Verzorgd concerteren van het „Collegium Musicum'" kunst kc\LeiöoscoQP „Boerenfeest*" van Jan Steen wordt geveild Afwisselende avond „Com nu met sanglr KOOR VIERDE TRIOMF IN „SUPER OMNIA" VAN ALBERT DE KLERK Mr. J. Klaasesz opent „Vorstelijke feesten Amateurisme in (le goede zin Johan Kaart in Uden gehuldigd Ook Franse en Italiaanse communisten protesteren Rennies^ Moutbrood DONDERDAG 17 FEBRUARI 1966 Studenten in Zuiderkerk Op de komende veiling van oude er moderne schilderden, antiquitei- 1 ten en kunstvoorwerpen by ran 1 Marie en Bignell in Den Haag zal het „Boerenfeest" worden aangebo- i den, dat volgens expertises van Fried- I lander, Gratama en Hannema een echter Jan Havicksz Steen is. Onder de schilderyen die worden geveild, treft men ook werken aan van L. Apol, Bakhuysen, Abr. van Beyeren, Buttner en Coninxloo. Ook is er een ets op perkament van C. L. Dake. De ets stelt Prins Willem II en zijn jonge gemalin Maria Stuart voor. De ets is gemaakt, naar het schilderij van A. van Dyck en is, voor zover bekend, het enige exemplaar. De veilingcatalogus vermeldt meer dan 1700 nummers: naast schil derijen ook meubelen, kasten, kro nen. oude munten en penningen. Delfts blauw, zilverwerk. Saksisch en Europees porselein en aarde- I werk. Chinees porselein en kunstny- j verheidsvoorwerpen uit het oosten. gemaakt van brons, ivoor, jade etc. I De veiling, waarvoor meerdere da gen zijn uitgetrokken, begint op 22 februari. JUBILEUM? GEEF EEN MEUBELCHEQUE! Van 10 tot 250 gulden bij de gocde woninginrichter. Concert in Sassenheim De Chr. Gein. Zangvereniging ..Com nu met Sangh" te Sassen- heim gaf onder de bekwame leiding van Cor Kool. in de geref, kerk in Sassenheim een zeer geslaagde uitvoering. Medewerking werd verleend door de solisten: Lize Schoo. sopraan: Sibyllt Raaphorst, alt en Richard Heidema. Het concert werd geopend met een Cantate van Buxtehude „Alles, was ihr tut", voor koor. alt en sopraan, soli en orgel. (Van onze Haagse correspondent I De commissaris der Koningin de provincie Zuid-Holland, mr, Klaasesz, heeft in het ryk.1 Meermanno-W In feite zijn de soli voor tenor bas geschreven. Maar de beide dames hebben ons dit doen vergeten. Lla Schoo zong het koraal zoals wy ge- dacht hebben dat een koraal een stemmig moet klinken. I Sibylla Raaphorst's aandeel was I ook gering, maar het werd met be- grip voor Barokmuziek gezongen, j Cor Kool gaf het geheel het juiste tempo. Echter valt deze cantate mee: i onder kerk dan onder concert- muziek „Mache dich auf", met het bekende koraal „Wachet auf" van F I Mendelssohn Bartholdy had in fuga enkele onregelmatigheden ongelijkheden met het orgel. Verder konden wij hier goede koorzang be- De directeur van het museum, dr. j luisteren, vooral in het slotkoraal. C. Reedijk, zei, dat op de tentoon- Eveneens in „Wie lieblich sind dit steUing de Nederlandse geschiedenis Boten" uit „Paulus" van Mendels- sterk naar voren komt. Maar ook sohn. Toch werd dit koorwerk zee: belangrijke gebeurtenissen aan de fraai gezongen, met een zeer verzorg- hoven en in de hoofdsteden van de ce orgelbegeleiding. De dirigent had Den i omringende landen worden op pren- ditmaal aan Mendelssohn zijn har Expositie in Hoogs museum V) Dat het ..Collegium Musicum" (Leids Studenten Koor en Or kest) in de Haarlemse dirigent André Kaart een kundig leider heeft, die in staat is jonge amateurs begrip voor instrumentale zowel als vocale cultuur bij te brengen, is reeds herhaaldelijk gebleken. Ook tijdens het gisteravond in de Zuiderkerk onder grote be langstelling gegeven concert, kwam dit duidelijk tot uiting. Koor zowel orkest bezitten in de huidige samenstelling een aantal op merkelijke krachten, wier erudiete samenwerking voor een avond zorgde, waarop zy met voldoening kunnen terugzien. Dank zij de gvoelig-muzi- kale. intelligente directie zyn opval lende resultaten bereikt, speciaal in de. bekende opera van Henry Purcell, „Dido and Aeneas", met een aantal solisten, die vooral wat de hoofdrollen betreft, goed tegen hun karakteris tieke taken waren opgewassen. De inzet was voorbehouden aan „Het derde land" van de tegenwoor dig veel op de voorgrond tredende Robert Heppener, die reeds eerder contact had met de studentenwereld, gezien het feit, dat het Ned. Studen- tenOrkest indertijd reeds een zijner interessante composities ten gehore bracht. Na een eerste auditie een oor deel te vellen over zijn „Het derde land", drie liederen op gedichten van Martinus Nijhoff, is moeilijk, omdat de uitvoering ervan nog niet aan de hoogste eisen leek te voldoen. Orkest en koor hadden elkaar hier nog niet in genoegzame homogeniteit gevon den, ook al ging er reeds veel sugges tie uit van de klokken-imitatie (Zondagmorgen) en het melancho lieke, doch naar een zekere monoto nie neigende slot van „Het lied der dwaze bijen". Dat Heppeners' „mo dern "-georiënteerde schrijfwijze ech ter originele vondsten in zich bergt, is zonder twijfel. In de „Kleine Haagsche Suite" voor orkest van Alexander Voormolen, grijpt deze, aan de hand van citaten van Couperus, terug op „de mooie dagen van weleer", warin de operette nog triomfen vierde. In zeven scènes verloopt deze melo- rieuze doch weinig oorspronkelijke suite. Zij bezit een aristocratische al lure, zoals dat van Voormolen niet anders te verwachten is. Fijnzinnig Wolfgang Cordan overleden Op een wetenschappelijke expedi tie in Quatemala is in de laatste week van januari de Duitse schrij ver Wolfgang Cordan (pseudoniem voor Heinrich Wolfgang Hom) over leden. Cordan verliet in 1933 na de machtsoverneming door Hitier, zyn vaderland en verbleef vervolgens in Parys, Zürlch en Amsterdam. Hier was hU van 1934 tot 1937 re dacteur van het politiek onafhanke lijke „fundament" en vervolgens op richter van het tweemaandelijk se tijdschrift „Centaur". In die ja ren verkeerde hij veel in de kring van schrijvers als Ed. Hoornik, Jac. van Hattum en Gerard den Bra bander, Wolfgang Cordan, die publi- katies op zijn naam had staan over kunsthistorische onderwerpen, het surrealisme en de religies der antie ken, interesseerde zich na zijn ver huizing naar Zwitserland, vooral voor de Mayacultuur. In 1953 maakte hij zijn eerste ontdekkingstocht naar Mexico. ongebalanceerde, charmant en ele gant klinkende, luchtige en perfect ge. instrumenteerde muziekjes, waarin de voortreffelijk gedisponeerde blazers een dominerende rol spelen. De al even fijnzinnige, genuanceerde en transparant klinkende uitvoering waarin ook de geestige trekjes mar kant tot hun recht kwamen, leidde tot een spontaan applaus, zc zelfs, dat het laatste deel, .De Marsch van de ooievaar" gebisseerd moest wor den. Zoals opgemerkt, Purcell's „Dido and Aeneas", de „tragic opera" van 1690, naar het libretto van Nahum Tate, geïnspireerd door Vergilius' „Aeneis" en gecomponeerd voor de school van adellijke meisjes van Jo- sias Priest, stelde de kwaliteiten van Tijdens Carnaval (Van onze correspondent) Johan Kaart, de bekende acteur die dit jaar zijn 50-jarig toneeljubi leum viert, is in het Brabantse Uden even hartelijk als orgineel gehuldigd. Toen de opvoering van het blijspel „Struisvogeleieren" door de toneel groep Ensemble was afgelopen, mar cheerden de Udense Carnavalsprins met een aantal charmante dansmeis jes het toneel op om de jubilerende acteur een carnavaleske huldiging te bereiden. Johan Kaart werd plechtig benoemd tot erelid van de Udense carnavalsclub de „Knoerissen" en twee daarbij behorende onderschei dingen op de borst gespeld. Johan Kaart was zichtbaar ingenomen met dit huldeblijk en maakte tot ver maak van de hele zaal een vrolijk dansje met de „huppelepupkes", zo als de Udense carnavalsmeisjes wor den genoemd. Expositie „Herdenking februari-staking" In de Academie van Bouwkunst aan het Waterlooplein in Amsterdam zal van zaterdag 26 februari tot 11 maart ter gelegenheid van het feit dat het dit jaar 25 jaar geleden ls dat de februaristaking uitbrak een herdenkingstentoonstelling worden gehouden. B. en W. van Amsterdam verleen den medewerking aan deze exposi tie door het ter beschikking stellen van een subsidie, het Rijksbureau voor oorlogsdocumentatie stelde al haar beschikbaar materiaal af en de afdeling Kunstzaken van de gemeen te verstrekte aan zeven kunstenaars een opdracht om werk over deze sta king te creëren. De letterkundige Teun de Vries, zal de tentoonstel ling openen. Organisator is het 5- meilcomité „Rivierenbuurt". koor en orkest in het beste licht. On danks het feit. dat Purcell terdege rekening gehouden heeft met de eisen, die aan jeugdigen kunnen wor den opgelegd, heeft hij in alle een voud en soberheid toch dramatische spanning weten op te roepen. Daarbij zorgt hij voor genoegzaam lyrische expressie en belangwekkende contra- puntiek, om er geboeid naar te luis teren. Diverse aria's zijn „klassiek" gewor den. o.a. het ontroerende en door grote zangeressen veel gezongen „When I am laid in earth" waarmee dit tenslotte zo droeve geval besloten wordt. De voor Sophia van Santé plotse ling ingevallen Anneke Dannijs (Di- do), wier zang aanvankelijk te sterk vibreerde, heeft er een loffelijke uit beelding van gegeven. Leny Stevens- Ridderhof was glanzend op dreef als Belinda, met bijzonder veel genoegen hoorden wij ook de geschoold en so noor zingende Meinard Kraak. Het zou te ver voeren alle andere solisten te bespreken, doch zij droe gen naar de mate van hun krachten bij tot het bevredigende resultaat. Waarbij wij zeker niet een woord van respect willen onthouden aan het zui ver, ofschoon nog wat pril zingende koor en het gedisciplineerd spelende orkest, die zulk een waardevolle steun ontvingen van het volgzame conti nuo, bestaande uit Everdien van der VegtDaanje (klavecimbel) en Rob Jonquière (cello), André Kaart wist Het Collegium Musicum" gaf gisteravond een geslaagd concert onder leiding van André Kaart in de ZuiderkerkMoment tijdens het optreden. (Foto L D./Holvast) Langdurige toejuichingen van het tegenover de prestaties sympathiek staande auditorium en aanbieding van bloemen en cadeaus aan de so listen tot besluit. De conditie van het ernstig stude rende „Collegium Musicum", is, on danks het feit dat de „vrye-tydsbe- steding" voor studenten slechts be perkt kan zyn. gelukkig gezond en tevredenstellend! Zulk toegewijd mu- ciceren moge anderen tot voorbeeld strekken. H. Haag de tentoonstelling „Vorstelijke feesten" geopend. Deze tentoonstel ling een bloemlezing van pren ten en boeken met vorstelijke per sonen als middelpunt wordt ge houden ter gelegenheid van het hu welijk van Prinses Beatrix en Claus von Amsberg. Mr. Klaasesz noemde de tetoonstel- ling „feestelijk en vorstelijk". HJj vond het jammer, dat de mensen, die het meest bij de organisatie van het huwelijksfeest zijn betrokken, door hun drukke werkzaamheden verstek zullen moeten laten gaan. In een beschouwing van de pren ten uit vorige eeuwen, die er zyn te zien, constateerde hy, dat er veel al van een zekere overdrijving spra ke is. Hij noemde het huwelijk tussen Prinses Beatrix en Claus von Ams berg veel eigentijdser. Hoewel er aan versiering veel minder geld wordt uitgegeven, leeft het volk thans veel spontaner mee dan in vorige SCHRIJVERSPROCES MOSKOU Aragon: gevaarlijk precedent tekeningen weergegeven „Vorstelijke feesten" is een ex positie van meer dan honderd pren ten, tekeningen, feestboeken en tek sten. Behalve stukken uit de collec tie van het museum Meermanno- Westreenianum zijn er ook exem plaren uit onder meer het Konink lijk Huisarchief, het Haags gemeen te-archief en de bibliotheek van het Rijksmuseum in Amsterdam. Bij de afbeeldingen zijn er vele van feestelijke gebeurtenissen, die zich in vorige eeuwen in Den Haag hebben afgespeeld. Zoals onder meer de intocht van graaf Leicester en van Prins Willem III. de aan komst van Koning Karei II van Groot-Brittannië op de Vijverberg en een feestmaal, aangeboden door de Staten van Holland in één der zalen van het Binnenhof aan Ko ning Karei II. De tentoonstelling is gratis te be zichtigen tot en met 19 maart, elke middag van één tot vijf uur. Het op de zondagen gesloten. Will Spoor docent aan school Bewegingstheater De mimespeler Will Spoor zal met ingang van 21 februari deel gaan uitmaken van het docentenkorps van de school voor bewegingstheater op basis van mime in Amsterdam. De heer Spoor is hiervoor aangezocht omdat Nora Kretz met een studie beurs van het ministerie van Cre- ma naar Parijs is vertrokken en haar docentschap moest neerleggen. Advertentie (Van onze correspondent Nadat ook iti de rijen der Franse communisten de laatste dagen on- gerustheid had geheerst over het schrijvers-proces in Moskou, heeft gis teren het communistische partijblad „l'Huvnanité" een uitvoerig protest van de hand van de grote dichter Louis Aaragon tegen die uitspraak gepubliceerd. Aragon, die door zijn literaire oeuvre en zijn lidmaatschap van het communistische partijbestuur, een hoog prestige in de kringen van de linkse intelligentia geniet, spreekt in zijn artikel van een gevaarlijk pre cedent, zonder overigens de geschrif ten en meningen van zijn veroor deelde Russische collega's voor zijn rekening te willen nemen. „Doch een meningsverschil", zo schrijft hij, „geeft niemand het recht een partij genoot of geestverwant van een mis daad te betichten en hem in die geest te bestraffen. Naar liberalisatie communistische partijbestuur niet geheel nauwkeurig weer te geven. Om echter nieuwe en ernstige span ningen onder de communistische in tellectuelen te voorkomen, zal het partijsecretariaat Aragon hebben toegestaan nu publiekelijk wat stoom af te blazen. Niettemin blyft zijn protest, dat toch maar in het officiële partijblad werd afgedrukt, een belangrijk sym- toon van de liberalisatie die nu ein delijk ook in de Franse communis tische gelederen begint door te zet ten. Belangrijk vooral, omdat die li beralisatie eerste voorwaarde blyft voor een hechter samengaan tussen de communisten en de overige linkse partijen in Frankrijk, die zich nu onder leiding van de ex-kandidaat Advertentie voor het presidentsschap Francois i Mitterrand, in een socialistisch de- I mocratische federatie hebben vere nigd. Brandend maagzuur helpen direkt! Verontwaardiging Vlenis kerkje wordl een antiekhandel Een groep Italiaanse schrijvers, hoogleraren, acteurs en journalisten heeft aangekondigd de vertaling in het Italiaans van het werk van de veroordeelde Russische schrijvers te zullen bevorderen. Het is een groep van 37 man, verenigd in de Italiaan se Unie voor de vooruitgang van de cultuur. Zij hebben hun diepe ver ontwaardiging uitgesproken over de vonnissen. Aan president Podgorny van de Sow jet-Unie hebben zy ge vraagd het vonnis te herzien. erpand .want het volgende koorwerk was ook weer van deze componls! nJ. „Aus tlefer Not schrei ich z Toch menen wU dat Bach dit korat dieper doorleefd heeft dan Mendeb- sohn .Het werd een romantische riedeling van de „diepe nood", sopraansolo daarin werd heel gevoe lig door Liza Schoo gezongen, ook zy kon aan de romantiek entsnappen. Het koor vierde zijn triomf in hd laatste werk „Super Omnia" Vi bert de Klerk. Hier werd superieuri koorklank gehoord. Rust en geladen-: held klonken om beurten; een fijn zinnig piano en een forto met grolt beschaafde volheid van klank. Dit was muziek waarin het oudt geloof in nieuw gewaad gestoken iv ook de orgelparty, die lang niet ge-1 makkelijk is door de moderne har monieën, werd voortreffelijk doorj Heideman vertolkt. De alt-soli werden door Sibyllt Raaphorst met groot begrip en rati een prachtig timbre voorgedragen. Het geheel werd een lofzang vatj' grootse allure. Ter afwisseling zong Sibylle Raap horst „Dido's Farewell" van Purcell Hier toonde zij ook begrip te hebben] voor oude muziek Dit oud-Engel se liefdeslied werd met een mooie! volle altstem gezongen, zo zelfs da:l deze muziek ons kon ontroeren. Lize Schoo zong nog „Magna re est Amor" van Hendrik Andriessen Deze sopraan heeft qua klank nog gewonnen aan expressie. Haar cres cendo's zijn prachtig en de adem- techniek is volmaakt. Ook in het ho ge register is nergens enige scherpte te bespeuren. Daarbij geeft zy zich geheel aan de inhoud van het lied.1 Wij hebben dit lied zelden zo mooi1 horen weerklinken. De organist volgde haar ln haar bedoelingen perfect. In zijn solo de e moll prelu- deum en fuga van Bach bleek hij een uitstekend organist te zijn, die vooral in de fuga zijn analyserend vermogen demonstreerde. „Com nu met sangh" kon op eet afwisselende uitvoering terugzien, die iedereeen kon waarderen en waaruit bleek dat Cor Kool in alle muziek stijlen thuis is. Ad. Int. Foute zaak Uw bakker... Uw dokter Ook twee hoge Italiaanse commu nisten, Alicata van het politieke bu reau en Lajolo, lid van het Centrale Comité van de party, hebben kri tiek geuit op het proces. Mario Ali cata zei dat de Italiaanse commu nisten vanaf het begin van het pro ces er gereserveerd tegenover ston den, en nu zeker, na „de ruwe be ëindiging van het proces, waar wy het niet mee eens zyn". Davide La jolo noemde het proces „een foute zaak". De Russen blyven tonen dat „politiek en cultuur verwarren, wat wij ln geen geval van plan zyn te steunen". De uitspraak „kan we gens de bijzondere hardheid niet kri tiekloos door ons worden gesteund", zei hU- Het oude, enkele jaren geleden I door monumentenzorg gerestau-1 reerde hervormde kerkje van Alem Bommelerwaard)dat al geruime tijd niet wordt gebruikt voor kerk diensten om de eenvoudige reden, dat er zich onder de 850 inwoners van dit dorpje geen protestanten be vinden, krijgt een andere bestem ming. De 43-jarige directeur Brokke van een Amsterdamse zaak in tieke uurwerken gaat in dit kerkje een permanente expositie inrichten van zijn kostbaarheden. Collega's van de Amsterdammer zorgen voor een antieke aankleding van het kerkje. Kerkniuziek- centrale in Utrecht In het Nederlands Instituut voor katholieke kerkmuziek in Utrecht is een begin gemaakt met de inrich ting van een Nederlandse kerkmu- ziekcentrale. De centrale omvat een geluidsbandenarchief, een discotheek en een bibliotheek zal t.z.t. voor ie dere belangstellende worden open gesteld. Het repertoire wordt inter confessioneel opgezet. Herv. predikant moet betaalde nevenfunctie opgeven Voor 1 oktober moeten alk predikanten van de Ned. Hen'. Kerk, die een nevenfunctie heb ben of werkzaamheden verrich ten waaraan een vergoeding is verbonden, daarvan mededeling doen aan het breed moderamen van de generale synode. Dit werd bepaald op de generale synode van de Ned. Herv. Kerk te Driebergen. Dit breed moderamen kan indien het meent, dat de ne venfunctie in strijd is met het be lang van het pastoraat, de predi kant mededelen dat het hem niet geoorloofd is de nevenfunctie op zfcb te nemen. Besloten werd ook, dat voor ne- vanfuncties en nevenwerkzaamheden die 6 uur per week vergen, de pre dikant geen overleg behoeft te ple gen met de kerkeraad, maar dat bij rel nevenfuncties of werkzaamheden moet laten registreren. Voor hetgeen hy meer heeft aan nevenwerkzaam- heden dan zes uur per week, moet hij toestemming vragen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 4