HOOFDSCHOTEL? VLEES! Spuit nu in3minuten uwoven schoon NEEM ND IN BLIK Uitstekend spel in Billetdoux Tchin-Tchin kunst HE „THEATER TERZIJDE" GEEFT WERK VAN GARCIA LORCA Afscheid van de oude „Metropolitan Opera Zangavond in Ger. Kerk Aarlanderveen Het stuk kon niet constant boeien w J0SÜAO 19 APRIL 1966 LEIDSCH DAGBLAD (Advertentie) too; Opvoering van CENTRUM :ippen ELSTO Van de Franse roman- en toneelschrijver Frangois Billetdoux deie mètb, 1927), verschenen in 1956: „A la nuit Ia nuit", en in 1959 lollen chin - Tchin." Onder regie van Walter Kous gaf het toneelge- PFEia ta,ap „Centrum" van het laatste stuk een uitstekende opvoering ot de abonnementhouders van de Schouwburg, en Parijse specialist poitn LMOES paryse specialist is een ver- t KOFT begonnen met de i directeur van een betonfabriek. "fbedrogen vrouw, Engelse, met alle haar afkomst verbonden heb beden en de bedrogen «n die hard werkte om zo vlug Ijjk zijn schaapjes op het droge ■ebben en daardoor zyn uk sleci^aarloosde, ontmoeten elkaar café. De thee brengt geen op- hun problemen, nouth en whisky werken lelderend. Verdere ontmoetingen, door veel drank, bren- hen nader tot elkaar, drie bedrijven met vele nagenoeg dezelfde situaties doen 70,0,59 Ibeide bedrogenen afstand van wat 2e pal nog toe zin aan hun leven heeft meer naast, dan met N op s||ur. verder te gaan naar het ein- twee zielige verworpelingen. :hien dat dit, volgens het pro- RHAM- WTKOEI Onderzoek naar ),69; 2e] ieT agressieve Italians O )wijn. verkoopmethoden [Minister Den Uyl (Economische i) zal, in overleg met de mi- van Justitie, zijn standpunt ijziging bepalen, nadat hij zich de gevolgen van de zgn. agres- verkoopmethoden en de voor nadelen van een afkoelingsperio- een oordeel heeft gevormd. l De minister heeft dit meegedeeld i antwoord op schriftelijke vragen Bi het tweede-kamerlid de heer "GKtna (ARP), die op zeer korte «tijn wettelijke bescherming van r. *c<®Mment door middel van een 'fTkoelingsperiode had gewenst. De g P Doersma had in zijn vragen van de nvinister geves- °P de wat hy noemde ergerlyke die worden toegepast an huis colportages met jtyjke apparaten en waar- naar zijn mening vele van de nef, draagkrachtige gezinnen veel ton worden berokkend. Minister Den Uyl merkt in zijn /"woord op, dat zulke agresieve ver- wpmethoden ook worden toegepast J G*®onstraties in gehuurde ruim en. die slechts incidentieel voor de wicoop van de betrokken goederen ™i gebezigd. Hy heeft de Ne- E Huishoudraad' de Neder- JJto consumentenbond en het con senten contact orgaan inlichtin- dit naar de omvang van verschijnsel, maar is voorshands ve SS8* dat er tegen de agressie- fi kiin.I uP.methoden bedenkingen 'I h»f bestaan. De mate waarin dit cor,iis' zal ^y eers^ kunnen be- lirhtin-' na hierover voldoende in- ?en te hebben ontvangen. Hans v ®cholte (Eindhoven) en cempn (Aalten) zullen deel- Pioensrv!an het Eur°Pese biljartkam- J i t"KlJaP a°ker kader 47/2 dat van :i~ den' r/ mei in Bern wordt gehou- Beriiarri J)verl^e deelnemers S3 Sieg*Uy0t (Zwite Jean 1 Heinrich 1 gramma, „de weg naar de vrijheid" is. Maar o.i. was deze weg toch te monotoon en te lang om doorlopend te biyven boeien. Wij hebben genoten van het voor treffelijke spel. Peter Oosthoeks ver tolking van de Italiaan was zeer bij zonder, Elisabeth Andersen was, zo als altijd, de uitstekende actrice, die alle facetten van haar rol volkomen belichtte, Hidde Maas speelde tref fend de zoon, die bezig is volwassen te worden. Groot succes voor ballet ..Rooms" Het ballet „Rooms" van Anna So- kolow op muziek van Kenyan Hop kins is gisteravond opnieuw opge voerd door het Ned. Dans Theater. Enige jaren geleden had dit gezel schap dit ballet nog op het reper toire. Onder leiding van Benjamin Harkarvy werd het opnieuw ingestu deerd. De solistische rollen werden ge danst door Willy de la Bye, Jaap de la Bye, Jaap Flier, Charles Czar- ny, Jos Sanders en Martinette Jam- naat; de overigen uitvoerenden wa ren Kathy Gosschalk, Sabine Vaes- sen en Marten Molema. De dans geeft uitdrukking aan een situatie, die ook in toneel en literatuur de Elisabeth Andersen en Peter Oosthoek in Billetdoux „Tchin - Tchin". (Foto LJD./Holvast) gebruikmaking van projecties. Hans Raduin zorgde voor de vertaling. Het enthousiaste applaus van het publiek ging stellig voornamelijk uit naar het knappe spel van het en semble. Elisabeth Andersen mocht namens het Schouwburgbestuur een welverdiende bloemenhulde ontvan gen. Hedenavond volgt de tweede voor stelling. C. H.—V. Piano-concours in Vianna da Motta Ongeveer 60 deelnemers uit 17 lan- den spelen op het gisteren begonnen Vianna da Motta piano-concours I waarvoor een hoofdprijs van 4000 dollar is uitgeloofd. Als eerste deelnemer speelde de 21- jarige Mariem Bleger uit Frankryk, gevolgd door de 31-jarige Jacinto Motuto Narro uit Spanje en de 22- jarige Mario Joao Noth uit Portugal. Constance Douglas (34) uit Cal gary in Canada, Tom Owings (23) uit San Antonio in Texas en Robert Bell (29) uit Leeds in Engeland speelden vervolgens voor de interna tionale jury waarin Samson Fran cois (Frankryk), Mindro Katz (Is raël) en Jaime Ingram (Panama) zitting hebben. De deelnemers speel den de Nocturne op. 9 van Chopin en een aantal sonates van Mozart en fuga's van Bach. De volgende landen zyn by de wedstrijd vertegenwoordigdArgen tinië, Brazilië, België. Canada, Duits land, Engeland. Ecuador, Frankrijk, Hongarije, Joegoslavië, Portugal, Spanje, Turkije. Ver. Staten en Ve nezuela. De finale zal onder leiding van Mi- chelangeli Guarnieri uit Italië op 3( april worden gehouden. Twee Rus sen, Naum Chtarkman en Vladimir Kraimer en de Braziliaan Nelson Freire hebben de twee eerste Viana da Motta wedstrijden in 1957 en 1964 gewonnen. Première „Thyestes" in Maastricht Op 2 mei zal in de Maastricht se Stadsschouwburg het nieuwe toneelstuk ..Thyestes" van Hugo Claus in première gaan. Ton Lutz vervult in dit stuk. dat on der regie van de schrijver door het Vlaamse toneelgezelschap Toneel vandaag" wordt inge studeerd, de hoofdrol. Verder spelen er o.a. Alex van Royen, Rudy van Vlaenderen en Mary Duyvelaar m mee. Nieiiive verhouding met publiek (Van onze correspondent) Met ,.Een zaak Lorca is ons niet bekend" zal op 4 mei in de Haar lemse Schouwburg ..Theater terzijde" zijn eerste produktie in pre mière brengen. Op deze datum wordt jaarlijks door de gemeente lijke raad voor de jeugd een schouwburgavond georganiseerd ter bezinning op en herdenking van de gevallenen van de oorlog 1940- '45. „Theater terzijde" is een groepering die het hare wil bijdragen tot een nieuwe verhouding tussen publiek en theater door zich toe te spitsen op een functie van toneel, namelijk de toeschouwer ophel dering te verschaffen over de wereld waarin hij leeft. Deze functie is de enige die „Theater terzijde" wil vervullen. Ned. Kamerorkest in Tokio aangekomen Het uit 24 leden bestaande Ned. Kamerorkest is gisteren in Tokio aangekomen, om deel te nemen aan het internationale muziekfestival, dat 20 en 21 april in Osaka wordt gehouden. Na het festival geeft het orkest vier concerten in Nagasaki, Tokio en Yokohama om op 2 mei naar ons land terug te keren. aandacht krygt: „De eenzaamheid van de mens temidden van zyn me demensen". Het publiek beloonde de dansers en danseressen met een ova tioneel applaus. Voorts werden nog uitgevoerd „Concertino" van Hans van Manen op muziek van Boris Blacher, „Don quichotte" van Marius Petipa. mu ziek Leon Minkus, en „De anato mische les" van Gien Tetley, mu ziek Marcel Landowskv. Laatste schittering. V) Schilderij van Whistier te Glasgow vernield Een van de beroemdste schilde ryen van de Amerikaanse schilder Whistier het portret van Thomas Carlisle dat in het gemeentemu seum van Glasgow hangt, Is gister middag te Glasgow vernield aange troffen. Het doek was in 1891 door het stadsbestuur voor 10.000 pond ster ling gekocht. Het acht de keuze van stukken dan ook minder belangryk dan stuk ken van thema's, waarvoor eventueel auteurs zullen worden uitgenodigd gegevens te leveren. (Men denkt aan thema's als Kafka en rassendiscri minatie, auteurs als Bram de Swaan, Harry Mulisch en Hugo Claus. De werkwyze staat In dienst van de „op helderingsfunctie", het gezelschap is niet gefixeerd doch zal telkens wor den samengesteld in verband met het thema. „Theater terzyde" heeft geen leider die vorm en werkwyze dic teert, maar acht voor de vormgeving een nauwe samenwerking van meet af aan tussen alle betrokkenen nood- zakeiyk. „Theater terzyde" is ontstaan uit gesprekken tussen regisseuse An ne Marie Prins, de schilder en dé cor-ontwerper Niels Hamel, de se cretaris van de Raad voor de Kunst de heer Jan Kassies en Peter Lohr, directeur van de Haarlem se Schouwburg, waar „Theater terzy de" gevestigd is. Dictatuur en vrijheid j Het thema dat op 4 mei door „Theater terzijde" aan de orde wordt gesteld is de tweespalt tussen dic tatuur en vryhfid, het spel der poë zie dat gedoemd is het te verliezen van de ordening der totaliteit. De keuze viel op Federico Garcia Lor de Spaanse dichter die in Juli 1936 in naam van Franco zonder m proces werd gefusilleerd. De titel, „Een zaak Lorca is ons niet bekend" is het antwoord dat Fran- stuurde aan de Britse auteur H. Wells toen deze uit een schrij verscongres ln Londen om ophelde ring had gevraagd. Lorca is niet ge kozen omdat hy een verzetsheld zyn, maar omdat hy een creatieve potentie vertegenwoordigt die tydens een distatuur het woord der vryheid biyft uitspreken en daarom, volgens al dan niet geschreven wet, het hoofd moet verliezen. Samen met Niels Hamel heeft de regisseuse Anne Marie Prins het draaiboek samengesteld, ln nauwe sa menwerking met de vertaler Walter Barten (kunstschilder die jaariyks maanden in Spanje woont), zy bezeten van Lorca, zy heeft met Niels Hamel het hele oeuvre door genomen. Voor de pauze wordt het vooral een portret van Lorca, na de pauze valt het accent op zyn positie nemen te gen „instellingen". Deze eerste manifestatie van „Theater terzyde" is het werk van bet gehele team: draaiboek Anne M rie Prins en Niels Hamel, vertaling Walter Barten, beeldregie Niels Ha mel, produktie Peter Lohr, techni sche leiding Henk Voskuilen, geluids technicus Ab Pilgram. Voorts als spelers Manon Alving, Mara Bakker Schut, Jeroen Bal. Joke van Brum- melen. Hans Caprino, Maryke El- zinga, Ad van Emmenes (die op de wijze van zyn voetbal-commenta ren teksten spreekt), Mathys van Heyningen, Jack Hom, Willem My- holt, Yvonne Petit, Atie Scher- mel Jan Westerman. Tydens een repetitie ln e< fitheater -achtig aflopend was het een belevenis te t welk een totale overgave de voor het merendeel zeer jeugdige artiesten zich wijdden aan de opbouw van de voorstelling die is voortgekomen nit een idee, dat achter de naam „Theater terzyde" een beginselver klaring is die van grote betekenis zal kunnen biyken ln het van spreiding en subsidie mat geworden Neder landse toneelbestel. Advertentie ZOMER GROENTEN VOOR AFWISSELING IN HET MENU I (Advertentie) Vertrouwen in nieuw gebouw Zondagavond heeft in het oude, op 22 oktober 1883 in gebruik genomen gebouw van de Metropolitian Opera in New York voor het laatst een voorstelling plaatsgevonden. Het was een galavoorstelling, die meer dan vijf uur heeft ge- i duurd en gedurende welke zo goed als alle artiesten van betekenis, i die voorkomen op het huidige rooster van de instelling, aria s en j fragmenten zongen uit twee dozijn grote opera s. Voor het gordyn voor de laatste maal daalde stonden op het oude toneel behalve de solisten het koor, het ballet en al het overige perso neel voorzover er ruimte voor was. De aanwezigen hadden dit niet verwacht en velen waren reeds be gonnen weg te gaan, maar zy keer den terug om hen toe te wuiven en te juichen. Alle medewerkenden hadden hun diensten kosteloos verleend. Een zeer deftig publiek had tot 200 dollar per plaats betaald, zodat het „Metro politan Opera Guild" netto 292.000 dollar ontving. Directeur-generaal Rudolf Bing eindigde een korte rede met: „De ko- nigin is dood, leve de koningin", zinspelend op 16 september a.s., de datum, waarop de Metropolitan Ope- j ra zal herryzen in een enorm, prachtig operagebouw op Lincolns Center te New York, dat 45,7 mil- joen dollar heeft gekost. Verleden week maandag heeft hy j in het nieuwe gebouw een proef- I voorstelling gegeven voor 3.000 leer- j lingen van scholen. Hy zeide daar- „Te oordelen naar het resultaat van die voorstelling, zowel wat de akolstiek als wat de elegance en schoonheid van het huis betreft, ge loof ik, dat de Metropolitan Opera de toekomst met vertrouwen tegemoet kan zien. Het oude gebouw ,zal worden afge- broken en vervangen door een kan toorgebouw van 40 verdiepingen. Van „Ring Leiden en Omstreken" Het verheugt ons, dat de „Ring Leiden van Chr. Zangverent- gingen" weer tot opeenvolgende activiteiten is teruggekeerd. El kaar horen is voor de koren van wezenlijk belang. Het gemeen schapsgevoel stimuleert. Zo kon voorzitter Wernecke van Leider dorp zes verzamelde koren verwelkomen in de Geref. Kerk van Aarlanderveen. waar de zangersavond belegd werd ter ere van het 40-jarig jubileum van de plaatselijke „Lofstem". De vyf overigen waren uit Alphen (Con Amore van S. Cok en Jubila te Deo van Dirk van Vliet), uit Oude Wetering (Halleluja van Aat van •Vliet), Woubrugge (Lofstem van Boelee) en Zwammerdam (Eendracht maakt macht van J. Rozestraten) Zy zongen deels a cappella, deels door orgel of piano begeleid, maar hadden de akoestiek niet n.ee, die toonmenging niet bevorderde, en evenmin het weliswaar goed bespeel- maar kwalitatief twijfelachtige orgel, wy kunnen ons voorstellen dat sommige verenigingen elders een voordeliger indruk hadden kunnen maken Veel vlugger en makkelijker dan ooit tevoren I 1. Spuit'3 Minuten ovenreiniger1 in de oven. Zelfs het moei lijkste hoekje is ge makkelijk bereikbaar. 2. Wacht drie minuten.» Al het vuil trekt in de schuimlaag. 3. Dan gewoon het schuim wegvegen en... uw oven is weer stralend schoon. Verkrijgbaar bij uw drogist voor slechts f. 3.95 De meer klassiek geschoolde part ners waren de Alphenaren van Dirk Vliet, Oude Wetering en Wou- bruggen. Van de eerstgenoemden zy vooral Buxtehude's zeldzaam mooie „Jesu, meine Freude" vermeld, ka rakteristiek door de consequente op bouw van steeds korte motieven. Van Vliet's gave om de zanglynen fijn en genuanceerd, licht en glad te spinnen zonder enig rafeltje, is 'n vaststaand gegeven. Maar broer Aat van Vliet is die kunst ook niet vreemd en met lichte Mozartlaanse voortgang liet hy „Die Seele des Weltalls" horen, gaaf en feestelijk, zoals dit werk het van huis uit zijn wil. Woubrugge zette de avond uitstekend in met Psalm 9 van „J. van Barchen" (waarmee waarschynlijk Jachet van Berchem werd bedoeld», gevolgd door een lied van Monk. „Con Amore" van Alphen werd niet door de eigen (ziek geworden) dirigent S. Cok geleid, maar door diensechtgenote. Men zong hier als tweede en derde nummer geesteiyk werk van Herman de Wolff. In diens „Ode" deed e mee, echter bleken orgel en trompet op vyandige voet met elkaar te ver keren wat de stemming betreft. Die Ode miste de uitwerking overigens niet, hier was van wel geordende zang sprake, zij het dat de verfijning in het uitspinnen van de toon van de eerder genoemde koren niet per manent aanwezig was. ,Deep Riverin het Nederlands (.diep water'!) behield echter alleen de goe de bedoeling. De Aarlanderveense „Lofstem" (ook onder Rozestraten) met een beetje verouderd Nederlands werk van Jellesma en Palmer pakt de dingen eveneens serieus aan. He* koor maakt in z'n zangwijze een aar dige indruk. De toonkracht is by de leden nog al eens wisselend. Dit kan stabieler en egaler worden gemaakt, terwyi ook een bepaalde individuele herkenbaarheid van een aantal stem men in de hoge liggingen zou dienen te worden weggewist. V. „Eendracht" van Zwammerdam telt 8 mannen en 7 vrouwen. Dat kwam Gallus' „Ecce quomodo mori- tur" ten goede, omdat de donkere kleur daar zo wel bij past. De zuivere vertolking ervan klonk lang niet kwaad, maar door het kleine getal te losjes, te weinig gebonden. De Negro Pen-club wil clementie voor Russische auteurs Een poging van de internationale schrijversorganisatie, de Pen-club, om clementie te krijgen voor de ver oordeelde schryvers Andrei Sin- ja wsky en Joeli Daniel heeft niet veel weerklank gevonden by verte genwoordigers van de Russische schrijversorganisatie. De Britse secretaris van de Pen- club, David Carver, verklaarde nadat hij het verzoek om clementie met Sowjet-schryvers had besproken, dat deze hem alleen hadden verzekerd dat zy de kwestie „zorgvuldig «ou den overwegen". Carver betoogd dat Westelijke schryvers zoals Evelyn Waugh «n Graham Greene veel fellere kritiek hebben geleverd op het maatschap pelijk bestel. De Russen hadden hierop geantwoord dat deze kritiek op de Westelijke samenleving trompet terecht was. De Britse schrijver was van oor deel dat de Russische houding in de zaak van Sinjawsky en Daniel een ernstige belemmering vormde voor de toelating van de Russen tot de Pen-club. Volgens hem willen de Russische schrijvers toetreden, ter wijl de club hen graag wil toelaten. De uitnodiging om in juni het 34-ste congres van de Pen-club in New York bij te wonen, bleef van kracht. Ook Giancarlo Vigorelli, de secre taris van de organisatie van Euro pese schrijvers die 7 jaar geleden werd opgericht als brug tussen West en Oost. verblijft in Moskou ln ver bond met de veroordeling van Sin jawsky en Daniel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 15