W"elke operakansen zijn er oor ons in de toekomst? kunst kalei öoscqqp MILJOENENPUBLIEK BEREIKEN' Kosten zijn f47.000 per voorstelling In Wassenaar Concert in Dorpskerk leed onder liet onweer töb VS-regering komt De Gaulle tegemoet Orgelprestaties van 4sma te Katwijk Zee WOENSDAG 20 JULI 1966 LEIDSCH DAGBLAD K M K musiceert pe ]\eailclert aler zag zich in de ijstijd zó in Hoiitrust (Van onze kunstredactie) _J £)g zes Holland Festival-voorstellingen van Peter Schats opera liLabyrint hebben waarschijnlijk drie tot vier ton gekost. De in het mbegin van het vorige seizoen uitgevoerde opera ,.Der Rosenkava- Her" van Richard Strauss eiste zes ton voor zes voorstellingen. MEnorme bedragen dus! En twee weken geleden kwam intendant Maurice Huisman met een ultimatumwaarin vastgesteld werd dat met de opera in Nederland niet langer gaat wanneer er niet veel meer geld op tafel komt. ïn de eerste plaats geld om een vast Operahuis te bouwen en in \tand te houden. En geld om produkties te brengen die internatio nal de toest der kritiek kunnen doorstaan. loe moet dat nu? 3 Over de laatste paar seizoenen \)n globale cijfers bekend: in M64—1965 kreeg de in likwidatie mijnde Nederlandse Opera vier miljoen gulden subsidie; in dat Keizoen gaf men 180 voorstellin gen Voor 1965—1966 moest de Nederlandse Opera-Stichting de JieZe zaak runnen voor drie mil joen gulden. Er werden 65 voor stellingen gegeven: 30 gewone, 20 holland Festival-opvoeringen en Ien aantal zg. studio-produkties met o.a. een reeks van de Zauber flóte. In het afgelopen seizoen is kus per voorstelling (gemiddeld) 147.000 uitgegeven tegen f22.000 periode 19641965. f Hoe moet het allemaal verder gaan, ®u het publiek wat betreft solisten, dirigenten, regisseurs, orkest, decors In kostuums steeds hogere eisen gaat [ellen? De exploitatiekosten lopen leeds meer op, maar de subsidies ijjgen niet evenredig. En dan is er Jp 't ogenblik nog een bestedings beperking. Twee mogelijkheden: of de leiding van de Ned. Opera-Stich- |ng zal zich beperken in hetgeen zij biedt, of zij gaat onverdroten voort pet produkties die steeds meer geld [ragen. Het laatste zal mede ge- jet op de vorige maand bekendge- hakte plannen voor het seizoen 066-1967 wel het geval zijn. I Een punt in het voordeel van de Bed. Opera-Stichting is in ieder ge- lal dat zij vaak redelijke solisten brengt. Dat het niet allemaal goud "i8 wat er blinkt aan zangstemmen F ebben de Nederlanders kunnen on- ervinden bij het optreden van Ita- aanse operagroepen, de goede niet i na gesproken. Een Italiaanse groep die niet be- Ischikt over „sterren" komt voor zo'n f7000 per avond. Voor f17.000 heeft Enen al iets beters- De Opera Forum hit Enschede vroeg tot nog toe f 12.000 vóór een voorstelling, wat inogelijk was door de hoeveelheid [opvoeringen: 150 tot 200 maal in eigen land en 15 keer 'in Duitsland. Een produktie uit Krefeld wordt ge tracht voor 9000 mark, en de opera's jvxn Dusseldorp en Keulen vragen |elk 30.000 mark. De Ned. Opera- Stichting bood de Wozzeck van Al- tan Berg op een gegeven moment aan voor f 20.000. Dit moet echter Ibeneden de kostprijs zijn geweest en Igeschiedde na afwerking van het ont worpen aantal voorstellingen. Ondoenlijk Dit zijn zomaar wat cijfers. Eigen- sn zeer willekeurige greep in bedragen e voorgekomen zijn. Maar het is eigenlijk ondoenlijk maatge vende getallen te noemen, omdat de situatie r dag kan wisselen. Ten lanzien van gezelschappen uit het Juitenland is opera niet alleen culturele affaire, maar in de eerste plaats handelsobject. Het gaat )m vraag en aanbod. Een in Neder land verkerende buitenlandse groep zal by voorbeeld de ene avond optre den voor de normale prijs en er--de volgende (nog vrije) dag een voor stelling bijnemen voor een veel la tere prys om in ieder geval uit de hoge dagkosten te komen. De op het vinkentouw zittende theaterdirecteur h op die manier een buitenkansje bben. Maar het is wellicht niet ijuist om te stellen dat men ten ■nzien van buitenlandse operagroe pen in het algemeen niet veel be gint onder de f 20.000. Generaties lang heeft de opera bestaan op de basis van een ensem ble solisten, koor en orkest, maar te genwoordig engageert men steeds »eer „losse" operasterren voor de hoofdrollen (zoals in het a.s. seizoen Elisabeth Schwarzkopf waarschijn lijk in Nederland komt zingen). Ook op opera-gebied doet zich thans een --^specialisatie voor. De grote zanger I of zangeres concentreert zich op en kele belangrijke rollen en reist daar mee de wereld rond, precies zoals gastdirigent, een concertpianist, een violist. Een bijzonder fraaie illustratie le gerde de Dusseldorpse cabaretgroep ..Das Kom(m)oedchen", dat in mei een aantal voorstellingen in ons land gaf. Het oogstte grote bijval met .Donna Bianca Oder Reisende soil ihan nicht aufhalten": een tenor beeft de dag tevoren bij de Me tropolitan Opera in New York Don José uit Carmen gezongen, de vol gende dag moest hij naar Hamburg voor een gastrol in Puccini's Tosca, ttaar hij weet niet meer voor welke rol hy is geëngageerd. Ook zijn te genspeelster weet niet meer of ze Aida uit Verdi's gelijknamige opera moet zingen of Elisabeth uit Wag ners Tannhauser. Das Kom(m)oedchen leverde hier mee een kostelijke parodie die teke nend is voor de huidige operasituatie. Steeds Iiogere gages Het is interessant prijzen van so listen te weten, maar ook nu geldt dat de finesses onder de roos worden gehouden, zowel door theaterdirec teuren als door solisten zelf. Behalve ïeer bijvoorbeeld een Callas zó hoog in de markt ligt dat het al niet meer interessant is geheimzin- ig te doen. Een zanger (es) die f300 vraagt is bepaald niet duur maar levert dan een zeer geringe kwaliteit. Een behoorlijke tot (in Nederlandse ver houdingen) goede stem kan men ver wachten voor f 1000. Een ster als Elisabeth Schwarzkopf klimt naar de f 3000. En wanneer men dan acht groten als Maria Gallis of Mario del Monaco wil horen moet er zo'n f 30.000 op tafel komen. Voor één voorstelling En hogere eisen Onze eisen zijn steeds hoger ge worden. We nemen geen genoegen met een prestatie die 25 jaar geleden nog als uitnemend gold. Dit niet alleen het geval in Nederland, aar ook bijv. in Frankrijk, waar het operaminnend publiek nogal wat kritiek heeft op hetgeen er in de Parijse Grand Opera wordt gepre senteerd. Verscheidene kleine gezel schappen weten zich daarnaast goed e weren. Italië heeft zijn grote ope- acentra (zoals Milaan, Rome enNa- pels), maar ook de kleinere opera's de provincie. Oostenrijks trots is de Staatsopera in Wenen, maar daar naast opereren de gezelschappen van Linz, Graz en Salzburg. Omdat de belangstelling van generatie op ge neratie is overgedragen heeft in Duitsland iedere stad van betekenis drukbezochte opera. Engeland moet het hebben van zijn Covent Garden in Londen. Daarnaast zijn enkele groepen in het land die vaak een labiel bestaan leiden. De Oost- Europese landen hebben een aanzien lijke opera-cultuur, groter dan we in het westen soms beseffen. Vele grote kleine, goede en minder goede operagroepen tegelijk dus. t is enkele jaren geleden uit gangspunt geweest voor het streven naar overkoepeling in een zo te noe men Euro-opera, waardoor men vele (o.a. technische) moeilijkheden te lijf kon gaan. In dit verband speelde ook met de gedachte operagroe pen internationaal uit te wisselen. En dat heeft voordelen: ieder gezelschap gaan proberen zijn eigen voor stellingen op zodanig niveau te bren gen. dat zij in aanmerking zouden komen voor internationale presenta tie. Artistieke volksverhuizing Maai' zover is het nog niet. De reisvaardigheid van solisten en ge zelschappen is tegenwoordig evenwel groter dan ooit. Daaraan zal het dus niet liggen- Wanneer men de in het Holland Festival optredende buiten landse groepen en solisten optelt krijgt men al een goede indruk van de „artistieke volksverhuizing", die in m maand tijd kan plaatsvinden. Zo langzamerhand zijn vrijwel alle belangrijke operahuizen van het uit sluitende ensemblesysteem overge gaan naar het internationale pro- duktiesysteem. In dit stadium is ook Nederland beland, maar dan onder de meest gevaarlijke omstandigheden die zich maar kunnen voordoen: zonder het bezit van een ensemble als vaste kern en zonder een eigen ope rahuis! En dat huis zal er in ieder geval de eerste zes of zeven jaar niet komen. Geen eigen solistenensemble en geen eigen huis- Dit betekent dus dat men voor opvoeringen in ons land voor iedere produktie apart Ne derlandse en buitenlandse krachten bijeen moet brengen. Hetgeen bijzon der bedenkelijk is voor de traditie vorming, die een van de levensvoor waarden van de opera is. Het publiek zal steeds betere en mooiere uitvoeringen wensen omdat men gewend raakt aan kwaliteit. De grammofoonplaat verzorgt in de huis- het beste van het beste en doet dat met een technische volmaaktheid die het luisteren tot een genot maakt. Wie bijv. Mozarts Zauberflóte onder leiding van Carl Böhm kent, weet dat dit pas de Zauberflóte is. Wie de film van Richard Strauss Rosenkava- lier gezien heeft, weet wat een ge perfectioneerde uitvoering is. Von Karajan voor de televisie Dirigent Herbert von Karajan en een groep eerste solisten hebben be grepen dat hier een grote kans ligt. Von Karajan, die z'n vak door en door verstaat en precies doet wat hü in z'n hoofd heeft, zal voor de gram mofoonplaat nog weieens een „super opname" van bijv. Verdi's Aida ma ken, maar hy gaat zich in de naaste toekomst waarschijnlijk concentreren op de televisie. Want wat met film is gebeurd kan ook via de televisie en daarmee bereikt deze beroemde di rigent een publiek van miljoenen over de hele wereld. Von Karajan heeft een voornemen in deze richting onlangs bekend gemaakt en het lijkt bepaald niet onwaarschijnlijk dat an deren hem op deze weg zullen volgen. Dit kan (afgezien van de grootste Europese operahuizen, die altijd met topbezettingen zullen blijven werken) wellicht de toekomst van de opera zijn: topprodukties op de televisie, die een internationaal roulement ver zorgt. Daarnaast kunnen dan enkele arsenalen operagroepen van een goed tweede garnituur onderhouden worden. Dirigenten, zangeressen en zangers van zeer hoog noveau moe ten de produkties van deze gezel schappen de topafwerking geven. En daarmee is de cirkel gesloten: als Nederland op deze manier inter nationaal wil meedoen in 't tweede garnituur, zijn de financiële offers die Huisman vraagt noodzakelijk. Vast staat dat het ultimatum van de opera-intendant artistiek gezien minimumeisen behelst, waaraan vol daan moet worden wanneer Neder land er prijs op stelt op operage- bied een behoorlijke partij mee te blazen inplaats van zich tevreden te stellen met een kinderlijk tover- flultje Advertentie Esso Extra Motor Oil houdt uw mo tor zó schoon, zó actief dat het is alsof u rijdt meteen extra cilinder I MET ESSO BENT U BETER UIT f af je Heynis en Simon C. Jansen Simon C. Jansen en Aafje Heynis concerteerden in de Wassenaarse Dorpskerk. Het voorspel tot dit concert was noodioeer. Als het zwaar klettert op een gebouw, de flitsen niet van de ramen zijn en Moeder Natuur in een kwade bui maar aldoor rommelt met alles doorkrui sende sforzato's en basso continuo's, valt niet op juiste sfeer eh con centratie te rekenen. Alles deprimeerde, zeker ook het zicht op de, begrijpelijk, voor geen tiende deel bezette bankenrijen. Tweemaal per jaar concerteert de Koninklijke Militaire Kapel onder auspiciën van het Algemeen Haags Comité in de Houtrusthal. Het con cert van a.s. vrijdagavond valt pre cies in de „Haagse vakantieweken". Daarom heeft de dirigent, de le luite nant A. Posthumus, een program ma samengesteld. Een „elck wat wils" programma in echte vakantie stemming. Vóór de pauze worden uitgevoerd: een pas ontdekt werk van Charles Simon Catel, de mooie balletmu ziek van Leo Delibes „Le Roi s'amu- Mannin Veen" een rhapsodie oude liederen van het eiland Mann van de Engelsman Haydn Wood, „The Shipbuilders" van Pe ter Yorke en de beroemde Slavische Mars van Tsjaikowski. Het gedeelte ia de pauze omvat: een Hongaarse .Marche Barbaresque", de Suri- 's „Wie Egi Plisieri", „Pa- Morton Gould als mede eens selectie uit de „Sound of Music". Binnenkort 1000ste „Zwarte Beertje" (Van onze correspondent) Ofschoon de „Zwarte Beertjes" van de Uitgeverij A. W. Bruna en Zoon N.V. in Utrecht niet luid-brullend door de boekenbossen dolen, is het toch wel zo dat hun faam vry wat verder reikt dan de grenzen van ons land. Werd nog maar enkele jaren geleden de verschijning van het 500- ste „Zwartje Beertje" uitbundig ge vierd, nu zal binnenkort het 1000ste deeltje in deze bekende reeks van de persen rollen. Het bereiken van deze mijlpaal zal dan ook niet met een korte bijeen komst worden afgedaan, maar zullen er drie feestdagen aan wor den gewijd, nl. 1, 2 en 3 september. Een belangrijk onderdeel hierbij zal zijn de huldiging van de schrij ver George Simenon en de onthul ling te Delfzijl van een standbeeld, voorstellende de speurder Maigret, de held van zovele politieromans van bovengenoemde auteur. Het pro gramma wordt verder gevuld door enkele persconferenties, cocktails en diners voor genodigden en een ont moeting van de heer Simenon met al zijn uitgevers plus filmsterren die de Maigretfiguur voor film en tele visie gestalte hebben gegeven. Zo werd Bach's Praeludium et Fuga in b niet het wonder, dat verwacht mocht worden. De prélude bleef on helder, de fuga moest het van en kele organistische opklaringen heb ben. De meesterlijke pianist-op-het- orgel, als hoedanig we Simon Jan sen al jaren kennen, verschool zich voor het ontij. Het verging Aafje Heynis aanvankelijk net zo in een Kantate met twee recitatieven en twee aria's van een volslagen onbe kende Brevi, een barokfiguur: de stem klonk mat, het werk vrij saai; alleen de laatste aria kon boeien door een sierlijke muzikanteske gestalte, afgezien van een langademig slot- alleluja; tegelijkertijd klaarde ook de altstem op. Opdiepen van iets onbekends betekent niet altijd de ontdekking van een vondst De vertolking van Reger's Praelu dium et Fuga in F kon ook niet bo gen op een vlekkeloze reproduktie, al bracht de eind-climax wel weer een gave periode. In Albert de Klerk's Ricercare en in al het verdere her vond de concertgever zijn oude ni veau, maar in een mooi lichtvoetig- speels fragment dansten buiten de poppen veel te hard mee en bedier ven ze al het moois. Een Sonatine op Ps. 150 van drie bondige deeltjes van de Arnhemmer Johan van Dommele pakte door het gematigd eigentijds geluid en door het frisse, beeldende aanspreken van de schaai's welgekozen registers. Ten slotte deed Jansen zelf daar niet voor onder in zijn eigen opgewekte Variaties op Gez. 121. Schilder Scheltema -89- overleden Bijna 90 jaar oud is gistermiddag in een ziekenhuis te Delft overleden de in Wateringen gewoond hebbende kunstschilder Leendert Scheltema. Hij werd in 1876 op Ameland ge boren, doch kwam als 11-jarige jon gen reeds met zijn ouders naar Wa teringen. Scheltema zette zijn eer ste schreden op het pad van de schilders kunst onder leiding van Jan Toorop. Deze is in de beginperiode een belangrijke steun voor hem ge weest en heeft de eerste tentoon stelling van zijn werken georgani seerd. Scheltema exposeerde zowel in binnen- als buitenland en nam ge regeld deel aan de tentoonstelling van de Delftse kunstkring, waarvs hij gedurende een lange reeks jar lid is geweest. HOOFDPIJN? Wèg pijn Als u -V WITTE KRUIS poeders kiest! .IJstijdkunst in het Noordzee gebied" heet een tentoonstelling het Duitse Noordzee-eiland Helgoland, die als een weten schappelijke sensatie van de eer ste rang kan worden beschouwd. Men wil er het bewijs mee leveren dat de eerste kunstuitingen van nens veel eerder voorkwamen, dan men tot nu toe aannam. De geschiedenis van de menselijke kunst zou begonnen zijn, zo heet te het tot nu toe. met het optre den van de Homo Sapiens in het jonge palaeolithicum, het laatste deel van de Oudere Steentijd. Men beweerde, dat de voorgangers, de Neandertaler, pre-Neandertaler en andere Hominiden elk vermo gen tot artistieke uiting ontbrak. De tentoonstelling toont thans sculpturen van vuursteen, die vol gens prof. Walther Matthes, or dinarius voor pre- en vroege his torie aan de universiteit van Hamburg, beslist in het oude en midden palaeolithicum zijn ont staan. Zij werden voor een deel in nog niet eerder bewerkte steen lagen gevonden, waarvan de geo logische leeftijd zonder meer te bepalen is. Bij Hamburg vond men zelfs figuren in een geologische laag, die zich ongetwijfeld in de voor laatste ijstijd vormdesamen met stenen werktuigen, die door ver gelijk met reeds bekende tot het oud-palaeolithicum moesten be horen. Zij zijn dus tienduizenden Aafje Heynis zong nog twee niet overmatig belangrijke liederen César Franck (Procession en Noc turne), in omloop gebracht door Ca en Panzera en daardoor nogal bekend. Zij werden door de alt uit stekend in de ruimte geplaatst. Dankbaar vooral waren we echter haar zang in de suggestieve solo-kantate „Die Versuchung Jesu" van de ongeveer tien jaar geleden overleden Zwitser Willy Burkhard, waarin het orgel de functie toebe dacht krijgt van een illustrerende bijrol. Hier was Aafje Heynis voor beeldig expressief, vrij zidh gevend, een ware eenheid scheppend tussen tekst en muziek. In NAVO-conflict jaren ouder dan de beroemde rotsschilderingen in de Westeuro- pese grotten (Altamira). Men heeft de „Figurensteine" als een spel van de natuur willen afdoen. Maar daar is tegen in te brengen, dat de sculpturen tekenen verto- nen met een stuk gereedschap be werkt te zijn en dat de natuur zulke figuren niet in groten getale op een plaats zal voortbrengen. De in Helgoland getoonde beeldhouwwerkener roerden 't 850 uit een belangrijk grotere collectie gekozen zijn 15-30 cm groot, gewoonlijk slechts vlak en tweedimensionaal, stellen behal ve, dieren, mensenhoofden van verschillende typen voor, die waarschijnlijk overeenkomen met meerdere tegelijk levende Homi niden-soorten. De foto toont een kop, die ka rakteristieke kentekenen van de Neandertaal-groep vertoont. (Van onze Paryse correspondent) I kringen in de Franse hoofdstad ge- loven dat op basis der instructies, die Na een afwezigheid van verschei- j Bohlen uit Washington heeft meege- dene weken is de Amerikaanse am bassadeur, Bohlen, weer op zyn post in Parijs teruggekeerd. Diplomatieke Ondanks het noodweer: Door het ongekende noodweer, dat Katwijk Zee gisteren uren aaneen teisterde kwamen wij vijf minuten te laat de Nieuwe Kerk binnen. Van het openingsnummer, Bachs C. moll Praeludium en fuga misten wij zodoende het grootste deel, terwijl wij er ons slechts over konden verbazen, dat Feike Asma in alle gemoedsrust de fuga aan het opbouwen was. Doordat de wolkbreuken op het immense dak der kerk een groot geraas teweegbrach ten was het luisteren in geconcentreerde aandacht moeilijk. Gelukkig was nog een vry groot aantal bezoekers blijkbaar een kwartier voor de aanvang en tevens voor het losbarsten van het regentumull aanwezig. overeenkomst tussen bei de landen inzake Frankrijks toekom stige positie tegenover fle NAVO op de meeste concrete punten van ge schil nu gemakkelijker te verwezen lijken zal zijn. Het State Department zou, zo meent men in Parijs, nu toch maar liever eieren voor zijn dollars wil len kiezen door af te zien van zijn aanvankelijke pogingen, De Gaulle tot een capitulatie te dwingen. De Amerikanen zouden begrepen hebben dat, zolang De Gaulle het in Frankrijk alleen voor het zeggen heeft het verstandiger is geen verde re obstakels op te werpen, zodat de toekomst niet onnodig nog zwaarder wordt gecompromitteerd. Onder die condities wordt de opgóve voor de Amerikanen: Frankrijk voor april 1967 zo geruisloos mogelijk te verla ten om in geval van nood zo snel mo gelijk terug te kunnen keren. Limburgs Dagblad beledigd In het kort geding dat gisteren diende tussen de heer P. Gailiard, directeur van Oranjereizen in Val kenburg en het Limburgs Dagblad in Heerlen heeft de vice-president van de rechtbank in Maastricht mr. J. Loomans bepaald, dat de kwalifi catie „Miljoenen-fantast", die het Limburgs Dagblad in een artikel over de heer Gailiard bezigde, bele digend moet worden geacht. De vice-president wees de vorde ring van de heer Gailliard om een rectificatie van gelijke omvang en plaats als het gewraakte artikel, af, maar bepaalde dat het Limburgs Dagblad binnen drie dagen de uit spraak moet publiceren op straffe van een dwangsom van 1000 gulden per dag. Beide partyen zyn veroordeeld tot de proceskosten. Tientallen doden in Mongolië Onverwachte overstromingen van e rivier Tola in (Buiten-) mongolië hebben 57 personen het leven gekost. Enkele wijken van de hoofdstad Oelan Bator zijn zwaar beschadigd. Grote schade is aangericht aan in dustrieën, de elektrische centrale van de stad, bruggen en wegen. De cen trale kwam stil te liggen. Russische helikopters helpen by het reddings- en hulpwerk. De Sow- jet-Unie zal ook hulp verlenen bij de wederopbouw. Ook Amerika ver leent bijstand: Mongolië's vertege- woordiger by de V.N. kreeg gisteren 25.000 dollar van de Amerikaanse re gering. Asma vervolgde met een vriende lijk trio van William Boyce, een dia loog tussen twee manuaalstemmen en die van het pedaal. De Introduc tion en Fugue van William Walond was niet van veel betekenis. Een stuk „muziekschrijverij" met geijkte se- quenzen, waarin de fuga niet duide lijk geexposeerd werd. Ook Lamentation van Guilmant is een stuk dat weinig boeit, omdat de klacht wat te breedsprakig is. Er zit ten overigens klankschone fragmen ten in. Misschien, dat de felle blik. semschichten er niet toe meewerk ten de elégische bedoelingen tot het verontrusten gemoed te laten spre- Weer of geen weer: het is onze stellige mening, dat het Divertimen to 1966 van Paul Chr. van Westering geen lokvogel wordt. „Acht muzi kale schetsen „doorgecomponeerd" d.w.z. onderling verbonden geven de indruk, dat de componist kramp achtig poogt zich van nieuwe klan ken te bedienen maar niettemin steeds terugvalt in het normale pa troon. De inzet, Carillon, is wel suggestief van uitbeelding, het Adagio mooi van klank. Ook het Scherzando verloo chent zijn naam niet, dank zy de voor de hand liggende registratie. Het Chant Funèbre leek tè veel ge ïnspireerd op de bekende mars van Guilmant. Feike Asma gaf zich ech ter alle moeite om Westerings com positie recht te laten wedervaren. Geen moeilijkheid is hem te groot, b.v. in de Finale. Alles ging hem met het grootste gemak af. Ook de regis- terkeus vormde een pleidooi voor het Door metershoge watergolven van het ondergelopen Rijnsburg terugrij dend verbaasden wij ons nog steeds over de solistische prestaties onder dit noodweer en eigenlijk ook dat „noodprogramma". H.W. Concessies In dat nieuwe raam der Ameri kaanse politiek jegens Frankrijk zou Washington bereid zijn verscheidene concessies te doen. In de eerste plaats zouden de onderhandelingen, volgens de eis van generaal De Gaul le, op tweezijdige basis en niet in het kader van de NAVO worden gevoerd. Vervolgens zou de Amerikaanse re gering al haar financiële eisen vrij wel moeten laten vallen. Oorspronkelijk dacht Washington generaal De Gaulle de pin op de neus te kunnen zetten door de schadeloos stelling van ongeveer 1 miljard dol lars te verlangen voor de diverse mi litaire installaties, die op Frans grondgebied voor de gemeenschappe lijke verdediging waren ingericht. De Franse regering had indertijd al een nul op dat request gegeven. Zy wees daarbij op het verlies van akkers en bossen, waarvoor Frank rijk dan wel eens de rekening zou kunnen presenteren. Voor rekening van de Wasse naarse stal RPS zijn op de volbloed verkoping in Newmarket drie vol bloedmerries aangekocht. Het zyn de tweejarige Firebeam, die nog niet aan rennen heeft deelgenomen, de driejarige Stepping Gaily en Maid of Harleck, die als tweejarige uit vyf starts viermaal als geplaatst eindigde. Op de helft van Duindigt's ren- seizoen staat jockey Dries van Dijk met 21 eerste prijzen ver aan heb hoofd op de lijst der winnende joc keys. Op de tweede plaats staat d« Duitser Bier met tien eerste plaatsen. Bij de trainers leidt J. M. A. Dekkers, die 23 winnaars zadelde, gevolgd door W. A. van Dyk met 17. Het eerste doel van de Amerikaan se politiek is dan nu geworden t« vermijden dat die ex-NAVO-installa- ties worden onttakeld. Het on derhoud zou aan Franse handen kunnen worden toevertrouwd, zodat de militaire structuur van de verde- digings-organisatie tenminste in stand kan blijven. Ook de kostbare en onontbeerlijke olieleidingen over Frans grondgebied zouden op die wij ze voor de hele NAVO-strategie be waard kunnen blijven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 7