Grootse Leidse hulde aan schilder Gabriel Metsu Bachs „Hohe Messe" voor dertiende maal .EXTRA STOP 'N TUGER IN UW TANK 1 MUSEUM „DE LAKENHAL" BRENGT: KLAVERBLAI KOFFIE UITEENLOPEND OORDEEL OVER EMMY VERHEY Minder belangrijk werk naast indrukwekkende hoogtepunten 23 JUNI IN PIETERSKERK Verzamelwerk van de hoogste orde VAGINA 4 LEIDSCH DAGBLAD D DINSDAG 21 JTJNl Gabriel Metsu: Vrouw met vruchten en jongen met [luit". Particuliere collectie mentaal gebied: „Das Wohltei" rierte Klavier", „Das Musi sche Opfer" en zijn „Kunst der ge". In wezen is de „Mattheus ,j sion" ook zo'n verzamelwerk. Niemand weet de juiste verkl over het ontstaan der Hohe fc Algemeen wordt aanvaard Bach, bitter teleurgesteld in werkkring in Leipzig, zich s meer van de wereld terugtrok, i door de Mis in b tot een univi machtige geloofsbelijdenis is i groeid en niet meer bestemd zijn voor de dienst in de Lut! Kerk, die strijdtoneel was gewi van theologische twinsten (piel11 en orthodoxie)Het was een bé n nis die hem, met zijn grote gE voor traditie, waarschijnlijk meest bevredigde, omdat de ge! vorm van de eerste Christe! hierin werd bewaard. De Hohe Messe van Bach v 23 juni, 's avonds om kwart vo a voor de dertiende maal «order zongen in de Pieterskerk door - Toonkunstkoor. Vocale solisten Nelly van der Spek, sopraan; I Heynis, alt; Alexander Young, not; Yi Kwei Sze, bas. Intrumi j solisten zijn: Herman Krebbers ooi; Wim Groot, le trompet; H> Vries, hobo; Leo van der Lek, l Brian Pollard, fagot; Jan ser, fluit en Jan Bos, hoorn II I van het Concertgebouworkest), j het orgel Albert de Klerk. De i i hele leiding berust bij Iskar Art j Advertentie A hebt al in huis genomen waard om speciai te vragen! Juist tijdens onze voorbezichtiging arriveerden nog de laatste doeken: het vermaarde ,,De verstoting van Hagar en Ismaëluit de Leger-col- lectie te Londen. ,.De verloren zoon„Bordeelscène"met in vloeden van Jan Steen de in 'prachtige blauw-gele kleuren ge vatte Oester-maaltijden „Het spinnend meisjealle drie uit Le ningrad. Moskou was reeds met twee stukken voorgegaan. Een grote voldoening voor drs. J. N. van Wessem, directeur van „De Lakenhal"die geen moeite ge spaard heeft, een machtig overzicht van de schilderijen van Metsu met zijn „ups en dotons" samen te stellen. Onlangs publiceerden wij reeds het een en ander uit Metsu's levensloop, en diens betekenis, over wie overi gens niet veel bekend is. Hoewel in het algemeen niet die ontzagwekkende hoogte bereikend van zijn uit de kunsthistorie meest vermaarde tijdgenoten, is deze expo sitie de eerste, welke aan Metsu ge wijd wordt toch de bezichti ging alleszins waardl Temeer, omdat zoveel onbekende schilderijen van zijn hand nu een gerechtvaardigde ereplaats op deze veelomvattende ex positie hebben gvonden. Vóór alles mag dan ook een op recht woord van grote dank wor den gebracht aan al degenen, die een schilderij van Metsu in bruik leen afstonden: van museumdirec teuren tot particulieren toe. Oistrach schreef dat de superiori teit van de Sowjet-violisten „door een Men neemt dan met intense be langstelling kennis van al hetgeen Metsu creëerde: religieuze voorstel lingen, speciaal in zijn jeugd, genre scènes, stillevens, buitenluchtschil derijen en portretten. Daarbij wordt ge getroffen door de opmerkelijke ontwikkelingsgang van deze kunste naar, die in later tijd het niveau van voorname fijnschilders volledig evenaarde. Ook al mogen zijn stukken in compositorisch opzicht niet altijd even geslaagd zijn uitgevallen, zij trekken wel sterk de aandacht door de zuivere kleur en de natuurlijk heid. De kwaliteit is ongelijk, een hoogte als van Vermeer of Jan Steen bereikt hij niet of zelden, niet temin is er zoveel edels, charmants en fijnzinnigs aanwezig afgezien van soms technische tekortkomingen dat een bezichtiging van zijn doe ken niet anders dan tot diepe vreug de stemmen kan. Hoe oneindig veel had men nog van deze helaas jong overleden Metsu kunnen verwachten. De sterkste invloed op Metsu heeft ongetwijfeld Gerard Ter Borch uit geoefend, met wie hy in Amster dam in contact kwam. Steeds wordt zyn werk dan gaver, het coloriet veelzydiger en helderder in scherp contrast tot de schil derijen uit zyn eerste periode de uitbeelding losser. Totdat in zyn al lerlaatste levensjaren weer een neer gang valt te bespeuren. Of een ziekte waaraan hy tenslotte zou sterven, zyn scheppingsvermogen verzwakte Dat overzicht is nu na moei zame en uitgebreide voor-arbeid tot stand gekomen. En u kunt het bezichtigen tot 5 september, elke werkdag van 10-5 uur, elke zondag van 15 uur, ook op de donderdagavond van 810 uur. Dan zal het u, in deze jakkerende en gecompliceerde tyd, tot een vol strekte verademing zyn, Metsu's veel al naar verstilling neigende werken in u op te nemen. Een bezoek zal u derhalve geen moment berouwen. H. kunst" kalei öos'coqp „Sowjetviolisten superieur" Het Tsjaikowsky-concours in Moskou heeft ..opnieuw de supe rioriteit van de Sowjet-violistenschool bewezen", zo heeft David Oistrach in een nabeschouwing in het partijorgaan ..Prawda" ge schreven. Oistrach, ..het ongekroonde hoofd van die school", was voorzit ter van de jury die een Russische winnaar uit de violisten koos. De Russen legden ook beslag op gedeelde tweede, derde en zesde plaatsen. orkest optrad, is van mening dat een zeker „emotioneel ascetisme en ge bondenheid" van de Nederlandse vio liste een verschynsel van voorby- gaande aard is, terwyl het zoeken van Emmy naar het diepst van de gedachten en gevoelens op de goede weg is. Een voorbeeld daarvan zijn het tweede en derde van het concert van Mendelssohn, dat zy met byna lyrische droefheid, vol mymering en warmte uitvoerde. Het jurylid Joseph Calvet zegt over Emmy Verhey: „Byzonder interessant was haar vertolking van de zo uiterst moei lijke Rapsodie van Ravel en de door de Sowjet - componist Watsjes- law Owtsjinnekow speciaal voor het Moskouse concours van dit Jaar geschreven sonate. Het moet echter opgemerkt worden dan de interpretatie van sommige Russische stukken door Emmy Ver hey (bijv. de melodie en de melan cholische serenade van Tsjaikow- ski) zowel oppervlakkig als aan vechtbaar was- Emmy, die zich door de virtuose kant ervan liet vervoeren, bracht deze werken niet als lyrische stukken, maar als étude's van uiterste gecompliceerdheid of als ef fectvolle en „klinkende" Estrade nummers. Daardoor verdween de vloeiende cantilene en het myme- rend melodische dat de sprekende taal van Tsjaikowski eigen is. Het door Emmy Verhey in de der de ronde technisch perfect gespeel de concert van Tsjaikowski wat iet wat droog en onvolkomen doordat iae lyrische emotie afgezwakt was. De j Sowjet-violiste Jelizawetta Gilels merkte op: „De techniek van Emmy is uitstekend en men kan ja- i loers zy op haar virtuositeit, maar het hart is ergens verborgen De dirigent, Njemi Jarvi, onder wiens leiding Emmy in de finale met pi Leiden mag trots zijn op zijn schil ders. Daartoe behoort de in 1629 in onze stad geboren Gabriel Metsu van Vlaamse afkomst (1667 te Amster dam gestorven) aan wie thans in het museum „De Lakenhal" een indruk wekkend eerbetoon wordt gebracht. Niet minder dan 55 schilderijen uit velerlei landen sieren de wanden, tot uit New York, Moskou en Leningrad toe. Verheugend blijk van culturele toenadering! valt moeilijk te beoordelen. Vermoe- delyk is dit helaas toch wél het val geweest. Memorabele doeken waaronder in drukwekkende hoogtepunten zyn er intussen vele op deze expositie. wy denken, behalve aan het hier boven genoemde „Hagar en Ismael'" aam ,De Heilige Familie', het wel don kere maar toch indrukwekkende „Christus en d'e overspelige vrouw", „De kruisiging", „Justitie, weduwen en wezen beschermend" allen uit jongere tyd „Vrouw aan het vir- ginaal", „Voor de spiegel", het heel fijne en kleine „De oude schilderes" het lieftallige „Het ontbyt van de kat", „Vrouw in blauw satynen ge waad", „De briefschryver", het char mante „Brieflezemde vrouw", „Kant klossen", het hierby afgebeelde .Jongen met fluit", „Het duet" „Vrouw staande voor toilettafel", „Het zieke kind", eveneens hierby afgebeeld, „De muziekvrienden", „De muziekles", diverse stillevens en de genoemde doeken uit de „Hermitage" te Leningrad. Wy zyn er ons van bewust, dat deze opsomming nog met vele andere voorbeelden zou zyn aan te vullen. Genoeg in ieder geval om tenvolle te genieten, van wat Metsu ons schonk. En om vast te stellen, dat hy in zyn korte leven veel gemaakt heeft, dat welverdiend voor de eeu wigheid bewaard mag blyven. Het is verheugend, dat Metsu's doeken in de meest vooraanstaande musea zowel in binnen- en bui tenland een ereplaats innemen, evenals in particuliere huizen. Zoals de heer Van Wessem het in de inleiding tot de fraaie en uitge breide catalogus met vele af beeldingen verlucht terecht zegt, is het: „Ook al heeft Metsu minder belangrijke schilderijen op zijn naam staan, ook al was het niet mogeiyk alle hoofdwerken byeen te brengen, tóch is het oeuvre van Gabriel Met su belangrijk genoeg er een overzicht van te tonen". Gabriël Metsu: ,,Het zieke kind" (Rijksmuseum Amster- dam). ieder, met inbegrip van onze gasten vooraanstaande buitenlandse mu sici erkend werd. wy hebben vruchtbaar met hen samengewerkt en zyn eenstemmig tot onze eind beslissing gekomen". Onder de „goede musici met enige toekomst die interessant voor de dag kwamen" rekende Oeistrach de Nederlandse Emmy Verhey, even als Antoine Goulard, (Fr.), Evelio Tieles (Cuba) en Voitech Glinka (Tsjechoslow). Als u Esso Extra tankt rijdt u zuiniger. En veiliger: want Esso Extra geeft uw auto de kracht om vlot te reageren! aanbieding voor iedereen zolang de voorraad strekt: TIJGERSHIRT Ideaal voor sport, fiets, strand, vakantie, enz. 2 maten 1.50 Tijdelijk bij Esso dealers, die op deze extra aanbieding wijzen met een raambiljet. Hoewel in ons land altijd gesproken wordt over de „Hohe Messe", is deze benaming niet van Bach zélf afkomstig. Bach schreef ook geen „Mis" in katholieke zin. Zeer veel onderdelen van de katholieke eredienst waren in zijn tijd in de evangelische kerkdienst opgenomen. Het Kyrie, het Gloria, het Credo hadden, op hoogtijdagen, nog een plaats in de Evangelische liturgie, zij 't niet meer aaneenge sloten. Het Kyrie op de eerste Adventszondag en Hervormings dag, het Gloria met Kerstmis in plaats van een Kantate en op het fees van Maria's bezoek. Het Credo met Trinitatis, het Sanctus op Kerstmis en het Agnus Dei ook bij het feest van Maria's be zoek. Spitta acht het mogelijk dat Osanna, Benedictus en Dona Nobis tijdens de communie en op belangrijke feestdagen werd ge zongen en het Magnificat in de Vespers voor Kerstmis. Er werd Latijn en Duits en zowel polyfoon (contrapuntisch) als homo foon gezongen (koralen). Bach was in dienst van de kerk en kreeg opdrachten om bepaalde stukken te componeren, zoals kan- tates, motetten en ook waarschyn- lyk missen, de z.g. protestantse mis sen of „Missa Brevis". Deze missen bestonden uit twee gedeelten: Kyrië I en Gloria. Vyf van deze missen heeft hy geschreven, de vyfde groeide la- ter uit tot de mis in b mineur, te- i genwoordig ook wel genaamd de „Hohe Messe". Van dit laatste werk weten we, dat het niet „in' opdracht" werd ge maakt, maar dat Bach het manus cript opzond aan de Keurvorst van Saksen om de titel. „Hofcompositeur" te verkrijgen. Drie jaar later, in 1736 werd hem deze titel verleend. De overige delen der Hohe Messe wer den volgens Terry gecomponeerd tus sen 1738 en 1839. De meningen hier over zyn verdeeld. Wel bbjken deze losse delen op verschillende soorten papier en in verschillende tyden ge schreven te zyn. Bach zelf heeft ze i genummerd: no. 1, no. 2 Symbo- lum Nicenu (Credo), no. 3. Sanctus, I no. 4. Osanna, Benedictus, Agnus Dei en Dona nobis pacem. Talrijk zyn de gissingen die Bach noopten tot het by voegen der latere delen in een toonsoort, die aansluit by de reeds bestaande vyfde Missa daar Bach zelf wel wist dat een werk met een dergeiyke tydsduur (twee en een half uur) nooit een plaats zou kunnen vinden in welke liturgie ook. De vc.. iaarde Chinese bas Ynrmy van Bachs Hohe Messe" Kwei Sze, die tijdens de uitvoe- zal zingen. Bach schynt vooral in zyn latere levensjaren, een grote behoefte tot samenvoeging en overkoepeling van kleine delen tot een groter geheel te hebben gehad. Bekende voorbeel- den hiervan zyn o.a. het „Weih- nachtsoratorium" (bestemd voor zes I verschillende zondagen). Op instru-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 4