Toverpaleis vol antiek in Delfts „Prinsenhof" Emmy Verhey deed een triomfaal eindexamen Veel verrassende euwe ontdekkingen Zij oogstte een uitbundig applaus VALKENBURGS HARMONIE EN M.L.D. -KAPEL DERDAG 23 JUNI 1969 LfclDSCH DAGBLAD jjl'IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIH Kostbaarheden te kust en te keur 1 weer uitgegroeid tot een toverpaleis dank zij onvermoeibare speurzin en liefde voor de kunst waarin aan alle kanten de kunstschatten op u afstor men en verbazen. Uit alle kunstpe rioden „van alles wat", elk kostbaar object met een eigen dikwijls in teressante geschiedenis waarvan de fraaie catalogus u uitvoerig op de hoogte brengt. En als u soms mocht twijfelen, de échtheid van wat hier te pronk staat, wordt volkomen gewaarborgd. Daar is geen wikken en we',gen aan. Zo gaat dat maar door en door: zij, die met het „moderne" dwepen, zullen vermoedelijk teleurgesteld worden. Maar zij, die enigszins be sef hebben van „eeuwigheidswaarde", kunnen hier te kust en te keur te recht en zij zullen van een bezoek geen spijt hebben. Wie zich gedrongen voelt tot een bezoek het zullen er ongetwijfeld tallozen zyn, vorige jaren waren het er 35 a 40.000 kan er terecht op alle werkdagen van 1017.30 uur, op zondagen van 1317.30 uur en bo vendien op de dinsdag- en donder dagavonden van 1922 uur. Wie zou, om zoveel ongeloofwaar dig schoons in zich op te nemen, er niet een reisje per trein of auto voor hebben? Het is in een wip gedaan en u gaat zeldzaam verrykt naar huis! H. Koningin bij uitreiking tier Erasmusprijzen Koningin Juliana is voorne mens de uitreiking van de Erasmus prijs 1966 door Prins Bernhard by te wonen. Prins Bernhard zal op maandag 27 juni 1966 in de Ridderzaal in Den Haag de Erasmusprijs uitreiken t René Louis Huyghe, historicus kunstredacteur in Parijs, en aan sir Herbert Read, kunsthistoricus in Londen. Advertentie betreedt Delft, wat op zichzelf al een antiek uren is, want - eerlijk gezegd - is er aan de ée nog niet veel gemoderniseerd en wandelt liet historische Stedelijk Museum „Het Prin- lof", waar voor de achttiende maal de Oude st- en Antiekbeurs gehouden wordt. Die ope- geschiedde gisteravond door de burgemeester Delft mr. J. H. Ravesloot. \is werkelijk onvoorstelbaar, f op die beurs te zien krijgt, het feit dat alles wat ,5c" is, duur enhéél fs geworden is. Waar die 'faren op elk gebied die benemend schone dingen an halen, is hun geheim, zijn er en u kunt er uw p uitkijken. Elke zaal is tot uare schatkamer omgeto- i loopt in de miljoenen joenen. opers, zo verzekerden ons de iren, hebben en dat is één zaken van de florissante han-- .antiek", daarin meer vertrou- n in effecten. De waarde van ste is over enkele jaren ver- ijk tot het veelvoudige geste- wat de waarde van effecten nu ja, een ieder, die naar irskoersen ziet. heeft on- het optimisme van Vondeling 1 Uyl het nakijken. dan ook: ook nu is weer een aan schilderijen, beelden, zil- goudwerk meubelen, porse- Iokken, oude juwelen en nog weer bijeengebracht, door in 32 handelaren. Waarbij dan l speciale attracties komen de iturenschat" uit 't Kon. Huis- en een gedeelte van de goud van Serooskerke. In totaal 29 n. die op 15 en 16 november zullen worden. Ge dwaalt dan il die schatten waaronder n nieuwe unieke ontdekkin- n ge wordt er haast duizelig als ge al te lang dwaalt ze- nnoeid van. Het is haast niet werken We noemen geen namen. Want elke standhouder komt zo goed voor mo gelijk voor den dag: dat is hij aan zijn eer verplicht! Liefhebbers van oude schilderijen komen in bijzonder aan hun trek ken. Wat denkt u van namen als Rembrandt, De Hoogh, Steen, Ru bens, Gerard ter Borch, Van Ruys- dlael, Maes, Flinck, Wouwerman, Backer, Van Ostade, Van Goyen, Metsu, Koekkoek, Netscher en zoveel anderen, waarbij nog de talloze „ont dekkingen" van minder bekende meesters het oog verrukken. Ook zij komen onmiddellijk in de schijnwer per van lichtende belangstelling te staan. En de prijzen, die ervoor neer geteld worden, zouden doen denken, dat er van de veel genoemde geld- schaarste geen sprake is. Voor een niet-handelsman als uw verslagge ver, is dat allemaal hoogst onbe grijpelijk Zo wandelt u door. Ge wordt bijv. bijzonder geboeid door een altaarstuk in lindehout (oude polychromie) van een zuid- i duitse meester van circa 1520, voor stellend de kruisiging van Christus, met terzijde vermoedelyk de beelte nis van de vervaardiger. Een wonder! Of door dat wonderbaarlijk mooie halssnoer en armband, bevattend 21 Romeinse gouden Aurei, door Napo leon uitgezocht en aan zijn lieve lingszuster Pauline Borghese ge schonken. Ook al een wonder! En daar ziet ge het prachtige doek van Albert Cuyp „Landschap met koeien", Jeugdwerk van Rembrandt: (plus minus 1624) ..Drie muzi kanten". Een der fraaie doorkijk jes op de Oude Kunst- en An tiekbeurs in het museum ,,Het Prinsenhof" in Delft. Kort en goed: al die antiekhan delaren weten wat zij op de markt brengen. Het enige, wat u zich bij dit alles afvraagt is dit: wat is eigenlijk bij die hedendaagse harts tocht voor antiek primair: de ware kunstliefde, of het zich beschermen tegen de in deze tijd beangstigende geldontwaarding. We willen het gaarne geloven als ons gezegd wordt: meestal gaat dit hand aan hand. Maar tóch Zo is dan ook deze Antiekbeurs Expositie USA-grafiek De Amerikaanse ambassadeur in ons land, de heer R. Tyler, heeft gistermiddag in Utrecht een exposi tie van hedendaagse grafiek uit de USA geopend. Deze tentoonstelling wordt georganiseerd in het kader van het Holland Festival en de lustrumviering van het Utrechtsch Studenten Corps. Op deze expositie is het werk van 40 grafici uit 18 Amerikaanse sta ten te zien. In leeftijd variëren zij van ongeveer 30 tot 54 jaar. Meer dan een derde van de exposerende kunstenaars studeerde of werkte in Europa. Jeugdwerk van Rembrand: plus minus 1624) ..De opera- (Speciale berichtgeving) Behalve „eindexamen" stond er gisteren voor Emmy Verhey ook „receptie en huisconcert bij de Russische ambassadeur" op het pro gramma. Het was dus een belangrijke dag voor de 17-jarige vio liste, die in Moskou zoveel succes in het Tsjaikowsky-concours heeft geoogst. Het werd bovendien een plezierige dag voor haar: ze slaagde „met onderscheiding" voor het eindexamen conservato rium en met haar optreden in de Ambassade won ze voorgoed de sympathie van ambassadeur Toegarinow. Middags moest de portier van het Concertgebouw tientallen men sen teleurstellen omdat de kleine zaal vol was. Want hoewel dit open baar eindexamen al verplaatst was van het Minerva-paviljoen naar de kleine zaal, bleek ook die al te klein. Wie zo gelukkig was een plaats te kunnen bemachtigen onthaalde haar met uitbundig applaus. Ze boog vriendelijk, stemde even, gooide haar blonde lokken naar achteren en zette dan Bachs „Chaconne" uit de Parti ta in d. in. Het was benauwd In de zaal, waar- schijnlijk was dat mede de reden een soms onzuivere intonatie, een paar noten die niet helemaal kunst Concert na conconrssucces Valkensburgs Harmonie verwierf op het Federatie-concours on langs in Vaassen in haar afdeling (Uitmuntendheid) het hoogste aantal punten: 108. Dit sterkt de toekomstverwachtingen. Derhalve heerst er een begrijpelijke vreugce in het korps en bij de bevriende relaties. Die vreugde zette zich om in een gebaar aan de Valken- burgse bevolking, die gastvrij werd uitgenodigd tot een extra con cert in het Dorpshuis, m.m.v. de Marine Luchtvaart Dienst Kapel. De beschermheer, burgemeester v. d. Have, kon met recht als feest- en dankredenaar optreden en had daarbij ook enige pas sende geschenken en attenties voorradig. Het programma van de harmonie telde vijf nummers: drie marsen in omlijsting van de beide concours nummers „Man in the Moon" van Pi Scheffer en in arrangement „La belle Hélène" van Offenbach. Haar leider Willem F. de Zwart is een dirigent met markante capaciteiten, aan wie nooit iets ontsnappen kan, een figuur met straffe hand. Allicht dat de marsen een gewaarborgd ver loop hadden, al waren in de Garn- matique van Boedijn bij de klarinet ten enige intonatie-verschilletjes I merkbaar en al was het gelijkgericht I blazen aan de baszijde in wat snelle maten even onzeker. Scheffer's „Mannetje in de Maan" is een levendige en op effect berus tende, maar niet overmatig oorspron kelijke compositie, die De Zwart ge legenheid bood te bewijzen hoe voor treffelijk hij een studiewerk in klank kan brengen en ordenen in een orkestraal doorzichtig plan. De gro tere bekoring is evenwel uitgegaan van Offenbach's Schone Helena, waarvan in een bewonderenswaardige vertolking met karakter een uitste kend beeld is gegeven. Vooral de klankenopbouw trof ons en de gloed van het diepe koper. En de bijzonder fraaie gestopte trompetsolo. Samen vattend: een in alle hoeken door vorste partituurreproduktie. Dat laatste is niet de voornaamste zorg van S. van der Poort van de M.L.D.-Kapel. Deze beziet de dingen meer globaal. Voor vlotheid schept hy alle garanties, maar de niet zo erg genuanceerde presentaties glyden in een nogal gelyk klankgemiddelde voorby. Dat sprong na zo'n vooraf gegane doorwrochte Offenbach na tuurlek in het oor. Maar spelen künnen deze landsdienaren: daar niet van! Tussen hun Eurovisie Mars (met de aan Charpentier's Te Deum ont leende inleidende fanfare) en de volksbezit geworden „Saints" in lagen nog acht andere stukken, waar we Karei van Dijck's Rondo Festivo uitlichten en het Kadetten-défilé van Adriaan Bosch senior. Van Dijck's Rondo heeft een modern klimaat, maar is sterk van vorm kracht en klassiek van sfeer. Van Dijck is een voormalig dirigent van de Kapel (die Fanfare is). Het Défilé van Bosch bezit iets smeuïgs- gezelligs, plus „iets" dat beslist ieder een uit de huizen haalt als zo'n mars op straat in aantocht is. Dat deed deugd in de omgeving van de amerl- canismen van Walters, wiens naam viermaal vermeld stond. Hier ging het puur om verpozings- muziek, waarbij men dan eens wel en dan eens niet luisteren kon en middelerwijl z'n biertje bestellen lukten. Maar in Paganini's „Caprice nr. 4", het eerste deel van Tsjaikows- ky's vioolconcert, „Tzigane" van Ra- el en een sonate van de Rus Owt- sjinnikow bleek wel dat het een bij zondere leerlinge is die hier examen Haar spel draagt nog alle ken merken van de jeugd, het kan tech nisch wat gaver, wat emotioneler ook worden, maar het wil al heel wat zeggen als David Oistrach de woor den „talent" en „toekomst" gebruikt als hij aan haar optreden in Mos kou terugdenkt en die woorden ge bruikte hij, toen hij zoals ge meld voor de „Prawda" zijn eind indrukken van dit concours neer schreef. Anderhalf uur nadat het laatste applaus in Amsterdam over haar was heengegaan stapte Emmy het zo merjurkje verwisseld voor een zwar te japon de ambtswoning van ambassadeur Toegarinow binnen. Ze kreeg er opnieuw een stroom van fe licitaties, ook van de groep Russi sche componisten die deze dagen deelnemen aan het congres van de „International Music Council", en aanvaardde deze even bescheiden als zelfbewust. Dan nodigde de heer Toegarinow zijn gasten naar een van de speciaal hiervoor ingerichte vertrekken speelde Christian Bor een sonate De violiste Emmy Verhey, die deelnam aan het Tsjaikow sky-concours in Moskou, is gis teren geslaagd voor het examen dat zij aflegde aan het Amster damse Muzieklyceum. V.l.n.r.t de heer E. van Royen. directeur: dr. J. Daniskas. Rijksinspecteur voor Muziekexamens; Herman Krebbers en Emmy Verhey (trots met haar diploma). van Prokofjew en Emmy Verhey die van Owtsjinnikow. Het leverde bei den de dank van de ambassadeur en een enorme bos bloemen op. Twee jonge musici hebben deze dagen de culturele banden tussen Rusland en Nederland aanzienlijk versterkt! De heer Van Royen verklaarde nog dat Emmy haar succes te dan ken heeft aan haar groot talent, haar enorme taakopvatting en haar leraren, speciaal Herman Krebbers. (Advertentie) Oud nazi-gevangenen protesteren in Israël De organisatie van oud nazi-ge vangenen heeft het Israëlische Fil harmonische Orkest verzocht terug te komen op het besluit om het ver bod op het spelen van werken van Richard AVagner en Richard Strauss ongedaan te maken. „Een intrekking van dit besluit kan onvoorzienbare gevolgen heb ben", aldus de organisatie, die ver der een beroep op de Filharmonie doet „onze gevoelens niet te kwet sen door het spelen van anti-semie- tische en nazi-muziek, die onze mar telaren begeleidde op hun laatste weg naar de gaskamers. Wij heb ben en zullen de vernietigers van ons volk geen vergiffenis schenken". Piano-finalisten van Tsjaiko wskyconcours Veertien pianisten uit zes landen zyn gisteren toegelaten tot de fina le van het derde Tsjaikowsky- con cours in Moskou. Na lang beraad van de jury onder leiding van Emil Gelels werd bekendgemaakt dat vijf Russen, drie Amerikanen, drie Fran sen, een Belg, een Tsjechoslowaak en een Oostduitser in de derde ron de komen. Daar moeten zij een van de piano concerten van Tsjaikowsky of diens fantasie voor piano en orkest spe len, alsmede een concert naar eigen keuze. Zij worden begeleid door de twee bekendste Moskouse symfonie orkesten. Alle concerten zijn nu al uitverkocht. De finalisten zijn de Russen Vik tor Yeresko, Nikolai Petrow, Alexan der Slobodyanik, Grogory Sokolow en George Sirota, de Amerikanen James Dick, Misja Dichter en Ed ward Auer, de Fransen Frangois Joel Thiollier, Bruno Rigutto en Alain Carne Secca, de Belg André de Groote, de Tsjech Jiri Hlinka en de Oostduitser Peter Roesel. Hoge prijzen voor impressionisten Op de grote zomervelling van Sotheby in Londen zijn gisteren ve le impressionisten onder de hamer gekomen. De 103 geveilde schilderyen brach ten totaal 653.650 pond op. Een doek van Henri Fantin-latour, getekend gedateerd 1877, dat een vaas an jers voorstelt, is voor 19.000 pond verkocht door dr. H. S. Frenkel uit Blaricum in Nederland. Een doek van Vincent van Gogh, „Effect de lumière dans un fouillis de branches", dat in 1890 werd ge schilderd, bracht 14.200 pond op. Zyn „Paysage a la tombée du jour", uit 1885, haalde 11.000 pond. Voor Kees van Dongens „Nu alon- ge" werd 6.400 pond neergeteld. Ver der werden nog werken geveild van Georges Seurat, Pissarro, Degas, Delacroix, Monet, Utrillo, Kandins» Iky, Renoir en Picasso.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 7