in Bart van Beinum voetspoor van treedt vader Werkloosheid in bouw iets toegenomen kunst Londen wil eerst een openlijke toenadering van Franse regering PRACHTIGE ZANG VAN VIJF KOREN IN BODEGRAVEN Hij brak met alles om dirigent te zijn kc\leiöoscx>9P WOENSDAG 9 FEBRUARI 1966 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 9 MHinmmmmiiiMwnHmimHnmHiimiiiiiHmmimiimtmmiiHmiinmnnmttinmnnmnmiiitn I MUZIKALE ERFENIS I i NHIlIHMinillllllllllHlilllllllllllllllllllllllllllllllllliliHIIIIIIIHtlllHllflIllllllllllllllllllllllllliHiiiHllllr^ (Van een medewerker) Bart van beinum heeft een keerpunt in zijn leven be reikt. Op 12 juni zal hij in het voetspoor treden van zijn beroemde vader, de dirigent Eduard van Beinum, die in het voorjaar van 1959 tijdens een repetitie met het Concertgebouw orkest in de dirigeerstoel overleed. Op die datum zal hij als gast- dirigent het Concertgebouw-Orkest leiden. Het is niet de eerste keer dat het Amsterdamsee concertpubliek met hem kennis maakt. In mei van het vorige jaar verzocht zijn vriend Anton Kersjes hem het Kunsetmaandorkest te leiden. Dat werd zijn «erste confrontatie met een publiek dat de naam Van Beinum als een kostbare muzikale herinnering koestert. In juni voor het Concertgebouw-Orkest neemt deze 36-jarige vrijwillig de mu zikale erfenis van zijn vader over, om zijn naam voor een jongere generatie te plaatsen in de hedendaagse muziekgeschiedenis van »ns land. mijn vader was en dat mijn leven tot nu toe heeft beinvloed. In dat milieu kon ik maar weinig uit me zelf doen. Toen ik als 15-jarige jonegn thuis op de vleugel speelde, bleek al snel dat ik nooit een groot solist zou wor den, zodat het beter werd gevonden dat ;k op viool overging. Op die viool studeerde ik niet genoeg, zodat men voor mij geen betere toekomst zag weggelegd dan een laatste stoel bij een provinciaal orkest. Toch heb ik bijna 3 jaar in het Concertgebouw orkest gespeeld, waarvan een half jaar nog onder leiding van mijn va der. Ik ben mee naar Amerika en Japan geweest en heb in die periode bijzonder veel geleerd. Maai- telkens als ik een strijkstok in mijn handen hield, moest ik aan de dirigeerstok denken. Ik heb ten slotte de kostbare viool, die ik van ir.tjn moeder had gekregen aan de wilgen gehangen, gebroken met al len aie zich geroepen voelden zich met mijn toekomst in te laten. Men heeft mij er boos op aangekeken. Maar ik moest van die vió'ol af om datgene te verwezenlijken, Geen angst meer Tk heb nu geen angst meer. Die heb ik wel gekend en het heeft me jaren gekost zoveel zelfvertrouwen te krijgen, dat ik de stap die ik nu ga zetten aandurf, in de zekerheid dat ik mezelf ben, los van mijn naam, omdat ik voldoende kennis, inzicht en begrip heb gekregen in het moeilijke medium van de mu ziek, om op eigen kracht voor het voetlicht te treden. Ik ben al leen nog bang voor ambitie. Ik wil mezelf niet indringen omdat ik een in de muziekwereld bekende naam draag. Ik zou willen dat de men sen mij als een willekeurig ander beoordelen en louter afgaan op de prestatie die ik hoop te leveren". Zijn evenbeeld Dat is een oprechte wens, die ech ter aan 't publiek een hoge eis stelt. Concertbezoek is niet alleen auditief, liet is ook in sterke mate visueel. De 36-jarige dirigent, die het Concertge bouworkest zal gaan leiden, is het fysiek evenbeeld van zijn vader, in postuur, houding en gelaatstrekken lijkt hij uit dezelfde vorm te zijn gegoten. Hetzelfde uiterlijk, dezelfde grote neus, dezelfde nadenkende attente ogen. eenzelfde gevoeligheid rond kin en mond, die de geboren musicus verraadt. En voor wie hem be ter kent. eenzelfde praktische geest die de abstractie van de „klankge- voleigheid" zoeken kan in de harmo nische organisatie van een groep zeer aardse mensen en instrumenten. „Voordat ik de dirigeerstoel heb kunnen bereiken, heb ik definietief moeten breken met velen uit mijn vroegere milieu, dat eigenlijk van ik zelf meen te leven, het dirigeren". Studeren en nog eens studeren Direct na de oorlog, in 1946 reisde Bart van Beinum als 17-jarige jon gen met het Nederlands Jeugdorkest Talrijke Mondriaans naar Toronto 67 werken van Piet Mon driaan zijn verscheept naar To ronto in Canada. De schilderijen, verzekerd voor negen miljoen gulden, zullen deel uit maken van de expositie, die op 11 fe bruari in Toronto zal worden ge opend en een overzicht geeft van het werk van Mondriaan. De schilderyen komen uit 19 Europese musea. Vele werken zyn uit de verzameling van het Haagse Gemeentemuseum, dat de grootste Mondriaan-collectie ter wereld heeft. Ondier de werken, die zijn gestuurd, zyn „Het bos te Oele", en „Ovaal-compositie" uit de Haag se collectie en de composities „Rood- blauw-groen" en „Rood-geel-blauw" in Keulen. Engeland zal een poging tot aan sluiting bij de E.E.G. uitstellen tot de obstakels die deze aansluiting drie jaar geleden in de weg hebben ge staan, zullen zyn verdwenen, aldus de Britse minister van Buitenlandse Zaken Stewart in het Lagerhuis. In antwoord op vragen omtrent de buitenlandse politiek omschreef Ste wart dit obstakel niet nader. Het is de Franse president De Gaulle ge weest, die Engeland de toetreding tot Canada de E.E.G. heeft ontzegd op de moti- De overzichtsexpositie zal deze zo mer in Den Haag worden gehouden in het kader van het Holland Festi val. Na Toronto zullen de schilde ryen ook nog enkele weken in Phila delphia te zien zyn. Voor deze ex positie zyn ook werken byeenge- bracht uit Amerikaanse particuliere musea. Deze werken zullen deze zo mer voor het eerst in ons land wor den tentoongesteld. By de opening van de expositie in Toronto zal de directeur van het Haags Gemeentemuseum, mr. L. J. F. Wysenbeek, aanwezig zyn. Als I commissaris van de Nederlandse af deling voert hy in Canada bespre kingen voor de wereldtentoonstelling, die volgend jaar in Montreal wordt gehouden. vering dat de Britten te zeer gebon den waren aan de Verenigde Staten om goede Europeanen te zyn. Stewart was gevraagd het stand punt van de Britse Labourregering ten aanzien van de E.E.G. opnieuw in overweging te nemen en „het ope nen van nieuwe onderhandeling voor aansluiting by de gemeenschappe lijke markt in studie te nemen". Stewart bevestigde, dat er belang rijke ontwikkelingen binnen de E.E.G. plaats hebben maar hy zei, dat er geen sprake kan zyn van het openen van besprekingen voor de ob stakels die Engeland in 1963 in de weg zyn gelegd, zyn opgeruimd. Functionarissen in Londen hebben zondag meegedeeld dat premier Wil son vastbesloten is het Britse ver zoek om toetreding niet te hernieu wen voor De Gaulle openlyk te ken nen geeft, dat hy dit graag zal zien. Met de terugkeer van de Franse permanente vertegenwoordiger by de Europese gemeenschappen Boegner, op zyn standplaats in Brussel begint deze week het „Europa der zes" weer op gang te komen. De Franse ver tegenwoordiger kwam maandag in de loop van de dag uit Parijs in de Belgische hoofdstad aan. Het is op één dag na zeven maanden geleden, dat hy voor zyn regering naar Pa rijs werd teruggeroepen als eerste stap van de Franse boycot van de Europese instellingen. Frankrijk biykt dus niet te heb ben gewacht op de officiële goed keuring door alle zes EJE.G.-landen van het in Luxemburg bereikte ak koord om de crisis in de Europese gemeenschappen te beëindigen. Door de huidige regeringscrisis in Italië, waar de Luxemburgse overeenkomst nog niet formeel kon worden beves tigd, zou anders een vertraging in de Franse terugkeer in de gemeen schappen zyn veroorzaakt. Verno men wordt, dat Frankrijk weer aan alle normale byeenkomsten in het raamwerk van de E.E.G. en Euratom zal deelnemen. Advertentie Aannemers verivachten stagnerende woningbouiv BART VAN BEINUM Als violist speelde hy een jaar in het U.S.O., drie jaar onder leiding van Willem van Otterloo in het Residen tie-Orkest, drie jaar onder Goldberg in het Ned. Kamerorkest en ZV2 jaar in het Concertgebouw-Orkest. Na de breuk met zyn milieu en zyn viool., studeerde hy operadi rectie by Wolfgang Sawallisch in Keulen. Hy volgde de dirigentencur sus in Salzburg, waar hy een beurs in Wenen, waar hy een seizoen stu- Festin! in Praag? Onder j deerde b« professor Hanz leiding van Hein Jordan., („die van Swarovsky. Uit 60 kandidaten werd dere krukken een orkest wist te ma- Mi Mie jaar geleden geselecteerd ken") bereikte dit orkest een rede lijk resultaat in het Tjechische Mu ziekfestival. Hy studeerde in die periode nog aan het Muzieklyceum in Amsterdam en haalde enige ja ren later zijn M.O.-vioolexamen. Gisteravond is op London Airport aangekomen de 60-ja rige Russische schrijver Valery Tar sis. o.a. auteur van het veel besproken en naar het Westen gesmokkelde boek „Zaal 7", op wie in de Sowjetrussische pers hevige aanvallen zijn gedaan. Hij zal lezingen houden aan de Universiteit van Leicester. Tarsis verklaarde zeer vermoeid te zijn en wilde niet antwoorden op vragen, o.a. of hij in Engeland politiek asiel zal zoeken. Tarsis wordt in verschillende Sowjetrussische bladen krank zinniggenoemd. Zij beweren voorts, dat hij „vol zit met geraas kal" tegen de Sowjet-Unie. De schrijver zei dat zijn opname in een krankzinnigengesticht inder tijd bedoeld is geweest om hein te straffen en hem te beletten vrijelijk zijn mening uit te spreken. De aankomst van Tarsis valt samen met de vooravond van een proces tegen twee andere Russische schrijvers die in Moskou terecht zullen staan op beschuldiging van het schrijven van anti-Sowjet boeken. Hij zei bij zijn aankomst in Engeland: „Ik woon nu hier". de dirigentencursus van de Ned. Radio Unie te volgen, waarna de eerste aanbiedingen uit Neder land volgden. Zyn optreden met het Kunst ma andorkest was daar een di rect gevolg (Van onze Haagse correspondent) Een aarzelende houding van de aannemers heeft de werkloos heid in de bouw op een niveau gebracht, dat de laatste jaren niet meer is bereikt. Op het ogenblik zijn er bij de arbeidsbureaus 1 radïtïe 14.800 bouwvakarbeiders ingeschreven, ruim 3.600 meer dan een jaar geleden. voortzetten Hoewel in de winter de seizoenwerkloosheid een grote invloed heeft, bestaat nu toch de indruk dat de aannemers niet hoopvol het voorjaar ingaan: zij verwachten een stagnerende woning bouw in de vrije sector. Bovendien werd hij door Hen ri Arends uitgenodigd om als inci denteel repetitor op te treden by het N.H. Philh. Orkest in Haarlem. Met dit orkest trad hy in juni van het vorig jaar op in Haarlem. Daarbij demonstreerde hy duidelyk dat hij de traditie van zyn vader bewust wil voortzetten. Eduard van Beinum begon zyn dirigentenloopbaan ook o'igd i titie van de Eerste Symphon: Brahms, zyn zoon heeft in juni het vorig jaar die eerste in Haarlem vertolkt. Een aanwyzing daarvoor is ook de belangrijk afgenomen vraag. Vorig jaar konden de aannemers nog ruim 7.600 arbeiders gebruiken. Nu ligt de vraag op ruim 5.800. Desondanks kan zeker op een dié werd abrubt gëein- arbeidsmarkt waar de knelpunten zyn dood tydens de repe- vooral plaatseiyk liggen niet wor- den gesproken van een betekenende werkloosheid. Die zou er pas zyn als het aantal werklozen de 25.000 zou bereiken, ongeveer één procent van het totaal aantal in de bouw wer kenden. Een tweede factor, dde de betekenis van de stygende cyfers af zwakt, is het grote aantal ongeschool den onder de werkloze bouwvakar beiders: van de vaklieden is slechts een aantal schilders werkloos, voor- namehjk door de invloed van het seizoen. Brams TWEEHONDERD MEDEWERKENDEN ONDER V. D. BOSCH EN BOELEE De activiteit van de Koorcommissie Bodegraven" staat on verminderd in de plaatselijke waardering. De Geref. Kerk was beneden volledig bezet. Het is dan ook positief goed geweest wat de vijf plaatselijke volwassenkoren (200 koristen) hebben laten horen. De verwelkomende woordvoerder mocht terecht wijzen op een nieuwe overwinning op de t.v. „als concurrent". Vier malen zagen we Dirk v. d. Bosch aan het hoofd (in één geval in vervanging van Siem Cok wegens diens ziekte) en eenmaal Hans Boe- lee. En ook de grootse finale was voor Boelee: het optreden van de ge- zameniyke koren. Het „Geref. Evangelisatiekoor" opende met drie geesteiyke zangen en de eerste inzet bleek terstond vol in de klank en evenwichtig in de op bouw. De sopranen zongen, met name in lage en middenligging, opvallend fraai. Het mooiste in deze eerste groep vonden we het lied „Jezus roept de jongeren tot de laatste stryd" om de verende gang en de frisse levendig-beh eerste ritmiek, mede te danken aan de aanwezigheid van jong materiaal. Koor twee, onder V. d. Bosch, telde acht partygangers. Het is Dubbel- mannenkwartet: een met geluk en inzicht samengestelde groep. Hun ar tistieke welvende toonvorming ken merkt zich door een algemene afwe zigheid van de weekheid, die man- nenzang zo vaak aankleeft. De zins bouw verloopt zo natuurlyk mogeiyk en In een heel mooie gebondenheid. De registerafweging getuigt van eru ditie. Ze hadden pianobegeleiding, te recht in Schubert's „Nacht", maar was dit wel nodig in Handi's ver maarde „Ecce quomodo moritur"? Deze componist, veelal Gallus gehe ten, verwarre men niet met de 135 jaar later geboren Handel van de „Messiah". Gemeten aan V. d. Bosch gaf Boe- lee's „Herv. Evangelisatiekoor" iets vlakker zang te horen, het pakt de toon niet zo direct aan. Vooral niet in het (vernederlandste) Regina Coeli van Lotti. Wat een pracht keu ze overigens deze Lotti naast Schiltz en Marcello (psalmen 73 en 33). In Marcello, dat orgelbegeleiding mee kreeg (misschien daardoor?), betoon de de klankproductie toch de geboden volheid, substantie en doorzongen- heid. Een aantekening hebben we voor de boeiende glanzende sopraan- groep. Daarna was V. d. Bosch weer aan het bewind met zyn „Rhynse Sang- hers". Te spontane exclamaties krij gen by hem nauweiyks kans. Hier is een rustig ademen, waarvan klank en nuance alle voordelen trekken, waar- by te voegen de ongewone zuiverheid en egaal orgelende toonvorming. Prachtig werd de discipline in de staccato's van Old Black Joe en bin nen de grenzen van één sterktegraad (pianissimo!) legt de dirigent nog een veelvoud van nuances. In Grieg's dit stuk geroutineerde pianiste, mevr. Kruyswyk-Schouten, bewonderden we het feilloos expressief overgaan naar een andere toonkleur. De wel luidende baritonsolo van J. Gaastra kleurde uitstekend in het beschaafde geheel. Wat V. d. Bosch het Gemengde „Zanglust" liet doen in de luchtige goedgeluimde Forelle van Schubert hadden we een paar Jaar geleden niet voor mogeiyk gehouden. Daarna won de geliefde echo-Serenade van Las- sus het met een beste doorzichtig heid van het stemmenweefsel. Hier is gestage vooruitgang. En zo zagen we V. d. Boschs Intenties aldoor uitgaan naar voordracht, vormkracht, sfeer- zoeken en boetseren. De geslaagde samenzang behelsde liedbewerkingen van Dirk van Vliet, Jan v. d. Waart en Herman de Wolff, waarby de organist Herman van Vliet en vooral de solotrompettist A. Ry kaart zich imposant in het koor mengden. „Landerkenning* (begeleid door de op ten en Walton. Liederenrecital Thea Ekker-Van der Pas De sopraan Thea Ekker-van der Pas, wonende in Oegstgeest, dochter van de bekende pianist Theo van der Pas, die onlangs in onze stad een suc cesvolle llederenavond gaf, zal zon dagavond 20 februari met medewer king van de pianist George van Re- nesse, in Diligentia in Den Haag, on der auspiciën van de vereniging „Vrienden van het lied", een liede renrecital geven, zy zingt liederen Nin, Debussy, Absil, Berg, Brit- Niet aantrekkelijk De aarzeling van geldt vooral de woningbouw, die met moeiiyk verkrijgbaar geld en hog© rente, niet aantrekkelyk is voor de markt. Voor de utiliteitsbouw ligt dat anders: zeker twee maal de J aarpro- duktie van de bouwnyverheid ligt te wachten op uitvoering, ook al is het de vraag in hoeverre de bouwplan nen reëel zyn. Kapitaalschaarste zou ook de utiliteitsbouw kunnen rem- Het totaal aantal werklozen in Ne derland is nu over de grens van 50.000, een styging van byna 700 in één maand. Vergeleken met dezelfde tyd van het vorig jaar is het niveau 10.000 hoger. Ook het aantal aanvra gen liep terug: in één maand met 3000 tot 73.000. Van de 52.000 werklozen zyn er volgens het Ministerie van Sociale Zaken 22.000 toe te schrijven aan het winterseizoen. Voorts zyn 11.000 minder geschikten werkloos en 14.000 mannen zyn onder te brengen in de groep van „frictiewerkloosheld", Weer hoge prijzen voor schilderijen Op de kunstveiling by Mak van Waa in Amsterdam werden van de aanvang af zeer hoge bedragen in gezet op de schilderyen uit de collec tie. Ei waren weer bUzonder veel Engelsen en Duitsers die tot de bie ders en kopers behoorden. Doordat zy de pryzen flink opvoerden kon den ook de aanwezige Nederlandse belangstellenden niet achterblijven als ze in het bezit van een der kunst werken wilden komen. Zo kwam een doek van Luca Cr.rlevaris (1665-1731), voorstellende een gezicht op Venetië, voor f28.000 in Engels bezit. Een gezicht op het Buitenhof van Jan ten Compe ging voor f 15.500 naar een Nederlandse verzamelaar. Een Nederlandse kunst handel kocht voor f 10.200 een werk van de oude meester Hans Bollonger: een boeket bloemen in een vaas. Het zelfde bedrag bracht een stuk van A. Eversen „De Palmstraat in Am sterdam" op. Hy werd verkocht door een Nederlandse verzamelaar. Nog twee doeken van Eversen, kleine schilderijtjes. werden voor resp. f 5200 en f 6500 naar Engeland ver kocht. Volgens deskundigen zeer ho ge pryzen. Voor de Haagse school bestond weer zeer veel interesse. „Boerderij met hooimyt by een sloot" van P. J. C. Gabriel haalde een bedrag van f12.800. Een klein schilderijtje van De Heem werd verkocht voor f 8600. ..Een viskraam by avondlicht" van Van Grootvelt bracht f7600 op, een Ten Kate „aanzeilende vissers schuit" f 6600, drie stukken van Klin kenberg resp f3000, f5800 en f2100, 2 werken van Willem Koekoek resp. f 8800 en f 6600 en een pastel van Isaac Israels f5600. 5000 mannen staan by de arbeids bureaus ingeschreven als structuur- werklozen. De werkloosheid onder vrouwen gaf een geringe styging, voornamelijk onder het winkelpersoneel. Zware eis voor mishandeling van agent in burger (Van onze Haagse correspondent) Tegen een 19-jarige loodgieter, die op zondag 24 oktober in de Winkel stede een in burger geklede politie man heeft mishandeld en bedreigd, is door de officier van Justitie by de Haagse rechtbank een gevangenis straf geëist van acht maanden met aftrek, waarvan twee maanden voor waar dehjk. De hoofdagent S. W. Kornhorn 37) had aanmerkingen gemaakt op erdachtes wilde manier van chauf feren. De loodgieter zou byna een overstekend kind hebben geraakt. Er ontstond ruzie, waarby de loodgieter erop los sloeg. „Ik had my toen al bekend ge maakt als politieman", verklaarde de agent ter zitting. De verdachte zei dit niet gehoord te hebben. De agent liep op sloffen en in een trui te wandelen met zyn twee kleine kin deren. De vechtparty werd later vervolgd >or de woning van de hoofdagent. Daarby zou verdachte hebben ge dreigd de politieman „aan reepjes te snyden". Ned. artiesten zingen in Brussel Pieter van den Berg en Rudolf Kat zijn door de directie van de Muntschouwburg te Brussel geën gageerd, om daar dezelfde roUen in de opera Wozzeckte zingen, als die zij in ons land vertolkt hebben resp. lste leerjongen en Andres. Pieter van den Berg zal in alle voorstellingen in Brussel zingen. Rudolf Kat daarentegen zal slechts in enkele voorstellingen in Brussel zijn, daar h\j in de opvoeringen van Manonin ons land de rol van Quïllot de Morfontaine zingt. Bovendien zal mevrouw Gré Brouwenstijn een rol zingen in „Elektra" van Richard Struuss, die in Brussel zal worden gespeeld. In maart zullen Maria van Dongen en Marilyn Tyler in Brussel in ,,Le nozze di Figaro" zingen. Eerste tehuis voor bejaarde kunstenaars (Van onze correspondent) De Goolse gemeente Laren krijgt het eerste tehuis voor bejaarde kun stenaars In ons land. Het zal ge bouwd worden door de Rosa Spler- stichting in oprichting, waarvan het secretariaat is gevestigd in Amster dam. Deze stichting, waarvan de har piste Rosa Spier, een der Initiatief neemsters is, stelt zich ten doel het bouwen van tehuizen voor bejaarde kunstenaars en wetenschappelijk ge- vormden. Het tehuis in Laren zal uit sluitend bejaarde kunstenaars huis vesting bieden. De bewoners van dit tehuis zullen ook de beschikking krij gen over atelierruimte.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 9