Britse radio-„piraten" zijn nauwelijks onder indruk van regeringsmaatregelen „WIJ WILLEN NIETS LIEVER DAN ONS ZO SNEL MOGELIJK AAN LAND VESTIGEN" HET einde van de Engelse radio-„piraten" is nabij. Op 28 juK heeft de Britse regering na lanj» aarzelen uitvoering gegeven aan haar voornemen om deze in aantal steeds groeiende producenten van pop-muziek aan de lopende band, voorgoed uit de ether te ver drijven. Het doel van de maatregel is radio-uitzendingen vanaf sche pen, uit vliegtuigen of van bepaalde constructies in zee, tegen te gaan en te verhinderen dat ze commercieel lonend zijn. De maatregel slaat op organisaties en personen die onder de Britse rechtspraak vallen. Zij worden met boetes en gevangenisstraffen bedreigd. In maart 1967 zal de maatregel wets- kracht krijgen. Intussen voelen de „piraten" zich nog lang niet verslagen. Hieronder volgt een na dere kennismaking met drie van deze Britse zenders, die plotse ling weer in het middelpunt van de belangstelling staan. RADIO CAROLINE In het voorjaar sloeg Radio Caroline van haar ankers. Niet alleen het schip liep bij deze gelegenheid grote schade op, maar tijdens het langdurige verblijf in het dok in Zaandam, verdween een groot aantal van de luisteraars naar andere piratenzenders. Bij „Caroline" zat men niet bij de pakken neer, zoals Roan O'Rahilly, een der directeuren en de disc-jockey Tom Lodge ons ver telden. Op 27 maart 1964 begon Radio Ca roline met testuitzendingen en twee da gen later, op paaszondag, startte de eerste Engelse commerciële radiozen der zijn officiële activiteiten. Niet lang daarna kwam al een tweede zender, Radio Atlanta, in de lucht. Maar reeds in juli '64 gingen Caroline en Atlanta op in „Radio Caroline", Atlanta bleef voor de Engelse zuidkust liggen onder de naam „Caroline South" en het Caro- lineschip voer noordwaarts naar het eiland Man en werd Caroline North. Hiermede bestreek Caroline Network heel Groot-Brittannië, commerciële radio voor het hele Britse eiland was een feit. Al spoedig had Caroline meer dan 7 miljoen min of meer vaste volwassen luisteraars, maar dit voorjaar werd Ca roline gedegradeerd tot een klein be ginnend zendertje. In één van de vele voorjaars storm en sloeg het schip „Mi Amigo" van de ankers en het liep op de Engelse zuidkust aan de grond. De schade was groot en het schip lag vele weken voor herstelwerkzaamheden werkloos in een Zaandams dok. Door Tom Lodge vcm Radio Caroline, South". dit noodgedwongen vertrek uit de ether liep het grootste deel van de oude fans over naar de andere stations, vooral Radio London. Wel werden de uitzen dingen voortgezet vanaf het radioschip van het Zweedse station Radio Süd, maar dit schip had slechts een relatief zeer zwakke zender en er werd dan ook weinig naar geluisterd. Enige maanden geleden verscheen de vertrouwde Caroline weer in de lucht met een nieuwe 50 kilowatt zender en mede door een totale wijziging van de programmaopbouw raakte Caroline South weer hard op weg de oude po pulariteit te herwinnen. Voor de stranding van het radioschip had Caroline een zeer druk beluisterd internationaal programma op zondag morgen. Eén der discjockeys kondig de alle platen aan in de landstaal van de aanvrager, en ook de commercials die tijdens dit programma ingevoegd wa ren, werden in vele talen gebracht. Dit programma had een duidelijke Neder lands/Vlaamse inslag. Tom Lodge acht te dit programma bijzonder vervelend voor de Engelse luisteraars, maar zijn directeur stelde, dat als de wens ken baar werd gemaakt dit programma te hervatten, zo'n verzoek zeker in beraad zou worden genomen. Tom Lodge vindt Radio-Veronica geen slecht, maar ook geen geweldig station. Volgens hem wordt er veel te weinig popmuziek gespeeld. Misschien komt hij wel op deze gedachte omdat hij geen kenner is van de Nederlandse beat, die op zijn eigen station nooit wordt ge draaid. Maar hij bleek wel graag be reid, de Nederlandse beatprodukties, die tegenwoordig in Londen zo dicht bij huis voor hem opgenomen worden, een kans te geven in zijn programma's. De oorzaak van het teruglopen van het luistertal is niet zo heel erg ver te zoeken. Tal van populaire disc-jo- ckeys zijn naar andere stations overge gaan: Keith Skues, Tony Blackburn en Norman St. John naar Londen; Collin Niccoll naar Radio Engeland, etc. De ze zeer populaire disc-jockeys namen natuurlijk een groot aantal vaste luis teraars van hun shows mee naar hun nieuwe werkgevers. Daarom is hét misschien wel heel verstandig geweest van de Caroline lei ding om ook volgens het „Formula ra dio" systeem haar programma's op te gaan bouwen. Vroeger waren er nog te veel jazz, folk en big band program ma's, die de vele jonge luisteraars naar andere stations deden zoeken. Ook de golflengtewijziging naar 259 m. leek een verstandig gebaar, omdat het sta tion nu meer in het door Engelse pi raten bevolkte gebied tussen de 220 m. en 300 m. zit. Maar ondanks alle moei lijkheden blijft men bij Caroline opti mistisch gestemd, ook de plannen om piratenzenders te weren doen hier niets aan af. RADIO LONDON Tony Windsor, 38 jaar oud, Austra liër, lid van niet minder dan 32 surf clubs, vurig fan van Dusty Springfield en Frank Ifield. bekend door zijn diep- gevooisde hello, beroemd door zijn beslist niet bijzondere knieën, star disc- jockey bij Radio London, vertelt iets over de Big L. Nu al meer dan een jaar geleden klonken de eerste klanken van toen En- gelands nieuwste pop-station Radio Lon don in de ether. Het bleek toen ook moeilijk om net zo populair, laat staan populairder te worden dan de toen al opererende stations „Caroline" en JZi- Radio London. ty", maar bfj een in maart gehouden opiniepeiling door Source National Opi nion Polls bleek dat Radio London was uitgegroeid tot het grootste onaf hankelijke Engels sprekende radiosta tion ter wereld. Uit dat onderzoek bleek ook dat er meer dan 10 miljoen men sen iedere week weer naar de Big L luisteren en een vaste luisterkring vor men. Voor directeur Philip Birch is dit gro te succes niet onverwacht gekomen, want volgens hem is Radio London in een reeds lang bestaande behoefte naar commerciële radiostations gaan voor zien en bovendien werd het station groot gemaakt door vakmensen op reclame- en radiogebied. Alle reclamemedewer kers werkten voor ze bij Radio London aan de slag gingen, op belangrijke pos ten bij vooraanstaande Waden of recla mebureaus. Maar de mensen, die op overtuigende wijze de slag van de re clamejongens gewonnen hebben, zijn de veelal nieuwbakken zeelui: de disc-jo ckeys. Een heel hoofdstuk apart bij de En gelse off-shore stations is wel de om- roepchef van de Big L, Tony Windsor, bij zijn fans en collega's beter bekend als „The Knees" (de knieën). Nadat Tony in Australië een geweldige carriè re had gemaakt bij het Sydneyse sta tion 2UE, kwam hij naar Europa waar hij bij „Radio Atlanta" zijn Europese carrière begon. Spoedig al ging Atlan ta op in Radio Caroline en daarna ver dween Tony van het toneel om even later weer op te duiken bij Big L. In Engeland ontstond al snel na de start van London een ware rage, waar het betreft de knieën van Tony, een belang rijk aandeel hierin hadden de destijds nog samenwerkende disc-jockeys Ken ny Everett en Dave Cash. Zij lieten niets ongedaan om de knieën van Wind sor in de publiciteit te brengen door het uitloven van „Knee caps", foto's van T-W.'s knieën, bandjes met opna men van het knikken van zijn knieën enz., enz. Vandaar de glimlachende T. W., als hij over zijn knieën moet spre ken. Tony staat op het radioschip aan het hoofd van een zeer ervaren ploeg, want Radio London stelt zware eisen aan haar personeel, dat voor het publiek het vi sitekaartje van het station vormt. Ze moeten allen een ruime radioervaring en een goede duidelijke microfoonstem hebben en zelfstandig het schakelpaneel kunnen bedienen. Hiertegenover stelt London een voortreffelijk uitgeruste ra dio met volledige air-conditioning, dat alles gebouwd op de voormalige mijnen veger „Calaxy". De kapitein van het schip is de Nederlander Buninga, wel bekend van zijn eigen hoekje in de To ny Windsor Show, iedere zondag om kwart over elL Tony Windsor van Radio London". Radio London gebruikt het Amerikaan se systeem van „Formula Radio". Dit is een programmavorm aangepast aan de publieke smaak en die smaak is in Engeland top-40 platen. Die worden dan ook in iedere 3 uur durende show door gewerkt, afgewisseld door Amerikaanse hits en long play nummers. De top-40 heet bij London Fabulous Fourty en wordt samengesteld uit de aanvragen, wereld- en Britse hitlijsten. Voor de re gelmatige luisteraar van London zal het al snel opvallen, dat men hier altijd en kele weken vooruit is op het actuele hitgebeuren in Engeland. Het woord „piraat" in het wetsont werp van de Engelse regering vindt Philip Birch totaal misplaatst, want dat stelt de zenders in een verkeerd dag licht. „Wij zijn niets anders dan eerlij ke zakenlieden, die op eerlijke wijze een living willen maken en van pirate rij niets moeten hebben. Dit laten wij dan ook duidelijk blijken uit het ge drag van ons station, wij willen niets liever dan ons zo snel mogelijk aan land vestigen." RADIO 270 Oud conservatief parlementslid Wilf Proudfoot (44) is naast eigenaar van een goedlopende supermarkt sinds kort ook directeur van een goedlopend radio station „Radio 270". In dit artikel ver telt hij samen met chef omroeper Noel Miller iets over zijn station. Wilf Proudfoot heeft zijn station op gezet in samenwerking met de financi ële experts van Ellambar Investments als een typisch regionaal station. Als zijn „verzorgingsgebied" beschouwt hij het midden en noord-oosten van Enge land. Onder leiding van de Australische De „Mi Amigo", die in het ro van de ankers werd geslagen Zaandam in dok moest. disc-jockey Noel Miller startte hl tion zijn officiële uitzendingen i juni j.L Voor de plannen van de Engd gering bleek Proudfoot beslist niet De piratenzenders maken, naar zij ning, een zodanig sterk onderdet het dagelijks leven uit, dat de ter uiteindelijk niets anders kan dan vergunningen verstrekken, die merciële regionale radio-uitzené mogelijk maken. De radiopiratet den dan de eersten zijn om z«3 land te vestigen en doordat zij a vaste luisterkring hebben, zoude een grote voorsprong hebben q meer dan 500 maatschappijen, dit een commerciële zendvergunningj schreven staan. Radio 270 (two seven o) is tigd op een oude Nederlandse 1 de „Ocean 7", die onder de vla; Honduras voor de kustplaats St rough in de Noordzee veranker! Kapitein is de Nederlander Jan C die om de maand word afgelost Willem Zoutenbier. Naast de bems van negen koppen, waaronder onderhoudstechnici gerekend zijn, er aan boord natuurlijk ook altijl paar van de acht disc-jockeys in dienst heeft. De jongste disc-j is de 18-jarige Engelsman Andjf en de veteranen aan boord zijn i jarige Dennis Straney en Hal Yo Ook bij de samenstelling van d parade, de 270 fourty, speelt de nale inslag van het station een l rijke rol. De top veertig wordt i mengesteld uit de verkoop-gegeva platenhandelaren uit midden en* oost Engeland. Kunnen ook Nedf se hitprodukties tot de 270 veertig dringen? De 23-jarige Noel Miller, chef jockey: „Als de platen op een ga ternationaal peil staan zullen a in de 270 shows gedraaid worden, door de vraag naar zulke platen twijfeld zal toenemen en met goed koopcijfers een goede plaats op^ lijsten verkregen wordt". „Maar dan zullen de produktë o.a. door Nederlandse groepen h den gemaakt worden, eerst aan a gezonden moeten worden en dat? tot op heden niet. Misschien zijn' fanclubs die hun favorieten ook w op de Engelse stations willen h# platen van hun groep willen stufl Dat 270 ook in Nederland een f5 de aanhang heeft blijkt uit het da? aantal brieven, dat door de jockep vangen wordt. Zowel Wilf Proudfo Noel Miller voelt wel iets voor ee derlandse show op 270. i. DE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 12