„The Impulse Gé Hofenk Losse verkering van Friese boeren - TOPPERS „Blitz" Variatie Repeteren >,.pr<Usr 19 februari 1966 L.D.-EXTRA 5 se meisjes met nieuw idee (Van onze speciale verslaggever) MAAR OOK UNIEKE MANTGUM (Fr.) - Op het weggetje naar het gehucht Fons bonken de banden door de kuilen en de stenen sprin gen tegen het chasis. Het is een anachronisme in het wel varende Friese land. We zijn hier midden in het oude ter- penland, dich bij de voormalige Middelzee, waarvan de dijken nog in het land liggen. Maar ok hier heeft de boer zijn problemen. H\J ervaart ze iedere dag en de dringende vertogen vanuit het Landbouwhuis in Leeuwarden drukken hem er onophoudelijk met de neus op. Samenwerking, luidt de boodschap, opvoering van de produktiviteit. dynamische aanpas sing aan de maatschappelijke ont wikkeling. integratie en nog veel meer vreemde woorden voor begrip pen. die weinig geleerdheid noch een wazig idealisme vragen om te worden toegepast, doch veeleer een portie gezond boerenverstand. De boeren in deze contreien hebben het aan gedurfd vergaand samen te wer ken. Zij worden de „pioniers van Mantgum" genoemd, maar hun idealisme heeft reeds een veel groter gebied aangestoken. Dat weggetje leidt naar de boer derij van de veehouder W. B. Hyl- kema. voorz. van de Coöperatie ve Boerenhulpverleningsdienst Wei- dum. De boerderij dateert uit de achttiende eeuw, is daarna enkele malen verbouwd. In de voorka mer hangt een bord aan de wand met de Friese spreuk „It is mei sizzen net to dwaen", wat in Rot terdams betekent: geen woorden maar daden. Wie daarnaar niet leeft, durft zo iets niet aan de muur te hangen. Hylkema vertelt ons van het ex periment van Mantgum. Hij noemt de dingen bij de naam. is zakelijk in zijn beoordeling, kritisch, maar ook een man, die idealen heeft. De heren W. Hoorns tra die volgens Hylkema de geestelijke vader is van deze samen werkingsgedach te en Bruin van de Friese Landbouwmaatschappij belichten de achtergrond van dit experiment ln de veehouderij. Achttien boeren waren aanvan kelijk bereid om hun schouders on der dit experiment te zetten. Nu zijn er 85 die meedoen. Zij wo nen in Mantgum-Baard, Jelsum- Beers. Oosterlittena, Huins-Llons. Jorwerd. Bozum en Wleuwerd- Brltswerd. Hun unieke coöperatie heeft mensen en machines in een „pool" verenigd, met behoud van ieders zelfstandigheid en eigendom 'geen kolchos dus. zoals vroege cri-. tici meenden). Zij hebben ervaren dat de produktiviteit kan worden opgevoerd, dat hier en daar het lo pende bandwerk kon worden geor ganiseerd. Olievlek Deze samenwerking is voortge komen uit een boerenhuiporgani- satie, waarvan de eerste in 1958 in Oldeboom werd gesticht en die in 1960 goed begon te draaien. De be doeling was om boeren, die hun taak om verschillende redenen niet kon den uitoefenen ziekte, ongeval, vakantie enz te verzekeren van mankracht op de boerderij. Zeven boeren stelden een hulp kracht aan, in dit geval een boe renarbeider, die inviel waar zulks nodig was. De ervaringen waren gunstig. Nu zijn er 34 verspreid over Friesland. Ook in andere pro vincies is dit hulpwerk ter hand genomen, zy het dan het uitgangs punt anders ligt en o.a. van ker kelijke of maatschappelijke aard ls. De Coöperatieve Hulpverlenings dienst Weidum, een van deze hulp verleningsdiensten, had zo dacht men in het Friese landbouwhoofd- kwartier duidelijk mogelijkhe den tot verdere groei. De Weidum- se boeren liepen warm voor de sa- If erkverdeler -fa In dit gebied speelt zich het experiment van fyjantgum af. menwerkingsgedachte. de ad ministratie was er prima voor el kaar. de geesten waren rijp voor een verdergaande samenwerking. Het resultaat is geweest een ge zamenlijke bewerking mesten, hooien, inkuilen, onderhoud van grasland en sloten van hun be drijven. Drie vergaderingen waren vol doende om met het experiment te beg-nnen. Dat. ..sizzen" geschiedde in de winter 1963-64. Het „dwaen" in mei toen het werk op de boer derij begon. Achttien boeren deden mee, onder supervisie van de Boe renhulpverleningsdienst. Het pro vinciaal orgaan nam de vergelder- kosten voor zijn rekening maar gesubsidieerd wordt het werk niet. Ieder van de achttien deelnemers werd persoonlijk bezocht om dui delijk te maken waarom het ging. Er werd een inventaris opgemaakt van het bu deze achttien boeren aanwezige materiaal en man kracht. Idee I isme „Begrijp goed", zegt de heer Hoornstraèè, als je iets niet wilt. dan zijn er duizend en één bezwa ren op te noemen waarvan de meeste nog steekhouden ook. Maar wie bereid is om mee te doen, brengt zoveel mogelijk de goede kanten naar voren". De heer Hylkema voegt hieraan toe: „We hebben in onze bespre kingen de typisch Friese eigen scheppen aangetroffen: mensen die fanatiek tegen waren en fanatiek voor". De heer Bruin zegt „Hier heb je veel meer idealisme dan elders". „De bereidheid om samen te wer ken. dat is het", zegt de heer Hyl kema. die overigens gelooft, dat er wel boeren zijn geweest die er des nachts niet van hebben kunnen slapen. Toen die achttien boeren met hun experiment begonnen, kwamen de ideeën los. Twee weten er meer dan een, achttien nog meer. Klaas Bosnia opperde het denk beeld om bij het inkuilen van gras een „kuiltrein" te maken, een soort lopende band. waarbij al het ma teriaal en alle mensen continu in bedrijf waren, van de plaats waar het gras moest worden opgeladen tot de plaats waar het werd inge kuild. Hier werkte een groep van acht man, die als materiaal tot hun beschikking hadden een trek ker. grasoplader. transporteur en wagens. De tijdbesparing trad al spoedig aan het licht Een centraal punt in deze or ganisatie is de werkverdeler, die opgave krijgt van het werk dat iedere boer wil laten verrichten. De boeren bepalen zelf wat er moet gebeuren. De werkverdeler telefo neert met de boeren of zij bereid zijn mee te doen. Soms blUkt dat de een niet kan. ook is het moge lijk dat een boer niet zo best kan opschieten met degeen. bij wie een taak moet worden verricht. Er zijn er nu genoeg, die aan het experi ment meedoen en de samenstelling van een ploeg levert dan ook geen moeiiy heden op. „Ik noem het een losse ver kering". zegt de heer Hoomstra. „Niemand is verplicht aan het ex periment te blijven meedoen. Hij kan uitstappen wanneer hij wil en dat is met een paar boeren ook ge beurd. Maar in het algemeen blijft de animo groot. Iedere boer behoudt volledig zijn zelfstandig heid, hij blijft baas op zijn erf". Even afrekenen De financiële afwikkeling van de ze gezamenlijke inzet van mensen en materiaal is van een landelijke eenvoud. Iedere boer heeft een werkboekje en vult de uren in, die hij bij een ander heeft gewerkt De tarieven zijn vier gulden per man per uur, voor het gebruik van machines is een tarief vastgesteld op advies van het Instituut voor Landbouwtechniek en -rationali satie te Wageningen en dat verder is getoetst aan de praktijk in Fries land. Op een zeker ogenblik wordt uitgerekend wat deze boeren te goed hebben 'omdat zij bij de an deren hebben gewerkt) of wat ze moeten betalen 'omdat de anderen bij hen werk hebben gedaan. „We leven als vrienden, rekenen als vijanden" zegt de heer Hoorn stra. De boer blijft volledig vrij wat de aanschaffing van machi nes betreft. Als er onder de 85 boe ren voldoende grasopladers zijn bij voorbeeld. en er is iemand die er toch een wil aanschaffen, dan ia dat zijn eigen verantwoordelijkheid Wie hulp vraagt, mag zelf weten welke machines hi) wil hebben". „Maar", zegt de heer Hoornstra. „ideaal zou het zijn. als de coöpe ratie dat bepaalt. De boeren is ge adviseerd om niets te kopen zon der overleg". Bij deze ontwikkeling komen de loonbedrijven in een bijzondere po sitie te staan. Sommige zullen moe ten verdwijnen, maar er is ook een loonbedrijf dat zich heeft ingescha keld bij de coöperatie. De verdere mechanisering van het boerenbe drijf en de daarmee verbonden ho ge investeringen maken het waar schijnlijk, dat de verschuiving van het grote materiaal naar de loon bedrijven een nog duidelijker ac cent krijgt. In de toekomst zal men waarschijnlijk deze ontwikkeling zien, dat loonbedrijven en coöpe raties verder naar elkaar toegroei en. Tot dusver hebben zich hier wat dit betreft nog geen problemen voorgedaan. Behalve de mechanische ontwik keling is nog belangrijker het groei proces dat deze Friese boeren men taal doormaken. De bereidheid om voor elkaar te werken en het wen nen om met elkaar iet* te doen. Het experiment van Mantgum is nog niet ten einde. De pioniers van deze samenwerking en heel agra risch Nederland zien er met be langstelling naar uit op welke wij ze deze coöperatie zal kristalliseren. Friese boerderij bij Wei- DE ZAAK VOOR LEI Muziek- en grammofoonplatenhandel HAARLEMMERSTRAAT 6« Sylvia van Dijk wordt helemaal enthousiast als ze over haar dans groep praat. De laatste weken staat haar hele doen en laten in het te ken van The Impulse. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen is het devies, want vindt Sylvia als ze straks voor een groter publiek moeten gaan optreden, moet het &f zijn. Dan moeten de bewegin gen volkomen gelijk gaan, dan moet de choreografie van elk nummer er stevig in zitten en dan moet ook ue kieding van de groep in orde zijn. Dat laatste maakt namelijk een belangrijk deel van hun op treden uit. The Impulse verschijnt in eigen hypermoderne Mondriaan- creaties op toneel, compleet met bijbehorende korte kapseltjes. „We gaan ook zwarte laktassen aan schaffen. Daar plakken we onze naam „The Impulse" op. Dan nog een zwart-wit geblokt lakpetje, dan is de „blitz" compleet", aldus de rap babbelende Sylvia. „Blitz" is tienertaai en wil zoveel zeggen als „show, presentatie". Sylvia, Monique. Nuschka, I Hanneke en Stanne brengen een j aantal moderne dansnummers op beat- en jazzmuziek, die ze zelf voornamelijk zien als een variatie in het doorgaans nogal eentonige menu van de meeste avonden, die voor de jeugd worden georga niseerd. Hun programma is be doeld als een onderbreking van het traditionele dansen, een soort adempauze in de vaak ononderbro ken beat-stortvloed. Dat het in de smaak valt weten ze al: op 16 en 23 januari hebben de vijf meisjes bij wijze van proef een paar dans- nummertjes gebracht in de Sche- veningse Beat-club. Het werd een groot succes en daarom besloten Sylvia, Monique en Nuschka die toen nog met z'n drieën optraden de groep uit te breiden tot vijf. Toen deden Hanneke en Stanne van Dijk hun intrede. De naam van Dijk is overigens zuiver toe val: de twee stellen zusjes zijn geen familie van elkaar. Favoriete muziek van het vijf tal: Kinks, The Who, Golden Ear-rings en The Haigs. Favo riete lectuur: Hitweek. Favorie te mode: pop-art en Mondriaan. Aon die voorkeur voor de hyper moderne mode hebben de meis jes een recent optreden als mannequin te danken. Voor een Haagse firma poseerden zij in de superstreepbroeken, die zij daar kochten. Die foto is levens groot te bewonderen in de eta lage van het Haagse bedrijf en vormt een bewijs voor de leven dige. jeugdige stijl van „The Im pulse". Marius van Rijn In de hockey-kantine van het sportpark Roomburg in Leiden organiseert de Jazz Society Folk Beat 14 van avond een jazz-avond, waar „The Stablemate 5" gaat op treden. Bezetting: Martin Verlinden, piano; Huub van der Reijden, tenorsax; Wim Minnaar, trompetBenny Engels, bas en Frans Bekers, drums. Aanvang acht uur. „Hu and the Hilltops" een succesvolle Nederlandse beat-groep, die vorige week een plaat uitbracht zijn vanavond te beluisteren in de Jacobazaal van Den Burcht in Leiden. „Cry me a river" heet hun plaatje, dat. zoals op het ogenblik gebruikelijk is, in Engeland werd opgeno men. Morgenavond spelen in de Jacobazaal „The Demons" uit Leiden. In de Leidse Stadsgehoor zaal wordt morgenavond een jazz-concert georganiseerd door Wim Mul uit Sassen- heim in samenwerking met Wim Kuiper uit Heemstede. Het trio Pim Jacobs bege leidt de Amerikaanse tenor saxofonist Booker Ervin. Het trio Pim Jacobs treedt op in een iets gewijzigde samen stelling: Pim Jacobs, piano; Ruud Jacobs, bas en Han Bennink 'van Misja Mengel berg» aan de drums. Binnenkort verschijnt het nieuwste plaatje van Margie Ball. En het gerucht doet de ronde, dat ook het Leidse li teraire tijdschrift Kaf-t weer gaat verschijnen. Na een lange periode van stilstand heropent de socië teit voor jongens en meisjes van 15 tot 18 jaar in het Leidse Volkshuis, „The Roc king Society", morgenmiddag met een bal haar activiteiten. Daar zullen optreden „The Archers". „The Rocking So ciety" zal voortaan elke zon dagmiddag van 4 tot 7 uur open zijn. Goede bands zul len dan voor de dansmuziek zorgen. JWTOPTIENJWTOPTIENJWTOPTIEN 0, I. Michelle (Beatles) 2. That day (Golden Ear-rings) 3. Een glaasje madeira my dear? (Ted de Braak) 4. To whom It concerns (Chris Andrews) 5. Midnight to six man (Pretty Things) y 6. As tears goes by (Rolling Stones) tT) 7. Till the end of the day (Kinks) - N3Ild0J,MlN3IId01MlN3IId01Ml eat pop-art jazzdancers., staat' er op het rose kaartje, dat vijf kordate es uit Noordwijk vorige hebben laten drukken. Ou de naam „The Impulse" de meisjes in Leiden en jeving een vorm van ballet oducerendie iedereen van levisie wel kent, maar die Nederland nauwelijks wordt '.fend. Ze zijn overbekend: springerige figuurtjes van beeldscherm, die op moder- uziek hun dansbeivegingen \eren. Maar tot nu toe werd .dansvorm alleen maar beoe- «d door mensen met een klas- :e dansopleidingdie met dit •k iets bijverdienen of door iaal in het vak opgeleide lelse dajisers en danseressen. Impulse" uit Noordwijk is eerste Nederlandse ballet- oep, die zich in het bijzonder ptmoderne dansen gaat toeleg- i«m. zijn net begonnen Sylvia Dijk, Monique van Dijk, :hka van der Linden, Hanneke Dijk en Stanne van Dijk hun repertoire is nog niet zo ibreid, maar hun enthousiasme lorm. Het eerste optreden heb- ze pa# achter de rug: op een pt van de Leidse Studentenvak- ^eging maakten de meisjes debuut en het succes„dat zij Jge week in het Prytaneum is een flinke stimulans %eest. Ze hebben er bovendien al Ver staan de vyf vrolijke danse resjes van „The Impulse" in con tact met de Haagse Theater Festi viteiten Centrale, die er voorzorgt, dat ze op 5 maart met de Scarlets gaan optreden in De Drie Stoepen in Den Haag. Het ziet er dus naar uit dat het maandenlang stug repeteren binnenkort zijn vruchten gaat afwerpen. Stuwende kracht achter alle activiteiten van The Impuls is 19-jarige typiste Sylvia van Dijk. „We zijn eigenlijk op het idee ge komen een moderne dansgroep op te richten, toen we werden ge vraagd een dansje te ontwerpen bU een cabaretprogramma, dat in Sc heven in gen zou gaan draaien. „Dramatische injectie" heette dat, maar het is nooit doorgegaan. Het idee was wel leuk en met mijn zus je Monique en mijn vriendinnetje Nuschka zijn we daarom in oktober Van het vorige jaar begonnen een aantal moderne dansen in te stu- een aantal plezierige contacten aan over gehouden: de bekende Haag se beat-groep The Haigs heeft de meisjes aangeboden vast te komen optreden in hun programma. He lemaal zeker is dat nog niet, maar als het doorgaat is de Noordwijkse balletgroep de komende maan den driemaal op de televisie te zien. The Haigs gaan namelijk in een serie tienerprogramma's optreden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 13