Toonkunst heeft plannen oor nieuwe seizoen rond KLAVEKBLAD-KOFFIE koffie die dit merk draagt, is waard om speciaal te vragen Nieuwe Metropolitan n s vanavond in gebruik Romeo en Julia God van de vrees ^jbijdag 16 SEPTEMBER 1968 LEIDSCH DAGBLAD Vier jeugdconcertee, kamermuziek en koor ADVERTENTIE innert zich het met enorm succes bekroonde initiatief van Henk Brier, die (m.m.v. het Madrigaalkoor) de drie door hem gedirigeerde vereni gingen Toonkunst Orkest, Jeugd- kamerorkest, Stem des Volks ge zamenlijk een ooncert liet geven on der de naam „Leids Akkoord 1966". Hierbij zfjn de twee orkesten als één formatie opgetreden. Voor enkele cellisten en altisten is in het Toonkunst Orkest nog plaats. Wie meent hiervoor de geroepene ge gadigde te zijn stelle zich in verbin ding met het bestuurslid mevrouw Van WessemAghina in Oegs'.geest. Wat het Toonkunslkoor van Iskar Aribo betreft kan bekend worden ge maakt, dat op 5 april Handel's „Mes siah" zal worden uitgevoerd met het Kunstmaand Orkest, vooraanstaande I solisten, Albert de Klerk op het orgel en Jan v. d. Meer op het klavecimbel. Over de deelneming aan het Holland Festival zfjn op dit ogenblik echter nog geen vaststaande gegevens be schikbaar. u blijft ze vragen, als u ze eenmaal hebt geprobeerd Interessante mislukking „Maatschappij voor Toon- heeft haar plannen voor naderend concertseizoen Dit betreft de kamermu- [concerten en de jeugdcon- :n en wat de zusterorgani- Toonkunst Orkest en ikunstkoor zich voornemen :n. In verband hiermee is voorzitter dr. Vlam mei- gemaakt van de betreu- twaardige vaststelling, dat concertliefhebbers in Lei- zich beperken tot bezoek grote symfonie-orkesten kwalitatief zo uitstekende van Toonkunst en de Kunstkring verwaarlo- Met drie, resp. vijf kamer- kavonden is toch van roering geen sprake. Dr. im mist node een wijd en zijd jpreidbaar publiciteitsorgaan waarover K. en O. beschikt (rijst de gulle bereidheid van agbladen om steeds de aan- »t van het publiek op de cul- le manifestaties te richten. Abonnementen volgende kamermuziekconcer- K'orden in dit winterseizoen ge- Tatrai-kwartet (vrijdag 21 er), Herman Krebbers en Da- Deohenne, viool-piano; (maan 7 november) Quintette vent ais (maandag 13 maart). Alle in de Zuiderkerk, waar geen ïbespreking kan zijn. t-yjifhet Tatrai-kwartet, zetelen de Nvl jaren Vilmos Tatrai, Mihaly Georgy Konrad en Ede Banda, ste en tweede viool, alt, cello, wartet won in 1948 het interna- Bartok-concours en trad in op tijdens het Edinburgh Mu- «tival. Hier mogen dus ver- tingen gesteld worden. Op het am ma komen: Haydn opus 76 Beethoven opus 132 en Bartok's iwartet. /armijn aanbeveling voor onze grote s is een overbodigheid. De •telijke aanbeveling voor het rOSi «kwintet ligt in het feit alleen al, de wereldberoemdste fluitist Jean e Rampal, de man met de ,95 en fluit er deel van uitmaakt, partners zijn Pierre Pierlot, ho- ïacques Lancelot, klarinet. Gil- Coursier, hoorn, en Paul Hogne, Zij musiceerden hier al eerder een opgetogen gehoor. nater ,95 Voor de jeugd Jeugdconcerten zijn Toonkunst's Er komen er vier: Op 10 oktober het Rotterdams Inarm. Orkest oJ.v. Eduard Flipse weer met diens beproefde toe fen) m een programma van van Glazoenof (symfonisch Stenka-Razin)Respighi ®tane di Roma) en Elgar. f95®9P 15 december het Ned. Ka- porkest o.Lv. Szymon Goldberg; wordt het grote orgel in de gehoorzaal in gebruik genomen, Albert de Klerk in een lezing er l'4it t van geven hoe een orgel j komt er een prijsvraag voor aanwezige jeugd en krijgt men origineel orgelconcert (in Bes) Handel te horen. 13 maart het Quintetto vent F™8 (ditmaal niet in de Stads- reaal, maar in de Zuiderkerk). mei het NoordhoUands Phil- Orkest o.l.v. Henri Arends: dit Advertentie een platenbon b altijd raak Het Toonkunst Orkest o.l.v. Henk Briër stelt zich voor, het eerstko mend concert in de laatste week van november te geven. Dan zal het pas Advertentie! een platenbon is altijd raak verworven klavecimbel trots centraal staan. Dokter Veldhuyzen bespeelt i het, die in het afgelopen seizoen zich onderscheidde met een zo verant woordelijke partij als het 5de Bran- denburgse concert van Bach. Nu wordt dat het klavierconcert in f van Bach. Han Kapaan van het Jeugdkamer- orkest Leiden, Stotijn-leerling en al een bekende verschijning op de Leldse podia gaat. Bach's hobo concert voor zijn rekening nemen, waarin evenals in een Concerto gros- so (op. 6 no. 10) van Handel waar schijnlijk in een suite van Charpen- tier het cembaal opnieuw zijn dien sten bewijzen wil. Een en ander in de Harteveltzaal van de Lakenhal. In de expositieruimte van boek handel Veldwijk in Waddinxveen is weer een expositie geopend van schil derijen, georganiseerd door de Kunst stichting Waddinxveen. De tentoon gestelde schilderijen zijn werken van de Haagse kunstschilder Piet de Vries. Een vriend van de kunstenaar de heer R. Lindhorst. eveneens uit Den Haag, gaf bij de opening van de expositie een beschouwing over de schilderijenverzameling. Hij noemde het werk van de kunstschilder als een plotseling gebeuren dat door in geving op het doek wordt gebracht. De kunstenaar gaf zelf ook een korte toelichting op de tentoonge stelde schilderijen. De schilderijen beelden een soort godsdienst uit. De schilderstukken bestaan uit talismannen en talis- vrouwen. Bij het zien van de schil derijen herkent men dit niet onmid dellijk. maar bij de diepere bestude ring ervan komt men wel tot deze conclusie. De negentien schilderijen zijn tot 30 september as. te bezichtigen. Er zijn schilderijen met bewonderens waardige kleurschakeringen. Opvallend is dat de kunstenaar de stukken niet in strakke lijnen heeft geschilderd maar een meester is in het kiezen van de kleurencompositie. Het hierboven afgedrukte schilderij stelt de God van de Vrees voor. (Foto L.D.Holvast) Advertentie) een platenbon is altijd raak Nieuwe uitgaven Kampeerreceplei Nederlands recht in kort bestek, onder redactie van prof. mr. H. L. Bakels. Uitg.A. E. Kluwer, Deven ter. j Ontrouw of overspel? door E. Mül- ler-Wirth, ingeleid door Dr. H.'Mu- saph. Uitg.: Moussault, Amsterdam. De Franse filmregisseur René Clair heeft eens gezegd: de En gelsen begrijpen van liefde niets. Neem nu hun beroemde liefdesge schiedenis. Romeo en Julia". Dat is helemaal geen liefdesgeschiede nis maar een familietwist. Vastgesteld mag worden dat Shakespeare's tragedie, die in Verona heet te spelen zeer Engels en weinig Italiaans is. Ook dat de namen van de twee gelieven een gevleugelde betekenis hebben ge kregen meer dan welke andere Shakespeare-held of heldin. Hoewel het bepaald niet het sterkste stuk is dat Shakespeare schreef blijft het toch merkwaar dig dat Romeo en Julia" in Ne derland vrij zelden wordt ge speeld. Dat zal wel een zeer men selijke oorzaak hebben: de acteurs en actrices die de positie hébben bereikt dat zij toprollen kunnen opeisen zijn meestal het prille stadium al ver voorbij om het ar geloze liefdespaar nog een schijn van werkelijkheid te geven. Ove rigens maakt ook de grote bezet ting de opvoering nog tot een am- bittiueze onderneming. De Nieuioe Komedie heeft het aangedurfd, het Haagse gezel schap opende met dit stuk zijn seizoen. De vele jeugdige krach ten in de groep leken een voor waarde te vervullen voor die on bestemde koorts van droom en verlangen, die synoniem is met liefde van zeer jonge mensen. De uitnodiging gericht aan een En gelse gastregisseur zou de rest kunnen doen, immers meestal weet zo'n man juist die extra le vendigheid in een voorstelling te brengen, die een gebrek aan spel- routine bij jongeren kan camou fleren. Het is allemaal anders uit gekomen. De eerste ..Romeo en Julia" sinds jaren had stellig hier en daar kwaliteiten, die de voorstel ling tot 'n interessante mislukking maakten, een mislukking bleef het. Een uur lang scheen het dat Adrian Brine een zeker stijlkader zou kunnen bewaren, maar na het slot toe werd het een machteloze strijd tegen een complete, zeker niet bedoelde, stijlverwarring. Adrian Brine, die voornamelijk te worstelen kreeg met een tempo, dat maar niet hoog genoeg wilde reiken, moest ook zijn onvermo gen erkennen in het vloeiend ver binden van de onderling snel wis selende taferelen. Er was sprake van een reeks misverstanden, die zich in de loop van de avond steeds duidelijker opstapelden. Het begon al met de vertaling van Michel van der Plas. die waarschijnlijk met grote vlotheid heeft opgeschreven wat hem het eerst voor de pen kwam. Prokoviefs balletmuziek was al evenmin een gelukkige keus, want het is zeer tragische balletmuziek, die zich wel met een choreogra fische verbeelding laat verstaan maar zeker niet met Shakespea re's tekst, die Adrian Brine ge trouw heeft willen volgen. Het is toch zo dat de strijd tus sen de families Capulet en Mon tague. die de dood van twee tel gen tot gevolg heeft, een „tra gedy" mag heten, nog afgezien van de onwaarschijnlijke afwik keling, is er toch niemand die haar Vanavond is het feest in New York. Dan wordt namelijk het nieuwe gebouw van de Metropoli tan Opera met een gala-voorstel ling van ..Antony and Cleopatra", waarin Leontyne Price de rol van Cleopatra zingt, officieel in ge- i ste hand te leggen. Door de ra- bruik genomen. De foto geeft een men ziet men geheel links de indruk van de grote hal van het Philharmonic Hall en geheel nieuwe operagebouw, ivaar schil- rechts het New York State Thea- ders nog druk bezig zijn om aan I ter. de verfraaiing ervan de allerlaat- 1 een platenbon is altijd raak als zeer tragisch zal voelen. Het gaat immers om de onwezenlijke tragiek van onvohvassenen, een tragiek die door volwassenen niet voor „vol" kan ivorden aangezien. Het is het genie van een Sha kespeare, die zich bijna twintig jaar na die levensfase nog volle dig kan personifiëren met jeug dige gelieven en hoe die voelen en denken. Hij levert er de toneel literatuur een aantal van de mooiste liefdesverklaringen mee. Tegelijk neemt hij zoveel afstand van de hele geschiedenis dat die nooit echt tragisch wordt. Wieteke van Dort als Julia nam voor zich in met in ieder geval een constante vertolking vol van de charme der onbedorvenheid. Lex Shoorel wist met zijn teksten wel raad. maar zijn uitbeelding als Romeo Bert Dijkstra leek wel per ver gissing een barse vader uit een Parijse boulevardklucht te hebben ingestudeerd, die hij nu vader Capulet trachtte aan te praten. Shireen Strooker als voedster ver schoot als een kameleon. Maar was soms web, grappig. Robert Borremans als Mercutio en Wim de Meijer als Benvolio zorgden voor enkele levendige taferelen. Concertseizoen Union Bel Canto Het concertseizoen van de Union Internationale des Amis du Bel Canto 19661967 begint op donder dagavond 3 november met een reci tal door mezzo-sopraan Elisabeth Cooymans, aan de vleugel begeleid door George van Renesse. Het pro gramma vermeldt o.m. liederen van Wolf, Mahler, Debussy en volkslie deren. Het tweede concert wordt gegeven op zondagmiddag 22 januari 1967. Henry Blanckmon, bas-bariton, zal dan onder andere liederen van Per- golesi «aria e precolo), van Mahler- Wolf (vijf liederen uit de West-Oest- licher divan» van Poulenc (Le Bes- tiaire) en Burner (Hermit songs) voordragen. Hij wordt aan de vleu gel begeleid door Hans Schouwman. Het derde en laatste concert va& dit seizoen vindt plaats op donder dagavond 20 april. Dan zal de so praan Phyli Curt.n, begeleid door Felix de Nobel, o.m. Engelse liederen en liederen uit Noord- en Zuid-Ame- rika zingen. Alle concerten worden gegeven in Diligentia aan het Lange Voorhout. In nauwe samenhang met boven staande cyclus worden in genoemd seizoen zes concerten m het Prinsen, hof in Delft gegeven. Advertentie een platenbon is altijd raak De musicus Jaap Spaanderman zal 17 oktober ter gelegenheid van zijn 70ste verjaardag in Amsterdam gehuldigd worden tijdens een feeste lijke bijeenkomst in het Concertge bouw, met als hoofdschotel een con cert waaraan onder anderen meege werkt zal worden door enkele promi nente oud-leerlingen. Een en ander wordt voorbereid door de vereniging Muziek Lyceum in Amsterdam. Burgerlijke Staud Oegstgeent: Geboren: Elizabeth Ma ria. u. v. G. T. den Hollander en J. E. M Slledregt; Jolanda. d. v H. Gaas- beeje en A. N. Herucr. Johannes-Paul. zv. J. Vogelenzang en H. W. M. Koer- tcn; Relnler, z. v. M. Haasnoot en E. J. C. M. Hennes; Kelkje Anne. d. v. W. G. de Ruig en J. Veenbaas; Oarry Chris tlaan. z. v. C. Mout en C. J. Maarleveld; Jolanda Monique, d. v. W. van Grlensven en E. Kop; Mlchélle Gaby. d. v. F. H. Olthuls en J. W. van Eaarle; Taco Alexander Leonard, z. v. A. J. van der Eb en T. A. J. M. Brongcrsma. Ondertrouwd: C. J. van Dijk en T. L. J. Verschragen; P. c. Kruse en W. P. C. Josemans; J. C. Smit en L. van den Oever; J. M. Bouwman en D H Slootweg; J. Boa en J. E. van den Nooilgaete. Getrouwd: F. C. P. J. Rosdorff en C T. M. Boakamp; L. P. Dolk en K. T. Dieleman; J. Handgrauf en C. den Os; K. H. Pentlnga en B. C. M. Schef- -fei; E. Statema en A. A. van Ronnen. Overleden: F. D. Oostdljfc,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 15