Rome beleefde avond uit
de duizend en een nacht
Jonge musici speelden
voor een goed doel
Haal heerlijke
wenerworsties
in huis!
[ezond
KAMERMUZIEK IN DE
Trek in 'n hot dog?
ZWANENBERG
ONDANKS FABELACHTIGE PRIJZEN
VOELDE NIEMAND ZICH BEKOCHT
Waardering voor de
nieuwe generatie
Noerejew en Carla
Fracci in Sylphide
kunst
kaleiöoscQQp
Rozebotteljam
ZWAARDEMAKER
Uitstekend concert
korps „Excelsior"
WOBN0DAÖ SO MAART WM
PAGINA T
(Van onze Romeinse correspondent)
Het operatheater van Home is geen erg ontl ge
i-Pafm? \P-'an°l Kol ')ouw- Wet werd in 1880 gebouwd voor rekenin
asman .ang jo e i 1 v 1
j Zij, die gisteravond in de La
kenhal musiceerden: v.l.n.r. eer
ste rij Vera Verzijden (zang).
Coby Kolderman (viool), Ada
ling.
derman (viool). Tweede
v.l.n.r.: Lyke Kuggeleyn (cello),
Leo Verschrage (viool). Joke
Hartzheim (viool). Else Bongers
(viool). Birgit Schaedtler (pia
no). Theo Bles (piano) en Rien
de Reede (fluit).
(Foto L.D /Holvast)
Een goede gedachte en een goed doel: jeugdige, nog al of niet
studerende vakmusici uit onze stad en omgeving, gaven een ..ka
mermuziekconcert" in de stijlvolle ..Grote Pers" van ,de Lakenhal
onder auspiciën van de Lionsclub Leiden - Noordwijk ten
bate van de Voorschotense Padvindersgroep voor invalide jongens
..M'Hala Panzi".
Dit door talrijke belangstellenden, o.w. de burgemeesters van
Leiden en Leiderdorp bijgewoonde concert, dat door de president
van de Lyonsclub. de heer Schuil, geopend werd. heeft nog eens
overduidelijk aangetoond, hoe verheugd wij mogen zijn met een
jeugd, die op muzikaal terrein tot frappante prestaties in staat is. j dig onvoorwaardelijk tot het abso-
Gelukkig wordt nu door haar ook eens het klassieke genre naar
voren gebracht, zonder ophef, zonder arrogantie, zonder valse
schijn, maar eerlijk, recht-door-zee en wat het voornaamste is:
steunend op een hecht technisch fundament, gevolg van ernstige
studiezin.
Er wordt dan ook op onze conservatoria hard gewerkt, ook al lljd &ezell,S bijeen hield,
hoort men daarvan weinig tè weinig in het openbaar.
Zij zorgt dat haar fakkel door de
eeuwen heen wordt voorgedragen en
vormt een verblijdend tegenwicht
al datgene, dat men tegenwoor-
luut „tijdelijke" kan rekenen.
Een avond, welke de Lyonsclub
in elk-opzicht waardig was.
Woorden van dankbaarheid na be
ëindiging der muziek, alsmede een
goed glas wijn, dat allen nog enige
Nu dan: het was een muzikale
avond, die klonk als een klok! Bo-
aan stond een fameuze, tot in
détail en tot in elke nuance uitge
werkte vertolking van „Introductie,
thema en. variaties" voor fluit en
piano, gebaseerd op het lied „Trock-
ne Blumen" uit Schuberts beroemde
liederencyclus „Die schone Müllerin"
Het waren de fluitist Rien de Reede
eminent leerling van Koos Ver
heul en de pianist Theo Bles, die
hier aller gespannen aandacht tot
het laatst toe en dat zégt wat,
want de variaties zijn vele en Schu
bert vervalt wel eens in herhalingen
geboeid vasthielden. Weemoed en
juiching wisselen elkaar af met een
waarlijk virtuose bekroning tot be
sluit. Twee reeds gerijpte superieure
comparanten waren hier in volledige
harmonie aan het woord, met alle
denkbaar schone beloften voor de
toekomst
Met, groeiende belangstelling na
men wij ook kennis van het spel van
de pianiste Birgit Schaedtler,
minder dan 120 onder zijn handen
tot stand vijn gekomen. De hierby
passende begeleiding werd evenwich
tig verzorgd door Joke Hartzheim
(viool), Lyke Kuggeleyn (cello) en
Ada van der Bent (piano).
Interessant was ook de kennisma
king met een sonate voor strijkkwar-
ter van de vruchtbare componist J.
F. Fasch (1688-1758), tijdgenoot van
J. S. Bach en te Leipzig leerling van
diens voorganger, de Thomas-cantor
Kuhnau.. Wel niet een werkje „om
over naar huis te schrijven", doch
toch wel belangrijk ervan kennis te
nemen als stijlproef uit die tijd. Het
werd verdienstelijk, ofschoon nog te
schools en niet volkomen zeker ge
speeld door Coby Kolderman (viool),
Leo Verschrage (viool), Joke Kolder
man (alt) en Lyke Kuggeleyn (cello).
Daar valt nog wel wat aan te veilen!
Tenslotte waren de reeds herhaal
delijk geprezen violiste Joke Hartz
heim, de nog wat voorzichtige, maar
over een fraaie toon beschikkende
celliste Lyke Kuggeleyn en de voort-
dispositie
Mozart en Haydn, met varend-stuwende pianiste Ada
klaar toucher en fijnzinnige
kaliteit, bijzonder groot is. Tevens
laten haar technische kwaliteiten
weinig of niets meer te wensen. Eerst
liet zij zich, tezamen met de violiste
Else Bongers. wier uitnemende stok-
voering en fraaie streek zich paren
aan een nog te schuchtere voor
dracht. lichtelijk te dominerend ho
ren in de Sonate in G gr. t. voor
viool en piano van Mozart, in Haydn
onderscheidde zij zich door een sty-
listisch zuivere opvatting.
De sopraan Elly HillingaPasman
en de mezzo-sopraan Vera Verzijden
schonken welklinkende zang in duet
ten van Purcell, J. C. Bach en Ca-
rissimi, later in enige door Beetho
ven bewerkte, te zelden gehoorde
Engelse volksliederen,
der Bent, met élan op dreef in Beet-
hovens bekend Trio in Es, op 1 No 1,
dat een voornaam besluit aan deze
veelzijdige avond gaf.
Nogmaals: wij verheugen er ons
van harte over, dat de jonge genera
tie zo gedegen en toegewijd voor den
dag komt en de klassieke muziek
geeft, wat haar toekomt.
Pierre H. Dubois ontving
prijs literaire kritiek
In Muiderslot
De prijs voor de literaire kri
tiek 1966. die is toegekend aan
de Haagse auteur-journalist
Pierre H. Dubois is vanochtend
aan hem uitgereikt door de vice-
voorzitter van de Maatschappij
der Nederlandse Letterkunde,
prof. dr. P. Minderaa. tijdens
een bijeenkomst in het Muider-
VEEL MUZIEK IN
ROTTERDAM
Op 18 mei opent „Rotterdams Doe
len" met een galaconcert onder
directie van Eduard Flipse. Deze
dirigeert het Wilhelmus, Leonore III
en Diepenbrocks „Te Deum". Franz j typografie
Paul Decker leidt Van Baarens 1
„Musica per Orchestra" en Ravels
Daphnis-suite II, compleet met koor.
Er komen deze zomer voorts tal
van concerten, behalve door het Rott.
Philh. Orkest, ook door het Concert
gebouworkest onder Bernard Haitink,
de Berliner Philharmonie onder Von
Karajan en het Westfunk-Orchester
Baden-Baden onder Ernest Bour
(moderne werken).
Op 6 juli wordt de wereldpremière
gegeven van Michael Haydns' sinds
1804 verloren gewaande „Missa His-
panica", die door de Amerikaanse
musicoloog Charles Sherman is te
ruggevonden in Stockholm.
Op 14 juni opent het Holland
Festival in de grote Doelenzaal, op
20 juni is er een concert „1966" voor
het congres van de Internationale
Music Cqunsil (Unesco). Over enkele
weken worden 30.000 exemplaren van
het eerste nummer van „Ouverture"
(dat in september als maandblad
blijft verschijnen) verbreid, met alle
gegevens omtrent de talrijke komen
de manifestaties.
Expositie in Den Haag:
Stanley Morison
en de typografie
Van 31 maart lm 29 april wordt
in het Rijksmuseum Meermanno-
Westreenianum Museum van het
bock in Den Haas de tentoonstelling
gehouden „Stanley Monson en de
typografisihe traditie". De expositie
is georganiseerd door de Kon. Bi
bliotheek van Brussel ,in samenwer
king met het Rijksmuseum Meer-
manno-Westreenianum, en is een
de grootste in de wereld der
Vorig jaar werd door beide instel
lingen het werk getoond van de
meesterdrukker Giovanni Mander -
steig, die vooral naam maakte met
de verzorging van bibliofiele uitga
ven. Stanley Morison was medewer
ker bij „The Monotype Corporation
Ltd": het dagblad de Times en de
Cambridge University Press. Hij
maakte door zijn werk en zijn falsi-
mile-uitgaven de mensen bewust
van het belang van een goede druk
en van de Westeuropese typografi
sihe traditie.
Op de expositie in het museum
aan de Prinsessegracht in de resi
dentie worden naast werken van
Morison boeken getoond, die Mori
son gebruikt als illustratiemateriaal.
Fernand Baudin stelde de catalogus
voor de tentoonstelling samen. De
catalogus is gezet uit de Albertina,
een nieuwe letter van The Mono
type Corporation. Deze letter werd
ontworpen door de Nederlandse kun
stenaar Chris Brand en wordt, bij
het drukken van de catalogus, voor
het eerst gebruikt.
slot. Deze twee-jaarlijkse prijs'
(f 1.000) is een gezamenlijk ini
tiatief van genoemde maatschap
pij en de Commissie voor de col
lectieve propaganda van het Ne
derlandse boek.
De commissie van advies was una
niem van mening dat de prijs aan
Dubois toegekend diende te worden.
Zij kwam tot deze conclusie op grond
van de wekelijkse kolommen van
deze criticus in een dagblad terwijl
zij bovendien in haar beschouwing
betrokken heeft zijn bundels „Een
houding in de tijd" (1950) en „voor
eigen rekening" (1954). Verder tal
rijke besprekingen voor het tijd-
schrift „Het boek van nu" tot de
redactie daaxwan in 1962 verander
de en zijn biografische studie over
Mei'cellus Emants (1964). De jury be
schouwt de toekenning van de prijs
mede als een erkenning van de be
tekenis van Dubois' markante per
soonlijkheid voor het Nederlandse
culturele leven in onze tijd.
Voorts zegt de commissie o.a. dat
zyn buitengewone eru
ditie een belangrijke bijdrage lever
de tot een verheldering van onze in
zichten in de veelvormigheid van
onze eigen cultuur en vooral ook van
de Franse, waaraan hij vele beschou-
wingèn heeft gewijd. De commissie
bestond uit: prof. dr. K. Meeuwesse,
dr. C. Rijnsdorp en drs. M. B. Teipe.
van de hotelhouder Costanzi om te voorzien in het
gebrek aan een, met de toen nog gloednieuwe
waardigheid van hoofdstad overeenstemmende,
schouwburg in Rome. Maar sedert 1880 heeft het
grote theater (meer zitplaatsen dan de Parijse Ope
ra) nooit een avond beleefd als die van donderdag
24 maart j.l. De twee grootste mannelijke dansers
van onze tijd, Rudolf Noerejew en Erik Brulin,
traden op tezamen met Carla Fracci, de vermaar
de „prima ballerina" van de Milanese Scala, die
hard op weg is, nu voor Margot Fonteyn de jaren
beginnen te tellen, de grootste klassieke danseres
van West-Europa te worden.
Erik Bruhn. herkomstig van het
terecht beroemde Koninklijk Deens
Ballet, maar behalve in de twee
eeuwen oude Deense ti-aditie tevens
gevormd in de school van Lening-
grad. is reeds drie maanden in Rome
en heeft, letterlijk werkend tot hij
er bij neerviel, het „corps de ballet"
der opera van een vrij middelmatig
geheel omgetoverd tot een goed, zij
het nog niet uitstekend, geheel.
Tevens heeft hij de drie balletten,
die het programma vormen, „gezet".
Die balletten zyn: de tweede acte
van het Zwanenmeer. de balkon
scène van Prokofjiew's „Romeo en
Julia" en één der grote balletten,
die de trots vormen van het Ko
ninklijk Deens Ballet, namelijk „La
Sylphide" -van de FransDeense
choreograaf Auguste Bournonville.
Wonder van deze
tijd
Noerejew, het wonder van onze
tijd, in sommige opzichten zelfs van
meer belang dan indertijd Nijinsky
(Noerejew is namelijk uiterst muzi
kaal, wat Nijinsky niet was en heeft
groot talent getoond als choreo
graaf) had reeds twee jaar geleden
in Londen verklaard, dat hy graag
eens zou dansen met Carla Fracci.
Die gelegenheid heeft zich thans
voorgedaan en Erik Bruhn, ten zeer
ste bevriend met Noerejew, die zijner
zijds hem beschouwt als „de enige
man van wie ik nog iets leren kan",
had aan zijn jeugdiger collega de
hoofdrol geschonken in „La Sylphi
de'.' Bruhn zelf daarentegen danste,
steeds met Carla Fracci, zijn eigen,
ongehoord moeilijke. choreografie
voor Romeo. Het is een onvergtelijke
avond geworden en reeds is de zeer
grote schouwburg geheel uitverkocht
voor de vijf voorstellingen die nog
zullen volgen.
Trots de fabelachtige prijzen heeft
zich werkelijk niemand bekocht ge
voeld. Drie sterren van dat formaat
ziet men slechts bij hoge uitzonde
ring tezamen op het toneel.
Hoge prijzen
De prijzen voor de gala-avond wa
ren hoog, héél hoog zelfs: 2600 lire
if 15) voor het „schellinkje" en
20.000 lire f 130) voor parterre
plaatsen. Om de enorme belangstel
ling te kunnen verwerken had men
in de loges zes stoelen geplaatst in-
plaats van de gebruikelijke vier.
Parterre waren (in de gangpaden)
200 zetels toegevoegd en nog heeft
men honderden moeten teleurstellen.
Die komen naar men hopen mag
by de volgende avonden aan
hun trekken. Uit Amerika, Enge
land en Scandinaië waren speciale
vliegdiensten ingesteld voor deze ge-
beui*tenis. Natuurlijk was „geheel
Rome" aanwezig.
Daar de décors en kostuums voor
de drie baletten ontworpen zijn door
Enrico d'Assia, dat is de Prins van
Hessen, kleinzoon van Koning Vic
tor Emanuel III, waren er enkele i
prinsessen uit het huis Savoie, Prins
Maurits van Hessen (Maurizio d'As
sia, de broers geven de voorkeur aan
hun Italiaanse naam en zijn Ita
lianen» en de hoge Italiaanse adel.
De eerste minister Aldo Moro metj
vrouw en dochters en nog enkele an- I
dere ministers. Natuurlijk Ira von
Ftirstenberg en omdat Rome nu een
maal een groot filmcentrum is. heel
wat „sterren" van het witte doek.
onder wie Liz Taylor en Richard
Burton.
De Franse kapper „Antoine" was
voor de gelegenheid met enkele hel
pers naar Rome gekomen. Aan de
meest bekende filmdiva's had de fir
ma Bulgari. de grootste juwelier van
Rome en van het Europese conti
nent, zijn meest kostbare tiara's, dia
demen, oorhangers en wat dies meer
zy, te leen gegeven. Alle bezoekers
ontvingen parfums van Belenciaga
en andere grote huizen, de dames
tevens fraaie corsages „Styl 1836",
her jaar waarin Bournonville zijn
„Sylphide" te Kopenhagen voor het
eerst ten tonele bracht. De heren
werden verrast met fraaie notitie
boekjes met een kaftje in rode moi
ré zijde.
Stemmige
versiering
C
De zaal was stemmig versierd mei
I rode en witte anjers en orchideeën
In de drie grootste foyers waren ta!
van enorme bloempotten opgesteld
J met bloeiende azalea's. In de kleine
foyer had de directie van de schouw-
burg voor de voornaamste gasten en
natuurlijk ook voor de dansers en de
pers eeen rijk buffet aangericht. Na
de voorstelling die om negen uur be
gon en tengevolge van het herhaal
de en langdurige applaus eerst na
één uur 's nachts eindigde, was er
voor een paar honderd genodigden
een koud souper, aangeboden door
de directie. De omstandigheid, dat
de opera indertijd door de eigenaar
van het Hotel Quirinale werd ge
bouwd, biedt grote voordelen. Zan
gers en dansers van aanzien plegen
in dat hotel hun intrek te nemen,
vanwaar zy binnendoor en dus zon
der zich bloot te stellen aan even
tuele regenbuien en aan de opdrin
gerige belangstelling van het pu
bliek, de schouwburg kunnen berei
ken.
Mondaccordeon in Sassenheiin:
De jaarlijkse uitvoering van de Sassenheimse Chr. Mondaccor-
deon-vereniging Excelsioris in gevaar geweest door leeglopen
van het ledental, maar deze boze droom dreef juist in de laatste
beslissende maanden over. En de uitvoering werd tenslotte nog zo
danig dat zij de uitstekende indruk bevestigde, die ons het jaar
tevoren zonder meer geestdriftig stemde.
H. G. Cannegieter
- 85 - overleden
Bekeml publicist
(Van onze correspondent)
Te Haarlem is op 85-jarige leeftijd
overleden de publicist H. G. Canne
gieter. Deze is tot 1919 dominee ge
weest te Jelsum, Lutjebroek en Uit
geest. Nadien wijdde hij zich geheel
aan zijn arbeid als publicist en ro
manschrijver. Zijn functies en publi-
katies omvatten een zeer groot
Tot zijn dood heeft hij nog ge
schreven voor de Haagse Courant,
de Amersfoortse Courant, Tubantia,
en het Friese blad Stellingerwerf.
Zyn overlijden is vrij onverwacht
gekomen. De crematie zal geschieden
op vrydag 1 april ,J
aankomst
Met uitzondering van een gitaar
en verder trom en piano bleek nu
echter alles uitsluitend mondaccor
deon en het is logisch, dat voorzitter
Tilma op de aanwezige jeugd een
beroep deed om de braakliggende
instrumenten van een bespeler te
voorzien. Het korps telt nu zowat 30
leden. Het publiek liet ze niet in de
steek, want de tegenwoordig zo ge
zellige toneelzaal van de K.S.A. telde
nagenoeg geen ledige stoel.
Van de 9 programmanummers
halen we er drie naar voren, muzi
kale schotels die uit bedreven koks
handen stammen: Herautenmars van
Wichers, Stradella van Flotow en
een Wiener Schnitzel, gegarneerd
door P. F. de Kort. Het pasklaar
maken daarvan voor dit korps was
geschied door de dirigent J. Kriek
en de hier niet weg te denken piano
begeleider Van Strien, die op zijn
beurt dirigent is van het Leidse
zusterdoi'ps „Ci'escendo". Deze er
varen musici is het toevertrouwd om
met dit bijltje te hakken. Zoals het
ook met hun directiebijltje gesteld is.
Wat maakt ons geestdriftig bij deze
zo eenvoudige orkestrale middelen
en deze zo eenvoudige muziekscho-
ling? Het eenvoudige feit, dat het
notenwerk zich omzet in klinkende
I beelden, die nergens afleiden van de
Kunstmarkt Breda
met prijzen
(Van onze coiTespondent)
Op de Bredase Havermarkt wordt
op zaterdag 9 april een kunst- en
antiekmarkt geopend. Het is voor de
derde maal dat deze markt gedu
rende de zomermaanden wordt ge
houden. Dit jaar heeft men echter
een paar bijzondere evenementen:
in de eerste plaats is een kunstprijs
ingesteld van f 1000, waaraan twee
prijzen zyn toegevoegd, resp. met
waarden van f 300 en f 100. Kun
stenaars uit heel het land kunnen
hun werk inzenden bij de antquair
J. van Well, Havermarkt lb te Breda.
Er zijn drie inzendingsdata en drie
expositie-perioden. De eerste datum
van inzending sluit op 18 april. Op
23 april wordt de eerste expositie
opengesteld in de Auberge „De Ar
ren t", gelegen aan de Havermarkt.
Aan het eind van het seizoen worden
de prijzen uitgereikt.
intenties der componisten, die ons
tot geen enkele minder gunstige
kanttekening wisten aanleiding te
geven en waar de overgave inzit van
de eerste tot de laatste speler. Kriek
wist alles z'n eigen karakter mee te
geven en dat wist ook het publiek
ondubbelzinnig te waarderen.
Velen weten natuurlijk dat „Sti*a-
della" een wereldbekende opera is
uit het midden der vorige eeuw en
in de „Schnitzel" heeft iedere luiste
raar danskoning Johann herkend,
nadat de dichter en de boer uit de
ouverture van Suppé hem waren
vooraf gegaan.
Enkele zangnummers (door het
halve korps met begeleiding van de
andere helft), onder welke het aar
dige Excelsior-Clublied van Krietc
zelf, hebben de hoofdnummers afge
wisseld.
Na al deze positieve bijdragen in
het kapitel van de zinvolle vrijetijds
besteding is later „Commissaris Ma-
nus" aan het vertellen gegaan in een
kluchtig blijspel van B. Steyaart, ge
regisseerd door P. Oudshoorn.
Advertentie
doet li goecl,
elke dag wéér
Boeken van Milton
in Illinois gestolen
Uit de universiteit van Illinois in^
Urbana zyn drie boeken gestolen,
die eens het eigendom waren van de
Engelse dichter John Milton. De
waarde van de drie boeken wordC'
geschat op 75.000 dollar.