Gé Hofenk Het tweede eeuwfeest van de Universiteit Kortom^ TOPPERS ssi£ Kom er ACHT-er N3IldOiaiN3IXdOiaiN3IldOXai „IK ZOU ZO GRAAG EEN EIND WEG WILLEN KLETSEN MET IEMAND Fanclub is te beperkt ZATERDAG 26 FEBRUARI 1966 LEIDSCH DAGBLAD L.D.-EXTRA 5 LDTOPTIENLDTOPTIENLDTOPTIEN CL t-1 1. Michelle (Beatles) j 2. That day (Golden Ear-rings) i Q 3. As tears go by (Rolling Stones) 4. Baldheaded woman (Jay Jays) S 5. Een glaasje madeira, my dear (Ted de Braak) Jzj y 6. These boots arc made for walking (Nancy Sinatra) (X 1. Midnight to 6 men (Pretty Things) (D t. To whom Is concerns (Chris Andrews) C—i g 8. This Golden Ring (Fortunes) Q 1 10. Till the end of the day (Kinks) 1-jJ DE ZAAK VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN Muziek- en grammofoonplatenhandel HAARLEMMERSTRAAT 66 DE achttiende eeuw bracht de Leidse Universiteit 148 inge schrevenen in het Album Btudiosorum, die op enigerlei wijze de muziek beoefenden. Onder hen zijn er 1,3 die als ,,leidensis" of Lugduno Bata- vus" staan gewaarmerkt. Nu ls een Inschrijving in die tyd een andere dan de tegenwoordige Velen werden omwille van de aan zienlijke voordelen naar het Ra penburg getrokken. Dat leverde natuuriyk veel schyn-studenten op. De mededeling dat men bang was dat „mit t verloop van weynich tyts de meeste innewoonders van Leyden ilthmaten vander univer siteit zullen weaen", duldt daar ge noeg op. De financiële voorrechten waren niet gering: behalve dranken wa ren zout, zeep en papier accijns vrij. Bier was niet In onbeperkte hoeveelheden accijnsvrij te krij gen, maar iedere hoogleraar of .suppoost" die een eigen huishou ding voerde, moest genoegen ne men met tien aangeslagen vaten, terwijl een student drankwaardig geacht werd voor zes vaten. Het ho gere alcoholgehalte van wijn deed vroede geesten rantsoenen van 80 stopen voor personen van twintig Jaar en ouder vaststellen, terwijl wie onder de twintig lentes telde tevreden moest zijn met 40 sto pen. Naast die goedkopere levens middelen genoot een ingeschreve ne het voorrecht van een eigen rechtspraak en vrijstelling van schuttersdiensten, wachtlopen, in kwartiering en van bijdragen voor stadswerken en versterkingen bijzondere nader te bepalen om standigheden uitgezonderd. Geen wonder dat velen dt Universiteit wisten te vinden. Onder hen waren uiteraard In woners van de stad zelf. Zo vinden we de orgelbouwers Johan van der Maas Kroon. Pleter van Aseendelft en Samuel van Assendelft naast de organisten Jan Petit. Abraham Stevens, Cornells van den Heuvel, Abraham Leenhouwer, Abraham Beaumont, Christiaan We'enig en Pleter vna Ameyde. Merkwaardig genoeg waren deze instrumentalis ten op Jan Petit. Christiaan Wee- nig en Cornells van den Heuvei na allen bespelers van het Marekerk- orgel. Steevens was daar zoal* we eerder al zagen van 1733 tot 1763 in dienst, Beaumont tussen "78 en '83, Leenhouwer van '84 tot '96 en Van Ameyde van "98 tot na 1809. Hoewel rector en senaat In 1700 hadden laten weten „geene de min ste interesse" te hebben in muzika le omlijstingen van Academische bijeenkomsten, dragen Curatoren in 1710 Johan Duycksloot, een Leid se orgelbouwer, op om „het orgel in het Auditorium Theologicum 't welck bU alle solemnele actiën in de musicque gebruyckt wordt" schoon te houden voor de eerbied waardige prijs van één rijksdaal der per Jaar. Bij het 150-Jarig bestaan in 1728 wordt de bestaands muxlekstaf waarin naar we mogen aannemen naast de ordinaris mus leant le Vray ook de ingeschreven mu sici Theodorus Dieten, Daniel Pie- rart. Petrus van Gen echte, Pe trus de la Tour de Fontaine, Fran- ciscus de Smet, Johannes Oosten dorp, Jan Petit, Johannes Bovie en Andreas Gougeux hun aandeel hadden wat bassaler gegrondvest. Er moeten bassons. fagotten en hobo's bijgehaald worden, die even wel door „bequaeme luyden" moe ten worden bespeeld. Het tweehonderjarig bestaan van de Universiteit werd ook muzi kaal wat grootser gevierd. Bernard Hemsing was eigenlijk al met pen sioen gezonden en zijn opvolger Car el Vermeulen al aangesteld als universitair muziekmeester, als op 30 november 1774 Curatoren ver vergaderen en Bij zeggen „dat wijders met de mus lean ten Hem sing an Vermeulen over het nu- sicq voor den 8. Februari) aan staande hadde beaolgneerd. en ver zorgt twee plans, een voor vocaal en een voor enkel Instrumentaal mus icq. zooals daartoe best ge schikt zouden oordeelen, met opgaa ve der kosten te suppediteeren, 't welk voor notificatie is aangenoo- men". Op 19 december vond nader overleg met de muzikanten plaats" en ter dier geleegenheid van hun een plan. hoedanig het orchester in te rlgten. hadde bekoomen. dog zonder praecise opgaave der kos ten". De musici zouden behalve ln de Pieterskerk, waar de plechtige sessie zou worden gehouden, ook tijdens een voor 56 personen te verzorgen maaltijd in de Doelen musiceren. Daartoe had men op 30 decem ber „ln eens aanbesteed voor een somma van 2500 g. te weeten het musicq in de kerk voor 2000 g. en het tafelmusicq voor 500 guldens". Als Curatoren op 1 februari 1775 weer bijeenkomen, ls er al een plan voor een op te richten orkestpodi um aangenomen. De timmerman Van der Laan zal dat construeren voor f. 328. In die vergadering is uiteraard het eeuwfeest onderwerp van be spreking. Het lustrale draaiboek wordt van minuut tot minuut door gepraat. Als de muziek van die grandioos geregelde festiviteiten aan de orde komt, zegt de rector H. D. Gaubius, dat hy „zeer sterk hadde ge ins teert op vocaal mu- sicq" en dat hy weet dat „de mu- sicant Collizzi hetzelve voor 100 dukaten zoude verzorgen". De Cu ratorenresoluties vermelden ook dat ..zijn Ed. ook hadde gesproo- ken om de voors. Collizzi t'emplo- J eer en tot de music sale oompositie van het cantaat. Dat vervolgens by H. Burgemeesteren was begree- pen, dat er zeekerlik vocaal mu- slcq behoorde plaats te hebben, al was 1 dat men daartoe 1200 du katen zoude moeten lm pen dee ren, en dienvolgende op den 23. January aan den musicant Ver meulen hadden kennis gegeeven, dat men voor 100 dukaten voocaal muslcq teegen den Februa ry zoude admitteeren, ingevalle de voorgemelde Collizzi hetzelfde voor die prys wilde aanneemen, en dat de gemelde Vermeulen daarop had de geantwoord, dat de voorn. Col lizzi geen mogelykheid vond om het voors. musicq te verzorgen; dat hy om luyden uit Brabant te ont bieden, veel vroeger moest zijn ge- waarschouwt; dat hy geen solozan ger kon bezorgen en dat wat de prys aan gong, hy wel erkende by form van discours van 100 duka ten gesprooken te hebben, dog geenzlnts met intentie om zulks daarvoor aan te neemen". Het zag er een week voor het feest dus niet zo mooi uit. Het kwam uiteindeUJk toch allemaal op pootjes terecht. We lezen ln een beschryving van het feest: „Onder het orgel was een uitgestrek en verheven Orchest geplaatst, waar op ontrent zeventig Muzikanten waren, aden voorname Meesters, voorzien van allerleie In strumenten. De beschikking over de Muziek stond aan den Heere Ber- nardus Hemsing, Kapelmeester van de Akademie, en aan den Heere Karei Vermeulen, Adjunct Kapel meester. Voor de plegtigheid. by verscheidene tusschenpozen gedu rende hetzelve en na het aftoopen van alles, wat m de Kerk moest verricht worden, lieten de Speeltui gen zich hooren". Ook de organist Jan Oyers werkte mee. Het meren deel van de zeventig musici moet her en der vandaan gekomen zyn. De aanwezige „Ode rhytmica in solerarü concentu ab musicorum choro de cantanda" bleef ongezon gen liggen. Het to de Doelen bereide diner werd volgens contract ook met muziek opgeluisterd. Vanaf een voor de Schoorsten opgesteld podi um klonk „een ongemeen fraai Mu ziek. Schoon het getal der Muzi kanten op het Ore heat, het welk men hier had doen vervaardigen. In verre na zoo sterk niet was. of kon zyn. als ln de kerk. deden niet slechts de BlaasInstrumen ten, maar ook de Snaartuigen, al len door bekwame Meesteren be handeld wordende, eene overheer lijke uitwerking". Misschien krijgen we ooit nog eens die te zingen ode te haren; al was het alleen maar uit curioai- teitsoverwegincen J.D. Grepen uit het Leidse tnuziekleven Astrid Engels Kunt O de acht afwykingen ln de oelde bovenstaande tekeningen vinden? De Juiste oplossing vindt U elders op deze pagina. De Twenty Society uit Leiden organiseert op 9 maart ter ge legenheid van het huweiyk van Prinses Beatrix en Claus von Amsberg in het Antonlusclub- huis ln Lelden een beat-avond, waaraan meewerken „Les Baro ques" uit Baarn. „Les Baroques" maakten onlangs hun eerste plaatje, dat de top-veertlg van radio Veronica haalde. In de dancing „t Zeepaardje", Jacobazaal, Den Burcht, Lelden spelen vanavond „The Swinging Strings" uit Voorschoten. Mor genavond wordt de dansmuziek verzorgd door „The Rangers." De AVRO organiseert op dinsdag 12 april de zesde radio- Jeugddag. Alle radio-amateurs ln Nederland die niet ouder zyn dan 25 Jaar en die menen dat zy iets presteren kunnen die dag voor de AVRO-microfoon te recht De Nederlandse Jongens en meisjes, die hun krachten willen meten op het gebied van zang, muziek en voordracht kunnen hun prestaties vastleg gen op een bandje en dat verge zeld van een briefje met naam, adree en woonplaats aan de afdeling Jeugdzaken van de AVRO ln Hilversum sturen. Thuis fin Amsterdam-west, ze- venhoog, drie kamers, twee kinderen en één heel bont wandjevolgeplakt namelijk met Spaanse affiches van stierenge rechten) voelt Astrid Engels zich kennelijk veel meer op haar ge mak dan in ..Fanclub". Thuis geen rolletje, geen uit het hoofd geleerd lesje, wie er ook op be zoek komt. Dat ligt haar trouwens niet, zegt zijzelf. Astrid houdt van voor-de-vuist-weg. .zoals Mies Bouwman dat doet. al zou ik het zó niet kunnen natuurlijk"Thuis is zij de ongedwongen verschijning die vorig jaar wekenlang de tv- quiz ,,Tel uit je winst" een grotere kijkdichtheid dan normaal be zorgde. Maar in die quiz kreeg zii dan ook wat zij in ..Fanclub" mist: de ruimte om zichzelf te zijn en een beetje te improviseren. „Ik wil geen kritiek leveren" (dat zinnetje komt he-rhaaldeiyk in het gesprek terug), zegt Astrid over haar aandeel ln „Fanclub", „maar ik vind het wel jammer, dat ik er niet nauwer by wordt betrokken by de voorbereidingen vooral. Zo dat ik zou kunnen zeggen: doe dit eens of probeer dat eens. Niet dat ze dat dan ook zouden moeten doen. daar gaat het my niet om maar ik zou het zo leuk vinden on-, méé te praten". Tot dusver is het steeds zo ge gaan: „Eenmaal in de maand, een paar dagen vóór de uitzending, eer avond naar Bussum voor de opna men. Dan kom je daar en zie je fans die je niet kent, een beat- groep die je niet kent. Moet je werken met de tekst van een an der en dat vind ik moeiiyk". Astrid Engels (byna 25. ging na de MMS naar het Instituut Schoevers, leerde Spaans en Ita liaans en werkte een jaar als re ceptioniste in een Italiaans hotel voor zy trouwde) verzorgt samen met Judith Bosch (21, ex-Pepyn- cabaret) de presentatie van „Fan club", het tienerprogramma van de Vara-televisie, dat dit seizoen het populaire „Top of Flop" is opge volgd. Er ls op „Fanclub" veel kritiek geleverd, niet alleen door ouderen, maar ook door de jeugd (het blad Hitweek en de anti-Fanclub-fan- club van Pietje Jager o.a.). Astrid is de laatste om alle kritiek zonder meer terzyde te schuiven. „Na de eerste „Fanclub" schreef een Rot- Kom er ACHT -er 1. meer zeepsop 2. veter man rechts 3. man links heeft knoopje meer 4. sigaar op de grond ontbreekt. 5 één van de toeschouwers heeft een petje 8. slip Jas man rechts ls langer 7. zeepsopbal meer 8. muzieknoot. terdamse krant: ze moeten er maar mee ophouden. Nou, daar was ik het toen wel mee eens, want het wks waardeloos. Maar het ge beurt ook vaak, dat de een zo en de ander zus schryft". Er ls ook kritiek op haar per soonlijke bydragen geweest en voor een gedeelte kan zij daar eveneens mee instemmen. „Toen ik voor de eerste keer mezelf op de televisie zag, ben ik verschrikkeiyk ge schrokken. Maar iedereen zei en ik dacht ook: de tweede keer wordt het beter. Maar na de derde uit zending wist ik het wei: het biyft slecht. De laatste keer heb ik met Judith geruild: zy de aankondigin gen en ik de interviews." Voelt zy zich niet te oud voor het „Fanclub"-milieu?, .Soms wel. Nee, dat is het toch niet precies", verbetert zij zichzelf. „Ik voel me niet te oud, het is hoe zal ik het zeggen me soms te beperkt. Ik heb by voorbeeld drie minuten voor een interview. Maar ik zou graag een eind weg willen kletsen met Iemand". Ook in ander opzicht is „Fanclub" te beperkt, al is dat moeilijk te ondervangen: „De een wil mode, de tweede beat, de derde kunst. Ga Je van alles wat geven, zoals in het begin, dan wordt het programma te rommelig. Je groeit naar een bepaalde formule toe, wat de grootste groep wil, en dan moet Je concessies doen". Een nieuwtje: de eerstvolgende .Fanclub", op 14 maart, ls een live-uitzending. Terug naar „Tel uit Je winst", waarin zy zich ontpopte als een televisle-persooniykheldje. Waar was dat aan te danken? „Vooral aan Joop van Tyn, ik ben wel biy dat lk Joop van Tyn heb gehad. En natuuriyk omdat lk heb gewon nen. En de combinatie oud Egypte en een jonge vrouw, dat vonden de meeste mensen, geloof lk, wel grappig. Ik heb er wel een bepaalde image mee gekweekt die ik niet zo leuk vond. zo van die-is-ook-niet- op-haar-mondje-gevallen". Na de quiz kwamen de aanbiedingen, van meer dan één omroep overigens. Het liefst had Astrid een kunst programmaatje gedaan („er ls een kansje dat ik dat in maart of april mag gaan doen"), maar het werd tenslotte een jongerenprogramma „waarin lk voor de leeuwen werd gegooid". De „winst" van de tv-quiz ls nog steeds niet uitgeteld. „Als ik wil, kan lk Iedere dag een modeshow lopen of „speaken" of e>en fotootje maken, maar dat doe ik niet". On langs nog is haar gevraagd een beat-marathon te presenteren en voor Hilversum III een verzoekpla ten, programma te verzorgen. Astrid heeft zowel het een als het ander afgeslagen. „Ik heb ook nog m'n kindertjes. En myn hobby's Het Egypte-werk is de laatste tyd een beetje in de slof gebleven, evenals schilderen. Maar dat zyn dingen die lk by vlagen doe. Er zyn dagen, dat ik niets anders doe dan schilderen of sohryven." Schrijven? ..Jawel, ik ben met een boek bezig." Ze laat een pak volgetikte vellen zien. ..Als het klaar is, wil ik het doorpraten met prof. Klasens" (prof. dr. A. Klasens is direc teur van het Rijksmuseum van Oudheden en buitengewoon hoogleraar in de Egyptologie in Leiden). Het boek heet ,.Eén minuut voor Aton" en handelt over koningin Te je uit de acht tiende dynastie van Egypte. Het is wel een andere wereld dan die van beat, pop-art en Viva Maria-bloesjes. maar As trid voelt zich in beide thuis. FRITS KOFFIJBERG f ir Vier jonge Leiden&ars en één 4 Voorschotenaar maken op het ogenblik als de beatgroep „The Namby Pambys" furore in Den Haag. Wim Bonnet (16), Oeorge f van der Zwan (19), Dick Kop- f penhagen (18), Joop Bonnet v (19) en Tedy van der Zwan f (20) spelen sinds december f samen en hebben reeds via f Veronica's Joost den Draayer f contact gehad met een platen- f maatschappy. Binnenkort zyn v The Namby Pambys in een f Scheveningse dancing te horen. a -tr De „Black-Out" uit Lelden organiseert vanavond ln het J Noordwykse Palace-hotel een J evenement, dat omschreven i wordt als „jazz-dlxleland-Zuid- i amerikaanse party". Aanvang i 20.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 15