Zoeterwoudse Danieila maakt haar debuut in ieuwe Nederlandse film „10.32 Gé Hofenk TOPPERS Zenuwenwerk taak in grote j de EEG I Jeugd heeft iterdag 22 Januari 1966 L.D.-EXTRA 5 Duifje Gout (23): krijgt zo'n mooie „Welk meisje kans als ik?" 27 januari gaat een nieuwe Nederlandse speelfilm in pre mière. Dat is nog steeds een bijzondere gebeurtenis in het niet al te produktieve Nederlandse filmwereldje, maar voor Duifje i (23) uit Zoeterwoude is die première een belevenis van veel onlijker aard: in de thriller „10.32" maakt zij haar debuut. In lederlandse bioscopen waarbij het Leidse Luxor-theater het filmpubliek kennismaken met de vocale prestaties van 'i, een spontaan, beweeglijk meisje, dat als verkoopster in een confectiebedrijf werkt. Duifje ('t klinkt wat mal, maar het is zingt in „10.32" twee liedjes en dat is voorlopig het'hoogte- in haar al heel lange loopbaan als zangeres. -door- MARIUS VAN RIJN „10.32" (spreek is de de vier nieuwe speel - Nederlandse bodem, die in première zullen gaan en vele „downs" op kloppen de harten van vol verwachting. De Nederlandse films tot zeker niet in het mls- dat zelf enkele volsla- opleverde (zoals Amsterdam), maar opzet, en een befaamde bui- zün de oorzaak verwachtingen t blik in de gegevens over deze I regie Arthur Dreyfus, oek Dity Oorthuys (naar een Leo Derksen), fotografie van der Enden, muziek Portehgen en Dolf van der en hoofdrolspelers Linda tyimvan der Brink, Wim erLRidi West. Met de Rot- beat.groep The Explosions Gout wordt de muziek Hjd vertegenwoordigd en de makers (Nederlandse Maatschappij Go- een grote stroom jeugdig pu- de theaters te lokken. In 10.32" zingt Duifje Gout twee liedjes in de welke een belangrijke n de ontknoping van het Hoe het nu allemaal pre- zit weet Duifje ook weet is, dat ze er in heeft gehad. En ook het voornaam- „welk jong meisje krijgt als ik, om zo'n hele film- van: nabij mee te maken?" jongere zusje inmiddels ge trouwd en ze noemden zich The Gold Sisters, een naam waarmee ze aardig bekend werden in Leiden en Zoeterwoude. Motieven voor die zangaspiraties: „Gewoon hobby. Ik vind het leuk. dat zingen. Nu neemt het allemaal wat grotere vormen aan. door die film en zo, maar ik vind het nog steeds erg leuk. Ik heb ook een poosje 'n con tract gehad bij Herman Batelaan". Rap. van de hak op de tak sprin gend, babbelt de donkerharige Zoe terwoudse over haar loopbaan „Toen ik vijftien was, heb ik an derhalf jaar bij een dansorkestje gezongen en daarna weer een poos je met m'n zuster. Dat is eigenlijk steeds afwisselend geweest, nu eens alleen, dan weer met haai-. Toen hebben we ook aan een revue mee gewerkt, nou ja, we hebben zoveel gedaan. We hebben voor ouden van dagen gezongen, voor eh hoe noem je die mensen? Nee, niet invaliden, ja gehandicapten. O ja, en voor de Martha-Stichting in Alphen, op avondjes van de fabriek van vader en op cabaretavondjes. Het was niet zoals dat zo vaak gebeurt op bruiloften en par tijen, weet je wel, dat niet. Nee, echt wel leuke avonden allemaal". Duifje Gout zong ook een tijdje bij een Leidse band, The Fellows, en daarmee ging ze zelfs naar Duits land. Bij Batelaan zong ze voor namelijk met The Young Ones, de Haagse beatgroep. die de laatste tijd van zich heeft doen spreken als de begeleiding van Johnny Lion. Het gebeurde allemaal in haar vrije tijd, want Duifje heeft een normale dagtaak: „Ik ben begonnen in de slagerij", vertelt Duifje. „In Leiden. En ik heb bij de Vries gewerkt, ja. ook in Leiden, dat was in 'n supermarket en sinds vijf maanden sta ik bij Van der Berg op de Herengracht, dames- en herenconfectie en wo ninginrichting. Dat is wel fijner" lacht Duifje, „in die slager;) was het altijd zo koud Duifje Gou i t naar lb-jarige broer (liefhebber van country and western-muziek. jeugdkampioen worstelen van Nederland) (Foto L.D./Holvast) Duifje wil graag beroepszangeres worden. „Hoe vinden je ouders dat?" Duifje: „Die zijn zelf ook al tijd in het amusementsvak geweest, die vinden dat prachtig". Vader Gout: „Ik ben beroeps acrobaat geweest. Met een groep van vier man. Ik was de sterkste, de man die altijd onder staat". Mevrouw Gout was trapezewerk ster ln een circus. „Mijn ouders hebben elkaar ook in het circus le ren kennen", weet Duifje en op Duifje Gout als Danieila in een scène van de nieuwe Nederlandse speelfilm .,10.32 f mijn kennelijk verbaasde blik „Da's geen geintje, dat is werkelijk waar!" Vader en moeder Gout vin den het heel mooi, dat hun dochter „het vak ingaat", zoals dat heet. De heer Gout vatte na zijn acrobaten- loopbaan zijn oude vak monteur lasser weer op, maar dat hij daar bij zijn artistieke inslag niet ver loochent, bewijzen het smeedijze ren hek voor de deur en het sier- 1 as werk in de gezellige huiskamer aan de Zoeterwoudse Vrouwenweg. Duifje over Beatles: „Fantas tisch. Maar ik vind een heleboel muziek erg goed". „Noem eens iets". „Ik hoor graag negrospirituals. En operette, dat mag ik ook graag horen". „Heeft die voorkeur Invloed op je eigen stijl?" „Ik zing zelf eigenlijk meestal liedjes die voor me gemaakt zijn. een beetje rauw. In ieder geval geen sentimentele liedjes. Dat ligt me niet zo erg Vlug Ja. en een beetje beatachtig". „Kun je Je stijl vergelijken met die van een andere zangeres?" „Ze hebben m'n stem nog nooit vergeleken met die van iemand anders. Daar ben ik wel blij om ergens". „Je hoopt op een eigen stijl?" Duifje, vergoelijkend: „Nou Ja, eigen stjl. Ik geloof eerder: d'r zit niet iets ir mijn stem waarvan je zegt: dat lijkt daar en daar op". „Heb je wel eens een plaatje ge maakt?" „Ja, met die twee bedjes uit de film. Dat plaatje is deze maand ln de handel gekomen. Ik hoop dat het goed gaat lopen Op dat plaatje, dat door Artone wordt uitgebracht, zingt Daniëlla .Perry" en „Beware, beware", twee composities van Joop Portengen. Ze wordt begeleid djor een orkest onder leiding van Kees de Bruin. gemaakt op uitnodiging van Hans Blomsmi. do talent-scout van Ar tone. die nu mijn manager is. Daar heb -k een hele tijd niets op ge hoord, maai in juni belde hij me op en zei. dat ik zo snel mogelijk naar Haarlem moest komen voor een oespieking. Daar kreeg ik te horen, dbt er de kans bestond om een paar liedjes in een nieuwe Ne derlandse film te zingen. Maak je nog maar niet blij, zei iedereen, het kan altijd nog afketsen. Toen est v een auditie maken. Met The Explosions, de Rotterdamse beat-grotp, die_ me in de film zou begeleiden. We'moesten gewoon een paar van onze nummers brengen, zy uit Roterdam een paar en ik een paar, met show en alles er bij. 's Avonds was dat. terwijl er al een heleboel filmspelers waren en medewerkers aan die film, technici en zo. Toen wisten we nog steeds niet wat hel zou worden, maar die mensen daar waren enthousiast, geloof ik. Een week daarna moest ik terugkomen en toen gingen ze me opmaken om te kijken of ik wel geschikt was voor de rol van een of andere beatgirl in die film. Er werden toen ook foto's gemaakt. Nog steeds kreeg ik niks te horen. Pas twee v/eken daarna dat was in juli hoorde ik dat het door ging. Nou ik zat in spanning al die tijd, üat begrijp je wel. Je krijgt toch niet zo maar de kans om in een fi'm op te treden, niet?" En t( ei; was het veertien Juli 1965, een grote dag in het leven van Duitje Gout. Voor het eerst stond zij voor de filmcamera's, twee dagen lang onder de gloei ende lampen en toen was ze klaar: Perry en Beware, beware stonden naar de (kritische) mening van de filmmakers goed geregistreerd. „Een zenuwenwerk". Dat is de krasse omschrijving van Duifje over die opnamen, welke in het Amster damse Lido werden gemaakt. „Toen alles klaar was ben ik nog lekker even blijven hangen. Ik denk: zo'n kans krijg je maar één keer om dat allemaal eens te zien, zo'n filmopname." Duifje heeft haar eigen filmoptreden nog niet gezien. Op 26 januari is er in Rot terdam een voorstelling voor geno digden en dan ziet ze voor het eerst haar eigen filmprestaties. Duifje, op de (klassieke) vraag naar haar liefhebberijen: „Lekker eten, daar ben ik dol op". „Kun je goed koken?" Lacnend: „M'n moeder kan het erg goed „Ben Je verloofd of heb Je een vriend?" „Nee, hoor". „Noem nog eens iets dat Je graag doet". „Lekker dansen, naar de tv kij ken. een beetje naaien af en toe. Lekker thuis, dat vind ik gezellig". „Wat wil je gaan doen, straks, als alles met het zingen goed gaat?" „V3el cptreden. En als alles héél goed zit- beroeps worden. Bijna altijd lachende Duifje kijkt ernstig als ze over haar verdere loopbaan als zangeres praat: „Kijk, een paar liedjes zingen, dat is echt niet zo moei lijk, maar als je helemaal be roeps wordt, dan moet je echt iets kunnen, vind ik. Ik geloof eerlijk gezegd niet, dat ik zo heel gauw beroeps zal worden. Mijn vader heeft altijd gezegd: zingen alleen, dat is niet zo moeilijk, maar wat er bij komt: mimiek, acteren en zo Dat hebben ze me van jongs af aan voorgehouden. Op het ogenblik zing ik bijvoorbeeld voorname lijk met beatgroepen en dan moet je show brengen, een paar danspasjes en zo". En: „Het moet wel heel goed zitten voor je beroepszangeres wordt. Pas als je helemaal zeker bent, dat je alles kunt wat er van je wordt verlangd, kun je dat doen „Hoe ben Je eigenlijk ln die film verzeild geraakt?" Duifje: „Ik heb ln januari van het vorige Jaar een proef opname Ongeveer anderhalve eeuw geleden schreef de Ne derlandse dichter Wil lem Bilderdijk het gedicht „Afscheid", waarin o a. het volgende staat: „In het ver leden ligt het heden; in het nu, wat worden zal". Dat be tekent vrij vertaald in het hedendaags Nederlands: de cegenwoordige toestanden zijn vroeger geschapen, de toekomstige moeten nu ge schapen worden. Dit citaat kan men tegenwoordig ook toepassen, namelijk in de Europese eenwording. Wij zitten nu in de groei naar eenheid, naar eenwording met de restanten en gevolgen van het verleden, van een tijd. waarin niet aan samen werking werd gedacht, laat staan aan gewerkt. Boven dien vierde toen het natio nalisme een politieke stro ming. die door prof. dr. H. Brugmans. rector van het Europa-college in Brugge, op dp onlangs gehouden Zesde Schoolbla dr^daetenrencon fe- rentie van de Europese Be weent? in NprtpHaod. werd nm^ohrpven als pen eollOC- tief egoisme" hoogtij. De Gaulle D? laatste decennia stierf dit nationalisme langzaam uit, totdat het. vooral in Frankrijk, weer de kop opstak met de komst (in 1958» van de grote Franse oorlogsheld gene raal De Gaulle, die onder in vloed van zijn opvoeding nog zeer bekrompen, nationalistisch- ideologisch dacht en dit, zij het f in mindere mate. nog steeds j doet. De Franse aanhang van f De Gaulle is echter, gezien de t verkiezingsuitslag van 19 decent ie ber JJ„ danig tanende. In poli- f tiek-Journalistieke kringen ver- t wacht men dan ook. dat De f Gaulle zfjn huidige ambtster- f mijn van zeven Jaar, die op vrij- t dag 7 januari is ingegaan, niet i zal voltooien en zal trachten in 1970 een bij het Franse volk po- 4 pulaire opvolger gevonden te f hebben. Een opvolger dan, die ongeveer dezelfde ideeën zal t hebben als hijzelf, zoals die over t de EE.G.. die De Gaulle om- schrijft als „een in de toekomst gerealiseerde ideologie uit het verleden". Wij moeten ons ech- t ter door deze uitspraak en het nationalisme (de grootste viiand van de Europese eenwording) niet laten ontmoedigen. Er zfjn al zoveel punten, waarop de EJE.G. getoond heeft nuttig te zijn. Zo kan men tegenwoordig zonder al te veel douaneformali teiten naar elk land van de Eu ropese gemeenschap reizen. Er zijn Europese scholen opgericht, welke voor iedereen toeganke lijk zijn. Onduidelijk Wat weet het overgrote deel van de jeugd, die géén Europese school bezoekt, van die Europese eenwording? Weet zij er eigenlijk wel iets van? Helaas, bij steekproeven in een eindexamenklas van een hbs bleek eens. dat geen der onder vraagden de crisis in de E.E.G. volgde, terwijl slechts een zeer klein percentage iets wist te ver tellen over de toch zo belang rijke Kennedy-ronde en de su- pra-natioiialiteit. Eén oorzaak hiervan is waarschijnlijk de zeer geringe belangstelling van de jeugd voor alles wat onder de' term „politiek" valt. Verder is de berichtgeving over de E.E.G., die dagelijks in onze xranten verschijnt, vaak gesteld in uiter mate vage en diplomatieke be woordingen en voor de door- snee-,ieugd, die meer belangstel ling heeft voor Beatles en pop art. niet overal duidelijk. De EEG. draagt hierin zelf ook enige schuld, want de stukken die zil uiteeeft zijn zó onduide lijk. dat zelfs in de E.E.G. ge- René van Schie is de negentienjarige honorair- hoofdredacteur van „De Vonk", het onlangs totaal vernieuwde schoolblad van het Leidse St.-Bona. - ventur a-lyceum. In die functie woonde René on langs de Zesde School bladredacteuren - confe rentie van de Europese Beweging in Nederland bij welke in Amersfoort werd gehouden. Naar aanlei ding van die conferentie schreef hij speciaal voor „JONG" bijgaande be schouwing over jeugd en Europese samenwerking. specialiseerde journalisten moei- lijkheden hebben om de inhoud te begrijpen, zodat vage krante- artikelen ontstaan. Men gaat zich dan toch wel afvragen hoe j die EEG ooit gerealiseerd moet worden, als de mensen die er in wonen, leven en werken, er he- lemaal niets vanaf kunnen of willen weten. Er wordt op het ogenblik heel hard gewerkt om de bevolking zo goed en duide- V lijk mogelijk over de EE.G. in- en voor te lichten, o.a. door de Europese Beweging in Neder- land en door de Voorlichtings- dienst van de Europese Gemeen- schappen in Den Haag (Alexan- der Gogelweg 22). Voorlichting: Deze voorlichting moet echter v een veel groter gedeelte van v de jeugd bereiken, oa door v persberichten, speciaal voor jon- J geren geschreven over die on- J derwerpen van de eenwording, y welke de jeugd interesseren. Die v Jeugd moet deze kermis dan weer uitdragen aan ouderen en andere jeugdigen. Vla dit A door moderne en snelle commu- nlcatiemiddelen gesteunde A sneeuwbaleffect en door discus- X sies in clubhuizen .sociëteiten, in schoolbladen of in een Jongeren- f parlement, zal de jeugd haar l stem kunnen laten horen en haar mening kunnen kenbaar maken aan de „groten" van de EEG., die eventuele goede voor- l stellen of ideeën van de Jeugd absoluut zéér serieus zullen be- handelen, ln ieder geval intern of anders ln het Europese parle- f ment. Daaruit blijkt wel. dat f men met de ieutrd wel degelijk j) rekening wil houden. Zij vormt J immers de groep, waaruit later f de leiders van de EE.G. te voor- i! schijn zullen komen, die de on- vermijdelijke crisis en moeilijk- heden met jeugdige i._oed en élan in de toekomst moeten gaan overwinnen. De jeugd zal de toekomst willen veroveren, maar dan f kan zij zich nu niet permit- teren bij de pakken neer te f zitten, filosoferend over een - eventueel groots verleden, f maar dan moet zij handelen, f NU. door lectuur over de Eu- f ropese eenwording aan te f vragen bij de reeds genoemde f Instellingen, of te lezen bij f een (school)bibliotheek; door jongerenbijeenkomsten over f dit onderwerp bij te wonen; t door kranten te lezen; door t bij jongerenparlementen d over Europese eenwording 4 aanwezig te zijn; door de vijf andere E.E.G.-landen te be- f zoeken, de taal van die lan- 0 den te leren, de betreffende f kranten te lezen en ook eens f buitenlandse radiostations te f beluisteren: door de mental!- f teit, de levensopvattingen f van die andere volken te be- f studeren, er voor opert te f staan en ze te respecteren om f daardoor de kennis over de E E G. te verdiepen en daar- f mee de Europese gedachte te f dienen. Eerst dan is de toe- f komst van de E.E.G. verze- t kerd en daarmee de toekomst van Nederland, van ons alle- t maal. f RENE VAN SCHIE j LDTOPTIENLDTOPTIENLDTOPTIEN Q 1 We can work it out (Beatles) E2 Till the end of the day (Kinks) 9 Q 3 To whom It concerns (Chris Andrews) -J 4 Here it comes again (Fortunes) 3 5 Yesterday (Paul McCartney) j 6 Take me for what I'm worth (Searchers) tTl tr-1 7 I'm gonna take you there (Dave Berry) 8 Get off of my cloud (Rolling Stones) j- 1 p—8 The sounds of silence (Simon and Garfunkel) 10 Wasted words (Motions). N3Ild0iaiN3ITd0iaiN3Ild01Cn Advertentie DE ZAAK VOOR LEI UIT VOORRAAD LEVERBAAR DE ZAAK VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN Muziek, en grammofoonplatenhandel HAARLEMMERSTRAAT 66

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 11