in Mozarts' fluitconcert Koos Verheul magistraal Film, toneel, concert trekken een groter publiek dan ooit kunst kAleiöoscQQP VAN KUILENBURGPRIJZEN Beetliovens „Zesde"; balsem voor de ziel MIVEA VERLIEST T.V. HAAR ATTRACTIE? Onbegrijpelijk duur Grootse opleving; zalen zijn tjokvol Bioscoop trekt Ongekende hausse Veel muziek RESIDENTIE-ORKEST VOOR IC en O.: Wat ziet men? VRIJDAG 1 APRIL 1960 LEIDSCH DAGBLAD daar zijn inspiratie vcx symfonie opdeed. Daarom bunnen wij ons zo goed voorstellen wat hem bezig hield, w&t hij er onderging hoe deze symfonie er tot stand ge komen moet zijn. Wellicht hierom koesteren wij voor dit werk in on verbreekbare verbondenheid voor keur, hóe dikwijls ook gehoord. En wij volgen daarom nog altijd Beet hoven met onuitsprekelijke liefde in zijn „aangename gewaarwordingen", wij leven mee met ruisende beeekje. we zitten tussen de boeren, we horen de koekoek (flauw grapje van nu: de „Pastorale" wordt „Ode aan boer Koekoek" genoemd), we schrikken op van de donderende storm en we komen weer tot de vredigste rust en adiemen op na al deze landelijke om zwervingen. Juist omidat dit alles niet meer hoort in deze nuchtere, jakkerende, enerverende tijd heeft j het, als sterk contrast, voor ons zulk 'een bijzondere aantrekkingskracht. Vooral wanneer deze symfonie zo doorzichtig-vloeiend, in vele passages zelfs teder, wordt verklankt als dit maal, in vrij snelle tempi weliswaar, naar daarom misschien te boeiender. Wij hebben voor ons zelf vastge steld, dat deze „populaire" Beetho- voor de mensheid nog altijd veel te zeggen heeft en dat zijn taal het hart verwarmt. Juist in een tijd, waarin decadentie en grenzeloze ver warring hoogtij vieren. Van Otterloo heeft er góed aan ge daan deze muziek weer eens te laten spreken en in al haar ware schoon heid te doen opklinken: zij is ons ware balsem voor de ziel geweest! H. P.C. Hooft's „Waremar", dat in het Holland Festival 1966 zal worden op gevoerd in de regie van Ton Lutz en in de décors en kostuums van Nico- laas Wijnberg, zal in vele steden ver toond worden o.a. in Amsterdam, Arnhem, Deventer, Eindhoven, En schede, 's-Gravenhage, Groningen, Hilversum, Nijmegen, Rotterdam, Til burg en Utrecht. De titelrol zal worden vervuld door Ton Lutz. Andere medespelende zijn: Nel Koppen, Mimi Boesnach, Henk Rig- ters, Jules Croiset, Jules Royaaxds, Allard van der Scheer en Johan Kaart. /Ajzmzs doet u goed, elke dag wéér In het verstreken najaar werd ein delijk een „stabiel" „Romeins thea ter", dus een vaste groep opgericht, een weelde die men hier nooit heeft gekend. Maar men deed het dan ook meteen goed. Het gezelschap is zo talrijk, dat men voorlopig twee, in het volgende seizoen drie, theaters tegelijkertijd avond aan avond be spelen kan. En de abonnees krijgen in eik van die beide schouwburgen (Van onze Romeinse correspondent) ROME is het Mekka van de Europese film industrie. In geen andere stad van Europa worden zoveel films vervaardigd als in Rome, Italiaanse films, films waar Italianen bij betrokken zijn door wat men de co-produktie noemt en ook Amerikaanse films. Voor de grote Amerikaanse producers is het namelijk om fiscale redenen vaak voordeliger een film in Rome te laten opnemen dan in Hollywood. Italië is ook van alle Europese landen het land, waar men de mees te bioscopen vindt en ook, wat nog belangrijker is, het grootste aantal zitplaatsen in bioscopen. Zo goed als in andere landen is er ook hier een inzin king geweest in het bioscoopbezoek tengevolge van de t.v. En daar de Italiaanse televisieprogramma's volgens het oordeel dergenen, die het weten kun nen, uitzonderlijk goed zijn, zou men verwachten, dat het bezoek aan bioscopen en schouwburgen er sterk door zou worden beïnvloed. Dit was inder- ring ingetreden, die naar wij vermoeden ook in daad het geval. Maar sedert kort is er een kente ring ingetreden, die naar wij vermoeden ook in andere landen niet zal uitblijven. Het bioscoopbezoek is al sedert 2, S jaar, althans in de grotere plaat sen sterk toenemend. Rome heeft' ruim 200 bioscopen, waaronder er 70 zijn, die uitsluitend films „iii eerste voorstelling voor Italië" draaien en dat zijn doorgaans heel grote bios copen met 1500 tot 2000 zitplaatsen. De andere, tweede en derde „visie" zijn goedkoper en doorgaans ook kleiner. Verder zijn er nog een aan tal parochiezaaltjes, vooral in de verre buitenwijken, die alleen bete kenis hebben voor de buurtbewoners. Goed, Rome is een stad met 2Yi mil joen inwoners. Maar het lukt dan toch maar al die bioscopen dan een dag drie of vier maal tjokvol te krij gen en de prijzen zijn heus niet mals. In een grote bioscoop betaalt men voor de goedkoopste plaatsen er zijn maar twee „rangen": par terre en gaanderij nooit minder dan 1800 lire, dus ruim f10.-. sen een stuk of zes, zeven schouw burgen en doorgaans duurde het seizoen kort. De mensen zaten thuis achter de TV. Die tijd is voorbij, laat ons hopen voorgoed. Men betreurt het thans, dat er in vroeger jaren, voornamelijk tussen de beide oorlogen, tal van mooie, oude schouwburgen werden gesloopt. Indien er meer zalen bestonden zou den er meer voorstellingen worden gegeven. Enkele variété-theaters uit bet begin der eeuw, die later in bios copen werden veranderd, zijn in al lerijl omgebouwd tot „intieme schouwburgen". Zalen, die tientallen jaren ongebruikt stonden en daar onder het oudste nog bestaande gro te theater van Rome het „Argen- tino", worden zo snel mogelijk ge restaureerd, ook al zijn daar heel i wat miljoenen mee gemoeid. De stad heeft behoefte aan schouwbur gen, er zijn er nu een twintigtal van de grote opera (3000 zitplaatsen- en ..Sistina", zeker niet minder groot maar heed wat minder mooi, tot kleine zaaltjes met minder dan 200 plaatsen. En allemaal zijn ze elke avond en vaak tweemaal per dag tot de laatste plaats toe uitverkocht. „W arenar" in het Holland Festival Probleemloze, maar voortreffelijke avond van het Residentie- Orkest voor K. en O. Werken, door en door gekend, ook door het grote publiek. Was de zaal misschien juist daarom zo tjokvol? Want Mozart en Beethoven, zij blijven trekpleisters, ondanks alles Van Otterloo en de zijnen al direct op volle toeren, zij het met verant woord uigedund orkest in eigenaar dige samenstelling de contrabas- sisit ter linkerzijde in Mozarts „Se- renata Not/turna", K.V. 239, een van de twee verrukkelijke in D gr. t., spe lenderwijs gecomponeerd, blijmoedig, fris en zangerig tot het uiterste, met hemelse trekjes van de primarius van het concertino, concertmeester Willem Noske, in eenparige samen werking met Adrienne de Smet. Een melodieuse en zonnige avondlijke in zet, hoewel deze serenade voor de nacht is bedoeld. Fluitist Koos Verheul zette dit Mozartfestijn voort met een feilloos geblazen Concert voor fluit en orkest in G gr. t., K.V. 313, een van de twee waarmee amateur-fluitist De Jean, aan wie ze opgedragen waren, fu rore maakte. Koos Verheul wij zijn er nog altijd trots op dat hij uit onze contreien, in casu Boskoop stamt heeft zich ontwikkeld tot een solist van internatonale faam. Bekend om zijn indrukwekkende in terpretaties van hyper-progressieve composities, voelt hij zich ook in Mo zart thuis als een vis in het water. Wie hoorde ooit zulk een unieke embouchure, zo'n sublieme toon, zulk een perfecte adembeheersing geen aasje „wilde" lucht een zodanige kleurgevoeligheid, waarmee hij uit Maar wat wellicht nog veel meer bevreemdt is het sterk toegenomen schouwburgbezoek. Dit betreft ge heel Italië, maar dan toch in de eer ste plaats Rome. Wü verbazen er ons over te horen, dat in Parijs en andere grote steden het schouwburg bezoek nog steeds afneemt. In Rome beleven wij een „hausse", die wer kelijk ongekend moet heten. Drie jaar geleden had men de keuze tus- Dan zijn er nog de concerten. Ro me, eenmaal een weinig muziekmin- nende stad, biedt thans de muziek liefhebber iedere dag de keuze tus sen meer dan één concert. Zij is dus plotseling een echte wereldstad geworden ook op het gebied der ont spanning (nachtleven uitgezonderd), en heeft waarschijnlijk meer te bie den dan Parijs, zeker op muziek gebied. De oorzaak van deze verandering is... de TV. Vele duizenden Italianen, die vroeger er zelfs niet over dachten naar een concert of toneelvoorstel ling te gaan, zijn dank zij goede TV- en radioprogramma's voor toneel en muziek gewonnen. En zij hebben ook begrepen, dat een echte voorstelling in een schouwburg of concertzaal toch nog iets anders is dan de weer gave op het kleine schermpje van het kijkkastje, De opera heeft mis schien baanbrekend werk verricht in deze terugkeer tot de goede, oude I theatergewoonten. Door naast het ijzeren programma van een stuk of 30 opera's, die men zeker de Italiaanse „men" wel dromen kan ook plaats in te ruimen aan oude, ten onrechte vergeten werken en aan eigentijdse scheppingen en daar naast tegelijkertijd een groots opge zette propaganda te maken voor abonnementen, waarbij aan studen ten de mogelijkheid werd geboden een abonnement te nemen tegen halve prijs en dit in drie termijnen te betalen, slaagde men erin het aantal abonnees van ongeveer 2000 op ruim 7000 te brengen. Het niet voorziene gevolg is, dat wie geen abonnement heeft, hoogstens een plaatsje in de engelenbak kan ver overen In het I.C.C. in Amsterdam vond gistermiddag de uitreiking der „Herman van Kuilenburg- prijzen" plaats door de heer Van Kuilenburg (tweede van links) I aan George Rooth (l.) die de ro- manprijs kreeg, mevroutp P. Go- mes, die de novelleprijs verwierf en mevrouw H. Vonk, die de poëzieprijs verkreeg. novelle „Het ezeltje" betreft merkt zij op, dat men daarin niet alleen wordt geboeid door mensen die de schrijfster weet op te roepen maar ook door de innerlijke ontwikkeling van de hoofdpersoon. Over de be kroning van de gedichtenbundel had de jury geen ogenblik hoeven aarze len. Het werk was volgens haar ge schreven in de „ndet altijd gemakke lijke vatbare taal van een indivi- dualiste die, als zij haar talent weet te ontwikkelen zeer zeker een be langrijke eigen plaats zal gaan in nemen in de Nederlandse poëzie". De drie bekroonde manuscripten zullen het komende najaar worden gepubliceerd. Nationaal vioolconcours Oscar Back 1967 ..Meester"-fluitist Koos Verheul. zijn instrument, ook in het laagste register, de rijkste verscheidenheid aan nuances voortovert. Mozart zelf had met de fluit niet veel op, maar hij schreef er een on- geloofwaardig kunstwerk voor, met virtuoos-levendige hoekdelen, waar- mee Verheul vederlicht en dartelend omsprong, alsof het hem geen enkele moeite kostte. En daarbij enige ca- denzen, niet van Mozart zelf, maar prachtig in de stijl aangepast, van Marius Flo thuis, die Verheul al evenzeer superieur belichtte. Dirigent en orkest pasten zich soepel en vloeiend bij zijn magistraal spel aan, zodat een verrassend zui ver op elkaar afgestemd geheel ont stond, een Mozart-juweel, waarover de componist zelf verstomd zou zijn geweest. Beethovens' „Zesde Symfonie", diens onvergankelijke „Pastorale". Ja: wait dóór nu nog ova: te schrijven? „Mehr Ausdruck der Emp- findung als Malerei" zegt hij er zélf van. Persoonlijk hebben wij menig maal gedoold in de omgeving van Heiligenstadt bij Wenen, waar Beet hoven in de zomer van 1808 vertoefde hij bezeten door zijn In maart volgend jaar wordt voor de eerste keer het nationaal viool- concours Oscar Back (de vermaarde vioolpedagoog) gehouden, die onder auspiciën staat van het studiefonds Oscar Back, dat ter ere van diens 80ste verjaardag indertijd werd gesticht. Dit studiefonds is door de initiatiefneem ster voor dit concours de violiste mevrouw Etiennette Alvares Correa en haar echtgenoot, financieel in staat gesteld daarbij ook financieel gesteund door het ministerie van Crema om de twee jaar een nationaal viool concours te organiseren. Het doel is om de winnaar in staat te stellen gedu rende een jaar in het buitenland een solistische opleiding te laten volgen onder leiding van een grote vioolpedagoog of aan een gerenommeerd con servatorium. Daarbij is gedacht aan vioolscholen in Moskou, New York of Philadelphia. De eerste prijs, genoemd naar de initiatiefneemster „Prijs Etiennette Alvares Correa", die het karakter van een studiebeurs heeft, be draagt f16.000 gld. Het concours staat open voor jonge Nederlandse violisten tussen 15 en 30 jaar en buitenlanders, die tenminste drie jaar voor die concoursdata Ingezete ne van Nederland, de Ned. Antillen of Suriname zijn geweest. In 1967 wordt de eindronde van het concours op 8 maart gehouden in de kleine zaal van het Concert gebouw in Amsterdam. Het Concert gebouw- en het Residentie-orkest hebben zich in principe bereid ver klaard de eerste prijswinnaar een solistisch optreden aan te bieden en met het Kunstmaandorkest zal deze liefde voor het land en de natuur voor de televisie optreden. Voor de meest geslaagde Interpre tatie van de Nederlandse composi tie bij de eindronde wordt door Do- nemus een prijs (f 1.000) uitgeloofd, die ter beschikking werd gesteld door de Stichting Nederlandse Mu- ziekbelangen. En de vioolbouwer Max Möller heeft toegezegd aan de hiervoor in aanmerking komende prijswinnaar een goed instrument ter bespeling te geven. De jury voor de eerste ronde be staat uit 5 leden, waarvan het voor zitterschap bekleed wordt door de voorzitter der Stichting „Studiefonds Oscar Back", Everard van Rooyen De leden zijn de violisten Etienette Alvares Correa, Herman Krebbers, Carlo van Neste en Theo Olof. De jury voor de eindronde bestaat uit 7 leden en wordt daartoe uitgebreid met de dirigent Bernard Haitink en de violist Maurice Raskin. drie stukken te zien. Meer kan niet omdat er niet genoeg avonden in een jaar zijn. Het aantel abonnees bedraagt namelijk dit eerste jaar al 17.000 en men is ervan overtuigd, dat dit voor het volgende seizoen ver dubbeld zal worden. De prijzen zijn, althans naar onze begrippen, hoog. Een avondje in de schouwburg kost hier nooit minder dan 3000 lire (f20 en in de opera (natuurlijk niet bij een première, maar op een gewone avond) 6000 (f 40) voor redelijk goe de, 10.000 f 65) voor de beste plaat sen. Men heeft het er voor over en terecht. Wat zien we nu in de Romeinse schouwburgen? Wat proza betreft, doet Cecov hiier opgeld. Zijn .Ker senbongerd" werd door het „Stabile" 110 maal gegeven zonder onderbre king. De regie van Visconti kon geen genade vinden in de ogen van Peter Sjarow, met wie wij de „première" mochten bijwonen. Waarschijnlijk heeft Sjarow gelijk. Visconti legt wat teveel de nadruk op uiterlijkheden en vergeet vaak, dat Cecov blijspelen bedoelde schrijven. Dezelf de „Stabile" gaf ons daarna een meesterlijke „Koopman van Venetië" ongehoord rijk van aankleding. Om enig idee te geven van de wijze waarop men in Italië toneel bedrijft diene dat het beste gazelschap drigalisten van het gehele land, uit Cremona naar Rome werd gebracht om avond aan avond enkele madri galen te zingen, die men doorgaans door middel van grammofoonplaat of bandrecorder Inlast. Natuurlijk v/ordJen ook Italiaanse stukken op gevoerd. Op het ogenblik kan in vier verschillende schouwburgen werken van Pirandello zien zijn er nog meer op komst. Goldoni ontbreekt evenmin. En om weer tot de niet-Italianen terug te keren: SchiMers' .Maria Stuart vult avond aan avond volle zalen evengoed als het toneelstuk gebaseerd op het dag boek van Anne Frank. Een zeer groot succes was een nieuw Italiaans stuk van Mario Prosperi „Het bewind Verres", dat teruggaat op Cicero's aan Verres gewijde oraties. Men ziet: keuze te over! Deze gTote opleving van het to neel hangt naar we vermoeden ook samen met economische factoren. De Italiaan kan zich wat meer ver oorloven dan vroeger. En dan komt toneel al gauw op het verlanglijstje. Het toneel is hier, veel meer dan bü ons, een sociaal gebeuren. Men gaat er ook heen om moeten, nieuwe kennissen te maken, vandaar de lange pauzes.. Tijdens een bijeenkomst in het Internationaal Cultureel Centr in Amsterdam heeft de heer H. van Kuilenburg gistermiddag de naar hem genoemde prijzen uitgereikt aan de winnaars van de ter gelegenheid van zijn afscheid als directeur van de Arbeiderspers i 1965 uitgeschreven drievoudige literaire prijsvraag. Hieraan kon worden deelgenomen door auteurs die in het genre van hun inzending niet eerder werk in boekvorm hadden gepubli ceerd. De romanprijs (f 5.000) viel ten deel aan de heer George Roothuit te Amsterdam voor zijn roman „In ieder geval actief blijven". Mevrouw Paula Gomes uit Rotterdam ontving dt novelleprijs (f3.000) voor haar inzending „Het ezeltje", terwijl de poëzieprijs (f2.000) werd uitgereikt aan mevrouw Henny Vonk uit Am sterdam voor haar bundel „Puinrui- Volgens de jury bestaande uit Aya Zikken, Louis Paul Boon, Cees Noteboom en Simon Carmiggelt i de roman van de heer Rooth ee: sterk en gaaf werk waaruit een felle bewogenheid met het lot van mens als zodanig spreekt. Wat de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 23