VERANDERLIJKHEID, UW NAAM IS VROUW Platenbar in de hemel San balm Recepten met vlees WAT IS BUISMAN Lanvin Molineux Parijse j pakken voor de j winter Godard L.D.-EXTRA 3 Dat spek niet dezelfde voedings waarde heeft als vlees wordt dui delijk als we het vergelijken met gemiddeld rundvlees (niet te mager niet te vet). Vet spek bevat per 100 g slechts 4 g eiwit (en 90 g vet), terwyl het eiwitgehalte van gemiddeld rundvlees 18 is. Mager spek bestaat nog voor on geveer de helft uit vet en komt er met 14% eiwit beter af. U kunt en dat raden wij u sterk aan de boter of margarine uit de maaltijd weglaten, wanneer er spek op tafel staat. Lever en nier mogen best extra aandacht krijgen, want zij zyn behalve aan eiwitten vooral rijk aan ijzerzouten, B-vitamines en vitamine C. Ook tong en- zwe zerik vormen een goede afwisseling op het „spiervlees". De recepten zijn bedoeld voor vier personen. Varkensvlees met gembersaus Plm. 250 g varkensbiefstuk of mager varkensvlees, 50 g boter of margarine, 5 nootjes gember, 1 ui, 2 eetlepels zoete sojasaus (ketjap), zout (peper). Het vlees zouten. De ui schoon maken, fijnsnipperen en in de bo ter of margarine lichtbruin frui ten. Het vlees toevoegen en aan weerszijden bruinbakken. De nootjes gember kleinsnijden en met de ketjap bij de jus doen. Een scheutje water toevoegen en het vlees nog plm. 10 minuten stoven. De jus op smaak afmaken met zout (en peper) en het vlees in de saus opdoen. Lamsvleesragoüt Plm. 250 g. in dobbelsteentjes ge sneden lamsvlees. 250 g uien (desgewenst 100 200 g. cham pignons), 50 g boter of marga rine. 2 eetlepels tomatenpuree, 2 eetlepels bloem, 1 eetlepel mos terd, peterselie, zout (peper). Het vlees zouten. De uien schoonmaken, kleinsnijden of snip peren en met het vlees in de boter of margarine bruinbakken. (de champignons wassen, halve ren en aan het vlees toevoegen). Een mengsel maken van toma tenpuree, mosterd, zout (en peper) en dit door het vlees roeren. Een scheutje water toevoegen en het geheel zachtjes gaar stoven (plm. 3/4 uur). De bloem met iets water aanmengen, de saus ermee binden en op smaak afmaken met zout (peper). Op het laatst de pe terselie wassen, fynsnyden en er door roeren of erover strooien. Dit gerecht kan worden gegeven met ryst of aardappelen en zuur kool. groene kool, spruitjes, prei of witlof. Inplaats van lamsvlees kan rund- of varkensvlees genomen worden. Bij gebruik van doorregen rundvlees ca 2% uur rekenen. Gehakt met kerrie Plm. 250 g gemengd gehakt, 2 uien, 50 g boter of margarine, 1 ei. 1 beschuit of 2 eetlepels pa neermeel, plm. 3 theelepels ker rie, zout (peper). Het gehakt met zout (peper), el, beschuit of paneermeel en 1 theelepel kerrie goed doorkneden. Het gehakt in acht gelijke por ties verdelen en er ballen van vor men. De uien schoonmaken, fijnsnip peren en in de boter of margarine lichtbruin fruiten. De rest van de kerrie even meefruiten. Het vlees toevoegen en aan alle kanten zachtjes bruin en gaar bakken in plm. 15 minuten. De Jus afmaken met water (en zout). Mixed grill 150 g gemalen biefstuk, 100 g runder- of varkenslever, 50 g ba con of dungesneden doorregen spek, 4 knakworstjes, 1 appel, een stukje ui, zout, peper, olie (peterselie). Het stukje ui zeer fyn snijden. De biefstuk met zout, peper en fijnsgesneden uit vermengen en in 4 porties verdelen. De lever (afspoelen) in 4 stukjes of reepjes snijden en de bacon of het doorregen spek eromheen wik kelen. De grill met het rooster plm. 10 minuten voorverwarmen. Het rooster, de biefstukjes, omwikkelde lever en worstjes met olie bestrij ken en dicht onder de grill schui ven. Een braadslee onder het roos ter schuiven om het vocht op te vangen. De stukjes vlees plm 10 minuten grilleren. Tijdens het grilleren de ovendeur open laten staan, tenzij in de gebruiksaanwijzing anders is aangegeven. Na 5 minuten het vlees keren, doch niet in het vlees prikken. Af en toe wat water bij het vocht in de braadslee schenken. De appel wassen, boren, in 4 dikke schijven snijden, op het rooster leggen en vlug aan beide kanten bruin laten worden. Na het grilleren de stukjes vlees en appel op een schaal leggen (de appel desgewenst met een enkel blaadje peterselie garneren). RUWEHANOW do ,uitgedokterdo' HANDCREAM Alles in deze wereld veran dert, maar niets verandert meer dan een vrouw. Vergeleken met de veran derlijkheid van een vrouw is een kameleon een stuntelige amateur. Vele dingen veroorzaken opper vlakkige veranderingen bij de vrouw, dingen zoals kapsels, hoe den, ogenschaduw, en verschillende roklengten. Maar niets van dit al les raakt het innerlijk van me vrouw. Innerlijk blyft zy dezelf de, dat wil zeggen: tot ze trouwt. Dan lykt ze naar alle kanten te exploderen en haar verbijsterde echtgenoot vraagt zich af: is dat hetzelfde lieve meisje, dat ik het hof heb gemaakt? Het lijkt alsof ik met een volkomen vreemde ben getrouwd. Hij heeft de ontdekking gedaan, die alle echtgenoten vroeg of laat doen, nJu dat niets een meisje meer schijnt te veranderen dan het hu welijk. Een paar voorbeelden: Voor ze trouwde vond ze het fijn, kilometers met je te wandelen, maar na het huwelijk beginner haar voeten door te zakken als Je na een halve straat geen taxi voor haar kunt krijgen. Eens heeft ze gezegd: „Ik wil dat Je precies blijft zoals je bent. Ik Een heerlijk warme mante. met kraag er pas van poolvos. Het is een Russisch ontwerp. wil niet dat Je ooit anders wordt." Maar als de herinnering aan de wittebroodsweken begint te ver vagen, zegt ze: „In 's hemelsnaam, zul je dan nooit een man wor den?" Voor het huwelijk fluisterde ze bezorgd: „Als je echt vindt dat ik niet goed kook, vertel het me dan asjeblieft," maar na het huwelijk blaft ze: „Als ik het eten niet zwart genoeg heb laten aanbranden, haal Je maar wat anders uit de ijskast, dan kun Je het naar je eigen smaak laten verbanden." In vroeger dagen kleedde ze zich altijd als een prinses, maar nu komt ze aan de ontbijttafel als een heks. Voor het trouwen riep ze lief jes: „o, hoe wist je dat het mijn verjaardag was?" Na het huwe lijk raast ze: „hoe kon je ver geten, dat ik vandaag jarig ben? Ik ben tenslotte maar eenmaal in het jaar jarig". Er is een tijd geweest, dat ze je familie charmant vond, maar als nu een van de kinderen een lopende neus krijgt, snauwt ze: „dat moet van jouw kant ko men, mijn familie is altijd ge zond geweest". Voor het huwelijk heeft ze vaak gezegd: „Geld is niet alles. We red den ons wel" maar na het trou wen zegt ze vaak: „Als JU niet mans genoeg bent om de baas om salarisverhoging te vragen, zal ik zelf naai die grote baviaan gaan en hem opslag voor je vragen. Ik ben niet bang voor hem". In het zoete verre verleden zat ze graag hand in hand met Je. Thans is het enige wat ze in Je hand drukt de theedoek om af te drogen. Weet je nog dat ai) voor het trouwen zei dat ze zo geluk kig zou *ijn als jullie met zijn tweeën een eigen woninkje zouden hebben? Maar als je haar nu niet op zijn minst twee avonden per week mee uit neemt, jammert ze: „Dit is geen huis, het is een ge vangenis". Voor het huwelijk praatte ze graag met Je over Kafka en Proust, Hemingway en Mann, maar nu leest ze alleen nog maar astrologieboekjes en de liefdesver- drietrubrleken in de damesbladen. Vroeger placht ze plannen te maken om Je te helpen jullie toe komst-ideeën te verwezenlijken, nu let ze er alleen maar op, of Je niet vergeet de vuilnisemmer bui ten te zetten. Er is een oud spreekwoord, dat de meisjes waarschuwt: .trouw geen man met het idee hem anders te maken, want dat zul je nooit kunnen". Maar er bestaat behoefte aan een tegengestelde waar schuwing voor jeugdige vrijge zellen: „trouw geen meisje, als je verwacht dat ze zal blijven zoals ze is. Het huwelijk zal haar meer veranderen dan wat ook en volstrekt niets wat je kunt doen zal dat verhinde- (W) ETENSWAAR!» Met vlees kunnen we steeds weer nieuwe schotels op tafel brengen. Het is wel duur maar het loont meestal de moeite. Naast het kiezen van de soort vlees en het keuren op uiterlijk en prijs, verdient de voe dingswaarde onze aandacht. Wannneer mensen zich een voorstelling trachten te maken van de hemel, doen ze dat op erg verschillende manieren. In dianen droomden van de eeuwige jachtvelden, waar de bison-kudden nooit zouden uit sterven. De oude Turken droomden van een Paradijs met marmeren paleizen, saha- len voedsel en schone vrouwen. De zakenman van nu verwacht waarschijnlijk een permanent vakantie-oord. vol comfortabe le weekeind-bungalows en eeuwige zonneschijn. De musi cus hoopt op talloze concert zalen met volmaakte akoestiek. Ik stel me onafzienbare rijen boeken voor De meeste jongelui echter zijn veel bescheidener in hun dagdro men ten aanzien van de eeuwige zaligheid. De bisonkudden, de pa leizen en juwelen, de weekendhuis- jes-met-televisie kunnen hun ge stolen worden: het enige wat zy nodig hebben is: een platenbar. Aangezien jongelui in de regel nog een jaar of zestig van hun he mel verwyderd zyn en ongeduld het kenmerk van de jeugd is, be ginnen ze nu vast hun ideaal ge- Het uiterlijk in procenten Het Frankforter Instituut voor reclame - psy chologie en marktonderzoek heeft een onderzoek ingesteld naar de „symbolen" die volgens de gemiddelde man en vrouw kenmerkend zijn voor een verzorgd uiterlyk. Bij de vrouw staat het kapsel met f 37 procent bovenaan, vóór de kleding <29 procent). By de a man vormt juist een goed a j zittend pak met 52 procent f het belangrijkste kenmerk van elegantie. Opmerkelijk is j diat de schoen in dit verband voor de man een belangrijker f f rol speelt (21 procent) dan a voor de vrouw (zestien pro- a f cent A Verder wordt de man eer- der beoordeeld naar zijn stropdas (elf procent) dan de vrouw naar haar sieraden (zeven procent) De buitenwereld besteedt by zonder weinig aandacht f aan dameskousen, maar vier procent; herensokken komen er echter met twee procent nog slechter af. Het spreekt vanzelf, dat by dat onderzoek 4 zeer uiteenlopende resultaten f werden verkregen naar ge- i lang leeftJjd, woonplaats en beroep. Er blykt bovendien nog een procentsgewljs klein aantal j factoren (drie procent) te zijn die tot een verzorgd f uiterlijk kunnen bijdragen, zoals de totaalindruk van een man, zyn handen, zyn na- gels, zyn optreden, een f schoon overhemd en de vouw In zyn pantalon, en voor de f vrouw het parfum en de wij- ze van spreken. 4 Maar juist deze drie pro- cent kunnen het raffinement f uitmaken dat aan de man en aan de vrouw de eigen char- 4) me verleent. 4 overpeinzing stalte te geven. Ze kopen een grammofoon en plaatjes. En wat doen ze dan in hun vrye tyd? Plaatjes draaien. Lees er de advertenties in de tienerbladen maar op na. „Vlot te jongeman, 16 jaar, zoekt dito meisjes om gezellig samen plaatjes te draaien. Brieven no. 1311. bureau van dit blad." Levendige jongeman, in be zit van bromfiets en uitgebreide verzameling tienerplaten zoekt vlotte vriendin. Br. onder no etc. De schijven draaien en de hemel gaat open. Het gaat nogal lawaaiig toe in die tiener-hemel, want alle song teksten hebben de liefde tot onder werp: kenneiyk een pyniyke aan gelegenheid waarby vertwyfeld wordt geschreeuwd. De Jeugd vindt dat heeriyk en romantisch. Nu kan ik my indenken dat jongelui over niets anders dromen en zingen dan de liefde. En ook dat zy daarin nogal wat teleurstellingen, ontgoo chelingen en verrukkingen onder gaan. Wie op wolken loopt omdat „zy" een glimlach in zyn richting zond, wil graag zyn gevoelens af reageren in poëzie of muziek. Wie treurig is, omdat „zy" haar glim lach in de verkeerde richting zond, kan troost zoeken in het beluiste ren van smartlappen en tot de hartverwarmende ontdekking ko men dat hy de enige niet is, die werd versmaad. Tot zover is het allemaal begrypeiyk en toen wij jong waren speelden we Liebes- traum op de piano, we draalden: „All the things you are" op onze gammele grammofoons of neurie den „Je t'aime" op de fiets. Waar om niet? Wat steekt er voor on behoorlijks in om Jong en verliefd te zyn? Wat ik echter niet kan begrij pen is het feit, dat de liefde te genwoordig met zoveel geweld gepaard moet gaan. Dat een uitbarsting van vertwijfeling omdat ,#ij" ontrouw werd, ge paard gaat met snikken en kre ten o.k. Dat een jongeman, die zijn verliefdheid beantwoord ziet, uitbreekt in jubelkreten vooruit maar. Allemaal heel lo gisch, en kunst is pas interes sant als zij onze gevoelens ver tolkt, verdiept en overdrijft. Maar dat verklaart nog altijd niet de geweldige herrie die van de moderne tienerplaten af springt. Soms is één van myn zoons ver liefd allicht. Hy spreekt er niet over, want zo'n grote zoon heeft gauw pyn aan zyn privé-leven en is als de dood dat de ouders of het zusje hem zullen uitlachen. Dus zwygt hy als een vis, sluipt in het donker de deur uit om brieven te gaan posten, ligt op de loer om de brievenbesteller op te vangen, Nu kim Je vermoeden dat hy een uitlaat voor zyn tumulteuze gevoelens vindt in het draaien van schreeuwende, krijsende en ■tampende platen. Wat hy zelf niet durft doen: zich afreageren, laat hy de Scorpions of de Rol ling Stones opknappen. Maar ook deze verklaring klopt niet, want de tieners draaien de plaatjes met evenveel hartstocht wanneer ze niet verliefd, ver smaad, bemind zyn. Schreeuwen, stampvoeten en krijsen doen ze bovendien elke week op de voet baltribune of wanneer ze zelf met sport bezig zyn. Uitlaten plenty! En tóch draaien ze plaatjes, alleen of in troepen, en ze luisteren er naar in stille ver rukking. Daarom begrijp ik nog altijd niet waarom Met vrolykheid heeft het niets te maken, want de meeste tienerplaten hebben een naargees tige tekst, een eentonige melodie en dreunen een doffe wanhoop uit. Het lawaai alleen kan het niet zyn, want wat dat betreft kunnen de jongelui ook terecht by Verdi's Dies Irae, of de moderne piano concerten. De emotionaliteit? Ik ken honderd met emotie geladen muziekbrokken, waaraan de tienera achteloos voorbygaan als zynde: te saai! Het biyft een raadsel dat wij ouderen nooit kunnen oplossen. Vooral omdat het onaardige ge schreeuw en onwaarachtige gesnik van de tienerplaten my óók beto veren. Myn hemel is geen platen bar. maar ik vind het wel een leuk hoekje. Waarom? De hemel moge het weten! THEA BECKMAN Hot komt bet, dat BUISMAN myn koffie tcbt pittiger, lekkerder maakt? maakt geheimzinnige expedities naar de stad, kortom, hy gedraagt zich als een samenzweerder tegen het leven van een staatshoofd. Soms is hy vroiyk, sóms diep som ber gestemd. Maar loopt hy, wiens gevoelens van dag tot dag uiteen gereten worden, nu te schreeuwen, te snikken, te Jubelen, te krijsen of te stampen? Geen sprake van. De hele geschiedenis van zyn lief de (de hoeveelste?) vftltrekt zich in diep zwygen en doodse stilte. Het slachtoffer van de liefde trekt een pokerface en sluit zich op.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 11