Bob Dylan:
volkspoeet
die gromt
s een geboren organisator
Gé Hofenk
TOPPERS
Ervaring
Kosten
Regeien
a
O
Eerste plaat
Stylist
Negentienjarige Hagenaar wil
tieners ook tot positieve dii
bewijzen, dat
in staat zijn
Een jongeman uit Oegst-
geest in de wandeling
Turk genaamd heeft
geprobeerd een serie
blauwgeschilderde cement-
zakken aan de man te
brengen door met veel
misbaar een expositie in
de Leidse Boerhaavezalen
te organiseren. De ope
ningsavond imet beat-
groep) werd een totale
flop.
Diezelfde avond werd in
de Leidse Stadsgehoorzaal
een tienershow georgani
seerd met hetzelfde resul
taat. Nauwelijks honderd
Leidse jongeren hadden
belangstelling voor Don
Mercedes en ZZ.
Het Leidse jeugdontmoe-
tingscentrum „In den Mo
riaan" wordt vanavond
om acht uur herschapen
in een nachtclub: het pro
gramma vermeldt o.a.
„danseurs en danseuses,
goochelaars" enz.
verwijderd hebben, een
herinnering aan dat pro
gramma blijft gehand
haafd in het nieuwe tie
nerprogramma „Fanclub".
Dat is namelijk een gran
dioze flop.
Een opmerkelijk verschijn
sel op de Leidse hitparade
van deze week: twee num
mers van Haagse beat-
groepen. Motions en Gol
den Ear-Rings gooien ho-
cgen. The Golden Ear-
Rings komen 11 december
naar Leiden op initiatief
van de Twenty Society.
BDB DYLAN is zanger
van professie, hoewel in
gewijden zeggen dat hij nau
welijks kan zingen. Zijn zingen
is meer een soort gegrom, een
diepe keelklank, die echter, vol
gens diezelfde ingewijden, zeer
muzikaal is.
Bob Dylan is 24 jaar. Een
wat slordig geklede jongeman
met lange warrige haren. Zijn
spijkerbroek is een soort v oor
logsverklaring aan de gezeten
burgerij, evenals zijn kreukelig
shirt. Hoewel bekend is dat hij
verblijf houdt in de United
States is zijn woonplaats alleen
aan zeer intieme verwanten be
kend. Hij is gespecialiseerd in
zelf geschreven teksten en mu
ziek. die niet alleen door hem
zelf worden gezongen. Deze
folksongs vinden vertolkers als
Jacques Senf gaat naar hij aanneemt niet
militaire dienst. Dat is jammer voor het
lederlandse leger: deze 19-jarige Haagse jonge-
lan beschikt over organisatietalenten, die hem
bij wijze van spreken) rechtstreeks naar het
eneraals uniform zouden voeren. Als een veld-
eer, die een krijgsverrichting van fase tot fase
litstippelt maakt Jacques Senf zijn plannen voor
venementen, waarvan de Nederlandse jeugd ver-
laasd gaat opkijken.
Wat te denken bijvoorbeeld van een massale kalkoeneetpartij-
mex-beat-festijn op Ttoeede Kerstdag voor maar liefst 1000 tie-
irs? Fabeltjes? Geen sprake van. Jacques Senf staat er garant
)or en dan gebeurt het ook. Vandaag is het een grote dag voor de
lagse „artist-promotor"een van de grootscheepse evenementen
ie. de laatste maanden aan zijn creatieve geest zijn ontsproten
ng vanmiddag om kwart over drie van start. Op dat moment vul-
tn zich de Haagse Houtrusthallen met tussen de drie en vier-
nzend jonge beat-enthousiasten, die kwamen luisteren naar een
m de bekendste Engelse groepen van het ogenblik: The Kinks. De
etto opbrengst van dit jeugdfestijn waaraan onder andere mee-
erken Margie Ball en The Golden Ear-Rings is bestemd voor het
mingin Wilhelmina Fonds voor kankerbestrijding.
Donderdagavond kwam het 250
sterke „leger" van generaal
bijeen voor de laatste be-
reking. Toen werd het tijdsche-
opgesteld voor een bezigheid
misschien het best betiteld kan
ffden met „Operatie-Jacques".
lissen twee uur en kwart voor drie
indaag moeten de Haagse Hout-
athallen namelijk worden her-
hapen van sporthal en indoor-
nnisbanencomplex tot een con-
rtzaal, inclusief podium, ge-
dsinstallatie, consumptietenten
zitplaatsen voor 4000 tieners, een
rwei dat alleen maar gesmeerd
n verlopen als de zaken van te
ren goed zyn geregeld.
„Er zijn in Den Haag 121.000 tie
ners. of liever, mensen tussen de
16 en de 25 jaar. Het moet luk
ken". Jacques Senf is er rotsvast
van overtuigd. Hij kan die over
tuiging schragen met zijn ruime
ervaring in het „vak" onlangs
opende hij in Scheveningen het
grootste beat-centrum van Neder
land: alle weekeinden gemiddeld
duizend jongelui over de vloer
Daar blijft het niet bij. Hij zit
:door:
Marius van Rijn
vaak verachte tieners ook wel tot
andere dingen in staat zijn dan
waarover de kranten steeds schrij
ven. Jacques geeft dan ook vol
mondig toe dat hij een idealist is.
Dat houdt niet in dat hij niet za
kelijk is. De financiën worden
secuur in de gaten gehouden. Dat
moet ook wel ook. want hier volgen
een paar bedragen, die illustreren
wat er voor een festijn als dat
van vandaag komt kijken: zaal-
huur 2000 gulden, The Kinks (voor
een half uur spelen) 2500 gulden
en dan zijn er zaken als BUMA
rechten, omzetbelasting, verma
kelijkheidsbelasting en dergelijke.
Eindeloze besprekingen met politie
en brandweer, die zeer stipte eisen
stellen, besprekingen met managers
en allerlei mensen, die op een ande
re manier bij de zaak zijn betrok
ken eisen Jacques de hele dag op.
Polydor staat in principe garant
voor een eventuele mislukking.
artistieke en historische be
roemdheden Marlène Dietrich.
Pete Seeger en Johan Baez.
Bob Dylan is geboren in Duluth.
Minnesota. Weglopen van huis
bleek al spoedig één van zijn spe
cialiteiten te zijn. Op zyn tiende
verliet hij voor de eerste keer zijn
ouderlijk huis. Zes keer probeerde
hij het daarna nog en steeds weer
werd hij in de kraag gegrepen door
de politie. Zijn eerste tocht ging
naar Chicago, maar nog voor de
politie hem vond had de jeugdige
zwerver zijn eerste gitaar gekregen
van een straatzanger. Muziek in-
duizend opgewonden jongelui in
goede banen te leiden, valt niet
mee. Jacques Senf heeft er wat
op gevonden. „Politie in de zaal is
fout. Dat hitst de jongens alleen
maar op. We hebben een eigen 250
man sterke ordedienst, samen
gesteld uit vrienden en bekenden.
Die mannetjes zitten door de ge
hele zaal en hebben allemaal hun
eigen taak. En er is nog nooit iets
voorgevallen tijdens mijn concer-
boordevol plannen. „Kijk, dan heb
ik weer een idee. Dan ga ik ach
ter mijn bureau en schrijf het op.
De hele dag denk ik er aan en
dan werk ik het uit". Hij kijkt
wat dromerig voor zich uit alsof
hem weer nieuwe beatvisioenen
voor de geest komen. „Een privé-
leven heb ik niet meer. Dag en
nacht ben ik met dit werk bezig.
Eigenlijk- ben ik alleen zondags in
de kerk een beetje mezelf". Met
zijn charitatieve beat-festijnen wil
Jacques Senf aantonen, dat de zo
Dat regelen zit Jacques Senf ln
bloed. „Ik was tien jaar toen
voor 200 kinderen een soort va-
atiebezigheden op touw zette",
rtelt de blonde Jacques, die op
•jarige leeftijd voorzitter van een
msvereniging werd en op zijn zes
inde begon met het huren van
iltjes om beat-groepen in die
d in opmars te laten spelen,
in hobby organiseren en wer-
a met artiesten werd enkele
landen geleden zijn beroep: toen
«1 hij in dienst bij de grammo-
)nplatenmaatschappij „Poolydor"
Haag. Zijn functie daar
"d artist-promotor, wat zoveel
zeggen als manager-voor-een-
ileboel-artiesten-te-gelijk. Jac-
ies Senf maakte historie in het
sagse beat-leven. Zijn eigen dan-
Marathon, waar hij in de week
je bekende en minder beken-
groepen laat optreden, kreeg gro-
bekendheid en gestimuleerd door
t succes waagde Jacques zich op
september aan zijn eerste grote
mement. een „Tiener-top-show"
de Haagse Houtrusthallen, waar
in de opbrengt net als van-
mg bestemd was voor het
WF. „Het vieï wat tegen", vindt
tojues. „We konden maar 500
dden afdragen, maar vandaag
ïdt het beter, daar ben ik van
Jigd. We gaan zeker driedui-
ad gulden bij elkaar brengen",
i beat-festijn met een paar
Voor Jacques Senf zit er niet zo
veel winst in als sommigen wel
willen beweren. „In de twee jaar
dat ik nu geregeld evenementen
organiseerd heb ik precies 350 gul
den voor mezelf overgehouden".
Met een zekere afschuw praat hij
verder over de mijlenhoge kosten-
barrières, die bijna wekelijks moe
ten worden genomen. Drukwerk,
reclame, reiskosten, en niet te ver
geten de belastingen drukken als
een loden last. Maar Jacques gaat
blijmoedig door. Er staan nog veel
grotere dingen op stapel in het
brein van deze jonge Hagenaar.
In het begin van het volgend
jaar begint Jacques Senf een orga
nisatiebureau. Dat is niet helemaal
hetzelfde als een impressariaat-,
maar het lijkt er wel een beetje
op. Na het al eerdergenoemde kal
koen-festijn in zijn eigen beat-ca-
sino in Scheveningen op tweede
kerstdag volgt uniek voor Ne
derland in de nacht van de eer
ste januari een oliebollenbal. Van
één tot zes wil Jacques de Haag
se jeugd het nieuwjaar laten in-
dansen. „Dan zijn ze van de
straat ook", somt hij op, druk pra
tend over al zijn plannen.
Plannen, waarbij men, als ze
niet afkomstig waren van een
jongeman die bewezen heeft
wat hij organisatorisch in zijn
mars heeft zou denken dat
het ongerijmde fantasieën zijn.
Voorlopig hoogtepunt in de
carrière wordt (en Jacques is er
al druk aan bezig, samen met
de 24-jarige Peter van den
Abeelen) een 24-uurs-show,
die het komende voorjaar drie
maal in Nederland en drie maal
in België gaat draaien en waar
voor de televisie belangstelling
schijnt te hebben.
Dit is de ingang van het
beat-casino, dat Jacques Senf
drie weken geleden in Scheve
ningen opende. In de zomer
maanden blijft in dit EMS-
pand het bekende ..Ober-
Bayern" gevestigd.
(Foto LD./Hoivast)
■ic Bob Dylan. Amerika's
grootste troubadour over wie
een criticus eens zei: ,.De he
mel mag weten, waar Dylan al
die techniek en die rijke verza
meling liederen vandaan haalt.
Commentaar van Bob: ..Oren
en ogen wijd open houden
LDTOPTIENLDTOPTIENLDTOPTIEN
o,
O
E-
Q
2
w
E-<
Oh
O
E-
Q
,-j
1 Yesterday (Paul McCartney)
2 This strange effect (Dave Berry)
3 Here It comes again (Fortunes)
4 Sirtaki (Trio Hellénique)
5 Get off of my cloud (Rolling Stones)
6 Wasted words (Motions)
7 The Incrowd (Ramsey Lewis Trio)
8 Please go (Golden Ear-Rings)
9 Eve of destruction (Barry McGuire)
10 The well respected man (The Kinks
3
tu
2:
a
O
ui
N3IJdOJ,aiN3IJ,dOJ,aTN3II,dOJ,ai
DE ZAAK VOOR LEI
UIT
VOORRAAD
LEVERBAAR
DE ZAAK VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN
Muziek, en
grammofoonplatenhandel
HAARLEMMERSTRAAT 66
trigeerde hem: toen hy 15 was,
leerde hy zichzelf piano en mond
harmonica spelen. Het eerste liedje
dat hij in deze tijd schreef, droeg
hij op aan Brigitte Bardot. Ruste
loos bleef hy verder trekken, voor
zover hy er de kans toe zag. Hy
kwam by een circus terecht, liftte
van New Mexico tot South Dacota,
en van Kansas tot Californië. Vast
besloten om eens de legendarische
Woody Guthrie op te zoeken. Hy
vond hem in New Yersey en een
paar maanden later brachten Dy
lans rauwe stem en de sterk beel
dende kracht van zyn teksten de
vereniging van volksmuziek-en
thousiastelingen die in Greenwich
Village samenkwamen, in rep en
Bob Dylan was twintig toen hy
zyn eerste grammofoonplaat maak
te: een eenvoudig met Bob Dylan
aangeduide L.P., die door critici
enthousiast werd beoordeeld. Men
noemde hem de meeste creatieve
volksmuziek-kunstenaar die sinds
Woody Guthrie naar voren werd
gebracht. Vanaf dat moment wordt
zyn naam overal genoemd: zyn
platen staan aan de top van de in
ternationale hitparades. Overal in
de VS is hy inmiddels opgetreden.
Tot zelfs in Carnegie Hall toe. Bob
Dylan, zanger, componist, poëet,
humorist en spreker, heeft zich in
deze betrekkelyk korte tyd ont
wikkeld tot een zeer creatieve
kracht op het gebied van de Ame
rikaanse volksmuziek van deze tyd.
Dylan, zeggen zy die hem kennen,
is een diep bewogen jongeman, die
zyn visie op het wereldgebeuren op
een unieke en poëtische wyze ge
stalte geeft. Zijn opnamen zyn by-
zonder populair. Zyn succes is niet
van voorbygaande aard. Sinds de
dagen van Leadbelly en Big Bill
Broonzy zyn gevoelens van verbit
tering, angst en hoop niet meer zo
bewogen en gloedvol vertolkt als
door Bob Dylan wordt gedaan. Door
Leadbelly en Broonzy is hy sterk
beïnvloed, evenals door Hans Wil
liams, Muddy Watery en Big Joe
Williams. Zyn midwestern styl.
zyn vakkundige beheersing van de
zg. „talking blues" en zyn cynisme
zijn rechtstreeks te herleiden tot
Woody Guthrie.
Boby Dylan is een dwingende
stylist, zyn tekst is pure poëzie
van deze tyd. Zyn zingen is welis
waar een sterk persoonlijke aange
legenheid, maar zyn styl ontwik
kelt zich steeds meer. De opmerke-
ïyke herleving van de volksmuziek
in de laatste jaren, niet alleen in
Amerika, maar nu ook in ons land
en in geheel West-Europa, heeft
verschillende jonge zangers in de
bekendheid gebracht. Sommigen
volgen de volksstyi, anderen de
stadsstyl, Dylans muziek is nog het
meest verwant aan de laatste soort,
maar zyn liederen zijn eigeniyk zo
afwykend dat ze niet in een be
paalde styl zyn onder te brengen.
By Dylan is de volksmuziek
geen modeverschynsel: hy hanteert
de thema's eenzaamheid, angst
vryheid en wanhoop op een haast
schokkende, in elk geval originele
manier. Zyn muziek is een compro
mis tussen de negerblues en de
„country music". Pete Seeger zei
nog onlangs van hem: „Bob Dylan
wordt Amerika's grootste trouba
dour, ais hy tenminste niet ex
plodeert." Een in de VS zeer ge
respecteerd criticus zei van hem
„De hemel mag weten waar Dylan
al die techniek van de ndet op
schrift gestelde grootsheid van het
volkslied en de ryke verzameling
van negerliederen vandaan haalt!"
Bob Dylans commentaar hierop
is: „Je moet je ogen en oren wyd
open houden. Ik zuig alles wat op
me af komt. in me op. Na een tyd
komt het vanzelf weer boven".