Het is een humaan karwei
a
Inbrekers hakten zich
weg naar juwelierszaak
PUUR OECUMENISCH
Oppassen
dat heil
niet in
onheil
ontaardt
Toon
weer
op t.v.
LEIDSCH DAGBLAD VRIJDAG 10 DECEMBER 1965 DERDE BLAD
L.D. OVER RADIO EN T.V. L.D. OVER RADIO EN T.V. L.D. OVER RADIO EN T.V.
(Van onze r.tv.-medewerkster
Er staat een man op het toneel tussen de piano met zijn bespeler
en de schaarse rekwisieten in. Hij pakt iets uit zijn zak, steekt dat
in zijn mond, slikt, loopt naar voren en zegt: ,,Da's de pil. Ik zeg
maar zo, als man alleen zul je er zeker niets van krijgen". De zaal
schiet hard in de lach, onder het gehoor zitten nonnen en man
nelijke geestelijken.
Die man op het toneel is cabere-
tier Fons Jansen, die met zijn eerste
cabaretprogramma „De lachende
kerk" het hele land heeft afgereisd
en straks op 1 januari in 's-Her-
togenbosch zijn tweede programma
'ten doop houdt. Was het eerste meer
gericht op roomsen onder elkaar, zo
als hij het zelf zegt, het tweede is
puur oecumenisch: zowel de protes
tanten als de rooms-katholieken ko
men erin aan bod.
Een soort roomse Wim Kan noemt
Imen Fons Jansen wel eens. Zy die
dat zeggen hebben ongeiyk: Fons
Jansen is onvergelijkbaar met wie
dan ook, hU Is een soort apart.
pruimt. Ik ben geen satiricus, ik
trap niet expres tegen al het heili
ge. Ik tracht met mijn humor slechts
in het drukkende van de religie ver
lichting te brengen. Het is gewoon
een humaan karwei. Myn thema is
wel religieus, maar mijn cabaret is
natuurlijk geen apostolaat. Ik zeg
slechts: laten we oppassen dat het
heil niet in onheil ontaard".
Zeggen is overigens minder riskant
dan schrijven, vindt Fons Jansen.
„Ik. zeg hier veel meer dan ik in
G-3 ooit heb kwijtgekund. Iets dat
j ik op schrift gesteld is, lijkt meteen
i zc imponerend. Cabaret is veel meer
drie-dimensionaal. Bovendien kan
ik veel laten zeggen: ik voer byvoor-
beeld een dominee en een pastoor
i als poppenkast-poppen ten tonele
'en een pop kan alles zeggen".
„In hoe meer zielen" komt de ernst
veel meer aan bod dan in de
Lachende Kerk" het geval is ge
weest. „Ik behandel het aspect dat
bet drukkende van de relegie geen
blijde boodschap meer is: ik heb
i medelijden met de slachtoffers van
1 bet christedom. Er is ook een vleug-
je heimwee naar vroeger, hier en
daar klinkt een protest, en dat alles
wordt afgewisseld met satire, kolder
en het jezelf en je cabaret te re-
lativeren.Ik heb het natuurlijk ook
over de verhouding protestanten en
katholieken, met als grondtoon de
overdrijving van het wachten op de
theologen.
Veertig jaar is deze in het dage
lijks leven ernstig uitziende man met
zijn dunnen lippen, kritische blik
en vrij onopvallend postuur. Hij is
geboren in Bussum, ging in Amster
dam naar de H.B.S., wilde daarna
de toneelschool, maar dat werd
thuis niet getolereerd. Het uitbreken
van de oorlog maakte trouwens een
eind aan deze illusie. Na de oorlog
kwam hij in militaire dienst, ver
zorgde daar hoofdzakelijk strijd
krachtenprogramma's, was twee ja
ren in Indonesië en kwam daarna
als nieuwslezer terecht bij het A.NP.
Zes jaar lang is hij daarna gespreks
leider geweest in het militair vor
mingscentrum Waalheuvel. Daarna
was hij nog twee jaar omroeper bij
de Wereldomroep. Er tussendoor
dat is tenslotte de theologische ba
siskennis van zijn cabaret geworden
is hij 17 jaar lang redactiesec
retaresse geweest van het progressie
ve rooms-katholieke jongerentijd
schrift G-3.
Idealistisch
„We waren vooral kort na de oor
log heel idealistisch, maar allengs
begon het werk in dit blad zich hoe
langer hoe meer te verdiepen. Ons
blad vertaalde als het ware wat de
theologie aan nieuws bood. Vooral in
de beginjaren was dit zo nood
zakelijk, wegens de trage doorstro
ming van de theologie naar het
plubliek. Door het concilie is hier
in veel verbeterd. Ook mijn tijd aan
het vormingscentrum is nu nog
steeds een ruggesteun voor mij.
Niet dat je nu direct uit dergelij
ke gesprekken stof haalt voor een
cabaret, maar je moet er zoveel om
heen weten. Vóór je grapjes maakt,
moet je eerst de ernst doorhebben,
anders maak je fouten.
Het spelen in de amateur-toneel
groep van de Wereldomroep („ineens
kwam die oude toneelliefde weer bo
ven") en daarna een lezing over de
humor in de kerk (die overigens in
het water viel», waren er de oorza
ken van dat Fons Jansen op het
idee kwam alle humor over dit on
derwerp die hij in de loop van nog
geen drie jaren had verzameld, aan-
:en te smeden tot een echt cabaret
programma. Het begin in 1962 was
aarzelend. Er werd gespeeld op
bruiloften, partijen', priesterfeesten
en Adelbertfeesten. De humor over
een onderwerp als relegie en kerk
was, zo ondervond Fons Jansen, iets
nieuws, en de mensen reageerden
enthousiast. Allengs echter werden de
cirkels wijder, en tot slot belande
lijj in de beroepssfeer. „Ik ben eerst
heel voorzichtig begonnen, daarna
werd ik iets moediger. Het concilie,
dat dwars door mijn lachende kerk-
periode is heengegaan, heeft ook hier
enorm relativerend gewerkt. Ik heb
geleerd dat ik veel kan zeggen, mits
A dt „pil" goed verpak. Naarmate
je dit medium beter in de vingers
krügt, lukt je dat ook steeds beter".
Ten tyde van „De lachende kerk"
heeft Fons Jansen van protestantse
zi»de nogal eens de verzuchting ho
ren slaken: „Dat zou bij ons ook
moeten kunnen". Fons Jansen, of
schoon zelf katholiek, heeft nu in die
behoefte voorzien met zijn nieuwe
programma dat heet „Hoe meer zie
len".
Verlichting
„Je moet", zegt hij „wel goed we
ten wat de protestant wel en niet
VERLOVINGSRINGEN
DESIREE - CONSTANT - ANJER
klassieke en moderne modellen.
Op het graveren kunt wachten j
zonder prijsverhoging.
Levenslange schriftelijke garantie, j 1
F. W. FLESSEN
I NEDERLAND 1 KRO:
8.50 uur
Nieuws in het kort. NTS
Klaas Vaak, voor de kleuters
TV-dansant
Olifanten, natuurfilm
NTS-journaal
Brandpunt, actualiteiten
Grote broer is bijna dood. documentaire
Bonanza, tv-film
Concilie-journaal
NTS-journaal.
NEDERLAND 2 AVRO:
Nieuws in het kort, NTS
Danny Kaye show
Kijk, gevarieerd programm
Dr. Ben Casey, tv-film
NTS-journaal
Sluiting.
Protest
Er is slechts één waarheid, maar
de formulering is nog verschillend,
en daar maak ik bezwaar tegen. Ik
laat ook een woord van protest horen
tegen het oecumenisch liefdoen, zo
in de trant van „wat erg dat we die
beelden van jullie kapot hebben ge
gooid, dat hadden wij nooit moeten
doen". Ik sputter ook tegen de ver
deeldheid in de christelijke kerk:
tweeduizend jaar bestaat die,
tweeduizend verschillende kerken
zijn er Inmiddels gesticht, en nu moet
alles ineens op een holletje weer ?én
worden. Ik geef echter geen uitge
sproken eigen mening, ik signaleer
slechts, en jongleer met de tegende
len. Het hebben van een mening over
al dit soort, onderwerpen laat ik lie-
aan anderen over".
Toon Hermans komt weer op de
televisie. Op 28 december zullen
Toons meeslepende en kolderieke
conférences te zien en te horen zijn
in een gecombineerde radio- en tele
visie uitzending van de AVRO.
In tegenstelling tot de vorige t.v.-
uitzending (in februari van dit jaar,
toen deze show bestond uit opnamen
die op 5 februari waren gemaakt)
zullen nu opnamen worden uitgezon
den van de show van 30 januari 1964.
De kykers en luisteraars kunnen
thans kennismaken met enige andere
liedjes en conférences, zoals „Golden
Johnny", „Op de pier", „Ik houd van
dich" en „Rugnummer 42", die bij de
vorige montage uitvielen.
De AVRO heeft tot deze tweede
uitzending besloten, wegens het over
weldigende succes van de eerste uit
zending. In februari kreeg Toons
show, ondanks de carnavalsfeesten in
het zuiden, een kijkdichtheid van
95,5 procent, wat tot nu toe nooit in
Nederland is overtroffen.
Cineramatheater
Het Bellevue-cineramatheater in
Amsterdam is gisteren geopend met
een galavoorstelling, waarbij exclu
sief als voorfilm de eerste onder regie
van de Nederlander John Fernhout
gemaakte cineramafilm „Fortress of
peace" werd vertoond. Deze „Vesting
van vrede" is Zwitserland. De hoofd
schotel van de première-avond was
de film „Hallelujah trail", die nog
vele dagen zal draaien.
UIT HET RADIOPROGRAMMA:
HILVERSUM 1:
8.05 uur Hoorspel
Don Giovanni, opera
HILVERSUM
7.30 ui
en gióteren
„Eindsprint"
inplaats van
BranilkaM gekraakt
ls ln Rottercte
machinefabriek. De inbrekers hebben
met behulp
brandkast geforceerd
len. In het dtaectb
Elles Berger zei het
de VARA wilde „Als
zwarten bestonden,
worden uitgevonden"
ny Speight eerst nog i
beschouwen t
een aantal punten die door som
migen onzer misverstaan zouden
kunnen worden. Een verrassing
was dat wel. zelfs vóór Ton
Lutz, die had meegespeeld en
gespannen voor zijn toestel zet
te wachten op het resultaat
toen Elles meldde dat „Eind
sprint" („The Photo Finish)
van Ustinow zou worden ver
toond i.p.v. het gemelde stuk.
Wat was er nu precies aan de
hand? Al legpuzzelend geloof ik
tot deze reconstructie te mogen
besluiten. „De minnaar" van
Pinter heeft de VARA een
maand of wat geleden nogal
veel boze reacties opgeleverd. De
heer Rengeling, „moeder-over
ste" van de VARA en belast met
de bediening van de handrem,
heeft het stuk van Speight be
keken, geoordeeld dat het (wei
felend) wat hem betreft wel op
het scherm kon, maar dat je in
„dubieuze zaken" nooit voor
zichtig genoeg kan zijn en dat
het daarom veiliger was als de
beeldband eerst nog eens even
afgedraaid werd voor mensen
die verstand van zulke zaken
hebben: dr. Trimbos, stel ik mij
zo voor, dr. Zeldenrust-Noorda-
nus, dr. Buskes. mgr. Bekkers,
Meijer Sluyzer niet te vergeten,
en Godfried Bomans. Of perso
nen van gelijk gezag In de
haast werd vergeten regisseur
John van de Rest van het uit
stel op de hoogte te brengen,
dus deze was heel verbaasd het
te horen toen hij kwam monte
ren (hy was zelfs een beetje
boos, heeft zijn mandaat gesteld
e.d„ maar dat wordt vast wel
weer gesust) en Ustinow werd
van de plank gehaald.
Binnen twee maanden komt
dit stuk alsnog op het scherm,
als de VARA eerst maar bewe
zen heeft haar programma's wel
degelijk te toetsen op aanvaard
baarheid e.d.
Ondertussen mag niet vergo
ten worden dat „Eindsprint"
van acteur-toneelschrijver-dui
velskunstenaar Peter Ustinow.
die in Londen zelf in „Eind
sprint" de regie heeft gevoerd
en de hoofdrol heeft gespeeld
zeker geen briljant stuk is om
dat het van begin tot eind
om één iPirandelleske) „truck
heendraait, maar dat het wol
een heel bezienswaardig stuk is
dat de acteurs volop gelegenheid
biedt te spelen. Vooral Bob de
Lange maakte daar een dank
baar gebruik van. Na hem
mogen Pim Dikkers en Carl van
der Plas genoemd worden, de
overigen in mindere mate.
„Attentie voor sport" was uit
stekend, gewijd aan het zuur
stofgebrek in Mexico City, en
de gevolgen daarvan voor de
komende Olympische Spelen.
iiniiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiijiiiiiiiuttiiniiiiiiiiui
Zware eisen voor zware „kraak"
over te gaan tot subsidiering
I het godsdienstonderwijs op bijzonders
I scholen. Tegen stemden de K.V.P-
fractte; en twee leden van de A R P.
1 Gelijktijdig werd zonder hoofdelijke
stemming een voorstel aangenomen
j om de subsidie voor het godsdienst
onderwijs aan de openbare scholen te
verhogen en het vormingsonderwijs
op humanistische «grondslag ln deze
regeling te betrekken.
Tegen drie verdachten in de zaak-
Sicbel, de geruchtmakende inbraak
in een juwelierswinkel in het cen
trum van Rotterdam, heeft de offi
cier ian Justitie by de rechtbank in
Rotterdam, mr. J. D. de Jong, zware
vrijheidsstraffen geëist.
Wegens medeplegen van diefstal
met braak eiste de officier 6 jaar
gevangenisstraf met aftrek tegen de
46-jarige hoofdverdachte, 5 jaar
gevangenisstraf met aftrek tegen een
26 jarige koopman en 3 jaar gevan
genisstraf met aftrek tegen 'n 24-ja
rige loswerkman, allen uit Rotter
dam.
Alle drie bekenden voor de recht
bank een aandeel te hebben gehad
in de inbraak bü Siebel, die plaats
had in de nacht van 1 op 2 mei van
dit jaar en waarby voor een bedrag
van rond 150.000 gulden aan siera
den werd buitgemaakt.
Tot op heden heeft de politie
slechts de helft van de buit kunnen
achterhalen.
Belangstelling
Het proces tegen de drie daders
van de geruchtmakende kraak trok
buitengewoon veel belangstelling. De
publieke tribune was stampvol en in
de zaal zaten vele politiefunctiona
rissen. die destyds de zaak hebben
opgelost. Aan feitenmateriaal lever
de het proces weinig of niets op. Die
feiten stonden al lang vast en ze wor
den in elk geval ook nu weer grif be
kend. Toch leeft er nog duidelyk be
wondering in de zaal als het drietal
nog eens uit de doeken doet hoe de
inbraak, die aan gouden horloges,
ringen en andere sieraden ongeveer
anderhalve ton oplevert, is voorbereid
en in de nacht van 1 op 2 mei uitge
voerd Het drietal bereikte namelijk
het- juwelierspand aan de Coolsingel
via liet op dat moment leegstaande
beurscafé. Met zware inbrekerswerk
tuigen hakten de drie mannen in
twee avonden een mangat in de
scheidingsmuur tussen het café en
het aangrenzende pand van Siebel.
Dat niemand van de voorbygangers
iets verdachts heeft opgemerkt van
heu doen en laten van het drietal is
oegrijpelyk. als men weet dat de
inbreker? hun activiteiten verrich
ten in een telefooncel.
Verrader
Het was dus niet vanwege die
vaststaande en door de verdachten
erkende feiten, -dat de zaak tegen
het drietal een ongewoon sterke emo
tionele geladenheid kende. De oud
ste verdachten zorgden voor het no
dige riuncer en onrust op de publieke
tribune, toen zy probeerden aan te
geven, hoe de politie hen op het
spoor was gekomen. De Rotterdamse
onderwereld weet dat trouwens al
lang: het was wat men daar noemt
„verloenery". De twee laten recht
bank-president mr. A. R. Jolles dui
delijk weten, wat zy er van denken:
,.Wy draaien nu op voor een spor
tieve kraak, terwyl anderen nu met
groot deel van de poet rondlo
pen". Als een van de twee nog iets
wil zeggen over de oorzaak van zyn
arrestatie geeft mr. Jolles hem geen
kans: „Voor de rechtbank houdt alles
op bij de verdeling van de buit".
Hel was duidelijk, verdachte had nog
iets willen zeggen over het verraad.
In de Maasstedelyke onderwereld
denkt men de man te kennen, die
vrij kort na de kraak de politie heeft
getipt. Volgens velen is het een man,
die bij het aan de man brengen van
de buit een niet onbelangryke rol
heeft gespeeld. Een man, die een ge
deelte van de buit in zyn bezit kreeg
en daarna de politie tipte. De naam
van de man wordt tydens de zitting
eenmaal luid door de rechtszaal ge
roepen. Degene, die de mededeling
deed, zat op de publieke tribune. Na
het drietal stonden twee helers te
recht. Tegen hen wordt twee jaar en
vijf maanden met aftrek geëist. Uit
spraak over 2 weken.
B.15 Deze week.
de CPN. 18.30
Lezen en schrijven, letterkundig progr
23 55-24.00
praatje 19.00 Nieuws
19.10 Radiokrant 19 30 Vocaa'l
21.20
Showsohouw: makers van muziek in
film en musical 22.20 Boekbespreking.
22.30 Nws. 22 40 Wijd als de wereld:
internat, oriëntatie in kerk. zending en
23 00 Studio 2300,
IFOONIM - AT EN PROG R A «MA
DRAADOMROEP
drijf): Uitvoerenden: Juan Oncina,
nor (Graaf Ory); Mlchell Roux. bas
(Raimbaud, vriend van Graaf Orv):
Dermot Troy, tenor (Een jong ed'el-
man); Ian Wallace, bas (De gouver
neur van Graaf Ory); Cora Canne-
Meijer, mezzo-sopraan (Isolier, page
van Graaf Ory); Sari Barabas, sopraaü
(Gravin Adélei; Monica Sinclair, alt 1
(Ragonde, gezelschapsdame van Gra-
vin Adélei; Jeanette Sinclair, sopraan
(Allee, een jong boerenmeisje iThe
Glyndebourne Festival Orchestra and
Chorus! Dirigent: Vltitorlo Gul.
VOOR ZATERDAG 11 DECEMBER
Hilversum I, 402 m.
VARA: 7 00 Nws.. ochtendgym en
soc. strijdlied. 7.23 Lichte grant (7 30
Van de voorpag.; event, wegeninfor-
Lichte gr.
j—mN
de Alg. Ned. Unie
verenigingen. 9.35 Waterst VPRO: 9.40
Engel-s-spreken (II). overdenking. 9.55
Kunst en kitsch (II). lezing. VARA:
10.00 Z.O. 135. gevarieerd progr. (1100
Nws) 12.15 Loon naar werken, lezing.
12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw.
Act. sportrrws. 13 00 Nws 13.10
13.15 Spelenden
bereidingen. Links
gisseur Frans Weisz. daarachter
producent Jan Vrijman, naast
hem de hoofdrolspeelsters As-
trid Wegman en Kitty Courbois
Rechts vooraan de Italiaanse ac
teur Paolo Graziosi. Zij allen
hebben zich rond de kaart van
Rome geschaard, waar o.m. een
stukje van de film wordt opge
nomen. Remco Campert heeft
het verhaal voor de film gcschre-
VARA-'
de lichte
V. d. twlntlgei
14.55 Voor nu
Don Giovanni
Vragenvuur: een bekende Nederlander
beantwoordt vragen van Jonge
sen. 17 00 Metropole ork en za
11ste 17.30 Act.
Ililve
II.
7.55 Overweging. 8 00
KRO: 7 00 Nws. 7.10 Het levende
Woord_ 7 15 Klavecimbelrecital, klass.
.30 Nws. 7.32 Geestelijke liede-
Nws. 8.10
8.30-8 32 Nieuws;
.32 Wegeninformatiedienst). 12 00 An-
Llchte gram. 13.24 Markt-
2.27 Meded. t b.v. land- en
tuinbouw 12.30 Nws. 12.40 Dansork,
12,45 Overheldsvoorl. Geven en nemen.
De familie Van Buuren prant weer
over het verkeer. 12.55 Koperork, 13.15
V. d. tieners. 14.10 Musicerende dilet-
14.30 V. d. kleuters 14 40 Pla-
i Nederland
en-festival. 15.30 Frai
e chansons. 16.00 Muzikale
evar. muz.progr.
Hilversum III, FM
NRU AVRO: 9.00 Nws 9.02 Sollsten-
in de muzt
i 16.00 Nwi
Sportreportages.
15 30 Licht platenprogr.
101. 11.00 Teleac: Kennis van tex
een cursus voor hulsvrouwen (her.
les 11). 11.30-12 00 Teleac: Van mi
lat tot meetklok: een basiscursus voor
het hanteren van meetgereedschappen
door metaalbewerkers (les 10). VPRO:
16 00 Sportprogr. 1630 Snoeken, TV-
film iherh van 15 sept J1 17 00-
17.35 V d. kind NTS: 19 00 Nieuws ln
het kort. 19 01 Klaas Vaak VPRO:
19 05 Patrouillewaeen 54 antwoord'.
TV-film 19.29 Hollywood and the
Hands up. Majesteit"
licht progr 2150 Chan-
11 et kort. VARA
thriller-feuilleton (deel IVi 20 30 Uit'
NTS: 20 55 Burkes Law TV-film!
VARA: 21.45 Sportcomm. NTS: 22.15-