Leiden mag de jaarlijkse trots zijn op ,Hohe Messe' Peter Schats Labyrint maakte weinig indruk Een te lang durende .kermis der kunsten Omdat de Isomat-Rapid helemaal automatisch is! NAVO-taptoe in Arnhem kunst kcXleiöoscQQp Ereplaats in het Holland Festival GLYZE RONA na het zonnebad VRIJDAG 24 JUNI 1966 LEIDSCH DAGBLAD Meesterlijke directie van Maderna Advertentie I Speciale berichtgeving) Peter Schat, geestelijke vader van ..Labyrint"een soort opera, een ..totaal theater" volgens de ambitieuze doelstelling, is er in ge slaagd voor al diegenen, die deze wereldpremière bijwoonden, de sfeer van een doolhof met zijn verwarringuitzichtloosheid, onze kerheid en ondoordringbaar warnet van wegen, althans visueel en auditief op te roepen. Of hij hiermee ook artistiek zijn avantgardis- tisch doel bereikt heeft, is een vraag, die niet ronduit met ..ja" be antwoord kan worden. Daarvoor is bij hem de hang naar bizarre originaliteit wellicht te op dringerig geweest en heeft hy zich te zeer laten verleiden tot spectacu laire effecten, zoals bovengenoemde. De combinatie van opera, toneelspel, dans, film, elektronische muziek, or kestrale klanken en beeldende kunst heeft een te kaleidoscopisch gevolg gehad om voor „totaal theater" waarvan de aanduiding „totaal" toch een soort binding aangeeft, te kun nen doorgaan. I Eerder zou men de presentatie een „kermis der kunsten" kunnen noe men, waarbij het aan de bezoeker overgelaten werd aan welk kraampje of in welke draaimolen hij zijn ge luk wilde beproeven. Wellicht zijn er enkelen geweest, die gisteravond met de armen vol prijzen huiswaarts keerden. Wat ons betreft, wij behoor den niet tot deze uitverkorenen. Er is vóór de première met tal van grote en moeilijke woorden ge schermd, zoals meer-demensionaliteit .monologue interieur", absurd-natu ralistisch abstraherende intensive ring, polyinterpretabiliteit, omorfe- tijd e.a. Tot een verduidelijking van het gegeven droegen deze niet bij. Of was dit juist de bedoeling bij dit Labyrint? Een houvast: de vrouw Toch was er een houvast, in de vorm van de „vrouw", die tegelijker tijd in drie verschillende gedaanten verscheen: de vrouw Noema in de mythologiscne voorstelling van „De paradijsvogels", als een soort opera op Latijnse tekst gebracht, de vrouw Beauty Kitt als reël wezen, in een toneelstuk geïntroduceerd en de vrouw als abstracte naaktfiguur zon der erotische bindingen, in filmbeel den vastgelegd. De vrouw Noema, godin van de Paradijsvogel, onverzettelijk strijd ster in de mythe van de door hon gersnood geteisterde stad Taboe waarvan de kinderen naar de bergen gestuurd worden om zorgenaamd ten offer gebracht te worden aan de pa radijsvogel, maar in werkelijkheid gedoemd zijn de hongersnood te ster ven, is de hoofdfiguur in een con ceptie, welke enigszins aan een opera doet denken. Zij werd voorgesteld door de alt zangeres Sophia van Santé en ge flankeerd door de tenor Chris Reu- mer in de rol van de vader van Irad. in wiens brein het idee van de eredienst aan de paradijsvogel ge boren werd, en door de bas Ad Hoog- huys als Irad, het jongetje, dat de dans ontsprongen is en in de ber gen een nieuw volk gesticht heeft, maai- later vermoord wordt door de broer van Noema. Donkere muziek De muziek, die Peter Schat bij dit gegeven geschreven heeft, bleek won derlijk donker gekleurd. Dit kwam hoofdzakelijk door het opvallende ge bruik van basinstrumenten, gesteund door uitgebreid slagwerk. Door het tegenover elkaar plaat sen van een groot orkest en een klein ensemble heeft hij op een mo derne manier de wisselwerking nage streefd tussen tutti en concertino. De lllllllllllllllllllllllllllllllllllllll! VERBAZING 1 N acht merrie-achtige stel- 1 H lages midden in de zaal, met g 1 kranten beplakte décors, een g koor op de publieke tribune, g g dansers en danseressen, die g 1 als grijze slangen over de 1 balustrades kronkelen en g 1 het de bezoekers lastig ma- g g ken. Langs de rijen hollen- g g de toneelspelers, boksende g I verlopen, stempelde hem tot een meester van formaat. Een meesle- pende allure kon hij de muziek niet i geven, maar dat was niet zijn schuld. 1 I Het geheel duurde ook veel en veel te lang. j Bij de vervaardiging van de elek- I tronische banden is Peter Schat uit- I gegaan van de menselijke stem, wel- j ke hij tal van mutaties heeft la ten ondergaan, van zuchten, steunen en snuiven tot hysterisch gillen en schreeuwen. Dit soort klankvormin- gen zijn reeds zo vaak gebruikt, dat I ze weinig indruk meer maakten, zoals j trouwens de gehele partituur weinig I indruk maakte en al gauw tot ver- veling aanleiding werd. Te weinig spanning Toneel, film en dans hebben „La byrint" evenmin de spanning mee kunnen geven die een voorstelling van drie uur nodig heeft. Daarvoor zijn de toppen van intensiteit te ge ring, speelde alles zich te veel op het zelfde emotionele niveau af. Waarom kan iedereen nu perfect fotograferen U stelt de afstand in en verder doet de camera a-l-l-e-s. Er kan niets mislukken - U kunt zó i afdrukken. Zodoende kuntU alle aandacht besteden aan het onderwerp. Dat maakt fotograferen fijner... dat maakt Uw foto's mooier en interessanter. GEVAERT-AGFA Gisteravond is de eerste uitvoering ig dienst doettouwklimmers in 1 H de nok van het gebouw. Dit M 1 waren enkele van de taf ere- 1 len. die zich gisteravond in 1 .Labyrint" voor de j M ogen van een verbaasd pu- g 1 bliek afspeelden. nooit ontwikkelde en ook weinig bin ding had met het voorafgaande. Dit werkte het kaleidoscopische karak ter in de hand. Ook de koorfragmenten stonden los van het gebeuren en hadden daardoor een te geringe zeggings kracht. De vele, onderling niet veel verschillende klankflarden, bleken slechts een zwakke illustratie van het ingewikkelde gegeven. Terwijl de pa rodieën op bekende opera-aria's een te goedkoop effect hadden om van enige betekenis te kunnen zyn. Het was voor dirigent Bruno Ma derna geen gemakkelijke taak het gehele apparaat zangers het koor van de Nederlandse Opera, het Utrechts Symfonie Orkest en solis ten in de hand te houden. Dat hij er in slaagde alles feilloos te laten De toneelfragmenten van Lod&tvijk de Boer hadden van dit drietal, het meeste relief. Hij verstrekte Ank van der Moer, Marja Kok Ko van Dyk, Henk van UI sen en Ton Lensink al thans de middelen te acteren. Zo werd de scene waarin Ko van Dijk als Vulka n Fiber door zyn tegen- standers wordt aangevallen en zelfs gegeven van de negende NAVO-tap- jg negers, een dirigent, die zelf j tussen het orkest nog wordt achter toe in Arnhem, die t.m. 2 juli duurt I ZO nu en dan als slaqwerkec I dat echt?r niet "<,rd eestcund door de en wordt deelgenomen door «- omringende kunstvormen Amerika, dat met drie korpsen is Cheonegraaf Koert Stuyf heeft i 4 aanzienlijk sterker werk afgeleverd I v«tcgen„oord.ed. Belg.r. Canada, dan deze bijdrage aan Labyrint. Ook I Engeland, Frankrijk en Nederland. nu weer toonde hij zyn gevoel voor Een groep motorrijders van de 1 theater Carré in Amsterdam 1 effect- E11«n Edinoff schreed op stelt- 1 Koninklijke Marechaussee opende Fennël zal een programma worden ,-•/ i schoenen door het publiek, leden van rennei zaï een piogramma women tijdens de wereldpremiere zijn gezelschap „eigentijdse dans" 1 ditmaal het door duizenden toe- uitgevoerd, waarvoor wordt gekozen schuiven op hun buik over de vloer schouwers bijgewoonde schouwspel uit werken van J. S. Bach, Couperin- toekenning van de prijs voor de beste van de speelruimte, maar de moge- j weer ingeleid door een korps van J jï nn lijkheden van de vernuftige touw- musici en vlaggendragers der 15 constructie in de koepel van Carré V.„A benutte h« bijvoorbeeld nergens uit. ^VO-landen. Aan de f.nale deden De filmfragmenten van Albert See- I traditiegetrouw alle deelnemers ca. len, die voor een goed deel beston- i 600 man mee. den uit vrij starre beelden van vrou- ■oegdenNa afloop van de ca. twee uur Nationaal Jeugdorkest der V.S. naar ons land Het Nationaal Jeugdorkest van de Ver. Staten zal op zijn tournee door Europa voor het eerst in ons land een concert geven: op 1 juli in het tweede vrijzinnig christelijk lyceum in Den Haag. De 70 leden van dit symfonie orkest zijn geselecteerd uit leerlingen van High Schools en universiteiten uit geheel Amerika. Het orkest heeft in Europa een bekende klank, maar was nog niet in ons land. Onder leiding van dr.. Frederick Nederlandse wandkleden in Londen partituur bleek op sommige momen ten een sterke dramatische geladen heid te bezitten, welke zich echter J welyke tors en ledematen, De Ascher Award, internationale kunstprijs voor wandkleden in Lon den, heeft als Nederlandse bijdragen een inzending van werk van de vol gende kunstenaars: Madja van Dam iAmsterdam». Petronelle Geraedts Buys Cs-Hertogenbosch), Krijn Gie- zen (Noordwyk aan Zee), Loes van der Horst—Wenckebach Amster dam», Betty HubersScheuffler (Bergen N.-H.), Loeki Besemer «Bre da» en Anna Verschuure (Rotter dam!. De Nederlandse Kunststichting heeft zich belast met de organisatie an deze Nederlandse inzending. Na oekenning van de prijs voor de beste Milhaud, Haydn, Strauss. Wagner. I inzending in juni zal de collectie op Bloch, Barber. Gershwin-Bennet. j verschillende plaatsen in Engeland Berlioz, Anderson en Griffes. gedurende een jaar worden getoond. aan de totaalindruk niets toe. Wel durende show vond een ontvangst j eisten ze de aandacht op, voorna- I ten stadhuize plaats door het Arn- j melyk omdat ze op twee gigantische hemse gemeentebestuur, schermen werden geprojecteerd. De gala.uit»oering wordt dinsdag I I 28 juni gegeven. Waard bleken ze die niet. Traditie verheffend voortgezet •fc Tijdens de uitvoering van Bachs ..Hohe Messe" in de Pie terskerk in het kader van het ..Holland Festival". Links de so listen Yi-Kwei Sze (bas), Alexander Young (tenor). Aaf- je Fleynis (alt) en Nelly van der Spek (sopraan). Alle facetten van Bachs muzikaal genie rijzen op. wanneer daar in de Pieterskerk, ademloos beluisterd door duizenden» volgens jarenlange traditie zijn ,.Hohe Messe" door de grandioze ruimte klinkt. Een jaarlijkse pelgrimstocht tijdens het ..Holland Festival", een uitvoering door Aribo's ..Toonkunstkoor", welke zich in de stroom van manifestaties een welverdiende en hooggeroemde reputatie heeft verworven. In een eindeloos vloeiende stroom van verwonderlijk schone mu zikale fragmenten, waarin zowel eerbied voor de contrapuntische structuur als voor de geschonken ontroering mag heersen, heeft deze Bach op aangrijpende wijze zijn diep geloof beleden en er anderen deelachtig van gemaakt. De rykdom aan verscheidenheid, i weet Aribo zijn koor in gaafheid op aan dieptastende contrastwerkingen, te stuwen naar de noodzakelijke so- van verstilling naar jubel, van be-nore kracht, waarnaast hij het ook zinnig naar aanbidding en smeking, weet in te tomen tot de fijnzinnigste vormt een palet van schier onein-1 pianissimi. De tenoren hebben het dige rijkdom. Daarvan vervuld, keert af en toe nog moeilijk. Men bedenke men huiswaarts, in het besef, dat j echter, dat speciaal aan hen ont- bij uitstek in deze tijd. waarin destollende eisen gesteld worden. De verscheurdheid in een volk weer in bassen vormen een formidabele menig opzicht hoog is opgelaaid, steun, ondanks het feit. dat hun juist de woorden van het slotkoor, aantal ons geringer lijkt dan vroeger, het „Dona nobis pacem" („Geef ons Aribo betoonde zich ook ditmaal vrede") van grote geestelijke beteke- een dirigent van groot formaat, die nis zijn. bouwt naar grote climaxen. Hij Zo herhaaldelijk hebben wij de on- J z'c^ volledig met de partituur uibputtelijke rijkdommen aan waar-1 vertrouwd gemaakt, is er diep in den van deze meesterlijke „verzamel- |*door gedrongen. Vooral ook geeste partituur" omschreven, dat het ons j waarvan het ..Symbolum Nice- niet nodig lijkt daar nogmaals uit-1 num dat in dit opzicht een toets- gebreid op in te gaan. Een opeenstapeling van in hoofd zaak abstracte muziek, welke eerst aan het eind, in de slot-aria van de alt, het Agnus Dei" een subjectieve expressie vindt, voornaam en met innige devotie gezongen door Aafje Heynis, die hier haar rust terugrond, nadat daarvóór een dikwijls onbe steen vormt, getuigde. Mocht hier het eerste Credo nog wat lichtelijk geforceerd aandoen, het tweede was geladen van een indringende overtui gingskracht. Wat het orkest betreft leden van het Concertgebouworkest met een aanvoerder als de „superieure violist Herman Krebbers, kan Aribo Te Katwijk Zee: Orgelconcerten in Nieuwe Kerk De jaarlijkse orgelconcerten in de Nieuwe Kerk te Katwijk Zee zullen a.s. dinsdagavond een aanvang ne men. Er is een keuze gedaan uit de meest bekende Nederlandse organis ten: Feike Asma, Fiet van Egmond, de plaatselijke organist van de Trium- fatorkerk Jan Welmers, die onlangs in een improvisatiewedstrijd te Bols- ward „De zilveren noot" gewonnen heeft. Nieuw is verder de beschikbaar stelling van een programmaboekje voor het gehele seizoen, dat voor een gering bedrag (kostprijs» wordt aan geboden. In dit boekje zyn naast bij zonderheden, de cispositie van het orgel aangegeven en het meest be langrijke de programma's van de concerten voor het gehele seizoen. Het programma voor 1966 ziet er als. volgt uit: dinsdag 28 juni: Feike Asma; dinsdag 5 juli: Feike Asma; dinsdag 12 juli: Jan Welmers; dins- dag 19 juli; Feike Asma; dinsdag 26 juli: Piet van Egmond; dinsdag 2 aug.: Piet van Egmond; dinsdag 9 aug.: Feike Asma; dinsdag 16 aug.: Feike Asma. Geluid- en beeldarehief van het Toneelmuseum De Stichting geluid- en beeld archief van het Toneelmuseum in Amsterdam, in juni 1965 opgericht, is thans in staat het sousterrain van het Toneelmuseum volledig voor haar doel geschikt te maken. Onder meer zullen in deze ruimte enige luister- cabines en een kleine projcctieruimle •orden ondergebracht, waarin ge- interesseerden kennis kunnen nemen geluidsbanden en films. In okto ber zal de officiële opening plaats vinden. Tot directeur is de heer L. S. Hoef nagels benoemd. In het komende seizoen zal op bescheiden schaal begonnen worden met registratie van de belangrijkste theaterevenementen. Wat voor op- het meest in aanmerking komt zal worden bepaald door een artistie ke keuzecommissie, bestaande uit de dramaturgen Anty Westerling en Wilbert Bank, de criticus drs. Daniel de Lange, de toneelhistoricus prof. dr. H. H. J de Leeuwe en de regis seur Henk Rigters. Een andere keuzecommissie be staande uit mevrouw T. Hazelhoff Brans en de heren Stefan Felsenthal, Jan Willem Hofstra. H. J. Oolbek- kink en Dick van Putten, zal onder zoeken welke dramatische produk- ties van radio en televisie voor het archief gecopieerd zullen moeten worden. Beide commissies worden geadviseerd voor ballet door mevrouw Nel Roos. voor cabaret door Wlm lbo en voor technische aspecten door W. Kallee. grijpelijk hinderlijk vibreren haar verzekerd zijn van een onwrikbaar overigens waardige zang geschaadbegeleidingsapparaat, dat voor bfld- absolute samenwerking zorg draagt. Ook de andere solisten, de reine en j Herman Krebbers was vanzelfspre- steeds rijpere sopraan Nelly van der kend ook 'n z«n obligaatpartijen van Spek, de aanvankelijk ietwat bekne- I de hooKsle orde. Voor solisten moet pen zingende Engelse tenor Alexan- een verrukking zijn hem als su- der Young, die in het „Benedictus" bhem partner naast zich te hebben, echter de ver-dragende resonans verkreeg, welke in zulke ruimte een volstrekte eis is en speciaal de Chi nese bas Y'i-Kwei Sze, die elke ope ra-allure had afgelegd en zich sty- listisch verantwoord met zyn rijk ge- Trouwens: ook de andere instru mentale solisten droegen in hun on gemeen moeilijke partijen by tot het bereiken van het hoge niveau, dat deze avond kenmerkte en dat er ze- schakeerd materiaal tot het Beheel ker toe aaJ hebben btigedragen, dat harmonisch „ist aan te passen de Leldse ■Hohe Messe" een ere- droesen in sterke mate bij tot de Plaals m hct Holland Festival" kan verheffende indruk, die deze uitvoe- blijven innemen. Tenslotte hulde aan ring wederom in overvloedige mate jde organist, Albert de heeft geschonken. Vooral ook de door Klerk, d.e van zijn ..hoge zitplaats de de Corno da Caccia omspeelde aria 1 eenheid superieur wist ta bewaren' „Quoniam", wist hij voortreffelijk te „et opnieuw een avond va realiseren: geen germ ge opgaaf m |nkeer waaraan talloze stadgenoten vorband met de u.terst lage ligging. maJr ook ïa„ bujten 2i»h heb Dan het koor. ben gelaafd en die getuigde van d< Aribo heeft het jarenlang naar zijn daadkracht van Aribo en van al de Advertentie toilkj inzichten geïnstrueerd en hij 1 volledig in geslaagd, er een feilloos homogeen en gedisciplineerd ensem ble van te maken. In een opeenvolging van tedere en machtige passages, met als geweldige bekroningen het „Sanctus" en „Osanna", waarin alles opstijgt tot één verheerlijking van Gods heilig heid en waarin de juiching. de jubel heid aa en de lofprijzing niet tot een einde werkten, schijnen te komen, met elders de Leiden mag smartelijke klacht en de verzinning genen, die wederom tezamen waren gc'.omen, om Bachs' onvergankelijke meesterwerk naar menselijk vermo gen alle eer te bewyzen, die het door de eeuwen heen verdient. De wijdingsvolle sfeer, die alle voor enige uren hoog tot het „boventijde- lyke" uit tilde, was er. En daarvoor past grote dankbaar- allen, die daartoe mede- verzachtend, en verkoelend Glyzerona Milk verzacht zonnebrand, voedt, versterkt de huid en voorkomt vervellen! trots op zjjn!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 7