Verkwikkend concert van
Leidseli Toonknnstorkest
Nieuw is de sigaret
nieuw de zachte
melange,
nieuw het pakje...
Hunter 25!
Steek ze op zak,
haal ze in huis:
alle 25 tegelijk.
Harmonie van Hazerswoude
met bekoorlijke werkjes
alles kan met CEtaÈüüP-^
Kuimteopera in Hamburg:
nieuw werk van Blacker
WJDAO 4 MAART 1960
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 9
III 111US@U1YI yyll@ L&Jc@Tlh(ll 2
De sopraan Leny Stevens-Ridder
hof in Mozart altijd favoriet
de tenor Cees Borger, aanvankelijk
wat nasaal zingend maar later meer
en meer op dreef komend en de
technisch goed geschoolde bas Hans
van der Leeuw, droegen er met de
veredste „schwung" toe bij, d'it on
schuldig gestemde bewonderens
waardig gecomponeerde Mozartge-
valletje, alle blijheid mee te geven,
waar het om vraagt. Actie en mi
miek pasten zich hierbij kostelijk
aan. Het exact spelende orkestje
zorgde tot in détail voor een pétil-
lante begeleiding.
Misschien kan deze alleszins ge
slaagde uitvoering een voorbode zijn
andere zangspelen eventueel
in kostuum? of zelfs een opera-
tje. De krachten zijn er: vocaal, zo
wel als instrumentaal, evenals de di
rigent, die ook op dit gebied bewe
zen heeft, zulk een opgaaf volko
men aan te kunnen. Wie weet dus.
Op deze avond veel uitbundig ap
plaus, met bloemen. Een con
cert, dat onder deze nieuwe lei
ding de beste perspectieven opent!
H.
Het druk bezochte invitatieconcert van het Toonkunstorkest,
W" mor het eerst onder leiding van de nieuwe dirigent Henk Briër in
ie Harteveltzaal van het museum ,,De Lakenhal" gegeven, is be-
"^paald een verkwikkende aangelegenheid geworden. Zowel door de
Frisse aanpak van de geestdriftige leider, het boeiende programma,
Mils het blijmoedige en straf-gediciplineerde spel. Het was alsof
met totaal vernieuwd élan bezield waren. Daarbij hadden
wij het gevoel, alsof Henk Briër, wiens knappe directie voor een
amateurorkest als dit geknipt is immers, zijn duidelijke intenties
zijn voortdurend gemakkelijk te volgen en oefenen een stimule
rende invloed uit deze uitvoering buiengewoon zorgvuldig had
voorbereid.
De gunstige gevolgen daarvan wa-
van de inzet af merkbaar: in
aaie klank en kleur, in precisie en
icuratesse, welke constant aanwe-
waren, ondanks de levendige,
Ittige en soepele tempi, waarnaar
(lijkbaar de voorkeur van die jonge
bezielende dirigent uitgaan.
De inzet was voorbehouden aan
iet Concerto Grossb, op. 6 no 2, van
ian&el, dat uitmuntte door een
uphtig-vloeiende beweging in de
snelle tempi, bij voortduring zonder
aarzelen vastgehouden én een zan-
jerig samenspel in de langzame.
'..Het was een hele durf hierna met
iet Vijfde Brandenburgse concert
van Bach voor den dag te komen,
een van de „Six concerts avec plu-
Sieurs instruments", geschreven voor
Christian Ludwig, Markgraaf van
Brandenburg. Ook hierin zijn de
mogelijkheden, die het concerto
grosso-principe biedt, verrassend uit
gebuit: solo- en tuttigroepen zyn
contrastrijk tegenover elkaar ge
steld. i
In dit concert werden de solis
tische partysn toevertrouwd aan de
fluit (mej. Van Benthem Jutting, de
viool (J. P. den Herder) en het kla
vecimbel (H. P. Veldhuyzcn). Spe
ciaal de laatste heeft door zyn vir
tuoos spel cp zijn welklinkend in
strument grote aandacht getrokken.
Op briljant-kundige wijze vertolkte
hij de veeleisende cadenz. Daar
bij voegde zich de cellist Van Ham,
wiens punctueel en muzikaal spel op
De heer H. A. Sijthoff, directeur van het Financieele Dag
blad, heeft gistermorgen een sculptuur van een krantenlezende man
officieel overgedragen aan de gemeente Amsterdam. Het beeldje
van de kunstenaar Pieter H. d'H&nt is een geschenk van het Fi
nancieele Dagbladter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van
deze krant, die in die eeuw altijd in Amsterdam gevestigd is ge
weest. De Amsterdamse wethouder voor de kunstzaken, de heer
W. Polak, nam het beeldje, dat geplaatst is op het Damrak, na-
pxens de gemeente in ontvangst. Een zoon van de heer Sijthoff
Onthulde daarna het werkstukdat men hierbij afgebeeld ziet
Tijdens het concert in de La
kenhal van het Toonkunstorkest
poseerden voor onze fotograaf
de dirigent en de solisten.
V.l.n.r. Cees Borger (tenor),
Leny Stevens-Ridderhof (so
praan), Henk Briër (dirigent)
en Flans van der Leeuw (bas).
(Foto L.D./Holvast)
een nieuw instrument, waarmee hij
een gelukkige keus heeft gedaan,
ederom tot het succes bijdroeg.
Het luchtige tempo, in dia hoek-
delen bewonderenswaardig strikt
volgehouden, strekte het transparant
spelende orkestje (zo ongeveer 25 le
den) tot grote eer. Ook hier was
nauwelijks een weifeling te bespem
ren. Alle hulde voor de ernstige stu
die, welke hieraan voor af ge?
moet zijn.
Allerplezierigst klonk ook „Musi-
que pour faire plaisir" van Herman
Strategier, kundig geinstrumenteerd
iti eigen styl elegant en bevallig op
klinkend zonder enige zwaarwich
tigheid gecomponeerd, zo maar om
iedereen een onbezorgd genoegen te
doen.
Na de pauze bleef dat genoegen
onverflauwd voortduren tijdens
de geestige uitvoering van Mozarts'
op 12-jarige leeftijd geschreven
zangspelletje „Bastien et Bastienne"
1760), waarbij men zich afvraagt
hoe het mogelijk was, reeds op zo
jeugdige leeftijd met een dergelijk
werkje voor den dag te komen. Al
leen een genie als Mozart kon dat!
Het verhaaltje van de twee gelieven,
die door de toverij van Colas weer
tot elkaar gebracht worden, is te be
kend, dan dat wij er verder op ir
zullen gaan.
kunst-
Advertentie
toie\öosOQ9p
Ver. van Haagsche
museumvrienden
honderd jaar
De Vereeniging van Haag
sche Museumvrienden bestaat
dit jaar een eeuw. Ter gelegen
heid hiervan wordt van 5 april
tot 28 mei in het Gemeentemu
seum een expositie gehouden
van de belangrijkste kunstwer
ken, die door de vrienden wer
den geschonken, en wordt op
21 mei een feestelijke museum
dag georganiseerd.
Het programma voor de mu
seumdag vermeldt o.a, een
kostuumshow, demonstraties op
oude en hedendaagse muziekin
strumenten, films over kunst,
experimenteel toneel, expositie
van levende Haagse kunstenaars
en een dansfeest anno 1866.
De Vereeniging van Haagsche Mu
seumvrienden telt enkele duizenden
leden. Ze werd opgericht op intiatief
van baron van Zuylen van Neyevelt
met de bedoeling een museum van
moderne kunst in Den Haag te vor
men. De vereeniging exposeerde de
eerste jaren van haar bestaan aan
vankelijk slechts schilderijen van le
vende Haagse meesters, in een lokaal
boven de „Teekenacademie aan de
Boschkant". Later verhuisde de ver
eniging naar de Korte Beestenmarkt,
de Korte Vijverberg en Panorama
Mesdag. In 1935 was het gemeente
museum klaar en ging de collectie
van de vereniging hierin op, waarna
de vereeniging zich bezig hield met
aankoop van stukken voor de ver
zamelingen van het Gemeentemu
seum,
INDE
GREEP^
VAN
DE GRIEP?
WITTE KRUIS
poeders helpen
u eruit!
Rein Dool en Thom
Geraedts in Cartouche
Vanavond om acht uur vindt in
Galerie Cartouche, Lange Brug 67,
de opening plaats van een expositie
van tekeningen, etsen, litho's en
beelden van Rein Dool en Thom Ge
raedts. De opening vindt plaats door
Marjolein Briër met een eigen cho
reografie op Stan Kenton's „This is
my thean". De expositie blijft de
hele maand geopend.
Advertentie
En natuurlijk blijft de Hunter King Size en de Hunter Filter
,,De Harmonie van Hazers
woude", die een voortbestaan als
fanfare leidt, bevolkte weer het
podium van het Herv. Vereni
gingsgebouw met Bosveld aan
het hoofd. De erevoorzitter, dr.
Broeksma, opende de avond met
een toespraak, waarin hij onder
meer gewag maakte van een flin
ke tweede prijs in de afd. Uit
muntendheid" op een concours
in Hilligersberg en van de ge
slaagde papier-actie, die f 2500
inbracht!
Wat het programma vermeldde
bleken zonder uitzondering bekoor
lijke werkjes, meest van Engelse her
komst: marsen van Mortimer en Al-
ford, Tudor Days van Henry Geelh,
John Peel, van Mortimer, een fanta-
over een Engelse avond (naam
loos). Of Phillips' Trumpet Fiësta ook
van Engelsen bloede stamt, weten we
niet.
De mars van Alford, warmzingend
uit de schalbekers gehaald, is in ons
land ingeburgerd, een beetje op het
oude Duitse type geënt. Tudor Days
en John Peel zijn bijzonder aantrek
kelijk. De melodie van het verrukke
lijke volkslied over de figuur John
Peel werd echt fraai geblazen en de
bewerking lag ook mooi voor de in
strumenten.
De Tudors regeerden Engeland in
de 15de eeuw, de gespeelde suites van
een 18de eeuws barok-karakterHet
thema van het eerste deel, vrijwel
Advertentie
handleiding in de winkel
Clarkes Trumpet Time, zou wel een
eeuw ouder kunnen zijn. We vertalen
Tudor Days dan maar met .Roem
rijke Vervlogen Dagen". In dit aar
dige werk komt het erg aan op pre
cisie in de vormbelijning en dat ver-
stroefde wel eens in de delen 2 en 3,
Overigens liep alles vlot genoeg en
melodieus.
Die Engelse Zomeravond zacht,
week, rond en gloedvol gestemd over.
gedragen is als fantasie op een in
derdaad (19de eeuwse) Engelse hym
ne (van Scholefield) gebouwd en op
genomen in ons Gezang 281. De trom
petten hadden er de leidende plaats
in en dat de twee eerste trompettis
ten, de heren Van Oeveren en Rijk
aart, een door en door geoefend®
speeltijd bezitten, bewezen zy als so-
liërend duo in de melodische party
van de nieuwe tij dse Trumpet Fiësta,
waarin het orkest zich tot de rit
mische functie beperkte.
Naast een animerende Tango Mili
taire van Kotschei rest ons nog d*
Leichte Kavalerie van Suppé te ver
melden, goed glanzend en muzikaal
beheerst overgekomen, behoudens een
aantal aansluitingen in zachte lig-
ginge, waar de ademsteun bij som
migen faalde
De consciëntieus slaande Drum
band van maitre Kees Raaphorst
bracht de overgang naar de pauza
met de broodnodige verloting, waarna
het toneelstuk „Gesloten Ogen" van
Niek Stam aan de orde kwam, op te
voeren door „Ontspanning na In
spanning" uit Zevenhuizen.
„Incidenten bij een noodlanding"
heet de nieuwste opera, die, in op
dracht geschreven, onlangs bij de
Hambnrgse Staatsopera in première
ging. Componist Boris Blacker en
librettist Heinz von Cramer noemen
hun werk echter geen „opera",
maar „een reportage voor elektro
nica, instrumenten en zangers".
Het bezit geen eigenlijke hande
ling in de gebruikelijke zin des
woords, veeleer speelt deze zich in
het psychische bereik van de niet
als mens, maar als typen geconci
pieerde personen af: Een groep
vliegtuigpassagiers wordt bij een
noodlanding op een afgelegen eiland
gered. Zij geraakt dan in de ban
van een gigantisch elektronisch
brein, dat door robotsde Num
mersbediend wordt. Hun gebie
der, de geheimzinnige „gastheer",
deelt de reizigers mee, dat ze onder
arrest staan.
Deze aankondiging veroorzaakt
bij hen angsttoestanden, dwang
voorstellingen, hallucinaties, ja
sommigen verliezen zelfs hun iden
titeit. Zij zetten de „Nummers" er
toe aan de machine te vernietigen:
een psychische kortsluithandeling,
want slechts de volledig onpartijdige
machine zou hen misschien hebben
kunnen redden.
Boris Blocker's muziek - knap,
transparantdroog van klank, die
echter ook liet „expi-essivo,, ruimte
geeft, schept een overtuigende een
heid van de drie muzikale elemen
tent elektronicaorkest, zangstem.
Zo is „Incidenten bij een nood
landing" het eerste werk voor het
operatoneel, waarin de elektronica
niet alleen voor de verdichting van
het atmosferische, maar consequent
als stijlvormend medium en uit
drukkingsmiddel wordt gebruikt. De
realisatie vereist een zeer gecom
pliceerd technisch apparaat, waar
over op het ogenblik alleen de Ham-
brugse Staatsopera als enige opera
ter xoereld beschikt. Daarmee zijn
de grenzen binnen welke deze
„niimteopera" kan worden uitge
voerd zeer eng, maar toch mag
men aannemen, dat ondanks dat
van haar waardevolle impulsen
voor de toekomst uitgaan.
Hierbij een scène uit deze nieuwe
opera van Blocker
Kunstenaarsactie
voor India
In kunstenaarskringen in
vrijwel het gehele land zijn ac
ties begonnen om hulp aan India
te verlenen. Deze activiteiten
worden thans gebundeld tot een
grote landelijke kunstenaarsac
tie, die in het televisie-program
ma „Galerij" van Hans Keiler
woensdag 16 maart zal worden
ingeleid. Door het hele land ver
spreid staan 17 verkoopsten
toonstellingen op het program
ma.
De opbrengst van de actie Is
bestemd voor een, in overleg
met de N.O.V.I.B. aan te wij
zen, doel in India.
Advertent!*
HENXES
DRY GIN
Voor hen die
onderscheid maken