Bob Bouber: Gé Hofenk Alles Pop-art Gevoel Show AUe TOPPEftS Rijk Met het oog op het verkeer moet men goed kunnen zien ZATERDAG 5 MAART 1966 LEIDSCH DAGBLAD L.D.-EXTRA 5 Peter On vice „Het tienerwerk geeft me geen voldoening meer. Ik wil van het etiket ZZ af. Ik kan méér. Ik wil gewoon Bob Bouber zijn Langzaam en weloverwogen kiest de 28-jarige Amsterdammer Bob Bouber deze woorden. Hij is niet het zich in allerlei bochten wringende idool, dat zalen vol schreeuwende en krijsende meisjes en jongens aan zijn voeten heeft liggen. Hij is een jonge en am bitieuze artiest, wat verstrooid misschien en met opzienbarende ideeën, maar in elk geval een vakman. Iemand, die weet wat showbusiness is; die zakelijk keihard weet te zijn. Het is met deze Bob Bouber een wat merkwaardige zaak.. Als kleinzoon van de Bouber van het Volkstoneel kwam hij welhaast vanzelfsprekend ook op de planken terecht. Nu zegt hij er van: „Het was een heel moeilijke tijd. Als volontair verdiende ik te weinig om mijn vrouw en kind te onderhouden. Ik was dolblij, dat ik als voetballer bij de (wilde) profclub Amsterdam en later bij DWS-A wat geld ver diende. Ik had het broodnodig. Ook later nog, toen ik als directeur was verbonden aan de Academie voor Kleinkunst. Vier jaar heeft dat geduurd. En vier jaar lang hebben we eigenlijk als gekken ge leefd. We waren bezeten van het töee die Academie op poten te zet ten. In die tijd zijn we zeker tien Jaar ouder geworden, mijn vrouw en ik. Voor niets is het gelukkig niet geweest. Want behalve dat ik er enorm veel heb geleerd ik liep een aantal lessen mee als di recteuris de Academie ook van de grond gekomen. Nu is het, dank zij het Rijk, een gevestigd instituut. Ik heb het verlaten om dat ik gewoon geen directeur van een gevestigd iets wil zijn. Alsje blieft niet. Ik wilde weer eens wat. anders doen". Waarom ben Je vla het to neel, film in Parijs en Academie voor Kleinkunst nu speciaal naar die tienerbusiness overgestapt? Financieel is deze kant van het vak natuurlijk bijzonder aantrek kelijk. Maar daarbij is de tiener business eigenlijk ook de enige kant van het vak, waar je vrij bent om op een gezonde, zakelijke basis je eigen initiatieven te ont plooien. By de meer gevestigde in stellingen zoals toneel, film, mu sicals en in wat mindere mate ook cabaret ben je volkomen afhan kelijk van wat de directie je wil laten doen. In de tienerbusiness kun je alles doen wat Je maar wilt. Een ander punt was het feit, dat ik zakeiyk en artistiek leider was en nu nog ben, van een aantal jonge artiesten en groepen. Daar mee was mijn nieuwe werkkring uitstekend te combineren. Vooral ook, omdat ik dus uit ervaring weet wat een artiest voelt. Ik geloof dan ook niet in leiding over din gen, wanneer je niet goed weet waar het over gaat. Je moet het zelfs heel goed weten. Had je by je overgang be paalde ideeën wat je als tienerster wilde gaan doen? Ja. Ik vond (dat was in oktober 1962) en vind dat trouwens nog, de presentatie in het tienervak zeer slecht. Ik vind de doorsnee tienersterren geen artiesten. Het zyn op de Bühne hele zwakke mensen. Enige goede uitzonderin gen natuurlyk daargelaten. Ik er gerde me eraan en ik wilde toen een fyne Buhne-show maken. Iets nieuws. Dat heb ik toen met de Maskers gedaan. LDTOPTIENLDTOPTIENLDTOPTIEN Oh O E-H Q W 'Oh O H Q Michelle (Beatles) As tears go by (Rolling Stones) Baldheaded woman (Jay Jays) That day (Golden Earrings) These boots are made for walking (Nancy Sinatra) Glaasje op, laat u ryden... (Sjakie Schram) Midnight to 6 men (Pretty Things) Mystic eyes (Them) Een glaasje madeira, my dear (Ted de Braak) To whom it concerns (Chris Andrews) O -3 O T) >-3 M t- 1-3 O 03 N3LIdOJ.aiN3IJidOI.QTN3IldOJiQl Was dat hetzelfde als wat nu pop-art wordt genoemd? Neen. We hadden als ZZ and the Maskers een show opgezet, die een bepaalde wisselwerking tussen ons enerzijds en het publiek, of beter gezegd de tiener, anderzyds, min of meer garandeerde. Pop-art is een nieuwere richting, waarvan ik persoonlyk veel verwacht. Neem nu „Het". Deze groep stormt de hit parades binnen. En waarmee? Met originele geluiden. Geluiden, die enorm in deze tyd passen. Het is een andere mode en het past in deze tyd. Ik vind het edgeniyk ge weldig. —Waarom heb je je creatie „ZZ" vaarwel gezegd? Allereerst omdat ik ervan af wil de. Och, ik vond dat tienerwerk wel leuk, maar het geeft me als ar tiest geen voldoening meer. ZZ was nu eenmaal een tieneridool en dat wilde ik niet meer zyn. Maar daar naast moest ik ook wel, omdat ik de Maskers heb verkocht. Dat is ook een reden waarom ik dit Jaar aan het Songfestival heb meegedaan. Anders was ik er nooit aan begon nen. Van ndjn leven niet zelfs. Ik doe het ook nooit meer. Het zyn zenuwtoestanden. Drie premières tegehjk en dan nog wel voor de televisie. Wat is je mening over dat Songfestival? Het is gewoon een gok. Ik was van het begin af aan als winnaar gedoodverfd; ook door insiders. Een nogal hacheiyke zaak vond Ik. Goede liedjes en goede teksten zeg gen namelyk helemaal niks. In de publiciteit heb ik het in ieder geval gewonnen. En daar ging het my tenslotte om. Ze moeten weten dy.t er een Bob Bouber is. En dat ben ik door die uitzendingen geworden. Overigens, Milly Scott heeft ver diend gewonnen. erg fyne, die heel bewegeiyk zyn. Ik ga dat alleen maar voor ky- kend publiek doen. Geen danstoe- standen en zo. Is de grammofoonplaat be langrijk voor een artiest? De plaat is voor een artiest heel belangrijk. Vaak zelfs bepalepd voor je succes. Financieel niet. Dat is in feite byzaak. Je krijgt door een hit-plaat veel zaaloptredens. De waarde is ook gelegen in de publi citeit, die je van je maatschappy krijgt. Wat anders is, dat de meeste ar tiesten zangers, zangeressen en groepen hun platensucces op het toneel niet waar kunnen maken. Ze kunnen gewoon niks. Ze hebben toevallig een lief stemmetje, maar daarmee is het ook afgelopen. Wat ze op het toneel doen is gewoon weg om te huilen. De meesten ver- dwynen dan ook weer vanzelf. Schrijf je de teksten en de muziek van je platen en andere nummers zelf? Totdat ik niet goed genoeg meer ben. En dat ligt aan jezelf. Je moet al tyd naar nieuwe wegen zoeken. Nieuwe mogelykheden en verder moet je dan maar geluk hebben. En daar kan je niets aan doen. DE ZAAK VOOR LEI UIT VOORRAAD LEVERBAAR DE ZAAK VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN Muziek- en grammof oonplatenhandel HAARLEMMERSTRAAT 6« Nu je van ZZ Boub Bouber bent geworden, wat wil Je nu ver der? Ik ben bezig met een Buhne- show met myn eigen trio, waarin ik dus van alles ga doen. Het komt het meest overeen met een Tour de Chant. Alleen niet zo op chansons ingesteld. Het is groten deels Nederlands repertoire met een paar hele gekke nummers. Ook Hebben je liedjes een diepere inhoud dan zomaar een fyn, ge makkelijk in het gehoor liggend melodietje en een vaak gemakke lijke tekst? Nou, nee. Een zogenaamd diepere inhoud hebben ze niet. Het zyn ook geen stories. Ze appeleren ge woon aan het gevoel dat iedereen heeft. Byvoorbeeld „Ik heb geen zin om op te staan Wie heeft dat 's morgens wel? Wanneer werk je het gemak kelijkst? 's Nachts. In volkomen rust en eenzaamheid. Niet diat ik het fyn vind om helemaal alleen te zyn. Daar heb ik zelfs een vreseiyke hekel aan. Mijn vrouw moet er natuuriyk wel by zyn; ik vind het fyn als zy er is. Maar ze moet wel haar mond houden. Begrijp je? Waar voel je je het prettigst? Gewoon thuis, daar kun je je zelf zyn. We krijgen wel eens Uit nodigingen voor feesten, maar erg vaak gaan we er niet naar toe. Ik kan er namelyk niet tegen aan gegaapt te worden. Dat vind ik vreselijk. In een zaal doet me dat niets. Daarvoor sta ik dian op het toneel. it „Eureka", de Leidse vereni- ging, die dansavonden organi- 1 seert om gelden by een te bren gen voor een uitgaansdag voor i gehandicapte kinderen, is de 1 laatste weken byzonder actief. Ook voor vanavond heeft „Eure ka" weer iets op het programma staan. In het Kompas (Kaag dorp) treden de Leidse beat- groep Nou en een Leidse jazz- combinatie „The Tin Roof Five" op. Aanvang 8 uur. In het Patronaatsgebouw in i Oegstgeest houdt de Margie Ball-fanclub vanavond een dansavond waaraan natuuriyk I ook Margie Ball en haar Gam blers hun medewerking verlenen. De Haagse beatgroep .Shane", die In korte tyd grote populari- J telt heeft verworven, treedt vanavond (aanvang 8 uur) in i Het Trefpunt in Warmond op voor „Pops", een zeer actieve beatclub. Donderdag 10 maart organiseert Pops ook een Oran- i jebal in het Patronaatsgebouw 1 in Oegstgeest (met De Moenpie- s en The I Ben je ryk? Ach, ze zeggen dat je als tiener ster heel ryk kunt worden, maar dat Is onzin. In Nederland althans. Je kunt hier wel lt-kker verdienen, maar schatrijk worden, nee, echt niet. Hoelang denk je nog populair te bUjven? Sporthuis van Delfl STEENSTRAAT 45 Voor TIENERS die weten wat IN is. De zaak voor moderne MEISJES- EN JONGENS PANTALONS. (Van onze medische medewerker) Voor de verkeersveiligheid is het vanzelfsprekend dat ieder die een voertuig bestuurt, goed kan zien en ook een intact gezichts veld heeft. Om veilig te kunnen rijden moet dit gezichtsveld in het horizontale vlak 140 graden bedragen, zodat de bestuurder, terwijl hij recht voor zich uit op de weg kijkt, alle voorwerpen waarneemt die zich in dit ruime gebied bevinden, bewegen of verschijnen, zonder dat hij het hoofd daartoe opzij behoeft te wenden. Het lijkt allemaal erg vanzelfsprekend, maar jammer genoeg rijden er vele mensen rond wier gezichtsveld veel te klein is, hetgeen het onder werp was van een uitvoerige beschouwing door de oogarts dr. K. van Walbeek in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. Op een symposium dat in 1964 in St.-Louis werd gehouden, vertel de de oogarts dr. Keeny dat veer tig procent der auto-ongevallen veroorzaakt wordt door twee mo torrijtuigen die elkaar onder on geveer een rechte hoek naderen. In „dit licht gezien" betekent de eis voor een minimum gezichtsveld van 140 graden dus geen overdaad en het is dan ook dit gezichtsveld d!at als grens wordt gesteld door het Centraal Bureau voor de af gifte van Ry vaardigheidsbewy zen Voor rybewys A (motorfietsen) en BE (personen- en lichte vracht auto's) moet iemand die met twee ogen ziet, alles tussen 80 graden aan zyn buitenzyde tot 40 graden aan zyn neuszyde kunnen waarne men. Voor bestuurders van autobussen en zware vrachtwagens is die eis nog strenger: zy moeten aan beide kanten een gezichtsveld van 90 graden aan de buitenzyde tot 50 graden aan hun neuskant kunnen zien, zodat niets wat op hun weg komt aan hun directe opmerking ontsnapt. Het spreekt vanzelf dat alles wat op één of andere wijze het gezichtsveld kan belemme ren of onderbreken (zoals de nu gelukkig byna geheel ver dwenen in tweeën gedeelde voor ruit) voorkomen of verwyderd moet worden. Nog bungelen er veel te veel (pot)sieriyke poppetjes en andere voorwerpen aan de voorruit, die het gezichtsveld beperken. Blinde hoek Ook de beruchte „blinde hoek" die veroorzaakt wordt door de styien tussen de voor- en riJ- ruiten is veel kleiner geworden, doordat men in de moderne auto die styien zo smal mogeiyk maakt, maar in kleine wagens is het uit zicht opzy nog vaak onvoldoende, wat een automobilist die gewend is om in een grotere auto te rijden opvalt, als hy eens even in een kleine wagen achter het stuur zit. Voorts kan een „omvangrijke' passagier die naast de bestuurder zit, een belangryk obstakel vor men, vooral wanneer hy of zy een hoed draagt. Door de passagiers zetel achterwaarts te schuiven kan de bestuurder dan weer wat rui mer zicht krijgen. Het zyn soms schynbaar onbe langrijke dingen, die echter het grote gevaar met zich mee brengen dat zy In het verkeer zulke ernsti ge gevolgen kunnen hebben, zoals de bittere ervaring heeft geleerd. Maar behalve deze technische te kortkomingen die deels hun oor zaak ln de constructie van de auto vinden en de andere genoemde ob stakels, zyn er nog andere dingen die het gezichtsveld belemmeren. Wonderiyk genoeg zyn ddt soms juist de hulpmiddelen die gebruikt worden om beter te kunnen zien, zoals (dikke) brilleglazen dies om- mige mensen moeten dragen. Maar ook kunnen brilleglazen op zichzelf optische eigenschappen be zitten, die in bepaalde omstandig heden de gezichtsscherpte vermin deren in plaats van te verbeteren. Die omstandigheden kunnen op treden door een lichte verschuiving van de bril ln de stand ten opzich te van de ogen, hetgeen gebeurt wanneer het montuur door lang dragen of door een ruwe behande ling niet meer op de juiste plaats zit. Vooral by sterke glazen, met bepaalde optische eigenschappen, Is het noodzakeiyk dat 't montuur de glazen precies fixeert op de af stand vóór de oogbol, die door de oogarts ls bepaald by het aanme ten van de juiste glazen. Uit er varing weten deze brildragers dat zij soms by het ryden last krijgen van minder goed zien doordat hun bril niet goed „zit". Even het montuur laten bystel- len door de opticien, is een kleine moeite die dubbel en dwars be loond wordt, terwyl daardoor bo vendien het zeker niet denkbeel dige gevaar op de weg weer bezwo- Bovendien werkt die verkeerde stand van de glazen 'sterk ver moeiend en veroorzaakt veel hoofd- pyn, doordat er een prismatisch effect optreedt. Aan de rand van sterke brilleglazen treedt ook wel een onscherpte op der doorgelaten lichtstralen die daar een „scheve bundel" vormen, wat heel hinder- lyk kan zyn en tot beperking van het gezichtsveld leidt. De oogartsen proberen natuur iyk wel deze verschijnselen te voorkomen door een juiste keuze van de voor- en achtervlakte der lenzen, maar by heel sterke bre- kingsafwykingen lukt dit niet al tijd en dan biyft er een bepaalde „ring" waar men niets ziet in het gezichtsveld bestaan. Wanneer beelden uit die ring soms plot seling als het ware naar voren springen en midden in het wèl waargenomen deel van het ge zichtsveld terecht komen, net of ze opeen „opduiken", kan dit heel verrassend zyn. De Amerikanen noemen dit verschijnsel .Jack-in- the-box". Ook na een operatie voor staar, wanneer men een corrige rende bril moet gaan dragen, kun nen dergeiyke beperkingen van het gezichtsveld optreden. Contactlenzen Ook ln ons land heeft de con tactlens steeds meer ingang gevon den en vele mensen kunnen hun lensjes zonder bezwaar de hele dag ln hun ogen houden, waardoor zy geen bril meer hoeven te dragen. Afgezien van het voor het zo be- langryke ethische effect, hebben de contactlenzen ook voor de ver keersveiligheid belangryke voorde len. De hierboven vermelde „ring- treedt by contactlenzen niet op en ook wanneer er een groot verschil ln breking bestaat tussen belde ogen bieden contactlenzen een gro te verbetering by het zien van nor male diepte en scherpte, Juist weer wanneer er sterke afwykingen be staan. Wel moet men rekening houden met het feit dat gewone brilleglazen een ander beeld leve ren dan contactlenzen. Men ziet dus Anders door beide hulpmidde len en doet er daarom verstandig aan tydens het autoryden steeds de lensjes te dragen en deze niet van tyd tot tyd te wisselen voor de bril. Toch moeten autobestuurders zich eerst terdege hebben aange past aan het dragen van contact lenzen, alvorens ze ermee achter het stuur gaan zitten. Uiteraard zullen de lensjes door een oogarts moeten worden aangemeten en een tydlang gecontroleerd. Daarna mo gen de contactlenzen de hele dag, ook by het autoryden, worden ge dragen. De kans dat zy verschui ven, ls klein en men verliest ze tijdens het ryden niet vaker dan een bra Het gevaar dat door het dragen van de lenzen irritaties van de ogen en tranenvloed optreedt vereist extra controle voor hen die autoryden, want deze hinderlyke verschynselen kunnen uiteraard een gevaar opleveren voor de ver keersveiligheid. Maar met Inachtneming van alle genoemde voorzorgsmaatregelen bieden contactlenzen zovele voor delen byhet autoryden, vooral ten aanzien van het gezichtsveld, dat z« inderdaad een grote stap voor uit betekenen in de verkeersveilig heid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 13