Bolhoed af voor mode GERALD McCANN Tot de volgende chaos MARY QUANT Er is weer rabarber ZATERDAG 9 APRIL 1966 LEIDSCH DAGBLAD RUWE HAN0£ÏÏ2 de,uitgedokterde' HANDCREAM Links: Empire etijl van Mary Quant: rineblauwe band vlak r, buste en een om de Q bloot jurkje voor eed zomer. Geheel links: Twee* uit de voorjaarscóQe* Mary Quant. Een ov? met gekruiste galg fa. pak met colbertachtw Heel geschikt om te CJ' ren. Links onder: Deze h en -broek hebben be, enige versiering 8f$J nestelgaatjes langs fa' zakken. De rok moet 1' voor worden opengeru eruit te kunnen stappa een olievlek. Amerika Is dol op de Engelse mod-kleertjes. Vorig jaar importeerde de VS alleen al voor 15 miljoen gul den aan „London looks". De Amerikaanse inkopers, die vroeger alleen Parijs aande den, wippen tegenwoordig ook in Londen aan. Een veeg te ken? Voor Parijs ongetwijfeld wel. De prijs speelt in die concurrentie strijd een grote rol. Een Londens jurkje komt gemiddeld op f 90. Ook Zuid-Afrika, Australië, Zweden en Duitsland hebben de voordelen van de jonge Engelse confectie ontdekt. In Nederland is er (nog) weinig belangstelling voor. Slechts een handjevol modezaken hebben „Londen look"-modellen in hun rekken. „Het is voor Nederland te buitenis sig. Heel weinig meisjes hebben hier die lange benen, die voor deze korte rokken noodzakelijk zijn", vertelde een inkoper. Erg rouwig zijn de Engelse ontwerpers overi gens niet om die geringe belang stelling uit de lage landen. Ze heb ben voorlopig hun handen voL Uiterlijk heeft zij niets rebels. Ze is klein 1 m. 63 en broos. Over haar frêle schoudertjes hangt een hemelsblauw jurkje, dat midden op het dijbeen ophoudt. Haar zach te, lichte stem vervluchtigt als echter in de kantoorruimte 2 hoog ergens in Chelsea. Dit kindvrouw tje is Mary Quant (32), Engelands top-ontwerpster van na de oorlog en baanbreekster voor de „London look". Ze maakt 28 collecties per Jaar, geruggesteund door een Engels en een Amerikaans confectiebedrijf in de V.S. worden haar modellen in licentie gemaakt en verkoopt aan ritsen warenhuizen in Austra lië, Zuid-Afrika en Europa (alleen in Engeland zijn het er al zestig). Daarnaast ontwerpt ze tassen, pullovers, regenmantels, ondergoed en kousen (Haar jaarlijkse omzet bedraagt 25 miljoen gulden). In Gerald Mc. Canns collectie Is geen superkorte rok te zien. „Nee", zegt deze blonde sprin- gerd van 33, „blote knieën dat gaat nog, maar een bloot stuk dij aan de achterkant vind ik verschrikkelijk." Zijn kantoor bij Piccadilly Circus is tegelijk magazijn. Aan stalen rekken hangt zijn zomer collectie al te zonnen. Mc.Cann houdt van grijs: „Saai? Hoe komt u erbij? t Is zo'n onschuldige kleur. Heeft u Rita Tushingham gezien in "The Knack"? Die droeg een jurkje van mij. Was ook grijs. Stond haar allerliefst, 't Is een gek kind. Ze staat geen ogenblik stil, alles beweegt aan haaf'. Vier jaar geleden begon Mc. Cann voor zichzelf: „Ik vond 't zalig. Ik had altijd voor anderen ont worpen". Maar hij loopt al langer mee in de „London look" dan van daag. Na drie jaar college of art in Londen „Wat deed ik er ook al weer? Schilderen, geloof ik" kwam hij by Mary Quant terecht. Dat is tien Jaar geleden. „Of ik beïnvloed ben door haar? Ik ge loof, dat het omgekeerde het gerval was. Mary maakte destijds alleen de hoedjes en de ceintuurs. Ik ont wierp de kleren". Mc. Cann vindt zichzelf K der progressief: „Neem ncc matrozenpakken van Yra Laurent dit Jaar. Die bracfci. drie Jaar geleden. Ik kaa t: wijzen". Zoekt vergeeft i chaotische stapel met knip» tijdschriften en met die moet Je 't dan maar docw Intussen, dat hij beslist nW tieners ontwerpt, maar voori tigers en daarboven. Het type meisje, dat lp' zijn modellen denkt, is to nig en pikant. Zijn hemd." liggen strak tegen het li- en hij maakt ongetwijfeld 4 gantste broekpakken - f leerd en lang van lijf - n' Londen look-ontwerpers. W Londense couturier Har Propper en freelance-opdrs voor Engelse modehuizen Gerald Mc. Cann uiteinde^ Z zichzelf terecht. ijn Een kwart van zijn moddC- opvallend door hun prachüpjr ren gaat naar het buitaOO In Amerika worden zijn ntfjjj door twee confectionairs in L gemaakt. Ondanks zijn mö"< produktie vindt hi) niet, &,Kc roofbouw wordt gepleegd cc^jj talent: „Ik ga niet zitten n tot er inspiratie komt. In t »>- is 't een kwestie van hard Londen is hard op weg om hot nieuwe modemekka te worden. Niet op een exclu sieve basis als Parijs of Rome, haute couture is er niet bij. De Londense mode stoelt op mas- sa-produktie. Ze richt zich tot zoveel mogelijk jonge mensen. Toch doet ze geen concessies. Haar formule is: eigenzinnig, excentriek en avant-gardis- tisch. De „London look", zoals ze wordt genoemd, is een reactie op de bolhoed en de fletse regenjas. Op de goede oude Engelse tradities. In de etalage werd een aantal zelf ontworpen zak Jurken neerge legd. Binnen een week waren ze uitverkocht. Een Jaar later kwam Parijs ermee. Mary Quant was toen al weer een stap verder. Een cowboyfilm inspireerde haar tot de heupbreuk met brede leren ceintuur. De Franse hoofdstad gaf haar na een seizoen weer gelijk. Het progressieve winkeltje met zijn talentvolle ontwerpster had inmiddels ook bekendheid gekregen buiten de beperkte Chelsea kring. Het grote modemagazijn Wool- lands met zijn filialen vroeg Mary Quant een speciale tienercollectie te ontwerpen. De „Londen look" trok de provincie in. In de „Quant-fashion" door ontdekt. Het weekblad Life vier pagina's aan de vrou», Engelse mode nieuw leven L geblazen. Ondanks haar succej kleine Londense ontod voortdurend op haar qui, De top halen is gemald» dan op die top te blijven! Deze lente schreef ze k ners en twens de voor: een minuscuul halverwege het houdt. Maar Mary's feilloos: in Londen meisjes er rustig in r kleren lijkt iedere vr jonger. Wat is daar is toch aardiger on van 19 te imiteren, van dertig", vindt „De Engelse vrom genoeg te oud uitge ontwerpen voelen ze zit geen vindt ik het Parijse haute cout wen, die zich daar toch af en toe tuigde tuurlijk vind ik geweldig, zij ster van de moderne règes is absoluut bri Emmanuele Khan he ture uit het slop rest vind ik van tijd in deze tijd produktie. Gekunsteld ver van het gewone, ven". Worden haar Frankrijk De Fansen zijn geloof lk tl b vinlstisch". En of dat alles nog niet genoeg is, heeft ze pas een nieuwe cosme tica uitgedacht, die de opmaak sterk rationaliseert: „Met kleren alleen ben je er niet. Ik ontwerp voor een nieuw type vrouw. Ze draagt andere kleren dan de vo rige generatie, ze maakt zich ook anders op. In mijn vormgeving wil ik zo compleet mogelijk zijn". (W)ETENSWAARD Tien jaar geleden ls ze haar mo de-hervorming begonnen. Haar man Alexander Plunket Green licht toe: „Iemand als Mary, die anders is dan anderen, wilde zich ook anders kleden. Ze kon hier in Londen nergens terecht. De waren- hulzen hadden geen speciale mode voor jonge meisjes. Dochters droe gen eigenlijk dezelfde kleren als hun moeder. Alleen van mindere kwaliteit". Samen met haar man, die ze al van de kunstacademie kende, zette ze een winkeltje op aan de Kingsroad! in het hartje van Londens artiestenwijk Chel sea. Het geld hadden ze overgehou den aan een ander gemeenzaam initiatief: een espressobar. Het doel was duidelijk: mode creëren voor leeftijdgenoten. Een van de eerste groenten, die na een lange winter weer vers te krijgen zijn, is rabarber. De voedingswaarde is niet groot, maar de friszure smaak zullen velen zeker waarderen. Om het hoge oxaalzuurgehalte iets te verminderen kan de gekookte rabarber vermengd worden met een theelepeltje krijt. Kasrabarber behoeft niet te worden geschild, waardoor we de mooie roze kleur behouden. Rabarber kan als groente of als nagerecht, eventueel ge garneerd met geslagen room of in combinatie met een pud ding of vla worden gegeven. Ook als vulling van gebak er pannekoeken geeft rabarber ons weer nieuwe variatiemo gelijkheden in de keuken. Notenkwark 250 gr. kwark, 100 gr. gehakte no ten, 50 gr. geraspte chocolade, 50 gr. basterdsuiker, 14 liter koffie melk of koffieroom. Roer alle ingrediënten dooreen. Doe de massa over in coupeglazen en bestrooi ze met gehakte noten of geraspte chocolade. Kaassla midinette Voorzichtig begint de lente om onze oren te waaien, de mussen in de tuin sluiten vriendschao met de eerst kro kussen, we hebben het weer ge^ had: de winter. Weet u net nog? De barre aanvangsweken van het jaar? Het had eerst ge vroren, toen gesneeuwd, weer ?evroren, daarna geijzeld, en- in, alle ellende die Koning Winter gedurende lange zo meravonden had kunnen ver zinnen en verzamelen werden binnen enkele weken over ons uitgestort. En de kinderen? Ja. de kin deren! Dit kan....maar voor de afwas Zijn ze ideaal! DDDDD theedoeken, een product van Hedman-Almelo Die riepen: ,fijn" en gingen er met sleetjes op uit. Zij spij belden om de pas geopende ijs baan te bevolken. Zij maakten sneeuwpoppen, sneeuwballen, sneeuwforten, sneeuwpret. Zij Tien jaar geleden gaf een talent volle ontwerpster het sein tot deze grootse mode-doorbraak: Mary Quant. Haar ster is inmiddels tot grote hoogte gerezen. In Engeland zowel als daarbuiten. In haar voet spoor volgden mensen als Jane Muir, Gerald MacCann, Roger Nel son en in mindere mate Angela Cash. Ook het confectiebedrijf sloot zich aan bij deze „nieuwe golf" ontwerpers. Hun wil ls wet voor de Jonge Engelse mode-generatie. Nergens is dat beter te zien dan ln Londen. De meisjes dragen er de kortste rokken, de dolste kleer tjes en de slulkste broekpakken. Hun happenkapsels sluiten als helmpjes om het hoofd, de lange versie laat slechts een oog vrij. Ze zijn opvallend zelfbewust en hebben lak aan mooi doen. Als buitenlandse vraag je je soms ver baasd af: „Wat zien ik?" Dat ia precies de bedoeling. Opvallen. Daar gaat het de Londense twens om. Geef ze eens ongelijk. Gene raties lang hebben de Engelse vrouwen zich verstopt in vorme loze tweedpakken en grijze regetir jassen. De jonge Engelse van nu is wel wijzer. Ze wil gezien wor den. Dat verklaart misschien wel haar passie voor de korte rok. OLIEVLEK De invloed van de „London look" heeft zich uitgebreid als 150 gr. belegen kaas, 200 gr. gare kip, selderij knol, 2 appels, rest gare aardappelen. Snijd alle ingrediënten klein, ver meng deze met citroensap, mayo naise en kruiden. Maak de sla op smaak met peper en zout. Garneer de sla met partjes hardgekookt el en tomaten en geef er verse toost b«. De wereld om ons heen viel van de ene wanhoop in de andere, zoals altijd wanneer in ons waterland de temperatuur minstens drie graden onder nul daalt. De treinen reden niet meer op tijd, busdiensten wer den gestaakt, echter niet alle, meestal wist 'je niet wélke zodat elke poging om een bus te pakken een onzeker avontuur werd. Man nen kwamen te laat op hun werk, te laat thuis, hulsvrouwen werden gekweld door dichtgevroren deuren en ramen in huizen die niet be hoorlijk warm te stoken waren. Autorijden werd nog gevaarlijker dan het al was, wielrijden werd een circusprestatie, bromfietsen een po ging tot zelfvernietiging. Op de ran den van de dakgoot zaten vogeltjes zich zachtjes te beklagen over het klimaat, op de halsbrekende trot toirs liepen mensen hardop te ver langen naar de Sahara, 's Morgens om vijf uur trokken de strooiwagens er op uit. In je warme bed kon Je ze horen, en een groot medelijden vervulde je. Toch wel een fijne meester, hè?" Bij al die ontstellende berichten klonk in de Jonge stemmetjes een ondertoon van triomf door. Ein delijk was de gevestigde orde en degelijkheid verstoord. Eindelijk leefden ze weer in de sfeer waarin kinderen zich het beste bhulsvoelen in de chaos. Hoe meer de zaak in het honderd dreigde te lopen, hoe meer het verkeer ontwricht raakte, hoe moeilijker de volwassenen het kregen, hoe intenser de kinderen zich amuseerden. Ze houden niet van onze gemakkelijke, gepolijste beschaving, waarin alles op de se conde af ls georganiseerd en uitge kiend, waarin variatie nauwelijks meer plaats kan vinden. Koning Winter maakte daar resoluut een einde aan, Koning Winter ont troonde de volwassenen en zette ze grimmig op de plaats waar ze thuishoorden: tussen de hulpelozen. Tijdens de barre winterweken kre gen de kindertjes gelijk. Hun filo sofie: deze wereld ls alleen leefbaar, wanneer Je er ln gaat spelen, in- plaats van werken, werd nadrukke lijk bevestigd. Natuurlijk beredeneerde ons elfjarig dochtertje het niet zó, toen ze een blik naar buiten wierp, in de handen wreef en juichte: ,£.aat het nog maar een poosje duren, ik vind het leuk". Zij, en al haar vriendinnen, vriendjes, schoolkameraadjes verheugden zich hartelijk in de chaos, de rommel, de narighe den. Niet omdat ze zo dom, of zo wreed, of zo egocentrisch zijn. Maar omdat onregelmatigheid het levenselement van de kinde ren is. Weet u het nog? Het was bar, maar het duurde gelukkig nèt niet te lang en de ellende van de eerste dool-dag waren we ook weer snel vergeten. Het leven werd weer ge woon, de rolletjes werden gesmeerd, de orde hersteld. De kinderen be rustten zuchtend, in afwachting van de volgende chaos. THEA BECKMAN kweekten spiegelgladde glijba nen voor de deur van het Be jaardentehuis. Zij zeiden be zorgd tegen hun moeder: „Je vergeet de vogeltjes toch niet?" en geloofden het dan verder wel. Al hun gesprekken draaiden om de narigheden van de volwassenen. „Bij ons is de hele boel onderge lopen. we hebben gelachen, Joh!" „De auto van mijn vader ls stuk, hij zegt dat zijn motorblok is ge barsten. Nou gaat-ie fijn elke dag met de trein de boffer!" „Bij de boerderij van Van Dijk liggen drie auto's in de sloot. En de kraanwagen die ze eruit zou trek ken is er zelf ook ingegleden. Ik ga Irijken!" „Mams, gisteren kwamen twaalf kinderen uit onze klas te laat en ze kregen geen strafwerk, want het kwam door de gladheid." „We zijn allemaal naar huis gestuurd mams, want de ther mostaat van de verwarming is kapot. Al een hele tijd, maar als de meester er tegen schopte sloeg-ie weer aan. Vanmorgen heeft hij te hard geschopt, zijn tenen bezeerd en nu wil hij dat niet meer. Nu moet het ding eerst gerepareerd worden eer hij de kinderen weer in school laat. Moederlijke ^overpeinzing J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 12