RICHARD LESTER Uitvaart voor een leverde Jeanne Mor eau en BJ wereldsucces ui een „Snuggere idioot" „YIVA MARIA" van Louis Malle werd Engelands topregisseur TONEELKNECHT BEGONNEN PHILADELPHIA Laat de» mensen lachen r Zaterdag 15 januari 1966 L.D.-EXTRj -Jr Twee befaamde sterren, Jeanne Moreau (links) en Brigitte Bardot, in één film. (Van onze speciale medewerkster) Richard Lester, de man die filmsterren maakte van de Beatles en die voor zijn film ..The Knack" op het filmfestival van Can nes werd beloond met de gouden palm, verwierf aan de univer siteit van Pennsylvanie cum laude een wetenschappelijke graad in de klinische psychologie. Maar zijn ouders, die hem in deze richting een carrière hadden toebedacht, zagen dit ideaal niet verwezenlijkt. Nog maar net 21 jaar oud, had Richard (Dick voor zijn vrienden) zich in zijn woonplaats Wyncote, een buitenwijk van Philadelphia, al een naam opgebouwd als regis seur van toneelstukken en als satirist. Aanvankelijk probeerde zijn va der, wijlen Elliott Lester, Dick van een toneelloopbaan met al zijn problemen en bezwaren af te hou den. Maar toen hij zag, dat zijn zoon beslist geen wetenschapsmens wilde worden, steunde hij hem met alle kennis, die hy zelf gedurende vele Jaren als top-producer, tekst schrijver en auteur van vier Broad- waystukken had verworven. Elliott Lesters grootste succes was de komedie „Take my advice" en het advies, dat Dick Lester van zijn vader kreeg, luidde: „Wijd je aan de komedie. Er zijn al genoeg verkeerde dingen, zorgen en trage dies in de wereld. Laat de mensen lachen. Wie naar een theater of bioscoop gaat, wil niets liever dan dat. De man, die het publiek kan la en lachen, heeft altijd succes". D:ck nam de raad van zijn va der aan en wierp zich op het blij spel. waarbij hy de blik in het bij ider gericht hield op de tele- v'* 'e. Hy leerde, hoe men zich via dit veeleisende en nauw aan gren- ze1 gebonden medium, tot het pu- bl s": moet richten. En hy leerde 21 1 ?s goed. Toen hy zjjn zaken u :1de tot de gewone film, werd zijn eerste rolprent, de musical „I' s trad, dad", een onmiddellijk en voor Dick zelf verrassend suc- a.Xire De basisvormen van de regie in deze film waren zo goed, dat hij zodra hU haar in Engeland had voltooid, werd uitgenodigd om mee te werken aan „The mouse on the moon", een komische satire op de Russisch-Amerikaanse ruimterace. Nu was er geen weg terug meer. Al gauw werd Richard Lester door Peter Sellers gevraagd om zijn kor te film „The running, jumping and standing still film" te regis seren. Dit werk kwam op de nomi natie voor een Academy Award in Hollywood en won de eerste prijs op het filmfestival van San Fran cisco. Na deze successen was het on vermijdelijk, dat Dick Lester, die zich in Engeland had gevestigd, door de BBC werd uitgenodigd de produktie van televisieshows op zich te nemen. Sprong Dick Lester heeft geenszins spijt, dat hij de sprong van het kleine tv-scherm naar het grote filmdoek heeft gewaagd. „Ik geloof, dat je echt plezier in Je werk moet heb ben om werkelijk succes te kun nen hebben", zei hy, „En ik genoot er iedere minuut van". Na de „Mouse on the moon" werd hem gevraagd de Peter Bellers-komedie „The mouse that roared" te regis seren. HIJ veronderstelt, dat dat weer heeft geleid tot zijn volgende opgave, welke hij als een zeer grote eer beschouwde: Dick Lester werd de man. die de Beatles voor het eerst op het witte doek bracht in „A hard day's night", uitgebracht door United Artists. De samenwerking tussen Lester en de Beatles leverde zo'n gewel dig succes op, dat het vanzelfspre kend was. dat hij ook bij de vol gende film van het langharige viertal „Help", bleef gehandhaafd. Toneelknecht Richard Lesters carrière is met muziek begonnen. Toen hij nog op de universiteit zat, wilde hij schrijver van liedjes worden. „Ik begon, met enig succes, wat muziek in het populaire genre te schrij ven", zegt hij bescheiden. „En in het laatste jaar dac ik college liep, vormde ik een zanggroepje, dat op trad in de televisie-uitzendingen, welke Columbia Broadcasting Sys tem voor de stad Philadelphia ver zorgde". Dick hield er het baantje van toneelknecht in het televisie station aan over. Hier begon hij zijn strijd om de top te bereiken. „Een toneel knecht", zegt hy, „Moet lang en hard werken voor weinig geld. Maar je moet nu eenmaal ergens beginnen. Na drie jaar slaagde ik erin me op te werken tot floor manager, maar waar ik werkelijk op aasde, was die baan van assistent tv-regisseur. Dit ideaal werd verwezenlijkt na nog eens twee jaar en niet lang daarna bereikte hij zijn einddoel: hij werd regisseur. Zwerven „Toen ik 15 jaar was en naar de universiteit ging, noemde de professoren me „een snuggere idi oot" en toen ik op myn 22ste re gisseur bij de C.B.S.-televisie was geworden, noemden mijn superieu ren me een ander soort idioot, want mijn voeten begonnen te jeu ken en de lust tot zwerven kreeg me te pakken". Dick liet zijn comfortabele kan toor en zijn regisseursbaan in de steek om een Jaar lang de wereld rond te zwerven. Hy nam zyn gi taar mee om in zyn levensonder houd te voorzien en tokkelde me lodietjes in café's in Noord-Afrika, Spanje, Franrijk en andere lan den. Tegen de tyd, dat hy Londen be reikte, had de commerciële televisie juist zyn intrede gedaan in de Britse hoofdstad en men zocht ta lentvolle, jonge regisseurs en an der personeel. Het was het gunsti ge moment voor Dick, want hy bezat wat Londen zocht: ervaring en bekwaamheid. „Er werd me een baan als re gisseur aangeboden", vertelt hy, „En bovendien werd me gevraagd mee te helpen anderen tot regis seur op te leiden". Na een jaar was hy de topman van de Britse com merciële televisie en hy zorgde voor de tekst en de muziek van de eerste, een uur durende, musical show, die de commerciële t.v. in Engeland uitzond: „Curtains for Thuis „Ik ontdekte", zegt Dick, dat Engeland en het vasteland me be vielen. Ik hield ervan over te wip pen naar Frankrijk en België voor een weekeinde en in de lente ging ik naar Nederland op de tulpen velden te zien. Ik nam een be slissing. waar ik nooit spyt van heb gehad: ik maakte Engeland tot myn huis. O ja, ik had meer geld kunnen verdienen door naar de Verenigde Staten terug te gaan, waar ik een groot kantoor zou hebben gekregen, een dozyn se cretaresses en nog veel meer, maar ik zou er geen tyd voor mezelf en later voor myn gezin hebben over gehouden". f Tydens zyn werk voor de com merciële televisie in Engeland, ont moette Dick Deirdre Vivian, een choreografe, en werd verliefd op haar. Ipt dan was hy een verstokt lid van een vry gezellen vereniging geweest, die zich verzette tegen al le vrouweiyke verleiding. Getrouwd if Geflankeerd door de hoofdrolspelers Michael Crawford. Rita Tushingham. Ray Brooks en Donald Donelly. ontvangt Richard Lester ..De gouden palm" voor zijn film "The Knack" uit handen van de Franse culturele attaché in Zonden. „Denk niet", grinnikt Dick, „dat het een luxueuze tooht werd. We hadden geen geld om eerste of zelfs tweede klas te reizen. We werkten ons de werled rond: ik speelde in wat ongeregelde café's en Deirdre danste in nog vreemdere. Maar we waren vrij en konden doen, wat we wilden". Wanneer ze tydens hun reis een televisiestation aandeden. vond Dick altyd werk, maar weinige van de landen die zij bezochten, kenden reeds t.v. Hun reis voerde hen langs Venezuela, West-Indië, Canada, Tahiti, Australië en an dere landen. Componeren Toen ze naar Londen terugkeer den. werd Dick gevraagd by de commerciële televisie en sinds dat moment zyn zy in de Britse hoofd stad gebleven, behalve dan by de uitstapjes naar het vasteland. Drie jaar geleden kregen ze een zoon en op dit moment wordt Dick be schouwd als de top-regisseur voor komedies in Engeland, zowel op het witte doek als op het televisie scherm. Hij is er trots op. dat de meest televisieregisseurs zyn leerlingen zyn geweest, maar hy schept er niet over op. „Ik houd van componeren," zegt Dick. „Als ik één speciale hobby heb. geloof ik wel. dat we mogen zeggen dat dat componeren is. Soms levert het een goed stuk mu ziek op. Maar niemand mag ver wachten, dat iedere keer als hy iets componeert, er een meester werk uit voortkomt". 59 „Help': Tegen Deirdre, een Engelse, was echter geen verzet opgewassen en een paar maanden nadat ze el kaar ontmoetten, trouwden ze. Ook zy had by tyd en wyle last van „Jeukende voeten". Toen dit ver- schynsel zich, een jaar na hun huwelyk, by beiden tegeiyk open baarde, besloten ze alles in de steek te laten en een reis om de wereld te maken. (Van onze correspondent in Parijs) „Viva Maria" het laatste film- produkt van Louis Malle is in Parijs gelanceerd. Maar de Franse kranten hadden hun lezers er al maanden lang tot vervelens toe over doorgezaagd, dat de produktie helemaal volgens de Amerikaanse beginselen was opgezet. Een royale duit uit het laatje van de producer: men spreekt van twee miljard oude franken, waarvan er tweehonderd miljoen alleen al voor de publici teit waren uitgetrokken (en van daar dan ook die doorzagery). In een ver land Mexico dat over veel natuurlijke kwaliteiten van lokale kleur en goedkope figuratie beschikte werd de film opgenomen. Twee internationale topsterren vooral, in de personen van Brigitte Bardot en Jeanne Moreau, die ver der dan ook door vry wel niemand behalve enkele honderden figu ranten als tegenspelers behoef den te worden omgeven. En ten slotte nog een regisseur, Louis Malle, die wist waar Abraham de mosterd haalt en zeker ook om zo'n boodschap voor een film-als-lucra- tief-exportartikel kon worden ge stuurd. Niet hol Na 'lA hard day's night" maakte hy de op het filmfestival van Can nes onderscheiden film „The Knack". En deze werd weer ge volgd door „Help", welk verhaal zowel Lester als de Beatles zo op het lyf was geschreven, dat het unieke talent en het gevoel voor humor van beide partyen er door werd geïnspireerd. Dick Lester is op het ogenblik bezig een nieuwe Beatles-film voor te bereiden. Maar over de details hiervan wil hy nog niets zeggen, spreek nooit over je plannen", zegt hy, „wanneer je dat wel doet, wor den al je fouten bekendgemaakt en dan verlies je de moed. Maak eerst je werk af. Dan Is het te laat om opnieuw te kunnen begin nen. Eén ding wil ik nog zeggen: om als regisseur te slagen, moet je enthousiasme hebben, over een on gebundelde energie beschikken en een echte werkezel zyn. Het is zeer hard werken, dat geen uitstel duldt en waarbij geen excuses voor ver gissingen worden geaccepteerd. Het moment van glorie komt, wanneer je erby kunt gaan zitten en ziet hoe de mensen zich tranen m de ogen lachen om wat je hebt ge maakt, Dat is de grootste beloning van alles". Men mag wel zeggen, dat het vele geschreeuw in de kranten toch niet geheel hol was. Het verhaal heeft niet zo veel om het lyf, maar de geschiedenis van een revolutie, die zich in het begin van deze eeuw in Mexico voltrekt, wordt door Malle met een knettervuur van „gags" en onderwater-steken tegen dictatoren, vreemde (lees Duitse) huurtroepen en een politiserende clerus begeleid, die even zovele knipoogjes zyn naar zekere actuele verhoudingen. Natuuriyk vormen echter de beide vedettes de hoofdmoot van de at tracties. Ofschoon Jeanne Moreau gemakkeUJk twintig BB's als ac trices in haar zak steekt, is zy er met haar rol wat bekaaid van af gekomen. complete actrice gebruikt. Maar alle kranteverhalen over uitslaande ruzies tussen beide meis- kes tydens de opnamen ten spyt, heeft men als toeschouwer toch voortdurend de indruk, dat zy zich indertijd by het spel minstens even kostelyk hebben geamuseerd, als het hem nu is gegeven. B.B. haalt halsbrei toeren uit op een rijdende Deze suggestie wekt Malle tenminste wel. In de steek Aspecten De film was dan ook vooral rond de persoon van Brigitte Bardot ge componeerd en hoewel ze afge zien van een beginnende striptease, di« in prilheid blyft steken van haar natuuriyk charmes voor haar doen maar weinig bloot geeft, is het de verdienste van Malle ge weest, dat hy alle andere aspecten van haar talent of persoonlykheid, die er zeker ook zyn, de spontanië- teit en de vrolykheid, veel recht laat wedervaren. Haar partner Jeanne Moreau, wordt meer als Amouli, een dorpje op een van de Samoa-eilanden in de Stille Oceaan, beleefde onlangs de vro- ïykste uitvaart, die denkbaar is. Er waren honderd vaatjes bier, honderd kisten met vis in blik en corned beef. en stapels „ie toga", de voor plechtige gelegenheden zeer gewaardeerde Samoa-matten en er werd geen traan gelaten. Er werd gesmuld van gebakken taro, geroosterde banenen en het vlees van vyf gebraden kolossale varkens en iedereen vermaakte zich kostelyk, het meest van allen de witharige 94-Jarige grootmoe der Slatoetoga, wier uitvaart dit zy 'oor de plechtigheid gekleed in een japon van gebloemd en ge watteerd nylon en alle verwanten op Hawaiï en het vasteland van Amerika hadden geschenken ge stuurd. Andere familieleden zorg den ervoor, dat de gasten, naar hun rang gezeten in verschillen de fala's (met matten gedekte open huizen) behooriyk te eten kregen en dat zy matten, levens middelen en geld kregen in ruil voor de geschenken, die zy had den meegebracht. In vervlogen eeuwen was dit soort uitvaarten voor levenden op de Samoa-eilanden niet ongebruike lijk, maar de jongere generatie kende het gebruik zelfs niet. De zoon van Sia toe toga, opperhoofd Gogo van het dorp Amouli, legde uit dat de familie had besloten het gebruik te doen herleven om zyn moeder te tonen, hoezeer zy wordt bemind en geacht. Wanneer zy overiydt. zal er geen plechtigheid zyn, geen feest en geen uitwisseling van geschenken, omdat, afgezien van de begrafe nis, de volledige uitvaart thans heeft plaats gehad. Toen alles was afgelopen, zed Sia- toetoga: „Dat was een prachtige uitvaart, de gelukkigste dag van myn leven". Jeanne wordt als circusartieste in het begin van het verzinsel door haar collega en minnaar in de steek gelaten. Verslagen en ver eenzaamd trekt ze zich dan terug in haar woonwagen, om desalniet temin haar tournee door het wilde Mexicaanse land te vervolgen, want de molen moet draaien. Brigitte, de andere Maria, heeft die dramatische scène als zwerver tje toevallig gadegeslagen, en ze klimt dan op het dak van de ker miswagen om gedurende de reis. via een venster, zich by Jeanne te voegen, in de hoop haar liefdesleed te kunnen lenigen. Ze worden op slag gezworen kameraden in het leven en als het illuster dans- zang en (omzichtig) stripteaseduo in de kunst, om zo heel wat avonturen in de liefde, en tenslotte in de politieke stryd te beleven. Na de dood van een hunner vele aanbidders, die de hoofdman was van het ondergrondse verzet tegen de militair-clericale onder drukking, worden beide liefjes tot leidsters van de revolutie uitge roepen. Van dat moment af toont Louis Malle zich een waardig dis cipel van Cecil B. de Mille. Knet terende massabewegingen, veldsla gen, volksoproeren en paleisrevo luties rollen over het doek. Gereviseerd Een Cecil de Mille evenwel, die zo hier en daar door Jacques Tati of Jacques Fey der de schep per van kermesse heroique ïykt te zyn gereviseerd. Louis Malle heeft zijn persoonlyke sympathieën, overtuigingen en, vooral, antipa thieën, die hy tussen de regels of de beelden door waarneembaar weet te maken, maar niettemin overschrijdt hy nimmer de grenzen van het biyspel, door ook zichzelf nergens serieus te nemen. Conclusie: Viva Maria zal als It Jeanne Moreau kant> actrice wel 20 B.B.'s bont prentenboek in kleuren licht geen onuitwisbare datu: de geschiedenis der filmkunst 3 keren, maar wel heeft Malle klaargespeeld een eigea cockU schudden uit velerlei bestand als de western, de politieke het historisch relaas. Bovenal heeft hy een n gemaakt, die de eigen charmes talenten van twee wereldbefl I de heldinnen van het blanke bedoelde te exploiteren. In d* zet is hy volledig geslaagd en om mag men met een Viva Malle zyn Viva Maria begn*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 10