EEN GEESTELIJKE SNORREBAARD VOOR MEVROUW r i* Overal draagt men Courreges-behalve Parijs in Gemini en schoenen OSCA soft cream Zaterdag 23 oktober 1965 Pagina 3 Weekeindbijlage L.D. Extra (Van onze correspondent in Rome) „We zouden Amerika als voorbeeld kunnen nemen", zei de dokter, „daar delen de vrouwen steeds meer de lakens uit en be nijdenswaardig lijkt mij die toestand niet". De dokter was een Italiaans medicus op weg naar een congres in Den Haag en met wie het toeval ons in de trein naar noord-Italië in een bijzonder belangrijk gesprek had gebracht. Ons punt van uitgang was het huwelijk van ontwikkelde en vooral van „belangrijke" vrouwen: schrijfsters, toneelspeelsters, filmsterren, vrouwen die de aan dacht op zich vestigen door baanbrekend wetenschappelijk werk. dit alles wel te verstaan in Italië. Saint Laurent heeft plannen jom mode voor jonge mensen te \oaan maken, maar dit jaar Jbracht hij nog een haute cou- fure collectiewaaruit u hier een paar modellen ziet. Boven: een lange lichtgroene itijnen avondjapon met hoge tille, klein kraagje en korte nouwtjes. Rechtsboven: Pierre Balmain naakte deze combinatie van ja- witte breitschwanz- nantel, die hij de passende Vaam "Caporal" gaf. Als u ze in Parijs tegenkomt, kunt u er 'leker van zijn dat het haute iture is. Heel de wereld draagt Cour- règes behalve Parijs. De vrouwen die een Dior-pakje of een Ricci-tailleur rijk zijn, zijn niet te tellen, maar u vindt ze niet op de Champs Elysées. „Vreemd", zult u misschien denken, „waar meer dan in Pa rijs zou je nu die typisch Fran se creaties verwachten? Waar eerder dan in Parijs zou je ver wachten ze het eerst in de win kels. het meest op straat aan te treffen?" Het antwoord is: in Berlijn, Londen, New York, Nice desnoods of Perpignan, maar niet Parijs groene tweed tailleur, pewerkt met kastanjekleurig herts- sr. De blouse is van mosgroene jersey, het hoedje van groen hertsleer. beschermend vochtinbrengend als onderlaag voor de make-up Alleen wie op een authentiek cou- turemodel (voor een authentieke paar duizend gulden) uit is, kan in Parijs terecht by Dior, Cardin of collega's aan huis. Ettelijke showuren, drie pasbeurten en een zekere afleveringstij d later kan ze haar Dier of Cardin thuis ver wachten. Maar een Dior-copie, die je dezelfde dag nog kunt dragen en die aanzienlijk minder kost, die vindt je niet in Parijs. Of als er toevallig wel een te vinden zou zijn, dan is dat tegen de regel. Want de Chambre Syndicale (het syndi caat) van de Couture verbiedt de verkoop van patronen en de repro- duktie van couturemodellen binnen de muren van de Franse hoofd stad. En menige frauduleuze copie is al in handen van de politie, in- plaats van op de schouders van een elegante vrouw terecht ge komen. De confectionairs wach ten er zich dan ook wel voor een te duidelijk herkenbare copie in Parijs op de markt te brengen. De meeste winkels riskeren niet dat de politie de zaak op een goede dag leeg haalt. En zo zyn de eni gen die in Parijs een couture ont werp dragen de weinigen die het zich door de grote modevorst laten aanmeten en zij die hun aankopen in het buitenland of de Franse pro vincie deden. De gelukkigsten zijn wel zij die in Londen kochten, want nergens zijn de prijzen zo flat teus als daar. Een twintig, der tig pond voor een goede Dior, Cardin of Ricci copie, soms zelfs uitgevoerd in dezelfde stof als het Parijse origineel, dat tienmaal zo veel kost. De prijs van een Franse copie, in Perpignan of Nice opgediept, ligt gemakkelijk drie a vier maal zo hoog. Het ziet er echter naar uit dat er verandering op til is, niet van daag of morgen, maar in de toe komst. Courrèges' woede is intus sen wat bedaard, maar de deuren van zijn couturehuis blijven voor lopig nog gesloten (tot het voor jaar, tot volgend jaar? Niemand weet het met zekerheid te zeggen). Zijn voornaamste grief is dat hij, de grondlegger van iets waarlijk nieuws in de mode. de aanstichter van een modevernieuwing in het algemeen, door Jan en alleman wordt gecopieerd, terwijl hij zelf zijn creaties niet aan de man (lees: de jonge vrouw met te weinig geld voor een haute couturemodelkan brengen. Andere couturiers vinden het misschien niet zo erg als ze slecht gecopieerd worden: het helpt de verkoop van hun parfums en cosmetica. Maar Courrèges heeft niets anders te koop dan kleren. Geen wonder dat de vele slechte namaak, èn het feit dat alléén an deren daar munt uitsloegen, hem meer dan irriteerden. Bovendien voelt Courrèges wat zijn collega's ook voelen, namelyk dat de couture in een impasse is: niemand wil meer haar tijd verdoen met pas sen en weer passen, en dan 2400 gulden voor een jurk betalen. De dagen van al dat tijd rovende handnaaiwerk zijn voorbij, de machine kan het werk net zo goed aan. Courrèges heeft de mode revolutionaire kleren gegeven, hij wil de cou ture van een nieuw fabricatie- en distributiesysteem voorzien. Achter de gesloten deuren van zijn modehuis is hij aan 't her organiseren. En als zijn deuren straks weer opengaan, zal hij niet alleen het prototype van een nieuwe mode to nen, maar die mode kant en klaar ten verkoop aan kunnen bieden. Hij zal zo wordt er beweerd, een kleine collectie ontwerpen-op- maat hebben, maar een veel grote re afdeling luxe confectie en acces soires, van laarsjes tot helmen. Zo dra hij zijn poorten opent zal het niet alleen mogelijk zijn in Parijs een echte Courrèges te krijgen, maar hem ook nog meteen mee naar huis te kunnen nemen. Vol gens de geruchten zou Courrèges zelfs van plan zijn op diverse pun ten in Parijs een klein zaakje te openen waar zijn creaties verkrijg baar zijn. Al Jaren hebben de Pa rijse modevorsten gezocht naar een oplossing waarmee hun prestige niet gemoeid, maar waarbij hun beurs gebaat zou zijn. Het lijkt alsof Courrèges die oplossing gevonden heeft en daarmee niet alleen zichzelf, maar ook al die gefrusteerde pseudo-klanten die hebben zitten hunkeren naar een „Cour- règetje", goed doet. Courrèges is trouwens niet de enige met revolutionaire plannen. Yves Saint-Laurent zit hem dicht op de hielen en heeft zojuist aan gekondigd dat hij, niet in het nieuwe Parijs van de ouderen en welgestelden, maar midden in het oude Parijs van de jeugd, een zaak gaat openen. Een jaartje nog en in 't hart van literair en intellec tueel Parijs, op een paar passen afstand van de studentenwijk, zal „Yves Saint-Laurent, Rive Gauche" zijn deuren openen en re delijk geprijsde kleren, tassen, kou sen en andere accessoires verkopen, plus na verloop van tijd nog een parfum voor de jeugd. Vandaar hoopt Laurent zijn vleugels uit te slaan en, met een soortgelijke on derneming, neer te strijken in de andere Franse universiteitssteden. Wat Laurent in die nieuwe onder nemingen biedt zulllen geen goed kope copleën van zijn dure creaties uit de Rue Spontini zijn, maar speciaal ontworpen modellen, die in zijn eigen studio's, en niet door een confectiefabrikant, worden ver vaardigd. Met twee pioniers van een zo danig couture-renommèe, zullen zeker ook andere groten uit de haute couture volgen. En wel licht zal de tijd niet ver zijn dat ,.een Parijs motel" in Parijs te koop is. J. V. F.en jaar of tien geleden had een vooraanstaand Milanees dames blad aan een groot aantal man nen, getrouwd met algemeen be kende vrouwen, verscheidene vra gen voorgelegd. Uit de antwoorden van al die mannen sprak geest drift en grote bewondering voor de gaven van hun wederhelft. Onze dokter had die lUst bewaard en stelde vast, dat van elke tien van die eenmaal zo gelukkige huwelij ken er acht totaal waren mislukt. Nu zaten we samen na te gaan wat de oorzaak daarvan kon zijn. Daar myn reisgenoot medicus en bovendien bioloog was en als Ita liaan het karakter van zijn land genoten beter kent, geven we alleen maar zijn opvattingen weer. Er blijkt uit, hoezeer dit zuidelijke land nog verschilt van ons noorden en voor welke zware problemen de nieuwe tijd Italië stelt. Moeilijk „De gelijkheid der geslachten is voor ens Italianen moeilijk te ver kroppen. Iedere man, die nu de vijf tig gepasseerd is, vindt het eenvou dig onaanvaardbaar, dat zijn vrouw economisch van hem onaf hankelijk zou zijn, dat zij een eigen beroep zou uitoefenen en daarin zou uitblinken. De jonge ren tenminste ten noorden van Rome aanvaarden dit vaak wel, maar dat de vrouw geestelijk hun gelijke, zelfs hun meerdere zou kunnen zijn, dat gaat ook hun te ver. Het is al moeilijk voor een Italiaanse man te dulden, dat zijn vrouw er eigen ideeën op na houdt. De echte moeilijkheden doen zich dan ook zelden voor in de werkende stand of bij de kleine burgerij. Dat een vrouw uit wer ken gaat, verkoopster is in een winkel, als typiste op een kantoor werkt, wordt door de man wel aan vaard. Maar een vrouw, die aan het hoofd staat van een groot be drijf, als actrice of zangeree, als journaliste of wat dan ook door het publiek wordt geroemd en ver eerd, dat voert tot heel andere ver wikkelingen. In de eerste huwelijks jaren zal de man doorgaans trots zijn op zulk een beroemde echt vriendin, maar op den duur ver andert dat". Drie vromven „In Italië hadden wij tot de laatste oorlog een op heel oude gewoonten gegrondvest begrip omtrent vrouwen. Voor de Ita liaan was ,#1jn vrouw" de moe der van zijn kinderen, geëerd omdat zij het gezin, de huise lijke haard, vertegenwoordigde. Daarnaast had vrijwel iedere man een minnares, die aantrek kelijk moest zijn. Als het enigs zins kon was er nog een derde vrouw in zijn leven, de smaak vol geklede, pittige, geestige vriendin om mee uit te gaan en indruk te maken op de vrien den. Wij zijn nu eenmaal een man nenmaatschappij en deze gehele opvatting is overal in het Mid- dellandse-zeegebied duizenden ja ren oud. Het enige wat nooit in het hoofd van een man zou zijn opgekomen, is de mogelijkheid dat zijn vrouw tevens minnares en bo venzien nog zijn geestelijke gelijke zou zijn. Dat is nu vaak het ge val en het is iets waar we nog aan moeten wennen. Die mannen, die tien jaar geleden werden onder vraagd zijn de pioniers geweest en hun proeven zijn vrijwel alle mis lukt". Beider schuld Door hun schuld of door de schuld van de vrouw? „Door bei der schuld, als we van schuld kun nen praten. Het standpunt van de man hebben we al besproken. Bij de vrouw waren er andere moei- Moederlijke "j Telkens als ik in de krant fo to's zie van astronauten en hun vervoermiddel-in-de-ruimte. verbaas ik me over het feit, dat de mensheid zo knap is gewor den en in staat bleek zulke wonderbaarlijkheden uit te vin den. Capsules, zó ongelooflijk sterk, dat ze de fantastische dreun bij de start kunnen weer staan. Ruimtevaartkostuums, zó vernuftig geconstrueerd, dat de astronaut er het absolute- nulpunt-vacuum van de ijzige ruimte in kan doorstaan. Denk het u toch eens in: een kostuum bestand tegen meteorieten, met ingebouwde centrale verwar ming en aard-atmosfeer en te gendruk en nou ja. alles. Ik vind het verbijsterend. En toch de knapperds hebben nu wel kleding voor ruimtevaar ders uitgevonden waarin de waag halzen desnoods over de maan zou den kunnen wandelen, maar twee dingen zijn ze vergeten: schoenen te ontwerpen die tegen kindervoe ten bestand zijn en een voertuig te construeren waarop kinderen een paar Jaar achtereen veilig kunnen ryden. Terwijl de astronauten door de ruimte slingeren en cowboystunt- Jes uithalen op de buitenwand van hun capsule, zit Marian met een zielig gezicht in de hulskamer en bekykt haar schoenen. Drie weken geleden waren ze fonkelnieuw uit de winkel gekomen en zagen er toen onverwoestbaar udt. Nu Nu zijn de neuzen kaal, rafelig en hob belig, alsof het dochtertje de afge lopen drie weken niets anders heeft gedaan dan maankraters beklim men en er aan de andere kant weer afglijden. De hakken zijn scheef weggesleten, de veters lyken op zoethout na de consumptie, de zo len gapen landerig. Die schoenen zijn hard aan een totale revisie toe. Met een zucht zet ze ze neer en kijkt mij aan. „Heb ik nog ande re?" vraagt ze neerslachtig, „de ze zijn een beetje lek". Ik verwas haar naar het schoe nenkastje op de gang. „Je rode zijn vorige week gerepareerd". Ze sloft op haar sokken naar de gang, trekt het kastje open en tuurt naar de inhoud. „Die zwarte zyn me te klein", zegt ze zonder passen, „die rode hm, die slippen een beetje, geloof ik". Ditmaal past ze toch en schudt dan het hoofd. „Ze slippen niet meer, ze knellen!" „Hoor eens, je moet opschieten, anders kom Je weer te laat op school. Houd die rode schoenen aan en verdwijn." „Maar. „Dat knellen duurt geen vijf mi nuten, ze zijn pas gerepareerd, daardoor lijkt het of ze kleiner zijn geworden. De zolen voelen stug aan. Hup, opschieten het is half ne gen!" Balkend van verontwaardiging strompelt Marian naar buiten. „Ik heb ook nooit eens behoorlijke schoenen om aan te trekken," hoor ik haar klagen tegen de deurpost. De buren glimlachen begrijpend. Overigens moet ik het dochtertje gelijk geven: ze hééft nooit behoor lijke schoenen om aan te trekken, behoudens zo eens in de zes weken, wanneer ze zich trots voortbeweegt op het schoeisel dat we zojuist voor haar hebben aangeschaft en dat nog kraakt van nieuwheid. Maar drie dagen laten breekt de eerste veter, een week later zijn neuzen en hielen kaalgeschopt, zes weken later haalt zelfs de voddenman zijn neus op voor de ruïnes die eens kinderschoenen plachten 'e zijn. Wat spyt het me dat ik mijn jon ge Jaren niet een fabriek van kin lij kheden De vrouw is bij ons nog maar sedert kort een wezen, dat geestelijk meetelt. zy is daar zelf nog niet aan gewend. Voor de man spreekt het al sedert vele eeuwen vanzelf dat hy in zyn beroep af en toe successen boekt, voor de vrouw is dat een heel nieuwe er- vering en zij zal er zich dus vaak op laten voorstaan, hetgeen haa* man op den duur niet bevalt, zy werdt te zelfstandig, en dat leidt tot de mislukking van het huwe- m". Eén kapitein „Het samengaan van twee per sonen in een huwelyk is een bU- zonder kostbaar goed, de grondslag van onze samenleving. Maar het is mocilyk te verwezenlyken. AU een schip uitvaart, kunnen er niet twee kapiteins of twee stuurlui zyn. Eén man moet de route bepalen. Met een echtpaar is het precies zo. En biologisch heeft de natuur de man aangewezen om die leiding te ne- Het feit dat in het liefdeleven de vrouw de lydzame, ondergeschikte ontvangende rol speelt, wyst dit uit. De vrouw zal steeds terugval len op de bescherming van de 11- chameiyk sterkere man. Zeker be staan er volkeren, by wie het ma triarchaat regel is. Hun invloed op de beschavingsgeschiedenis der mensheid is gering". „In Amerika is de rol van de vrouw zo overheersend geworden, dat men het matriarchaat nadert. Het gevolg is een kille maatschap pij, waarin de man zich niet meer ten volle kan ontplooien. In noord west-Europa heeft men een mid denweg gevonden, die misschien de oplossing is. Maar dat zyn lan den, die niet tot de Middellandse- zeesfeer behoren. Cf by ons die oplossing mogeiyk is, zullen de vol gende vyftig jaar moeten aanto nen. Voor het zuiden lykt my een zo volkomen nieuwe verhouding tussen de geslachten uitgesloten". Voordelen „De vrouw en hier spreek ik als medicus heeft al veel voor delen boven de man. Haar gezond heid is doorgaans beter en zy leeft langer. De liefde, een uiterst be- langryk punt, speelt voor haar een veel grotere rol. Het moeder-wor den en moeder-zyn schenkt vreug den. wearby die van het vader schap verbleken. Maar gaat de vrouw geestelyke een snorrebaard kweken, dan is het gevaar groot, dat zij haar man gaat overheer sen en in alles nummer één wordt. Hy zakt dan af tot een stakker, die met een schort voor borden moet wassen. Hy houdt op man, dat is héér des huizes, te zyn met het gevolg, dat de vrouw algehele overwinnares wordt in de strijd der seksen. Maar dan heerst zy over de woestijn en is alleen. De man tegen wie ze niet langer opziet, kan haar niet meer die bescherming bie den, waar een stem, diep in haar binnenste, steeds naar snakt". derschoenen ben begonnen. Reken eens na: drie miljoen kindertjes, die op zyn minst een half dozyn schoenen 's jaars versiyten, wat een omzet Ik ken maar één voorwerp dat wat slijtage betreft de kinder schoenen evenaart: dat is de kinderfiets. Nu koop je gemak kelijker een paar schoenen dan een fiets, wat niet wegneemt dat het kroost wèl in de prille jeugd moest leren lopen, maar nooit hoeft te leren fietsen. Ze worden met die bekwaamheid geboren. Op hun vierde verjaardag of zo iets krijgen ze hun eerste twee- wieler om er de trottoirs mee onveilig te maken en dat gaat jaar na jaar door, tot ze oud ge noeg zijn om een brommer te eisen. Wanneer Je als naïeve Jonge ouder de eerste fiets voor het eerste kind koopt, heb Je het gevoel een soort aanschaf-voor-het-leven te hebben gedaan en het kind iets te hebben gegeven waar het zyn ganse jeugd plezier van zal hebben. Bin nen twee Jaar echter is de fiets zo grondig versleten dat hy meer lawaai produceert dan alle bro- zems uit de hele straat by elkaar. De spatborden rammelen, de wie len piepen, de remmen janken, de spaken ratelen en het stuur knarst. In die twee jaar heb Je zeven-en tachtig keer een lek moeten plak ken, acht keer nieuwe binnen- en buitenbanden moeten kopen, drie maal de remmen laten vernieuwen, viermaal een nieuwe lamp moeten kopen en vele potten verf moeten uitsmeren om de fiets althans enig uiteriyk schoon te laten behouden. Alle moeite en kosten echter zyn vergeefs geweest: het ding is totaal op! Het frame is verbogen, de pe dalen zitten los of zyn zoek. de ve rensteken door het zadel, alleen de bel werkt nog behoorïyk. Telkens als ik op foto's dc ruimtevaarders door het heelal zie tuimelen, denk ik: „Is de snelheid nu nóg niet knap ge noeg om schoenen te fabriceren waarmee onze kindertjes een half jaar lang op aarde kunnen lopen, en fietsen te construeren waarmee ze vier jaar lang op darde kunnen rijden?" THE A BECK MAN Een beige-grijs wollen tail- leur van Pierre Cardin. De ronde kraag is van grijs vosse- bont, de vierkante hoed van vilt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 11