STOP'NTUGER IN UW TANK! Prins Bernhard reikte Erasmusprijzen uit kunst kalei öoscqqp BEELDHOUW- EN GRAFIEK EXPOSITIE IN NIEUWKOOP Belcanto-feest in Bellini-opera .EXTRA Aan sir Herbert Read en René Huyghe Vocalisten cursus Den-Boscli firn Petersma icq. Vonkprijs Marcel Marceau als het mensje ..Hip ANDAG 27 JUNI 1966 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 15 Holland Festival Zaterdagmiddag is in het Oude Raadhuis te Nieuwkoop een toonstelling geopend van kunstwerken van een groep Zuidhol- Jse beeldhouwers en van de graficus Cor Vons. Deze interes- te expositie is dagelijks te bezichtigen van 2—5 uur en blijft pend tot 15 augustus, zodat ook de vele Nieuwkoopse zomer- (en hiervan zullen kunnen profiteren. In de benedenzaal zyn de beeld houwwerken geëxposeerd van de diverse deelnemende kunstenaars, in de bovenzaal hangen craym-tekenin gen en hout- en linoleumsneden van Cor Vons. HU houdt zich niet op met abstracte en non-figuratieve kunst. ZUn werk is realistisch te noemen. (Speciale berichtgeving) Academieprijs 1966 te Arnhem De Academieprijs 1966 van de Aca demie voor beeldende kunst en kunst nijverheid te Arnhem is toegekend aan de edelsmid NI colaas van Beek uit Arnhem. Van de 30 leerlingen zrtjn er 29 geslaagd, een record-aantal vol gens de voorzitter van de Academie, dr. E. van der Voort Maarschalk, die ook opmerkt© dat de kwaliteit van de prestaties niet onder deze kwali teit heeft geleden. De Amsterdamse première heeft plaatsgevonden van Bellini's I capuleti e i montecchi", een opera waarover men voorzichtig heidshalve in de programma-toelichting het publiek voorbereidt op het feit dat Bellini hierin niet tot een hoogtepunt in zijn oeuvre is gekomen. Dat mag zo zijn, maar de klinkende werkelijkheid was wel typisch Bellini, hetgeen wil zeggen dat men van ouverture tot finale kon genieten van het onvervalste Italiaanse Belcanto. Als u Esso Extra tankt rijdt u zuiniger. En veiliger: want Esso Extra geeft uw auto de kracht om vlot te reageren! aanbieding voor iedereen zolang de voorraad strekt: TIJGERSHIRT Ideaal voor sport, fiets, strand, vakantie, enz. 2 maten 1.25 1.50 Tijdelijk bij Esso dealers, die op deze extra aanbieding wijzen met een raambiljet. Ik houd van anarchisten Prins Bernhard heeft vanochtend in de Ridderzaal in zijn hoe danigheid van regent van de Stichting ,,Praemium Erasmianum' de Erasmusprijs 1966 met bijbehorende oorkonde uitgereikt aan Sir Herbert Read en prof. René Huyghe. In zijn toespraak tot sir Herbert zei de Prins dat de Britse Eras- musprijswinnaar reeds vele tientallen jaren de strijd voor de alge hele integratie van kunst en cultuur in het dagelijks leven heeft geleid en daar ook nu nog krachtig mee In de strijd voor zijn idealen heeft de politiek dikwijls deel uitgemaakt van Sir Herberts strijd tot verheffing van de mensheid tot een hoger peil. Wat Sir Herbert echter onderscheidt van de zuiver politieke denkers is echter het feit dat hij in vrijwel al zijn geschriften zijn denkbeelden voor een betere wereld in dienst stelt van een grote ambitie, n.l. dat de cultuur moet kunnen worden genoten door alle mensen. Onderwijs moet iedereen in staat stellen deel te hebben aan de culturele rijkdommen van deze we reld. Sir Herbert heeft daarover ge schreven. Tenslotte moet de kunst ons leven zodanig beheersen dat wij kunnen zeggen: „er zijn niet langer kunstwerken, er is alleen nog maar kunst. Want de kunst is dan de le vensstijl". De Prins zei dat toen het bestuur van de Stichting vernam dat het woord „anarchist" dikwijls werd ge bruikt in verband met sir Herbert, enkele bestuursleden zich afvroegen of het voor de regent van de Stich ting, die toevallig een lid van een koninklUke familie is, wel zou passen een prjjs te verlenen aan een anar chist. De Prins voegde eraan toe zich erover te verheugen dat de zeer wijze leden van het bestuur hun vrees overboord hebben gegooid, want „ik houd van uw soort anarchisten". De Prins zei van oordeel te zijn dat het woord idealist meer op sir Herbert van toepassing is dan anar chist. Zijn idealen zijn ware demo cratie, gelijke rechten voor allen, meer in het bijzonder gelijke rechten wat betreft de culturele opvoeding. Maar als men op de verwerkelijking van dergelijke idealen uit is, moet men zoveel heilige huisjes en diepge wortelde vooroordelen aanvallen, dat men voor degenen zich plezierig heb ben genesteld in hun vaste denkbeel den en oordelen, niet anders dan een anarchist kan zijn. Voorts heeft de Prins tot sir Her- bert gesproken over wat hij noemde i „uw prachtig© bijdrage tot het in- Na de Britse kunstcriticus en kunstfilosoof prRs en oorkonde to hebben overhandigd, heeft de Prins zich tot prof. Huyghe gericht. Eén van de grote verdiensten van de Franse winnaar van de Erasmus prijs is dat hU de mensen heeft leren zien. HU heeft geleerd de artistieke schepping, de vochtigheid, de emotie van de kunstenaar te begrijpen. „Fijngevoeligheid, diepgaand in zicht, enthousiasme, nederigheid", dat zijn de woorden die ons in gedachten komen wanneer René Huyghe voor een kunstwerk staat. Helderheid, evenwicht, bescheidenheid, dat zijn de woorden die ons in gedachten ko men, wanneer wij tegenover René Huyghe staan". Conservator, auteur, essayist, criti cus, historicus, psycholoog, filosoof, hoogleraar: een Indrukwekkende ver scheidenheid van functies die René Huyghe met eenzelfde distinctie heeft uitgeoefend of nog uitoefent", aldus Prins Bernhard. Met gebruikmaking van de weten schappelijke methode van de psy choanalyse is de Franse estheticus de ziel, de diepste zin van het kunstwerk gaan ontdekken. De humanist Huy ghe wil van 'n kunstwerk niet alleen genieten maar ook net als de gro te humanist Erasmus de boodschap ontdekken, die de kunstenaar er be wust of onbewust in heeft gelegd. „Beeld, wie züt gU?" vraagt hU in zUn „poëtique de Vermeer". Onderscheiding v oor „bollendokter" In het Trippenhuis in Amsterdam, de zetel van de Koninklijke Neder landse Akademie van Wetenschap pen, is zaterdagmiddag de prUs van het M. W. Beijerinck Virologie-Fonds uitgereikt aan de befaamde „bollen dokter" prof. dr. E. van Slogeren. De thans 78-jarige oud-directeur van het Laboratorium voor Bloem- bollenonderzoek in Lisse, onderdeel van de Landbouwhogeschool, ontving de gouden-medaille uit handen van prof. dr. J. D. Verlinde, hoogleraar in de micro-biologie in Leiden. Deze schetste de betekenis van de veelomvattende arbeid van prof. Van Slogeren als psycholoog, bioloog, fy- topatholoog, seroloog mede door zijn talrijke publikaties voor de wetenschap. En niet alleen voor de wetenschap, doch ook voor de prak tische bestrijding van ziekten, voor eerst van de bloembollen, later ook van andere planten (als dahlia's) en gewassen, onder andere aardappelen. Christine Keeler heeft een zoon Christin© Keeler, een der hoofd personen in een schandaal dat in 1963 een Britse minister tot aftreden noopte, heeft een zoon. Het thans 24-jarige fotomodel, dat vorig jaar oktober in het huwehjk trad met de 24-jarige technicus James Levermore, bracht haar zoon woensdag in een kliniek in Londen ter wereld. Christine zei dat zij nog niet definitief heeft besloten over een naam voor haar zoon. Hy zal mis schien Nicholas worden genoemd, naar de kerstman omdat zU met Kerstmis voor het eerst hoorde dat zU een baby verwachtte. Christine Keeler zorgde drie jaar geleden voor wereldnieuws toen zU de centrale figuur bleek te zyn in een schandaal dat de Britse regering op haar grondvesten deed schudden. Terwijl zy de vriendin was van de osteopaat Stephen Ward, had «U ook een affaire met minister van Defen sie Profumo en met kapitein Iwanow, een agent van de Russische inlich tingendienst. De eindonderhandelingen van Kopenhagen in verband met de Noorse visserij grenzen hebben tot een akkoord geleid tussen Noorwegen, Zweden en Denemarken. Dit akkoord bevat de uitbreiding van de visserij- grenzen, meer bepaald in de Skager- rak en in het Kattegat. De 12-mUlen grens werd aanvaard. Wat het Kat tegat betreft, behouden Denemarken en Zweden zich het recht van de 3-myiszone voor, tewyi al de andere staten gehouden worden de 12-mUlen zone te respecteren. Wat 't Skagerrak betreft, behouden de 3 contractanten zich het exclusief recht voor jn de 4-mUden zone. waren veel belangstellenden, voorzitter dr. G. J. Bremer met kort woord deze 12de, onder iciën van het kunstgenootschap egthuys" gehouden tentoonstel- inleidde. irna was het woord aan de heer nis, oud-voorzitter van de kunst- Bergen, die zich afvroeg of het ae tijd van geweldige beroering :uweiyke problemen nog wel zin over kunst te praten. Boven- r alle actualiteit van d© mens nu is gericht op effect, comfort, ency. Alle verworvenheden van i verleden worden over boord ge ien, door Jongeren, die van ge- te zyn, dat alleen wat zy preste- .kunst" genoemd mag worden, jttemin vindt spr., dat in deze van ontstellende verwarring het wel degeiyk zin heeft zich te len over kunst. Hy gelooft niet, de kunst van heden beslist het st moet hebben van deze tyd. tas het in het verleden ook niet. van nu mag wel dat aspect en, maar het behoeft persé niet; oet alleen écht zyn. Op deze ex- Ie zyn diverse richtingen in de huize Bergen te Vuglit heeft de Ster van Cultuur, Recreatie en IschappeRjk Werk mr. M. Vrolyk rmiddag de vUfde internationale (fcursus voor vocalisten, die daar janiseerd wordt door de stich- ,,'s-Hertogenbosch muziekstad". ieel geopend. Oe openingsbUeen- ;t werd o.m. bijgewoond door het van Gedeputeerde Staten van d-Brabant ir. H. Steenbergen, de emeester van Vught jhr. mr. Van ill van Wezenveld en Westerflier, docenten van de cursus Clara s uit Hamburg, Jan ine Micheau ParUs en Herman Schey uit Am- lam, de begeleiders en de 25 cur- n. Ie regering", aldus de minister, het Bossche predikaat „muziek- graag officieel erkennen wan- men tenminste niet verwacht er financiële consequenties aan ouden zajn. ireker hoopte dat in de komende a steeds meer Nederlandse voca- a door middel van deze cursus Jtudie af zullen ronden. Aan de us die duurt tot 16 juli wordt ?enomen door 10 Nederlandse vo sten, 4 Duiitse en 4 -Franse en ts door vocalisten uit Amerika, tlë, Canada, Griekenland, Japan, Geo en Polen. Uit al deze landen afgevaardigde. '24-jarige Haarlemse pianist Wim fsma heeft in het Amsterdams servatorium de Jacq. Vonkprijs 'cgen. Deze prijs, genoemd naar op Jeugdige leeftijd overleden klovende conservatoriumleerling, ftagt f 10.000, welk bedrag be- i moet worden voor een jaar Itren in het buitenland. 'waren twee kandidaten voor de i Zy werden beoordeeld door *rdo del Pueyo, Hans Henkemans Theo Bruins.'Wim Petersma ver te werk van Chopin, Bach, De- sy en Castiglioni. Hy beeindigde ftgs zyn studie aan het conserva- ®a, waar hij alles had van Jean «Üettl, met het hoogst mogeiyk **1 punten. „ECHTPAAR", beeld in terra cotta van Erna Postuma kunst vertegenwoordigd en spr. vond het gehalte zeer goed. Hy complimenteerde het bestuur van het genootschap met zyn initia tief en met zyn keuze en gaf de raad hiermee door te gaan. Men had voor deze onderneming op het Residentie-orkest na, een geheel Italiaanse bezetting weten te vinden; dat resulteerde in een feest van opera-zangkunst- De dirigent Claudio Abbado bewees dat hy on danks zyn jonge jaren het vak van opera-dirigent tot in de puntjes be heerst. Hy liet het Residentie-orkest met die karakteristieke opera- romantlek spelen, die nodig is om zo'n Bellini-partituur alle recht te doen. De vele koorfragmenten kregen van het koor van het Teatro Com munale uit Bologna een prachtige behandeling. De samenwerking van koor en orkest werd door Abbado zeer fraai in de hand gehouden. De kleuren van decors en kostuums, af komstig van de Scala uit Mi laan,-hadden een weinig feesteiyke grandeur. Stilistisch was de aankle ding evenwel geheel verantwoord. De regie van Marcello Aliprandi was degelyk uitgewerkt, maar kon het statische karakter van deze ope ra toch weinig léven inblazen. Dat moest geheel gebeuren via de stem men en de uitbeeldingskracht van de zangers. De Giulietta van Margherita Rinaldi beantwoordde in alle op zichten aan de eisen die Bellini aan zyn prima-donna stelde, zy wist de lang-uitgesponnen melodische iyn van haar rol steeds met een heel Ovationeel succes D© „muzi©k van de stilt©" heeft zaterdagavond in de Kon. Schouw burg in Den Haag weerklonken en weerklank gevonden: Marcel Mar ceau, als Europa's grootste vernieu wer van de mime-kunst erkend, vul de alleen op het grote podium staan de ook de aangrenzende ruimte, waarin de spanning voelbaar wae, die hij opriep in een reeks mimo- drama's en voorstellingen van het mensje „Bip", dat met de tegenstrU- digheden van onze wereld over hoop ligt. Een tot de laatste plaats bezette zaal beloonde hem met een ovationeel applaus. Marcel Marceau, die naam heeft gemaakt doordat hy het door zyn leermeesters vastgelegde idioom perfectioneerde en doordat hij de grenzen van de poëtische en thea trale sentimenten, die aan de panto mime ten grondslag liggen, verleg de, bracht voor de pauze een aan tal nieuwe figuren: de bureaucraat, de circusartiest, en de zeven hoofd zonden. In deze serie vertoonde hij ook de vlieger, de tovenaar, de kooi en als laatste voor de pauze de maskermaker, een psychologisch meesterstuk genoemd, waarin de maskermaker uiteindelijk een masker niet meer van zyn gezicht kan krygen: een uitzinnige en wan hopige gestalte onder een dwaas schaterlach-masker. „Bip" verscheen op de première avond van de voorstellingen In het kader van het Holland Festival in de voor ons land nieuwe figuren van „Soldaat" en „Don Juan". Daarnaast liet Marcel Marceau „Bip" gestalte krygen op een auditie, ais Matroos en op een deftig feest. persoonUjk timbre te kleuren dankzy het feit dat zy over een stem beschikt die tot alles in staat was, werd haar rol een indringende crea tie. Naast zich vond zy de Romeo van Giacomo Aragall, een tenor die naar houding en stemtype perfect aansloot bij de lyrische interpretatie van Rinaldi. Hun duet in de eerste acte werd zodoende het hoogtepunt van de avond. Zo ook het kwintet dat met een zeldzaam ingehouden kracht werd gerealiseerd door Rinaldi, Ara gall en de drie overige sleutelfiguren uit het verhaal: De waardige Lo renzo door Walter Monachesi, de heerlijk licht getimbreerde tenor van Luciano Pan/arottiidie Tebaldo zong en de donkere bas van Mario Petri. Dat het succes van deze onbeken de Bellini-opera ovationeel met applaus werd onderstreept, was dan ook geen wonder. Het was een echt Festival-feest. Van het Reve nu Katholiek De schrijver Gerard Kornells Van het Reve is vandaag toegetreden tot de R.K. Kerk, De rector van „De zuster van de Koorstraat uit Den Bosch", de heer Lambert Simons heeft hem vandaag in de kapel van deze zusters aan de Rustenbriiger- straat te Amsterdam gedoopt. Als peter trad prof. drs. D. P. M. Hemelzoet, hoogleraar in de bijbel exegese aan het Grootseminatie het bisdom Haarlem te Warmond op. De heer Simons, tevens moderator van het Amsterdams Kunstenaars centrum, is zy het versluierd terug te vinden in het werk van Van het Reve. Dit werk met name de boeken „op weg naar het einde" en „Nader tot u" toonde al eerder de genegenheid die de auteur het r.k. geloof toedroeg. Tegen Van het Reve is thans een gerechtelijk vooronderzoek gaande wegens Godslastering naar aanlei ding van twee door hem in het tydschrift „Dialoog" gepubliceerde brieven. In deze brieven geeft 'schrijver een symbolisch© voor stelling van zyn relatie tot God, voorgesteld els een ezeltje. Deze brieven zyn-gecorrigeerd verschenen' in zyn recent versche nen boek „Nader tot u". Dit onderzoek is ingesteld naar aanleiding van vragen die het twee de kamerlid ir. van Dis (S.G.P.) had gesteld aan de minister van Justi tie. MARCEL MARCEAU bij zijn aankomst in ons land. Prijzen zang concours in Moskon Een Amerikaanse, Jane Marsh, heeft de eerste prijs voor zang behaald tijdens het Tsjaikowskyi muziekconcours in Moskou. i Zij krijgt 2.500 roebel (f 10.000) en een gouden medaille. De tweede prijs ging naar Ve ronica Tyler, eveneens een Ame rikaanse, en Evelina Stoitseva (Bulgarije). De derde viel ten deel aan Maria Biesjoe (Sowjet- Unie). Diploma's werden toegekend aan een Amerikaanse, een Roe meense en twee Russinnen. Bij de heren werd de eerste prijs gewonnen door de Rus Wlad'imir Atlantow, de tweede prijs door de Rus Nokolai Ochotnikow. De derde prijs wordit ge deeld door de Amerikaan Si mon Estes en Konstantin Li- sowsky van de Sowjet-Unie. Atlantow is een tenor uit Lc-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 15