Geluksfactor pionnen Van der Veens beste roman 888§Si a Merkwaardig 'LICHTREKLRME, Kom er ACHT-er HOE WERKT Zaterdag 4 december 1965 Pagina 2 Weekeindbijlage L.D. Extra BoekenmaRkt Bridgevraag van deze week: Een situatie uit de wedstrijd PolenNederland (heren). Zuid heeft. V 10 9 7 6 4 7 O H B 10 6 3 2 Noord gever, niemand kwets baar. Noord één harten oost past zuid één schop pen west past noord twee klaveren oost past wat moet zuid doen? Ant woord elders op deze pagina. BRIDGE De grote eindspelcomponisten hebben met het beperkte materiaal van alleen pionnen vaak bijzonder mooie studies gemaakt. II SCHAKEN Het is niet eens helemdal ze ker, dat alle „grote" Italiaanse spelers het volgende jaar zullen meespelen in de wedstrijden om het wereldkampioenschap voor bridgeparen, die in Amsterdam zullen worden gehouden. In de eerste plaats heeft de World Bridge Federation de zaak zó ongelukkig georganiseerd, dat vlak aan dit gebeuren vooraf het wereldkampioenschap voor brid- geviertallen wordt gespeeld. Nu is het de vraag, of die topspelers een maand achtereen willen (en kunnen) bridgen bovendien is het bekend dat verscheidene Italianen weinig voelen voor grote parentoernooien omdat zij de geluksfactor daar veel te groot achten. Inderdaad is elk groot parentoer- nooi (tenzij van bijzonder lange duur) min of meer een gezellig loterijtje waarin de betere spelers wel boven komen drijven, maar waarin het geenszins gezegd is dat het beste paar ook inderdaad wint. Treffend wordt de geluksfactor bij zo'n wedstrijd gedemonstreerd door het volgende spel, voorgekomen in het zomertoernooi van de Neder landse Bridge Bond: A H 10 9 (?HB10 H 6 4 2 V 6 8 N 43 2 O V7654 8 3 2 10 75 V85 V10 5 z «f» H B 9 7 B 8 7 5 Q? A 9 A B 9 A 6 4 2 Noord gever, NZ kwetsbaar. Wat is het „betere" manchecontract tussen NZ: drie SA of vier schop pen? Het overgrote deel van de 190 NZ-paren die dit spel speelden, wedde op vier schoppen, maakte veelal twee overslagen en scoorde daarmee slechts 183 matchpunten (OW 195 m.p.). Eindspelen waarin aan weers zijden alleen nog pionnen op het bord aanwezig zijn, vergen, on danks de eenvoud van het ma teriaal, vaak de grootste nauw keurigheid. De pion toch kan nooit terug, zoals de overige schaakfiguren. Een pionzet is onherroepelijk. Diagram I geeft de stelling weer uit een party tussen de Engelse kampioen Alexander met wit en Min Menchik, de enige vrouw, die de meesters party kan geven. er maar eens wat aan! Gaat de 6 SA toevallig down, byv. omdat de leider de hartenvrouw verkeerd taxeert, dan zyn OW ineens reus achtig góede bridgers geworden, wamt NZ krijgen nu maar 5 m.p. en OW 373. Heeriyk in de handen konden zich ook de byzonder hóóg geho noreerde OW-paren wryven, waar tegen NZ tot drie schoppen „kwa men". Tenslotte kon men het ook tè bont maken in NZ:'zeven zat er echt piet in en het OW-paar dat döt contract mocht „tegenspelen" (d.wjz. de kaarten vasthouden), verkreeg 378 ma/tcfhpunten. Maar wie zei daar, dat als alleen maar de echt goede spelers konden win nen, bridge allang een natuuriyke dood zou zyn gestorven?! H. W. FILARSKI. De drie Sansers hadden, als het contract door zuid werd gespeeld, by hartenuitkomst een betrekkeiyk eenvoudige taak. Harten tien ma ken, ruiten snyden, schoppen sny- den, ruiten 3 3 zien vallen en twaalf slagen oprapen. Deze „pres tatie", mogeiyk door een onwaar - schyniyk zitsel, werd gehonoreerd met 313 m.p. voor NZ en OW kwa men er met 65 bekaaid af. Was noord zo onfortuiniyk het contract te spelen en bovendien nog een tegenstander te hebben die niet gelooft in het starten met zwakke kleuren en dus klaveren zeven voorspeelde dan werd het héél naar voor noord. Want als hy uit normale veiligheidsoverwegin gen de klaverenkleur tweemaal duikt, scoorden NZ slechts 64 m.p. en OW 364! Myn sympathie gaat toch uit naar de drie SA-bieders in NZ; heel vaak biykt in parenwedstry- den, dat in spellen met zo ongeveer 2730 punten samen doch zónder lange kleuren, men beter gokt op drie SA dan op een kleurencon- tract. Maar wat te denken van de arme OW's die een dorijn NZ-paren zes schoppen tegen zich hoorden bie den en dat feiteiyk belacheiyke contract via een serie mirakels ge maakt zagen? NZ kregen er 361 m.p. voor en OW 17. De gróótste pechvogel was ongetwyfeld een OW-paar, waartegen NZ zelfs zes SA bood en dat maakte: 378 pun ten voor NZ en nul voor OW. Doe Diagram II is een studie van Gorjiew. Wit aan zet maakt re mise. 1. Kdl-c2, Ka5-b4 (op Kxa4 volgt Kc3, Kb5, Kb3, Kc5, Kc3, enz). 2. a4-a5! Kb4xa5; 3. Kc2-c3, Ka5-b5; 4. Kc3-d4, Kb5-c6; 5. Kd4- e5, Kc6-c56. f5-f6! g7xf6t. 7. Ke6xf6; Kc5-d4; 8. Kf6xg5, Kd4- e59. d3-d4t!, Ke5xd4; 10. Kg5-f6, Kd4-e4; 11. Kf6-f7, Ke4-f4; 12. Kf7-f6!, Kf4xg4; 13. Kf6-e5 remise. Op 6. f5-f6 kan ook (i.p.v. gxf6) met 97-96 worden voortgezet. Hierop echter voegt 7. d3-d4t, Kc5-c6 niet pat. m Kunt U de acht afwykingen in de beide bovenstaande tekeningen vinden? De juiste oplossing vindt U elders in dit By voegsel. Antwoord op bridgevraag: Noord had: A A H 10 4 3 O 8 6 4 «f» H 9 7 4 Ondanks zyn fraaie klave- rensteun, realiseerde de zuid speler (Blitzblum) zich, dat zyn spel vermoedeiyk niet sterk genoeg was voor een manche maar dat hy in elk geval verdere acties van noord zou uitlokken, indien hy byv. drie klaveren zou zeggen. Hy besloot te passen en dit was een zeer wyze be slissing: er werd drie klave ren gemaakt. Aan de andere tafel bood de Poolse zuid in dezelfde situatie echter drie schoppen iedereen paste en dat contract ging één down. Na de door Koeperman gewon nen elfde partij in het duel om de wereldtitel tegen landgenoot Tsjegolow, wint de eerste ook de twaalfde partij in een boeiende maar merkwaardige strijd. Tsjegolew, met wit, verrast zyn tegenstander of niet met een door ons nog niet eerder gezien of fer waarmee het zeer sterke 39—34 —29 mogeiyk wordt. Met een schijf minder heeft Tsjegolew een gewel dige positie maar hardnekkige te genstand van Koeperman resul teert er tenslotte in dat hy zich tegen het einde van de party aan wits wurgende greep kan onttrek ken zonder zyn voorsprong van een stuk te behoeven prijsgeven. Koeperman wint en brengt hier mee de stand op 16—8 in zyn voor deel. DAMMEN Wit had hier gemakkeiyk kun nen winnen, door eerst de koning via g3 naar h4 te spelen en daar na g2-g4 te laten volgen. De overtuiging een eenvoudig gewonnen stelling te hebben be reikt, deed Alexander echter de zaak te licht opvatten en hy speel de direct 1. 92-94. Miss Menchik aarzelde niet en ruilde onmiddeliy k 1f5xg4; 2. h3xg4 om dan te vervolgen met 2g7-g5! En met deze zet was iedere toegang naar de zwarte helft van de stryd voor de witte monarch definitief afgesloten, zodat de witspeler, to taal verrast, genoegen moest nemen met remise. Wit kan wel spelen 3. f4-f5 maar verder komt hy niet. en hier brengt wit een door ons nog niet eerder gezien offer be doeld om nu het sterke 39—34—29! te kunnen spelen. Direct 3934 heeft geen zin omdat zwart dan met 24—30 vervolgt met geiyk spel! 15. 22—18! 13x22; 16. 39—34, zie| diagram. KOEPERMAN Een idealist in moeilijkheden I. 81—27, 1823 2. 33—28, 20-24; 388—33, 17—21; 4. 43—38, 21—26; 5. 49—43, 12—18; 6. 37-81, 26x37; 7. 42x31, 7—12; 8. 41—37, 14—20; 9. 47-42, 10—14; 10. 34-29,, 23x34; II. 39x30, 18—23; 12. 44—89, 11—17; 13. 27—22, 8—11; 14.30—25, 2—7; Harriet Freeser. Wat doe je? O niks. De Arbeiders pers. Amsterdam. Speels over je eigen moeder schrijven lijkt mij in de letter lijke zin van het woord een on menselijke toer. Harriet Freeser is er echter in geslaagd door een geheimzinnig mengsel van liefde en kritiek een beeld te geven van haar uitzonderlijke (dat moet er wel bij gezegd) moeder, dat even vermakelijk als ontroerend is. W. de Hollander-Bronder. En de Boer hy Ploegde voort. Kosmos. Amsterdam. Onder deze, zonder vermelding aan J. W. F. Merumeus Buning, ontleende, titel schuilt een brief roman van een Nederlandse geëmi greerde boerin in Frankrijk. Als wy mevrouw Den Hollander mo gen geloven, dan is het een wonder dat er in Frankrijk nog één boer derij in bedrijf is. Wat een drank zucht, wat een bekrompenheid, wat een onzedeiykheid en nonchalance en gods watertje maar over gods akkertje laten lopen. En zwoe gen dat dat Nederlandse boeren gezin doet, verschrikkelijk. Altyd maar stoer rampen te boven ko men en verder werken, tegen de klippen op. Geen pleziertje, geen lachje kan er af. Enfin, voor de liefhebbers van dergeiyke onheils- verhalen misschien wel een fyn boek. Ik ben niet zo. Het Nederlands van deze emi grante doet heel vreemd aan met dat „z'n en m'n". Je vraagt Je af waar ze dat geleerd heeft in Frankrijk. Toen zy achttien jaar geleden uit Nederland vertrok, deden we nog niet aan die onzin. CLARA EGGINK. Adriaan van der Veen. Een Idealist. Querido. Amsterdam. Wat doet een man die onver wacht alleen het probleem krijgt op te lossen van zijn zeventien jarige zoon die zijn schoolvrien dinnetje zwanger heeft ge maakt? Nu is het gewoonlijk zo, dat we wat de gevoelskwestie bij zoiets betreft, meestal gecon fronteerd worden met de reac ties van de vrouwelijke zijde, met die van de moeder. Dat is zo, zowel in de realiteit als in de roman. Meestal speelt de vader een secundaire rol, wanneer er met de kinderen iets catastro faals gebeurt. Niet dat deze zijn zegje niet zou zeggen en uitein delijk ook de gang van zaken be palen; zijn innerlijke emoties blijven binnen, aangezien er van oudsher van de man handelen verwacht wordt en zeker geen vertoon van verdriet, geschokt heid of onrust. Daarom alleen al is deze roman van Adriaan van der Veen bijzonder interes sant omdat hij breekt met deze onbewuste traditie en de vader, Paul Heemskerk, alleen tegen over dit feit, dat hem per tele foon door een dokter wordt medegedeeld, plaatst. Zijn vrouw Greetje heeft een zware operatie ondergaan en is voor verder her stel naar Zwitserland. Uiteraard weet zij van niets, want Paul die een zorgzame man is, heeft haar niets verteld. Wy hebben hier te doen met een goed huweiyk, gevestigd op de theorie, die Paul tot de zyne heeft gemaakt, dat de gebaande wegen uiteindelijk de beste zyn en de woestynen en oerwouden terzyde alleen maar ellende opleveren. Dit wil dus niet zeggen, dat hy geen verlangens in die richting zou heb ben en een moralist is hy ook niet. Paul is een intellectueel met een hoge betrekking in de internationa le boekhandel, bereisd en intelli gent. Totnutoe heeft hy zyn le ven inderdaad binnen die hemzelf gestelde perken weten te houden en een gebeurtenis als deze ont neemt hem al zyn zekerheden, want hy is een gevoelig en naden kend mens tevens. In zyn ver warring staat één ding als een paal boven water: er moet iets ge beuren. Hy zoekt steun by zyn enig3 werkeiyke vriend Arnold, een man zelf door zyn Joodse lot gekwetst en geneigd tot cynisme, maar ook iemand die een goed in zicht heeft in de motieven achter de motleven. Pauls drukke zaken- bestaan gaat inmiddels door. Maar door alles wat hy doet, loopt de voortdurende tegenstroom van zyn occupatie met het betreffende meisje. By de opening van een tentoonstelling en het mannendi- ner daarna, by zyn ontmoeting met zyn Amerikaanse baas, by zyn bezoek met Arnold aan Gent, by het drama (een ongeluk komt nooit alleen) met zyn secretaresse. Al zyn handelingen, by na iedere zin die hy zegt, worden min of meer bepaald door dat ene feit dat zyn oplossing moet krijgen. Uitstekend gerealiseerd zyn ook Pauls half slapeloze, half met nachtmerries gevulde nachten. Ondanks de stuntelige, wat eige naardige manier waarop de beide mannen, Paul en Arnold, te werk gaan, komt volmaakt natuuriyk de uiteindeiyke oplossing. Maar Paul is het duideiyk dat hy (hy liep over van de goede sentimenten) er met zyn theoretisch idealisme niet komt: de hedendaagse wereld vraagt duideiyker taal. Een belang rijk tydsbeeld en een lucide beeld van een mannelijke psyche, uitste kend gerealiseerd en boeiend ver teld en vooral daarom zo interes sant omdat hier een gemiddelde man getekend wordt en geen uit zonderingsgeval Van der Veens beste boek, zou ik willen zeggen. kleine genietingen weer te waarde ren en het middel geeft hem bo venal de gave om zich meer en beter in de gevoelens van zyn me demens te verplaatsen. Hoe simpel klinkt djt allemaal maar hoe on voorstelbaar zyn de gevolgen. Er wordt zowaar een stapje gezet op de weg in de richting van het aardse paradys. Maar mispoes; de lieden die het voor het zeggen heb ben komen aan met hun frases van „ontwrichting van de sameleving" en „verzieking van de geesteiyke volksgezondheid" en de kans is weer verkeken. Hèdunon is te goed en dus gevaarlijk. Een kosteiyke utopie. TSJEGOLEW 16. 8—13; 17. 84—29, 23x34; 18. 40—29, zwart zou nu door 2430 de schyf kunnen teruggeven en hierdoor zyn lange vleugel weer vry krygen. Hy biyft dan echter zitten met een moeiiyk te han teren korte vleugel. 18. 1318; zwart moet tevens oppas sen dat hy door 32—27 in de ket tingstelling kan komen. 19. 43—39, 3—8; op 9—13 kan 32—27 volgen. Nu gaat dit niet door 18—23; 2a 45-40, 9—13; op nu 32—27 volgt heel verraderiyk 17—21! 28x26, 16—21, 26x6; 7—11, 6x17; 12x45! 21. 40—34, 22—27; 22. 31x22, 17x27; 23. 32x21, 17x26; zwart heeft speel ruimte aan zyn korte vleugel ge kregen. De lange vleugel biyft on- speelbaar. 24. 34—30, 4—10; 25. 38—32, 12—18! Zwarts laatste zet is voor ons een bewys dat hy on danks een stuk meer zyn positie somber inziet. Hy biedt zwart aan door 28—23 een damslag te nemen die na 13—178 en 11—17 in geiyk spel eindigt. Wit heeft dan wel zyn stuk terug maar meer niet. Terecht doet wit dit niet. 26. 39—34, 11—17; 27. 36—31, 1—6; 28. 31—27, 17—22; 29. 28x17, 7—11; 30. 46—41, 11x31; 31. 41—36, 6—11; 32. 36x27, 11—17; zie diagram. Kom er ACHT-er 1. stropdas aan kapstok langer 2. veertje op hoed man rechts 3. sigaar op de grond is korter 4. man links heeft knoopje meer 5. middelste man heeft meer haar 6. zakje van colbert is kleiner man rechts 7. munt meer op de grond 8. man links split in jasje van achteren is weg. Voor duidelijke tekst is een lichtbak nodig I met 150 a 200 kolom men van 9 of 11 lam - pen.(Eenvoudigheidsha!v« I hebben de andere tekeningen! slechts 5 lampen). Bij het gewone lezen schuift a.h.w- een, enige woorden groot blikveld raampje van links naar rechts over de tekst. Libbe van der WaL Te Goed voor deze Wereld. H. P. Leopold. Den Haag. Als een amusante satire op de welvaartstaat die geluk en te vredenheid behoort te brengen, treft deze roman van Libbe van der Wal. De welvaartstaat is opgebouwd zoals dat behoort en zoals we die gewend zyn. De lonen zyn hoog, de arbeidsvoorwaarden best. De socio logen weten ten naasteby alles en voor wat ze niet weten, hebben ze een verklaring. Gemeentebesturen richten commissies op ter be studering van Het Jeugdprobleem, uitgevers trachten Jonge auteurs te verleiden tot het schrijven van verkoopbaar materiaal, de handel tracht iedereen vliegen af te van gen, in de sport voert de eerzucht de boventoon, in de Kamer mag al les gezegd worden behalve de waarheid, de platenindustrie maakt geld met waardeloze liedjes en in het leger ja, daar moet men de recruten leren om althans de indruk te maken dat ze iedereen zullen „opvreten die in hun weg komt". Kortom ons wereldje in een notedop. Nu komt daar een zachtmoedige apotheker die een middel uitvindt, Hèdunon genaamd, dat de mens verbetert, zyn kritisch ver mogen verfynt, hy is in staat de >UND£D MORE THAN TEN YEARS AGO. TT H 5TERÖAMSWAN FEATURES SYNDÜSiTE D .U, OVER THE VVORI.O TÓ NCWSRAFERS. V»! Bij de lichtkrant beweegt de tekst, 11 nu opgebouwd uit I ichtpunten, van I rechts naar links onder een stilstaand I blikveld door. ISO 6 200 kolommen ooooonoooff T OOgOOCOOj kolom van 9- OOOOOQQOj 11 lampen Vóór radio èn TV gemeengoed waren, hadden meer dagblad gebouwen dan thans een zgn. lichtkrant, die nieuws bekend maakte in lopend lichtschrift. 6 der duizenden I verbindingsdradenl 5 der tientallen stroomdraden In werkelijkheid ponst men de letters als gaatjes in een band, die tussen tweekontaktborstels doorloopt. programmator En hier kan wit niet meer ver-! hinderen dat zwart zich gaat be- vry den. Hy dreigt met 17—22, zo dat wit wel verplicht is tot: 33 32—28, 19—23; 34. 28x19, 14x23; 35. 30x28, 17—21; 36. 25x14, 21x23; Op 21x14 kan wit remise bereiken door 35—30, 28—22, 42—37, 33—28, 29x9. 37. 42—38, 10x19; 38. 35—30, 8—19,j 39. 50-44, 12—17; 40. 44-39, 17—23 41. 48—43, 5—10 42. 30—24, 19x30; 43. 34x25, 23x34; 44. 39x30, 18—23; 45. 43—39, 10—14; 46. 39—34. 23—28; 47. 33—29, 28—33; wit geeft op. Wits 28e zet gaf zwart de ge legenheid tot een bevrijdingsactie. Maar hoe loopt het af als hier 42—38 of 4641 wordt gespeeld? F. GORDIJN! ©©©©©O OOOOOOj ÖQOOÖÖ OOOOOCM ichtbok 1 kon takten bok| 1 bovenborstel slede met kon takt- stlften in A-vorm miinhni'miidniil Tegenwoordig ziet men meer JlllRlllUllllUllllffl schrijvende lichtreklames. Een nHMlfllMI elektronische programmator a doet dan een ingestelde tekst in lopend schrift in de lichtbak OTKfcrborstei| verschijnen. Alle lampen zijn verbonden met korrespon- derende kontakten. Door daarover een slede te bewegen met stroomvoerende kontakt- stif ten, geplaatst in de vorm der gewenste letter, onstaat lopend lichtschrift. droden die door een ponsgat kontakt moken

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 8