Eigen haar is goud waard VOOR JONGE MEISJES ROMANTIEK In grove overtreding een boek Van haver tot gort LEIDSCH DAGBLAD VRIJDAG 17 DECEMBER 1965 VIJFDE BLAD <50 g noten). 1 banaan. 2 appe len. plm. 2 eetlepels basterdsui ker of honing, sap van '4 citroen. De yoghurt met de havermout vermengen. (De noten fijnhakken.) De banaan pellen en in plakje» snijden. Banaan (en noten) door de yoghurt mengen. De appelen schillen, in klein» stukjes snijden of boven de yog hurt grof raspen en door de yog hurt roeren. Het geheel op smaaJc afmaken met basterdsuiker of ho ning en citroensap. Boekweitsoufflé 3/4 1 melk. 75 g (3/4 kopje) boekweitgrutten. 3 eetlepels sui ker. plm. 100 g krenten en/of rozijnen of 5 nootjes gember en 1 eetlepel g embers troop, 2 eieren, citroenschil, zout. boter of mar garine. De melk met citroenschil aan de kook brengen en plm. 10 minuten zachtjes laten trekken. De citroen schil verwijderen. De krenten en/ of rozijnen wassen en laten uit lekken. (De gember fijnsnijden). De boekweitgrutten met de suiker en wat zout dooreenmengen en al roe rende in de melk strooien. De rozijnen en/of krenten of kien ten of gember toevoegen en alles in plm. 10 minuten gaar la ten worden. (De gembersiroop er door roeren). te verschil tussen de pruik van toen en die van nu; die van nu is er niet alleen voor 't schoon, maar ook voor het gemak. Wat is ge makkelijker dan thuis te blijven, een lui bad te nemen of desnoods grote schoonmaak te houden ter wijl de pruik bij de kapper is voor een watergolf? Wat is gemakkelij ker meer sare dan een af neembare coiffure, bijvoorbeeld het assymetrische avant-garde kapsel dat aan de ene kant lang, de an dere kant kort is, bovendien één oog en één wang bedekt en de mond ietwat in de weg zit? En is er een gemakkelijker en meer af doende manier om eindelijk de dichte, dikke haardos te bezitten, waar iedere vrouw naar hunkert maar die de meesten, zelfs met een batterij van haarvoedingsmid- deltjes en twee maal per dag mas seren. nooit uit hun eigen scalp kunnen toveren? Waarlijk, als gemak niet een belangrijk facet was van de huidige pruikenrage, dan kon den we net zo goed het eigen haar laten groeien inplaats van het dure haar van een andere te kopen en door de kapper twee haardossen, de valse en de ech te, te laten onderhouden. J.V, (W) ETEN S WAARD Een pruik is een uitkomst als u eens wat anders wilt of als er iiets te beginnen is met uw eigen haar. Maar een pruik is duur. tker een goede. Maar u hoeft geen hele pruik te nemen, met een iaarstukje (foto boven) kunt U ook heel aardige resultaten be- eiken. En voor t eerst staat er voor de kappersetalage publiek niet langer is een vlugge blik-in- 't-voorbijgaan voldoende om te zien wat de kapper biedt. In de warenhuizen staat het zwart van de belangstellenden, vooral aan die pruikentoonbanken waar de goed kopere postiches mogen worden opgepast: geen vrouw zou vrouw zijn als ze niet wilde weten hoe ze er uitziet met een zwart fluwelen haarband, waaraan een weelde van valse krullen ontspruit, of met een hoofddoekje dat met een rand zichtbaar valse pony is toegerust. Een pruik, heel of half, is niet langer iets dat je in 't geheim De Ham burg se mode-ontwerpster Renata Haas maakte deze roman tische kleren voor jonge meisjes, min of meer geïnspireerd door „My Fair Lady". Zachte fladderende stoffen, ruches, strikken en plissé in de collectie van haar „Jonge Salon". In Hamburg bepaalt de praktische onopvallende-elegante Engelse styl het modebeeld, men moet daar al heel jong zijn om iets meer te wagen. Op de foto: een rood-blauw ge streept kostuum met wtlte plumi- tie-blouse en bijpassende hoed; een met een volant afgezette avondjurk van roze-lila gebloemde voile en voor heel kokette jonge meisjes een kostuum met lange rok van jeans-stof waarbij een witte batist - blouse, kanten handschoenen en een vrolijke strohoed worden ge dragen. weest, noch zo pijnlijk. Wat Ma rie-Antoinette en haar tijdgeno ten ter wille van de pruik heb ben moeten doorstaan is slechts te gissen. Dat laatste vooral, veel meer dan afmeting en vorm, is het gro- „Geachte heer. Tot onze spijt moeten wij u mededelen dat wij aan uw verzoek tot toezending van een tiental speldjes niet kun nen voldoen. Wij wijzen u op onze „Verroest", zegt vader. „Heb ik aan de Shell om speldjes ge vraagd?" Ik krimp ineen. Alle voorzorgs maatregelen zijn weer vergeefs ge weest, gestrand op de grove fout die we maakten toen de jongste zoon werd geboren en we hem vol trots de namen van zijn vader toe kenden. Deze brief is niet voor va der bestemd, maar voor Henk die op zijn kamer het zoetgeurende epistel van ene Loesje zit té ver teren. „Henk", schreeuw ik onder aan de trap. „Er is nóg een brief voor je. Vader heeft hem opengemaakt, we dachten dat-ie voor hém was". Met de bloedvlag in top zeilt zoonlief de kamer binnen en opent meteen de geschutspoor ten. „Ja. dat zal welik kén die vergissingen van jullie! Hoe vaak hebben jullie nu al mijn brieven zitten openen" enzo voort. Het bombardement houdt zeker een kwartier aan en daar na vertrekt de zoon, gehuld in de kruitdamp van zijn veront waardiging mèt de Shell naar zijn kamer. Vandaar dat ik elke ochtend zo omzichtig langs het met poststuk ken bezaaide matje sluip. Want hoezeer ik mijn best doe de grond wet te respecteren; minstens een maal in de week ben ik in grove overtreding. THEA BECKMAN Kookt u uw toetjes altijd zelf of koopt u ze kant en klaar bij de groenteman en de melkin richting? Hoe het ook zij. denk eens aan de zgn. grove graanprodukten. Dat is een mooi woord, waar mee de grutterswaren, die de vorm van vlok ken, grove korrels of grutten hebben, worden aangeduid. Naarmate je kinderen groter irorden zou je eigenlijk voor lk van hen een speciale brie enbus moeten laten aanbren- en. Want al respecteer ik de rondwet. in zoverre dat ik et niet in mijn hoofd zal halen m eens anders post te ope en of te besnuffelen, meestal en ik toch degene die de brie- en van het matje opraap en istribueer. En hoe kun je de ost verdelen zonder eerst een lik te slaan op adreszijde en fzender? Maar zelfs daarmede schend ik fanelyk 't briefgeheim en het cht op privacy van de kinderen, 'ant het gaat mij niets aan, welk eis je een brief of kaart stuurt lar één van de zoons, welk iendje of vriendinnetje corres- wideert met de dochter. Telkens Is ik een blik werp op een enve- ppe die niet voor my is bestemd, Drden de rechten van de mens et voeten getreden: althans vol gens de kinderen. Want hun privé- leven bestaat uit enkel wonde plek ken. Het gevolg is, dat het oprapen van in de bus geworpen brieven een hele ceremonie dreigt te wor den, met omzichtigheid uitgevoerd. Eerst hoor ik grind knerpen, dan de brievenbus kleppen, dan het hondje exploderen. Deze gecombineerde beat-sound betekent: brieven op het matje. Ik storm de trap af en stop. Jaar in, jaar uit was 't myn ge woonte mij op die post te werpen als een poes op de verse lever. Dat mèg nu niet meer. Want de gear riveerde brieven zijn niet voor my alleen, zelfs niet alle voor vader. Zeker de helft ervan is bestemd voor het kroost. Dus bekijk ik op een afstand van twee meter de op de mat liggende poststukken. Een opgevouwen tijdschrift met een adresbandje aan de kleur kan ik zien dat dat voor vader is bestemd en die is al lang over het stadium van geheimzinnigheid heen. Nog een tijdschrift met een bandje mijn kleur, dit mag ik met een gerust hart oprapen. Een hemelsblauwe enveloppe. Ik heb een vriendin die mij geregeld zachtblauwe brieven stuurt, maar Henk heeft ook 'n vriendinnetje en Ik ontkom er niet aan, draai de brief om en lees de naam van de afzender. Mijn vriendin heet niet Loesje. Ze noemt mij ook niet de héér B. 't Zal dus wel bestemd zijn voor de grote zoon, genaamd Henk, want om vader met ene Loesje te combineren gaat mijn fantasie te boven. Ik snel wederom omhoog en leg de hemelse enveloppe op Henks bu reautje. Wie zou Loesje wel zijn? vraag ik mij in stilte af. Een luchtpost-enveloppe. Nie mand van overzee schryft mij ooit een brief, maar de kinderen corres ponderen met de halve wereld. Ik moet dus zorgvuldig kijken wie van de drie vandaag de gelukkige is. Adriaan. Weer de trap op. brief op Adriaans bed gegooid, weer naar beneden. Een grote zakelijk uit ziende enveloppe, bestemd voor de heer H. B. Dat moet vader zyn, denk ik. Maar gek blijft het, want sedert wanneer heeft vader relaties aangeknoopt met de Shell? Nu ja, dat hoor ik vanavond wel. 's Avonds vraagt vader: „Is er nog post?" Ik schuif hem zijn tijdschrift en de grote gele enve loppe toe. Hy kijkt verbaasd. „De Shell? Zeker reclame", gromt hij ontgoocheld. Ik knik. enigszins onder de indruk, want ik vind het maar knap dat de grote Shell-meneren iedereen die een auto bezit bij name kennen en de moeite nemen ons persoon lijke brieven te sturen om op nieuwe produkten attent te ma ken. De commercie staat toch maar voor niets. Vader scheurt de enveloppe open en haalt er een paar folders uit plus een getypte brief. Tot zijn stomme verwondering leest hij: In de voedings-„schyf van vijf" komt ook een vak met grove graan produkten voor. Daarin heeft men die soorten gezet, die rijk zyn aan vitamine B. zoals havermout, gort en boekweit. Rijst en griesmeel zijn wel „grof" maar niet vitamine B- ryk omdat de korrels ontdaan zyn van de buitenste lagen, die juist veel vitamine B bevatten. Grove graanprodukten zijn ge zonder dan maizena en andere puddingpoeders en heel geschikt om de variatie in het menu te ver groten. Muesli Een cocktailensemble van gele wollen stof uit de collectie fan Jacques Heim. Over de rok wordt een J/% tuniek gedragen. Lijfje, mouwtjes en hoedje zijn geborduurd. Er was eens een tijd dat er bij de kapper een was sen hoofd in de etalage stond met in het blonde haar de onnatuurlijke gevolgen van een permanent. Daarop volgde een periode dat platen en vergrote foto's van modieus gecoiffeerde mannequins de kap persetalage (zelfs de dorpskappersetalage) vulden. Vandaag is er geen kapper die zichzelf en zijn vak respecteert of hij legt in zijn vitrines een selectie echt haren staarten en postiches in alle kleuren. bij de posticheur laat maken, nadat de dokter en alle haar groeimiddelen niets voor je ver mochten. De pruik wordt van daag zonder de minste geheim zinnigheid, en met trots, gedra gen. Hij is een modeaccessoire, in alle milieus. Maar zelfs vrouwen die zich niet tot de modeslaven reke nen vinden een pruik vaak een uit komst ze kunnen 's middags in de tuin werken of 's ochtens de grote was doen en toch 's avonds keurig gekapt uitgaan of ontvan gen. Pruiken en postiches zijn ver krijgbaar in diverse kwaliteiten. De prijzen variëren zeer. Waarom kost de ene pruik duizend en de andere veertig? Omdat de eerste van echt haar is en met de hand werd gemaakt, terwijl de goed koopste waarschijnlijk massa pro- duktie van nylon haar-imitatie is. Het duurste echte haar dat de pruikenmaker kan kopen is het natuurlijk witte of blonde Euro pese haar, dat goud kost. Goed koper is het zogenaamde epilé, het witte en blonde haar dat, haar voor haar, uit een natuur lijk grijze har dos wordt gezocht. De prijs hiervan ligt tussen f 200,- en f 400,- per ons. Haar daarentegen uit Rusland, Hong Kong en andere Aziatische stre ken is aanmerkelijk goedkoper (ongeveer f30,- per ons), maar de kapper vindt het onhandel baar en het houdt geen krul. Europees haar is licht van ge wicht en leent zich voor allerhan de coiffures. Het dikkere haar is zwaar en grof en leent zich niet voor krul en golf. Het allerbeste haar komt van Noord-Italië; het is sterk, licht en glanzend. Het wordt „geleverd" door meisjes die het haar tot aan haar huwelijk laten groeien en het dan afknippen ten einde de bruidsschat wat te spek ken. Ook Italiaanse nonnen offeren hun haar aan de haarhandelaar. De vraag naar pruiken is echter zo enorm dat de Noord-Italiaanse haarvoorraden die over een tijd van twintig, dertig jaar werden vergaard, momenteel zyn uitgeput: in hun geheel opgekocht door Amerikaanse posticheurs. Nieuwe bronnen werden aangeboord en Spaanse, Hongaarse en Belgische meisjes offeren hun lange haren op het altaar van Figaro. Maar het tekort blijft, en het ziet er niet naar uit dat de prijs van goed Eu ropees haar onder die van goud zal dalen. Nylonhaar biedt uitkomst Pruiken zijn ouder dan de weg naar Rome. Vijfduizend jaar ge leden droegen de Egyptische schonen een pruik op een soort frame, enkele centimeters boven het hoofd dit was koeler en waardiger. En sindsdien hebben vrouwen zich van tijd tot tijd met andermans haar getooid. De rage van 1965 is slechts een en nog wel bescheiden opleving van een aloud gebruik. De hoogste pruiken van nu zijn niets vergeleken bij de enorme, hevig versierde en gepoederde ge vaarten van de achttiende eeuw, die in de twee helft van die eeuw soms hoger waren dan de dame eronder. Iedereen weet waarom in die tijd de deuren werden ver hoogd. De meer ingewijden weten dat in 1776 het dak van Marie- Antoinette's koest moest worden verwijderd, opdat Hare modieus gekapte Majesteit naar het bal kon. Naar men zegt knielde me nige elegante vrouw van die tijd op de vloer van haar koets opdat haar pruik het uitstapje kon maken. Ve le van de toenmalige coiffures wa- compleet met naam of titel; een van die pruiken was opgedragen „A l'inoculation", de inenting tegen pokken. Wat we sinds die topzware tijd aan pruiken hebben gezien Is nooit meer zo onderhoudend ge- aan de minder gefortuneerden en wordt niet alleen voor weinig seri euze postiches gebruikt, maar ook voor complete pruiken. De goedkopere, synthetische pruiken en postiches, die over de toonbank van het warenhuis worden ver kocht, zyn machinaal gemaakt. In zo'n goedkope nylonpruik (van cir ca fl. 200.-) zyn bosjes haar machi naal op canvas genaaid, net zoals in de pruik van uw dochters op en net zoals dat in het oude Egypte werd gedaan. In de goede en peperdure pruiken zijn maar liefst 57.600 haren, elk afzonderlijk en met de hand, op een nylontule kapje vastgeknoopt, en elke haar is in de juiste richting verwerkt, dat wil zeggen met de afgeknipte kant vastgeknoopt, ander zou de pruik niet te borstelen zijn. Als een maal alle haren op het kapje zyn vastgezet, een werkje waarmee achtenzeventig uur arbeid is ge moeid, gaat de kapper op de pruik te werk alsof deze 't hoofd van een klant was. met alleen dit verschil dat hij een gewatergolfde pruik in de oven kan drogen, terwijl hy zyn klant de meer comfortabele droog- kap biedt. En als u nu helemaal geen raad meer weet met uw kapsel en de gedachte aan een pruik u doet rillen, probeer dan eens een hoed. Wat denkt u van deze? Geen haartje te zien. Hij is een beetje groot misschien maar wordt dan ook gedragen in een Italiaanse film. Het model wordt ons verteld, stamt uit de elfde eeuw.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 15