Waarom roken steeds meer mensen juist Hunter Filter Concert Residentie - Orkest bevredigde slechts ten dele kunst kc\leiöoscoQP KUNSTSCHILDER GERARD VAN VLIET 85 JAAR Omdat Hunter Filter dé sigaret is voor rokers die geen filter willen proeven maar 'n sigaret. Probeer gerust alle filtersigaretten, ook komt terecht bij Hunter Filter. Eerst aan het slot de ware bezieling PEWAN N.V. Franse prijswinnaars LEIDSCH DAGBLAD WOENSDAG 24 NOVEMBER 1965 VIJFDE BLAD Aafje Heynis in Kindertotenlieder rijkdom van orkestrale kleuren voor toverden. welke deze onvergankelijke partituren inhouden. Aan de De- bussy-trlptiek ontbraken de voor vrouwenkoor vocaliserend geschreven Sirènes. maar deze twee delen in hun onmetelijke genuanceerdheid en on begrensde fantasie, zfjn reeds zulke hoogtepunten in de orkestliteratuur, dat men er reeds ruimschoots door verzadigd wordt. En wat Ravel In z(Jn „La Valse", met reminlcenties aan Schubert. Strauss en Chabrier presteert, getuigt van een haast ongeloofwaardig ge raffineerde instrumentatie-kunde. Met de Boléro behoort deze wals tot zijn „populairste" composities; don kere flarden uit het stervende We nen, uitgroeiend tot een obsederende klankenorgie met een schokkende cli- j max, welke haar weerga niet kent. i Van Otterloo wist hier het bezielde orkest tot het hoogste élan op te Gegrepen door ware Inspiratie, kwamen allen op het toppunt van hun kunnen in een onvergetelijke interpretatie. Waarmee dit concert, dat slechts gedeeltelijk bevrediging had kunnen geven, gelukkig een glorieus einde vond. Dat heeft veel goed gemaakt! H. Reina Prinsen Stemde de sterk heterogene samenstelling van het derde pro- tamma van het Residentie-Orkest in dit seizoen al teleurstellend, pg meer was dit het feit, dat de beroemde bariton Gérard Souzay P wiens komst een ieder zich gespitst had. wegens griep verstek [oest laten gaan. Natuurlijk had men op het laatste ogenblik in de altzangeres afje Heynis een waardige plaatsvervangster gevonden. ZU is met de „Kindertotenlieder" n Mahler, daterend uit de jaren II1904 door en door vertrouwd, iar wü misten In haar voordracht t innerlijk diep-bewogene, het iglsch-aangrjjpende en het ontroe- nde, dat het speciale kenmerk dezer Bziek intussen wel enigzins tot leux jeu" geworden Is. Merkwaardig, hoe Mahler in een pr hem gelukkige tijd zich aange- pkken voelde tot de sombere fcsten van Rückert, waarin hij jkbaar eigen noodlot duidelijk orvoeld heeft. Met bescheiden middelen is Mahler verk gegaan en hij heeft de niet p peilende lyriek van Rückert op ger plan geheven. Smart en wan- op domineren, met eerst aan het it een doorbrekend licht van berus- ig. Aafje Heynis leek speciaal in „In diesem Wetter, in diesem aus" nauwelijks tegen haar taak gewassen, te zeer als haar te wei- krachtig volume overstemd werd or het orkest, dat intussen bepaald evenmin nauw met de typische ihlersfeer verbonden leek. ïoe zeer wij de technische capa- eiten van Aafje Heynis ook moch- waarderen, in psychisch opzicht oot zij over het algemeen tekort kon zij ons de verwonderlijk aan- Ipende, verklankingen van bijv. Ilona Durigo of een Kathleen rrier niet doen vergeten. Helaas moesten de aangekondigde ch-aria's vervallen. Jaar aan voorafgegaan was de mfonie no. 8 In b. kl. van Schu it. in haar tweedeligheid „onvol- Id", maar muzikaal beschouwd ar ons gevoel wel degelijk „vol- id". Nieuwe verrassingen werden rin niet geboden, hetgeen ook enlijk een onmogelijkheid is, al ■ft zij het orkest nog zo veel gele- iheid tot het uitleven van zijn Qgerig-vloeiende expressieve ver- jgens. Aan die eis werd ontegen- gelijk voldaan, meermalen helaas iter in te langzame tempi, die Van terloo blilkbaar in deze symfonie tfereert. doch waardoor zij aan inning inboet. Genoegzaam spanning ontbrak al tnzeer in de seriële „Orchester- riationen" van Anton von Webern, Ike na de pauze een waagstuk donken. Een nieuwe wereld, open- art zich bij deze volgeling van hönberg, die evenwel spoedig een laai eigen weg is Ingeslagen. Om gecomplimeerde muziek, die uit talloze brokstukken Ijjkt te bestaan tot eenheid samen te smeden, be hoort als onherroepelijke voorwaarde het „geloof", zowel bij de dirigent als de vertolkers. Dit geloof in deze mu ziek leek ons niet aanwezig. Daarom werd ztf slechts tot een opeenstape- Altzangeres Aafje Heynis en dirigent Van Otterloo. (Foto LD./Holvast) ling van fragmenten, die ook in intel lectueel opzicht slechts een flauwe afspiegeling gaveri, van de intenties van de componist. Over de levens vatbaarheid van dit tot het uiterste samengebalde werkje en de daarin voorkomende inventies, kan men ein deloos discussiëren. Voor ons staat vast, dat aan een overtuigende re productie de hoogste eisen gesteld moeten worden. Dit was nu nog niet het geval. Het mysterieuze, dan wel warm bloedige, meeslepende en tenslotte fascinerende musiceren kreeg eerst zjjn volle rechten in de geniale „Noc turnes" van Debussy „Nuages" en „Fêtes" en de wellicht nog genia lere „La Valse" van Maurice Ravel, muziek, waarin Van Otterloo en de zynen alle briljante effecten in een Geerligsprijzen toegekend De Reina Prinsen Geerligsprijs voor Zuid-Afrika 1965 is toege kend aan de heer A. P. Brink, voor zijn romans "Lobola vir die lewe en die ambassadeur"De jury voor deze prijs bestond uit prof. dr. G. Dekker, dr. E. Linden- berg en prof. dr. D. J. Opperman, met als adviserend jurylid prof. dr. W. E. G. Louw. De Reina Prinsen Geerligsprijs 1965 voor België en Nederland werd vanmiddag in de aula van de Universiteit van Amsterdam uitgereikt aan de 25-jarige Henk van Kerkwijk uit Haarlem voor zijn verhalenbundel Geweer met terugslag". Eervol vermeld wer den de 23-jarige Lidy van Maris- sing uit Kortenhoef voor haar ge dichtenbundel „Aan de strop van de stilte" en de 24-jarige Peter Andriesse uit Amsterdam voor zijn verhalenbundel „Hef web". De jury, bestaande uit mevrouw Nel BreevoortNoordzij, W. M. B. Klooster (Willem Brandt), Kees Stempels. Julien Weverbergh en Paul de Wispelaere, had dit jaar de keus uit 35 inzendingen, waar onder 16 verzenbundels en een toneelstuk. Dante-expositie in Maagdenhuis Ter gelegenheid van het 700ste ge boortejaar van Italië's grote dichter Dante Alighieri, zal van 30 november t/m 21 december een tentoonstelling gewijd aan zyn meest vermaarde werk de Divina Commedia (Godde lijke Komedie) worden gehouden In het Maagdenhuis in Amsterdam. Deze tentoonstelling ls georgani seerd op Initiatief van en door de leden van Arlecchino, het dispuut van de studenten in het Italiaans aan de universiteit van Amsterdam, bijgestaan door leden van de weten schappelijke staf. By de opbouw ls er naar gestreefd om vooral ook de geïnteresseerde leek een zo helder mogelijk beeld te geven van Dante's meesterschap. De tentoonstelling In de hal van het Maagdenhuis «Spui 21) ln Amsterdam wil enkele gedach ten uit Dante's Inferno (hel), Pur- AUTOMOBIELBEDRIJF HOUTWEG 7-8 DEN HAAG (bij 't Malieveld) TEL 18.21.43 De Amsterdamse schilder en tekenaar van oudAmsterdam Gerard van Vliet, een bekende figuur in het Amsterdamse en Ne derlandse kunstleven, hoopt 10 december zijn 85ste verjaardag te vieren en tevens het feit te gedenken dat hij gedurende 60 jaar ver schillende functies heeft bekleed in de beeldende kunstenaars organisaties. Kunstzaken Amsterdam, prof dr. N. R. A. Vroom, hoogleraar directeur Rijks Academie van Beeldende Kun sten. Op initiatief van een aantal vrien den en bewonderaars heeft zich een comité gevormd met het voornemen Gerard van Vliet tijdens een re ceptie zaterdagmiddag 11 december in het ICC te huldigen. Gerard van Vliet is 15 jaar pen ningmeester geweest van de Jury voor de .Koninklijke subsidie" voor vrije schilderkunst en 20 jaar secretaris Glazenier Copier onderscheiden BIJ de opening van de „10th inter national exhibition of ceramic art" te Washington werd een van de v(jf „awards of excellency" verleend aan de glazenier A. D. Copier, wiens werk deel uitmaakte van de Nederlandse inzending voor deze tentoonstelling. Er waren kunstenaars uit 37 landen met hun werk op deze tentoonstelling vertegenwoordigd. van de Hendrick de Keyser-school. Hij is nog (sedert 1946) tweede secre taris van het Ned. Kunstenaarsge nootschap. Verschillende buitenlandse onder scheidingen vielen hem ten deel, o.a. van de Franse regering „Officier de l'instruction publlque". Van het ere-comité maken o.m. deel uit: mr. H. J. Rein ink, direc teur-generaal van de Kunsten en buitenlandse culturele betrekkingen, mr. J. F. M. Jansen, plv. chef der afdeling Kunsten van het ministerie van Crema, mr. J. van der Hoeven, particulier secretaris van H. M. de Koningin, mr. A. de Roos, lid van de Raad van State, oud-wethouder voor Rotaprcntcn van Aad Veldhoen in „De Ruif" Van maandag as. af bot en met 24 december zal een aantal rotapren- ten van Aad Veldhoen te zien zijn ln „De Ruif" Jan Vossensteeg 59. Burgerij-concert 'Sempre Crescendo' Zoals kort geleden gemeld, zal het uit 1831 stammende Leidsch Stu denten Muziek-Gezelschap „Sempre Crescendo" maandagavond as. in de Stadsgehoorzaal weer zijn traditio neel „BurgerU-concert" geven. Het programma, dat onder dlrec- tie van André Presser wordt ultge- voerd. luidt als volgt Ouverture j „Alceste" van Von Gluck: Piano concert no 1 van Tsjalkowski. Derde Brandenburgse Concert van Bach en „Landerkennung" van Grieg voor Herenkoor en Orkest. Piano-solist is mr. H. van Gun- steren, erelid van „Sempre", die enige Jaren geleden reeds soliëerde met het piano-concert van Grieg en toen grote bijval oogstte. De koorrepetitor is Louis van Wijn gaarden, die reeds eerder zfjn krach ten aan het koor heeft gewijd Het zelfde programma komt ook tot uitvoering op Sempre's Galaconcert op 8 december. Piet Kiel jr. directeur Muziekschool Haarlemmermeer De Stichting Muziekschool Haar lemmermeer, heeft de heer Piet Kiel benoemd tot directeur van de muziek school welke in oprichting is. De heer Kiel zal per 1 januari a.s. z(jn werkzaamheden beginnen. De eerste maand zal hfj voorbereidingen tref fen. In februari hoopt men met de muziekschool te kunnen beginnen in Hoofddorp, Nieuw-Vennep, Badhoe vedorp en Zwanenburg. Men ls voornemens om als leer krachten aan te trekken, muziekle raren die al in Haarlemmermeer zijn gevestigd, maar nu min of meer een privé-praktijk uitoefenen .Vooral bij de muziekverenigingen en zangkoren in Haarlemmermeer is men bijzonder ingenomen met de stichting van een muziekschool. Men hoopt op deze ma nier meer leden te kunnen aantrek ken, waarbij de verenigingen zelf worden ontlast van opleiding geven, zoals tot nu toe gebruikelijk was. De heer Piet Kiel Jr. «28) woont thans in Driebergen, waar hij privé- 1 essen geeft aan ongeveer 30 leer lingen. Daarnaast geeft hij lessen op enkele scholen in Amsterdam. Hij is dirigent van het Aalsmeers koor, af deling Toonkunst. Piet Kiel, die aan het conservato rium orgel en piano studeerde, staat, bekend als een uitstekend cantor-or ganist. Voor de N.C.R.V. geeft hij concer ten en begeleidt hij ensembles. Ondanks dit alles vindt hij ook nog tijd voor componeren. In Haarlemmermeer beschouwt men Piet Kiel als een bijzonder goede keus. Overigens heeft het gemeentebe stuur. dat de muziekschool heeft hel pen opzetten, vele sollicitanten ge had voor de functie van directeur van de muziekschool. De heer Piet Kiel zal zo spoedig mogelijk in Hoofddorp komen wonen. De verwachtingen zijn dat de school met ongeveer 250 leerlingen zal starten, maar dat het aantal bin nen enkele Jaren tot zeker duizend k vijftienhonderd zal zijn aangegroeid. Hoewel ln eerste instantie zal wor den begonnen met een theoretische muzikale vorming, zal in de toekomst ook Instrumentaal les gegeven wor den. De eerste t(jd zullen de lessen in schoollokalen worden gegeven. Tz.t. zal er ongetwijfeld een aparte mu ziekschool worden gesticht. gatorio (Louteringsberg) en Para- diso (Paradijs) op eenvoudige plas tische wijze illustreren. Het meest in aanmerking kwamen ongeveer 30 passages, waarin Dante een concrete voorstelling geeft van bepaalde personen en steden wegens verdienste of kwalijke reputatie. Ter illustratie van deze passages is ge bruik gemaakt van afbeeldingen uit enige zeer oude codices en van 15de eeuwse Venetiaanse houtsneden, met als enige uitzondering de Charon- figuur, een fragment van Michel Angelo's „Laatste oordeel". De Ita liaanse teksten zijn voorzien van één of meer vertalingen van de hand van verscheidene Nederlandse verta- Poolse architectuur in de belangstelling C C De ambassadeur van Polen in ons land, de heer S. Albrecht, heeft gis teren een tentoonstelling over de Poolse architectuur van 1959 t/m 1962 in een van de grafelijke zalen op het Binnenhof in Den Haag ge opend. De expositie die t/m 8 de cember geopend biyft, geeft door foto's een beeld van de bouwactivi teit in Polen. Ambassadeur Albrecht. die zelf ar chitect is, zei te hopen dat de ten toonstelling een stap zal zijn in de richting van nauwere contacten tus sen Nederland en Polen. Verder werd in de Rolzaal het woord gevoerd door drs. B. J. E. M. de Hoog. chef van de afdeling Inter nationale culturele betrekkingen van het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen, en prof. dr. T. D. Szafer, architect en hoogleraar aan de Technische Hogeschool te Krakau en aan de Academie voor Schone Kunsten ln Warschau. De openingsbijeenkomst werd bij gewoond door talrijke Nederlandse en buitenlandse autoriteiten, o.w. ambassadeurs. Expositie van ikonen in Utrecht In het Aartsbisschoppelijk Mu seum in Utrecht is vandaag een tentoonstelling geopend van iko nen, die afkomstig zijn uit de Bal- kanlanden. Zij maken deel uit van de collectie Schweizer. Deze Zwitserse uitgever kocht de ver zameling onlangs van de tuinman van de laatste Roemeense mo narch. De hof tuinman slaagde erin om met een groot aantal ikonen naar het vrije Westen te vluchten. Het ls de derde keer binnen enkele Jaren dat een expositie van ikonen in Utrecht is te zien. In 1959 werd het kembezit van het Ikonenmuseum Recklinghau sen in de Domstad tentoongesteld, in 1962 ikonen uit de verzameling Am- berg. De nu geëxposeerde collectie Schweizer is thans voor de eerste maal te zien buiten Zwitserland. Na Utrecht verhuizen de kostbare ikonen naar Darmstadt. „Arabella" van Richard Strausz in Rotterdam Dinsdag a.s. zal de opera van de Stadtische Bühnen van Miinster in de schouwburg ln Rotterdam één voorstelling geven van de „Lyrische Komödie Arabella" van Hugo von Hofmannstal met muziek van Ri chard Strausz. Deze opera zal worden gedirigeerd I door ReLnhard Peters. General Mu- sikdirektor van de Opera van Mün- ster. De regie is van Werner Jacob, décors en kostuums van Bemhard Dilling. De koren staan onder leiding van Fritz Böliert. De hoofdrollen worden vertolkt door: Rudolf Bauts (Graf Waldner), Patricia Sage (Ade laide. zyn vrouw), Edeltraut Blanke en Ruth Zimny (hun dochters), Gotthard Kronstein (Mandryka), I Fritz Kotscha «Matteo, officier) en I Kai Hansen «vereerder van Arabella). Zoals gisteren is vermeld is de Prix Goncourt toegekend aan Jacques Borel (l.) en de Prix Renaudot aan Georges Perec. Beidt prijswinnaars staan nu in het centrum der Franse literaire belang- stilling

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 15