Yehudi Menuhin speelde Alban Berg en Bartok De standvastige prins kunst Elk jaar legt het Rijk f 100,- voor u klaar! In scherp contrast: Vcrese's Integrates Ha, dat moet u vaker doen: Slagroom er op TOYOTA „AUTO HOME" PREMIE SPAARPLAN Mysterie en hysterie N.V.S.H. publiceert een verboden boek Twee jongens verongelukt DONDERDAG 30 JUNI 1966 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 7 IN HOLLAND FESTIVAL: (Van onze kunstredactie) Speelde Yehudi Menuhin vroeger op één avond de vioolconcer ten van^ Beethoven en Brahms, gisteravond gaf hij twee andere grote B's, nu uit een nieuwere tijd, t.w. van Alban Berg en Bela Bartók, daterend van voor de tweede oörlog resp. uit de jaren 1935 en 1908. Men verwarre dit laastgenoemde concert niet met het meer bekende van dertig jaar later. Het is een volkomen ander tijdsbeeld, nu alreeds niet te vergelijken met de muzikale situatie van vandaag. Al heette het toen modern", in onze oren is het van een volkomen romantiek, met een daaraan gepaard gaande drama tiek. Bartók componeerde immers zijn eerste vioolconcert, toen hij de destijds beroemde violiste Stefy Geyer ten huwelijk had ge vraagd. Zij wees dit aanzoek af, omdat, ze primair een musicienne wilde blijven. Het is vroeg-ontluikende Bartók- i is indrukwekkender tegenover Bar- muziek, die eerst in het openbaar tók's jonge creatie. De gevoelig- werd gebracht uit de nalatenschap heidsfeer werd in Berg vernietigd Stefy Geyer, toen zijn in 1956 door de voorafgaand gespeelde com- ning zijn geweest na de opening van de avond met „Integrales" van Varese. Het repeterende motief met de toegevoegde ritmische variante ver scheidenheid in het slagwerk, stond meer in het teken van de wiskundi ge constructie dan van de muziek. Varese was een knap constructeur, maar het is interessanter zijn mu ziek te lezen dan te horen". Het concert werd besloten met La Mer van Debussy, waarvan Pierre Boulez ons in te geringe mate van de parfum van het impressionisme deed genieten, hoe vitaal ook hij de zee in al ztfn bewegingen en gol vingen deed leven. Hij is naar zijn persoonlijkheid te eenzijdig op ei gentijdse muziek gericht, om het vroegere repertoire in zijn vertolkin gen te kunnen waar maken. overleed. Yehudi Menuhin was kort daarop een der eersten die het speel de. Voor Alban Berg was diens vi oolconcert zijn laatste composi tie, geschreven ruim een half jaar voor zijn dood. De aanleiding was evenwel het overlijden van Alma Mahlers 18-jarige dochter Manon, het zo geliefde meisje, dat Berg zijn concert deed betitelen met „Dem An denken eines Engels". Het werd Al ban Bergs Requiem, zoals men la ter zeide, een hoogtepunt uit zijn oeuvre, waarin het afsluitend Ada gio het ontroerendst is met de zes variaties op Bachs' koraal „Es ist genug! So nimm, Herr, meinen Geist" Menuhin speelde eerst het concert van Berg, daarna dat van Bartók, een omgekeerde volgorde zou beter jiü'n geweest. De subtiliteit van Berg Weer Passiespelen j in Tegelen Het staat nu vast, dat het volgend I Jaar van juni tot en met augustus Iedere zaterdag en zondag in Tege len de Passie-spelen zullen worden opgevoerd. Men is inmiddels al be gonnen met de overkapping van de toeschouwersruimte en het aanbren gen van niet minder dan 860 luid sprekers. De overkapping kwam er na een i reeks van teleurstellingen, voorna melijk door het slechte weer. Daarbij ;lwam nog dat de organisatoren zich moesten bezinnen op een tekst die meer aansprak. Zowel met het een ials het ander heeft men inmiddels 'terdege rekening gehouden: de kost bare overkapping voor 5.000 personen bomt er, en de tekst is grondig ge bigd. In 1960 werden de Passie spelen voor het laatst opgevoerd en lo 1965 zouden ze wederom zijn ge dacht In tegenstelling tot de tra ditie heeft men dit jaar niet op witte donderdag de rolbezetting bekendge maakt. Dit wil men pas het volgend tar doen. Vóór die tijd zal men denwel in Tegelen aan de baard- eb de haargroei van een deel van de bOO aan het spel medewerkende Te- Klaren kunnen bespeuren, wie wélke Jol toebedeeld is geworden. Onder tossen is men al met de repetities begonnen. positie „Integrales" van de in 1965 op 80-jarige leeftijd overleden Fransman- Amerikaan Edgar Va rese, nog altijd berucht door zijn elektronische muziek voor het Philips-paviljoen in 1958 op de expo sitie in Brussel. Yehudi Menuhin gaf met ingehou den gevoeligheid conform de bedoe ling van Bergs' compositie zijn ver tolking, hij doorbrak het tweede deel met een dramatische expi-essie en culmineerde zijn voordracht in de afsluitende kor aal variaties. Maai de sfeer ontbrak in de totale weer gave, naar het ons scheen door de mathematische interprestatie van de dirigent Pierre Boulez. Yehudi Me nuhin vond zijn hoogtepunt van de avond in de weergave evenwel in Bartók's eerste vioolconcert. Hij leg de het accent op het melodische ele ment en liet zijn viool zingen in rijk getinte klank. Ook het daarop sluitende deel met de volksliedmo tieven had zijn gehele hart. Onge twijfeld moet dit voor de Holland- Festival-gangers een grote voldoe- uit 25 leden, Componist Arthur Meulemans overleden In Brussel is de Belgische componist Arthur Meulemans op 82-jarige leef tijd overleden. Zijn oeuvre bestrijkt een halve eeuw en omvat alles gen res, van kinderliedjes tot massaspel en van klaverimpressies tot (14) symphoniëen. phoniëen. Meulemans werd niet tot een groep of school gerekend. Uit zijn werken kwam wel steeds de vlaming naar boven. Tot zijn onderscheidingen behoren de Noordstar-Boerhaave-prys voor zijn gezamenlijk werk in 1950, de prijs voor de Symphonie in 1947 en de prijs voor het mooiste Vlaam se lied (1950), alsmede de Jef De- nijnprijs voor beiaardmuziek. Arthur Meuler-ans was lid van de Koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten, waarvan hij in 1954 voor zitter was. In Utrecht: Studentenconcours kamermuziek In het kader van het lustrum van het Utrechts Studenten Corps is gis termiddag in de aula van de Rijks universiteit in de Domstad een con cours voor Studenten Kamermuziek gezelschappen gehouden. Winnaars werden twee kwartetten, die de eer ste prijs moesten delen. De jury, die de vier studenten kamermuziekensembles moest beoor delen, bestond uit de heren Mena- hem Pressler, Daniël Guilet en Bernhard Greenhouse, die tezamen het wereldberoemde Beaux Arts Trio vormen. In het ene winnende kwartet mu siceerden mej. E. Kuiler (fluit), J- W- van der Kamp (viool), J. Rönt gen (altviool), (allen uit Utrecht) en K. J. Havelaar (cello), uit Lei den. Zij brachten het fluitkwartet KV 285 D-dur van W. A. Mozart ten gehore. Eveneens van dezelfde componist was het strijkkwartet KV 387 D-dur, dat P. D. A. Treffers (viool), H. B. Masbroek (viool), B. Blomhert (altviool) en P. W. de Nee- ve, (cello) (allen uit Utrecht) speel den. Het kamermuziekgezelschap „Beet hoven", dat het concours had geor ganiseerd, werd opgericht in 1887 en heeft grote bekendheid verwor ven. Het gezelschap bestaat thans Expositie - „Wat deden zij met hun geld?" In het Kon. Kabinet van munten, penningen, en gesneden stenen aan de Zeestraat in Den Haag wordt tot en met het einde van dit jaar een tentoonstelling gehouden, die zich niet op de eerste plaats tot de munt- verzamelaar richt, maar duidelijk wil maken welke betekenis de munten in het leven van de zeventiende eeuw hebben vervuld. De tentoonstelling kreeg tot titel „Wat deden zij met hun geld?" De expositie wijst op de relatie tus sen geldstukken en de waren, die er voor gekocht konden worden. Ook wordt getoond hoe met het geld werd gemanipuleerd. De expositie wordt gehouden ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van het penning kabinet en is gisteravond geopend door dr. D. A. Witkop Koning. De directeur van het Penningkabi net, dr. H. Enno van Gelder, vertelde, dat ook een keuze uit de goudschat van Serooskerke op de expositie valt te bewonderen. Deze munten werden gekocht om de verzameling van het Penningkabinet aan te vullen. Geen registratie privé kunstbezit De minister van Cultuur, Re creatie en Maatschappelijk Werk heeft in antwoord op schriftelijke vragen van het Tweede Kamerlid Kieft (AR) verklaard dat het niet in zijn voornemen ligt het Nederlands kunstbezit bij particulieren te doen registreren en taxeren. Het Kamerlid was de mening toege daan dat de minister dit voor nemen had teneinde een belas tingheffing mogelijk te maken bij verkoop na waardevermeerde ring. Advertentie» OFF. DEALER G. DOUSTRAAT 4—4A TELEFOON 31339 Hier is een groot nationaal plan.het Premie Spaarplan, dat u aanmoedigt om eigen, persoonlijk bezit op te bouwen. Bezit maakt u sterker, onafhankelijker. Met bezit hebt u een reserve achter de hand, die u altijd van pas kan komen, hoeft daarvoor eigenlijk maar zo weinig te doen.u hoeft alleen maar Iets van uw inkomsten opzij te leggen. Hoeveel? Over een gespaard bedrag per jaar van maximaal f 500,ontvan gen u en uw vrouw1) nadat u dat bedrag vier volle kalenderjaren hebt laten staan een extra uitkering, een spaarpremie van 20%, dus maximaal 100,2), belastingvrij! Een voorbeeld Als u samen in de loop van dit jaar het maximum van f 500,spaart, krijgt u begin 1971 de spaarpremie van f 100,Spaart u vol gend jaar weer, dan krijgt u begin 1972 de spaarpremie over dat be drag. Zo kunt u vanaf 1971 ieder jaar een spaarpremie van maxi maal f 100,verdienen. "O Per deelnemer maximaal f 250,—. 2) Spaarpremie per deelnemer maximaal f 50, Hoe? Dit zijn de mogelijkheden: spaarbewijzen ter waarde van 25, een levensverzekering of spaarkas- inschrijving; I obligaties of aandelen; een hypotheek of garantiekrediet. Al deze mogelijkheden leveren u na vier jaar de spaarpremie op, extral Er is er vast wel één die juist u past. Wie? U kunt aan het Premie Spaar plan deelnemen als: 1. uw belastbaar inkomen in het voor gaande jaar ten hoogste 15.000,— was; 2. u ten minste 21 én nog geen 60 jaar bent (en niet deelneemt aan de Zil vervloot). Waar? U kunt ook voor Inlichtingen terecht bij de Spaarbanken, Boeren leenbanken, Raiffeisenbanken, Postkan toren, Banken, Borgstellingsfondsen, Hypotheekbanken, Bouwfond sen, Spaarkassen, Levensverze keringmaatschappijen, de Soci ale Verzekeringsbank, Leden van de Verenigingen, aangesloten bij de Nederlandse Organisatie van het Effectenbedrijf. Vraag ook de gratis brochure! BASIS VOOR PERSOONLIJK BEZIT Pools theaterlaboratorium (Speciale berichtgeving) Het Poolse theaterlaboratorium „dertien rijen" uit Wroclaw heeft in Frascati te Amsterdam in het kader van het Holland Festival een voorstelling gegeven van „De standvastige prins", een zeer vrije bewerking van Calderons drama „El principe con- stanta". De naam „theaterlaboratorium" is goed gekozen voor het groepje onder leiding van Jerzij Grotowski, waarmee men in Frascati te Amsterdam kan kennismaken, want hier wordt wer kelijk laboratoriumwerk op toneelgebied verricht. Men moet „De standvastige prins" niet gaan zien als een „gewone" to neelvoorstelling, zelfs niet als een experimentele (want dan komt men Is pornografie schadelijk? Met speciale bedoelingen heeft de uitgeverij van de „Neder landse Vereniging voor Sexuele Hervorming" het in Denemar ken na heftige discussies verbpden boek „Is pornografie scha delijk"? van Annakarin Svedberg. in een vertaling van M. G. Noot uitgegeven. De Stichting Uitgeverij H.V.S.H. wil daarmee een duidelijk antwoord vragen van publiek en autoriteiten ten aanzien van de vraag of volwassenen bepaalde boeken mogen lezen, die noch beledigend voor anderen, noch opruiend van aard zijn, doch waarvan enkele personen menen dat ze zedekwetsend zouden zijn. De N.V.S.H.-uitgeverij is zelf van mening dat de citaten in het boek grof, gewaagd en soms zelfs walgelijk zijn, maar zij meent dat het pu bliek zelf moet uitmaken en oordelen of een en ander voor hem of haar schadelijk of onschadelijk is. Vaak doen dit seizoen: aardbeien met slagroom. Taboes komen in het boek niet voor. Alles wordt bij de in de volks mond gangbare namen genoemd, zonder de puntjes of Latijnse ter men. De Stichting Uitgeverij N.V.S.H. heeft met de vertaling van dit in Denemarken verboden boek o.m. ter discussie willen stellen de vragen of men over het kwetsen van de openbare zeden kan oordelen, wan neer aangehaalde boekgedeelten zijn bewerkt door citerende auteurs, wat op het ogenblik de nonnen voor ze dekwetsend zijn en ->f men alleen op grond van een bepaald gedeelte uit een boek of door het gebruik van bepaalde woorden in de tekst. Het ge hele boek als zedekwetsend, als por nografisch mag brandmerken. De N V.S.H.-uitgeverij meent dat een antwoord op deze vragen in de lijn van deze tijd ligt, waarbij ook gedacht moet worden aan de nauwelijks verhullende, prikkelende advertenties en reclames in kranten en tijdschriften. In dezelfde serie van de N.V.S.H.- uitgeverij verscheen reeds eerder het boek „Pornografie voor het gerecht" van mr. W. H. Overbeek, hoofd van het Arronddissementsparket in Utrecht. Op stapel in dezelfde reeks staan nog „Inleiding tot de studie van de pornografie (obsceniteit en pornografie anno 1966)" en „Porno grafie en de beeldende kunst" van het echtpaar dr. C. van Emde Boas- Starkenstein. bedrogen uit), maar eerder „als een demonstratie van het zoeken naar spelmogelijkheden, gebaseerd op oer oude Europese en Oosterse uitdruk kingsmiddelen waaronder ook de toepassing van Yoga is opgenomen. Onconventioneel Elke conventionele vorm van to neelbouw heeft Grotowski afge schaft. In plaats daarvan vindt men in Frascati een soort van grote, om heinde houten badkuip, waar om heen enige lange banken staan. Op die banken gezeten en nogal onge makkelijk over de hoge omheining gebogen, kunnen ongeveer 70 toe schouwers kijken naar wat zich daar beneden in de langwerpige arena af speelt. Maar hoewel door deze op stelling de afstand tussen spelers en publiek bijzonder klein is geworden, leidt dit tegen Grotowski's be doelingen in niet tot een sterker geestelijk contact. Men krijgt als toeschouwer veeleer het gevoel dat men van bovenaf in een aquarium kijkt waarin exotische vissen rond spartelen wier vreemde gedragingen even fascinerend als onbegrijpelijk zijn. Dat ,niet-begrypen" komt in dit geval natuurlijk voor een deel voort uit onbekendheid met de Poolse taal, maar toch waarschijnlijk voor een nog groter deel is dit het gevolg van Grotowski's methode, die er niet op uit is het dramatische gebeuren met behulp van algemeen geldige uit drukkingsmiddelen te verduidelijken en over te brengen, zodat de toe- schouwei geen enkel conventioneel aanknopingspunt heeft. De romantisch-dichterlyke tekst van Calderon is zelfs zodanig be werkt, dat er van de oorspronkelijke handeling slechts een expressionis tisch aandoend geraamte is overge bleven, waarin de lijdensweg van d< onder oarbaarse martelingen gelei delijk oezwijkende held is uitgebeelr als in een middeleeuws „auto sacra mentale". Er zijn lange monologen, die vaak als lithanleën klinken en die worden afgewisseld door koren die soms al evenzeer in kerkelijke stijl worden gezongen of gesproken, maar die op andere momenten in dierlijk gebrul overgaan. Het drama van Calderon is ontdaan van alle herkenbare toneelvormen en geab straheerd tot een ondoorgrondelijk exotisch ritueel, waarin mysterie en hysterie elkaar voortdurend afwisse len. Het wordt uitgevoerd met een verbazingwekkende veelheid van gil-, kreun-, hijg-, fluit-, krijs-, roggel-, en piepgeluiden, waarbij zelfs het gekreun van de gemartelde prins tot een gruwelijke melodie is verwerkt en die worden begeleid door groteske danspassen en onverklaarbare geba ren. Verbluffend Met dat al moet worden geconsta teerd dat de vier acteurs en twee ac trices hun taken met verbluffende zelfverloochening en bewonderens waardige discipline volbrengen en dat zij een sterk verhevigde vorm van de expressie hebben bereikt, die inderdaad herinneringen opwekt aan de magische oervormen van het toneel. Vooral Rijszard Cieslak, die de lijdensweg van de prins als een ware kruisgang uitbeeldt, doet dat met een extatische kracht die vaak een adembenemend effect heeft. Maar de voorstelling heeft toch hoofdzakelijk betekenis als laborato riumwerk en is als zodanig meer be stemd voor hen die de ontwik kelingsmogelijkheden van het toneel willen bestuderen dan voor de ge wone, zelfs toegewijde, schouw burgbezoeker. Nabij Kraggenburg in de Noord- Oostpolder is gisteravond om half elf ee. auto tegen een boom gebotst. De twee inzittenden Jakob Aalbers (17 jaar) en Geerlig Esselink (19 jaar) oeiden uit Zwollerkerspel, werden daarbij gedood. Hoe het ongeval ont staan is, is niet bekend. De twee jongens hadden een zangconcours in Kraggenburg bijgewoond.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 7