze vertellen mij over mijn wereld, die me aangaat en waarvoor ik me verantwoorde lijk moet voelen. Die óók aan mij werd toevrtrouwd en voor welker voortbestaan ik zorg moet dragen. THEA BECKMAX tuur en druk steeds hoger tot ten slotte de smeltveiligheid het be geeft of de drukveiligheid eruit springt. Een hogedrukpan kan slechts een bepaalde druk verdragen. Wat de voedingswaarde van het in deze pan bereide voedsel betreft: het vitamine C-verlies verschilt niet noemenswaard van het verlies dat optreedt by gewoon koken op de Juiste wijze. Het vitamine BI daarentegen is minder goed be stand tegen hoge temperaturen en zal by 120 gr. C. en hoger (de hoogste druk wat meer te ïyden hebben. De hogedrukpan is ongeschikt, voor enkele gerechten en wel voor grote porties bladgroenten, voor opbruisende melkgerechten, die het ventiel kunnen verstoppen en voor gerechten waarin tydens het ko ken geroerd moet worden. De pannen zyn erg zwaar en soms moeilijk te hanteren en schoon te maken. Daar deze pannen vrij kostbaar zyn loont het de moeite vóór de aanschaffing na te gaan of zy in het eigen huishouden hun prijs waard zyn. Stapelpan of hogedrukpan kunnen praktisch zyn voor: zeer krap behuisden, die niet meer dan één plaat of pit ter beschik king hebben. diegenen die niet voldoende aan dacht en tyd aan het koken kunnen geven, doordat zy door hun werkzaamheden niet lang in de keuken kunnen biyven. diegenen die een paar maal per dag een warme maal tyd op ta fel moeten brengen omdat de huisgenoten verschillende etena- tyden hebben (ploegendienst). In dit geval verdient de hoge drukpan echter de voorkeur boven de stapelpan. Men kan Immers de verse aardappelen en groenten van te voren zover mogelijk klaarma ken en ze daarna in korte tyd op tafel brengen. In één geval heeft de stapelpan een streepje voor en wel voor hen, die vaak onverwacht iets later het eten warm op tafel moeten bren gen in verband met de werkzaam heden van een van de huisgeno ten. Als het niet mogelijk fa dan nog eens een „verse" warme maal tijd klaar te maken, kan deze pan een uitkomst zijn. De gerechten branden er niet gemakkelijk in aan en koken niet over. Het ver dient wel aanbeveling bi) deze gehouden maaltijden een extra warmgrhouden maaltijden 'n extra te geven, omdat by het warm hou den, op welke manier ook, een groot vitamine C-verlies optreedt. Voor steeds meer huisvrouwen gaat de tjjd, die met het koken gemoeid is, een grote rol spelen. Daarom is het wel belangrijk ons te realiseren, dat noch by hoge- druk- noch by stapelpan eigen- ïyk sprake is van tydsbeeparlng» De hogedrukpan is een grote steun als men bepaalde produkten wil be reiden, die een lange bereidings- tyd vergen, zoals b.v. peuhruch- ten of runderlapjes. Veel tijdsbe sparing geeft deze pan echter ook niet als het 't klaarmaken van het „normale menu" betreft. De voor bereiding oftewel het schoonmaken van groente en aardappelen vraagt immers evenveel tyd als by „ge woon" koken. Vlees moet worden voorgebraden, saus of soep moet worden bygebonden Bovendien moet het eten vóór het op tafel komt, nog afgemaakt worden met specerijen, kruiden of een sausje, omdat niet goed verzorgde gerech ten, „zo uit het water", op den duur gaan tegenstaan. Naast een koekepan en een braadpan moet men een steel pannetje of andere pan voor het bereiden van sausjes, vla e.d. hebben. By beide kookmethodes is smaakoverdracht niet te vermy- den, hetgeen soms als een be zwaar beschouwd kan worden. Uit dit alles biykt, dat deze pan nen, die anders zyn dan andere \xx>r ons speciale geval niet altyd beter behoeven te zyn en dat wy by het aanschaffen ervan niet over één nacht ys moeten gaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 11