Maria de Booy is koningin Victoria in NCMV-serie ROTTERDAM BIJ NACHT Floods How Drie keer Maria BATERDAG B MAART 1868 LEIDSCH DAGBLAD LD..JÖ 's Morgens een meisje van 18 en 's middags een vrouw van 78 Met onderbreking van de avon den en de weekeinden, waarin ze zich aan de zijde van echtgenoot Hoib ter Haar (peych. drs.) be vond, heeft de actrice Maria de al elders heeft te offeren, al mogen we daar natuurlijk niet een bouwwerk als de Euromast bij rekenen. Maar de duisternis, die binnen nodig is voor het uitzicht naar buiten maakt er bij avond in het restaurant niet gezelliger op. Voor het overige: elke kroeg, elk café. elk restaurant, elke nachtclub heeft ook in Rotterdam zo zijn eigen aardigheden. Een tikkeltje couleur locale. Maar slechts zelden kan men spreken van iets eigens. Het gedempte licht is overal het zelfde. De glinsterende aankleding overbekend. Het vermaak obligaat. En de bezoekers zijn als oude bekenden. Want waar kent men niet de schor zingended) mannen en vrouwen, die over de toonbank hangen, waar de baas in hemdsmouwen achter staat? Men weet toch, dat men in een beatkelder langharige jongens en hooggelaarsde meisjes zal vinden, die wiegend en zwaaiend tegenover elkaar staan bij opzwiepende ritmische klan ken. Het is er druk, donker en rumoe rig. Maar de jongelui vermaken zich achter hun flesje cola. dat overigens als de goedkoopste drank ook niet zo bijster goedkoop is. En in welke nachtclub vindt men niet de mannen en vrouwen die met eindeloos verveelde blikken voor zich uitstaren of juist met een overmaat aan luidruchtigheid trachten diezelf de verveling te verdrijven? Het Bulgaars blazende orkest hoe goed ook), de Italiaans zingende he ren (hoe echt ook), de Spaans dan sende dames (hoe levendig ook), de Booy de afgelopen maanden niets anders gedaan dan koningin Vic toria te zijn, of althans spelen. Met haar in de hoofdrol is de NCRV sinds oktober bezig om een tele- vlsie-serie met episodes uit het le ven van de legendarische Engelse koningin (1819-1901) op te nemen. Er ztfn nu twaalf afleveringen op genomen, de dertiende en laatste komt deze maand op de beeldband. „Ik wilde toen gewoon een tijdj# huisvrouw worden", zegt ze. „Toen mijn man nog studeerde was het niet erg en eigenlijk Juist goed, dat ik elke avond weg was. Maar toen hij klaar was met zijn studie nam ik me voor elke avond thuis te zijn. Ik wil er in ieder geval zijn, als hij om half 7 thuis komt. Dit televisiewerk kan ik natuurlijk wel doen. Ik was heel blij met die aanbieding, vooral ook omdat ik nu eens de rol van een oude vrouw ga doen. Bij de Haagse he Comedle heb ik niets anders gedaan dan Jonge meisjes spelen". De serie over koningin Victoria is door John Peereboom bewerkt Engelsman Laurence Housman. De NCRV heeft hier vier jaar geleden al eens een episode op de televisie lilHIHUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllimtlllllllllllllllllllHIIUUJ fliumniiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiinTinmiiiiiniiiiiniimiiiiiinniniinnfniiiiniiiiimnninnTiir onverstaanbaar blèrende beatjongens (hoe hard ook) en de internationaal draaiende stripteaseuses (hoe bloot ook) slagen er nauwelijks of in het geheel niet in die kenmerkende verve ling te verdrijven. Met des te meer ijver zoeken de be zoekers derhalve troost bij datgene, waarvan zulke zaken draaiende moe ten blijven. Het kleine of iets minder kleine glaasje. Niet, dat we op onze tocht veel men sen hebben gezien, die over de schreef waren gegaan. Maar de geestrijke vloeistoffen vloeiden in overvloed. Er gens sloofde zich een mijnheer meer gedistilleerd dan gedistingeerd uit op de dansvloer. En in een andere gele genheid zat een man mateloos melan choliek roerloos achter zijn glas, onbe reikbaar voor het rumoer rondom hem heen. Zij vonden de tijdelijke troost, die zij zochten. Het is allemaal niets nieuws. We zouden kunnen schrijven over de uit gevoerde nummers en de toekijkende types, maar ze wisselen met de week of met de dag. Iedereen, die het inte rieur van nachtclubs-in-bedrijf heeft gezien, weet wat er te koop is. In Rot terdam is het precies hetzelfde. De handicap voor de Maasstad is de de centralisatie. Het moge misschien waar zijn, dat hemelsbreed de afstan den onderling niet zo groot zijn, maar de ruime straten die er tussen liggen, doen die afstand onoverbrugbaar lijken. Niet iedereen krijgt van de V.V.V. een bus ter beschikking. Eigenlijk zagen we op onze mara thon maar tweemaal iets speciaals, dat bovendien blijvend is. In de eerste plaats in het keldertje, dat door Ans en Stije van Brandenberg met zoveel energie wordt geëxploiteerd. Daar heerst een brokje eigen sfeer. Klein warm, benauwd, stampvol en echt ge zellig. Ansje lag helaas met griep in bed, maar Stije deed voor ons erg zijn best. Hij lanceerde zelfs een nieuw liedje over Rotterdam, waar niemand ondersteboven van was. Oude reper toirenummers en een onverwacht gastoptreden van de spraakgrage goo chelaar Henk Bouman deden het veel beter. En de tweede treffer was voor ons de zaak Arie Valkhof. Tot voor kort dreef hij deze met zijn broer Jaap musicus, tekstschrijver en droogko miek. Jaap voelt nu niet meer voor laat naar bed gaan. Dus kreeg Arie de ruimte. Nu zit deze met zijn accordeon en een gitarist naast de vleugel en zingt een eindeloos Nederlands reper toire. Niet altijd even fijntjes, maar het slaat in. Bovendien er zitten veel meezingertjes bij. En veel zingen maakt de keel droog. Daar gaat het maar om... Maar ook hier een heuse sfeer. Natuurlijkook Katendrecht heeft een eigen gezicht, al is de faam groter dan de werkelijkheid. We werden door de V.V.V. naar een Griekse kroeg ge loodst, waar we ouzo moesten drinken en garnalen moesten eten. We waren er nog te vroeg in de avond. Het hart van de Kaap (het Deliplein) tevens het enige centrum van vertier, lag er nog vrij verlaten bij. Donker, koud en triest. Achter elke deur een kroeg. De gevels versierd met half brandende neon en meisjes, die al vroeg iets pro beerden te verdienen. De sportwagens van de souteneurs waren er nog niet. Het was rustig. De bars waren nog stil. Maar later op de avond zou het er bruisen van dubieus leven volgens het eeuwige patroon, vrouwen, drank en vuisten. De zeelieden, die Rotterdam aandoen, zoeken het op. Het is het naargeestige décor, waar een wereld haven niet buiten kan. Het maakt ook deel uit van het nachtleven van Rotterdam. Een Rotterdam, dat niet alleen over dag blaakt van energie. Men moet slechts de weg weten. Heeft men die ontdekt, dan zal men nooit meer zeg gen: „Uitgaan in Rotterdamwaar deloos." KOOS POST „Ja, de figuur van deze bijzon dere vrouw is dit jaar steeds om me heen geweest", vertelt Maria de Booy ons tijdens opnamen in stu dio Vitus in Busum. „Het is een vrouw tegen wie ik enorm opzie. Ze had wel haar vreemde dingen, maar het was toch iemand met een zeer sterk karakter en een grote ge voeligheid. Ik heb eerst veel over haar gelezen. Niet dat je dat alle maal zo direct kunt gebruiken. In de serie komen bepaalde inci denten uit het leven van Victoria voor. Daar moet Je de achtergron den van weten, terwijl Je eigenlijk ook alles moet weten over de pe rioden uit haar leven die in de serie worden overgeslagen". De grootste moeilijkheid bij het opnemen van de serie was de leef tijd. Maria de Booy speelt Victoria van haar 18de (troonsbestijging) tot haar 81ste jaar (de dood van de koningin). De regisseur van <ie serie, Stefan Pelsen thai, zegt: „Soms was Maria 's morgens een meisje van 18 en 's middags een vrouw van 78. De grime en de aankleding doen na tuurlijk veel, maar ik vind toch ook wel dat Maria het in haar spel helemaal maakt". Vorige zomer vroeg men Maria de Booy voor de rol van koningin Victoria. Ze was net weg bij het cabaret Tingel Tangel. Daarvoor had ze gewerkt bij de Haagsche Comedie. gebracht, te weten dat deel waarin de Engelse regering huwelijkskan didaten zoekt voor de Jonge Victo ria (men weet dat de Duitse prins Albert von Saksen-Coburg uitein delijk haar gemaal Is geworden), In dit korte tv-spel speelde Ma ria de Booy ook al koningin Victoria met naast zich die in 1963 overleden acteur Cruys Voorberg als eerste- minister Lord Melbourne. Het is van die tijd af een van de grootste wensen geweest van NCRV-dr amateur David Koning om nog eena een serie over Victoria te maken. Overigens blijkt het ge noemde tv-spel ook zeer geschikt om opgenomen te worden in de serie. Het zal waarschijnlijk de eerste aflevering worden, waarin men dus de grote acteur Cruys nen zien. Aan „Victoria Regina" zoals de serie gaat heten, werkt een groot aantal acteurs en actrices van naam mee. We noemen o.a. Ank van der Moer als de (harde) moe der van Victoria, Ton Kuyl als de door haar zeer geliefde echtgenoot prins Albert, Joh an Schmltz als de deken van Windsor, Joan Rem- melts als Gladstone en Heieen Pi- menteel en Vera Bondam als hof dames. Wanneer de eerste aflevering van „Victoria Regina" op het scherm zal komen, is nog niet bekend. Het was oorspronkelijk de bedoeling om er in Januari al mee te beginnen. In kringen van medewerkers aan de serie is het een publiek geheim dat de NCRV wacht met uitzending omdat er in de tweede aflevering een met een Duits accent spreken de acteur voorkomt (Ton Kuyl als huwelijkskandidaat Albert van Saksen-Coburg). Men zou by deze omroep bang zyn dat dit ongewild als een satire kan werken op het optreden van Claus von Amsberg. „Uitgaan in Rotterdamwaarde loos!" Onze zegsman stond wel hoog, maar niet vast op de benen. Hij had al te veel contributie geofferd in de kas van de nachtclub in Rotterdam, waar wij hem troffen. Een gebaar, dat daar Tiiet gehonoreerd pleegt te worden met water. Dat doet alleen dienst voor het epoelen van de glaasjes, waarvan onze man er een aantal had geleegd. Ach neen, hij was (nog) niet onder tafel. Hij voelde zich slechts onderge dompeld in een prettig aandoend de faitisme. Hij wilde gewoon een beetje filosoferen tegen de eerste de beste, die hij tegenkwam. En dat waren xoij nu toevallig. Zijn gedachten gingen niet diep. Ze waren niet ingewikkeld. Hij redeneerde op zijn eigen manier: rond en rechtuit. .„Waardeloos Het was een speling van het nood lot, dat hij deze ontboezeming nu juist moest loslaten op ons, die deze nacht dank zij de V.V.V. juist onze tiende elfde misschien al twaalfde gele genheid bezig waren. We weten het echt niet meer waar het precies was, dat onze zegsman herhaaldelijk, wat zovelen voor hem hebben betoogd. En dat nog wel dikwijls zal worden her haald. Misschien in andere bewoor dingen, wat milder of mogelijk nog scherper. Maar de kern komt toch steeds op hetzelfde neer: „Rotterdam is saai. Het heeft niets te bieden. Er is 's avonds en 's nachts niets te beleven. Als je wilt uitgaan, ga dan maar naar Amsterdam. Want Rotterdam is hope loos Kijk, dat is een doorn, die heel diep prikt in het vlees van de Maasstede- lijke V.V.V., voor de buitenwereld veel al belichaamd in de onstuimige figuur van directeur T. Schutter. Binnenka mers nemen hij en zijn even enthou siaste assistenten deze kwalijke roem heel hoog op. Ze weten maar al te goed, hoe onjuist zulke opmerkingen zijn. Ze zijn niet alleen overtuigd van het tegendeel, ze kunnen het bewijzen ook. Maar hoe? Ze kunnen het toch niet van de daken schreeuwen. Al voe len ze zich daar echt niet te goed voor. Toen kwam een van hen op het idee pers en radio eens uit fe nodigen. Laat de journalisten zelf eens een kijkje komen nemen. Dan kunnen ze het persoonlijk ervaren. Baat het niet, het kan nooit schaden. Dus stonden we op een vrijdagmid dag in het ruime kantoor van de V.V.V. aan het fraaie Stadhuisplein in het nog steeds ontluikende hart van Rotterdam. Zo'n twintig vertegen woordigers van radio, landelijke en Rotterdamse dagbladen en enkele kranten uit de omgeving. Directeur Schutter viel met Rotterdamse voort varendheid met de deur in huis. „Rot terdam heeft meer nachtvergunnin gen dan alle andere plaatsen in Ne derland tezamen. We zijn van plan u langs een aantal van die tenten te sle pen." Het wat sceptisch gestemde groepje accepteerde de toegeworpen hand schoen in de vorm van enkele glazen melk, die kennelijk het bodempje moesten vormen voor de dingen die zouden volgen tijdens de wat de V.V.V. noemde „oriëntatietour: uitgaan in Rotterdam"maar wat voor ons gevoel uitgroeide tot een ,Jcroeg-marathon" in optima forma. We werden van de ene gelegenheid naar de andere getransporteerd in een overigens doodgewone koude Rotter damse stadsbus met achter het stuur een even gewoon nuchtere chauffeur. Met stijgende verbazing deponeerde hij zijn passagiers voor de ene zwaar getresde portier na de andere. Dertien in totaal. Deze vanzelfsprekend goed gesmeer de tocht duurde langer dan een dag taak. En nog was er tijd tekort om al les te laten zien. Rotterdam heeft nog meer. Veel meer zelfs. Toen we amechtig tegen het ochtendgloren neerploften in de bar van het luxieuse Atlanta Hotel om wat na te kaarten, verzekerde ons de onverwoestbare heer Schutter: „We kunnen nog wel twee van zulke trips organiseren Iedereen geloofde hem op zijn woord! Er zijn in de Maasstad zo'n kleine veertig gelegenheden met nachtver gunning En daarin kan men letterlijk alles vinden, wat het nachtleven over- •jfc- In diepe rouw na de dood van prins Albert. Koningi toria was toen 42 jaar. Maria de Booy als 66-jarige Koningin Victoria j Incident in het paleis. -fa Het huwelijksaanzoek. Op 19-jarige leeftijd vroegh gin Victoria Albert von Saksen-Coburg zelf ten huwelijii hoorde zo omdat ze regerend vorstin was. Prins Albert i hier aesoeeld door Ton T'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 10