Fascinerend spel van het „Quartetto Italiano" Valery Tarsis Persconferentie van VOOR TOONKUNSTIN ZUIDERKERK mjum »5 Noblesse kenmerkte B de vertolkingen kunst kAleiöoscQQP Nieuw is de sigaret, nieuw de zachte melange, nieuw het pakje... Hunter 25! Steek ze op zak, haal ze in huis: alle 25 tegelijk. Sprak afschuw uit over Sowjetregime DUET VRIJDAG 11 FEBRUARI 1966 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 15 Zo wonderbaarlyk weten zij Beet hoven met héél hun ziel en héél hun hart aan het ademloos luiste rende auditorium over te dragen, j Dit was werkelijk formidabel en fascinerend reproduceren, zoals men i slechts zelden te horen krygt. Vanzelfsprekend kon een toegift na het opgetogen applaus niet uit- blUven: het werd het Adagio uit het Kwartet in D van Boccherinl dat zo mogelijk nog meer geluk rond zich verspreidde, dan op deze unieke avond, resultaat van eindeloze stu I die en zin voor pure schoonheid, al J het geval geweest was. Het viel moeilijk na dit hartver warmende musiceren de vrieskou over spiegelgladde paden weer tege moet te gaan. Maar dit verheffende concert had j een leder extra-verwarmd, zodat het gelukkig waarachtig wel lijden kon. H. -■ Een wereld van gelukbrengende noblesse ging gisteravond in k,Zuiderkerk weer eens voor ons open: het optreden voor ..Toon- phst" van het ..Quartetto Italiano" in de Zuiderkerk schonk he, Jaren geleden omschreven wij de bewonderenswaardige ca- ftciteiten van deze Italianen reeds onder het hoofd: ,,Vier uitzon- ijrjijken schonken de vervulling". [.En zo was 't ook nu: Paolo Borciani (le viool), Elisa Pegreffi |?e viool), Pietro Farulli (alt) en Franco Rossi (cello-): zij zijn jet alleen ware meesters op hun instrumenten, doch zij paren bo- intens-geladen spanning aan even intense gevoels-innig- «ip. Onbegrijpelijk haast zulk spel te horen m een tijd, waarin jp:hte?h£id en zakelijkheid de wereld bepalen. ASÜy*lk een gezegend genot! jÏÏTbèertyd heeft hun spel ons reeds waarop Bartok zijn thematisch ma- lïlUrakeloos gemaakt door de abso- teriaal behandelt. Nog valt in dit Het Quartetto Italiano dat gisteravond in de Zuiderkerk voor ..Toonkunst'" een grandioos succes behaalde. (Foto L.D./Holvast) Nu waren eveneens vier begena digden aan het woord, in staat het gehoor constant te boeien, niet al leen door de betoverend- glanzende klank van hun prachtige instrumen ten, maar ook door hun weergaloos muzikaal inzicht: het wordt één en al weldadigheid, die zich om u legt. jut voldragen harmonie, het onge- evenwicht en de subtiliteit r nuanceringen. Vier uitzonderlij- die alles uit het hoofd spelen, tgeen op zichzelf al een ontstel ide geheugen-prestatie rdoor hun artistieke herschep- jskracht die vrijheid verkrijgt, als „ideaal" te bestempelen is. Wellicht werd dit superieure nog volkomen bereikt in Schuberts iwartet No 13 in Es gr. t. op. 125, in het Eerste Kwartet van de I» die Béla Bartok schreef werden 6 denkbare wensen volmaakt ver- lenlijkt. In dit kwartet openbaart zich nog jèt ln elk opzicht de sterk persoon- Bartok: vooral aanvankelijk at hij, die toen pas 27 jaar was, onder invloed van grote voor iers, speciaal in het eerste deel. al spoedig breekt het „eigen (zicht" door en maakt men ken- is met Bartoks volledige beheersing v materie, zyn sterk en vervoerend libeeldingsvermogen. Ook hoort z«n al enige der specifieke Bartok- peeten, zo die van een trom iml- Irende cellist. Zonder onderbreking gaan de de- iin in elkaar over en meer en meer uderkent men de originele wijze, kwartet de melodische rijkdom op, welke in zijn latere composities zo zeer op de achtergrond zou raken. t Doorwrocht en geïnspireerd heeft doch Ihet ..Quartetto Italiano" er een on vergetelijke vertolking van gegeven, waarbij het de grenzen van het ma- terieel-technische verre achter zich liet. En wat het genie Bartok be treft: toch speurt men in dit jeugd werk al, hoe hU hier de weg baande naar het vele onvergankelijke, dat hjj in later jaren Indringend schep pen zou! Na de pauze de grootste verruk king: Beethovens aan vorst Lobko- witz opgedragen Kwartet ln Es gr. t. op. 74, het z.g. „Harpkwartet", zo genoemd, omdat Beethoven in het eerste deel veelvuldig pizzicati toe past, die de indruk van een harp op roepen. Met als ontroerend hoogte punt het Adagio, dat van een on uitsprekelijke schoonheid is. Ook dit een werk uit betrekkelijk jonge ja ren, maar hoeveel beloftes houdt het al niet in! Schrijfster Mary Hamilton overleden In Londen is overleden de roman schrijfster Mary Hamilton. Ze was 80 jaar oud en een van de drie vrou wen die tijdens de tweede wereld oorlog wijlen Lord Beveridge heb- heb geholpen by de opstelling van diens sociaal programma, waarop het merendeel van de huidige sociale voorzieningen ln Engeland gebaseerd zijn. Behalve romans heeft ze ook tal rijke politieke biografieën geschreven. Tussen 1929 en 1931 heeft ze voor Labour deel uitgemaakt van het La gerhuis. Ook is ze Brits afgevaardig de bij de Volkenbond geweest. Haar niet-politie-ke boeken vari eren van historische romans uit de tijd van de Romeinen tot dective- boeken. Cézanne gestolen Een schilderij van Paul Cézanne is gisteren gestolen uit het Museum voor schone kunsten in Colum bus (Ohio). De spijkers waarmee het doek ln de lijst zat waren verbogen en het doek was er uitgelicht. Het is een vroege Cézanne uit 1868 genaamd „In de tuin". De waarde wordt geschat op f 25.000. Impresario Billy Rose overleden De bekende Amerikaanse Impresa rio Billy Rose is gisteren In de ouder dom van 66 jaar in Montego Bay op Jamaica overleden. Hi) stierf aan een longontsteking, toen hij voor herstel van een hartoperatie naar Jamaica was gegaan. Dit werd in Beverley Hills door zijn zwager Alex Gottlieb, een filmscenarioschrijver, bekendgemaakt. Billy Rose was al een „legende" toen hy zich vijf jaar geleden van Broadway terugtrok. Hij was miljo nair. bezat nachtclubs, zette groot scheepse watershows op en schreef talloze populaire liedjes. Rose is vijfmaal getrouwd geweest, waarvan tweemaal met dezelfde vrouw. Van zijn laatste vrouw, Do ris Warner, de dochter van de film producent Harry Warner, scheidde hij in 1964, na een huwelijk van ze ven maanden. Rose bezat ook theaters en bracht zijn zelf geschreven muzikale kome dies uit, waarvan de bekendste waren de in 1930 geschreven „Crazy Guilt", „Jumbo" en „Carmen Jones". Naast zfjn werk in de theaterwe reld schreef hjj dagbladartikelen en boeken. Ook verzamelde hij kunst voorwerpen en was actief op filan tropisch gebied. Het grootste deel van zijn fortuin verkreeg hij door speculaties op de effectenbeurs. Er is eens gezegd, dat zijn vermogen op dieze manier met f30.000 per uur toenam. Toch placht hij te zeggen: „Het enige dat echt is. is de halve dollar die ik op zak heb" Advertentie PW. Van den Berg s| tachtig jaar M Woensdag a.s. hoopt de sfïhilder prof. Willem van den ^Itfg te Amsterdam zijn 80ste r Jtrjaardag te vieren. Hij behoort l>t de categorie kunstenaars, die r&xeds op zeer jeugdige leeftijd tfipam maakten en succes hadden ^tezamen met zijn kunstbroeders f&ïavid Bautz, die in 1955 over- ifticd en de thans 87-jarige Theo lipboedvriend, vormde hij een drie- itutoanschap, dat meermalen samen ^poseerde, pflf bf/h 1938 werd de heer Van den Berg jaJBloemd tot hoogleraar aan de jjjlpacademie van Beeldende Kun- !fften in Amsterdam en in 1940 tot Ifrecteur-hoogleraar van deze instel- «Mng. Dit had tot gevolg dat hij van >en Haag naar Amsterdam verhuis- Jt. Laatstgenoemde functie vervulde ]ps tot 1954. Met zijn werk verwierf prof. Van LNiten Berg in 1958 de Arti-medaille .ff.fc in 1959 de tweede prijs op de .^Alternationale tentoonstelling van Bllbelillustraties" in Edingburgh. Hij (lid van „Pulchri studio" in Den /kag en van „Arti et Amicitiae" in PjWterdam. Schilderijen van hem Wvtnden zich in het Singer-museum J» Laren en in tal van musea en °»81angrijke collecties. Sinds jaren heeft hy zitting in de 0\Commissie van toezicht en onder houd van het schilderjjenbezit der fljwneente Amsterdam". Tot voor kort ÏMkleedde prof. van den Berg in de- 5 commissie de functie van secreta- •Jeugdconcert „Toonkunst" Solisten Samuel Brill - Gerrit v. Dijk Was de vorige maal het Jeugdconcert van ..Toonkunst" in hoofdzaak afgestemd op viool en altviool, nu waren violoncel en contrabas aan het woord resp. bespeeld door de orkestleden Sa- mual Brill en Gerrit van Dijk. Het programma kostte geen enkel hoofdbreken: ..ontspanningsmuziek" in de beste zin van het woord. Begonnen werd met de overbeken- s, melodieuze, zoet-vloeiende en licht melancholieke „Elegie" van Ga briel Fauré, door Brill gelukkig zon der enige overdreven sentimentaliteit, met fraaie en sonore toon verklankt. Wij zouden deze uitnemende kracht graag in de toekomst nog eens in een belangrijkere compositie willen beslulsteren. Een andere voortreffelijke solist is de contra-bassist Gerrit van Dijk, aan wie de ondankbare taak was op gedragen het Concert in D voor con trabas en orkest van Giuseppe An tonio Capuzzi (1755-1818» te vertol ken. Deze was een leerling van Tar- tmi en Bertoni en vertrok in 1796 naar Londen, waar hij o.a. veel suc ces oogstte met het ballet „La yllla- geoise enlevée ou Les Corsaires Ondankbaar was de taak. omdat de contrabas eigenlijk door de diepe ligging in het geheel geen ideaai solo-instrument is, veel meer ge schikt als fundament voor het orkest. Dirigent Decker had echt-er in ver band daarmee zijn ensemble sterk uitgedund, zodat dit op zichzelf niet bijster originele, doch wel bekoorlijke concert met af en toe virtuoze pas sages, toch tot tevredenheid kon stemmen, vooral ook omdat de solist zich zelfs in laagste regionen nog „verstaanbaar" kon maken. Het eer ste deel van Mozarts ..Eine kleine Nachtmusik", klonk onder Deckers' pregnante leiding in uiterste precisie en in contraetvolle. subtiele afgewo genheid. Hier vooral was weer de sterke vooruitgang van het orkest merk baar: geen sprake van een routineu ze voordracht, ondanks het feit dat deze serenade al eindeloos veel ma ler gespeeld U. Een der twee temperamentvolle Slavische dansen van Antonin Dvo rak volgde als een briljant meesle pend besluit, een kleine orkestrale weergave op hoog niveau. De jeugd betoonde zich bijzonder ingenomen er. heeft ook de beide solisten met een hartelijk applaus beloond. H. En natuurlijk blijft de Hunter King Size en de Hunter Fiite' (Van onze Londense correspondent) I dwang over hen had gezegd. Hij had Sinjawsky „erger dan een moorde naar" genoemd. Nu zei hij „hij be hoorde tot hetzelfde kamp ais ik. Wy vechten tegen een gemeenschap- j pelijke vijand. Ik wens hen het bes te". „Ik hoop dat ze. evenals ik, in staat I zullen zijn de Sowjet-Unie t« ver laten". Veel anti-semitisme De 60-jarige Russische auteur Valery Tarsis, stond in een piep- klein zaaltje van Collins' uitgeverij in Londen de samengedromde pers te woord. Ongeremd gaf hij zijn kritiek op het communistische Tarsis gewaagde nog van het anti- stelsel in Rusland ten beste. Toch vreest h\j bij terugkeer naar zijn semitisme in officiële Sowjetkringen. land geen represailles. Wie toals Valery Tarsis, enige tijd in een dat belangrijke factor vormt in inrichting voor geesteszieken heeft doorgebracht, kan volgens de het optreden tegen vele Russische Russische wetten niet meer strafrechtelijk worden vervolgdauteurs en intellectuelen en dat PT1 overkomen ie: voor fek le worden bij de verv.lïlnr vrn, r elle W OOI den verklaard. de twee bovengenoemde schrijvers van invloed is geweest. Antl-semitls- HAAL HENKES JONGE JENEVER IN HUIS Valer ij Tarsis rtijdens de persconferentie in Londen. Tarsis. klein, gezet, met blozende gelaatskleur, is een levendig en emo tioneel man. Uit zyn blauwe ogen stralen openharigheid en vastbera denheid. Hij maakt een joviale, sym pathieke indruk. Er is geen spoor van abnormaliteit hy hem te bemerken. Hy is ongetwyfeld impulsief, mear zijn verklaringen ïyken. hoewel hy bliksemsnel reageert, weloverwogen. Hij gebruikt felle woorden, bUJft beheerst. Maar natuuriyk was het onmoge lijk het karakter en de persoonlijk heid van deze merkwaardige figuur tydens het vragen-bombardement van gistermiddag te doorgronden. Daarvoor zal echter nog gelegenheid genoeg zijn, want Tarsis is van plan een jaar in het Westen te blyven behalve drie lezingen aan de univer siteit van Leicester, staan Italië en de Ver. Staten op zyn programma en misschien ook Zweden en Canada. Geen angst Men vraagt zich af hoe iemand die zo ondubbelzinnig zyn afschuw voor het Sow jet-communisme uit spreekt, ooit naar Rusland zal kun nen terugkeren. „Wat er met me zal gebeuren als ik terugga? Ik ben een gelovig man. Alleen God weet het" Maar Tarsis gelooft biykbaar niet in represailles. Zijn verklaring dat h(J niet vervolgd zou worden omdat hy wegens geestesziekte was ver pleegd, lokte vanzelfsprekend de ;raag uit of het dan niet het beste ras iemand in de Sowjet-Unie kan Tarsis antwoordde, dat een Rus- me heeft in Rusland altyd een gro- sische burger onder geen enkele om- te rol gespeeld voegde Tarsis er aan standigheid gelukkig kan zyn. Ook over het lot van zyn naaste familie maakte de schrijver zich niet be zorgd. Hy heeft een dochter die met een ingenieur is getrouwd en een kleindochtertje van drie maanden. Hy gelooft niet dat zy zullen heb ben te lijden van hetgeen hy zegt maar en schryft. In Stalins tyd er iets met hen zyn gebeurd, maar nu neemt men geen wraak meer op familiele den. Tien manuscripten zijn klaar en«hr«™rs H« J zeker van dat het aantal Tarsis heeft van 1939 af anti-Sow- Russische joden mogen geen Hd worden van het Instituut voor lucht vaart, het Instituut voor internatio nale betrekkingen en het Instituut voor rechtswetenschappen en het ambt van openbare aanklager is voor hen taboe. Tarsis beweert de hoofdredacteur te zUn van alle ondergrondse literai re publikaties in de Sowjet-Unie, waaronder vele dichtbundels. Onder de auteurs, die op deze wijze hun werk publiceren, bevinden zich tal rijke uiterst begaafde- en briljante was er aantal hunner ook op een goede dag in Londen zal verschynen om een persconferentie jet-boeken geschreven, maar kon ze Mais deM houden. vanzelfsprekend niet in Rusland kwijt. In totaal heeft hy thans tien - manuscripten klaar. Kort voordat zyn roman „The Bluebottle" in 1962 in Londen werd gepubliceerd (een boek dat daarna ln vele andere lan den verschenen is), kreeg hy voor het eerst last met de Russische auto riteiten. Hij had er geen geheim van gemaakt dat hy zyn manuscript uit de Sowjet-Unie had gesmokkeld Nog voor de versehyning van het werk werd hy in een gesticht voor zwak zinnigen in Moskou opgenomen. Dit was. zo zei Tarsis, een zuivere straf maatregel. „Had niet een Moskous blad be weerd dat hy aan vervolgingswaan zin leed?" Tarsis mompelde de naam van een Journalist: ..Een leugenaar. een zwendelaar!" Zyn verblijf in het gesticht leidde tot de sensationele roman die in het Engels „Ward Seven" izaal zeven) j heet. Hierin stelde hy zyn ervarin gen in deze inrichting te boek. Zyn zaak trok veel aandacht in de weste- lyke pers en leidde zelfs tot een Mo6- kouse straatdemonstratie van intel lectuelen voor zyn vryiating, die ln februari 1963 volgde. „Ze hebben my naar het buiten- land laten gaan omdat ze van me af wilden. Ze hopen dat lk niet terug- I kom. want dan kunnen ze me tot verrader uitroepen!" Een troep bandieten Tarais, die al eerder het Sowjet - communisme scherp had aangeval len. gaf toe 20 jaar lang lid te zyn geweest van de Russische communis tische party, maar ook toen was hy „anti". Hy wilde alleen het systeem van dichtby bestuderen en ervaren hoe het werkte. Het bevestigde alleen maar zyn opvatting: „Het is slechts communisme in naam. In werkeiyk- heid is het een fascistische politie staat. De communistische party is een troep bandieten." Tarsis bood zijn thans in Moskou terechtstaande collega's Sinjawsky en Daniel zyn verontschuldigingen aan door de bittere dingen die hy onder spaar plezierigmet AYLOXS met gratis waardezegels van 15 en 25 ct. P^l vraag vooral om do DUKT-apaarkaart Boete f 100 voor 13 jongens uit Staphorst Tot 100 gulden boete heeft de kan tonrechter. mr. O. van Anken, gis termiddag dertien Staphorster Jon gens veroordeeld, die In de nacht van 28 op 29 Januari werden opge pakt. een nacht en een dag in een cel verbleven en toen op borgtocht werden vrygelaten. zy hadden ntet onmlddeliyk gevolg gegeven aan de sommatie van de politie om zich te verwyderen. De officier van Justitie mr. P. R. van Heynsbergen, eiste 150 gulden boete.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 15