Presentatie Televisie „Versieren" Gering Bevriezen Angst i „WAT IK u nu vertel, durven andere artiesten alleen maar binnenskamers te zeggen". Aldus de zanger Gert Timmerman, die al eerder misstanden in de pla- tenbusiness heeft gehekeld. „Alle t.v.-regisseurs schrijven liedjes. Als ik voor de televisie wil met een nieuw nummer, moet min stens het B-kantje van de plaat d-oor de regisseur worden ge schreven", vertelt hy, en ook: „Philips regeert alles in Neder land", waarmee hij vooral be doelt, dat Phonogram-artlesten de vaderlandse beeldbuis beheer sen. „LOGISCH", zeggen Rolf ten Kate en Jan Corduwener jr. van Phonogram, „we hebben vyftig procent van de Nederlandse pla- tenartiesten onder contract". „VIJFTIG procent? Een zeer ongezonde situatie. Op die ma nier kun je niet voldoende aan dacht aan iedere artiest afzon derlijk besteden, alleen aan de genen die het goed doen. De maatschappij komt dan wel aan z'n cmzet, maar menige artiest niet", zo reageert een man, die enkele jaren bij een concurre rende platenfirma heeft gewerkt en om begrijpelijke redenen zijn naam niet in de krant wil zien. GENOEMDE heren en die ene ongenoemde komen in onder staand artikel uitvoerig aan het woord, evenals de 23-jarige Mar tin Kuiper, assistent-manager van Margie Ball („ik kryg alleen m'n onkosten vergoed, maar ik doe dit uit idealisme en het is een kans om vooruit te komen"), die in korte tyd wel dit heeft er varen: „In de showbusiness kom je zonder kruiwagen niet ver." -<4I Zo wordt volgens tekenaar Daan Jippes een ster gemaakt: na het tekenen van het con tract (1) naar de kapper (2) en de couturier (3), les in make-up (4). de proefopname (5) en dan .als hoogtepunt, een optreden voor de tele visie (6). ATEN WE HAAR Treesje noemen. Tresje is een tiener die, wanneer zij bij de afwas de nieuwste tophits kweelt, J droomt van een roemvolle carrière in de showbusiness, die haar voorgoed zal verlossen van de vuile vaat. En zet, aangemoedigd door opgetogen familieleden, haar prille htje niet onder de korenmaat, integendeel: op schoolavonden, uiloften en partijen zingt zij het hoogste lied. Applausjes, ïouderklopjes en vriendelijke woorden zijn voor haar een mulans om tenslotte de grote sprong te wagen en deel te ibeii nen aan een talentenjacht, georganiseerd door het muziek- id, dat zij elke maand trouw leest en de platenmaatschappij. zo goed in haar discotheek is vertegenwoordigd. En zie, het pder gebeurt: Treesje wint! Haar schoonste droom gaat in vulling: zij krijgt een contract. En op het moment dat zij haar |idtekening op dat fascinerende formulier zet, droomt zij al- er, ziet zichzelf middenin het Grote, het Eigenlijke Leven an, omringd door driftig flitsende persfotografen, bedrijvig irrende tv-camera's en juichende fans. Rij! Maar dromen zijn bedrog, lurlijk, het ls niet uitgesloten, onze Trees inderdaad een htterende carrière tegemoet t als vertolkster van het lichte L Maar ook in dat geval zal zy eeü totaal andere sfeer moeten •ken dan waarvan zij als roman- he bakvis in moeders keuken lomde. Want de platenbusiness keihard. De romantiek zit alleen de buitenkant, de glinsteren- fasade die is opgetrokken om grote publiek te verblinden, terlijk en figuurlijk. Iterren worden niet gebo- niet in het wereldje van de te Muze althans. Ze worden laakt. Door mannen die kunnen 2||Bken en breken, omdat zij het hebben, de middelen, de rela- de ervaring. Ze opereren op de tergrond, het licht van de jnwerpers zorgvuldig mijdend, hele showbusiness is net een irionettentheater, maar het pu- ek ziet alleen de poppen, niet touwtjes en zeker niet de men- aan trekken. Het „maken van een ster" is een k apart. Het begint al met de eeentatie. Een zangeresje dat et „oogt", begint een zaaloptre- Q al met een achterstand, die zij een kan wegwerken door heel »t meer te presteren dan mooiere Dllega's. Nog erger wordt het, als voor de televisie-camera komt, haar levensgroot in de hjiiska- ers brengt, waar de onbarmhar- critici zitten. Phonogram, de reus onder onze J., fcderlandse platenmaatschappijen, eelt een speciale afdeling Artists itions, die geleid wordt door ap Stam er. Een van diens mede erkers, Jan Corduwener jr., Ntelt: „Er wordt tegenwoordig ^schrikkelijk veel zorg besteed de presentatie. Een meisje, dat kersvers uit de provincie by ons Nöt, wordt hier volledig ge- letrueerd". Zichtbaar effect sor- ert reeds de eerste ronde: het be kken van een couturier, een kap en een schoonheidssalon. Dan »n4 ordt haar verteld hoe zy met moet omspringen, hoe I) zich op het toneel dient te be- ^en, zy krijgt zonodig (en vaak het nodig) zangles en in een en- 1 geval spraakles, terwyl het oorbladeren van een etiquet- f! teboekje soms ook nuttig blijkt, ►ortom, er wordt druk aan het .toeisje geschaafd en getimmerd: en alles bij elkaar is dat géén kwestie van een paar dagen. „Trea Dobbs heeft nog een hele tijd zangles gehad in Eindhoven", al dus Jan Corduwener, „en nu krygt zij Engelse conversatielessen en eens in de veertien dagen een uur bewegingsleer". Byzondere aandacht besteedt de afdeling Artists Relations aan ar tiesten, voor wie Phonogram zelf als manager optreedt: Trea Dobbs. Anneke GrönJoh, Jeannette van Zutfen, Rob de Nijs en Ronnie To- ber. „Wy hebben de agenda van deze artiesten en regelen alle af spraken. Een week tevoren krijgen ze steeds een werklijst". In de uren dat er niet hoeft te worden gewerkt, wil de maatschappij niet temin graag weten waar haar pu pillen zich ophouden: „Als ze een middag willen gaan winkelen, moe ten ze ons even waarschuwen". On verminderd blijft intussen de zorg voor de presentatie (een tover woord dat Heman Stok in staat stelde een Pop-Studio te beginnen, waar Phonograms Karin Kent heeft geleerd „hoe ze met journalis ten moet praten"). Jan Corduwener vertelt, dat hij eens in de week een zaaloptreden van een van de genoemde artiesten bijwoont om achteraf „eventueel te corrigeren". Terug nu naar onze pas gecon tracteerde Trees. Als zij eenmaal mooi is gemaakt voor Jan Publiek, wordt het ook tijd dat het publiek haar leert kennen. Met een zorg vuldig opgemaakt gezichtje, getooid met een modern kapsel en gekleed in een modieus jurkje of kwiek pakje trekt zij dagenlang met fo tografen rond: op het Waterloo- plein, bij moeder thuis, op de zeilboot, in de Kalverstraat enz. Hele series worden er gemaakt en er zijn klanten voor. „Er ko men hier geregeld redacteuren van muziekbladen over de vloer", zegt Rolf ten Kate, chef van de pers dienst van Phonogram. Soms zeg gen de heren al van tevoren ,wat voor soort fotoserie ze graag willen hebben. Verder wordt er geadver teerd (vooral in muziekbladen) en komt er gedrukte reclame in de platenwinkels. Maar er gebeurt nog meer. Want zelfs met foto's en advertenties in alle Nederlandse muziekbladen en vriendjespolitiek. Het is voor een beginnend artiest erg moeilijk om er in te komen, maar is 't hem eenmaal gelukt, dan gaat alles daar na als vanzelf." Dat is ook wel ge bleken: Margie Ball, die in maart haar eerste plaatje maakte, stond onlangs al voor de achtste of ne gende keer voor de tv-camera's. De zanger Gert Timmerman (Blumen van Tahiti, Grijze ha ren, Schommelstoel, Een moe derhart) zegt: „Het is voor Pho nogram nogal makkelijk om van iemand een tieneridool te ma ken. Geld speelt geen rol en iedereen is afhankelijk van Phi lips. Ze hebben de radio in han den. Ze hebben de televisie in handen, ledereen bij Phonogram had, heeft of krijgt een eigen televisie-show: Conny van den Bosch, Corry Brokken, Rob de Nijs, Anneke Grönloh, de Alber- ti's, Ronnie Tober. En ze spelen elkaar het balletje toe. Maar er zijn honderden anderen in Ne derland die niet aan bod ko men". Meneer X, die vroeger bij een concurrerende platenmaatschappy heeft gewerkt, bevestigt Timmer mans verhaal: „Phonogram kan alles uitproberen in de tv-shows van Rob de Nys, de Alberti's en zovoort. Dat zijn typisch van die dingen die je niet kunt bewijzen, maar de praktijk wijst het uit: het zijn vrijwel uitsluitend Phono- gram-artiesten die er in optreden. „Hij voegt er aan toe, dat wat dat betreft de meeste andere platen maatschappijen geen haar beter zijn, maar dat Phonogram door zijn grootte nu eenmaal aan het langste eind trekt. In het „maken van een ster" spe len radio en televisie een enorm belangrijke rol. Als de maatschap pij die ons tienertje Treesje heeft gecontracteerd, inderdaad grote plannen met het meisje heeft, zal zy al haar invloed aanwenden om het zangeresje voor de radio en tv te krijgen, meent meneer X. „Vroe ger ging het met centjes, dat kon toen niet anders, maar nu zUn er andere middelen". „Versieren" en „plat maken" heet dat in vakjar gon. „Het gaat allemaal op vriend schapsbasis: als je dit voor my doet, doe ik dat voor jou. Er zyn enorm veel radio- en tv-mensen die, vaak onder diverse pseudonie men, teksten van liedjes schryven. Die mensen hebben er natuuriyk alle belang by, dat de juffrouw die hur liedjes zingt, populair wordt of biyft. Als er een nieuw plaatje wordt gemaakt, mogen ze de tekst van de B-kant schryven, dan kan de maatschappy er op vertrouwen dat de A-kant geregeld wordt ge draaid. By radio Veronica zitten een paar disc-jockeys die een ei gen muziekuitgeverij hebben. Het is met moeilyk te raden wat er gebeurt als een maatschappy een plaatkantje in hun uitgevery stopt (wat de betreffende disc-jockey vyf cent per verkocht plaat ople vert) REPORTAGE: FRITS KOFFIJBERG Een artiest doet er verstandig aan niet alleen op zijn maatschap py te vertrouwen, maar te probe ren ook zelf relaties te maken. „Het is heel belangryk, hoe je tegen over de mensen in de vakkringen staat", vertelt Martin Kuiper. „Met alleen een goeie stem kom je er niet. Je moet weten, hoe je jezelf moet verkopen. Je moet laten mer ken, dat je iedereen belangrijk vindt. Je carrière is van zoveel mensen afhankelyk Over Mar gie Ball: „zy maakt een lieve in druk en heeft daar veel aan te danken". By Veronica hebben ten minste een paar disc-jockeys een tydlang vergeefs geprobeerd haar nieuwe plaat „Darling I love you" in de Top Tien te praten, Tot dusver zijn we er van uit gegaan, dat onze Trees inder daad is uitverkoren een van de paradepaard)es van een platen maatschappij te worden. Maar die kans is heel wat geringer dan dromerige tieners denken. Het winnen van een talenten jacht is allerminst een garantie voor een carrière, net zo min als een platencontract iets zegt over de inspanning die de maat schappij zich voor de artiest zal getroosten. Phonograms Rolf ten Kate over de talentenjacht-hausse: „Het aanbod is waanzinnig groot en voor het merendeel van immens slechte kwaliteit". Hy vertelt, dat er eens in de veertien dagen in Hilver sum een marketing- vergadering van zyn maatschappy is, waar een dozyn deskundigen alle bandjes van pas opgenomen platen beluis tert en daarna uitmaakt welke daarvan met extra veel tamtam op de markt zullen worden gebracht („promotion" noemt men dat; een onberekenbare factor daarbij blijft het publiek: soms reageert het ent housiast op een plaat, die door de deskundigen kansloos wordt ge acht). Niet alle platen krijgen dus die „push". Maar volgens Gert Tim merman gebeurt er ook nog wat anders: „Philips houdt vele zin gende tieners onder contract zon der ze iets te doen te geven". De reactie van Rolf ten Kate: „Dat gebeurt by andere maatschappy- en aanwysbaar, niet by ons. Maar het zoeken naar voor een bepaalde artiest geschikte liedjes duurt soms maanden". Een andere insider: .Het bevriezen van talent gebeuic niet alleen by Phonogram, maar ook by andere maatschappyen". Het gebeurt dus, waar dan ook. Gert Timmerman zegt: „Elke ta lentenjacht levert op z'n minst één artiest op. Hy krygt een contract voor een proefopname en mag een jaar lang niet ergens anders platen maken. Goed, de opname gaat door, maar het bandje verdwynt in een archief, waar al honderden van die bandjes zitten. Vliegt nu Anneke tegen een boom of raakt Trea haar stem kwyt, dan pluizen ze het archief uit en dan pikken ze mis schien Treesje en gaan ze een hele boel geld uitgeven om die populair te maken. Anders heeft ze pech ge had en kan ze een Jaar lang niet naar een firma lopen, die haar wel een kans zou willen geven". Waarom worden artiesten gecon tracteerd. als men er toch niets mee doet? „Uit angst dat een andere maatschappy met die man of Juf frouw wel een hit maakt" Meneer X voegt er aan toe: „Als je een talent binnenhaalt, moet je er een hele planning voor hebben klaar liggen, zowel wat de publiciteit als de opnamen betreft. Zo zou het moeten zyn". Zo is het vaak niet. Verscheidene platenfirma's halen meer „talent" binnen dan zy kun nen of willen pouseren. Gert Tim merman: „Uit zakeiyk oogpunt is het voor de maatschappyen ren dabeler vier of vyf artiesten naar voren te schuiven dan tien of twin tig. Ik kan u acuut tien Groningse en Twentse artiesten noemen, die zo op de Bühne kunnen, maar ze worden weggedrukt door de pla tenfirma's". Al voordat er sprake is van een contract, worden de aspirant-ar tiesten gebonden. „Als Phonogram een talentenjacht organiseert, moe ten de deelnemers (of hun ouders) een papier tekenen, waarop staat dat zy drie maanden na afloop niet elders een contract mogen sluiten. De duur van de talentenjacht mee gerekend leggen zy zich dus vast voor ruim vier maanden". En dan komt heel misschien een con tract, dat doorgaans uitmunt in slimme formulering. Zoals de clau sule, dat per Jaar een bepaald aan tal plaatkanten moesten worden opgenomen. Er staat niet, dat die pla ten moeten worden uitgebracht! „En ook al breng Je die plaat uit, in een oplage van 150 byvoorbeeld, zonder er verder iets aan te doen, dan heeft dat nog geen zin". Sterren worden gemaakt, af en toe. maar nog vaker worden ze voortijdig gedoofd. Dit ter waarschuwing van alle Trees- jes, die dromend een doffe te leurstelling tegemoetgaan. Week eind bij lage Leïdsch Dagblad GERT TIMMERMAN bevriezen krygt Trees toch nog niet die gro te bekendheid, die zy nodig heeft om een ster te kunnen worden. Er is één manier om op slag enkele miljoenen Nederlanders met het bestaan van Treesje op de hoogte te brengen: juist, door haar voor de televisie te laten optreden. Gaat dat dan zo gemakkelyk? Nee, zeg gen ze by Phonogram. Ja, zeggen anderen, als je tenminste goede re laties hebt. Een van die anderen is Martin Kuiper, de assistent van de Oegst- geester leraar T. M. Joosten,, de manager van Margie Ball. Hy zegt: „Zonder kruiwagen kom je in dit vak niet ver. Je hebt relaties nodig. En voor Margie was het een geluk, dat Joop Portengen (de com ponist van Goodbye to love) die had. Dank zy hem kwam zy in de tv-programma's Rooster en Combo van de AVRO. Dank zy relaties van Artone (haar platenmaat schappy) kwam zy tweemaal voor de Belgische televisie.". Zyn oor deel over de showbusiness is niet erg vleiend: „Een hoop gekonkel Zaterdag 15 januari 1966

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 9