r „Labyrint" van Peter een verrassing? Ton Lutz' liefde Hoofts voor Warenar" Vele kunstelementen zijn aanwezig „MIJN VAN GOGHS MOETEN IN NEDERLAND BLIJVEN" l met gratis poppenpatronen Anders dan anders DERDAG 16 JUNI 1966 SONDERI première op 23 juni LEIDSCH DAGBLAD (Speciale berichtgeving) Labyrint is gewoon een opera. Dat vind ik de meest nuchtere jadering. 't Is een idee van Maurice Huisman het maar gewoon opera te noemen. Totaal theater? Opera is toch altijd ..totaal lllter" geweest? Goed idee van Huisman, maar als je zelf aan de NL bent weet je nooit precies waarmee je bezig bent. 't Is ver wend als je verklaringen moet geven. Je komt tot allerlei dingen er niets mee te maken hebben. Ik maakte eens een blaaskwintet. List wat ik doen moest, maar ik dacht hoè moet ik dat verant- irden. Dan moet er een programmatoelichting geschreven wor- 't gevaarlijkste wat je een componist kunt vragen. Je wordt jzelf getrokken en dan krijg je vaak onzin!" Ier Schat is de auctor intellectualis van Labyrint, de opera (135 werkers inclusief het U.S.O.) die op 23 juni in het Holland Fes- in première zal gaan. Het idee kwam vier jaar geleden bij Schat oen hij in Praag de „Laterna magica" zag. Sindsdien heeft hij an gewerkt, eerst alleen en later met anderen. Hij iveet precies er gaat gebeuren, maar krijgt 't moeilijk als er opheldering ver- moet worden. pleegd researchwerk. Dat houdt in dat het totaal kan mislukken, maar het kan ook een enorme schok te weegbrengen, zodat men op kleine re schaal en goedkoper kan door gaan in deze richting. Het kan nooit een zes min worden, alleen maar goed of een nul!. „Abracadabra" at betekent Labyrint? Wat is bat wil het?Het zijn eigen- gemene vraagjes, want als hij ze zou kunnen beantwoorden had labyrint niet gemaakt. Zodra Eoe", „wat" en „waarom" pre- formuleren is, is de artistie- Juctie al niet artistiek meer. het van „geheim" gereduceerd jbleem". Het antwoord kan ite instantie niet veel meer „abracadabra". Zo moet jageren op raadselachtigheden, weet er natuurlijk wel muzi- r- en theatraal analytische Ln over te zeggen, maar als ik bet samenvatten, dan dat zou jet willen zeggen. Maar ik kan jeggen hoe 't zit ten opzichte van Editie van de opera, de muzika- e^ditie. erjyn eigenlijk twee richtingen: Scyeristische en hoe zou je 't noe- de tegenovergestelde, die meer ritueel, een ceremonie. Oedipus Rex van Strawinsky iver een Wozzeck van Alban Zo'n Oedipus Rex is -een zeer gebeuren, met een statisch ook. Wozzeck is veel psy- Ischer, naturalistischer in ze- zin. In Labyrint heb ik qua :onceptie veel meer aangeslo- Oedipus Rex. Ik vind de Woz- ik echt een eindpunt van het logische drama. Een allerge- ite opera, maar ik geloof niet iet mogelijk is nog verder te met de verbeelding van deze van de opera, de psychologisch- ilistische. Als je nog verder Igaan, zou de vorm gaan wrin- en dat voel je al een beetje in 'Wozzeck: dat het muzikale idioom '4e opbouw gaan vechten. Dat jt en gaat uit z'n voegen barsten. 1 Antitonaal denken I vorm van de traditionele ope- -fdie één dimensionale tonale L is zeer goed in overeenstem- fta te brengen met de aristoteli- U dramatische wetten, maar een naai idioom is m i. in strijd met ijwetten. Er is niet meer een een- 3 te bereiken. De causaliteit, de jhe ontwikkeling, de gerichtheid katharsisdit is een jh tonale gerichtheid, een doel. dat heeft tonale muzipk ook. in atonaal idioom, of antito- waarbij 't gaat om onderlin- llaties en niet om een doel ook wel logisch dat dat in te- is met een conceptie van Ichtheid. En het symbool voor ïaal denken is het „Labyrint". en Wagner en Alban Berg Labyrintbouwers hebben zich iteld tegenover het voorgaande, lover Wagner en Wozzeck, Wag- »s ideaal van het „Gesamtkunst- ttk, waarbij alle middelen onder schikt waren gemaakt aan het ie idee, wordt afgebroken. Schat 1 de zynen proberen te vermijden W de verschillende elementen el- k*r gaan uitbeelden, imiteren". Al- elementen (zang, dans, spel, film, Nek) zyn autonoom in Labyrint, *t Schat. „Ze onderbreken elkaar, praietigen elkaar. Leiden elkaar af Teg Drieluik over de vrouw Labyrint hebben we steeds een drieluik over „de" vrouw genoemd drie lagen, waarin echter desoriën terende elementen voorkomen die niets te maken hebben met dit drie luik. Desoriëntatie om het drama te verhogen, om het publiek te inrrite- ren of te enthousiasmeren. Het is een ceberale, bedachte poging om dit met die mensen te doen. In War schau doet men dat ook op grote schaal Dit alles met dien verstan de dat we er niet op uit zijn het publiek ritmisch te laten meeklap pen. We zullen niet, zoals „Living theatre", fluitjes uitdelen. Tijdens de repetities in Carré, sinds 8 ju ni, zetten we de legpuzzel in elkaar, dan kun je natuurlijk nog wel eens verrassende dingen krijgen. „Sonata da camera" in het buitenland Het ensemble „Sonata da camera", bestaande uit de violisten Willem Noske en Piet Nijland, de gambist Carel van Leeuwen Boomkamp en de cembalist Hans Schouwman heeft een tournee gemaakt door Duitsland en Zwitserland tijdens welke voor 'n aantal radiozenders opnamen wer den gemaakt van Ned., Franse en Engelse muziek uit de 17e en 18e eeuw. In het as. najaar volgt een nieuwe Duitse concertreis, gevolgd door concerten in Frankrijk en Bel gië. Eind augustus a.s. zal „Sonata da camera" in het kader van de tentoonstelling van 17e eeuwse Ne derlandse schilderkunst, welke te Norwich wordt georganiseerd, naar aanleiding van de vestiging 400 jaar geleden van de eerste Nederlandse emigranten in East Anglia, aldaar een concert geven van Nederlandse muziek uit onze gouden eeuw, gevolgd door een optreden voor de B-B.C. In oktober a.s. zal „Sonata da ca mera" grammofoonopnamen maken. gebruiken de hele ruimte van Thea ter Carré, niet alleen het toneel". Geen scheiding meer Peter Oosthoek: „Labyrint is niet een soort anarchie in het theater, niet een kappen met alles wat al tijd al gebeurd is. Wij zoeken alleen maar een andere vorm waar bij het publiek actief deelneemt aan het gebeuren. Er is géén schei ding meer tussen publiek en gebeu- Emmy Verhey en Christian Bor Solisten op Rai-concert Het Concertgebouworkest heeft de Nederlandse violisten Emmy Verhey en Christiaan Bor, naar aanleiding van hun succesvolle deelneming aan het violistenconcours in Moskou, uitgenodigd om tijdens het con cert dat op 1 juli onder leiding van Bernhard Haitink in het RAI-gebouw in Amsterdam wordt gegeven, als solisten op te treden in het concert voor twee violen van J. S. Bach. kunst Advertentie) ZO ZACHT ZO ZACHT ZO ZACHT ZO ZACHT ZO ZACHT ZO^ACHT S met lanoline ZO ZACHT VOOR UW HANDEN J 1HOVZ OZ 1HOVZ OZ 1HOVZ OZ 1HOVZ OZ LHOVZ OZ 1HOVZ OZ - Nederlandse celliste in Australië De eerste celliste van het Tas- maans Symphonie Orkest. Regina Goudappel, is gisteravond in Hobart (Tasmanië) voor het eerst in een concert in Australië opgetreden. Zij was maandag vanuit Amsterdam aangekomen waar zij tweede celliste was bij het Concertgebouw Orkest. Peter Schat, componist van „Labyrint Drie lagen Drie lagen, maar men mag dit volgens Peter Schat niet zien als drie verschillende afschaduwingen van het ene fenomeen „vrouw". Dan zie je toch weer een overkoepeling. Het wordt niet allemaal geprojec teerd op één zaak: de vrouw. Nee, het zijn drie realiteiten, die samen niettemin iets meer zijn dan ieder afzonderlijk. Drie realiteiten ja, 25 had ook gekund. Er komen ook an dere dingen bij: de functie van de dans en van de elektronische mu ziek die gebouwd is op het geluid van één vrouwenstem. Die muziek is dus ook een vrouw. De dans is veel vrijer, heeft meer de functie van vervreemding om de poëzie van de ruimte waarin het zich af speelt waar te maken. De dan sers dansen hun eigen ruimte. We on Kara jan: bewondering Herbert von Karajan (57), diri gent van toereldreputatie, die gis teravond in „De Doelen" in Rot terdam, met zijn Berlijns Phil harmonic Orkest met grandioos succes werken van Mozart (Di vertimento K.V. 289) en Berlioz (Symphonie Fantastique) uit voerde, heeft tijdens een perscon ferentie in Amsterdam, zijn grote bewondering uitgesproken voor het Amsterdamse Concertgebouw, waarvan hij de akoestiek in het bijzonder prees. Von Karajan ivas in gezelschap van zijn charmante echtgenote, de ex-mannequin van Dior, Eliet- te Mouret. Hij verklaarde, dat alleen het „perfecte" in deze tijd nog bete kenis en succes kan hebben, zo wel wat de concerten als de ope ra-uitvoeringen betreft. Tot zijn wereldomvattende ac tiviteiten behoren nu ook de voorbereidingen voor het Paas- festival in Salzburg, dat voor het eerst in 1967 wordt gehouden. Dit Festival zal voortaan elk jaar een opera uit Wagners „Ring der Nibelungen" brengen. Ook zullen de Berliner Philharmoniker jaar lijks daar een aantal concerten geven. In 1967 geeft hij een op voering van „Die Walkure". Ook wijdt Von Karajan dan een avond aan Bach, hij zal ook Bruckners „Achtste" en Beetho- vens „Missa Solemnis" ten gehore brengen. Hierbij Von Karajan en zijn echtgenote tijdens de persconfe rentie. Kunsthandelaar Jelle de Boer: J l 1 ml 1 toonstelling zie ik prentjes waarvan Overtuigd van de echtheid ik zeg: „het zou kunnen. Maar het is ontzettend moeilijk zo iets vast te stellen. Ook ik heb me wel eens vergist met schilderijen, die ik mij uit mijn jeugd herinnerde als Van Gogh en die naderhand toch aan een andere schilder toegeschreven moes ten worden. Gemiddeld eens per 14 dagen kryg ik verzoeken van mensen om vast te stellen of het schilderij of tekening een Van Gogh is of niet. Ik verwijs de mensen dan naar ons expertise-bureau. Want écht, ik durf zo iets niet te zeggen. Ik voel me geen expert", aldus in. Van Gogh. ,.Z,e willen me dolgraag in Amerika hebben. Ik kan daar zó in een gespreid bedje stappen. Verschillende sponsors willen zich garant stellen voor mij, als ik maar met mijn Van Gogh-collectie kom. Ik zal er bij wijze van spreken nooit meer behoeven te werken. ,Ik weet het niet'... Niet minder nuchter is ir. V. W. v Gogh. „Ik weet het écht niet, „ik ben nog niet gaan kijken, binnen kort hoop ik er de tijd voor te vin- cen", zegt hij. Ir. Van Gogh ver volgt, „in de catalogus van de ten- Toch wacht ik nog maar eerst even af, want ik vind dat mijn Van Goghs in Nederland behoren te blij ven". Dit zegt de Amsterdamse kunst handelaar Jelle de Boer, die vorige week voor een ongehoorde sensatie zorgde door in zijn expositiezaaltje a/d Rozengracht een tentoonstelling te openen van schilderijen en teke ningen, die hij toeschrijft aan de grote Vincent van Gogh. Als experts zijn collectie inderdaad als echte Van Gogh zouden aanmerken, is Jelle de Boer een zeer, vermogend man. De waarde van zijn bezit zou dan op 40 tot 60 miljoen gulden gesteld kunnen worden. Geen twijfel?... Er is bij de heer De Boer geen spoor van twijfel over de echtheid. Tientallen jaren zit hij al in de kunsthandel. „Ik heb een jarenlan ge studie gemaakt van Van Gogh, ook al zijn vele van zijn werken die ik l>ezit niet gesigneerd; ik ben er ker van dat ze echt zijn. Ik heb alle details als een legpuzzel in elkaar gepast. Het zijn Van Goghs. Trou wens ik heb 15 gesigneerde werken uit alle perioden van de legendari sche schilder". De expert prof. dr. J. G van Gelder heeft de tentoonstel ling anderhalf uur bezocht. „Het enige wat hij zich liet ontvallen was dat hij niet geloofde in twee olieverf schilderijen", zegt de heer De Boer. „Ik hoop van harte dat alle grote experts in de wereld naar mijn ten toonstelling zullen komen. Ik heb allen een catalogus gestuurd. Ze zijn wel verplicht te komen, dit is tè be langrijk. In de eerste plaats voor Nederland. Het zou toch heel erg zijn als Nederland dit enorme bezit zou laten ontgaan- Geen idee-fixe „Ik ben bereid de collectie voor een zacht prijsje aan de regering over te doen, als de Van Goghs maar hier blijven. Maar krijg ik geen positie ve reacties dan verdwijn ik naar Amerika" aldus de A'damse kunst handelaar. Ik ben niet zo gek mijn reputatie op het spel te zetten voor een idee-fixe". Publiek werkt mee Peter Oosthoek, regisseur van de Pera: „Dit is een van de manieren je kunt pogen het publiek Tessief te laten meewerken omdat op een gegeven moment voor iets en gaan kiezen. Bijvoorbeeld de muziek, of de acteurs of de rs- Anderen gaan uitkijken de film die telkens verschijnt, naar 't orkest. 8®heel komt voor uit 't Oosten: Oostenrijk, Hongarije, loslowakije Daar zijn ze veel !T dan wy denken. Ze hebben research over theater, 't Lijkt wetenschappelijke research. Daar theaters waar ze zoeken naar mogeiykheden dan alleen een avondje plezier. Je zou zeggen dat men op 23 juni p), ens de viif daaropvolgende stellingen) gaat kyken naar het itaat van een zeer serieus ge- SUCCESVOLLE REPRISES IN „HOLLAND FESTIVAL" De Haydnopera „Le Prescatrisi" (De Vissersvrouwen) werd gisteravond door een internationaal gezelschap in de Kon. Schouwburg te Den Haag opgevoerd. Het was een reprise, in precies dezelfde samenstelling. De di rigent Alberto Erede, die ook verle den jaar de voorstelling leidde, stond weer voor de lessenaar. Ook nu oog- ste de opera veel bijval. Het Holland Festival is gisteravond in Amsterdam begonnen met een voorsteling door het nationale bal let in het RAI-congrescentrum, waar de airconditioning-installatie zo hoog was opgevoerd dat een deel van het galapubliek de jassen uit de garde robe haalde om zich tegen de kou te beschermen! De goed gevulde zaal maakte kennis met twee Russische topsterren, de 26-jarige Natalia Ma- karowa en haar vaste partner, de 29- jarige Anatoli Nisnewitjs, die de hoofdrollen vervulden in het klassie ke ballet „Giselle". In 1955 en 1960 bracht het toenmalig Nederlands bal let „Giselle" reeds op de planken, maar door de prestaties van de bei de Russische bezoekers van het Ki- row-theater in Leningrad werd deze reprise voor de balletminnaars een aangename verrassing. Na de pauze werd Fok:ne's ballet Petroesjka uitgevoerd met Ronald Snijders, Calliope Venieris en Con rad van de Weetering in de hoofd rollen. Toneelmanifestatie Eindhoven 99 (Speciale berichtgeving) Een compact vierkant huisje met halsgevel uit de gouden eeuw, voor Monumentenzorg om van te likkebaarden, is gisteren door Ton Lutz in de Eindhovense schouwburg in een grote ruimte ge plaatst begrensd door witlinnen wanden. In dat blanke universum draaide het tijdens de voorstelling van Hoofts ..Warnar" koket om zijn as. Geen twijfel aan: Ton Lutz heeft zijn liefde voor het toneel uit onze glorie-tijd opnieuw kunnen belijden. Na zijn succes mee Bree- ro's Moortje" heeft hij opnieuw in het kader van het Holland Fes tival zijn kans gekregen met een Nederlandse toneelmanifestatie. De verdietsing van Plautus' ,JLulularia"de klucht van de pot, door de aristocratische dichter van het Muiderslot vormde ditmaal zijn keuze. Geen raadselen Ton Lutz' werkwüze is nu anders geweest. In de eerste plaats heeft hij Ernst van Altena in de gelegenheid gesteld een „hertaling" te maken van de meestal plat-Amsterdamse tekst van meer dan drie eeuwen geleden, die de theaterbezoeker voor raadsels stelt vanwege de vele in onbruik ge raakte woorden en uitdrukkingen. Het is geen verrassing natuurlijk dat Van Altena met zyn virtuoos taalver mogen zich prachtig van die opgave gekweten heeft. Het betove rende effect van het soms moeilyk te achterhalen „gouden-eeuws" werd volledig gecompenseerd door de kleu righeid van Ernst van Altena's be rijming. Intact gelaten Van Altena heeft de door Hooft gekozen situering intact gelaten. Het argument voor de „hertaling" anno 1966 dat Hooft het niet zo nauw met zyn „Warenar" genomen heeft het was immers maar in 9 dagen geschre ven was niet nodig. Het is eigen lijk een typisch Nederlands. Calvi nistisch trekje. Of kunst met een tijdmaat gemeten zou moeten wor den. Hooft heeft Plautus orgigineel, waarvan trouwens het laatste be drijf verloren is gegaan, aanzienlijk uitgebreid. De wat vreemde moralis tische strekkng, die van Plautus wel bekend was, namelijk de niet goed psychologische verklaarbare omzwaai van de vrek, die zijn koperen doof pot met goudstukken in een plotse opwelling van gulheid aan zyn schoonzoon schenkt, is door Hooft aangehouden in tegenstelling tot Molière, die later bij de gebruikma king van „Aulularia" een aanneme lijker oplossing vond. Lichte teleurstelling Een ander onderscheid met Ton Lutz' voorstellingen is het verleden vormde de mise en scène in een diepe ruimte. Lutz wist ondanks fraaie vondsten te vaak die grote ruimte niet voldoende met bewegingspatro nen te vullen. Zo bereikte hy het zeer hoge niveau van zyn „Moortje" niet, mede door een bezetting, die anders dan vroeger minder een „ster- jrenallure" had. Met name zyn de I rollen van Rykert, de ryke oom, en Geertruid by Henk Rigters en Mimi Boesnach te vlak gebleven. Zelfs Ton Lutz, die de rol van Wa renar op zich had genomen, wist net naar de allure te groeien, die deze centrale rol velen kan, hoezeer zyn sobere intenties ook te appreciëren zyn. De kleinere rollen hadden ge middeld meer kleur: Jules Royaarda was een veroverde, niet al te slim me guit als Lecker, Nell Koppen een gedienstige vol gerechtvaardigd be klag, Allard van der Scheer, Johan Kaart en Wim Ponica kwamen schil derachtig te voorschyn als bruilofts- personeel., Jules Croiset bracht voor Ritsart zyn bekende brio mee, Shreen Strooker vel op met een joviale en uitdagende mildheid. De lichte teleurstelling over de*e „Warenar" neemt toch niet weg dat een bezienswaardige voorstelling Is onstaan, waaraan men veel plezier beleeft door de bruisende taal en het speelse en heldere totaalbeeld, waarin Nicolaas Wijnberg met zfjn zwierige aankleding een groot aan deel heeft. Een der figuren uit Hoofts „Warenar".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 17