Demonstraties jongeren In koffiehuizen en kerken EXPERIMENTEEL TONEEL IN NEW YORK Veel interessante I experimenten II Bloemen bij de Dokwerker LEIDSCH DAGBLAD DONDERDAG 10 UtiJ In Amsterdam hebben zich tijdens het huwelijk demonstraties van voornamelijk jongeren voorgedaan. Maar hiervan hebben de televisiekijkers betrekkelijk weinig gemerkt, doordat de demonstra ties zich voornamelijk afspeelden in straten buiten de route die door de t.v.-camera's werd bestreken. Politie voerde charges uit De door Amsterdamse jongeren aangekondigde demonstratie by de dokwerker het monument dat her innert aan de februaristaking in 1942 begon vanochtend om half tien. Ruim tweehonderd meest jonge men- se hadden zich toen reeds verzameld rond het monument. Slechts twee agenten bekeken van enige afstand de -ïog zeer rustige be toging. Hun optreden beperkte zich tot het van de straat oprapen van enige pamfletten, waarop de leuze „Dood aan het fascisme leve de re publiek" was gedrukt. Onder de aanwezigen waren o.m. Jan Hein Donner en Ed Hoornik. Enige mensen droegen bloemen aan, die aan de voet van het monument werden neergelegd. Steeds nadat iemand bloemen had neergelegd steeg een luid applaus op. Om tien uur zette de menigte zich in beweging. Na enige aarzeling liep men naar het Waterlooplein en ver volgens in de richting van het Rembrand tplein. Bij het passeren van de Blauwbrug ontplofte een rook bom. Dit was het sein voor het mas saal zingen van „Oranje boven leve de republiek". Een agent van politie schatte de menigte op meer dan 2000 man. Hoewel voor een der gelijke demonstratie een vergunning van de burgemeester nodig is, bleef de politie passief. Tien over tien gaf de vak comman dant van de Munt aan zes politierui ters opdracht zich tussen de stoet demonstranten te begeven. En zo trok deze luid zingende met de po litie de Kalverstraat in. Rookgordijn Om kwart over tien was het geduld van de politie kennelijk uitgeput. De flinke menigte wilde het Spui passe ren. Men ontmoette hier echter agen ten, die gum mi latten trokken en een charge uitvoerden. De situatie werd even onoverzichtelijk doordat enige demonstranten rookbommen wierpen, waardoor een kortstondig rookgordijn ontstond. Vele betogers kozen eieren voor hun geld en keerden in de Kalver straat op hun schreden terug. Ande ren vluchtten over het Spui in de richting van het Lieverdje Er deed zioh hier nog een korte schermutse ling voor, waarbij een agent zijn hoofddeksel verspeelde. De overgeblevenen, circa duizend man, trokken over de N.Z. Voorburg wal in de richting van het paleis. De politie was paraat: ijlings werden hekken dwars over de rijweg ge plaatst ter hoogte van het gebouw van de Telegraaf. Toen enige beto gers de hekken wilden omverwerpen traden de agenten met harde hand op. De menigte werd uiteengejaagd en verspreid. bliek". De politie, inmiddels versterkt, nam een strategische positie in: op de brug over de Keizersgracht. Toen de groep de brug wilde passeren, werd een korte, maar krachtige char ge uitgevoerd, die de meeste betogers de vlucht deed nemen naar de Kei zersgracht. Om half twaalf werd het weer rus tig in de Raadhuisstraat, waar de po litie opdracht kreeg met ruiters een groep van enige tientallen provo's te verjagen, die zich ter hoogte van huisnummer 51 hadden verzameld. Tegelijkertijd bewoog zich by het Centraal Station een grot^ groep op gewonden jongelui in de richting van de Westermarkt. Vijf minuten latei*: enige rookbom men ontploften in de Raadhuisstraat, oostzijde, vlak bij de galerij. Bereden agenten stormden het. trottoir op en joegen het provo-publiek en ook toe schouwers. hardhandig uiteen. Deze charge duurde kort. De bere den agenten werden spoedig afgelost door agenten met politiehonden. De Finkeliers in de Raadhuisstraat, be nauwd schade op te lopen bij de rel letjes, waren toen begonnen met hun etalages te ontruimen. Om half 12 reeds besloot de politie de Westermarkt hermetisch af te sluiten, hoewel hier nog voor duizen den kijkers een plaats zou zijn ge- gewond By de schermutselingen is één van de demonstranten gewond geraakt. Hij is met een vermoedelijke hersen schudding per ambulance naar het Binnengasthuis vervoerd. Om elf uur wist de zich weer tot meer dan duizend man aangegroeide menigte de met slechts weinig publiek bezette Raadhuisstraat binnen te gaan. Over het vrij brede trottoir aan de oostzijde van de met hekken afge zette straat werd getracht door te dringen tot de Westermarkt, onder het schreeuwen van „republiek, repu- De bruidsjapon van Prinses Beatrix is gemaakt van satijn met fluweel motievenwaar van het patroon is geïnspi reerd op het diadeem. De te keningen hiervoor zijn ge maakt door het Huis Staron in St.-Etienne. Dit huis heeft eveneens de zijde speciaal vervaardigd. De motieven op de stof zijn verkregen door het uitrekken van kleine draadjes uit de satijn. Daardoor werd het ef fect van fluweel bereikt. De sleep, die vanaf het middel valt, is vijf meter lang en twee meter twintig breed. De vorstelijke bruid droeg een korte tulle sluier en een diadeem van parels en bril- janten. Die diadeem is ook t gedragen door Koningin Wil- helmina tijdens haar bruids- dagen tussen 31 januari en 5 februari 1900 en op de inhul- diging op 6 september 1898. Het bruidsboeket bestond tlit eugarisbloemen. De Koningin droeg een ja- pon van donker turquoise- i kleurige kant met lange mou- i wen. Hierover een lange flu- i welen mantel in een lichtere i kleur turqouise met een klei- i ne nerz-kraag. De hoed is ge- i maakt van kleine genuan- i ceerde blaadjes. i De bruidskinderen, die aan i de bruidsstoet voorafgaan, droegen lange rechte jurkjes, gemaakt van dezelfde zijde als de bruidsjapon, echter zonder fluwelen motieven. Kransjes in het haar van witte veertjes en bloemen mandjes completeren de toi letjes. De 6 bruidsmeisjes waren gekleed in japonnen van flu weel met kanten bolero's in de kleuren groen, turquoise en lichtblauw. Op de mofjes werden witte bloemen, orchi deeën gedragen. Kleine veer tjes in de kleuren van de ja ponnen vormen de hoofdtooi. (Foto Max Koot) king naar de Raadhuisstraat, die elders kon worden gemist. Het was inmiddels zeer onrustig van het koninklijk paleis tot aan de Wester markt toe. Kort nadat de stoet in de Raad huisstraat was gearriveerd werden de televisiekijkers in de 18 Europese, op het Eurovisienet aangesloten t.v.- kjjkers pas op de hoogte gesteld van de ongeregeldheden. De commenta toren konden er niet meer onderuit en de cameraman kon het niet hel pen: naast de glazen koets in het beeld schoot een grijze rookkolom omhoog. Het was de eerste van een serie rookbommen, die door demon stranten, die onder de winkelgalerij stonden, werden geworpen. De politie trad snel op. maar stond machteloos tegen het grote aantal mensen aan wie nauwelijks was te zien of ze waren gekomen om te juichen of om de orde te verstoren. Een tot wanhoop geraakte recher cheur loste een pistoolschot in de lucht. Het mocht niet baten. Toen de gouden koets de brug van de Keizersgracht passeerde klonk een spreekkoor uit honderden kelen „Republiek, republiek, republiek" De politie schoot onmiddellijk met gum mi latten toe om de betogers te verjagen. T.v.-kabels Vóór de televisieploegen vanoch tend om half tien hun activiteiten begonnen voor het beeldverslag van de plechtigheden en rijtoer in Am sterdam, hebben zich op drie plaat sen moeilijkheden voorgedaan. De eerste melding kwam gister avond. toen één van de kabels voor hotel Krasnapolsky defect raakte. Bij onderzoek bleek deze te zijn ge broken onder de hoef van een paard van de bereden politie. inillllllllllillllllHIIIIIIIIHimfHIlHilllllllllllllllllllllllllllllllllllHlllllillHIIIIII 1 Twee arrestaties Hoofdinspecteur. K. Heyink. de woordvoerder van de Amster- damse politie heeft in het pers- centrum Krasnapolsky een sum- j miere samenvatting gegeven van I de wanordelijkheden. Er zijn twee arrestaties verricht. Er is tot kwart voor twaalf op de route geen rookbom ge worpen. aldus de hoofdinspec teur. Kort na twaalf uur werd op de t.v -schermen juist op het moment dat de gouden koets van achteren bezien in het beeld was. rook waarneembaar. Op het hoofdbureau van politie had men de indruk dat dit rook was van een achter de afzetting ont stoken rookbom die door de wind op de route werd gedreven. Op het J. D. Meijerplein bij de Dokwerker is vanochtend een rustig verlopen demonstratie gehouden, waaraan ongeveer 300 mensen hebben deelgenomen. Nadat men bij het monument bijeen was geweest verwijderde het publiek zich rustig, aldus de hoofdinspecteur. itttiHIHIUIilillllflIIHHIIIlIHliilllllHIIIHIIHItlllllllllllillimtlllltllllllHtHHIlHi De tweede melding kwam vanoch tend uit de Westerkerk. Eén van de tientallen voedingskabels, die op de Westermarkt zijn uitgelegd bleek te zijn doorgesneden. Het euvel werd spoedig hersteld. Op de Kloveniersburgwal nabij het Doelenhotel is een poging gedaan om de t.v.-kabel onklaar te maken. De daders konden niet worden achter haald. j HET „koffiehuistoneel" heeft zijn ontstaan te danken aan Joe Cino, de eigenaar van Caffé Cino in de Cornelia Street inliet hartje van New York Greenwich Village. Zeven jaar geleden begon inen in dit café op Joe Ciuo's initiatief verzen voor te lezen en weldra ging dit over naar toneel spelen. Een bewerking van Voltaires „Candide" legde de grondslag voor de theatercarrière van het Caffé Cino. Nu zijn er zes avonden van de week uitvoe ringen in het nauwe cafeetje, waar men knie aan knie zit aan gammele tafeltjes en waar geen entree geheven wordt, waar men minstens voor een dol lar moet drinken, terwijl bovendien een hoed rond gaat. Joe Cino een uit Buffalo N.Y. af- i de stukken, die in lijn koffiehuis komstige levendige jongeman, wiens worden opgevoerd. Dat is nog een Zuideuropeae afkomst hem op het ge- heel werk, want gemiddeld 30 manus- zicht geschreven staat, selecteert zelfcripten komen by hem (en bfl xjjn collega's) per maand binnen, afkom stig soms uit alle delen van de we reld. Een podium is er nauwelijks in z(jn café en het publiek zit in een halve cirkel om de plaats heen waar gespeeld wordt. Niemand moet dan ook verbaasd zijn als plotseling een acteur of actrice in zyn schoot rolt of als de décorstukken hem om de oren vliegen. Veel -- ;;V« - Het publiek in een toneelkoffiehuis als dat van Joe Cino bestaat voor een groot deel uit stamgasten: meren deels intellectuelen. Zij komen min of meer op goed geluk, want Caffé Cino noch één van de andere koffiehuis- theaters maakt in de grote pers be kend wat er gespeeld wordt. Hoog stens kan men een aankondiging vin den in Village Voice, het wijkblaadje voor Greenwich Village en de Lower East Side. In Caffé Cino wordt 's avonds meestal tweemaal gespeeld: één keer om negen en één keer om elf uur. In het weekeinde zyn er soms ook nachtvoors teling en om één uur. De meeste mensen, die theatertjes als Caffé Cino bezoeken, rekenen er niet op een meesterwerk te zien. Zij verwachten hoogstens aan een boei end en levend toneelexperiment deel te nemen, dat misschien bewonde renswaardig. maar misschien ook vervelend of zelfs stuitend is. Zeker kunnen zij alleen maar zijn van één ding: dat zij geen glad stuk com mercieel amusement te zien zullen krygen, zoals zo vaak gebeurt in de theaters op en off-Broadway. La Mama: belangrijk Het belangrijkste toneelcafé naast Caffé Cino Is La Mama, dat in de j Lower East Side is op Second Ave- I nue bij de Zevende Straat. De of ficiële naam ervan luidt La Mama Experimental Theater Club en het is gevestigd op een duistere eerste éta ge van een weinig aantrekkelijk win- 1 kelpand. De koffie of warme choco lade, die men in La Mama te drin- ben krijgt, is gratis, maar daar staat J tegenover dat men lid moet worden I van de La Mama Club, wat niet meer dan één dollar kost. plus één dollar voor elke voorstelling, die men er komt zien. Een lucratieve zaak is dit zeker niet en geld wordt er in La Mama bepaald niet verdiend. Eerder moet j er by worden gelegd om het theater tje op gang te houden door de to neelschrijvers zelf, de acteurs die de i stukken spelen en door de dynami- mische, charmante en idealistische vrouw, die La Mama dryft: Ellen Stewart. Overdag ontwerpt zy bad pakken, maar 's avonds is zy leid ster en inspiratrice van het jonge to neel, dat zy meestal met haar wat hese stem en een onmiskenbaar j Louisiana-Frans accent inleidt. I La Mama werkt nauw samen met „Open Theatre", een groep acteurs, 1 toneelschrijvers, dansers en schil- ders, die zich toeleggen op abstract j toneel en die (ik zag „Open Theatre" aan het werk in het stuk „Soon Jack November" van Sharon Thie) een hoge kwaliteit bereikt hebben, vooral by het uitbeelden van de „Universal man", zoals de leider van de groep, Joseph Chaikin, de personages in ab stracte stukken noemt. La Mama heeft bovendien allerlei internationale contacten weten te leggen. In Parijs en Kopenhagen kan 1 Dit is het tweede artikel 1 van onze correspondent in de 1 Ver. Staten, drs. André Spoor, 1 over het experimentele toneel 1 in Hew York. Hierin wordt 1 speciaal aandacht besteed 1 aan de verschillende café's en kerken, die hun deuren 1 voor het jonge theater heb- 1 ben geopend en die door de 1 kwaliteit van hun opvoerin- gen reeds de aandacht héb ben getrokken van toonaan gevende critici van bladen als de New York Times en de New York Herald Tribine. men nu in zusterclubs drie korte stukken zien, die van La Mama's planken afkomstig zyn: Paul Forsters „Recluse", Jean Claude van Italies „Pavane" en Sam Shephards „Chi cago". In de afgelopen jaren heeft La Mama deelgenomen aan interna tionale festivals voor experimenteel toneel, byv. in Arhus, Erlangen en Botoga. Dit jaar gaat men naar Zagreb. Ellen Stewart is verder in War schau geweest, waar zy contact heeft gelegd met de experimentele groep van Grotoski, die waarschijn lijk zelf in de loop van 1966 naar New York zal komen om in La Ma ma te werken. Het koffiehuistheater in de Lower East Side staat trouwens ook open voor buitenlandse toneelschrijvers. Men hoopt binnenkort Deense stuk ken te brengen en nog voor deze winter staat „The Dumb Dancer" op het programma, dat geschreven is door Asif Currimbhoy, een Indiase employé van de Shell, die al een aan tal van zyn stukken in Engeland en Amerika zag opvoeren. Happenings' Naast de cafés hebben een aan tal kerken hun deuren gastvry ge opend voor het experimentele toneel. St. Mark's-in-the-Bowerie is er één van, Good Shepherd-Faith Presbyte rian Church een tweede. De bekend ste is de Judson Memorial Church aan de Washington Square in Green wich Village, een kerk met een oude traditie in gemeenschapswerk. Een der twee predikanten van de Judson-gemeente. Alvin Carmines, die niet alleen een drijvende kracht achter het nieuwe toneel is maar die zelf daaraan meewerkt als musicus, vertelde mij dat zyn kerk zo actief is omdat zy probeert een wezenlijke rol in de gemeenschap te vervul len. In de dertiger jaren, na de cri sis. betekende dit vooral: sociaal werk. Nu houdt het, gezien het gro te aantal kunstenaars in de Village, artistiek engagement in. De Judson Church begon diaarmee aan het eind van de vijftiger jaren door een kunstzaal in de kerk te openen. Inmiddels beroemd geworden pop-art schilders, zoals Claes Olden burg, exposeerden er. Op hun voor stel beperkte de kerk zich even wel niet tot statische tentoonstellin gen, maar men gaf ook de ruimte aan „happenings". De eerste happe nings in New York „gebeurden" in de Judson Memorial Church, soms wel tot verbazing of verontwaardi ging van gemeenteleden, maar ook tot vermaak van vele Village-bewo- ners, die niet dagelijks in de kerk kwamen. Een van de drie reuzm (anderhalf keer de /en^j een mens), die .America P van Jean Claude van III tonele voert. I1 Via de happeningsL men op dansen en toneig en er zyn nu vier vaste «L elke week. waarop menf, of moderne balletten inj sonkerk zien kan. Del nings zijn nu wat op der grond geraakt, ook al hr nog kort geleden een s#' cessie voor het hele pubii" de heren- en damestoilp de kelderverdieping vanfci waar twee cellisten sonoj ken ten beste gaven. DeL van het geheel was dat iL zich weer naar zijn sto£j haastte toen de cellist d Duitse volkslied aanhieva* De dansgroep van P heeft een goede naam (j] een der balletten kortte in het nationale AmeJc nieuws, omdat er een dar) voorkwam die spiernaao gewelven danste) maaiL, neelvoorstellingen in delg zijn in fijnproeverskringfe beroemd. Niet voor ni| kort geleden de prijs \L beste toneel buiten B^p aan de Judson toe. (tn >§QêcHo§o 2 Hij won de race k! en kreeg tocL een boete! sur Het is nu eenmaal r- zelfs het allerbeste rö niet mag deelnemen altl race, als er geen jockey i het dier berijdt. Deze rt taire renbaanwaarheid -e tuur lijk ook bekend aan) 1906 op zevenentachtig 1 leeftyd gestorven li Watson, want hy was et van renpaarden en bd bestuurslid van de race-C Eens had hy voor de Ir le jaarlijkse Melbourrc 1 Race zijn paard Modest;™ 1 scheidenheid") laten insti. Toen het ogenblik van stf zeer nabij was, bleek, rl. jockey niet verschenen v te doen? George Wats*®1 Hij besloot dan maar jockey aan de race deel sti men. e c Zonder een ogenblik fen zelen steeg hij in de zidt en hij won met Modesty ópge Dit betekende voor hem bi en bovendien een aardlde aan prijzengeld. Opgetop ir hy na de ren terug nsbb - medebestuursleden. Ddtre vangst viel hem echter b* gen. „George", zeiden Bge hebt de race gewonnenfed buiten kijf. Maar je Wi ernstige wijze de regit? - overtreden. Daarom rotud f 50 boete betalen.kijk' V i niet op de voorgeschrevdlt gekleed. Een wit overbt va herdersbroek, dat nat' stijl op onze renbaan!" d Nu, George Watson hllor f 50 onmiddellijk betaalwrio bestuursleden wensten Ival z volgens hartelijk geluk bijzondere, unieke renbsèn, i tatie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 10