Immy haakte in Verhey briljante finale; indruk Waarom zijn kleurenfoto's nu mooier dan ooit? kunst 1roostende woorden poor Christian Bor AGFACOLOR SPECIAL£3.95 ktleiöoscoQp Venetiaanse Biënnale sterk internationaal IDAO 14 JUNI 1966 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 7 Tsjaikowsky concours Moskou (Van onze speciale verslaggever) 5'jet hoge woord van de jury viel dan wel ruim twee uur over 5;maar het was het wachten ruimschoots waard! Emmy Verhey zoals gisteren gemeld toegelaten tot de laatste ronde en t zich daarmee geschaard onder de jonge wereld-élite op het ed van het vioolspel. I Uniek incident de laatste. De oprechte vreugde om deze grote eer werd enigszins gedrukt door hèt feit. dat Christian Bor tot de afvallers behoorde. Roerend Mllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll|l Bij Emmy's ouders thuis I Het huis ligt aan een stille i Jnmerrijke laan in het i ïpje Ellecom. Het is er koel j deze warme junimiddag Is! heerlijk rustig na het la- Iai van de verkeerswegi er woont Emmy Verhey, 17-jarige violiste, die op t ogenblik Nederlands gro- muzikale trots is. Wat leiilijk niemand gedacht d, is gebeurd: zij heeft de \ale van het ivereldbe- imde Tsjaikowsky-con- J vrs in Moskou bereikt. Ie ging er niet heen om i prijs te winnen. Het con- Krs teas voor haar meer gelegenheid om ervaring te doen. om in contact te jnen met andere vaak ejeldberoemde musici. het dan een wonder dat elder G. Verhey zelf eer- i violist in het Gelders Or- Mt de stemming in zijn zin weergeeft met de woor- Éi: „we zijn helemaal van kaart In de huiskamer, waar de ote zwarte vleugel domi- ert en een paar prentbrief- -Mrten uit Moskou op de I goorst eenmantel staan, Ttellen de heer en me- wuw Verhey over hun chter, die op 7-jarige iftijd begon met vioolspe- ii. Het eerste jaar kreeg ze m van haar vader („ze reelde alles direct uit haar ofd"). Daarna werd Oscar ck haar leermeester. Toen ■re in 1963 overleed, kwam nj onder de hoede van Her- sin Krebbers, bij wie ze nu tja studeert. Oscar Back Seft het eerste optreden [yin Emmy Verhey ivel mee open maken, want al in 62 zij ivas toen dus der- '£n jaar trad zij in het ijienbaar op. 'A,Vindt u het goed dat Em- fjj naar Moskou gaat?" met nfze vraag belde de direc- 3i|ur van het Amsterdamse juzieklyceum zo'n 2x/2 hand geleden de heer Ver- -fy op. De vader van Emmy p jnd het goed. En toen werd m st haasten, want de in- 1 jthrijfdatum ivas al bijna g Jzrstreken. De formaliteiten ■pesten op een holletje wor- g Ipn vervuld. Daarnaast g |Joes£ er natuurlijk hard ge- udeerd worden: 6 a 7 uur g er dag. Vooral enkele jaren gele- g Ien, toen ze voor het eerst g 'ptrad, is ze nog al eens be- g yield met „wonderkind" en 1 nenigeen zal zich afvragen g we zo'n wonderkind nu g jlpfs is. „Gewoon" zegt me- g jouw Verhey. „Ze heeft g rtoeral interesse voor. Haar n LI ven is natuurlijk anders g hn dat van andere kinde- g (£n, maar het is helemaal 'een buitenbeentje. Ze is 'lerder bescheiden en ze zal g yich nooit uit zichzelf op de g doorgrond plaatsen. Het is yofc niet zo dat de muziek g lies is en de rest niets. Em- g Illy houdt van paardrijden g ,in ze leest ontzettend veel." g Zaterdagmiddag heeft ze 1 vPgebeld uit Moskou. Ze wist g \Peri nog niet dat ze uitver- g i •oren was voor de finale, (-Ze zei wel dat het lekker g Aas gegaan en het is heel 'vat voor haar doen om dat g t zeggen" aldus haar ouders, g II Aanstaande zaterdag moet §j in de finale spelen, g Is Avonds hoort ze dan de g éjtslag en ze wordt zondag 1/ maandag weer thuis ver- g wachtEn wat dan? Want ze ftceft, door de finale van dit g woare concours te bereiken, Ien aureooltje van interna- 1 monale bekendheid gekregen, g Pv 22 juni a.s. zou ze eigen- g ijk een solistenexamen doen. n 'ffiaar dat zal nu wel niet g doorgaan. „Ze zou nog een n jaar bij Herman Krebbers p Studeren" aldus de heer Ver- g bey, „maar ik weet niet goed g poe het nu zal lopen. Het pi \oeft een heel andere wen- g ping genomen. Laten we g perst maar eens wachten tot g itfe weer met beide benen op g de grond staan" voegt de g fuoeder van Emmy daaraan to- li» In een zeer menselijke speech legde Oistrach er de nadruk op, dat het niveau van dit concours zodanig was, dat de jury met pijn heeft moeten beslissen, acht i.p.v. tien deelnemers te laten afvallen Hij zei, dat die acht echter blijk gegeven hebben van grote kwaliteiten en dat hij ervan overtuigd was, dat zij een volgende keer hogere ogen zouden kunnen gooien. Het was bepaald roerend te zien, hoe velen uit het publiek naar Christian Bor kwa men om hem te zeggen, dat hij voor Voordat het zover was heeft Emmy j hen de ontdekking van het concours was geweest en dat hij met zijn spel het hart van talloze Moskovieten had verwarmd. Ook Frederick Newman, het Engelse jurylid, heeft met de warmte en de vriendschappelijkheid, die zijn hele optreden steeds kenmer ken met Christian gesproken en hem erop gewezen, dat hij al het beno- buiten haar schuld voor incident gezorgd. Toen zü zaterdag middag als voorlaatste op het podium stond brak, terwijl zij met de Tzigane van Ravel bezig was, haar e-snaar. Men hield ontzet de adem in, maar toen Emmy met een verontschuldi gend knikje naar de jury resoluut wegliep om een nieuwe snaar op te zetten heeft het publiek voor de zoveelste maal blijk gegeven van zijn collegialiteit, door afwisselend in groepen gescandeerd gedurende zeven minuten te blijven klappen en door Emmy, toen zij terugkeerde met nieuwe e-snaar, een ovatie te bren gen. Zij begon heel rustig een paar maten voor de gedwongen stop op nieuw en door de geweldige mentale steun die zij achter zich voelde, speelde zij met waar zigeunervuur de „Tzigane" uit. Na afloop werd zij in de solisten kamer door tal van Russen en colle ga's uit het concours, onder wie Erick Friedman, gelukgewenst met dit staaltje van koelbloedigheid. De in druk, die zjj in de eerste ronde had gemaakt heeft zij in de tweede vol ledig kunnen bestendigen. Zij speelde pjjjj' haar programma, dat bestond uit het Glazoenow-concert, Melodia van Tsjaikowsky, sonate van Ovchinikow, Caprice van Badings en de Tzigane van Ravel in een zeer persoonlijke overtuigende stijl en werd daarbij briljant terzijde gestaan door de pianist Hermann Braun. digde talent bezat om ver te komen in dit moeilijke vak. Om de zege van Emmy te vieren zijn wij in hotel National gaan proe- Lang wachten Toen kwamen de uren van af wachten. Onder deze omstandigheden duurde de tijd tussen half zeven en elf uur in de avond wel héél lang. Om negen uur werden de deelnemers en de pers verwacht in de wachtzaal van het conservatorium. Het twee uur durende samenzijn in deze op een grote dokterswachtkamer lijkende ruimte, werd door Everard van Royen opgevrolijkt door het vertel len van een reeks anecdotes, die het Nederlandse kamp zo luidkeels ap precieerde, dat de andere wachtende deelnemers enigszins verwonderd onze kant opkeken. Zij waren aan merkelijk stiller. Tenslotte moesten er zeker tien van de aanwezigen af vallen voor de derde ronde. Eindelijk kwam er om 11 uur een suppoost vertellen, dat wij ons moesten bege ven naar de raadkamer der jury. Bij monde van David Oistrach werd de verrassende mededeling gedaan, dat men na rijp beraad had besloten 14 violisten toe te laten tot de finale inplaats van de voorgeschreven 12. In volgorde van hun optreden wer den de namen der gelukkigen opge lezen en daarvan was Emmy Verhey „Haagsche Comedie" in nieuw seizoen De „Haagsche Comedie" heeft al weer haar plannen voor het komend seizoen gereed. Op zaterdag 20 augus tus wordt in de Kon. Schouwburg in Den Haag de première gegeven van „Ik wil Mioessow zien" van Valentin Kataïew in de Franse bewerking van Tamara Dalmat. Het wordt gespeeld onder de regie van Paul Steenbergen yerking met Carl van der de vertaling van Alfred Pleiter. hoe de Russische champagne smaakt. Gisteren is de derde ronde (finale) begonnen. Daarin speelt Emmy Verhey de vioolconcerten van Tsjaikowsky en Mendelssohn, bege leid door het Philhamonisch Orkest van Moskou o.l.v. Jarvi. Deze week is het drukst bezet door dat er gelijktijdig audities zijn van musici der verschillende afdelingen. De violisten en cellisten zijn .aan de finales begonnen, de zangers en pianisten staan nog aan het begin. Volgens waarnemers maakten velen van de eerst optredende pianisten en vocalisten niet zo'n goede indruk als over het algemeen de violisten en cellisten ofschoon pianisten als Bruno Rigutto uit Frankrijk. Nikolai Petrow uit Moskou. Misja Dichter en James Dick van de V.S. en de Australische sopraan Georgetta Pasa- ros veel succes oogstten. De belangstelling voor de uitvoe ringen is voortdurend zeer groot. Ook in de ochtenduren zijn de zalen over vol. Overigens maken de deelnemèrs en de juryleden gretig gebruik van de gelegenheid om in Moskou bekend te geraken en musea, schouwburger en concerten te bezoeken en ook el kander nader te leren kennen. Terwjjl, naar men verwacht, zater dag as. de namen van de winnaars van het violisten- en cellistencon cours bekend zullen zijn, zal de jury 12 dagen later haar oordeel over de prestaties van vocalisten en pianisten laten weten. Zaterdag 27 augustus volgt de pre mière van „Je kunt het nooit weten" van G. B. Shaw in de vertaling van dr. Ph. G. Gunning en onder de regie van Joris Diels in samenwerking met Dolf de Vries. „Der Meteor" van Friedrich Diir- renmatt volgt begin oktober, in de Nederlandse vertaling van Bert Voe ten. Kort daarop wordt Molière's „School voor vrouwen" gegeven. Op 1 januari 1967 wordt „The recruiting officer" van George Far- quehar gegeven. Deze beide stukken eveneens in de vertaling van Bert Voeten. Daarna komt „Frtihlingser- wachen" van Frank Wedekind, in de vertaling van Gerrit Kouwenaar. De regie berust bij Peter Zadek uit Bremen, die daar met dit stuk groot succes geoogst heeft. Nog zal een keuze gedaan worden uit de volgende stukken: „Suite in three keys" van Noel Coward, „Ser geant Musgrave's dance" van John Arden, „How's the world trating you?" van Roger Milner. „The cree per" van Pauline Macaulay. De volgende stukken blijven ge handhaafd: „Professor Bernardi" van Arthur Schnitzler, ,,'n Zondag in New York", van Norman Kresna, „Cactusbloem" van Barillet en Grédy en „Vraag me niets" van Ira Wal lach. -Je De gelukkige ouders v Emm ij Verhetj voor hun woning. liiiiiiiiiiiiniiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Beethoven en Mozart schreven Een brief van Beethoven aan Antonio Diabelli, de muziekuitgever en componist naar wie de „Diabelli- variaties" genoemd zijn, heeft bij Sotheby's in Londen 2.000 pond (f. 20.000) opgebracht. De omstreeks 1817 geschreven brief luidt als volgt: „waarom zou je nog een werk van mij willen hebben? Je beschikt over een heel leger van componisten die het véél beter kun nen dan ik. Laat ze allemaal een notenbalk maken wat zal je dan een prachtig resultaat krijgen". Een brief van Mozart aan Con- stanze Weber bracht 2.600 pond (f. 26.000) op. Mozart schreef in 1782 aan het meisje met wie hij datzelfde jaar zou trouwen: „Ondanks al mijn smeekbeden heb je het nu al driemaal uitgemaakt en me al drie keer gezegd dat je niets meer met me te maken wilt heb- Omdat er nu een alles- overtreffende film is voor werke lijk kleurrijke afdrukken. GEVAERT-AGFA Een kleurenfilm om meteen te kopen. Twee Belgische ambassadeurs in taalmoeilijkheden Twee Belgische ambassadeurs, beiden benoemd door de vorige mi nister van Buitenlandse Zaken Paul -Henri Spaak, hebben moeilijkheden die yoortspruiten uit hun gebrekki ge kennis van de Nederlandse taal. De vaste commissie voor taaltoezicht heeft namelijk aan minister Harmei. Spaaks opvolger, geadviseerd de be noeming van de heren Vandenbosch en Loridan, tot ambassadeur in Londen en in Bonn nietig te ver klaren- De commissie bestaat uit vijf Nederlandstalige en vijf Franstali ge leden, die benoemd zijn door de politieke partijen- De ambassadeurs in kwestie had den. zoals de Belgische wet voor schrijft, bewijs moeten leveren van de kennis van het Nederlands. Zij hebben dat niet gekund. Volgt de minister het advies niet op, dan is beroep op de Raad van State mo gelijk. Waarschijnlijker is het dat men een oplossing vindt waarbij bei de ambassadeurs alsnog binnen kor te tijd hun Nederlands leren beheer sen. Van de heer Vandenbosch, voor malig secretaris- generaal van het ministerie van Buitenlandse Zaken, weten wij bv. uit eigen ervaring bat hij het Nederlands wel spreekt, zij het nogal gebrekkig, maar toch wel voldoende om te kunnen ver wachten dat hij zich erin zal kun nen volmaken. Weer historisch concert in Ellen Mac Gillavry en Jaap Spigt Evenals verleden jaar zijn de fluitiste Ellen Mac Gillavry en de klavecinist Jaap Spigt weer in Kasteel Duivenvoorde in Voor schoten opgetreden: historisch gecostumeerd en door de kaarsen, vetpotten en staatsieportretten omringd. Daar de zaal uitverkocht was. zal hun concert hedenavond voor de teleurgestelden worden herhaald. De fluitiste had zich voornamen- lijk aan grote namen gehouden: Em manuel Baoh (Sonate in e, al met een zelfstandige klavierpartij), Loeil- let (de bekende Sonate in F) en Quanta (Sonate im D> Emmanuel Bach is de pianobegeleider van de fluitist Frederik de Grote geweest en Quanta diens fluitleraar. Jammer dus eigenlijk, dat er niet ook een fluit- werkje van de componerende Prui sische koning zelf aanwezig was! Loeillet. deed het niet zo konink lijk. Hij was een Gentenaar, die zijn geluk in Engeland is gaan beproeven, waar uitgevers misbruik maakten van zijn met Lully verwarbare naam. of schoon Loeillet 48 jaar in leeftijd scheelde. Ook het Voorschotense pro- Constant (Nieuwenhuys) ontiverper „Nieuw Babyion 9 (Van onze correspondent) Aan de Biënnale voor Beeldende Kunst, die van 18 juni tot 16: oktober m Venetië zal worden gehouden, nemen ditmaal behalve Italië 37 landen deel, waarvan er 27 over een eigen, permanent paviljoen op het expositieterrein beschikken. De landen Ecuador j en Pakistan zullen deze keer voor het eerst vertegenwoordigd zijn. j Nederland zal in het door Rietveld ontworpen paviljoen, een over- i zicht tonen van Constant (Nieuwenhuys) als schilder, beeldhou- I wer van ..New Babyion": de toekomstige, wereldomspannende leefgemeenschap voor de van slafelijke arbeid bevrijde mens. gramma had wat Loeillet aangaat hardnekkige -encyclopedische fout: de data van deze componist zijn niet 1653-1728, maar 1680-1730. Ellen Mac Gillavry's fluittoon is eer aansprekend en glanzend waar zij de mogelijkheid ziet, deze ruim en royaal op te zetten. In basregister, pianissimo en langer stilstaan op een noot. is de toongeving niet overal ge waarborgd viij. Maar aangezien met het vorderen van de avond tevens een verhoogde cantabiliteit, expressi viteit en verlustiging aan de speelse waarden viel waar te nemen, mogen we aan een lichte graad van bevan genheid denken. Temeer daar het sluitstuk van Hotteterre en de toe gift (een Schotse dans. die de af komst uit het land van de doedelzak niet verloochende) vrij hebben ge klonken met egale kracht in alle re gisters. Jaap Spigt, die de begeleiding of de oontinuo's verzorgde, staat ongeremd vrijmoedig tegenover de stof. Solo hoorde men hem in Couperin's ver maarde „Folies franqaises", een bal masqué van de gepersonifieerde deugden en ondeugden der liefde en in Rameau's nog vermaarder .Rappel des oiseaux", plus het als nabootsende realistiek Moessorgski waardige tableautje „La Poule", Cou- perin en Rameau zijn de Franse ko ningen van het cembaal. Met hun stijl en geest is Jaap Spigt vergroeid, getuige zijn vermo gen om de sierftguren „agréments") te slijpen en te ciseleren, om de rea listiek te presenteren als de droom- stukjes die zij tegelijk zijn en om de registerkleuren vam het cembaal tot een levend bestanddeel van de ver- „10 x10" in Galerie Walenkamp Zaterdagmiddag om vier uur vindt in Galerie Walenkamp, Nieuwsteeg 11, Leiden, de opening plaats van de expositie „10 x 10", verlucht met klankbeelden. De medewerkende kunstenaars zijn Bonies. Eikelenboom. Gribling, Hagg- blad. Niermeijer. Reutersvard, Rous, Staakman, Vandenbrande, Verstockt. Deze expositie duurt tot 8 juli. Willy Caron zingt op Tsjaikowskyconcours In het raam van het Tsjaikowsky concours in Moskou begint vandaag voor de tenoren de eerste ronde. Er zijn negen kandidaten, onder wie de Limburgse zanger Willy Caron, Het resultaat van deze eerste ronde zal 17 juni bekend worden gemaakt. De jury staat onder leiding van prof. Alexander Svesjnikow, die do ceert aan het Moskouse Conservato rium. Enige deelnemers aan het zangconcours die bij de loting niet zo bij stem waren, hebben toestemming gekregen op de laatste dag van de eerste ronde 17 juni te zingen. Expositie „De kunst van het verzamelen" In het Singermuseum te Laren wordt, vrijdagavond om acht uur de expositie ..De kunst van het verza melen" geopend. Zij bevat een keuze uit twee Nederlandse collecties schil derijen, tekeningen en keramiek. Prof. mr. H. J. Hellema en prof. dr. J. Q. van Regteren Altena zullen een inleidend woord spreken, waarna de tentoonstelling zal worden geopend door de minister van Cultuur, Re creatie en Maatschappelijk Werk, mr. Vrolijk. tolkingen te maken. Zijn hartverove- rende uitbeeldingen vonden een top punt in ,.La Noce Champêtre" van Jacques Hotteterre, een leeftijdgenoot van Rameau en huisfluitist van Lo- dewijk XIV. Hotteterre „beschrijft", van badinerend tot ondeugend, de fase's van een bruiloftsfeest, maar doet dit vooral ter glorie van de dwarsfluit, die in zijn dagen de gunst van de gegoede geschoolde mu ziek amateurs was gaan veroveren. Hu bereidde de weg voor de uitnemende fluitcomponist Blavet en voor Bois- mortier. die de kroon spande met concerto's voor 5 dwarsfluiten. V. Advertentie Monografiën Ter gelegenheid van de Biennale is in de reeks monografieën over kunst en bouwkunst in de Nederlan den, welke in opdracht van het mi nisterie van Cultuur door de uitge verij Meulenhoff wordt verzorgd, de Engelstalige editie verschenen van een cahier over Constant, geschre ven door drs. H. van Haaren. Voor het eerst zal aldus een dergelijke monografie in Venetië als toelichting op de Nederlandse inzending ver strekt kunnen Worden. Bovendien zal tijdens de openingsdagen van de Biennale een speciale editie worden verstrekt van de periodiek ..New Ba byion informatief", met o.m. een nieuwe tekst van Simon Vinkenoog. Vele landen vertegenwoordigd De Britten, wier nieuwe kunst vooral beeldhouwkunst thans In ternationaal sterk de aandacht trekt, zullen 8 tot 10 werken tonen van elk van de volgende schilders: Richard Smith, Bernard Cohen, Harold Co hen en Denny Robyn, alsmede drie constructies van Anthony Caro, de voorman van een nieuwe generatie van beeldhouwers, die thans ook op Sonsbeek vertegenwoordigd is. De Fransen, die hun reputatie in de kunstwereld ten gunste van de VS en Engeland zien tanen, bieden een overzicht van het oeuvre van Victor I Brauner, een schilder van wie on- langs het Stedelijk Museum in Am- sterdam een grote expositie heeft ge- had. Een favoriet voor de grote prijs voor de beeldhouwkunst is de Franse exposant Etienne Martin. Voorts zal j er iets zijn van Gerard Schneider en i van Martial Raysse. De Denen komen met een veelom vattend overzicht van het werk van hun beeldhouwer Robert Jacobsen; 1 de Japanners hebben de schilders l To6jinobu Onosato en Ay-o aange- kondigd, de beeldhouwer Morio Sji- noda en de etser Masuo Ikeda. De Oostenrijkse inzending omvat vier exposities: prenten van Paul Flora, i werken van de schilder-beeldhouwer r Curt Stenvert en beelden van Bertoni en Rudolf Kedl. Hongarije en Roeme- j nië komen evenals Nederland met j een „cm» man-show". VAKANTIE RETOURS HOEK VAN HOLLAND - LONDEN VOOR f86,- Nu voordelig naar Engeland met de Stoomvaart Mij. Zeeland. Goedkope retours per dagboot Hoek van Holland Harwich f 70,-, incl. treinreis naar Londen f 86,-. Heenreis iedere zaterdag vanaf 28/5 t/m 27/8 iedere zondag vanaf 10/7 t/m 14/8 Terugreis 1, 2 of 3 weken na da heenreis iedere zondag Boekingen bij da erkende reisbureaus tot uiterlijk de dinsdag voor het vertrek. Hoek van Holland-Harwich

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 7