Japan heeft de oude cultuur van Zuid-Amerika beïnvloed Eindelijk onweerlegbare bewijzen. MINDERWAARDIGHEIDSCOMPLEX vergelijking met een even tueel dreigende atoomoorlog, is het van weinig betekenis of de cultuurstromingen in onze wereld nu van west naar oost, 'of omgekeerd zgn gegaan. Maar, we de zaak zó scherp stellen is er renlijk niet veel wat dan nog stand houden. En daarom had het be lt wél onze belangstelling toen wij namen dat thans na jaren van deloos harrewarren onomstote- vaststond dat zo'n 5000 jaar ge len Japanse vissers geland zijn op kusten van het Zuidamerikaans Btinent. oude strijdvraag, opgeworpen r Thor Heyerdahl, en naar het teen door zijn geslaagde vlotvaart testigd, staat nu opeens weer op- de belangstelling. 'Het gevoel van eigenwaarde der oord- én Zuid-Amerikanen zou na if^ wel gestreeld zijn, als men B hanen bewijzen" dat de Stille kg bevolkt was vanuit de Nieu- wereld. Niet tevreden met het Idat in hun landen op minstens drietal plaatsen vrij hoogstaan- lulluren zich zelfstandig ontwik- en, moesten deze ook nog hun be aring aan andere landen, liefst hebben doorgegeven, to is het minderwaardigheidscom- de Amerikanen wel te be- ijpen. Eerst hebben ze jaren, wat ik, eeuwen geleden onder het feit ze „pas" in het jaar 1492 door Columbus, een Genuese zeevaar- in Spaanse dienst, zouden zijn Idekt. Later bleek het een verade- ng dat, naar toen nog niet beves- de geruchten, bleek dat vóór die lumbus Noormannen de Ameri- anse kust al hadden bevaren. Of- won die Vikingen nu ook al weer beste naam hadden, fervolgens was het een hele opluch- in de oerwouden - van Yu- op de bijna onbegaanbare 'an de Andes resten en n grootse culturen werden ronden. Die „scalperende voor hadden dan tóch, op hun urt, meer cultureel-gerichte voor- wre gehad... en dat was bemoedi- ind. Maar alles by elkaar was het toch g niet zo heel veel, en dat verge- ken bij wat men in de oude lan- om de Middellandse Zee aan llturen en beschavingen vond... En toen kwam Thor. fin toen kwam Thor Heyerdahl, Noorse geleerde in 1914 in Lar- k geboren. De liefde voor de vol- inkunde kreeg hg mee van zgn loeder, die voor haar genoegen familie was rijk het plaatselij - museum voor folklore leidde. Na n studie maakte hg een reis naar Pacific. Dat was in de jaren 1937- 18. Daar werd zgn belangstelling Bvestigd op een vraagstuk dat toen ogal brandend werd genoemdwaar tomen de bewoners van het Paas- land vandaan? Toen kreeg hg, als II ingeving, de gedachte dat zij van merika gekomen moeten zgn, en Jt het zeker ook niet uitgesloten was M de mensen van al die uitge leide eilandengroepen in de gehele uldzee van die kant zouden zijn ge- omen. Dit dan in tegenstelling tot hogere theorieën. U hegrypt dat vele Amerikanen biy JBren met deze Thor en dat hy op to mogelyke manieren werd ge- terd. Zijn theorie maakte hy bekend het jaar 1941. Maar niet alleen 1 't oorlogsgedrui8 zyn mening torgtemde, er waren zelfs in de heel wat geleerden die ge- "pchattend om de jonge weten- Capeman lachten. Vroegere theorieën ^°g steeds is niet weerlegd de oude tomng dat de inwoners van de Nieu- Wereld eens uit Siberië zyn geko- en. De landbrug van de eilanden "•en dat land en Alaska werd door in verschillende etappes geno- ®n. en vandaar uit zwermden de igtonten het nieuwe land in. Dat ZOn 120 eeuwen geleden zijn be- nen, om te eindigen toen deze v ns®n het uiterste zuidelyke puntje Zuid-Amerika hadden bereikt. hfan"? Z° n ze8tig eeuwen zQn C®- lioh P de2e wl^ze had de mens P*„iÜ*r8preld ov#r d® landen die de wnzomen. Want ver voor de emigratie naar Amerika waren al de kusten en de grote eilanden voor het vasteland van Azië door de mens in bezit genomen. De laatste etappe was toen de reis over de Stille Zuidzee. Een etappe, die wel iets weggehad moet hebben van een stel kangeroesprongen. Want in enkele vrij zeewaardige boten ging 'n aantal gezinnen op reis. Zij zochten een onbewoond eiland op in deze ge weldige ruimte van wolken, wind en water. Op zo'n eiland vestigde men zich dan en pas weer een volgend ge slacht nam een volgende „sprong" naar een verder gelegen eiland. Vaak onderhielden de reizigers be trekkingen met het vader-ei-land. Op deze wyze ontstond een overigens wel schaarse kennis van al die eilandenrijken. Op deze wijze was de mens zo nam men aan dan ook uiteinde lijk gekomen tot het Paaseiland, een van de eenzaamste eilanden ter we reld. Bevestiging Een bevestiging van deze theorie was het feit dat men een aantal cultuuruitingen en -voorwerpen kan vinden die in oorsprong op het vas teland van Azië te lokaliseren zijn, terwijl op de eilanden door de gehele Pacific heen, het spoor van hun „reis" is na te gaan. Heyerdahl nam echter met deze uit leg geen genoegen. Want ook op de westkust van vooral Zuid-Ame rika waren de cultuursporen met veel moeite overigens aan getroffen, ofschoon er ook plotseling een geheel ander karakter viel op te merken. Hierdoor ontstond er aarzeling in de uitleg. Waarom was opeens die emigrantengolf „vlak" nu ja op een duizend kilometer kijk je hier in deze ruimte niet voor de kust van het Amerikaanse continent ge stopt? Want al waren er sporen, méér dan dat was er niet. Bovendien wa ren deze „sporen" twijfelachtig. En toen kwam Heyerdahl en zei dat niet van Azië maar integendeel van Zuid-Amerika uit de Zuidzee was bevolkt. Die opgemerkte cultuurspo ren waren ontstaan dat over de eer ste bevolkingslaag heen een invasie vanuit Azië de resten had overspoeld. Inderdaad niet onaardig bedacht... maar een theorie waarvan de tegen standers uitriepen dat Thor dan maar eens moest bewgzen hoe d&t in zgn werk was gegaan. De kano's van de Amerikaanse kustbewoners waren akelige zwakke huikjes, die in geen enkel opzicht zeewaardig waren. Nee, dan waren die prauwen van de eilandbewoners heel wat anders. Dat waren inder daad zeewaardige vaartuigen, die in geen enkel opzicht iets onder deden voor de beroemde drakenschepen van de Vikingen, die daarmee toch herhaaldeiyk het noordelijk deel van de als zeer ruw bekend-staande At lantische Oceaan waren overgesto ken. Niet voor niets noemde de Ame rikaanse auteur P. Buck zgn boek over deze Polynesische zeevaarders „The Vikings of the sunrise". Thor Heyerdahl beweerde toen dat de reizen niet met boten maar met balsavlotten gemaakt waren. Balsa is een speciaal soort hout van de ge lijknamige boom die aan de west kust van de Nieuwe Wereld voor komt en prachtig licht van gewicht is, voortreffelgk geschikt om vlotten van te bouwen. Zeestromingen zou den voornamelgk de voortstuwings kracht zgn geweest. Men lachte Thor uit... totdat deze in 1947 u weet het nog wel bewees dat men inderdaad zonder al te veel moeite van Zuid-Amerika per vlot naar het eilandenrijk van Peru naar de Tuamotu-archipel kan varen. In 101 dagen legde Thor met vijf vrien den een afstand van ruim 4300 zeemij len af. Thor kón gelijk hebben. Dat had hy inderdaad onomstoteiyk be- Weerlegd Afdoende werd een groot deel van de hypothesen van Heyerdahl weer legd door een Nederlandse vrouw. Het was mevrouw Clementine Hee- ren-Palm, die op 13 september 1955 haar proefschrift „Polynesische mi graties", verdedigde. Zij bewees door de vormen van verschillende ge bruikte cultuurvoorwerpen, zoals een weefgetouw of een klapperrasp, dat de cultuur in de Stille Zuidzee van west naar oost was gegaan, dus van Azië over of misschien wel ten dele om de Pacific, naar Amerika. Op het grote congres van de Paci- fic-onderzoeker in 1961 in Honolulu gehouden, werd dan ook een motie onder zeer sterke aandrang van de Amerikanen aangenomen. Hier in werd gezegd dat vanuit Azië een deel, en misschien zelfs wel een groot deel van de cultuurinvloed op de eilandbevolking was uitgegaan, maar dat er ook sporen van Ame rikaanse invloed waren aan te wij- Er is contact geweest, over de eilanden van de Pacific heen, tus sen Amerika en Azië. Dat was uit veel op te maken... maar tot dusver viel het niet te bewijzen. MAAR DAT BEWIJS IS NU DUS GELEVERD Bewijzen Het was het Amerikaanse archeo logen-echtpaar Evans-Meggers die dit onomstotelijk bewijs onlangs kon leveren, op het spoor gezet door de amateur-archeoloog Emilio Estrada uit Ecuador. Voor 11c u over de ont dekking zelf vertel, wil ik u nog even op twee dingen wijzen. Aardewerk was lang al een belangrijk punt in de strijd „west-oost" of „oost-west". In Azië kent men aardewerk, in Ame rika kent men aardewerk, maar oorspronkelijk kende men geen aar dewerk op de Zuidzee-eilanden. De kokosnootschaal verving in deze veel. Had de mens zyn aardewerk mee genomen op zgn omzwervingen die hem zouden leiden naar de Nieuwe Wereld? Het was nauwelgks aan te nemen. En dan zeker toch niet in deze vormen. Zou dit aardewerk dan geheel zelfstandig in Amerika ont staan zyn? Een vraag te meer in dit toch al zo geladen en moeilgke on derwerp. Het tweede waarop ik uw aandacht wil richten zgn de hopen keukenaf val die de voorhistorische mens dicht by zyn woonplaats opwierp en die nu voor onderzoekers een prachtige vindplaats is. Hierin biykt de mens eens, in lang vervlogen tijden, om het even of hij nu aan de kusten van de Noordzee in Denemarken heeft gewoond in Azië of in Zuid- Amerika, steeds geiyk te zgn. En dus onderzoekt men thans nieuws gierig deze kuilen met afval. Hier- lit is veel te concluderen. Aardewerk In zo'n hoop keukenafval van de pr^historische bewoners van zyn va derland (dicht bg het plaatsje Valdi- v'ia, ten westen van de haven Guaya quil) ging Emilio Estrada In 1956 graven. Tot zyn grote verwondering v'ond hy vormen van aardewerk, schotels, kommen en kruiken, die een zeer afwykende vorm vertoonden. Ze waren ook beter gemaakt dan het mdere aardewerk. Hy maakte het echtpaar Evans- Meggers opmerkzaam op zyn vondst en maakte hun deelgenoot van zgn gedachten. Het echtpaar rette de op gravingen voort. Uit de gevonden res ten van de vissen, dieren die niet aan de kust voorkomen, kon men con cluderen dat deze bewoners over grote en zelfs zeewaardige prauwen hebben beschikt. Verder werd zo'n groot aantal schelpen gevonden dat het duidelgk is dat dit voedsel een voorname bron van levensonderhoud moet zijn geweest. Opeens komt nu in deze afvalresten een laag te voor- schgn waarin aardewerk wordt ge vonden. Aardewerk van een vrg goed gehalte; zeker niet de allerprimitief- ste vorm. Het vermoeden is dus ge wettigd dat deze oude bewoners, die daar een vgftig eeuwen geleden zo gezapig leefden, plotseling met an dere mensen in aanraking zijn geko men die al heel wat hoger op de culturele ladder stonden en hun het gebruik en het maken van aardewerk leerden. Waar kwamen deze „anderen" van daan? Een belangrgke vraag in het grote „west-oost"-probleem. Deze zo genoemde Valdivia-cultuur, bleek dus opeens een belangrijke sleutel te zijn. Uit Japan Men ging vergelgken en zoeken en het vermoeden van Estrada, een be reisd man, werd steeds meer bewaar heid. Deze gevonden vormen van aardewerk vertoonden Inderdaad een verbluffende gelykenis niet aarde werk dat op een geheel andere plaats op de wereld voorkwam. DAT WAS IN JAPAN. Op 't eiland Kioesjoe had men van de préhistorische volken inder daad volkomen gelgksoortig aarde werk met de volkomen geiyke ka rakteristieke randversiering gevon den. In het jaar 1962 lichtte het echt paar al voorzichtig een tipje op van de sluier, maar die eerste reactie werd zó slecht ontvangen dat zy veel meer zekerheid wilden hebben. Zij gingen naar Japan, gingen ook dóór graven en toen stond hun mening absoluut vast. Japanse vissersboten zyn zo'n der tig eeuwen voor onze jaartelling af gedreven, of met moedwil naar Zuid-Amerika gegaan. Van Japan gaat een bepaalde zeestroming, de Koero Sjio Drift regelrecht naar Amerika. Met een storm, een van die beruchte Japanse taifoens, in die stroming geraakt, voortgezweept door de wind, hadden deze schepen niet veel kans op terugkeer, zij moes ten wel oostwaarts gaan. En zo is dan te verklaren hoe aan de Ameri kaanse westkust scherven van Ja pans vaatwerk te vinden zgn. Of deze culturele betrekkingen lang hebben bestaan en hoe diepgaand de oudere cultuur door later komenden werd beïnvloed, moet allemaal nog worden uitgezocht. Maar dat eens te meer hierdoor bewezen is dat er al heel veel meer onderlinge be trekkingen tussen de volken, ook die door oceanen worden gescheiden, is geweest, veel meer dan die paar schuchtere pogingen waarvan onze geschiedenisboekjes gewagen, dat is FERDINAND VAN LEEUWEN Foto's: Links, van boven naar beneden: Het beeld van een baby gevonden in Midden-Amerika. Dat deze volken eens uit Azië kwamen, wie zal er nog aan twijfelen f Mogelijk hebben ook latere culturele betrekkingen deze vormen beïvloed. Een stenen beeld van Celebes Vergelijk dit eens met de bekende beelden van het Paaseiland. Een gro tere overeenkomst dan met die van de cultuur van Zuid-Amerika. Een graf van de Jomoncultuur. Rechts, van boven naar beneden: Het vroegere aardewerk von de e.g. Jomoncultuur alt Japan, dat toch al op een vrij hoge ontwikkeling wijst en dat soortgelijk ook thans gevonden in Zuid-Amerika. Een masker van aardewerk uit Japan JomoncultuurSterk spreekt hieruit de samenhang met de Zuid- amerikaanse voorwerpen. draf giften van df Jomoncultuur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 23