Gé Hofenk Veertig Leidse verpleegsters maken hun platendebuut Sanne Sannes maakt film van losse' foto's TOPPERS Goodwill Diaconcsscnhuis gaat onder meer met grammofoonplaatjes goodwill kweken Veertig Leidse verpleegsters maakten deze week haar de buut op de grammofoonplaat. De kapel van het Diaconessen- ziekenhuis werd daartoe her schapen in een complete op namestudio en hoewel ze erg nonchalant deden: de veertig meisjes, die het Diaconessen- koor vormen, waren echt wel zenuwachtig toen woensdag avond het kritieke moment van de opname aanbrak. Maar ze deden het uitstekend en toen de plankenkoorts was over wonnen, klonken de heldere meisjesstemmen precies zoals dirigent A. van Kapel het had gewenst. Er is de afgelopen weken dan ook stevig geoefend in de stijl volle kapel, die centraal in.het hypermoderne Leidse Diacones- henhuis is gelegen. Het kostte heel wat moeite om de meisjes met haar steeds wisselende dien sten, cursussen en vrije dagen steeds bij elkaar te krijgen, maar dank zij omzettingen en wisselingen is dat aardig gelukt. „Het zijn allemaal meisjes uit de vooropleiding voor verpleegster" vertelt de heer A. van Kapel, die het Diaconessenkoor onder zijn hoede heeft genomen. schledenis letterlijk en figuurlijk onvergetelijk worden, want de re sultaten worden voor het eerst op de plaat vastgelegd. De heer Van Kapel is als muziek leraar verbonden aan het Christe lijk Lyceum in Leiden en aan hem was de niet geringe taak om de meisjes in ongeveer anderhalve maand klaar te stomen voor een grammofoonplaatopname. „We zijn in september toen de nieuwe op leiding aankwam begonnen. Het waren allemaal meisjes zonder er varing en er zitten ook nu nog maar een paar oudere krachten in het koor", zegt de heer Van Kapel. Het Diaconessenkoor is veel ouder. Het bestaat in feite al sedert de oprich ting van het ziekenhuis zo'n 65 jaar geleden en het maakte in de periode bloeiende en minder bloel ende tijden mee. Het jaar 1965 zal echter in de Diacones senkoorge- LDTOPTIENLDTOPTIENLDTOPTIEN t— -3 O 3 CL, O E-1 O _l w fp O. O E- Q 1 Eve of destruction (Berry McGuire) 2 Shame and scandal in the family (Shawn Elliot) 3 Help (Beatles) 4 Satisfaction (Rolling Stones) 5 Here it comes again (Fortunes) 6 Look through any window (Hollies) 7 Slrtaki (Trio Hellénlque) 8 This strange effect (Dave Berry) 9 Yesterday (Paul McCartney) 10 When I get home (Searchers) NmdOiaTN3LLdOJ.CnN3LldOJm De aanleiding tot deze opname is het streven van het Diaconessen- huis naar goodwill. Waarom zou in een tijd dat bedrijfsleven en over heid allemaal het nut inzien van de zogenaamde „public relations" en daartoe uitgebreide ins tan Ges in het leven roepen, een ziekenhuis daar aan niet meedoen? .Het is onze be doeling om onder meer via dit plaatje goodwill voor het diaco nessen huls te kweken bij mensen in Leiden en omgeving", verklaart ge neesheer-directeur dokter P. A. Coumou. „We willen een soort vriendenkring van ons ziekenhuis vormen, een groep mensen, die be langstelling heeft voor ons werk en die bijvoorbeeld ook financieel iets wil doen. Ons ziekenhuis wordt na melijk helemaal niet gesubsidiëerd en daardoor zijn er altijd dingen, die je eigenlijk graag zou willen doen, maar die financieel onmoge lijk zijn". Dokter Coumou hoopt door de goodwill-actie, waarvan het deze week vervaardigde plaatje deel uitmaakt een plaatsje voor het Diaconessenziekenhuis in te ruimen in de harten van vele oud-patiën ten, belangstellenden en leden van kerkelijke instanties en tehuizen. Dit is het koor van pleegsters uit het Leidse Dia- conessenhuis kort voor de grammofoonplaatopnamedie deze week in de kapel van het ziekenhuis werd gemaakt. In het liedje „Dank u' de monstreren de meisjes iets van de dankbaarheid jegens de vele gevers die de bouw van het moderne ziekenhuis mogelijk maakten. Geheel rechts de he ren Van Kapel (dirigent) en Selier (begeleider) DE ZAAK VOOR LEI DE ZAAK VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN De plannen voor deze actie zijn nog in een heel pril stadium; het Steuncomité Diaconessenhuis heeft nog wel wat werk voor de boeg. .Hen motief, dat ook een rol speelt in onze goodwill-actie, is een poging om de beslotenheid, die een zieken huis nu eenmaal afstraalt, een beet je te verbreken", zegt dokter Cou mou. „We willen ons ziekenhuis en dat gebeurt ook in andere plaat sen wat meer integreren in de maatschappij." Welke motieven er dan ook mo gen zijn: de veertig jonge verpleeg sters hebben er veel plezier aan be leefd. Sinds vorige week was de zangvreugde helemaal groot: enkele musici van „The Rhytm Club" uit Ledden zorgden voor een moderne begeleiding van het liedje „Dank U", dat daardoor heel plezierig werd om aan te horen. Op de ene tijde van het plaatje, dat aan alle patiënten zal worden meegegeven en ook op andere wijze wordt gedistribueerd staat het koortje, de andere zijde wordt ge vuld met gesprekjes van zusters, patiënten en een toespraak van de heer Coumou. ,,ln den Moriaen" actief Leids jeugdcentrum organi seert vanavond een van de hoogtepunten van het seizoen: Moriaen Songfestival. Vanaf 8.15 uur kan jong talent de eerste stap zetten op weg naar roem. Inzet van de strijd is de Oarel W. Cohen Tervaert-beker. Limerick uit Rehoboth- klanken orgaan van het Leidse Je<ugd- ontanoetingsoentrum .Reho both": „Bij een klein schoorsteen brandje te Dussen Was geen brandweer te zien. Ondertussen Zat die, vol van pleeier. Met jenever en bier Zijn privé-binnenbrandjes te blussen". Gljs van Breukelen (16) Waar blijft Dave Berry's nieu we plaat? Zijn .strange effect- zakt en er is nog steeds niets anders voor in de plaats. Nee, dan Margie Ball. Zij ver scheen prompt na weken lange aankondiging met ..Darling I love you", een bedje zonder nieuw geluid, dat het ondanks alle Veronica-aanmoe diging niet ver zal schoppen. Hit-week jongste loot aan de snelgroeiende stam van Neder landse tienerbladen ls tus sen de regels goot een pittig blaadje, dat niet schroomt het goed-vaderlandse blad eens voor de mond weg te nemen. 8000 OPNAMEN Over een mannen jaagster en heksen OP en om de Allersmaborg in Ezinge (Groningen) a -kort geleden een gedeelte van de opnamen voltooid voor de zeer bijzondere fHm die de fotograaf-cineast Sanne San- nes bezig is te maken. In deze film hebben de fotograaf en de cineast in de persoon van Sannes op wellicht unieke wijze elkaar gevonden. „Op deze manier is het nog nooit vertoond zegt hij zelf. Zijn film wordt dan ook geen machinale registratie van het natuurlijk verloop van bewegingen, maar een gefilmde opeen volging van tevoren gemaakte foto's een achteraf met de film camera in de studio opgenomen foto-serie. Onderwerp: een vrouw die haar vrouw-zijn wil bevestigen door in haar gedachten voort durend de mannen van haar omgeving te provoceren. (Van de tienduizenden foto's die Sanrtes m de loop der jaren heeft ge maakt is verreweg het grootste deel gewijd aan het verschijnsel De nieuwe „foto-film", waarvoor de titel nog bedacht moet worden, zal omstreeks Kerstmis door de VPRO-televisie worden uitgezonden. Verschillende mensen uit stad en provincie van Groningen hebben er direct of indirect aan meegewerkt. In oktober gaat Sanne Sannes eveneens voor de VPRO op het eiland Man in de Ierse Zee. tussen Engeland en 'Ierland het zonderlinge ritueel verfilmen van een anno 1965 nog spring levende heksen-sekte. Sanne Sannes, die vroeger in Gro ningen woonde, waar hij tijdens na zijn studie aan de Academie Minerva als fotograaf begon te e*- f perimenteren met bijzondere ca- f mera-instellingen en vooral ook mei f bijzondere effecten onder het ver grotingsapparaat en bij het ont wikkelen. dwingt met zijn nieuwe experiment de film als het ware de erkenning af dat zij in wezen nog altijd fotografie is. Niet de registratie van het bewogene is es sentieel. maar de beweging die de iegisseur er zelf in legt. Foto's: G. J. Wolffensperger Sannes zegt: „Ik mack dus een verschrikkelijke hoeveelheid foto's -- zo'n 7000 of 8000 stuks waar ik natuurlijk geweldig in ga schif ten. De geselecteerde serie plaats ik in een bepaalde volgorde en dan schrijr ik een draaiboek voor de camera-instellingen. Volgens dat draaiboek wordt dus de serie in 'de studio van de VPRO opgenomen door de filmcamera. In die film gaan we dan knippen om tot een duidelijk gerichte monta ge te komen. Op de montage komt het natuurlijk heel erg aan. zoals trouwens bjj elke film. Er moet dan nog een tekst bU geschreven worden. Dat doe ik samen met Lu cia Campert, de wouw van Remco Cam pert je weet wel, <iie schrij- Belangrijk 1s dus. dat Sannes in zijn nieuwe film niet de waarge nomen beweging zelf laat zien, maar de suggestie daarvan. Vraag van ons: „Dus bijvoor beeld: van een arm die wordt opge heven, krijgt men alleen de begin- stand en de eindstand te zien? Da tussenliggende serie van de beeld opvolging wordt weggelaten?" „Ja zo zou je het kunnen zien. Het ls allemaal veel directer. Het dichtdoen van een deur, het op steken van een sigaret en dat soort dingen is meestal ook helemaal niet belangrijk. Je kunt metmijn methode dan ook abrupter en schokkender werken". HARDERE OVERGANGEN G. J. Wolffensperger uit Amster dam, die voor de VPRO de produk- tie van de film leidt, vult aan: „Bijvoorbeeld die vrouw uit de film van Sannes: als ze zich voor de spiegel mooi zit te maken, krijgt ze plotseling dracula-tanden Dat gaat dan zonder overgang. De schok ix groter. De overgangen zyn ook veel harder dan in een min of meer registrerende gewo ne film." Vraag: Die vrouw In de film, wat ls dat voor een figuur? Sannes: „Zy gaat in haar gedach ten wereld met iedere man op stap. Da ar by beeldt zij zich allerlei si tuaties in. zoals bijvoorbeeld die van een cowgirl, van een lichte kooi, van een stripheldin uit een stripverhaal, waarin se de man nen met een machinepistool neer- maait, enzovoort. Ze speelt voor sichzelf 25 verschillende vrouwsper sonen en bedenkt in die rollen al lerlei manieren hoe ze een man ■ou willen vermoorden. De situaties zijn half-komisch-half-tragisch. Ze is een provocatief meisje dat al les doet wat veel vrouwen eigen lijk zouden willen doen". Het woord „stripverhaal" valt daar zojuist; is het eindprodukt van de film misschien enigszins met een stripverhaal te verge lijken? „Ja, maar het zullen niet alleen verspringende beelden zijn die je te zien krijgt. Er komen ook in elkaar schuivende beelden. En verder zal natuurlijk het ene beeld langer vast gehouden worden dan het an dere. Dat is allemaal zuiver een kwestie van regie. Ik ben tegelijk cameraman en regisseur". Waarom werden de eerste paar duizend foto's op de Allersmaborg temaakt? Sannes: „Om het mooie licht ln het noorden. En die contrasten, die heb je nergens zo. Verder heeft de borg zelf prachtige zalen die we als studio ruimte konden ge bruiken" Wolffensperger weet nog te ver tellen. dat er in Ezinge met onge veer vijftien vaste mensen aan de film werd gewerkt. Er waren zeven vrouwelijke foto-modellen bij, on der wie enige Groninger meisjes. .HEKSENDE' PILOOT Dsn die fflm over heksen op het eiland Man. Sannes zegt: „Het is een soort sekte die kennelijk een bloeiend bestaan leidt. De hoge priester is een voormalige RAF- piloot die ln de oorlog onder ande re bombardementsvluchten boven Duitsland mee heeft uitgevoerd. Zijn vrouw is hogepriesteres. Hun ritueel bestaat bijvoorbeeld uit rondedansen met zwaarden, ge bedsceremonies bfl wierook en kaarsen. Op kussens nemen naak te mensen plaats. Het ls een heel merkwaardige zaak. vol symbolen, die wel iets van het katholicisme weghebben. Ik wil de gebeurtenis sen zo opnemen dat er een be paalde parallel zichtbaar wordt met de godsdiensten der wereld". Erkennen ae een hoger wezen? „Het hoger wezen is hun „ik". Ze geloven wel in het goede van de PUNTHOEDEN „En waar blijft de bezemsteel waar de heks op zit en de punt hoed?" „Punthoeden dragen ae wel de gelijk; ze hebben zelf een punt hoed als symbool in hun brief hoofden! En naar wat lk heb ho ren beweren zijn de rituelen origi neel heksachtig. En voor de reet zal lk het wel zien, eind oktober. Dan ga lk er heen, want dan ls het de grote heksendag. Uit alle delen van En geland komen m dan naar Man toe. De leden wonen namelyk over het hele land verspreid. Op het eiland zit alleen maar een vaste kern. Ik ben er al eerder geweest, om te kijken of lk mocht filmen. Aan vankelijk leek het niet best. Da BBC heeft er ook al een gepro beerd een film te maken. Dat ts toen maar voor de helft gelukt, want de kinderen van de leden, die net ao goed tot de sekte be horen, mochten niet op de film komen. Maar ik heb nu toezegging dat ik alles mag filmen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 13