Waarom schoot u donderdag 3 maart plotseling dat portiek binnen? {oman van groot formaat: ,De goden gaan naar huis Boekenkartel verder dan ooit in het slop Minder gelukkige van Charpentiers uitvoering ,Te Deum" fantastisch en adembenemend Virus of fall-out is spoedige Toch oplossing noodzaak toonkunstkoor in zviderkerk 5 MAART 19G6 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 19 De grote roman (439 blz.) waarmee A. den Doolaard, de schrijver 1 vrijheid, opstand en liefde", weer in de publiciteit treedt, is "en veelzijdig. Kunst en wijsbegeerte meten zich met moderne kniek. Internationale verhoudingen spelen hun onrustbarende Men komt van het landelijke Kreta in Athene, van Athene in iden van Londen in een ruimteschip op de terugioeg van Mars. L twee voornaamste figuren zijn de broers Grammatikakis, Ni- en Kostas. Nikos is een wereldberoemde oudheidkundigeeen Lhartigevolhardende vent met het uiterlijk van een „pithe- thropus erectus, helaas misvormd door te veel hersens", zoals iirecteur van het British Museum hem beschrijft. aanvang van het verhaal wonderlijke figuur in de ochtenschemer en vraagt jnt de weg naar dit museum. ,kt een zeer rustige indruk, erdaad, ais de agent gewe- wat deze geleerde in zijn voerde, dan was hij waar- _jk minder beminlijk opgetre- *Nikos heeft zich namelijk als levensdoel gesteld de antieke tee beeldhouwwerken in het ense museum opgesteld, terug Jen en ze in hun oude luister op fckropolis te herstellen. Deze bouwwerken zijn de befaamde t Marbles, omstreeks 1812 door ienmalige gezant Lord Elgin, uit tenland meegenomen. Wanneer enige kennis heeft van de aard 'i omvang van deze beelden [roepen, dan staat men even jnderd over het plan van Nikos yer de daad van Elgin. Men is woordig meer dan ooit geneigd 'daad te zien als een van de te walgelijke imperialistische Hen, maar als men even denkt iet moment waarop deze Elgin de beelden toeeigende en over dat hij een verzamelaar van was, dan kan mén daar ook oordelen Toen Elgin er met ..eren beelden vandoor ging, •kenland nog bezet door de van de Akropolis een ttie van een schietschijf en hadden gemaakt. Het heeft Elgin overigens 50.000 •kost en hij heeft de collectie ijaoeite voor 35.000 aan de En- Maat verkocht, zodat er van ^jejag niet gesproken kan wor- Wenwel, men kan nu terecht a dat de Elgin Marbles beter ;m oude plaats kunnen staan !ti een zaal van het Britisch Maar wie ooit weieens met itoren en andere museumbe- heeft te maken gehad, kan van Nikos niet anders be- jn dan als dat van een even [als koppige zonderling. On- Jjn gevorderde leeftijd is onze Ie ook op een ander gebied "tel een ondernemende geest. De is zijn tweede hartstocht. In heeft hij zijn geestelijke en iongenaakbare vriendin Dio- jaldos en zijn bedvriendin Beiden spelen hun rol in de i gebeurtenissen. iroer Kostas is zo mogelijk itener dan hy. Ten eerste eigen krant, waar hü dag it mee in de weer is teneinde zaken te verdedigen en het uit de doeken te doen en van de moderne tech- irmee de mens zich, naar itochtelijk gelooft, aan de go- lijk zal kunnen maken. Zijn fift voor 't te lanceren ruimte- Friendship met vier astronau- boord, kent dan ook geen geving even ontzettend als voor de lezer amusant zijn. Ook vallen zij op de ongelegenste ogenblikken in Amerika tracht de verontrus tende toestand geheim te houden, maar het wordt al gauw bekend dat de ruimtereizigers van Mars een be smettelijk virus hebben meegebracht, dat de mensen in een eigenaardige toestand van lethargie brengt met de dood als gevolg. De gasten van het hotel verspreiden de ziekte, evenals allen die verder met de astranauten in aanraking zijn geweest. Daarbij komt nog het feit dat een van de vier containers met Marsstoffen op geheimzinnige manier verdwenen is. Cf de broers innig aan elkaar it zijn, moeten zü wel onver- ke tegenstanders zijn. Met -an redenen en met citaten uit ssieken waarschuwt Nikos zijn mor megalomane toekomstdro- 'aarin de mens albeheerser zal U/Ertussen is de Friendship op- in voor de ogen van Nikos en (O (jjzelschap dat voor een tv-toe- h een Engelsman op een plein er een restaurant in een volks- ran Athene de onvoorstelbare reidingen volgen en het bral- Amerikaanse verslag van die eden aanhoren. Kostas zit op •antenbureau aan de Telex ge- Jjd., Maar als de Friendship Q3< haperen ondex-weg is, duiken aJerlei alarmerende nieuwsbe- l op over conflicten tussen Zijp laanse en Russische kunstma- /le elkaar al of niet opzettelijk Hl, ^"dwarsgezeten. In strijd met lorspronkelijke enthousiasme t Kostas een waarschuwend irtikel in zijn krant. Dan komt D0 endship op aarde terug. /O0|i(«chrijving die de auteur van ..atastrofale gebeurtenis geeft is ZIJltastisch en zo adembenemend, it onmogelijk is die in het kort Ie geven. Het ruimteschip met ►vangcapsule, zo zal ik het ding noemen want ik bezit geen van de kennis hieromtrent en Doolaard, maakt een nood- g op de verkeerde woestijn- vlak bij een immens super- Dit laatste is op zichzelf al een irbaarlijke creatie en het bin- lien '-an de vier astranauten ii ondergoed temidden van de isserende en rustzoekende kanen tart iedere beschrijving, 'e die van Den Doolaard. Het ïbslag van Kostas' medewerker i meesterstuk. gevolgen van de verkeerde lan- zijn desastreus. Het blijkt ten dat de astronauten zelf zijn grepen door een vreemd en ge- soort onverschilligheid. Ze antwoorden die voor hun om- Boeken maRkt Alle landen van het noordelijk half rond worden langzamerhand aange tast en het is Nikos die voor de vro lijke noot zorgt door, gebruik ma kend van de onvoorstelbare verwar ring en chaos in Engeland, de Elgin Marbles met het vliegtuig van een vriend te gaan ophalen. Het zal blij ken een laatste daad van rechtvaar digheid te zijn. De opgeschrikte be woners van het eveneens aangetaste Athene, dwingen het gemeentebe stuur de godenbeelden y lings op hun plaats te laten zetten, opdat deze goden hun macht terug kunnen krij gen en de stad redden. Maar het is te laat zowel voor de oude goden als voor de nieuwe computers, want de mensheid, is verslagen door iets on zichtbaars. Wel zoekt de medische wetenschap koortsachtig naar het vaccin, maar een vaccin is een voor behoedmiddel en geen geneesmiddel. Men verwacht dat een handjevol mensen in leven zal blijven in wereld vol doden. Nikos meent zyn taak volbracht te hebben daar, zo zegt hy, de overblijvenden zün Akro polis hard nodig zullen hebben als plek van bezinning waar zij tot de erkenning kunnen komen van hun beperktheid. Het is natuurlijk duidelyk dat dit geen realistische roman is. Men kan zich voorstellen dat het drama zich afspeelt over een twintigtal jaren b.v. Toch zitten er veel reële gebeurte nissen in verwerkt het uitvallen van de elektriciteit in de V.S. b.v. de ontelbare verkeersongelukken en ongevallen door onverantwoordelijk gedrag, vreemde meteorologische schynselen die een onrustbarende sfeer oproepen en de lezer de ril lingen over de rug laten lopen by de gedachte dat dit allemaal wel eens waar kon worden. Want hoe fantastisch de visie in dit boek ook is ,het geheel is gebaseerd op feiten en zakelijke kennis. Een klein bezwaar is dat in verhaal vooral de gesprekken hier en daar wat te lang zijn en teveel door. regen met niet terzake doende op merkingen van de gesprekspartners. Maar dit valt weg tegen de talloze taferelen van actie die van een aan grijpend® kracht zyn. Een roman van groot formaat en ik bedoel niet de omvang. Clara Eggink. Terwijl Nederlandse uitgevers en boekhandelaren het nog steeds niet eens zijn over een nieuw reglement handelsverkeer, maken buitenlandse uitgevers plannen om een deel van de Neder landse boekenmarkt in handen te krijgen, zo is tot de boeken wereld doorgedrongen. In het Nederlands gedrukte boeken van buitenlandse uitgevers vallen als import" onder geen enkele restrictie van de Nederlandse boekhandel. Bovendien zijn er plannen in de maak voor het stichten van boekenclubs, zowel door buitenlandse als door Nederlandse ondernemers. Boekenclubs plegen buiten de boekhandel om te leveren. Reorganisatievoorstellen van een speciale commissie voor het 150 jaar oude boekenkartel van de „Ned. Ver. ter bevordering van de belangen des boekhandels" werden eind februari door de georganiseerde boekverko pers verworpen, doch door de uit gevers, zij het met tegenzin, aan vaard. Deze voorstelleix beoogden om. enige verruiming in de afzet mogelijkheden van pockets en po pulaire boeken buiten de thans, „er kende" boekhandel om. Nu de boek verkopers met een zeer grote meer derheid deze plannen tot een com promis verwerpen, is een aantal uit gevers geneigd zich van het besluit tot aanvaarding van dit compromis te distancieren. Naar hun mening gingen de voorstellen toch al niet ver genoeg om een redelijk lonen de produktie en afzet van eenvou dige boeken mogelijk te maken. Aangezien bovendien het bestuur van de Boekverkopersbond is afge treden, wordt een hernieuwd over leg tussen uitgevers en boekhandela ren byzonder moeilyk, zo vinden zij. En dit, terwyl na overleg met het Departement van Economische Za len een oplossing van de moeilyk- heden rond het boekenkartel tegen 1 april (eerst 1 januari) 1966 in het vooruitzicht was gesteld. Met het oog daarop was aan de organisaties van boekhandelaren en uitgevers gevraagd, de compromis voorstellen zonder amendementen te aanvaarden. In de loop van maart zouden dan deze voorstellen formeel in de gezamenlijke vereniging als nieuw reglement handelsverkeer kunnen worden vastgelegd, waarna aanbieding aan het ministerie van Economische Zaken zou volgen. Nu het fundament onder dit plan weggeslagen, rijst de vraag, hoe door Economische Zaken gereageerd zal worden. Het oude reglement han delsverkeer werd naar hedendaagse opvattingen niet meer aanvaardbaar geacht. „Kan het", zo vraagt men zich in de boekenwereld af, „na 1 april eigenlijk nog wel van kracht- blijven? De noodzaak van een oplossing op korte termijn wordt door zeer veel betrokkenen duidelyk gevoeld. Ook van uitgeverszyde wordt een redely- ke reglementering van het handels verkeer met de boekverkopers nood- zakelyk geacht. Maar hoe deze na het verwerpen van het reorganisa tiecompromis tot stand moet komen, is vooralsnog onduidelijk. Informeel contact op het hoogste niveau tussen vooraanstaande figu ren in de organisaties van uitgevers en boekhandelaren wierpen tot op heden geen resultaten af. Het Boe kenkartel zit thans nog dieper in het Weer aanvallen op Russische auteurs Het hoofd van de organisatie van Moskouse schrijvers, Sergej Michalkow, heeft de veroor deelde schrijvers Andrej Sin- jawsky en Joeli Daniel aange vallen op een bijeenkomst van de communistische partij van de Russische hoofdstad. De Rus sische premier Aleksej Kosigin en eerste secretaris Leonid Breznjew van de communistische partij woonden met andere hoge figuren de bijeenkomst bij. De vergadering had donderdag plaats en ging voornamelijk over het nieuwe vijfjarenplan. Michalkow zei dat Sinjawsky en Daniel „in hun ondergrondse werk op onze idealen hebben gespuwd. Ik heb deze werken persoonlijk met walging gelezen en ik kan met volle overtuiging zeggen dat de schrijvers ideologische saboteurs zijn". Michalkow deed ook een aanval op Valery Tarsis, de schrijver die we gens zijn anti-Sowjet opmerkingen zijn staatsburgerschap heeft verlo ren. De eerste secretaris van de organi satie noemde Tarsis een ..politiek psychopaat, die kwaadaardige aan vallen op ons moederland en op ons maatschappelijk; bestel heeft ge daan". slop, dan de grootste pessimisten ge maanden geleden durfden te be vroeden, aldus een veel gehoorde verzuchting Er stond een felle wind en u wilde met alle geweld een Hunter opsteken, maar welke was het? Hunter mèt of Hunter zonder filter? Was het een Hunter zonder filter? Dan genoot u van de lekkerste American King Size, die er is. Stak u een Hunter mèt filter op? Dan proefde u niet het filter, maar alleen geurige tabak. Hoe het ziju hebt op 3 maart het beste merk gerookt, dat voor uw geld te koop is. kunst In Cartouche Interessante Thorn Geraedts Een mrkwaardige expositie is van gisteravond af in Cartouche Lange Brug 67) te bezichtigen: de gerijpte kunstenaar Rein Dool ■meermalen Een merkwaardige expositie is van gisteravond af in Cartouche (Lange 15-jarige Thom Geraedts, zoon van de bekende kunstschilder Piet Geraedts uit Warmond presenteren er hun werlc. Het Toonkunstkoort met medewerking van een garde so listen, orgel, klavecimbel en een uniek behulpzaam Kunstmaand- Orkest heeft het ditmaal in een goed bezette Zuiderkerk eens niet in het super" gezocht, maar zelfs twee werken van zeer introvert karakter op het programma genomen: Buxtehude's ..Membra Jesu Nostri" en Bach's Kantate 89 ,.Was soli ich aus dir machen Ephraim?" (waarin het koor slechts een koraal te vertolken kreeg). Een en ander besloten met het bij uitstek ex traverte Te Deum van Charpentier. dat artistiek als een anti climax aandeed. Om met de laatste te beginnen: van hem zijn, naast diverse etsen en een vrouwenportret, voorname lijk kleurige tekeningen of uit. hout gehouwen, al even felle coloristische beelden van dieren, waartoe hij zich bijzonder voelt aangetrokken, te zien. De jeugdige, begaafde. Geraedts hij exposeerde reeds indertijd op zes jarige leeftijd gezamenlijk met. zijn vader in de Lakenhal legt hierin getuigenis af van een ooi'spronkelijke visie en een opmei-kelijke fantasie. Door niemand beinvloed (Geraedts is autodidact) gaat hij met een op vallend gevoel voor kleurbewogen- heid, een strikt eigen weg. Het komt er persoonlijk voor hem niet op aan, of men zijn trotse vogel, zijn kik vors, zyn duif, zijn kuiken, zijn nijl paard of welk ander dier dan ook, „herkent": hij wil er in de eerste plaats het karakter van het dier in doen uitkomen en hij doet dit op een wijze, welke zeker van een indrin gend scheppingsvermogen getuigt. Wat hieruit nog zal voortvloeien? Geraedts geeft ons te kennen, dat hij er nog lang niet „is", hij is zich daar zelf volkomen bewust van. Vooi'lopig benadert hij in hoofdzaak de buitenkant der dingen, hij weet zeker, dat er nog oneindig veel an- dez facetten zijn, welke blootgelegd moeten worden. In ieder geval heeft het werk van Geraedts ons tot de overtuiging gebracht, dat zijn kunst bij uitstek persoonlijk is en nog tot andere fantastische, zo men wil af en toe gedrochtelijke, in ieder geval verbeeldingsrijke' scheppingen kan leiden. Naar het ons voorkomt iemand met een sterke wil, van wie wij nog veel mogen verwachten. Ook de etsen hebben ons in die overtui ging gesterkt. Het zijn hoogst eigen aardige en obsederende wezens, wel ke in de gedachtenwereld van deze jongeman onverbrekelijk vorm heb ben aangenomen. Rein Dool's kunstenaarschap heeft een totaal anders geaarde ontwik keling dan tot nu toe, ondergaan. Daarvan getuigen zijn bijbelse voor- Buxtehude's „Membra" is een lij- densmuziek uit 3680, geschreven voor de Zweedse hofkapel, die een my stieke bespiegeling geeft over de lichaamsdelen van de gekruisigde Heiland. Deze zevendelige kantaten- bundeling vergde anderhalf uur. Ge lukkig stonden prachtige bladzijden stellingen, waarvan ons zeer in het bijzonder zijn psychologisch inker- vende „Judaskop" getroffen heeft. Met rake streek weet hy ook aan andere figuren (Esther, Bespotting van Christus, Babylonische spraak- verwarring, Eliza enz.) een realis tische gestalte te geven. Zijn kunst heeft zich ontegenzeggelijk verdiept, de gekozen onderwerpen spreken daarvan een duidelijke, veelszins ook een smartelijke taal. Deze interessante expositie is gis teravond met medewerking van Marjolein Briër met een eigen cho- j reografie op Stan Kenton's „This is I Gerechter Gott. beide v my thean" geopend en heeft onmid- niet in de schaduw van het vooraf- dellyk de intense belangstelling der gegane kon staan. De Intrada van aanwezigen getrokken. het orkest, koningsfanfare aii.w. H. waarin trompetten en pauk als in dit zelden of nooit tot uitvoering komende opus, met name in de de len II (ad Manus), IV (ad Latus) en VII (ad Faciem). Hoewel Buxtehude voor zeer ge ringe bezettingen schreef, heeft Ari- bo's uitgebloeide koor niettemin de klankkracht redelijk weten terug te dringen, zodat de uit de teksten vooi*tvloeïende milde stemmingstoon toch niet geleden heeft. Grote reali seringsproblemen, zoals een Bach- Passion die schept, waren hier niet te overwinnen en de klankbeelden leidden dan ook tot onbetwistbaar bevredigende resultaten. Minder gelukkig achtten we het re sultaat in het Te Deum, dat na een sopraansolo als Salve Latus Sal- vatoris en een koor als Ad Ubera Portabimini van Buxtehude, en een altaria als Ein unbarmherziges Ge richte en weer een sopraanaria als Bach j^en overzicht van het Toon kunstkoor met Kunstmaandor- kest. gisteravond in de Zuider kerk. (Foto LJ>./Holva»t) herauten het terrein beheersen, i> enorm aansprekend, maar dit 1b mu ziek die tot Charpentier Is gekomen en stellig geen vinding van hemzelf Is. Het in elkaar grijpen of het el kaar dekken van de onderscheidene partijen: koor, solo's, orkest en in strumentale obligaten, bleek niefc steeds feilloos. De zaalruimte ver droeg o.i. ook de expansiviteit van de kooi-zang slecht. Albei-t de Klerk (orgel) en Corry van der Wel (klavecimbel) voldeden onvooi-waardelijk. De verrichtingen r. de vijf solozangers waren in de zowat 30 solo's en terzetten van de avond, plus een duet en een kwartet, zeer loffelijk. Zang, die totaal vrij uit stromend in de ruimte „staat", gaven de sopraan Elisabeth Lugt en de „keizerlijke" 70-jarige bas Herman Schey. De tenor Simon v. d. Geest toonde, zijn stemmiddelen in gaaf heid verruimd te hebben en de alt Hannelore Pennink belooft een kracht voor de toekomst te worden. Van de tweede sopraan Ursula Stamm kan op dit ogenbük nog niet getuigd wor den dat techniek en voordracht o.m. als gevolg van een te breed vibrato, elkaar artistiek doordrongen hebben.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 19