De korte rok
en plastic
Ze blijven een
raadsel
Vetten en oliën
Kapsels
doen mee met
de mode
Zaterdag 19 februari 1966
L.D.-EXTRA 3
TWEELINGPOP
Wanner uw Jarig» dochtertje
een heel bijzonder geschenk wilt
geven kunt u zich thans ln de
Verenigde Staten een pop aan
schaffen, die haar trekken ln spre
kende gelijkenis vertoont. De pop
pen worden vervaardigd ln één
grootte, namelijk ongeveer 61 cm
(twee Engelse voeten) lang. Foto's
van het kind voor wie het geschenk
bestemd le dienen tot basis voor
de modellering. Vaklieden, die met
dit werk vertrouwd zijn slagen er
ln een vrijwel oomplete geiykenis
te bereiken. Het haar en de kleur
van de ogen en van de huid wor
den bo geproduceerd, dat de pop
Inderdaad het evenbeeld ls van de
Jarige. Het spreekt overigens wel
vanzelf, dat dit geschenk aan uw
dochtertje nogal kostbaar ls.
MODE^v
in exclusief jonqeótijl
IS
maalsor lering
34 36 38' 40"42'44
drfceatraat U2 leiden lel.3047a'
Wil een fabrikant aan een vet
of vetmengsel, dat hij ln de han
del wil brengen, andere stoffen
toevoegen, b.v. vitamines of stof
fen die het bruinbakker bevor
deren, dan moet hij hiervoor toe
stemming vragen en is het pro-
dukt strikt genomen geen vet of
olie ki de zin van genoemd Wa
renwet besluit.
Frituurvet
Bij het bakken ln frituurvet
dient men de temperatuur van het
vet of de olie af te stemmen op de
aard van het voedsel, dat men gaat
bakken. Gare stukjes, zoals voorge
bakken pommee frites, bitterballen
en croquetten, ook chips, kunnen
vlugger en dus ln heter vet gebak
ken worden dan stukjes, die in het
vet gaar moeten worden (appel
beignets. pommes frites die nog
voorgebakken moeten worden
Ook kroepoek dient men in niet
te heet vet te bakken. Zowel voor
de smaak als voor de bakeigen-
schappen van het vet is het van
belang gebruikt vet kort na 't bak-
ken te zeven. Dit kan b.v. gebeu
ren door fUtreerpapier of een lap-
Je. Blyven kruimels e.d. ln het vet
achter, dan ls het resultaat ge
makkelijk een lelijke kleur en
branderige smaak. Om dezelfde re
den en omdat zich in vet, dat zeer
lang gebruikt is, wel eens stoffen
vormen, die minder gewenst zijn
voor de gezondheid, is 't raadzaam
om niet steeds vers vet bij het ge
bruikte te doen, maar om het vet
eerst helemaal op te maken en dan
weer met vers vet opnieuw te be
ginnen.
Het bakken van pommes of patates frites,
appelbeignets, nonnevotten en andere soortge
lijke heerlijkheden is hoe langer hoe meer ver
huisd van de gezinskeuken naar de werkplaats
van de (banket)bakker of kok. Toch heeft
menige huisvrouw in het koude jaargetijde
extra belangstelling voor bak- en braadvetten
en diverse oliesoorten.
In de Ricci-collectie een geruite korte mantel met daar
onder een iets langere rok.
llllllffillltlliltililllllllllllll'llil'lllitlllilllillllliliiilllltfllillilfflINIlllllilllllllllllllllllllllltllllllltlWIIIIIIiltllillllll
Vrijwel iedere couturier toonde
bovendien de platte, vierkante plas
tic schoen in wit of felle kleur, die
het uniformschoeisel voor zomer
1966 is. Waarmee de haute couture
bevestigde wat de confectie al lang
en breed ontdekt had, namelijk dat
plastic leuk, vlot en aantrekkelijk
kan zijn. Maar nu de Parijse cou
ture eenmaal een vinger ln de pap
heeft, betekent dat plastic voor al
len. Er zal geen enkel geldig ex
cuus zijn om klassieke leren pumps
te dragen inplaats van hete, plak
kende voeten in moderne plastic
schoenen te verdragen. Geen be
grijpende ziel zal meelij hebben als
de zon op onze plastic hoed ons
kersverse kapsel tot een kwalijkrie
kende, kleverige haarmassa redu
ceert. Niemand zal toegeven dat
een nylon onderbroekje onder plas
tic shorts bepaald niet iets is waar
mee je je druk en warm kunt ma
ken., Niemand zal luisteren naar de
zuchten van de amateurnaaister,
die ontdekt dat fout gestikt plastic
niet kan worden uitgehaald (de
stikselgaatjes blijven zichtbaar) en
dat het niet eerst geregen kan wor
den (om dezelfde reden). Iedereen
zal Integendeel vol lof zijn over de
voortaan onontbeerlijke re-
gendichte hoedanigheden van plas
tic in 't algemeen en het bekoorlijke
of revolutionaire aspect van me
nige moderne plastic creatie in 't
bijzonder. Wat doet het er toe dat 't
niet „ademt", zolang het adembe
nemend kan zijn? Zoals in de vorm
van Capucci's zomermantels, ge
maakt van pastelkleurige stof en
geheel overtrokken met glashel
dere plastic, of als zijn hoofddek
sels die een beetje als lampen on
der een kleurloze, stijve plastic
stolp zijn?
Capucci, de Italiaanse coutu
rier die zijn plaats onder de Pa
rijse modevorsten inneemt, heeft
meer plastic originaliteit en.
Zijn zomerjurken zijn als een
broeikas: geheel en al van
kleurloze plastic ,die alleen tus
sen decolleté en maag, en tussen
heup en rokzoom gevoerd is met
stijf wit materiaal. Daarbij witte
schoenen met doorzichtige plas
tic hak. Een ander Capucci-ge-
heel begint of eindigt met een
gele plastic badmuts-muts, die
een jak en ruime, lange shorts
van hetzelfde materiaal bege
leidt; het jak heeft een col en
brede dwarsbanden (om mid
denrif, boven en onder in de
overhemdmouwen) van kleur
loze, doorzichtige plastic.
Dergelijke broeikascreaties zijn
niet alleen modern, maar openen
bovendien een visueel aantrekke
lijke manier om ponden af te val
len. En wie dit laatste niet na
streeft zou er altyd een ponsma
chine of kaartenknipper bij aan
kunnen schaffen om in dat plastic
de nodige ventilatiegaatjes te pon
sen (wie weet staat het nog leuk
ook). In elk geval is het de eerste
stap naar plastic broderie anglaise.
J.V.
koe komt het toch dat wij
volwassenen, die eens zelf
kind zijn geweest, die toch
honderden boeken tot onze be
schikking hebben om alles
over kinder-psychologie, op
voeding, biologische verande
ringen en geestelijke groei van
het kroost na te slaan, op te
zoeken, uit het hoofd te leren,
dat wij desondanks zo weinig
van kinderen begrijpen?
De wil ls ln hevige mate aanwe
zig. We tobben en leren, we bezoe
ken lezingen, tentoonstellinge, ou
deravonden, filmvoorstellingen, alle
in de hoop er eindelijk achter te
komen hoe onze kinderen in werke
lijkheid zijn. We slaan de verrich
tingen van het kroost nauwgezet
gade, we lokken vertrouwelijke ge
sprekken uit, we peilen hun gedach
ten, gevoelens, we vissen naar
verklaringen, we deinzen er zelfs
niet voor terug onze kindertjes aan
testen en proefnemingen te onder
werpen en nog komen we dage
lijks voor verrassingen te staan en
blijkt zo'n kind nooit te beantwoor
den aan het beeld dat we ervan
hadden gevormd. Het doet altijd
juist die dingen, die we absoluut
niet hadden verwacht.
Onze kindertjes gaan naar
school krachtens de onderwijs
wet. Die wet ls opgesteld, herzien,
verbeterd door volwassenen die
het beste met de kinderen en de
maatschappij voor hadden. Het
leerplan werd ontworpen met in
achtneming van het kinderlijk
bevattingsvermogen en de geheu
gencapaciteit. De resultaten
lijken nergens op. De kinderen
blijken toch weer anders
Marian was vijf Jaar oud, toen
we op 'n vakantietocht Zwitser
land passeerden. Vol eerbied staar-
overpeinzing J
de ze naar de Alpentoppen, de
chalets, de politieagenten met hun
witte handschoenen. Hemelhoog re
zen de woudreuzen boven haar
hoofd uit en opeens riep ze: „Hé
hier ben ik al eens geweest."
En toen we de volgende dag een
andere richting insloegen, nog al
tijd tussen bergen en wouden, en
haar vragend aankeken, schudde
ze het blonde hoofd en zei pein
zend: „Neen, hier ben ik nooit ge
weest..." En ook dat klopte. Va
der en ik wisselden verheugd een
blik. Tjonge, hadden wij even een
intelligent dochtertje op de we
reld gezet. Dat beloofde wat!
Omdat rondzwerven onze liefste
bezigheid was en Marian een geest
driftig deelneemster aan die toch
ten, kreeg ze in de loop der Jaren
een groot stuk van Europa te zien.
Zij gaf daarbij blijk van een fijne
neus voor de richting. Verdwalen
was er niet meer bij. Maria wist
precies waar ze zich bevond, waar
het kamp lag, waar ze wel en niet
was langsgekomen. Een geboren
aardrijkskundige. Dat beloofde wat!
Het beloofde bleek achteraf te
bestaan uit een grandioze rij on
voldoendes op school. Aardrijks
kunde werd haar slechtste vak,
het interesseerde haar nauwelijks.
Wanneer een rijtje plaatsnamen
en landbouwprodukten moest
worden opgedreund, veranderde
zij prompt in een onwetend anal
fabeet je, dat met een oceaan van
onbegrip in haar ogen naar de
landkaart staarde en verlegen de
schouders ophaalde. Stuur haar
te voet naar Athene en ze kómt
er, langs de kortste weg. Laat
haar Griekenland op de kaart
Voor het bakken in ruim vet zijn
boter en margarine niet geschikt
omdat ze by betrekkeiyk lage tem
peratuur al verbranden. De olie of
aanwijzen en de stok dwaalt in de
richting van Polen
Een dikke drie en 't rapport deed
my duizelen. ..Snap je dat nou
van het kind?" vroeg ik vertwy-
feld aan vader. En ik herinnerde
my Henks schoolrapporten van
vroeger, toen hy trots thuiskwam
met achten en negens voor aard
rijkskunde. Henk nota bene, die
op reis nooit 'n flauw benul heeft
van het land waar hy zich bevindt,
de stad waar hy winkelt, de land
streek die zich aan zyn ogen ont
rolt. Als je zegt: „Dit ls Finland'
terwyi hy omringd is door ohjf- en
sinaasappelbomen, gelooft hij het
ook.
Daarom vraag ik my af: wan
neer ls een kind dom? Heeft Ma
rian zo hopeloos gefaald door ge
brek aan intelligentie, door gebrek
aan belangstelling, door luiheid,
door een tekort in het leerplan,
door het feit dat volwassenen er
altyd precies naast grijpen als zy
met kinderen te maken krygen?
Ik weet het niet. De omdierwyzer
weet het niet. De psychologen, de
sprekers, de filmmakers weten het
ook niet. Niemand weet het. Kin
deren b 1 y v e n een raadsel voor
osn.
Thea Beekman.
het vet, waarin men wil bakken,
moet een temperatuur van plm
200 gr C kunnen doorstaan zon
der onaangenaam van reuk en
smaak te worden.
Deze temperatuur kan men o m.
bereiken met uitgesmolten slacht-
vetten, zoals reuzel, rundvet, paar-
devet dat door sommigen het al
lermeest gewaardeerd wordt voor
frituurdoeleinden verder met
zgn. bak- en braadvet en de di
verse oliesoorten. By haar keuze
kan de huisvrouw zich geheel en al
laten leiden door smaak en prys.
Wordt het gebakken gerecht koud
gegeten, dan zyn oliën beter ge
schikt dan vetten;, deze laatste
stollen by afkoeling en maken het
gerecht daardoor minder smakelijk.
Samenstelling
Vetten en oliën, die de naam
dragen van het dier of de plant,
waaruit zy gewonnen zyn, zyn
vermengde vetten. Vetten en oliën,
die aangeduid worden met een
naam als b.v. bak- en braadvet,
slaolie, tafelolie zyn in de regel
mengsels van vetten resp. oliën.
Hun samenstelling zal niet steeds
gelijk zyn, maar variëren naar de
marktprijzen. Minerale oliën mo
gen echter geen deel uitmaken van
het mengsel.
Volgens het Oliën- en Vettenbe-
sluit (Warenwet) mogen aan oliën
en vetten maar zeer weinig „vreem
de stoffen" zyn toegevoegd, n.i.
alleen een kleurstof (caroteen of
een kleurstof verkregen uit anatto-
zaad. dezelfde twee die in boter en
margarine verwerkt mogen wor
den) en een zeer kleine hoeveelheid
van een conserveermiddel, dat tot
doel heeft het rans-worden tegen
te gaan.
RUWE HANDEN]
deuitgedokterde*
HANDCREAM
Pierre Balmain met zijn Deense mannequin die een bruidstoilet
uit zyn nieuwe collectie draagt
De opgebolde punten staan zocht Inspiratie in de geisha- zwarte kapsel is gemaakt
naar binnen. kapsels en versierde zyn van vals haar.
Ven links naar rechte:
1. Oarita kwam met de
„ligne Pirate" 1 van voren
zeer kart, van achteren lang.
ontwerp met struisveren en
diamanten.
4. Een kont plat kapsel
met ponnle en een V-vorm
tussen de ogen vond Claude
Maxime het fynst by de
nieuwe collecties passen.
6. De beroemde Alexandre
tenslotte kwam met op-art
model: de witte lok in het
Elke mode heeft voetangels
«n klemmen, maar die van de
nietWe voorjaarsmode zijn ver-
raderr.jcer dan de klemmen van
voorheen Ze schuilen nameJi*
in de twet meest karakteris
tieke details van die nieuwe
1 mode, de hed xorte rok en
I plastic.
De korte de rok boven de
fknie, is nie langer het privilege
van de tie^rs en hun grote zus,
maar werctbt voorjaar en una
niem d)>r de Parijse haute cou
ture geaépteerd. Zelfs Molyneux
de mees on-moderne ontwerper,
heeft in<ns de „schoonheden" van
de knientdekt. Dit betekent: mee
doen oMémodé en oud zyn. Dit is
de Nev Look in tegenovergestelde
richtin maar een jurk verkorten
is aa*ieniyk gemakkelyker dan
Vav-^p.g zitten er onverheel
de rukjes plastic in Balmain's
be oemde avondbroderie. Dior
cdbruikt plastic garneersels. La-
vin, dat eerder een huis voor
degelijke grootmoeders dan
opgroeiende kleindochters is,
kwam met plastic hoeden.
(W)ETENS WAARD
Van Dior is dit model: een
rok, daarover een lange a
blouse en daarover weer x
een kort jasje. a
nieuwe maken die twintig centime
ter langer zyn dan de oude. Lange
rokken, als ze in de mode zyn, pas
sen elke vrouw, maar korte rok
ken De ellende is dat niet ieder
een mee kan doen, al zou ze willen
J teveel onderdanen zyn voor deze
mode helemaal niet, of te vroeg, in
de wieg gelegd.
I Het enige wat er in dat laat
ste geval op zit is: de japonrok
I 20 kort te maken als het schoon
1 toestaat en e~ een elf-twaalfde
I mantel of tuniek op dragen. Met
I dit betrouwbare trucje verkrijgt
f u een modern korte-rok-effect,
zelfs al blijft de knieschijf half
f of geheel bedekt.
I Doe er uw voordeel mee en weet
I dat de elf-twaalfde Jas en de tu-
t ft lek van dezelfde lengte dit sei-
Izoen door niemand minder dan
Dior worden gebracht.
PLASTIC
Ij Zoals het met de korte rok ging.
i zo gmg het met synthetische mate-
i- halen, en 't byzonder met dat
meest on-coutureachtige van alle,
I plastic. Ze kwamen via de baan-
brekende confentie en boutiques in
de haute couture terecht, 't Is
waar, de voortekenen waren er al:
een jaar geleden bracht Balenciage
ée eerste plastic regenjas met
haute couturelabel uit.