Karl Barth tachtig jaar
GROOT EN ONGELOOFLIJK BEGAAFDE THEOLOOG
Earth's visie gaf radicale
trending aan theologisch en
kerkelijk denken
Enorme werk
en denkkracht
OOK IN VIERPOLDERS
STAAT EEN VAN DE
MEER DAN ÏOOO
VESTIGINGEN VAN
DE RAIFFEISENBANK.
BANNELINGEN
ONTVOEREN
GEESTELIJKE
Pionier van Ned.
Leger des Heils
overleden
INDONESISCHE REGERINC ZORGT
VOOR KWART MILJOEN BIJBELS
Zilveren
Moederdag Ideeën
Weer mijnen in
duinen bij Bergen
Mens niet middel
maar doel. zegt
mevr. Stoffels
DONDERDAG 3 MEI 1906
LSZDSCS DAGBLAD
PAGINA 7
a Op 10 mei wordt de beroemde
y theoloog Karl Barth 80 jaar.
Prof. dr. A. A. van Ruler, hoog-
leraar in de dogmatiek en het
kerkrecht aan de Universiteit te
Utrecht schreef voor ons blad
naar aanleiding van deze ver-
jaardag bijgaande beschouwing
over leven en werk van Barth.
Op 10 mei 1886 werd Karl Barth geboren, zoon van een hoog
leraar in het Nieuwe Testament. Hij is in het spoor van zijn vader
gebleven en is theoloog geworden. In zijn jonge jaren heeft hij ook
er over nagedacht, in de politiek te gaan. Hij was (en is) socialist,
maar hij is toch aan zijn oorspronkelijke vak blijven bannen.
En dat met z'ji hele hart. Als hij
politicus ivas geworden, zou hij
zijn werk evenzeer met zijn ge
hele hart gedaan hebben. Dat
duidt op een eerste trek in deze
thans tachtigjarige figuur: zijn
ongelooflijke begaafdheid. Hij
heeft zijn leven lang een werk
kracht getoond, ivaarvan men
diep onder de indruk komt. Het
geheim daarvan lag voor een
groot deel zeker in zijn onvoor
waardelijke toewijding aan de
taak. die hem werd opgedragen.
Hij leefde volgens een strenge
indeling van de dag. Dezelfde
vindt men in zijn boeken, in de
wijze ivaarop hij schrijftterug.
Daar zit iets ambachtelijks in:
geen woord te veel. geen ivoord te
weinigelk woord precies op zijn
plaats.
Naast deze werkkracht stel ik z'n
denkkracht. Hij pakt alles aan wat
hc voor de voeten komt. uit de
bijbel, uit de traditie, uit het heden.
Maar dan zet hy er zijn eigen her
sens en hart op. Hy boort er dwars
doorheen. En dan zegt hij de dingen
opnieuw in zijn eigen woorden. Men
kan er zeker van zijn. dat er dan iets
nieuws te voorschijn komt. Zo is het
ook in zijn theologische ontwikke
lingsgang gegaan. Hij heeft vijftig
jaar boeken geschreven. Er zit dui
delijk een eenheid, een lijn in. Maar
tegelijkertijd moet men zeggen, dat
hij telkens op een voor allen verras
sende wyze een hoek is omgeslagen.
Zo liep zijn weg. Er is dus een een
heid. De eenheid van een weg M-rar
die weg gin? telkens een hoek om.
Daar had niemand op gerekend.
Barth zelf kwam alleen, door zijn
diep-borende originaliteit, tot deze
ontdekking.
PROF. DR. KARL BARTH
tig. Zelf was hij als mens en theo
loog uiteraard opgegroeid en volwas
sen geworden in de jaren voor de
eerste wereldoorlog. De toonaange
vende theologie van die dagen was
geheel gericht op de mens. zijn gods
dienst. zijn cultuur. Zoals de men
sen uit Kampen de maan wilden
scheppen uit de IJssel. zo wilden de
theologen toen God scheppen uit de
religieuze gemoedservaringen van de
mensen. In de oorlogsjaren kwam
Barth als dominee tot de ontdekking
dat dat een vreemde manier van
doen was. Het getuigenis van de pro
feten en de apostelen van de bijbel
kwam recht op hem af. Niet wat de
mensen over God denken is de hoofd
zaak. maar wat God over de men
sen zegt.
In de arena
En hij heeft geen blad voor de mond
genomen. Het heeft hem zijn ver
banning uit Duitsland gekost.
Maar hy is steeds de ziel van de
belijdende kerk in Duitsland ge
weest. En voor tallozen in Europa en
daarbuiten was hij een geestelijk
centrum van verzet tegen de natio
naal socialistische overheersing.
Tegenover het Russische commu
nisme en zyn welbewust atheïsme
neemt hij een heel andere houding
aan. Hij houdt het er glimlachend
voor. dat Christus daar gemakkelijk
tegen op gewassen is. Persoonlijk
moet ik erkennen, dat dit verschil in
houding tegenover Hitler en Stalin
my in het levensbeeld van Karl
Barth nooit duidelijk is geweest.
Kan men Karl Barth de kerk
vader van de twintigste eeuw noe
men, zoals men kan zeggen, dat
Schleiermacher de kerkvader van
de negentiende eeuw is geweest? Op
zo'n vraag kan men natuurlijk al
leen achteraf antwoord geven. Daar
voor is het nu te vroeg. Maar men
kan wel alvast enige overwegingen
ten aanzien van deze vraag naar
voren brengen.
In de éerste plaats: Karl Barth
heeft in ieder geval de theologie, de
kerk en de christenheid weer op
eigen benen gezet. Hij heeft haar
ook terug geleid naar de openbaring.
Hij heeft haar ook weer aansluiting
gegeven aan de traditie van de eeu
wen. Hy zelf is met gespitste oren
gaan luisteren naar die vreemde
boodschap van de bijbel. En tallozen
zijn door hem in dit opzicht aange
raakt en gevormd. Sommigen vinden
zelfs, dat hij daarin veel te ver is
gegaan, dat hij de theologie in een
geetto tegenover de filosofie heeft
gestopt, dat hij van de openbaring
een onaantastbaar betonnen bolwerk
heaft gemaakt, dat hij de kerk, al
thans de prediking van de kerk. tot
een bijkans mythische grootheid
heeft laten verstarren.
Wat er van deze kritiek ook waar
zij, in elk geval blijft zijn grote
verdiensten bestaan, dat hij de
christenheid weer bij haar zaak
heeft bepaald.
In de tweede plaats: zijn theologie
heeft een enorm uitgebreide invloed
gekregen. Het is in Europa begon
nen. Daar was het een geweldig
taaie weerstand. Maar hij heeft ge
zegevierd. In Nederland b.v. is door
zijn invloed het hele stelsel van rich
tingen en kerken radicaal in de war
geraakt. Later is zijn invloed ook het
Kanaal en de oceanen overgegaan.
Zelfs in Engeland is men zich
ernstig gaan bezighouden met deze
typische vastelandse manier van
theologiseren.
Heel de wereld
Tegenwoordig bespeurt mén de in
vloed van Barths theologie diep
gaand over de hele wereld tot in
Amerika en Japan. Kortom: zijn le
venswerk is geen Duitse aangelegen
heid gebleven, zii heeft wereldbete
kenis gekregen. En als zo'n stukje
gist eenmaal in het deeg zit. dan
haalt men het er niet meer zo ge
makkelijk uit, het blijft werken.
Oppositie
In de derde plaats: er is natuur
lijk een „los-van-Barth-beweging"
losgebroken. Die is al jaren aan de
gang. In de oppositie met Barth
zoekt men het in talloze richtingen
Er zyn er, die de kant van Rome
uitgaan. Anderen laten de kerk
schieten en willen puur met het
evangelie de wereld in. De laatste
tijd zijn de problemen van de exis
tentie. de taal en het „verstaan"
over Barths theologie heengevallen.
Enkelingen richten hun aandacht op
het vraagstuk van de geschiedenis of
van de verwachting van de toekomst.
Wie zich zelf tegenwoordig respec
teert en helemaal met moderne ve
ren wil pronken als theoloog, oor
deelt over de theologie van Barth als
een volmaakt achterhaalde zaak. Het
moet mij van het hart: in veel van
deze moderne vloedgolven is onge
looflijk veel oppervlakkigs. Men kan
er in zyn ziel over huilen, dat er te
genwoordig zo verschrikkelijk dom
over die dingen gepraat wordt.
In denk b.v. aan de beroering, die
een paar jaar geleden rondom het
boekje van Robinson „Eerlijk voor
God" overal ter wereld ontstond.
Verleden tijd?
Is Barth werkelijk verleden tijd?
Ik zou zegen laat me niet lachen.
Iemand, die zo fundamenteel over de
dingen gedacht heeft en zo kernach-
I tig er over heeft geschreven, zou nu
al verleden tijd zijn? Is wat daarna
I gekomen Is niet veelszins schuim,
dat zo weer opgelost is? En keert
Barth dan niet terug? Men weet het
natuurliik niet. De wereld, de chris-
tenheid kan ook met verblinding ge
slagen worden. Maar op de zaak
ziende, moet men zeggen: met Barth
zijn we nog lang niet klaar.
Daarom in de vierde plaats: Barth
alleen maai' napraten en doen alsof
hij het laatste woord heeft gezegd,
gaat natuurlijk ook niet aan. We
moeten met hem en zijn vraagstel
lingen. ook met zijn antwoorden bezig
blijven. Want hij is met de zaak be
zig. Daartoe heeft hij ons terug ge
roepen. Maar het zou kunnen zijn.
dat er nog een en ander valt op te
merken. Zelfs is het denkbaar, dat
de hele structuur, het bestek van het
gebouw totaal veranderd moet wor
den. Jaren geleden heeft Barth dat
zelf eens in een toespraak aan een
diner in Bazel gezegd. Heeft hy in
zijn theologie de betekenis van de
persoon en het werk van Christus
niet mateloos eenzijdig overdreven?
Komt het werk van de Heilige Geest
in zijn denkwijze niet op een reus
achtige manier te kort? Of beter:
moeten we, in de opbouw van ons
christelijk denken, niet terug naar
de leer van de drie-eenheid, de uit
verkiezing en het rijk?
Dat zijn slechts vragen. Het zijn
kritische vragen aan het adres van
de theologie van Barth. Maar zo zijn
en blijven we bezig met zijn levens
werk en stappen we niet zonder
meer over hem heen en van hem af.
A A. VAN RULER
Nederlands protestants
pastoraat n Spanje?
Op het ogenblik wordt onderzocht
of het mogelijk is een Nederlands
protestants pastoraat te vestigen in
Spanje. Uit recente gegevens blijkt,
dat vrij veel Nederlanders in dit land
wonen. Men schat hun aantal op
ruim tweeduizend. In zuidelijk Span
je, in El Atabal bij Malaga hebben
bovendien grote groepen Indische
Nederlanders gevestigd. Dit is ook
het geval op de Canarische eilanden.
De gereformeerde emeritus predi
kant. ds. H. van den Brink, heeft
zich thans by de Indische Nederlan
ders in El Atabal gevestigd. Over de
mogelijkheden voor de opbouw van
een definitief pastoraat voor de
protestantse Nederlanders in Spanje
zal hij te zijner tijd rapporteren aan
de Geref. Kerken en aan de Ned.
Herv. Kerk in ons land.
Hostie uit automaat
Het Vaticaanse weekblad „Osser-
vatore Delia Demenica" heeft woens
dag kritiek geoefend op het plaat
sen van een automaat voor hosties
in een Noord-Italiaanse kerk.
Het apparaat staat in de kerk van
Can Carlo in Gerrara. De adspirant-
communicant moet een geldstuk op
een schaal naast de machine leggen.
Door een knop in te drukken krijgt
men dan een hostia.
Het blad noemt dit een van de
verkeerde en gekunstelde initiatie
ven waardoor de liturgische vernieu
wing die gaande is, wordt verraden.
PRIESTER DREIGT
TE KOMEN SPOKEN
I In het testament van een rooms-
katholieke geestelijke staat, dat hij
bij iedereen zal komen spoken, die
I „ook maar een onnodige dollar* aan
zijn begrafenis heeft gespendeerd.
De priester Roger C. Straub over
leed op 26 april in de ouderdom van
69 jaar. In het testament, waarin hij
5.000 dollar aan een zuster legateer
de. staat o.m.: „Een waarschuwing:
spendeer geen enkele onnodige dol-
i lar aan mijn begrafenis. Indien
j iemand deze waarschuwing in de
I wind slaat, zal ik 'zo de Here wil)
iedere nacht om 12 uur bij hem
i komen spoken".
De begrafenisondernemer, die pater
Straub ter aarde heeft besteld, zegt,
dat hij een normale begrafenis heeft
gekregen.
Monniken gaan op
Griekse berg wonen
Vijf Russische monniken zullen
toestemming krijgen op de Griekse
Athosberg. het kloosterschiereiland
dat voor vrouwen verboden is. te
gaan wonen.
De metropoliet Nicodim van Lenin
grad heeft dit dinsdag verklaard toen
hy na een bezoek aan Athene naar
zyn land terugkeerde.
De Russische Kerk heeft drie Jaar
geleden toestemming gevraagd 18
monniken naar de Athosberg te laten
gaan om de Russisch-orthodoxe ge
meenschap aldaar te versterken.
Waarom toestemming voor slechts
vijf monniken is verleend, is onbe
kend.
De gemeenschap van Russische
monniken op het schiereiland is
sinds de Russische revolutie steeds
kleiner geworden. Op het ogenblik
zijn er nog 56 van deze monniken, die
alle ouder dan 60 jaar zijn.
Het patriarchaat van Constantino-
pel heeft religieuze zeggenschap over
de Athosberg. maar de Griekse rege
ring moet de verblijfsvergunningen
goedkeuren.
Advertentl#
Beter gezegd: juist in Vierpolders. Het is een kleine
gemeente op Voorne en Putten met slechts 1000 in
woners. Maar ook in deze kleine gemeente wordt
gespaard en worden andere bankzaken gedaan.
Daarom is er een Raiffeisenbank. Vierpolders heeft
grote plannen. Er komt een tuinbouwgebied, men
denkt aan een rekreatie-centrum aan de Brielse
Maas en het wordt een knooppunt van grote ver
keerswegen. Er zullen steeds meer mensen in
Vierpolders komen wonen. En reizigers of toeristen
zullen het bezoeken. Dan staat de Raiffeisenbank
klaar om In een prettige sfeer aan alle wensen op
bankgebied te voldoen. Zoals de Raiffeisenbank dat
overal elders doet... 2.000.000 spaarders. 4,8 miljard
gulden spaargeld, meer dan 1000 vestigingen.
lÖ)lUJIC.lPAiaMIUC.|C.IM|D),
spaarbank en alle bankzaken
Diep;
Ik voeg eea derde woord toe. Er
zijn niet alleen zijn werkkracht en
originele denkkracht. Er is ook zijn
diepgang. Hij is systematisch theo
loog. dogmaticus. Wat wil zeggen: hij
is zijn leven lang bezig geweest met
de waarheidsvraag. Wat is de waar
heid. Wat is de christelijke waar
heid? Daarbij heeft hij zich nooit
opgesloten in het christelijk huisje.
Hij is onbevangen alle denkers van
vroeger en later tijd tegemoet getre
den. Hij heeft voor alles nagedacht.
En dat niet alleen met z'n hersens
zuiver verstandelijk. Maar met z'n
hele wezen. Daarom heeft de muziek
ook zo'n grote rol in zijn leven ge
speeld. In dat verband gaf hy bij
voorbeeld aan Mozart. verre de voor
keur boven Bach. Zo is hij bezig ge
weest met de vragen aangaande het
zijn en het heil. de mens en de we
reld. God en het kwaad. Christus en
de kerk. het dogma en de prediking
Hij heeft door al deze vragen heen-
gedacht tot op de bodem.
Mijn vierde woord is het woord
moed. Die bleek al in de jaren twin-
We moeten een theologie van het
woord (van het woord van God) heb
ben. Daarvoor is Barth toen met on
gelooflijke moed en vasthoudendheid
in de arena getreden. Aan alle kan
ten vielen de leeuwen op hem aan.
Maar hij heeft geen ogenblik geaar
zeld en steeds fris en vrolijk de strijd
aangebonden en stand gehouden.
Daardoor heeft hij een radicale wen
ding in het theologische en kerke
lijke denken van dc christenheid ge
bracht.
Intussen is deze omwenteling
vreemd in zijn werk gegaan. Barth
is begonnen met een boek over de
brief van Paulus aan de Romeinen.
Een commentaar kan men dat nau
welijks noemen. Het was meer een
profetische schreeuw. Zo bedoelde hij
zijn werk oorspronkelijk ook: als
profetische kritiek op de gangbare
denkwijze. Maar de profeet is op den
duur systematicus geworden.
Zyn eigenlijke levenswerk is neer
gelegd in een zeer omvangrijk, zij
het onvoltooid werk: de kerkelijke
dogmatiek. Daarin brandt nog ten
volle het profetische vuur. Maar het
is meer of minder dan een echte,
systematische dogmatiek, waarin de
leer stelselmatig ontvouwd wordt..
Eerst heette het boek christelijke
dogmatiek. Maar toen is Barth op
nieuw begonnen en heette het ker
kelijke dogmatiek. Zowel die over
gang van het profetische naar het
systematische ais die van het chris
telijke naar het. kerkelijke zijii ken
merkend voor de enorme soepelheid
en spankracht van zijn geest.
Verbannen
Die moed bleek ook nog op een heel
ander terrein. In de jaren dertig
kwam Adolf Hitler op het toneel. In
zyn economische en geestelijke
wanhoop greep het grote, ook cultu
reel en geestelijke grote Duitse volk.
naar het heidendom van het natio-
naal-socialisme. Dat was voor alle
christenen en ook voor de kerk in
Duitsland niet zozeer een beproeving,
maar vooral een kolossale verzoe
king. Van het begin af aan is Barth
daar vierkant tegenover gaan staan.
K e r k e 1 ij k Leven
NED. HERV. KERK
Beroepen te Nijverdal (vak. H. J.
van Druten) T. Stehouwér te Wouds-
end; te Rijnsaterwoude L. Emmer-
zaal te Pernis.
Bedankt voor Gameren C. Treure te
Hasselt; voor Wouterswoude S. R. van
Assenbergh te Hedel.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Wormerveer A. Bakker
te Hemelum.
Bedankt voor Klundert (2e pred. pl.)
L. Herlaar te Rockanje.
CHR. GEREF. KERKEN
De Spaanse ambassade bij de H.
Stoel heeft gisteren een tweede brief
ontvangen van mgr. Marcos Ussia.
waarin deze verklaart door anti-
Franco anarchisten ontvoerd te zijn.
Volgens het Italiaanse persbureau
heeft de politie aanwijzingen gevon
den. dat een groep Spaanse banne
lingen in Italië de hand in de ont
voering gehad hebben. De politie
onthoudt zich echter van commen
taar.
mgr. Ussia gisteren rond het mid
daguur is ontvangen. Maandag had
de ambassade een eerste brief gekre
gen. Volgens een zegsman op de
ambassade heeft mgr. Ussie in beide
brieven verklaard, dat hy in goede
gezondheid verkeert. In de tweede
deelde hy mee, dat de voorwaarde
voor zyn vrijlating is, dat Paus Pau
lus een beroep op Franco moet doen
om de politieke gevangenen in Span
je vry te laten.
Mgr. Usssia, die kerkelijk attaché
was, is het laatst vrijdagavond ge
zien toen hy de Spaa:
verliet op weg naar eijn woning.
Op 68-jarige leeftijd is. na een
ziekbed van drie jaar, in Groningen
overleden de heer M. J. Potuyt, een
van de pioniers van het Nederlandse
Leger des Heils.
De heer Potuyt, die in Utrecht
werd geboren als zoon van een chris-
telyk-gereformeerd predikant, trad in
1928 tot het Nederlandse Leger des
Heils toe. Tot aan 1960, toen hy naar
Groningen ging was hij in Den Haag
werkzaam als officier in algemene
dienst. Sinds 1945 was hy daarnaast
hoofdredacteur van het maandelijkse
orgaan van het Leger, de Heilsbanier.
Deze functie moest hy door zyn ziek
te in 1963 noodgedwongen opgeven.
Ook zijn functie van administrateur
van de rust- en verpleeghuizen van
het Leger «sinds 1960) kon hij in 1963
niet langer waarnemen.
De teraardebestelling vindt plaats
op donderdagmiddag half drie. op de
begraafplaats Selwerderhof in Gro-
Vaticaans theoloog
over de beatmuziek
Een Vaticaans theoloog, mgr. Ben-
venuto Matteucci, heeft in het week-
blak Osservatore Delia Domenica als
zijn mening te kennen gegeven, dat
religieuze muziek in jazz- of beatstyl
op het absurde af is. Hij noemde in
dit verband een dergelijke muzikale
versie van de mis die in de Canadese
provincie Quebec is uitgevoerd, en
een concert van beatmuziek, dat on
langs in een kerkelijk gebouw in
Rome werd gegeven. De theoloog
vond. dat er ondanks alle goede be
doelingen, weinig overbleef van het
heilige karakter van de kerkmuziek.
Dit was naar zijn mening zeker niet
de bedoeling van de vernieuwing in
de kerk.
De Indonesische regering heeft in Japan 250.000 bijbels laten
drukken en ze ter beschikking gesteld van de kerken en de chris
tenen in Indonesië.
itoiljoen exemplaren van de koran
drukken in Japan. Vanuit de chris
telijke kerken is toen gevraagd of de
Indonesische regering ook bijbels
wilde laten drukken. Dit verzoek
werd direct ingewilligd. De regering
wilde daarmee duidelijk tonen, dat
er in Indonesië vrijheid van gods
dienst is.
De eerste partij bijbels is inmid
dels in Djakarta gearriveerd. Op de
titelpagina staat: „Dit is een ge
schenk van de regering van Indo
nesië aan de christenen". Het Indo
nesische bijbelgenootschap in Dja-
kartta heeft geen magazijnruimte ge
noeg voor deze enorme party bijbels.
Daarom zyn in tal van steden spe
ciale depots ingericht. De bijbels
worden uit Japan rechtstreeks naar
deze depots verscheept. Ze worden in
Indonesië tegen zeer lage prijs ver
kocht.
VRIJHEID VAN
GODSDIENST
Deze geweldige drukwerk-order is
door de Japanse regering betaald in
het kader van de herstelbetalingen
en vergoedingen van oorlogsschade
aan Indonesië.
Reeds eerder liet de Indonesische
regering op dezelfde wijze een half
Advertentie
Bij LUCAS VAN LEYDEN in
't bekende Silverhuys.
KRISTALLEN VAAS v.a. f 11,95
LIPSTICKHOUDER v.a. f 5,95
POEDERDOOS v.a. f 17,—
BYOUTERIEDOOS v.a. f 19,75
SPIEGELTJE v.a. f 8,50
TOILETGARNITUUR
4-dellg v.a. f 57,50
DOUBLÉ ARMBAND v.a. f 11.75
DOUBLÉ HORLOGE v.a. f 55,—
en verder nog 794 andere, leuke
geschenken.
Nederl. kerken naar
Wereldtentoonstelling
In het Nederlandse paviljoen op
de wereldtentoonstelling 1967 in
Montreal «Canada» komt ook een
afdeling over het kerkelijk leven in
ons land. Dit is het enige nationale
paviljoen op deze wereldtentoonstel
ling. dat speciale aandacht vraagt
voor de kerken.
LUCAS VAN LEYDEN
NIEUWE RIJN 4
(Van onze Alkmaarse correspondent)
In de eerste duinreep, ruim 2*4
kilometer ten noorden van Bergen
aan Zee, heeft een kantonnier van
Rijkswaterstaat opnieuw een collec
tie van 20 tot 25 landmijnen gevon
den. Ze lagen evenals de onder
Schoorl gevonden mijn, by elkaar
In een zandkuil. De Rijkspolitie in
Bergen heeft de mynopruimings-
dienst gewaarschuwd, die de mijnen
vandaag liet exploderen. Na de twee
de wereldoorlog moesten Duitse
krijgsgevangenen de mijnenvel
den in de duinen opruimen. Vermoe
delijk hebben zij deze 25 mynen. na
ze te hebben opgespoord, in een die
pe kuil begraven en verder laten lig
gen.
Mevr. mr. J. M Stoffels-Van Haaf-
ten. lid van de Tweede Kamer
«VVD», heeft gisteren in Straatsburg
cle Organisatie voor Economische sa
menwerking en ontwikkeling «OESO)
gebrek aan sociale belangstelling
verweten. De OESO lijkt wel eens te
vergeten dat de mens het doel en
niet het middel van de economie is,
zo verklaarde zij by de behandeling
van het vierde jaarverslag van de
OESO door de raadgevende verga
dering van de Raad van Europa.
Sprekend als rapporteur van de so
ciale commissie van de Europese par
lementaire assemblee betreurde zij,
dat dit jaarverslag nauwelijks aan
dacht aan de sociale ontwikkeling
wydt. Zij bracht in herinnering, dat
de OESO vorig jaar een enquête on
der de aangesloten landen heeft ge
houden over de arbeidsmarktpolitiek
die zij voeren. Zou het nu geen aan-
oeveling verdienen, zo vroeg zy. om
op grond van deze gegevens nadere
studies per land te verrichten en op
lossingen voor de knelpunten op dit
gebied aan te geven?
Mevr. Stoffels uitte haar kritiek
nadat de secretaris-generaal van de
OESO. de Deen prof. Kristensen. in
een algemeen overzicht kritiek had
geuit op het feit dat de regeringen
en parlementen in West-Europa zicH
onvoldoende verzetten tegen vergro
ting van de overheidsuitgaven zon
der belastingverhoging te zelfder tijd.