de schatkist klatergoud Gesprek elvan de met Jules „Haagsche Royaards Comedie" koffie die dit merk draagt is waard om speciaal te vragen KLAVERBLAD-KOFFIE r We eigen konden onze taal spreken'' De Valera herkozen lechts één dag „FINANCIËLE li T" Er is nog maar een \e over MOEILIJKE TIJD VOOR TSJECHEN iIJDAG 3 JUNI 1966 DEpD LEÏDSCH DAGBLAD F WEE willekeurige grepen uit de kritieken na de première, die de Haagsehe Comedie on langs gaf van Norman Krasna's blijspel „Een udag in New York": „Jules Royaards heeft de in- uk kunnen bevestigen dat hij iemand is met een geschapen zuiver gevoel voor toneel" en „Vóór des Royaards deze zomer overstapt naar bet ieuw Rotterdams Toneel slaagde hij nog royaal or zijn regisseursexamen". ules Royaards zelf na zijn succes- Ie debuut als regisseur: „Van be- af aan heb ik liever willen reeis- »n dan alleen acteren. Ze wisten bü de Haagsehe Comedie. Maar hadden alleen maar een ïones- tje van me gezien met de Werk- ep. Daarom was het zo geweldig, trom ben ik zo onuitsprekelijk ikbaar dat Paul Steenbergen me stuk aanbood: niet voor de Werk- ep, maar voor het grote toneel", ules Royaards is na maanden i opgekropte zenuwen gelukkig: t dit stuk. met de collega's, door i hij het kon realiseren, met de telijke ontvangst bij publiek en S. Collega's zeggen wel dat het ge- u-lijk is om je vak en je hobby als l te zien. Maar ik ben dag en nacht dg met toneel. Ik kan niet begrij- 1 dat je kunt spelen wanneer je er t dag en nacht mee bezig bent". ;o heel lang geleden is het overi- is niet dat Royaards nog niet voor toneel voelde, ja, er zelfs een a-sie tegen had. ds kind hij werd in 1935 gebo- I werd hij door zijn ouders, die den aan het toneel waren, van naar der meegenomen. In de eer maanden van de oorlog speelden bü de Kon. Ned. Schouwburg in twerpen. Steeds verder trokken ze n naar het zuiden om te kunnen Advertentie militairen. Tot Druiven plukken „We hadden geen kleren meer. al leen toneelkostuums. M'n ouders stonden in Lodewijk de Veertiende- pakken druiven te plukken". In 1942 kwam de toneelfamilie te rug in Amsterdam. In de verdere oor logsjaren verloor Jules veel tijd om normaal naar school te gaan. Na de oorlog gingen zijn ouders uit elkaar. „Ik werd verder opgevoed door een „tante", een goede kennis. Maar van familieleven kende ik niets. Ik wilde niets met het toneel te maken heb ben". Zo werd Jules Royaards één van de weinige jongens, die met plezier wachtten op de dag, dat ze in dienst moeten. „Dan ben ik ten minste twee jaar onder de pannen". Hij werd prompt afgekeurd. Toen wierp hij zich op de studie geologie. „Die studie sloeg op niets. Het duurde drie maanden in een we reld, waarin ik me niet thuis voelde". Het jaar 1955 bracht de beslissende wending. Jules Royaards ging terug naar Den Haag, naar zijn moeder Georgette Hagendoorn, die zich in middels een carrière had opgebouwd als chansonnière en ter nagedachte nis van haar overleden tweede man, de dichter Martinus Nijhoff, de speelgroep „Martinus" had opgericht. Jules ging haar helpen: met decor bouw, met belichting. „Dat was mijn eerste werkelijke contact met het toneel. En als je daar eenmaal aan hebt geroken dan Is het mis, dan ben je verloren". Dat „verlies" resulteerde dus in die uit bundige regie-première. Maar niet dan nadat de jonge Royaards vooral op de inspireren de aandrang van Joris Diels naar de toneelschool was gegaan. u blijft ze vragen, als u ze eenmaal hebt geprobeerd beter woord als toneelspelers teloos een pakje sigaretten wegsteekdat je dan werkelijk met die mensen „herscheppende" kunstenaars worden gaat dat met 'n natuurlijk gebaar. Op in dienst staat van het ^neel. genoemd 'het toneel moet je dat overtrekken, Er wordt steeds veer geschreven, anders valt het gewoon weg. Zo moet I dat Jules Royaards in die zeven jaar I je een illusie scheppen. Het is een Haagsehe Comedie de hele finesse te LjVUIieil gave; (lat „erge" op de planken zo pakken heeft gekregen, die dit gezel regisseur. Daar geloof ik heilig in. doet hij het. Maar een ander slaat Samenwerking. Dictatuur van een I voor goed dicht", regisseur is uit den boze. In Amerika I Paul Steenbergen heeft eens een heb ik geleerd: „Een interpretatie uitspraak gedaan, die Jules Royaards van een regisseur is goed zolang hij een bevestiging geeft van zyn opvat- daar de acteur mee helpt". Je kan ting. „Als je van een acteur „geel" wel blüven zeggen: „Zo moet het en I gedaan moet krijgen, zeg het hem dan zo wil ik het": als een acteur dat niet I nooit. Vraag roze, groen, paars, rood. kan waarmaken moet je een veer Totdat hij zelf voelt „nee. ik moet laten, ai werkend tot een compromis „geel" spelen". komen dat voor beide partijen accep tabel is". Royaards vond het bijzonder pret tig dat hy voor zijn eerste stuk met „jonge mensen onder onder elkaar" kon werken. Gevaarlijk Steenbergen heeft Royaards ook in praktijk geholpen bij deze eerste door hem geleide voorstelling. „Ik wist dat het gevaarlijk was om in een eigen voorstelling zelf in een rol te staan. Al heb je een rol van een halve minuut: je ziet niet hoe die halve minuut eruit ziet. Dan was Paul Steenbergen er om je over die lacune heen te helpen. Omdat ik zelf meespeel kan ik nu met elke voor- „We konden onze eigen taal spre ken. Als Guido (de Moor» het ergens School met mee eens was ko" hiJ roepen stelling meegaan". „Ben je gek?" en dan zei ik weer En nu nog na leren jaar Haag- I ..Ja Guido. probéér het dan in eik De t,vee maanden van repeleren sche Comedie zegt hij: „Ais het j geval eens". Ze hebben nooit iets se- zyn v00r de regiedebutant slopende mogelyk was dan zou Ik leder jaar „Dat is een denigratie. Hoe meer een acteur zelf schept hoe beter het Is. Toneelregle is geen poppenspel waarin je je marionetten kan neer zetten. Ik kan neerzetten. Ik kan wel iets bedenken van „tjonge, wat is dat komisch", maar als je dat dan een acteur laat doen is het helemaal niet leuk. Laat het hem dan zelf maken. Iaat hem zoveel mogelijk ruimte om zelf creatief te zijn". In zijn algemene opvatting over het toneel citeert hij weer een van de grote vakbroeders Ko van Dyk: „To neel moet altijd „erg" zijn". „Daarmee bedoelt hij dat je op het toneel altijd iets meer moet geven van de werkelijkheid, anders komt het niet over het voetlicht heen. Ze zeggen wel „Wat speelt die actrice natuurlijk". Maar het is niet natuur lijk. Als ik hier in de huiskamer ach- dat het werkelijkheid Denigratie „Als dat eerste stuk geen blijspel was geweest, maar bijvoorbeeld „Go- do". „De huisbewaarder", of een Shakespeare. Dat zyn natuurlijk on noemlijk veel moeilijker stukken. Maar stukken, waartegen je kunt leunen. Een blijspel is heel zwaar. Je moet er uithalen wat eruit te halen valt, je moet op de zwakke momenten schap zo kenmerkt. Royaards moet zelf wel geloven dat het waar is. Anders zou hij ln het komende seizoen niet met een zo ge rust hart overstappen naar het toch zo heel anders geaarde Nieuw Rotter dams Toneel. Hij gaat uit Den Haag weg met de meest mooie herinneringen. „De Haagsehe Comedie heeft met alle kansen geboden, het is een uniek ge zelschap. Maar er is meer in de we reld. Ik wil me verder oriënteren. Toch hoop ik, dat ik. als ik bijvoor beeld over vijf jaar terug zou willen goochelen, zodat ook een zwakke tekst i komen, welkom ben. Weet je, ik ben waarde krijgt. Kijk. als je een stuk i nu eenmaal zo een man, die er in- hebt met dertig mensen, van wie er I eens tussenuit moet. Al boden zc me tien een klein rolletje hebben en je de de mooiste villa van Wassenaar kan die tien ook gelukkig maken om- j aan met een zwembad; na een paar dat ze voelen dat ze by dat stuk ho- jaar zou ik zeggen: nu maar weer ren: dat is knap. En dat is fijn, om- I eens iets anders"! Advertentie MOOI WEER TERRASWEER! bij Holel - Café Reslauranf „SEINPOST" I het algemeen De Valera- gezinde plattelands-districten bekend wa ren. stond de bejaarde staatsman ruim 38.000 stemmen voor. maar De 83-jarige, bijna blinde staatsman J naar mate er meer uitslagen van de geringe 8rote steden doorkwamen, brokkelde Eamon de Valera is gisteren her kozen voor een ambtstermijn van ze- ven jaar als president van Ierland. nog twee maanden terug willen zo'n school. Een „warming-up", alles ophalen, leren welke zwakke hebbe lijkheden je hebt, ja, desnoods om al leen te horen dat je alles goed doet". Royaards is iemand, die precies weet wat hy van het toneel verlangt Sen de ene collega zeg je: „En daan omdat ik het wou. neen, omdat inaa«d®n geweest, ze het. zelf wilden. Zo hebben we in „De eerste weken dacht ik: dat lukt vriendschappelijke strijd het stuk op- helemaal niet. Toen: laten we hopen gebouwd. Elke acteur is anders ge- dat het een beetje lukt, dat ze hef aard. Als er niet zo nu en dan on- een beetje leuk vinden. En nu vinden enigheid is zit je ongezond. De ze het unaniem goed. Daar ben ik Overdekte en onoverdekte terrassen psychologie speelt zo'n grote rol. Te- 1 dolgelukkig om". Vrij uitzicht op zee NOORDWIJK AAN ZEE Kon. Wilhelmina Boulevard 17 Telefoon 01719—2515 meerderheid (558.808 tegen 548.240) van zijn ri- j vaal Thomas O'Higgins. Deze laat ste is leider van de oppositieparty Fine Gael- Hij heeft in het gehele land verkiezingsredevoeringen ge houden terwijl De Valera zwijgen tot deed. ooral wat hij van zich zelf ver langt. En juist daarom is hij niet zelfverzekerd. I „Er s^h'et "-o weinig tijd over, maar ik zou het bijv. prettig vinden out I steeds door te gaan met spraakies- i sen. Er zijn er zo'n hoop. die dat niet nodig vinden, misschien ook niet no- I dig hebben. Maar al zou ik op dit punt perfect zyn, ik zou het toch I prettig vinden als iemand me gere- geld zou controleren. Met zo'n rugge- I steun zou ik veel geruster het toneel op gaan". En hij vertelt over zijn ervaringen i in Amerika, waar hij op een Rijks- beurs een zomer lang („jammer i dat het zo kort was") een cursus heeft kunnen volgen. I „Ik heb daar Robert Ryan en I Katherine Hepburn zien repeteren j voor „Anthony en Cleopatra". Hep- burn, da t is toch wel een geweldige j actrice. Maar ze kreeg iedere dag spraakies. Ryan, een soort wild-west-1 acteur elke dag schermles. Dat is daar een doodnormale zaak". Hij twijfelt niet aan de competentie van de veie docenten in spraak- en bewegingsleer, die Nederland rijk is. „Maar ze hebben geen voortdurend contact met het toneel. In Amerika zijn ze present bij elke repetitie: „Dat is goed, nee, dat is nog mis". Royaards wordt steeds een beetje dóe je het zo als ik het zeg" en dan kwaad verdrietig is misschien een zyn voorsprong steeds verder af. In Dublin ging het ene district na het andere verloren. In 1965 werd De Va lera gekozen met een meerderheid van ruim 120.000 stemmen. De 49-jarige O'Higgins, die ter stond na het bekendworden van de uitslag een gelukstelegram aan De het Valera zond, verklaarde met de uit slag van de verkiezingen zeer inge- nomen te zijn al had hy dan niet Bij het begin van de telling, toen gewonnen. Hij legde het grote aan- nog slechts de resultaten van de over j tal stemmen dat hij kreeg uit als een motie van wantrouwen tegen de regerende Fianne-Failpartij. Guldens uit de lucht Dansje Morgenochtend 9 uur begint de Géén telefonische of schrifte ROTTERDAM HOOGVLIET I SCHIEDAM VIAARDINGEN Aan den lyve heeft hij een heel j prettige uitzondering meegemaakt bij die eerste regie. „Ik had in mijn hoofd dat Do van der Stek en Dolf de Vries op een ge geven moment een dansje moesten doen. Daar heb ik Jack Bow voor ge vraagd. En tegen hem kon ik zeg gen: „Nee, nu Wordt het te veel dans". Dat was een tijne samenwerking, want hij begreep het". Zo zijn we dan weer bij het regie debuut. Royaards vindt, dat hy alles meehad. Een „jong" stuk, jonge ac teurs en op advies van Hep van Delft de jonge Roger Chailloux (van huis uit graficus) als decorbouwer. „Je krijgt zo'n stuk in handen ik vind het een heel fyn stuk en dan ga Je lezen, herlezen. Je laat een decor bouwen, je bouwt je fantasie op en voor je met je mensen gaat lezen heb je een beeld van de voor stelling in je hoofd". En dan wordt het op vele punten heel anders dan die fantasie had in gefluisterd. Waarom? „Regisseren", vindt Royaards, „is in de eerste plaats het afwegen van de instelling van de acteur tot de (Van onze financiële redactie) Met kunst- en vliegwerk werd in de afgelopen week voorkomen dat de Minister van Financiën geen cent nteer achter de hand zou hebben. De verhoogde staatsuitgaven gaan zich steeds meer doen gelden en met hulp van de Ned. Bank moest worden verhinderd dat het Rijk in een soortgelijke liquiditeitscrisis kwam als een nogal geruchtmakend Amsterdams bankiershuis. Toen dinsdagavond aan de Oude Turfmarkt de kas was opgemaakt, bleek de'bodem van de schatkist bedekt te zijn met een laagje klatergoud. Daartoe had het Rijk een vordering, welke verleden jaar op Groot-Brittannië was ontstaan, toen tijdens de sterlingcrisis een groot bedrag aan guldens bij het Internationale Monetaire Fonds was opgenomen, moeten overdragen aan de Ned. Bank. Geen houden meer aan loopt. De bankbiljettencireulatie heeft in de afgelopen week het wel vaartshoogtepunt bereikt van f 8.120 miljoen. Daarmee is voor het eerst Voor de Ned. Bank is het voorde- sinds de vlak-na-oorlogse geldsane- liger om guldens uit de lucht te ta ring van minister Lieftinck, toen we veren ten behoeve van de banken allemaal met een tientje op zak lie- dan voor het Rijk. De banken zor- pen, het formidabele bedrag van acht gen dat zij zo gauw mogelyk uit de miljard gulden overschreden. j schuld komen, omdat het teveel ren- Ouderen zullen zich wellicht her- J***' maar ^et r«ï *ar\ d? ff He lmieren dat er voor de oorlog nogal I all[}& zo nodig tot Sint Juttemis wat over te doen is geweest omdat de circulatie voor het eerst op f 800 miljoen was gekomen. Toen waren we echter nog „echt" arm. want het j het( dat de sltua was midden in de crisisperiode. Nu 'ie °J de kapitaalmarkt ontwricht is zijn we rijk en er is in één week j inancien met tijds maar liefst f 440 min aan de circulatie toegevoegd. Tezamen met de uitzetting van de voorafgaande week, welke f 118 min bedroeg, is er voor de maandwisseling ditmaal f 558 aan bankbiljetten nodig ge weest. Verleden jaar kostte de over- Ve^ocding van 7% komen ."dan'nog gang van mei naar juni maar f 430 min. Tydens de sterlingcrisis zat de schatkist nog goed by kas, zodat het destyds mogelyk was dat de guldens van het tegoed van het Ryk konden worden afgetrokken. De minister van Financiën kon toen nog een veer voor de neus wegblazen. Veel geld is wel leuk, maar zelfs de overheid kan, als het er op aan komt niet verder springen dan de polsstok lang is De belastingverhoging van 1 januari op een groot aantal verbruiksgoederen zet niet direct zoden aan de dyk, maar met de Staatsuitgaven is er geen houden meer aan sinds de fi nanciële ruimtevaart van het verle den jaar aan het bewind gekomen kabinet een aanvang nam. Het tegoed van de schatkist is de afgelopen week geslonken van 303 miljoen gulden tot een schamele 78 miljoen gulden. Een schimmetje ge zien in het licht van de uitgaven, waarvoor de schatkist zich gesteld ziet. Wassende circulatie van bankbiljetten De door de loon- en prijsbeweging verhoogde behoefte aan bankbiljet ten heeft gemaakt dat het publiek met het geld van de bankiers op zak Wal keert schip Zelfs al zou hij met een rente- Arme bankiers De bankiers hebben het voor de bankbiljetten benodigde bedrag kunnen financieren dank zy de be talingen van het rijk. Desondanks moesten zy f 144 mün interen op het gezamenlijke tegoed, zodat zij dinsdagavond nog maar f 142 min over hadden. De bankliers hebben het dus niet breed meer, doch zij hebben het voordeel dat zij beschik ken over een dik pak schuldbewij zen van de Staat, die zij zo nodig bij de Ned. Bank kunnen belenen. Het kost dan wel een slordige duit aan rente, maar zij hebben zich geen zorgen te maken dat niet aan opvra gingen zou kunnen worden voldaan. zouden de grote institutionele beleg gers de hand op de zak moeten hou den, want zy hebben geen geld meer om uit te lenen. De toezeggingen aan het bedrijfskapitaal uit alle hoeken en gaten te speuren zyn zo groot dat de Minister van Financien ach ter het net vist. Van de zijde van het publiek dat met grote tegoeden bij de spaarbanken zit is na de er varingen met voorgaande staatsle ningen ook niet veel te verwachten. Het ziet er daarom niet rooskleurig uit voor de schatkist. Het klatergoud op de bodem van de schatkist toont aan dat de wal het schip gaat keren ten aanzien van de Staatsuitgaven. De vraag is nu maar hoeveel avery het schip daarbij oploopt. Op het 13de Tsjechoslowaakse par- i tijcongres in Praag is gisteren me degedeeld. dat het land een moei- i lijke tijd tegemoet gaan wanneer de Ingrijpende economische hervormin gen volgend jaar van kracht worden. Jiri Hendrych. tweede man in de party, vroeg het volk om begrip voor de noodzakelijke maatregelen, die een nieuwe crisis in de economie moeten voorkomen. In het nieuwe systeem zullen ra dicale wijzigingen worden ingevoerd op het gebied van winsten, premies, concurrentie en prijzen, die voor ve len een bittere pil zullen zijn. De arbeiders hebben zich er al over beklaagd, dat ze minder betaald krij gen voor overwerk omdat de produk- tie omhoog moest- Ruim 1000 fabrie ken sluiten dit jaar hun deuren om dat ze niet renderen, zodat vele on geschoolde werkkrachten het ergste vrezen voor hun baan. Hendrych zei. dat het gesol met ar beiders, over wie besloten werd hen op korte termyn over te plaatsen zonder dat ze er zelf in gekend wer den, niet de manier is om de be langen van het volk met de belan gen van de maatschappy te vereni gen. Hendrych wees er tenslotte op dat met de nieuwe wind die door het land waaide, de sympathie voor het westen groeide, en waarschuwde er tegen deze nieuwe geest niet te mis bruiken om het communisme af breuk te doen. B.B. moet betalen Brigitte Bardot moet 10.000 fran ken schadevergoeding betalen aan de Decca grammofoonplatenmaatschap- py wegens het niet nakomen van een contract. In 1959 verbond B.B. zich om een plaat te maken met kinderverhalen. Zeven Jaar lang heeft ze gezegd dat ze geen tyd had. en dat vond de rechter niet alleen wat lang, maar ook nauwelijks te geloven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 21