DROOM materiaal voor een fictief mannetje DAMESBLADEN bereiken overal ter wereld enorme oplagen en re voorzien dus kennelijk In een dringende behoefte van de miljoenen koopsters. We leven (nog) in een mannen maatschappij, kranten en weekbladen worden hoofdzakelijk door mannen samengesteld en zij geven een mannelijke kijk op de wereld. Dames bladen brengen al naar hun aard een vrouwelijke cor rectie aan. Bestaat er ook behoefte aan een mannelijke correctie? Zo lang de mannen de boventoon voeren in de „algemene" bladen is die behoefte niet zo dringend: hij komt toch wel aan zijn trekken. Maar er is wel een behoefte te scheppen: al Is het maar voor een denk beeldige man, die alle „typisch mannelijke eigenschap pen" in zich verenigt. Die man is verzot op (jong) vrouwelijk schoon, op sport, auto's en verre reizen, lekker eten, spelen met apparaatjes met veel knopjes en hendeltjes, knutselen, kleren. Maar vooral op vrou welijk schoon. Het is allemaal voor een fictief mannetje, maar stukjes van dat mannetje leven in iedere man, en hij vindt het wel fijn om in zijn stoel bij de kachel, als de kinderen naar bed zijn, over die dingen te dromen. En als je er over droomt, dan geen halve maatregelen. De avontuurlijke reis maar dan met schone vrouwen, sprookjesachtige oorden en veel geld. De auto's maar dan Ferrari's, Maserati's en opgevoerde Bentley's. Sport maar dan niet het vogelnestje aan de ringen, maar boksen en rugby. En heel erg vrouwelijke vrouwen, met ranke figuurtjes en gigantische boezems, gekleed in eetlustwekkende hebbedingetjes en opgesteld in uit nodigende standen. Als we ons met minder moeten behelpen kunnen we net zo goed thuis blijven. Voor dat fictieve mannetje worden de mannenbladen ver vaardigd. De formule verschilt niet zo veel van die voor damesbladen, die ook voor gelukkige en tevreden, slanke en schone vrouwen worden gemaakt en niet voor gewone mensen, die tussen verdriet en plezier, pijn en een lekker zakje frieten voortsukkelen en soms met succes van het leven proberen te maken wat er van te maken Is. Alleen: bij vrouwen bestaat er een concrete behoefte aan voorlichting in hun „vak" van vrouwzijn: de zorg voor het uiterlijk schoon, de zorg voor de goede gang van zaken in de huishouding en de kinderen. Die behoefte kennen mannen veel minder. Daarom vindt men in damesbladen vaak goede Informatie over cos metica en het gebruik daarvan, recepten en andere vingerwijzingen voor de keuken, knippatronen en andere bruikbare modevoorlichting. ■yOOR mannen hoeft dat alle- maal niet zo erg. De mode foto's in mannenbladen zijn om naar te kijken en maar voor een heel klein deel van de mannen om echt een keus te helpen maken. Daarom worden die foto's ook zo vaak als het kan opgesierd met nou ja, natuurlijk vrouwen in veelbelovende standen en kledijen. Ook voor de man voor lichting over huisinrichting maar dan onbetaalbare droomhuizen met uitzinnig weelderige inrich ting, bedden waarop ook andere dan erotische veldslagen kunnen worden geleverd, met knopjes om de zaak te laten draaien, een televisie aan te zetten en koffie te maken. En overal drank, want het fictieve mannetje lust wel een neutje. Zij hebben het gestel van Slim Gallaghan en James Bond: ontbijten met drie vingers whis key, dat tempo de hele dag en tot laat in de nacht volhouden maar 's ochtends even het fijn besneden hoofd schudden en dan katervrij weer vier vingers whiskey naar binnen gieten. Een heel. heel fictief mannetje „Wild young models" meedogenloos bekeken zijn mannentijdschriften waanzin nige publicaties maar de for mule werkt. Amerikaanse bladen als Du de worden geheel volgens dat procédé vervaardigd en ze bloeien redelijk. Het vrouwelijk schoon is ook redelijk fraai, want het maken van girlies", zoals die bladen in het vak heten mag niet te veel geld kosten, en heel mooie modellen worden duurder naar mate ze minder aan hebben. Het is er mee als bij de Parijse nacht tenten: in de dure heel mooi bloot. In de goedkopere veel snabbelende winkeldochters, min der opzienbarend. De verhalen in die bladen zijn onverdunde rom mel: letterkundig waardeloos. Ook uit de advertenties kan men zien voor welk mannenpubliek die bladen zijn bedoeld: een grote stroom aanprijzingen van films, foto's, albums van ..uncensored movies'" met ..wild young models" eventueel uit de „in-between world", dus „different type girls" in een „authentic, intimate, res tricted" bij eenkomst je. Dat is dus een simpele zaak voor simpele geesten. Maar er zijn ook betere standen bij de fictieve mannetjes. Die willen wat beters, en dat krijgen ze ook. In Amerika met zijn enorm lezersarsenaal is dat lang voor de tweede wereldoorlog al onder kend en kwam Esquire op de markt. Een luxueus blad. waar van de Inhoud op behoorlijk peil stond, met goede cartoons en ver halen, die ook door niet-geestelijk gestoorden konden worden gele zen. Maar op het gebied van het vrouwelijk schoon wandelden de makers omzichtig langs voetangels en klemmen: geen blote foto's, maar wel hoogst opwindende blote tekeningen. Esquire heeft veel succes gehad, maar de Amerikaanse militairen, die uit de binnenlanden van Amerika waren gekomenen in Europa hun geestelijke horizon hadden verruimd, wilden meer. Dat meer is Playboy hun gaan geven, en de Amerikaanse man bleek zijn lijfblad te hebben ge vonden .De uitvinder van het blad is de nu veertigjarige Hugh M. Hefner. Hij begon in 19.53 met een beginkapitaal van zeshonderd dollar en de stellige overtuiging dat hij de formule had gevonden waar veel geld mee was te ver dienen. Hij heeft het grootste gelijk van de wereld gehad. Bin nen de tien jaar bereike Playboy een oplaag van meer dan een miljoen. Hij leende om het eerste nummer te kunnen uitbrengen nog eens zeshonderd dollar en maakte dat eerste nummer prak tisch in zijn eentje. Het werd geen triomf en geen nederlaag: er wer den 55.000 exemplaren verkocht. In 1953 was de oplaag gestegen tot 900.000 exemplaren. Hefner had tal van succesvolle ideën. zoals de uitvouwbare middenpagina, de ..Playmate of the month". Hij be taalde goed en kreeg zo de beste fotomodellen, onder wie de tater befaamde Marilyn Monroe, aan wie hij een oplageverhoging van 20.000 exemplaren toeschrijft. Hij wist de beste tekenaars en auteurs aan ziin blad te verbinden, onder wie Vargas, die jarenlang voor Esquire had gewerkt. Zijn kantoor was niet in New York. waar hij in de massa zou zijn ondergegaan, maar in Chicago, dat nooit een intellectuele stad is geweest. Puritanisme A 1"AAR naast die voortreffelijke -L** presentatie had Hefner nog twee succesrijke denkbeelden. De eerste was van ..spirituele" aard. en we zijn er niet helemaal zeker van of dat denkbeeld door zorg voor de medemens of zorg voor de bankrekening was ingegeven: we bedoelen Hefners strijd ..te gen het puritanisme". In zijn bio grafie schrijft hij. dat het hem al als jongeman opviel hoezeer Amerika lijdt onder het puritanis me. Het werd hem duidelijk, dat deze geestelijke instelling een ge vaar vormt voor de verdere ge zonde maatschappelijke ontwikke ling in Amerika. Nog voor hij soldaat moest worden besloot Hef ner zijn leven in dienst te stellen van een strijd tegen het puri- natisme. Daarmee wilde hij een tegenwicht scheppen in de gees telijke volksgezondheid en hij vindt die strijd even belangrijk als die tegen het communisme, waartegen hij ook fel heeft ge schreven. Het is natuurlijk voor Hefner een gelukkige toevalligheid, dat de strijd op deze beide fronten samenvalt met de twee factoren, waardoor de Amerikaanse man zich in zijn waarde bedreigd voelt: het communisme en zijn sexuele leven. Die strijd heeft hem dan ook geen windeieren gelegd: grote groepen lezers vin den dat hij een gerechte strijd strijdt, en de storm van publi citeit, die zijn artikelen in Play boy. vooral over meer sexuele vrijheid, hebben gewekt, hebben zijn onderneming enorm geholpen. En we moeten eerlijk toegeven: vooral in de provinciaalse Ameri kaanse gemeenschap heeft ziin openhartige behandeling van sexuele praktijken in het huwe lijk. sexueel verkeer daarbuiten en homosexualiteit een frissere wind doen waaien. De artikelen en de discussie die er op volgt staan vaak op een behoorlijk Datzelfde niveau heeft ook het proza van Playboy. Het blad be taalt en betaalde mannen als Hemingway. Graham Greene. James Baldwin en Roald Dahl tot vierduizend dollar voor een kort verhaal. Het publiceert interviews met mensen, die iets hebben te zeggen, zoals Jean Genet, of die om andere redenen de belangstel ling waard zijn zolas de oliemil jonair Paul Getty en de bokser Cassius Clay. Dat zijn zaken, die het blad niveau geven: maar de oasis is de algemeen geldende formule voor ons fictieve mannetje: voor al veel vrouwelijk schoon en droomachtige luxe. En wat dat vrouwelijk schoon aanbelangt gaat Playboy zover als de wet het toestaat A TAAR Hefner zag nog meer tno- 1»1 gelijkheden: waarom dat verlangen naar schoonheid en goede verzorging niet in praktijk brengen? En zo ontstonden de „haasjes-clubs" waar Bunnie- meisjes soms al bekend door hun vrijmoedige fotografieën in het blad gekleed in krap be meten konijnepakjes, als kelnerin nen fungeren en waar verder een sfeer heerst van de nep, die in sommige kringen voor luxe en chic doorgaat. Veel toestanden met gouden sleuteltjes (die geld kos ten), special service en natuurlijk het statussymbool bij uitstek in die sfeer, champagne. Ook dit nachtclubexperiment van Hefner bleek een schot in de roos. Ge mobiliseerd door het blad ver dringen de mensen zich voor de poorten van deze Amerikaanse Walhalla's, die spoedig in een zestal Amerikaanse steden ver rezen. Schandalen hoeft men in die instituten niet te zoeken: op dansavonden van de AMVJ gaat het wilder toe en de faam wil. dat de Bunnies niet zijn te ver leiden. Nu. in ieder geval niet door de nette burgermensen met burgerinkomens. die Playboy's clubs bevolken. Geen burger mansinkomen heeft domineeszoon Hefner: voor hem een huis met marmeren binnenplaats met zwembad en grotten, door vliee- tuigen aangevoerde exotische maaltijden en die roestvrij-stalen Bunnies 'zouden ze in die hit'e toch smelten0 )bedienen dan aan tafel. ..De Playboy" .zest Hefner dan op zo'n avond. „Is in de eerste plaats een man met goede smaak. Hij weet van het leven te genieten zonder te overdrijven" Brits bloot LIET succes van Playboy heeft de begeerte van velen. In en buiten het vak. gewekt. Er ziin dan ook vele navolgers. In Enge land twee (uit velen, overigens*: King's (the man's magazine) en Penthouse, een betrekelijk re cente aanwinst op dit terrein. King's zet de succesformule on verhuld op zijn voorpagina' ..Su san Hampshire as never before" nou ja. d'r moeder zag haar ook zo also menswear. travel, humour, food en drink and a special offer to motorists: dus herenmode, reizen, cartoons, eten en drinken en iets voor autolief hebbers. Maar. en hier komt de Playboy-formule weer om de hoek: een artikel door de letter kundige Frank Norman over ..Sense and the censor" dus Ge zond verstand en censuur. Ook Penthouse haakt op die vrije discussie ruim in. In dit typografisch uitstekend gepresen teerde blad een „symposium" van Jonge auteurs als Colin Wilson. Alan Sillitoe en anderen over de veranderingen in het morele kli maat in Engeland en de moge lijkheid van een sexuele revolutie, een artikel over prostitutie en moraliteit en zo verder. Ook hier vaak uitstekende stukken over letterkundige onderwerpen als het gebruik van verdovende mid delen door %uteurs (van de hand M van Colin Wilson). Maar in Pent house als in King's: pièce de (ge ringe) résistance blijven de „foto reportages" van „veelbelovende jonge actrices" in haar eigen om geving waar zij niet hechten aan formaliteiten "en zich luchtig kle den. Maar wie, uit wetenschappe lijke motieven, die afbeeldingen koel bekijkt zal bemerken, dat ondanks al die woorden over openheid en vrijmoedigheid en sexuele revoluties die foto's be schermd zijn door vuurvaste ta boes: de samenstellers blijven in veel opzichten een behoorlijke kiesheid ten toon spreiden, die niet helemaal in overeenstemming is met wat zij preken, als dit werkwoord hier op zijn plaats is. AAR hoe staat het nu met al die dingen in Frankrijk, ge boorteland van de vrijmoedig heid op sexueel gebied (volgens de gangbare opvattingen althans de werkelijkheid is even an ders». Nu. men heeft daar Lui en je moet goed kijken wil je het kunnen onderscheiden van de Franse Libelle. die daar Marie- Claire heet. Wel wat blotigheid maar dan is het ons aller Sofietje Loren in doorschijnende gewaadjes of een bekende variété-artiste, die ook op de foto alleen in huidskleur is te onderscheiden van Josephine Baker. Nee, geen ..dirty pictures" in Lui: waarom ook. als ie ze in de Parijse straten zo royaal krijgt aangeboden7 En waarom zegt de uiterst zakelijke Fransman misschien, zal ik voor duur geld od panier kopen wat van vlees en bloed ook verkrijgbaar is7 Maar weer wèl in Lui: lek ker eten (compleet met de adres sen waar je het kunt kriiern), auto's en modefoto's (met adres sen en prijzen daar zou Play boy nooit aan beginnen). En de advertenties zijn net als bij ons, voor scheerwatertjes en dassen. Net als bü ons. want mannen- Maden voleens de succesformule der Amerikanen hebben we In Nederland niet. Er is een hande laar in vloeibare brandstof, die uit prestigeoverwoeineen een mannenblad financiert en uitgeeft, maar daar staan alleen blote auto's in, en zoals gohrulkeliik in Nederlandse tijdschriften. Interes sante reportages over het toette- blazen in Giethoorn en het kluut- meppen in Surhuisterveen geen droomstof voor ons fictieve manne- t'e Hat mannetie In Nederland en in on? koopt zijn droomma- riaal in kiosk of hoekenhal: riin PLAYBOY. PFNTTÏOT SF of OI'- DF. al naar ziin in*e'l»c«..c|e standing En hij kijkt goed rond of geen relatie hem dat riet do-n

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 17